Apărarea Patriei, ianuarie 1952 (Anul 8, nr. 17-26)

1952-01-22 / nr. 17

'-EN TR * Pentru patria noastră, Republica Populară Română Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. #ARMAREA PATRIEI steagul atotbiruitor al eliberării ANUL VIII Nr. 17 (1701) 1 Marți 22 Ianuarie 1952 14 pagini — 4 tei 21 ianuarie 1952 ORDINUL Ministrului Forțelor Armate ale Republicii Populare Române nr. 5023 București Pentru ca titulatura organului central de presă al Ministerului Forțelor Armate ale Republicii Populare Române să exprime înalta misiune a Armatei noastre Populare, ORDON: 1. Cu începere dela 22 ianuarie 1952, organul central al Ministerului Forțelor Armate ale Republicii Populare Române, decorat cu ordinul „Steaua Republicii Populare Române" clasa I-a, își schimbă titulatura din „Glasul Armatei" în „Apărarea Patriei". 2. Prezentul ordin va fi adus la cunoștința tuturor militarilor Forțelor Armate. MINISTRUL FORȚELOR ARMATE ALE R. P. R., General de Armată EMIL BODNĂRAȘ înalta misiune a militarilor Forțelor noastre Armate Măreață este misiunea încredințată de poporul nostru muncitor Forțelor sale Armate. Armata noastră Populară, făurită de partid în focul luptei de clasă, în focul luptei pentru construirea socialismului, este chemată să apere independența și suveranitatea patriei. „Apărarea patriei este o datorie de onoare a tuturor cetățenilor“. Aceste cuvinte, înscrise în Constituția Republicii Populare Române, reflectă sentimentele patriotice ale celor ce muncesc din țara noastră, voința lor dârză da a păzi ca lumina ochilor înfăptuirile revoluționare cucerite cu prețul atâtor lupte și jertfe. Ideia nobilă a apărării patriei însuflețește pe militarii Forțelor noastre Armate la o muncă plină de abnegație pentru ridicarea pe trepte tot mai înalte a măestriei lor de luptă, a nivelului lor politic; ea este izvorul sârguinței, al bărbăției' cu care militarii înving greutățile vieții ostășești. " Pentru ostașul Armatei noastre Populare nu există nimic mai presus interesele sfinte ale patriei, gloria decât ai. Eliberata de către Armata Sovietică și prin lupta clasei muncitoare, condusă de partid, patria noastră pășește spre viață tot mai fericită pentru cei ce muncesc. Intre granițele ei se făurește visul marilor noștri înaintași, visul pentru care au fost trași pe toată Horia și Cloșca, pentru care s-au ridicat la luptă Tudor pandurul, marele Bălcescu. Devine realitate idealul pentru care au luptat și s-au jertfit cei mai buni fii ai poporului muncitor, comuniștii. Din dragostea înflăcărată față de popor, față de țară, a lui Tcacenco, Fonaghi, Iilie Fintilie, Beta Brauner, Roaită, Filimon Sârbu, fiii înarmați ai patriei învață să fie devotați până la capăt marei cauze pe care o servesc, apărarea patriei. In numele apărării patriei, soldații, sergenții și ofițerii din armata noastră își perfecționează neîncetat cunoștințele politice și militare, își însușesc cu perseverență tehnica de luptă, ridicând neîncetat starea pregătirii de luptă a unităților și subunităților. In viața lor ostășească, ei se inspiră din luminosul exemplu al ostașilor sovietici. întreaga istorie a armatei Țării Socialismului este o glorioasă pildă de eroism și vitejie de masă,de slujire devotată a patriei. Chipul moral al patriotului luptător din Armata Sovietică, care a știut să îmbine înalta sa pregătire militară cu spiritul de jertfă, care a știut să răpună fiara imperialistă, ori de câte ori aceasta a cutezat să-și bage râtul de porc în grădina sovietică, este model pentru militarii noștri. Poporul nostru și armata sa își dau bine seamă că furibundei curse a înarmărilor din țările capitaliste, și în primul rând din S. U. A., pregătirilor de război pe care le fac imperialiștii americano-englezi și slugile lor, noi ,trebue să le răspundem prin întărirea continuă a statului nostru democrat-popular, prin întărirea capacității sale de apărare De aceea, Partidul Muncitoresc Român și guvernul R. P. R., îndreptând principalele forțe și resurse ale țării spre un continuu avânt al economiei și culturii naționale, nu pierd din vedere nici necesitatea întăririi capacității de apărare a statului nostru de democrație populară. Partidul și guvernul au făcut și fac totul pentru ca poporul nostru muncitor, care construește cu avânt socialismul, să nu se teamă de soarta țării sale. Ne este scumpă patria noastră, în care stăpâne poporul muncitor constructor al hidrocentralelor, uzinelor, al mașinilor pe care le fabricăm pentru prima oară. Poporul ne poruncește să stăm de strajă vigilentă operei sale pașnice de construire a socialismului. Prin jurământul dat poporului muncitor, patriei și guvernului R. P. R., militarii se leagă să îndeplinească cu credință această poruncă. Ei știu că pentru aceasta trebue să învețe a trage fără greș, să se călească, înfrângând greutățile câmpului de instrucție, să-și însușească tehnica modernă de luptă. Pentru a putea îndeplini cu cinste înalta misiune ce li s’a încredințat, militarii Forțelor noastre Armate trebue să se distingă printr’o disciplină și ordine fermă, printr’un înalt spirit de răspundere personală pe care o impune titlul de apărător al Republicii Populare Române. Fiecare militar al R. P. R., mândru că este cetățean și apărător al unei țări libere, în plină înflorire, este profund interesat ca întreaga instrucție să se desfășoare în strictă conformitate cu regulamentele, ca pregătirea de luptă și pregătirea politică a efectivelor să se perfecționeze continuu, întărindu-se astfel capacitatea de luptă a unităților și subunităților. Viața ostășească cere muncă stăruitoare. Indeplinindu-și misiunile așa cum s’au legat prin jurământ, așa cum se cer regulamentele și ordinele comandanților și șefilor, militarii vor putea rosti cu mândrie cuvintele poetului revoluției socialiste, Maiacovschi : „Mă bucur că munca mea se varsă în munca Republicii mele“. Apărarea Republicii Populare Române este o misiune nobilă. Militarii au datoria patriotică s’o îndeplinească. Măreția claritatea scopului, justețea și frumuseși țea cauzei, credința nestrămutată în triumful ei, iată izvorul de nesecat al hotărîrii și tăriei lor. Comandanții, lucrătorii politici, organizațiile de partid și organizațiile atemiste trebue să desvolte neîncetat în conștiința militarilor dorința arzătoare de a închina patriei toate puterile și capacitatea lor. Ei trebue să arate militarilor că în condițiile instrucției de pace, patriotismul și-l pot manifesta printr-o activitate entuziastă de fiecare zi, prin străduința de a deveni fruntași în pregătirea de luptă și pregătirea politică, maeștri în specialitatea lor, printr'o grijă atentă față de bunurile armatei, însuflețiți de victoriile constructorilor socialismului, care au îndeplinit cu succes planul de stat pe 1951, care dau dovadă de eroism în îndeplinirea sarcinilor trasate de partid, militarii Forțelor noastre Armate au datoria să consolideze mai departe puterea Armatei noastre Populare, contribuind astfel la întărirea capacității de apărare a patriei. Vom merge pe drumul arătat de Lenin și Stalin (De la corespondentul nostru). In ziua comemorării a 28 de ani de la moartea marelui Vladimir Ilici Lenin, echipa artistică a școlii noastre a prezentat în fața țăranilor muncitori dintr'o comună, un reușit program. La deschiderea festivității, ofițerul Căpățână Ioan a ținut o conferință cu subiectul ,,V. I. Lenin și I. V. Stalin despre alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare”. Atât din conferință, cât și din programul artistic, țăranii muncitori au tras prețioase învățăminte. Ei și-au luat angajamentul să-și întețească și mai mult lupta lor împotriva chiaburimii și să meargă pe drumul arătat de Lenin și Stalin pentru a scăpa de mizerie și sărăcie. (De la corespondentul nostru). La Casa Armatei din garnizoana noastră s-au adunat în dimineața zilei de 20 ianuarie un număr mare de militari și familiile acestora pentru a comemora 28 de ani de la moartea marelui Lenin. Cu această ocazie, ofițerul Comănescu Aurel a ținut conferința cu subiectul „23 de ani de la moartea lui Lenin”. Conferențiarul a scos în evidență lupta marelui Lenin pentru întemeierea Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice și pentru organizarea și desfășurarea Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. De asemenea, el a arătat că Lenin trăește și astăzi în inimile milioanelor de oameni ai muncii din lumea întreagă, care se adapă din învățătura lui în lupta pe care o duc pentru înlăturarea definitivă a exploatării omului de către om. omenirii ! Trăiască leninismul— A 28-a comemorare a morții lui V. I. Lenin In prezența tovarășului Stalin, la Moscova a avut loc ședința solemnă de doliu consacrată memoriei lui Lenin MOSCOVA, 21 (Agerpres). — TASS transmite La 21 ianuarie, popoarele Uniunii Sovietice au comemorat 28 de ani de la moartea lui Vladimir Ilici Lenin — organizatorul Partidului Bolșevic, întemeietorul conducătorul Statului Sovietic, conducătoirul oamenilor muncii din întreaga lume. In seara zilei de 21 Ianuarie, la Moscova, capitala Uniunii Sovietice, a avut loc la Teatrul Mare o ședință solemnă de doliu. La ședința consacrată memoriei lui V. I. Lenin, s’au întrunit conducătorii Partidului Bolșevic și Guvernului Sovietic, membrii Comitetului Central și Comitetului din Moscova ale Partidului, membrii Prezidiilor Sovietului Suprem al U.R.S.S. și Sovietului Suprem al R.S.F.S.R., deputați ai Sovietelor orașului și regiunii Moscova, membrii Comitetului Central și ai Comitetului Organizației de Moscova a Comsomolului, membrii Prezidiului Consiliului Central al Sindicatelor și reprezentanți ai organizațiilor obștești. In sală se aflau miniștri, oameni de știință, cultură și artă, muncitori și muncitoare din întreprinderile capitalei, reprezentanți ai armatei și flotei. Sala Teatrului Mare avea un aspect sobru și solemn. In fundul scenei, încadrat în drapele și flori, se afla portretul lui Vladimir Ilici Lenin Deasupra scenei, pe catifea purpurie, se puteau citi cuvintele : „Sub steagul lui Lenin, sub conducerea lui Stalin — înainte, spre victoria comunismului" La orele 18,50 în prezidiu au luat loc I. V. Stalin, V. M. Molotov, G. M. Malencov, L. P. Beria, C. E. Voroșilov, A. I Micoian, N.A. Bulganin, L.M. Caganovici, A. A. Andreev, N. S. Hrușciov, N. M. Svernic, M. A Suslov, P. C. Ponomarenco, M. F. Schiriatov. Asistența a salutat fierbinte pe genialul continuator al operei lui Lenin, organizatorul și inspiratorul tuturor victoriilor poporului sovietic, I. V. Stalin Timp de câteva minute au răsunat ovațiile furtunoase. Președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., N. M. Șvernic, care prezida ședința, a rostit un scurt cuvânt introductiv și a propus ca asistența să se ridice în picioare în cinstea memoriei lui V. I. Lenin, întreaga asistență s’a ridicat în picioare, într’o tăcere desăvârșită. Ședința solemnă de doliu consacrată memoriei lui Vladimir Ilici Lenin a fost declarată deschisă. Raportul consacrat comemorării a 28 de ani de la moartea lui V. I. Lenin a fost prezentat de Piotr Pospelov, directorul Institutului Marx-Engels-Lenin. Cuvintele de salut rostite în încheiere de raportor în cinstea leninismului, în cinstea marelui Partid al lui Lenin-Stalin, în cinstea invincibilului popor sovietic, care pășește sub steagul lui Lenin, sub conducerea lui Stalin, înainte spre victoria comunismului, au fost întâmpinate cu aplauze furtunoase și îndelungate. Asistența s’a ridicat în picioare. Au răsunat cuvintele : „Trăiască tovarășul Stalin !“, „Slavă marelui Stalin!“, „Trăiască conducătorul învățătorul iubit, tovarășu, Stalin !“. Asisistența a intonat Imnul Partidului, „Internaționala“. Au răsunat din nou aplauze furtunoase și cuvinte de salut în cinstea marelui continuator al operei lui Lenin, tovarășului Stalin. In pag. II-« Raportul prezentat de P. N. POSPELOV la ședința solemnă de doliu dela Moscova Adunarea solemnă comemorativa din Capitala patriei noastre TELEGRAMA H.C.U. " M. EMINESCU" IAȘI pe cei 440 Tovarășului IOSIF VISSAR I Oamenii muncii~3 în București, întruniți în adunarea solemnă cu prilejul comemorării a 28 de ani de la moartea marelui Lenin, genialul conducător și învățător al clasei muncitoare, creatorul Partidului Bolșevic și al Statului Sovietic, vă trimit dumneavoastră, scumpe tovarășe Stalin, marele prieten și tovarăș de luptă, continuator al operei lui Lenin, un fierbinte salut. De peste o jumătate de secol, ideile atotbiruitoare ale leninismului luminează popoarelor calea luptei pentru eliberarea de exploatare, pentru pace, libertate, democrație și socialism. Sub steagul leninismului, sub conducerea tovarășului Stalin, poporul sovietic a construit socialismul pentru prima dată în lume, iar azi înaintează victorios pe drumul comunismului. Sub steagul lui Lenin și Stalin, popoarele țărilor de democrație populară din Europa și Asia, desprinse din lanțul înrobitor al imperialismului, construesc cu succes o viață nouă, fericită. Sub steagul lui Lenin și Stalin, oamenii muncii din țările capitaliste și colo Moscova-Kremlini mare luptă pentru sfărâmarea lanțurilor imperialismului, pentru democrație, pentru socialism. Mărețele idei leninist-staliniste însuflețesc pe oamenii muncii de pretutindeni în lupta pentru apărarea păcii, împotriva sângerosului și prădalnicului imperialism americano-englez, cel mai turbat dușman al libertății și independenței popoarelor, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, poporul nostru muncitor cinstește memoria marelui învățător și conducător al omenirii muncitoare, Vladimir Ilici Lenin, ale cărui idei ne călăuzesc zi de zi în munca și lupta noastră pentru pace și socialism. 4 Gândurile noastre pline de dragoste Se îndreaptă astăzi din nou către conducătorul și învățătorul iubit al întregii omeniri progresiste, acela care întruchipează măreția ideilor leninismului, Iosif Vissarionovici Stalin. Trăiască măreața învățătură a lui Lenin și Stalin! Slavă genialului continuator al operei lui Lenin, conducătorul comunismului mondial, stegarul luptei popoarelor pentru pace, marele Stalin ! a Comemorarea a 28 de ani de la moartea marelui Lenin s’a făcut în întreaga țară sub semnul adâncului atașament al poporului nostru muncitor față de mărețele învățături ale lui V. I. Lenin, al dragostei și recunoștinței sale profunde pentru genialul continuator al acestei opere, Lenin al zilelor noastre, tovarășul Stalin. In condițiile când imperialismul își intensifică pregătirile și provocările în vederea deslănțuirii unui nou măcel mondial, oamenii muncii de pretutindeni se îndreaptă cu nemărginită încredere și nădejde spre glorioasele învățături ale lui Lenin și ale tovarășului Stalin, în care găsesc arme puternice în lupta pentru apărarea păcii, împotriva ațâțătorilor la război, în frunte cu imperialiștii americani, și a slugilor lor de tot felul. In Capitală, a avut loc Luni după amiază adunarea comemorativă organizată de Comitetul orășenesc București al P.M.R. și de Comitetul Executiv al sfatului popular al Capitalei, în sala Casei Prieteniei Româno-Sovietice. Au fost de față conducătorii partidului și ai guvernului/ membri ai Prezidiului Marii Adunări Naționale, oameni ai culturii, stahanoviști, muncitori fruntași în producție, activiști de partid, etc. Cu ovații entuziaste, adunarea a ales ca președinte de onoare pe cel mai credincios discipol și tovarăș de luptă al marelui Lenin, creatorul, alături de Lenin, al gloriosului Partid Bolșevic și al victoriei Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, conducătorul genial al omenirii muncitoare în lupta pentru pace, libertate și progres, pentru construirea socialismului și a comunismului, Iosif Vissarionovici Stalin. De asemenea asistența a ales în prezidiul de onoare Biroul Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist (bolșevic) al U.R.S.S. și Biroul Politic al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, în frunte cu tovarășul Gh Gheorghiu-Dej. La masa prezidiului au luat loc tovarășii : acad. prof. dr. C. I. Parhon, dr. Petru Groza, Gh. Gheorghiu-Dej, Ana Pauker, S. I. Kavtaradze, ambasadorul Uniunii Sovietice, Vasile Luca, Teohari Georgescu, Lotar Rădăceanu, I. Chișinevschi, Al. Moghioroș, Gh. Apostol, general de armată Emil Bodnăraș, Miron Constantinescu, Chivu Stoica, V. Vaida, Constanța Crăciun, general-maior Al. Drăghici, Sorin Toma, Gh. Stoica, Anton Tatu Jianu, Ileana Răceanu, Aurel Duma, acad. C. Balmuș, Elena Stoia, Dan Deșliu, Ion A. Ion, Elena Chișu, Pană Marin. Au fost de față membri ai corpului diplomatic : S. I. Kavtaradze, ambasadorul Uniunii Sovietice, Van Iupin, ambasadorul R. P. Chineze, Wojciech Wrzosek, ambasadorul R Polone, Dobri Terpeșev, ambasadorul R. P. Bulgaria, Robert Schmeltz, ambasadorul R. Cehoslovace, H. Gock, însărcinat cu afaceri ad-interim al R.D. Germane, Vilmos Band, însărcinat cu afaceri ad-interim al R. P Ungare, Skender Kumbara, însărcinat cu afaceri ad-interim al R. P. Albania, și alții. Adunarea a fost deschisă de tovarășul Gh. Stoica, prim secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R., la propunerea căruia asistența, în picioare, a păstrat un moment de reculegere în memoria marelui Lenin. A luat apoi cuvântul tovarășul generalmaior Al. Drăghici, membru al C.C al P.M.R., care a vorbit despre : „Viața și opera marelui Lenin — I. V. Stalin, continuatorul operei lui Lenin“ Cuvântarea tovarășului general-maior Al- Drăghici a fost puternic aplaudată. La sfârșit, s-a propus trimiterea unei telegrame de omagiu gloriosului stegar păcii în întreaga lume, I. V. Stalin. Telealgrama, citită de tovarășul Sorin Toma, membru al C. C. al P.M.R., redactor șef al ziarului „Scânteia“, în care adunarea exprimă dragostea și devotamentul întregului nostru popor muncitor față de sprijinitorul și cel mai scump prieten al său, a fost primită cu îndelungi ovații. Asistența a intonat apoi „Internaționala“. In încheiere a rulat filmul sovietic „Văpaia cea mare“. (Agerpres) Cuvântarea In pag. III-a tovarășului general,maior AL. DRĂGHICI. Timișoara TIMIȘOARA, 21 (Agerpres). — Numeroși oameni ai muncii, stahanoviști, fruntași în producție, studenți de naționalitate română, maghiară, sârbă, germană, etc., au participat Duminică dimineața la ședința solemnă ce a avut loc în sala Operei de Stat pentru comemorarea a 28 ani de la moartea marelui geniu al omenirii muncitoare, Vladimir Ilici Lenin, Despre viața lui Lenin închinată muncii și luptei pentru eliberarea clasei muncitoare de sub jugul exploatării, pentru o viață liberă și fericită, a vorbit tov. Isac Martin, prim secretar al comitetului regional PM.R. „Lenin, a spus — printre altele — vorbitorul, a fost acela care, imediat după instaurarea puterii sovietice, a elaborat primul decret pentru pace. Tovarășul Stalin, cel mai apropiat prieten, colaborator și discipol al marelui Lenin, continuatorul genialei sale opere în condițiunile înfăptuirii socialismului și comunismului, este astăzi în fruntea partizanilor păcii din lumea întreagă și luptă pentru a împiedica, războiul de jaf, de acaparare și distrugere pe care-l pregătesc imperialiștii americani și englezi. Asistența a manifesat îndelung pentru corifeii gândirii și acțiunii revoluționare proletare, care, pentru prima oară în istoria omenirii, au deschis calea înlăturării definitive a înrobirii omului de către om. Solemnitatea s-a încheiat cu un program artistic în cadrul căruia colectivele Operei, Filarmonicei și Teatrului de Stat din Timișoara au prezentat cântece și poezii închinate vieții și luptei marelui revoluționar V. I. Lenin. Orașul Stalin ORAȘUL STALIN, 21 (Agerpres) In sala „Maxim Gorchi" din Orașul Stalin a avut loc Duminică adunarea solemnă pentru comemorarea a 28 ani de la moartea celui mai mare geniu al omenirii muncitoare, V I. Lenin. A vorbit tovarășul Vasile Mihuț, prim secretar al comitetului orășenesc P.M.R., despre viața și opera marelui dascăl al proletariatului mondial. Vorbitorul a subliniat valoarea internațională a leninismului, steag de luptă și armă invincibilă a clasei muncitoare din toate țările lumii și gigantică forță mondială în lupta pentru pace, democrație și socialism. In regiune, la toate căminele culturale orășenești și sătești, au avut loc conferințe închinate comemorării lui Vladimir Ilici Lenin Iași IAȘ1: 21 (De la corespondentul nostru). — In întreprinderile mari C3 „E. T. A. C. S.”, „Atelierele Principale C F.R. “, „Țesătura" și altele au avut loc meetinguri ale muncitorilor și tehnicienilor cu ocazia cărora s’a vorbit despre uriașa contribuție a lui Lenin în lupta pentru făurirea primului Stat Socialist din lume. In aula bibliotecii centrale a avut loc o adunare solemnă la care a luat cuvântul tovarășul Constantin Nistor, prim secretar al comitetului regional P. M. R, care a vorbit despre : „Lenin, genialul strateg și teoretician al proletariatului”. A participat la adunare consulul Uniunii Sovietice la Iași, activiști ai organizațiilor de partid și ai organizațiilor de masă, precum și numeroși oameni ai muncii Ploești PLOEȘTI, 21 (Agerpres). — împlinirea a 28 ani de la moartea marelui Lenin a fost comemorată de oamenii muncii din regiunea Prahova prin adunări, conferințe și alte manifestări. In cadrul unei adunări comemorative ce a avut loc. Duminică în sala Teatrului de Stat din Ploești, numeroși stahanoviști, fruntași în producție, activiști de partid și reprezentanți ai organizațiilor de masă din regiunea Prahova au ascultat expunerea tovarășului Ion Sârbu, membru al Comitetului regional P.M.R. După ce a înfățișat viața și opera marelui Lenin, precum și prietenia dintre Lenin și tovarășul Stalin, vorbitorul a subliniat influența puternică a marilor idei leniniste asupra maselor muncitoare din țara noastră Datorită acestei influențe au fost posibile în țara noastră transformările revoluționare politico-economice și social-culturale de astăzi. In orașele de reședință ale raioanelor Câmpina, Cricov, Târgoviște, Teleajen, Sinaia și Pucioasa au avut loc de asemenea adunări comemorative. Comemorarea lui Vladimir Ilici Lenin în țară In orașul București va fi ridicat un monument al lui Vladimir Ilici Lenin Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Române au hotărît ridicarea în orașul București a unui monument al marelui învățător al oamenilor muncii din întreaga lume, Vladimir Ilici Lenin, Institutul de Științe Economice și Planificare din București va purta numele marelui învățător al oamenilor muncii din lumea întreagă, Vladimir Ilici Lenin Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Române au aprobat cererea studenților și profesorilor Institutului de Științe Economice și Planificare din București, ca acest Institut să poarte numele „INSTITUTUL DE ȘTIINȚE ECONOMICE ȘI PLANIFICARE VLADIMIR ILICI LENIN”,