Albina, 1908-1909 (Anul 12, nr. 1-52)

1909-06-21 / nr. 38

ALBINA 1011 că tânărul de 14 ani Mihail Eminovici — mai târziu și-a schimbat numele în Eminescu — este numit «practicant» la tribunalul din Botoșani. Acistete mai puțin de un an, căci tatăl său, după îndemnul fratelui mai mare al poetului, îl trimise la Sibiu și la Blaj ca să-și urmeze studiile. Cam vre-o doi ani a stat aci. In acest timp s’a ocupat, mai ales afară din școală, cu istoria antică și cu citirea filozofilor. In acest timp i s’au publicat primele lui poezii în revista «Familia» din Pesta Intre acestea sunt: «La Heliade», «La moartea principelui Știrbei», «La Bucovina», ș. a. Neputând însă nici acum să se deprinză cu școala, a fugit, dar, de astă dată, nu s’a mai dus acasă, ci s’a făcut «sufleur» la diferite trupe de artiști cu cari a cutreerat orașele de provincie. A dus viață rătăcitoare și plină de necazuri și de suferințe; a trăit sărac și chinuit, a ajuns într-o vreme chiar servitor la un han în Giurgiu. Deși nu comunica de loc cu familia, deși nu voia să spună nimănui de unde este, tatăl său i-a dat de urmă și l-a ajutat să plece iar la studii, de astădată la Viena, în 1869. Aci a fost coleg cu d-l Ion Slavici, nuvelistul; aci a compus poezii cari i s’au publicat în revista «Convorbiri Literare» din Iași. Cele d’intâiu au fost: «Venere și Madonă» și «Epigonii», în anul 1870. De atunci a publicat și alte poezii, cari îi făcură îndată cunoscut numele în lumea literară românească. In anii 1871 și 1872 studie la Jena și la Berlin și întorcându-se în țară, fn numit revizor școlar, apoi director al Eminescu la vârsta de 34 de ani