Apărarea Patriei, februarie 1952 (Anul 8, nr. 27-51)

1952-02-01 / nr. 27

PIdüNTR-* - , ,M. Eîg^NESCU“ iA [UNK]l j _sf........f*mtriT~~paina noastra, Republica Populara Româna / #APARAREA PATRIEI TMIF Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL VIII Nr. 27 (1711) 1| Vineri 1 Februarie 1952 4 PAGINI — 20 BANI  . __________________LI_________ Un eveniment important în viața organizațiilor atemiste din Forțele noastre Armate In curând, pe baza Hotărîrii Plenarei a IlI-a și a Directivelor C.C. al U.T.M., se va desfășura în întreaga organizație alegerea organelor de conducere U.T.M. Aceste alegeri înseamnă un eveniment politic deosebit de important în viața organizațiilor utemiste. Cu acest prilej, organizațiile utemiste vor analiza temeinic, în spirit critic și autocritic, felul cum ele se achită de sarcinile ce li s'au trasat de partid și de C. C. al U T. M. Ele își vor verifica activitatea desfășurată în scopul educării comuniste a tineretului și a mobilizării acestuia la lupta pentru înfăptuirea politicii partidului. In lupta măreață pe care poporul nostru muncitor o duce, în frunte cu clasa muncitoare și avangarda sa, Partidul Muncitoresc Român, pentru construirea socialismului, Uniunea Tineretului Muncitor, bucurându-se de grija părintească și conducerea fermă a partidului, dă o contribuție din ce în ce mai însemnată. In uriașa bătălie pentru îndeplinirea planului cincinal și pentru traducerea în viață a mărețului plan de electrificare a țării, tineretul mobilizat de utemiști se află în primele rânduri. Uniunea Tineretului Muncitor participă cu succes la acțiunile inițiate de F. M. T. D., care constitue un detașament închegat și combativ în cadrul forțelor păcii și socialismului, însuflețit de o dragoste fierbinte pentru patria în care trăiește o viață liberă și din ce în ce mai bună, în care își poate permite visurile cele mai îndrăznețe, cu siguranța că le va vedea înfăptuite, tineretul nostru muncitor luptă cu entuziasm pentru întărirea și înflorirea Republicii Populare Române. Succesele obținute de Uniunea Tineretului Muncitor în educația comunistă a tineretului, în mobilizarea lui la luptă pentru construirea socialismului, în însușirea științei, artei și tehnicii înaintate, ca și în toate celelalte domenii, se datoresc respectării cu sfințenie a principiului conducerii de către partid și faptului că U. T. M. continuă tradițiile de luptă ale Uniunii Tineretului Comunist, călăuzindu-se zi de zi de bogata experiență a gloriosului Comsomol leninist-stalinist. Pentru organizațiile atemiste din Forțele noastre Armate, adunările pentru Cari de seama și alegeri vor constitui un asemenea un eveniment deosebit de îneemnat. Ele vor prilejui o îmbunătățire serioasă în munca pe care organizațiile utemiste o duc pentru educarea comunistă a ukmiștilor, pentru a face din fiecare utemist un fruntaș în pregătirea de luptă și pregătirea politică, un exemplu de disciplină și vigilență. Organizațiile utemiste din armată,conduse de locțiitorii politici și de organizațiile de partid, desfășoară o largă activitate pentru educația comunistă a utemiștilor, pentru mobilizarea acestora ,de a urma cu înflăcărare exemplul militarilor comuniști, de a fi fruntași în pregătirea de luptă și în pregătirea politică. In urma alegerii organelor conducătoare de partid, a crescut în mod simțitor avântul în munca organizațiilor utemiste din Forțele noastre Armate. A sporit numărul militarilor utemiști evidențiați. Organizațiile utemiste, primind un sprijin mai activ din partea organizațiilor de partid, și-au intensificat munca de educare patriotică a utemiștilor. Ele au desvoltat cu mai multă pricepere în rândurile militarilor dragostea față de patrie și Partidul Muncitoresc Român, dragostea și recunoștința față de Țara Socialismului și marele Stalin, adâncind în același timp ura neîmpăcată a ostașilor față de dușmanii de moarte ai patriei noastre — imperialiștii americanoenglezi și slugile lor ticăloase de teapa bandei fasciste a lui Tito. Luptând pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin și în primul rând pentru asigurarea rolului de frunte al utemiștilor, alături de membri de partid, în pregătirea militară, organizațiile utemiste și-au sporit în mod simțitor capacitatea de organizare, de mobilizare și educare. In urma alegerilor organelor conducătoare de partid, asigurându-se zi de zi conducerea de către partid într’un mod tot mai viu, s’a îmbunătățit viața internă de organizație. Arma criticii și autocriticii este folosită cu mai mult curaj, a crescut spiritul de inițiativă al organizațiilor utemiste. Astfel, s-a sudat și mai tare activitatea U.T.M. cu sarcinile subunităților și unităților, a sporit simțul de răspundere al utemiștilor, a crescut prestigiul organizațiilor în fața celorlalți militari. Pregătirea minuțioasă a adunărilor atemiste pentru dări de seamă și alegeri, asigurarea desfășurării lor la un înalt nivel ideologic și organizatoric, constitue o sarcină importantă a organelor politice, a locțiitorilor politici, a organizațiilor de partid și a tuturor conducătorilor utemiști. Aceste adunări trebue să însemne o adevărată școală de educare comunistă pentru utemiștii din armată. Numai astfel ele vor contribui tot mai activ, cu tot mai mult succes, la educarea comunistă a militarilor, la formarea acestora ca luptători neînfricați, curajoși, încrezători în forțele lor, capabili să învingă orice greutăți, gata să-și dea la nevoie chiar și viața pentru independența, gloria și onoarea patriei noastre, pentru măreața cauză a lui Lenin și Stalin. Adunările Atemiste, pentru dări de seamă și alegeri vor trebui să desbată profund conținutul ideologic al activității organizațiilor jutemiste, să arate cum îndeplinesc acestea Hotărîrile C. C. al P. M. R. și Hotărîrile C. G. al U. T. M., precum și sarcinile trasate de ministrul Forțelor, Amiate și da P.A. R. Ai Ifl Șindrul acestor adunări, este necesar să se analizeze, în spirit critic și autocritic, felul cum au muncit organele conducătoare U.T.M., să se arate dacă ele au luptat pentru desvoltarea democrației interne de organizație, dacă au antrenat în muncă pe fiecare utemist, dacă i-au trasat sarcini concrete și l-au ajutat în îndeplinirea lor, dacă au reușit să îndrepte efortul principal al organizației spre asigurarea politică a pregătirii de luptă. O sarcină importantă a adunărilor utemiste pentru dări de seamă și alegeri este aceea de a sintetiza cu grijă experiența pozitivă din munca organizațiilor utemiste, de a scoate în evidență pe fruntașii în pregătirea de luptă și pregătirea politică, pe conducătorii utemiști iscusiți, de a populariza metodele de muncă ale acestora. In aceste adunări nu trebuesc trecute cu vederea, sub niciun motiv, lipsurile care mai există încă. Dimpotrivă, aceste lipsuri trebuesc scoase la iveală cu curaj, cauzele lor adânc analizate, iar cei vinovați, aspru criticați, indicându-li-se totodată metodele de lichidare a tuturor deficiențelor. In noile organe de conducere U.T.M. vor trebui să intre cei mai buni utemiști, care-și dovedesc zi de zi atașamentul lor față de partid și organizație, prin succesele care se obțin în instrucție și prin sârguința cu care își ridică nivelul politic, prin conștiinciozitatea și priceperea cu care îndeplinesc sarcinile de organizație, prin atitudinea lor disciplinată și spiritul de vigilență de care dau dovadă. Toată grija trebue acordată asigurării unei juste compoziții sociale a organelor conducătoare U. T. M. Alegerile se vor desfășura conform Statutului U.T.M. Fiecare utemist are dreptul să aleagă și să fie ales, să propună candidați sau să se opună propunerilor făcute de alții. Orice tendință de a impune o propunere nerespectând voința majorității, orice încercare de încălcare a democrației interne de organizație, este o abatere grosolană de la Statutul U. T. M. și trebue combătută cu putere. Asigurarea unei largi democrații interne de organizație, folosirea cu curaj a criticii și autocriticii, constitue o condiție esențială de care depinde succesul adunărilor. Pregătirea adunărilor atemiste pentru dări de seamă și alegeri trebue să înceapă cu studierea temeinică a Directivelor G. C. al U. T. M. și a Instrucțiunilor D. S. P. A. cu privire la aceste adunări. Un sprijin deosebit de prețios în respectarea strictă și aplicarea întocmai a acestor instrucțiuni, în asigurarea pregătirii și desfășurării la un înalt nivel a dărilor de seamă și alegerilor utemiste, îl constitue însușirea și aplicarea prețioasei experiențe dobândite de organizațiile de partid cu ocazia alegerii noilor organe conducătoare de partid, alegeri care s’au desfășurat anul trecut, precum și a experienței organizațiilor comsomoliste din Armata Sovietică. Prelucrarea Directivelor C. C. al U.T.M. și a Instrucțiunilor D.S.P.A. cu privire la alegerile utemiste, vor trebui să fie strâns legate de viața unităților și subunităților respective, de munca utemiștilor, de slăbiciunile și deficiențele acestora. Așa, de exemplu, organizația utemistă al cărei secretar este ofițerul Văcărel Dumitru va trebui să analizeze cu acest prilej care sunt cauzele pentru care nu toți utemiștii sunt fruntași în pregătirea de luptă și în pregătirea politică și să ia măsuri pentru ca organizația să devină într'adevăr sprijin de nădejde al comandantului și locțiitorului politic. Organizația atemistă al cărei secretar este ofițerul Șerban Vasile, va trebui ca în perioada de pregătire a adunărilor să rupă cu atitudinea de nepăsare față de lipsurile unor utemiști; ea va trebui să ceară secretarului să lichideze cu sectarismul în muncă și să introducă în activitatea biroului utemist stilul de muncă colectiv, să încredințeze utemiștilor sarcini concrete, să asigure un control continuu și să dea sprijin practic pentru îndeplinirea acestor sarcini. Problemele legate de rolul de frunte al atemiștilor în instrucție și în însușirea lecțiilor politice, de însușirea și respectarea strictă a regulamentelor militare și a jurământului militar, de întărirea disciplinei militare și a vigilenței revoluționare, de întărirea autorității comandanților, precum și de îmbunătățirea învățământului politic U. T. M., în scopul intensificării muncii de educație patriotică a militarilor, trebue să fie în centrul preocupărilor fiecărei organizații utemiste. Pregătirea și desfășurarea adunărilor pentru dări de seamă și alegeri trebue să ducă la creșterea simțului de răspundere al fiecărui utemist, la întărirea spiritului de exigență și intransigență al utemiștilor și al întregii organizații față de orice slăbiciune, față de orice greșeală. Chezășia succesului pregătirii și desfășurării adunărilor atemiste pentru dări de seamă și alegeri o constitue asigurarea conducerii de către partid. A îndruma și sprijini pregătirea și desfășurarea la un înalt nivel ideologic și organizatoric a acestor adunări, a crea toate condițiunile pentru larga desfășurare a criticii și autocriticii, este o datorie de oroare a organelor politice, a locțiitorilor politici și a organizațiilor de partid. Să facem ca în această perioadă fiecare utemist să simtă odată mai mult mândria de a fi membru al Uniunii Tineretului Muncitor,vlăstar și ajutor de preț al partidului, să simtă răspunderea pe care i-o impune această calitate ; să facem ca fiecare atemist să contribue tot mai mult, cu tot avântul său tineresc, revoluționar, la înflorirea și întărirea patriei noastre. Reformei bănească din 1952 este menită să ridice importanța și rolul banilor în economia națională, contribuind la industrializarea socialista a țârii, la reconstrucția socialistă a agriculturii și mecanizarea ei, la întărirea legăturii dintre industrie și agricultură, mărirea volumului schimbului dintre oraș și sat, ridicarea puterii de cumpărare a leului, aprovizionarea mai bună și mai ieftină a oamenilor muncii cu cele necesare traiului, ridicarea salariului real al muncitorilor și funcționarilor, precum și a veniturilor țărănimii muncitoare. Mesajul de salut adresat de I. V. STALIN colectivului combinatului metalurgic din Magnitogorsc MOSCOVA, 31 (Agerpres). — TASS transmite textul mesajului de salut adresat de I. V. Stalin colectivului combinatului metalurgic din Magnitogorsc, jr. ; j Orașul Magnitogorsc. Combinatul metalurgic din Magnitogorsc. Tovarășului Borisov, directorul combinatului. Tovarășului Voronov, inginer șef al combinatului. Tovarășului Svetlov, organizator de partid al Comitetului Central al Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice. Tovarășului Pliscanos, președintele Comitetului sindical al combinatului Tovarășului Pancev," organizator pe Comsomol al Comitetului Central al Comsomolului. Salut și felicit pe muncitorii, muncitoarele, inginerii, tehnicienii și funcționarii combinatului metalurgic din Magnitogorsc, și ai trustului „Magnitostroi“ cu prilejul celei de a 20-a aniversări a punerii în funcțiune a combinatului — puternică bază metalurgică a țării. In toți acești ani, cei din Magnitogorsc, credincioși fii și fiice ai Patriei noastre, au muncit cinstit și cu abnegație pentru făurirea capacităților de producție ale combinatului, și-au însușit cu succes tehnica nouă, au sporit neîncetat producția de metal și au îndeplinit cu cinste sarcinile trasate de Partid și Guvern pentru asigurarea țării noastre cu metal. Din toată inima vă urez, tovarăși, noi succese în munca voastră, I. STALIN IN EDITURA PARTIDULUI MUNCITORESC ROMAN Au apărut Hotărîrea Consiliului de Miniștri al R.P.R. și a Comitetului Central al P.M.R. cu privire la efectuarea reformei bănești și la reducerile de prețuri. Hotărîrea Consiliului de Miniștri cu privire la întocmirea și publicarea cataloagelor de prețuri și tarife și modul de recalculare a prețurilor, și tarifelor până la apariția cataloagelor. Instrucțiunile Ministerului de Finanțe al R.P.R. privitoare la modul de efectuare a reformei bănești. Economia națională a Republicii Populare Române a obținut în cursul anului 1951, primul an al planului cincinal, noi succese în desvoltarea industriei, agriculturii, construcțiilor, transporturilor și în Planul anual al producției globale industriale a fost îndeplinit în proporție de 104,5 la sută. In 1951, s’au produs peste prevederile planului anual însemnate cantități de: minereuri de fier, țiței, oțel, laminate, motoare electrice, cazane cu aburi, motoare cu combustiune internă, strunguri, mașini de rabotat, mașini de găurit, rulmenți, vagoane de marfă, secerătorilegători, batoze, betoniere, coloranți organici, îngrășăminte, țesături de lână, țesături de mătase, încălțăminte, făinoase, produse zaharoase, săpun paste și altele Industria locală a realizat un nivel de producție de 136,9 la sută față de anul 1050 Nerealizarea planului de către Departamentul Cărnii și Centrocoop se datorește lipsurilor organizatorice, precum și greutăților provocate de chiaburi și speculanți. In 1951, s’a îmbunătățit calitatea produselor și a sortimentelor. Totuși, nu toate întreprinderile au respectat sarcinile privind sortimentul, ceea ce a dus creșterea nivelului material și cultural al oamenilor muncii. Succesele obținute de oamenii muncii în cursul anului 1951 se caracterizează prin următoarele rezultate : Pe ministere, s-au înregistrat următoarele realizări : la greutăți în aprovizionarea unităților consumatoare. Producția principalelor produse industriale a crescut față de 1950 astfel : Realizările în 195 în procente față de 1950 Realizările în 1951 în procente față de 1950 Pompe cu piston pentru noroi 130,9 Sondeaze mecanice 188,0 Mașini de cardat pentru bumbac 151,6 Vagoane marfă și cisterne in echivalent vagoane marfă pe 4 osii 126,6 Sodă caustică 127,3 Carbid 169,4 Negru de fum 186,0 Mobilă 153,1 Hârlie 106,8 Sape, cașmale, greble, furci, vase Bere 110,4 Tutun 105,7 In anul 1951, producția globală a industriei în Republica Populară Română a crescut față de 1950 cu 28,7%. Rezultatele obținute se datoresc eforturilor oamenilor muncii, investițiilor efectuate în industrie precum și introducerii tehnicii avansate sovietice. In industria minieră s’a extins metoda minerului Golovin, în siderurgie oțelarii au micșorat timpul de elaborare a șarjelor după metoda Matulinet, iar în metalurgia prelucrătoare s’a intensificat folosirea metodelor Bâkov-Bortkevici. De asemenea aplicarea metodelor de lucru ale stahanoviștilor Kuznețov, Kotlear, Nina Nazarova, Korabelnikova, Kovaliov, Ciutkih, s-a extins în majoritatea întreprinderilor noastre. Indicii de utilizare a mașinilor și instalațiilor au fost îmbunătățiți. Astfel, în Industria petroliferă viteza de foraj a granițelor a crescut la explorare cu 28 la sută, iar la exploatare cu 16 la sută. In Industria siderurgică, indicele de utilizare al volumului furnalelor a depășit planul cu 9 la sută. Utilizarea mașinilor-unelte de prelucrare a metalelor a depășit sarcina de plan cu 7,5 la sută pe întreaga Direcție Generală a Construcțiilor de Mașini și Utilaj Greu. Indicii de consum au fost îmbunătățiți în 1951, realizându-se însemnate economii de materii prime, materiale, combustibil și energie electrică. Astfel, în industria siderurgică consumul de cocs pe tona de fontă a fost cu 2,8 la sută mai mic decât sarcina de pian pe 1951. De asemeni, s-au redus consumurile specifice la o serie de produse importante din industria chimică, industria lemnului, industria ușoară. Prețul de cost al producției industriale față de anul 1950 — în prețuri comparabile — a scăzut cu 5,65 la sută. In domeniul mecanizării muncilor grele și cu volum mare de muncă s-au obținut succese importante. Acestea au făcut posibilă reducerea treptată a volumului muncitori care cer un mare efort fizic. Astfel, în industria carboniferă, la operația de tăiere în abataj, nivelul de mecanizare a ajuns la 83,3 la sută! Nivelul de mecanizare de transport în abataj la minele din „Sovrom cărbune“ a atins 65,8 la sută, iar în subteran 85,1 la sută. Productivitatea muncii nu a crescut însă pe măsura introducerii mijloacelor mecanizate La întreprinderile de construcții din cadrul Ministerului Construcțiilor și Industriei Materialelor de Construcții, prepararea mecanică a betonului a atins nivelul de 88 la sută, iar prepararea mecanică a mortarului, 49 la sută. Mecanizarea lucrărilor de escavații la Canalul Dunăre-Marea Neagră a atins nivelul de 74 la sută. In 1951, industria noastră a produs pe scară industrială numeroase mașini noi. Astfel, mașina de încărcat tip minier, noi tipuri de benzi cu racleți pentru industria extractivă și cea a construcțiilor, tractor pe șenile, motoare pentru funiculare și gatere pentru industria forestieră; grefiere și elevatoare pentru industria con- (Continuare in pag. 2-a) COMUNICATUL Direcțiunii Centrale de Statistică de pe lângă Consiliul de Miniștri al R.P.R. cu privire la rezultatele îndeplinirii Planului de Stat pentru desvoltarea economiei naționale a R. P. R. pe anul 1951 I. Industria Procentul de îndeplinire a planului anual pe 1951 CO t— GC CM N O C4 GP 139,0 Ministerul Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice 114,7 Ministerul Industriei Petrolului și Industriei Cărbunelui 107,9 Ministerul Industriei Metalurgice și Industriei Chimice 115,5 Ministerul Construcțiilor și Industriei Materialelor de Construcții 110,0 Ministerul Industriei Lemnului, Hârtiei și Celulozei 107,8 Ministerul Gospodăriei Silvice 130,0 Ministerul Industriei Ușoare 105,8 Ministeri! Industrie! AU nients re ifti.1 Departamentul Cărnii 42.4 întreprinderile Industriale ale Ministerului Transporturilor întreprinderile Industriale ale Ministerului Comerțului Exterior întreprinderile Industriale ale Ministerului Sănătății Direcția Grală a Editurilor, Industriei Poligrafice, Difuzării Cărții și Presei (E.P.C.) 120,4 Uniunea Centrală a Cooperativelor Meșteșugărești (UCECOM) 119,8 Uniunea Centrală a Cooperativelor de Consum (CENTROCOOP) 94,2 Ministerul Gospodăriei Comunale și Industriei Locale 100,0 125,8 101,4 104,1 Energie Electrică 117,0 Țiței 123,1 Gaz metan (consum) 131,2 Cărbuni 119,4 Minereuri de fier 120,9 Oțel 115,7 Laminate 114, Mașini electrice rotative 218, Motoare cu combustiune internă 171, Compresoare 128, Strunguri paralele 249, Rulmenți mici și mijlocii 182, Secerători-legători 392, Semănători pentru cereale 211, Trolii pentru foraj peste 1500 m. 153,1 Mese Rotary 112,9 îngrășăminte chimice 189,7 Coloranți organici 132,1 Ciment 111,6 Cărămizi de construcții 122,0 din tablă emailate Țesături din bumbac și vigoane 117,7 Țesături de lână Țesăuri de mătase și mixte Tricotaje 122,6 mon 116,7 Confecții 129,0 încălțăminte 119,3 Pâine 139,7 Produse și paste făinoase 126,4 Produse zaharoase 126,9 Pește 164,5 Ulei comestibil 105,4 Unt 162,2 Conserve de legume și fructe 126,1 MILITARII FORȚELOR NOASTRE ARMATE I ȘI PENTRU REFORMA BĂNEASCĂ ȘI REDUCERILE DE PREȚURI Militarii Forțelor noastre Armate au primit cu multă bucurie Hotărîrea guvernului și partidului cu privire la reforma bănească și la reducerile de prețuri. Ei salută această nouă biruință a poporului nostru muncitor, intensificându-și eforturile în munca de instruire și educare, pentru a deveni neînfricați apărători ai patriei noastre. Stânga, sergentul major Călin Nicolae și caporalul Marăscu Iancu dintr’o unitate de artilerie privesc cu interes desenul de pe o bancnotă de 5 lei, care reprezintă hidrocentrala ,,Lenin”, măreață construcție a socialismului în patria noastră. Dreapta: plutonierul Ghergronim, șef de echipă la un atelier de reparații auto, în cinstea efectuării reformei bănești a depășit norma de lucru cu 55 la sută,