Apărarea Patriei, iulie 1952 (Anul 8, nr. 154-180)

1952-07-01 / nr. 154

iJNTRALÀ UN J VT T r r .* § Pentru patria noastră, Republica Populară Română ! ^ % ^ Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. M3i OS?ffl)1“ organizarea șî desfaș urarea ședintelor ANUL VIII Nr. 154 (1838) Marți 1 Iulie 1952 » 4 PAGINI - 20 BANI Libertate lui Jacques Duclos 1 (pag. 4). WW. mm* __ _=: ____ ___ _ __ __■ __ — ■ « m, n mn—». tom Lucrările consfătuirii pe țară a muncitorilor mineri din in-WEÈÊm Jft i M ■% A A im A HT ill IP idustria carbon,feră (pag 2)NN fjjjlli PB il | M ||Jy jf| N ^ |pj Colonel P. Vasiliev — Tovarășul Stalin despre măestria mili jW| Khrllmill Lil tril 11 |LI ■ n: u" u"mMc -• Forța de neînvins a popoarelor Astăzi se deschide la Berlin sesiunea extraordinară a Consiliului Mondial al Păcii. In condițiunile actualei conjuncturi internaționale, când imperialiștii americani și slugile lor din guvernele țărilor înfeudate Wall Street-ului își intensifică pregătirile agresive în vederea războiului pe care-l pun la cale, convocarea Consiliului Mondial al Păcii, marele for al luptătorilor din lumea întreagă pentru apărarea păcii, prezintă o importanță covârșitoare. Iată de ce popoarele au salutat cu însuflețire vestea convocării Consiliului Mondial al Păcii. In comunicatul dat publicității zilele trecute de către Consiliul Mondial al Păcii, se arată că sesiunea extraordinară de la Berlin „va fi călăuzită în lucrările sale de năzuința de a modifica cursul evenimentelor și de a obține o soluționare a problemelor care să permită destinderea situației internaționale încordate”. Dacă astăzi situația internațională continuă să fie încordată, dacă probleme de importanță vitală pentru menținerea păcii, ca problema încheierii tratatului de pace cu Germania și Japonia, scoaterea în afara legii a armei atomice, bacteriologice și a altor arme de exterminare în masă, nu au fost încă soluționate, aceasta se datorește numai acțiunilor criminale ale imperialiștilor americani și englezi, care s’au dovedit a fi dușmani de moarte ai cauzei păcii, împotriva monstruosului complot războinic imperialist s’a ridicat cu tărie și hotărire marea Uniune Sovietică, bastionul luptei popoarelor pentru pace. Construind cu elan o gigantică operă pașnică, înălțând mărețele construcții ale comunismului, poporul sovietic aduce aportul său hotărîtor la triumful forțelor păcii asupra lagărului ațâțătorilor la război. Alături de marele stat socialist, popoarele din țările de democrație populară, din R. P. Chineză și R. D. Germană muncesc cu avânt pentru continua întărire a statului popular, pentru neîncetata desvoltare economică și culturală a țărilor lor, contribuind astfel din plin la lupta împotriva planurilor agresorilor imperialiști. La toate conferințele internaționale și mai ales în cadrul Organizației Națiunilor Unite, Guvernul Sovietic a întreprins nenumărate acțiuni pentru rezolvarea pașnică a tuturor problemelor internaționale litigioase. Războinicii yankei au împiedicat însă întotdeauna adoptarea unor soluții menite să ducă la o destindere în relațiile internaționale. Incendiatorii americani au transformat O.N.U. într'un instrument de agresiune, într’o organizație sub steagul căreia se comit crimele cele mai înspăimântătoare din istoria omenirii. Analizând activitatea O.N.U., tovarășul Stalin a arătat în intervietul acordat corespondentului ziarului „Pravda”, în Februarie 1951, că „devenind un Instrument al unui război de agresiune, O.N.U. încetează totodată de a mai fi o organizație mondială a unor națiuni egale în drepturi. De fapt, O.N.U. este acum nu atât o organizație mondială, cât o organizație pentru americani, care acționează în interesul agresorilor americani... Prin aceasta, ea îngroapă autoritatea sa morală și se condamnă la destrămare”. Privirile popoarelor se îndreaptă astăzi pline de nădejde spre Consiliul Mondial al Păcii — adevărata organizație mondială a popoarelor, forul care, prin acțiunile sale concrete și eficace, s-a dovedit a fi un reazim al menținerii și consolidării păcii, un factor dinamic în mobilizarea sutelor de milioane de partizani ai păcii la lupta pentru zădărnicirea războiului mondial pe care-l pregătesc cu febrilitate imperialiștii americani. Coordonând cu hotărîre mișcarea partizanilor păcii din lumea întreagă, analizând cu fermitate măsurile ce trebuesc luate pentru îndepărtarea primejdiei războiului, Consiliul Mondial al Păcii se bucură de o autoritate crescândă, de un prestigiu care pe zi ce trece crește din ce în ce mai mult, însăși ordinea de zi adoptată de actuala sesiune extraordinară dovedește preocuparea continuă a reprezentanților popoarelor iubitoare de pace de a face totul pentru a găsi mijloacele cele mai juste pentru rezolvarea problemelor celor mai arzătoare ale omenirii. Ordinea de zi cuprinde următoarele trei probleme, de soluționarea cărora depinde pacea și viața întregii omeniri : 1. Soluționarea pașnică a problemelor germană și japoneză ; 2. Încetarea imediată a războiului în Coreea ; 3. Cursa înarmărilor și lupta pentru un Pact al Păcii. Dezbaterea acestor probleme prezintă o acută actualitate îndeosebi azi când situația din Germania Occidentală, din Japonia și Coreea provoacă îngrijorarea legitimă a oamenilor cinstiți din lumea întreagă. Wermachtul german care renaște, hoarda samurailor niponi reînarmați al căror număr se înmulțește, constitue o amenințare la securitatea popoarelor Europei și Asiei. Tratatele militariste impuse de imperialismul american Germaniei Occidentale și Japoniei, alături de uneltirile în jurul a tot felul de blocuri agresive de soiul „comunității europene” și al axei Atena - Belgrad - Ankara, inspecțiile pe care generalii atlantici, în cap cu Ridgway, le fac neîncetat în diferite țări dependente de S. U. A., au ca scop vădit grăbirea deslănțuirii unei agresiuni americane împotriva lagărului păcii. Imperialiștii americani, călcând în picioare orice principii elementare de umanitate și drept internațional, au deslănțuit războiul bacteriologic, au reeditat și depășit în Coreea ororile hitleriste, împing guvernele înfeudate pe panta fascismului Nu exită zi în care, în țările cotropite de yankei, să nu aibă loc represiuni polițienești, masacre, arestări în masă. In fața sforțărilor turbate ale blocului americano-englez de a incendia lumea, sutele de milioane de apărători ai păcii își strâng și mai mult rândurile în jurul bastionului de neclintit al luptei pentru securitatea internațională — Uniunea Sovietică. Oamenii simpli de pretutindeni au sprijinit și sprijină cu fermitate lupta Uniunii Sovietice pentru interzicerea armei atomice și a armei bacteriologice, pentru reglementarea problemei germane și japoneze, pentru stingerea focarului de război din Coreea, pentru restabilirea relațiilor internaționale normale, pentru încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci puteri. Partizanii păcii înfruntă cu tărie manevrele ațâțătorilor la război. In Franța, Italia, Germania Occidentală, pretutindeni pe unde a trecut zilele acestea „caravana ciumei”, cum denumește un ziar din Germania Occidentală pe Ridgway și suita sa, popoarele au rostit într’un singur glas : „Cară-te acasă, generale-ciumă !”, „Nu vrem război !”. In Anglia și în Austria, unde a sosit un nou emisar yankeu care urmărește să întețească cursa războinică din Europa Occidentală, Acheson, masele l-au întâmpinat cu semnificativa lozincă : „Cară-te acasă !“ Popoarele francez și italian, în legătură cu care strategii de peste ocean își fac multe iluzii deșarte, spun unaU tot mai răspicat recrutorilor de divizii mercenare, „imperialiștii americani—a spus Palmiro Togliatti la recenta plenară a C. C. al P.C. Italian — știu prea bine că dacă ar trebui să pregătească un război agresiv împotriva Uniunii Sovietice, bizuindu-se numai pe sprijinul popoarelor din Italia și Franța, ar fi mai bine pentru ei să se spânzure de primul felinar, deoarece aceste popoare niciodată nu vor voi să contribue și niciodată nu vor contribui la un astfel de război“. 25 iunie 1952, Ziua solidarității active cu poporul coreean, zi a luptei pentru pace, a constituit pentru popoarele lumii prilejul unei viguroase manifestări a voinței de a sdrobi mârșavul complot agresiv pus la cale de fiarele cu chip de om de la Casa Albă și Wall Street. Ziua de 25 iunie 1952 a constituit totodată prilejul unei puternice manifestări a frăției internaționale a luptătorilor pentru pace, o demonstrație a solidarității popoarelor cu eroicul popor coreean, care cu arma în mână își apără libertatea și independența patriei sale. Acum câteva zile, a avut loc la Pechin Consfătuirea pregătitoare în vederea convocării Congresului partizanilor păcii din țările Asiei și din zona Pacificului. Lucrările acestei consfătuiri, la care au participat reprezentanții unor popoare ce numără un miliard și jumătate de oameni, au exprimat voința crescândă de pace a maselor din această parte a lumii, ura lor tot mai aprinsă față de aceia care încearcă să extindă flacăra agresiunii : imperialiștii americani și slugile lor. In Asia, ca și în Europa, în America, Australia, ca și în Africa, pretutindeni unde primejdia războiului amenință omenirea, voința popoarelor de a lupta pentru apărarea păcii, expresie a creșterii conștiinței lor, este exprimată tot mai activ, cu tot mai multă fermitate. Creșterea combativității și a nivelului de organizare a maselor, în toate țările lumii, chiar și în țările cu regim de teroare fascistă deschisă, constitue un factor de o deosebită importanță în condițiile actuale, un factor hotărîtor care dezășuește menținerea și consolidarea păcii. In calea planurilor americane de deslănțuire a unui al treilea război mondial stă astăzi o forță puternică, o forță atotcuprinzătoare : frontul mondial al partizanilor păcii, în frunte cu invincibila Uniune Sovietică. In lupta crâncenă împotriva reacțiunii imperialiste și a lacheilor ei — titoiștii și socialiștii de dreapta — unitatea și caracterul organizat al mișcării internaționale a partizanilor păcii devin tot mai închegate, luptătorii pentru pace se căiesc, capătă experiență. La lupta pentru pace desfășurată în întreaga lume, poporul nostru muncitor contribue prin realizările pe care le obține în opera de construire a socialismului. Vlăstar iubit al poporului muncitor. Armata noastră Populară opune zăngănitului de arme al ațâțătorilor la război pregătirea ei multilaterală în vederea îndeplinirii cu cinste a misiunii ce i-a fost încredințată, de a apăra cu strășnicie cuceririle revoluționare ale celor ce muncesc Actuala sesiune extraordinară a Consiliului Mondial al Păcii va constitui un aport prețios în lupta pentru întărirea mai departe a rândurilor partizanilor păcii, în lupta pentru rezolvarea problemelor celor mai vitale legate de menținerea și consolidarea păcii în lume. Poporul nostru muncitor, laolaltă cu toate popoarele iubitoare de pace, salută cu bucurie întrunirea la Berlin a solilor luptei mondiale pentru pace și urează Consiliului Mondial al Păcii succes deplin în înfăptuirea nobilelor sale țeluri de zădărnicire a planurilor agresive ale monopoliștilor yankei. Semnarea acordului de schimb de mărfuri și plăți între R. P. R. și R. P. Bulgaria La 28 iunie a. c. s’a semnat la Sofia acordul privind schimbul de mărfuri și plăți între Republica Populară Română și Republica Populară Bulgaria, pe anul 1952.Negocierile au decurs într’o atmosferă de prietenie și înțelegere reciprocă. * Din partea română acordul a fost semnat de tovarășul Ioan Kun, iar din partea bulgară de tovarășul S. Milusev. (Agerpres) In numărul de azi. Declarația ambasadorului U. R. S. S. la Stockholm făcută guvernului Suediei (pag. 4). Cuvântarea rostită de I. A. Malk în ședința din 25 iunie a Consiliului de Securitate (pag. 4). O nouă măsură de fascizare a Franței (pag. 4). Răscoala a 2000 patrioți deținuți într’o temniță tunisiană, (pag. 4). Provocările titoiștilor la frontiera cu R. P. Ungară, (pag. 4) Evenimentele din Coreea (pag. 4). Pentru întărirea capacității de apărare a patriei Și-au îndeplinit înainte de termen planul pe primul semestru CARANSEBEȘ, 30 (Agerpres). Luminatorii de la uzina „Oțelul Roșu” întâmpină ziua de 23 August cu noi succese în muncă. Respectând angajamentul luat față de iubitul conducător ,al poporului nostru, tovarășul . Gh. Gheorghiu-Dej, colectivele mai multor secții ale uzinei au reușit să-și îndeplinească planul pe primul semestru înainte de termen. Astfel, laminatorii de la secția benzi de oțel laminat la rece și-au terminat încă din ziua de 20 iunie planul pe primul semestru. De asemeni, lucrând în contul celei de a doua decade a lunii Iulie, ei realizează economii importante prin reducerea PLOEȘTI, (dela corespondentul nostru). In întrecerea socialistă pornită în cinstea zilei de 23 August, petroliștii dela schela Târgoviște luptă cu elan pentru realizarea planului de producție în 11 luni, pentru reducerea prețului de cost al producției comerciale și pentru realizarea de economii tot mai multe, contribuind prin aceasta la consolidarea succesului reformei bănești. Lupta harnicilor petroliști nu a întârziat să-și arate roadele. Până la 20 Iunie, (Dela corespondentul nostru). — Intr’o ședință însuflețită ținută zilele trecute, muncitorii de la fabrica „Teba” din Arad și-au luat o serie de importante angajamente în cinstea măreței aniversări a eliberării patriei noastre de sub jugul fascist de către glorioasa Armată Sovietică, încă din primele zile care au urmat acestei ședințe, muncitorii de la „Teba” au dovedit prin realizările lor că luptă cu elan pentru îndeplinirea angajamentelor luate. Astfel, în secția confecție, muncitorii de la banda rulantă nr. 2 își depășesc consumurilor specifice la materii prime și materiale. Printr-o mai bună organizare a muncii și laminatorii de profile și-au îndeplinit plănui pe primul semestru cu 7 zile înainte de termen, au îmbunătățit consumul specific de combustibil cu 13,4 la sută și au redus rebuturile cu 8,2 la sută. *4 TG. JIU. (Agerpres). — Muncitorii și tehnicienii dela fabrica „Unirea“ din Tg. Jiu, prin eforturi susținute au obținut însemnate realizări în muncă în cursul primului semestru al acestui an. întreg colectivul fabricii lucrează din ziua de 20 Iunie în contul celui de al planul de producție a fost realizat în proporție de 108,4 la sută la extracția de țiței. S’au evidențiat brigada condusă de stahanovistul Arian Dumitru, brigada stahanovistă de tineret condusă de brigadierul Iancu Gh., precum și brigăzile conduse de tovarășii David Constantin, Popescu Ioan, Meșteru Ștefan și Coman Dumitru. De asemeni, petroliștii au recuperat din batale 50 tone țiței și 1500 kg. parafină, iar brigada de suprafață a recuperat 2000 kg. fier vechi și 180 m. planul în medie cu 14,8 la sută. Succese însemnate dobândesc în producție și muncitorii care lucrează la celelalte benzi rulante. In fruntea țesătoarelor care deservesc 84 de mașini s’a situat stahanovista Sarközi Aurelia, care depășește norma în medie cu 20,6 la sută. Stahanovista Morar Elisabeta a realizat în medie 16,1 la sută peste normă, iar tovarășa Petrișor Persida, 13,1 la sută peste normă. Tovarășa Medisch Hilda, care lucrează la 60 de mașini, își realizează norma în proporție de 125,2 la sută, iar Italian adoilea semestru al anului 1952. La unele sortimente, ca de pildă la carierele de argilă, muncitorii lucrează încă din luna Aprilie în contul anului 1953. Mai mult de 80 la sută din totalul muncitorilor sunt antrenați în întreceri socialiste, iar 98 la sută din ei aplică metode de lucru ale stahanoviștilor sovietici. In fruntea întrecerii pentru îndeplinirea planului, înainte de termen, se găsește muncitorul Aurel Tătaru. El și-a întrecut cu mult angajamentul luat, realizând o depășire de normă zilnică de 40-45 la sută. Succese însemnate au obținut și muncitorii Vasile Popescu, Anton Todorariu, Ștefan Constantin, Matei Ioana, și alții, țeavă specială. In această muncă s a evidențiat colectivul de electricieni de sub conducerea maistrului stahanovist Tudor Ioan și tovarășii Voi Meluță, Ghiță Gh. și Ghiță Ion. Valoarea economiilor realizate prin recuperarea de materiale se ridică la suma de peste 10.000 lei. Petroliștii din schela Sovrompetrol drapelul Consiliului Târgoviște, care dețin de Miniștri de întreprindere fruntașă pe țară, nu precupețesc niciun efort în lupta lor pentru întărirea scumpei noastre patrii. Lista Zahan Rozalia dă cu 24,9 la sută mai multe țesături peste normă. In fruntea țesătoarelor care lucrează la 36 mașini s’a situat până în prezent țesătoarea Pecro Elena, cu 29,1 la sută peste normă ; de asemeni, tovarășa Plăiaș Maria a produs cu 26,3 la sută mai multe țesături, iar tovarășa Herceg Maria cu 18,3 la sută. Textiliștii de la „Teba“-Arad sunt hotărîți ca, îndeplinind și depășind angajamentele luate în cinstea zilei de 23 August, să-și aducă contribuția lor la consolidarea succesului reformei bănești. Realizările unor brigăzi de petroliști Succesele textiliștilor de la „Teba“-Arad Plecarea delegației române la sesiunea Consiliului munitar al Păcii, de la Berlin Luni dimineața, a părăsit Capitala, pentru a participa la sesiunea Consiliului Mondial al Păcii, care are loc la Berlin între 1-5 iulie, delegația R P. R. la sesiunea Consiliului Mondial al Păcii, acad. Mihail Sadoveanu, președintele Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R. P. R., Sorin Toma, redactor șef al ziarului „Scânteia“, și Florica Mezincescu, vicepreședinte al Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii în R. P. R. De asemeni au plecat, ca invitați la această sesiune, prof. univ. Barbu Zaharescu, rectorul Institutului „Maxim Gorchi”, și I. Fântânaru, ziarist. Se aflau pe aeroportul Băneasa la plecarea delegației noastre, tovarășii: acad. I. Murgulescu, acad. dr. N. G. Lupu, acad. Barbu Lăzăreanu, acad. Mihail Roller, dr. I. Bogdan, Rozalia Moldovan, Gh. C. Stere, dr. C. Dimitriu, Mihai Beniuc, Traian Șelmaru, M. Novicov, Silviu Brucan, Irina Răchițeanu, artistă emerită a R.P.R., preot Al. Ionescu, C. Onescu, Gh. Marussi, Pavel Dan, Petre Iosif, Maria Banuș, Alexandru Jar, membri ai Comitetului Permanent pentru apărarea Păcii din R.P.R., oameni ai artei și culturii, reprezentanți ai organizațiilor de masă, etc. • De asemeni a venit să salute pe delegații noștri la sesiunea Consiliului Mondial al Păcii, un mare număr de oameni ai muncii din Capitală. Ei purtau cu mândrie și dragoste portrete ale marelui stegar al luptei pentru pace, tovarășul Stalin. Pe numeroase pancarte roșii erau înscrise lozinci care arătau voința dârză a oamneilor muncii din patria noastră de a apăra pacea, împotriva planurilor criminale de agresiune ale imperialiștilor americano-englezi. Din rândurile celor prezenți, muncitorul fruntaș N. Lupulescu, președintele Comitetului de luptă pentru pace de la „Grivița Roșie”, adresându-se membrilor delegației noastre, i-a rugat să fie purtătorii salutului cald al oamenilor muncii din patria noastră către Consiliul Mondial al Păcii. Noi suntem, a spus acad. Mihail Sadoveanu, purtătorii de cuvânt ai dvs., ai poporului muncitor din țara noastră. Noi vom arăta acolo că suntem solii unui popor care dorește din tot sufletul pacea, pentru a putea să-și desăvârșească înfăptuirile sale, care duc patria noastră mereu înainte pe drumul progresului. Vom spune că poporul nostru muncitor, care s’a angajat pe acest drum nou al construirii socialismului, s’a angajat în același timp să lupte pentru mărețele idei ale păcii, umanității, înțelegerii între popoare Vom înfățișa în fața Consiliului Mondial al Păcii toată munca și lupta, toate nădejdile poporului nostru, și vă asigurăm că ne vom face în întregime datoria, îndeplinind sarcina de cinste pe care ne-ați încredințat-o. Cuvintele rostite de vorbitori au prilejuit aplauze călduroase din partea celor prezenți. Oamenii muncii care au salutat delegația R.P.R. la sesiunea Consiliului Mondial al Păcii, la plecarea de pe aeroport, au manifestat îndelung pentru pace, înfierând pe ațâțătorii la război americano-englezi. Ei au scandat cu entuziasm numele celui mai mare apărător al cauzei păcii în întreaga lume, tovarășul Stalin. In tabără se duce o muncă intensă pentru ridicarea nivelului politic și cultural al militarilor Învățământul de partid și activitatea politică de masă se desfășoară cu aceeași intensitate și în tabără. Clișeul reprezintă un grup de militari ascultând lecția politică predată de ofițerul Lazăr Ioan, membru în biroul organizației de bază U.T.M. Expunerile sale sunt ascultate întotdeauna cu viu interes de către militari, deoarece vorbește pe înțelesul tuturor, mobilizator, și își ilustrează lecțiile cu numeroase exemple din viața subunității. Știri din țările de democrație populară Introducerea metodelor agrotehnice înaintate în agricultura R. P. Chineze Guvernul popular chinez ia numeroase măsuri pentru introducerea de metode agrotehnice înaintate în agricultură. Ziarul CONJENJIBAO anunță că anul acesta au luat ființă în provincia Șansi 245 stațiuni agrotehnice și 7.123 comitete agrotehnice rurale care îndeplinesc un important rol în popularizarea metodelor agrotehnice și obținerea gaze. In 35 de districte unor recolte dedin provincia Șansi, 8300 de țărani au urmat cursuri agrotehnice. In acest an, peste 300.000 de țărani din această provincie vor urma cursuri agrotehnice. Cursuri de agrotehnie se țin de asemenea în provincia Hopei. Intre 3-5 milioane de țărani vor lua astfel cunoștință de metodele înaintate ale agrotehnicii, sub îndrumarea specialiștilor de la filialele Academiei de agricultură, de la școlile agricole și de la institute agronomice. Țăranii din R. D. Germană se angajează să-și sporească livrările Țăranii din toate regiunile R. D. Germane sprijină printr-o serie de angajamente prețioase lupta pentru o Germanie unită, democratică și pașnică, pentru îndeplinirea planului cincinal, pentru creșterea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc. Astfel, țăranii din comuna Bartow, raionul Demmin, s-au angajat să livreze 150.000 kg. lapte pentru desfacere, iar țăranii din Altentreptow vor livra 200.000 kg. lapte peste prevederile inițiale. Comuna Stedtlingen, raionul ningen, și-a îndeplinit angajamentul Meide a livra anual, de fiecare vacă, câte 3.000 litri lapte cu un conținut de grăsimi de 3,5%. Cea mai bună realizare a obținut-o țăranul Koch care a muls 5.017 litri de lapte cu 4,25 % grăsimi, de la vaca sa „Alpenrose”. Aceasta se datorește aplicării metodei sovietice de ținere a vitelor în grajduri bine aeriste în timpul iernii. Animalele sunt de asemeni hrănite în mod rațional. In R. P. Bulgaria au sosit noi combine sovietice Acum câteva zile au sosit în R.P. Bulgaria o serie de frumoase și puternice combine sovietice pentru recoltarea sfeclei. Acestea au fost îndreptate spre gospodăria agricolă de stat din orașul Bela, gospodăria agricolă de stat „Stalin” de lângă Sviștov, gospodăria agricolă de stat din satul Vodenicene de lângă Iambol și altele. Curând, după sosirea acestor combine, au sosit din U.R.S.S. și alte mașini moderne pentru plantarea tutunului; acestea vor ușura simțitor munca cultivatorilor de tutun. Pentru strângerea la timp și în cele mai bune condiții a recoltei, sosesc zilnic din Uniunea Sovietică noi combine autopropulsate și remorcate. Numai într-o singură zi au sosit și au fost repartizate 82 combine de tip „Stalineț”, „S-4” și „S-6”i O nouă fabrică de celuloză și hârtie în R. Polonă în orașul Kostrzyn, din voevodatul Zeliona Gora, se construește o mare fabrică de celuloză și hârtie. Marele combinat din Kostrzyn va produce mai multă celuloză — produs de bază la fabricarea hârtiei — decât producea întreaga industrie a hârtiei în Polonia înainte de război. La fabrica din Kostrzyn, în afară de produsul principal — celuloza — se vor fabrica din deșeuri terebentină, drojdie furajeră, precum și o serie de alte produse auxiliare. Acum, pe malul râului Warta, se construesc pe o suprafață întinsă clădiri cu un volum de sute de mii metri cubi. In acestea se va instala o parte din uzina energetică, o parte din sălile de producție și secția de preparare. Prima macara de 80 metri construită în R. Cehoslovacă pe baza experienței sovietice Oamenii muncii de pe șantierul celui de al doilea furnal insit al combinatului siderurgic „Clement Gottwald” vor primi în curând un ajutor însemnat care va accelera și înlesni munca lor, contribuind totodată la terminarea furnalului la 1 Octombrie Miontorii din uzina „Clement Gottwald’’ din Vitkovice construesc în prezent o macara de o înălțime de aproape 80 metri, care are un braț de 28 metri lungime. Ma icaraua este construită pe baza experienței sovietice și este prima macara de o astfel de înălțime construită în R. Cehoslovacă. Pilonul ei de oțel va fi așezat pe rulmenți și va fi rotativ. Macaraua, care va avea o greutate de 80 tone, va ridica piese de 25 tone la nivelul furnalului. Construcția acestei macarale constitue o nouă victorie a muncitorilor, maeștrilor și constructorilor cehoslovacii'