Apărarea Patriei, septembrie 1952 (Anul 8, nr. 208-232)

1952-09-02 / nr. 208

-, i. ~ v- i i- ^ r\ ft ' r: IVER3ITARAÏ litu* Iași . Pentru patria noastră, Republica Populara Română / #MPARAREA patriei a F Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL VH 1 Nr. 208 (1892) Marți 2 Septembrie 1952 j 4 PAGINI — 20 BANI în întâmpinarea Zilei Forțelor Armate ale R.P.R. La 2 octombrie 1952, poporul muncitor din Republica Populară Română și militarii armatei noastre vor sărbători „Ziua Forțelor Armate ale R.F.R.” Instituirea acestei sărbători este o dovadă grăitoare a înaltei prețuiri de care se bucura armata din partea oamenilor muncii, a partidului și a guvernului, care văd în Forțele noastre Armate pavăza sigură a cuceririlor revoluționare dobândite de poporul muncitor — condus de Partidul Muncitoresc Român — pe drumul luminos deschis de 23 August 1944. 2 Octombrie este ziua în care, acum I ani, tovarășul Stalin, și-a dat aprobarea pentru înființarea pe teritoriul Uniunii Sovietice a primei divizii de voluntari români, Divizia „Tudor Vladimirescu“ — sâmburele Armatei noastre Populare. Această zi a fost înscrisă în istoria poporului nostru muncitor ca una din nenumăratele manifestări ale sprijinului și ajutorului frățesc și multilateral primit de noi din partea marelui popor frate de la Răsărit. Sărbătorirea acestei zile va însemna un nou și minunat prilej de manifestare a unității de nesdruncinat dintre poporul muncitor și armata sa, a dragostei recunoștinței pe care poporul nostru muncicitor și militarii armatei noastre o poartă glorioasei Armate Sovietice eliberatoare, popoarelor Uniunii Sovietice și marelui Stalin. Sărbătorirea lui 2 octombrie va contribui la întărirea frăției de arme cu Armata Sovietică și cu armatele țărilor, de democrație populară. Anul acesta, Ziua Forțelor Armate ale R. P. R. se sărbătorește în condițiunile creșterii vertiginoase a forțelor lagărului păcii, în fruntea căruia se află marea Uniune Sovietică.. Cu un entuziasm de nedescris întâmpină poporul sovietic convocarea Congresului al XIX-lea al Partidului Comunist al U. R. S S., în cadrul căruia se vor desbate sarcinile celui de al 5-lea plan cincinal de desvoltare a U. R. S. S. pe anii 1951-1955. In limbajul precis al cifrelor, planul acesta vorbește despre perspectivele mărețe care se deschid în fața oamenilor sovietici în marșul lor glorios spre comunism, despre uriașa creștere a forței celui mai puternic stat din lume. ■ In țara noastră, oamenii muncii obțin noi și însemnate succese în industrie și în agricultură. Angajamentele pentru îndeplinirea în 11 luni a planului pe cel de-al doilea an al cincinalului devin pe zi ce trece fapte.. De la un capăt la altul al țării se desfășoară larg discuțiile asupra proiectului de Constituție, desbateri la care participă cu însuflețire întreg poporul muncitor și militarii Armatei noastre Populare. Sporindu-și eforturile pentru consolidarea cuceririlor revoluționare dobândite sub conducerea partidului și pentru întărirea statului nostru democrat-popular, oamenii muncii din patria noastră știu că munca lor este bine apărată de către Forțele noastre Armate, care păzesc hotarele țării, independența, suveranitatea și securitatea poporului român și pacea. . însuflețiți de realizările obținute de oamenii muncii pe frontul construirii socialismului, militarii întâmpină ziua Forțelor Armate ale Republicii Populare Române, prin intensificarea eforturilor pentru dobândirea de noi succese în pregătirea de luptă și în pregătirea politică, în întărirea ordinei și disciplinei militare invățând cu stăruință din bogata experiență de luptă a glorioasei Armate Sovietice, ducându-și munca în strictă conformitate cu prescripțiunile regulamentelor și cu ordinele comandanților și șefilor, soldații, sergenții și ofițerii armate noastre, mobilizați de comuniști și utemiști, sunt hotărîți să facă din sărbătorirea acestei zile un bilanț bogat de fapte pozitive, de realizări în toate ramurile de pregătire militară. Tot mai mulți soldați, sergenți și ofițeri devin fruntași în pregătirea de luptă și pregătirea politică. Crește numărul bunilor trăgători în rândurile maselor de soldați, sporește numărul comandanților și lucrătorilor politici care se evidențiază prin metodele înaintate pe care le folosesc în munca de instruire și educare a subordonaților și prin modul cum știu să organizeze și să conducă lupta subunităților și unităților pe care le comandă. Numeroase sunt angajamentele luate de militari pentru întâmpinarea cu cinste a zilei Forțelor noastre Armate. Intr’o unitate de tancuri, cu ocazia bilanțului ținut pe întreaga unitate, au fost analizate realizările și lipsurile în muncă ale diferitelor subunități. Apoi s’au arătat sarcinile de viitor. Cu acest prilej, ofițerul Pricop Gr., membru de partid, și-a luat angajamentul sa realizeze până la 2 Octombrie, la mașinile subunității pe care o comandă o însemnată economie de benzină. Organizațiile de partid și organizațiile atemiste, ajutoare de preț ale comandanților și locțiitorilor politici, desfășoară activitate intensă în scopul mobilizării miitarilor la muncă neobosită în vederea întâmpinării cu noi succese în muncă a zilei de 2 Octombrie. Membrii de partid și utemiștii mobilizează, prin exemplul lor masa militarilor la lupta pentru obținerea de noi succese în instrucție și educație, pentru ridicarea pe o treaptă tot mai înaltă a forței combative a armatei, pentru întărirea capacității de apărare a patriei. La o adunare de partid, în care s-a discutat un raport despre „Sarcinile comuniștilor în întâmpinarea cu cinste a „Zilei Forțelor Armate ale R.P.R.”, ofițerul Constantin Marin, membru de partid, și-a luat angajamentul ca la toate exercițiile pe care le va executa în teren, subunitatea pe care o comandă să se situeze printre primele subunități din unitate. Cu același prilej, ofițerul Mandoiu Mihai, locțiitor politic, s-a angajat să organizeze în cadrul clubului subunității popularizarea tradițiilor glorioase de luptă ale poporului nostru și manifestările frăției de arme româno-rusă și româno-sovietică. In subunitatea comandată de ofițerul Cristea Anton a avut loc o adunare a organizației utemiste cu scopul de a se desbate sarcinile utemiștilor în întâmpinarea Zilei Forțelor Armate. La discuții, caporalul utemist Baraș Ion, telegrafist priceput, și-a luat angajamentul ca până la 2 octombrie să deprindă bine noua funcțiune indicată de comandant, aceea de centralist. „In afară de aceasta — a spus el — îmi iau angajamentul să ajut, în timpul liber, pe soldatul fruntaș Pop Vasile și pe soldatul Boroșnicu Ilie să învețe cât mai bine funcțiunea de telegrafist”. La o adunare ținută cu întregul efectiv în clubul subunității, ofițerul Rubiș Ioan a vorbit ostașilor despre felul cum trebue să întâmpine ei această zi. In continuare, ofițerul Farcaș Gheorghe, locțiitorul politic al comandantului subunității, a dat exemple de felul cum întâmpină ostașii sovietici Ziua Forțelor Armate ale U.R.S.S. Au urmat discuții însuflețite. Printre mulți alții, sergentul Sovejan Constantin, comandantul unei grupe, s-a angajat ca la toate tragerile pe care le va executa subunitatea, soldații de sub comanda sa să obțină calificativul, bine. Grupa sa pornește la muncă pentru întâmpinarea zilei de 2 Octombrie sub lozinca : „Niciun soldat sub calificativul bine la trageri”. Asemenea angajamente, izvorîte din patriotismul înflăcărat al militarilor, dovedesc o înaltă conștiință politică, un desvoltat simț de răspundere pentru apărarea patriei. Mândri că fac parte din Armata R.P.R. continuatoarea celor mai frumoase tradiții de luptă ale poporului nostru, militarii depun toate eforturile pentru a contribui la întărirea capacității de apărare a patriei noastre scumpe, la întărirea lagărului păcii. Atemiștii își intensifică eforturile pentru cucerirea „Drapelului Roșu al Organizației U.T.M. din Forțele Armate ale R. P. R.”. In scrisori adresate părinților, rudelor sau tovarășilor de muncă, militarii vorbesc despre bucuria și mândria lor că fac parte din Armata noastră Populară, care stă de strajă cuceririlor revoluționare ale poporului muncitor, marilor drepturi și libertăți înscrise în proiectul noii Constituții a R. P. R. Comandanții și locțiitorii politici, organizațiile de partid și organizațiile atemiste, au sarcina să mobilizeze pe militari la muncă neobosită pentru întâmpinarea cu cinste a Zilei Forțelor noastre Armate. Ziua de 2 Octombrie trebue să fie un prilej de trecere în revistă a tot mai multe și mai mari succese în pregătirea de luptă și în pregătirea politică a militarilor. In centrul preocupărilor comandanților și locțiitorilor politici trebue să stea grija permanentă pentru întărirea disciplinei și ordinei interioare, pentru executarea întocmai și la timp a ordinelor, pentru respectarea strictă a prescripțiunilor regulamentelor. Ei au datoria de a desvolta la militarii din subordine dragostea nețărmurită față de patrie, devotamentul față de partid și de guvern, dragostea și recunoștința față de marea Uniune Sovietică și față de tovarășul Stalin, cel mai bun prieten al poporului nostru. Fiecare militar trebue să fie animat de dorința de a se instrui temeinic, pentru a fi capabil să răspundă înaltei misiuni încredințate de popor armatei sale. Timpul care ne mai desparte de sărbătorirea Zilei Forțelor Armate trebue astfel folosit, încât fiecare militar să devină un mai bun cunoscător și mânuitor al armamentului și tehnicii de luptă. însuflețiți de dorința de a îndeplini întocmai cerințele jurământului și de a cinsti prin fapte drapelul unității, militarii armatei noastre au datoria de a lupta cu hotărîre pentru a ridica pe o treaptă tot mai înaltă capacitatea de luptă a Forțelor noastre Armate,, care așa cum se precizează în proiectul noii noastre Constituții — „...stau de strajă suveranității și independenței poporului român, securității sale și păcii”. Din partea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Române anunță cu profundă durere partidul și pe oamenii muncii că în ziua de 1 Septembrie 1952 a încetat din viață, după o boală îndelungată, tovarășul Iosif Rangheț, membru supleant al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, deputat al Marii Adunări Naționale a R. P. R„ fiu devotat al partidului, luptător neobosit pentru cauza poporului muncitor, și pentru Mărirea statului de democrație populară- In numărul de azi: Din munca micilor comandanți. — Un comandant de pluton destoinic (pag. 2-a). 7 ani de luptă și victorii ale poporului vietnamez (pag. 2-a). Sărbătorirea „Zilei Minerului” în U. R. S. S. — Ședința solemnă de la Moscova (pag. 4-a). Procesul grupului de sabotori și diversioniști de la Canalul Dunăre-Marea Neagră. — Interogatoriul acuzaților. — Depozițiile martorilor (pag. 3). Apelul Prezidiului Consiliului Național al Frontului Național al Germaniei democrate (pag. 4-a). Ajutorul dat de sindicatele sovietice populației înfometate din sudul Indiei. — Declarația Comitetului unit pentru ajutorarea populației înfometate din provincia Andhra (pag. 4-a). O nouă reducere de prețuri în Bulgaria (pag. 4-a), „Bea puțină apă rece, Ikie I” (pag. 4-a), In cinstea de Constituție Bilanțul realizărilor obținute dri după amiază muncitorii, tehnicienii și funcționarii de la uzina „Mac^as Rakosi” din Capitală s’au întrunit pentru a face bilanțul victoriilor cucerite în producție în cinstea proiectului de Constituție Muncitorii, tehnicienii și funcționarii uzinei au cinstit proiectul de Constituție ridicând productivitatea muncii de la 6 la sută, cât s’au angajat, până la 12,41 la sută. In același timp, au redus prețul de cost cu 3,41 la sută. Cuceririle mărețe înscrise în proiectul de Constituție au dat un și mai mare avânt în muncă colectivului uzinei. Pe luna August s’au antrenat în întrecerea socialistă aproape 80 la sută din muncitori. In cadrul acestei adunări a luat cuvântul tovarășul Chiva Vasile, prim secretar al raionului P. M. R. „Tudor Vladimirescu”, care a înfățișat progresul realizat de țara noastră dela 23 August 1944 până azi datorită ajutorului frățesc acordat de Uniunea Sovietică și luptei victorioase a oamenilor muncii care, îndrumați de partid dau tot mai multe produse de bună calitate. Rând pe rând au luat cuvântul stahanoviști și fruntași în muncă. Cunoscutul stahanovist Nicolae Vasu a spus: „Suntem hotărîți să întărim proiectul de Constituție prin noi victorii în muncă. In cinstea proiectului de Constituție, brigada "stahanovistă U. T. M. pe care o conduc își ia amgajamentul ca până la 7 Noembrie să dea produse în contul anului 1955, iar eu personal îmi iau angajamentul ca până la 31 Decembrie să produc în contul anului 1957”. Urale puternice au răsplătit angajamentele rostite de primul stahanovist al uzinei. A luat apoi cuvântul normator al .Gheorghe Carașov. Apoi întreaga adunare a hotărât să trimită tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej o telegramă în care întreg colectivul uzinei „Matyas Rakosi“ își ia angajamentul în fața partidului și guvernului ca în cinstea proiectului de Constituție să cucerească noi victorii în producție și în ziua de 6 Noembrie să dea produse in contul zilei de 7 Decembrie. Brigăzile utemiste dau bătălia pentru plan HUNEDOARA, (de la corespondentul nostru). Atât la combinatul siderurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej”, cât și pe celelalte șantiere de construcții din Hunedoara, utemiștii, încadrați în brigăzi, mobilizați de organizația U. T. M. și îndrumați de comuniști, duc o luptă hotărîtă pentru îndeplinirea sarcinilor puse de cel de al doilea an al cincinalului. De pildă, la întreprinderile de construcții speciale, numeroși tineri utemiști au reușit să-și depășească normele de plan prin aplicarea diferitelor metode de muncă sovietice. In unul din șantierele acestei întreprinderi lucrează și utemistul monteur Pavel Mircea, care, prin aplicarea metodelor sovietice de lucru, a depășit plănul pe luna August, cu 93 la sută. La fel și brigada utemistă, condusă de Telnaru Traian și formată din 6 tovarăși, datorită bunei organizări a muncii, cât și datorită calificării tovarășilor după metoda Cotlear, a reușit ca în cursul lunii August să-și depășească planul cu 97 la sută. Aceeași brigadă, în cinstea proiectului de Constituție, a realizat în zilele dela 25-30 August o depășire a normei de peste 260 la sută, dând o producție de cea mai bună calitate. Cu același elan muncesc și tinerii din brigada de monteuri condusă de utemistul Ardeleanu Emil, care au obținut o depășire a planului cu 188 la sută. Un rezultat deosebit l-a obținut și utemistă Sandu Elena, sudor, din brigada mistului Telnaru Traian, care, deși arerecent calificată, își depășește zilnic norma cu peste 60 la sută. La combinatul siderurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej” utemiștii pun umărul alături de vârstnici pentru aducerea la îndeplinire a sarcinilor prevăzute în plan. La mecanică, de pildă, utemiștii Cunțan Samoilă și Weber Ioan, ambii strungari, prin aplicarea metodelor Bucov-Bortchevici și Antonina Jandarova, și-au îndeplinit până în ziua de 25 August, planul cu 223 la sută primul, iar al doilea cu 186 la sută. Tinerii utemiști, prin eforturile pe care le depun în muncă zi de zi, aduc o contribuție prețioasă la lupta pentru îndeplinirea angajamentului luat în cinstea proiectului de Constituție, pentru îndeplinirea planului înainte de termen. Raioane fruntașe la colectări TURNU SEVERIN. In raionul Tr. Severin, lucrările de treeriș sunt pe sfârșite. Colectiviștii și țăranii muncitori au muncit cu însuflețire în acest an pentru ca în cinstea proiectului de Constituție să termine la timp treerișul și predarea cotelor de cereale către stat. In cele mai multe comune din acest raion țăranii muncitori predau la bazele de recepție ultimele restanțe din cotele de cereale. In comuna Cerneți, planul de colectare a fost îndeplinit la secară, iar la grâu s-a realizat în proporție de 99 la sută. De asemeni în comuna Degerați a fost realizat la grâu în proporție de 97 la sută, iar la orz de 94 la sută. In întreg raionul planul de colectare a fost îndeplinit în proporție de 90 la sută la grâu și 97 la sută la secară. IAȘI. Colectiviștii din regiunea Iași desfășoară larg întrecerea patriotică în cinstea proiectului noii Constituții, pentru terminarea cât mai curând a treerișului și pentru achitarea la timp a obligațiilor către stat. In seara zilei de 29 August, colectiviștii din raionul Iași au terminat complet treerișul păioaselor. Prima grijă a lor a fost de a preda la timp cotele de cereale către stat. Colectiviștii din întreg raionul au îndeplinit în întregime planul de predare al cotelor de grâu, iar la secară, orz, ovăz și mazăre s-au îndeplinit în proporție de peste 90 la sută. De asemeni, colectiviștii din raionul Pașcani au predat la bazele de recepție în ziua de 30 August ultimele restanțe din cotele de grâu, îndeplinind sută la sută planul de predare al cotelor de grâu. Exemplul colectiviștilor a fost urmat și de țăranii muncitori din comunele Hărmănești, Stolniceni și altele, care au predat în întregime cotele de cereale către stat. TELEGRAME Tovarășului HO ȘI MIN Președintele Republicii Democrate Vietnam și Președintele Consiliului de Miniștri al R. D.Vietnam Cu prilejul celei de a 7-a aniversări a înființării Republicii Democrate Vietnam ca urmare a sdrobirii imperialismului japonez de către glorioasa Armată Sovietică, vă transmit în numele Guvernului R.P.R., și al meu personal cele mai călduroase felicitări. Poporul român își exprimă frățeasca sa solidaritate cu lupta eroică pe care a duce poporul vietnamez pentru libertate și independență națională împotriva cotropitorilor imperialiști. Urez viteazului popor vietnamez victorie deplină în lupta sa dreaptă. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Președintele Consiliului de Miniștri al R.P.R^ Tovarășului HO ȘI MIN Președintele Republicii Democrate Vietnam Cu ocazia celei de a 7-a aniversări a constituirii Republicii Democrate Vietnam în urma înfrângerii imperialismului japonez de către glorioasa Armată Sovietică, vă rog, în numele poporului român și al Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R., să primiți, cele mai calde felicitări și urări pentru victorie deplină în lupta de eliberare împotriva cotropitorilor imperialiști. Dr. PETRU GROZA Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale Tovarășului HOANG MIN GIAN Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Democrate Vietnam Cu prilejul celei de a 7-a aniversări a proclamării independenței naționale a R.D. Vietnam în urma înfrângerii imperialismului japonez de către glorioasa Armată Sovietică, vă exprim călduroase felicitări și vă urez izbândă deplină în lupta eroică pe care viteazul popor vietnamez o duce împotriva cotropitorilor imperialiști. SIMION BUGHICÎ Ministrul Afacerilor Externe al R.P.R. Sosirea în Capitală a unui grup de activiști ai Secretariatului U. I. S. Duminică dimineața a sosit în Capitală un grup de activiști ai Secretariatului Uniunii Internaționale a Studenților, în frunte cu B. Bereanu, președinte, și Paolo Pescetti, secretar general al U.S, împreună cu grupul de activiști ai U.R.S, au sosit reprezentanți ai studenților din Franța, Australia, Africa de Sud, R. D. Germană și India. »». Oaspeții au fost salutați la aeroportul Băneasa de tovarășii sosire pe Vasile Mușat, prim secretar al C.C. al U.T.M., Paul Cornea, Chițu Florea, C.C. al U.T.M., G. Smoleanu, secretari ai prim secretar al Comitetului orășenesc U.T.M.București, Covaci Loranț, membrii în Biroul C C. al U.T.M., precum și de alți membri și activiști ai C.C. al U.T.M. Erau de asemeni prezenți pe aeroport numeroși tineri, studenți, muncitori și elevi din Capitală. j Salutând pe oaspeți, în numele Comitetului Central .U.T.M., tovarășul Chițu Florea a spus : i „Tineretul nostru muncitor, studențimea din țara noastră prețuesc mult activitatea rodnică a U.S.S., care unește milioane de studenți din lumea întreagă în lupta pentru pace, pentru condițiuni mai bune de viață și de studiu. Suntem mândri că avem cinstea de a găzdui sesiunea consiliului U.R.S. și manifestările care vor avea loc în timpul sesiunii. Ne bucură mult acest lucru pentru că vom avea prilejul să ne arătăm odată mai mult atașamenul față de U.R.S., dorința de colaborare și prietenie cu studenții doritori de pace. Ne vom strădui, dragi prieteni,să asigurăm condițiunile cele mai buna de desfășurare sesiunii Consiliului U.R.S« Suntem convinși ca lucrările sesiunii vor fi dintre cele mai rodnice și că vor duce la întărirea unității de luptă pentru pace a studenților din lumea întreagă”. Răspunzând cuvintelor adresate, Paolo Pescetti, secretar general al U.R.S., a adus un salut frățesc tineretului din Republica Populară Română, care se pregătește să întâmpine pe delegații din toate țările lumii care vor participa la cea de a 6-a sesiune a Consiliului U. I. S. Mai mult ,de 200 delegați și observatori vor discuta la această sesiune problemele lor, vor propune măsurile pentru îmbunătățirea condițiilor de viață și de studiu ale studenților de pretutindeni, a spus Paolo Pescetti. Sute de studenți din lumea întreagă vor avea ocazia să vadă cum trăiesc studenții din R.P.R., cum construesc ei, alături de întregul popor, o viață luminoasă. Invitația pe care ne-ați făcut-o precum și generoasa ospitalitate pe care o acordați Consiliului U.R.S., taberei internaționale, precum și manifestărilor artistice și sportive, este o mare contribuție la întărirea unității internaționale a studenților. Toți studenții vă sunt recunoscători. Sutele de tineri prezenți pe aeroport au făcut oaspeților o călduroasă primire,manifestând îndelung pentru prietenia și solidaritatea internațională a studenților, din lumea întreagă pentru pace și o viață mai bună. Delegația studenților sovietici care va participa la sesiunea U. I. S. a părăsit Moscova MOSCOVA. 1 (Agerpres). — TASS transmite : La 1 Septembrie a părăsit Moscova, plecând în Republica Populară Română, delegația studenților sovietici, care va participa la Tabăra internațională a studenților de la Sinaia. Din delegație fac parte Vera Ivanovna, Sviatoslav Cuznețov și Vladimir Iagodchin. Știrea răspândită de agitatori în ajun a atras la clubul unității mai mulți vizitatori ca de obicei. Urmează să aibă loc o convorbire colectivă pe marginea directivelor Congresului al XIX-lea al Partidului Comunist (b) al U. R. S. S. cu privire la cel de al 5-lea plan cincinal de desvoltare a U.R.S.S. pe anii 1951—1955. Convorbirile colective la club sunt foarte frecvente în această unitate. Legate de cele mai actuale probleme, pregătite și conduse cu pricepere, ele se desfășoară la un nivel înalt, intr'o atmosferă plină de însuflețire. Aceste convorbiri nu numai că își aduc contribuția lor prețioasă la îmbogățirea cunoștințelor generale ale militarilor, dar și constitue un puternic factor mobilizator în activitatea lor de fiecare zi. Primul a luat cuvântul ofițerul Petre Gheorghe. „Tovarăși, vreau să vă spun că sunt fericit — începu el. Sunt fericit că mi-a fost dat să trăiesc într’o epocă de uriașe prefăceri revoluționare, în epoca în care toate drumurile duc spre comunism. Trăim zile mărețe. Suntem martori la cel mai grandios eveniment din istoria omenirii. Se petrec sub ochii noștri fapte despre care se va vorbi cu venerație secole de-a rândul. Marele și gloriosul popor sovietic, condus de partidul lui Lenin și Stalin, dă viață în zilele noastre visului de aur al omenirii, construește societatea comunistă“. Cuvintele înflăcărate ale ofițerului Petre Gheorghe au semănat entuziasm în inimi. Urmându-i firul gândului, a vorbit apoi pilotul Geambașu Ion. — „Astăzi, când armatele de mercenari ale imperialiștilor duc un război de jaf și cotropire pe pământul încercatei Coree, când în statele guvernate de slugile Wall Street-ului cursa înarmărilor continuă într'un ritm nebunesc, astăzi când isteria războinică a bancherilor fabricanți de moarte a luat proporții îngrijorătoare, minunatul popor sovietic a pornit să clădească societatea fericită și îmbelșugată a comunismului. Politica de pace a Uniunii Sovietice, preocupările creatoare ale omului sovietic, se oglindesc în chip strălucit în directivele cu privire la cel de al cincilea plan cincinal. Cifrele planului vorbesc despre superioritatea indiscutabilă a orânduirii socialiste față de orânduirea capitalistă”. Fiecare dintre militarii prezenți, piloți sau mecanici, erau dornici să-și împărtășească gândurile în legătură cu convocarea celui de al XIX-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Cu multă atenție au fost ascultate cuvintele ofițerului Luță Ioan : „In directivele cu privire la noul plan cincinal al U.R.S.S. — impresionant document al vieții și muncii creatoare — dragostea de om este oglindită puternic în fiecare capitol și articol. Iată, în următorii cinci ani, față de anul 1950, se prevede creșterea venitului național cu 60 la sută, construirea de noi case de locuit cu o suprafață totală de aproximativ 105 milioane m. p., mărirea numărului medicilor de țară cu cel puțin 25 la sută, lărgirea rețelei cinematografice cu aproximativ 25 la sută, lărgirea rețelei bibliotecilor de masă cu 30 la sută, sporirea numărului de spitale, dispensare, case de odihnă, creșe, grădinițe, creșterea considerabilă a producției mărfurilor de larg consum, etc. încercați să vă imaginați, tovarăși, ce înseamnă sporirea producției industriale cu aproximativ 70 la sută, precum și sporirea recoltei globale de cereale cu 40—50 la sută. Ce salt uriaș va înfăptui poporul sovietic pe linia creșterii bunei stări materiale, a ocrotirii sănătății și a nivelului cultural al milioanelor și milioanelor de constructori ai comunismului ! Aceste cifre arată perspectivele mărețe pe care le deschide cel de al cincilea plan cincinal popoarelor sovietice“. „In legătură cu aceasta, tovarăși — își începu cuvântul sergentul major Enache Constantin— mă gândesc la legătura strânsă care există între construirea socialismului în țara noastră și noul plan cincinal de disvoltare a U.R.S.S. Astăzi, poporul nostru muncitor, eliberat din jugul robiei fasciste de către glorioasa Armată Sovietică, construește socialismul cu mașinile comunismului Victoriile oamenilor sovietici, izbânzile strălucite pe care ei le repurtează în toate domeniile construirii comunismului, înseamnă sporirea continuă a ajutorului frățesc și multilateral pe care ni-l acordă oamenii sovietici în opera de construire socialismului, înseamnă realizarea în țara a noastră, într-un timp scurt, a unei societăți fericite și îmbelșugate, lipsite de exploatare. Și nu numai la noi. In toate țările de democrație populară, ajutorul Uniunii Sovietice constitue chezășia principală a succeselor pe care oamenii muncii din aceaste țări le obțin în construirea vieții noi. Omenirea progresistă, așa după cum am citit în ziare, a salutat convocarea celui de al XIX lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice ca pe un eveniment istoric de o uriașă însemnătăți mondială. Cifrele prevăzute în noul cincinal umplu de bucurie și încredere inimile oamenilor muncii de pe întreg cuprinsul globului pământesc. „Ele vestesc — scrie ziarul „Scânteia” — o nouă și uriașă desvoltare a industriei sovietice, cea mai înaintată din lume, un nou avânt al agriculturii colhoznice, noi gigantice construcții ale comunismului, cucerirea de noi victorii ale omului asupra naturii, o nouă desvoltare a mecanizării și automatizării muncii, o nouă creștere vertiginoasă a bunei stări materiale, a sănătății și nivelului cultural al popoarelor sovietice”. Plin de bucurie, a luat cuvântul și ofițerul Manole Ion : „Noul cincinal constitue planul unei uriașe bătălii pe care oamenii au deslănțuit-o împotriva forțelor oarbe ale nașiurii. Punerea în funcție a noi și mari hidrocentrale, desvoltarea continuă a extracției de petrol din zăcăminte petrolifere marine, plantarea în cursul cincinalului a cel puțin 2,5 milioane hectare de păduri, irigarea și alimentarea cu apă a din stepa Buluruină, asanarea pământurilor mlaștinilor din R. S. S. Bielorusă, R. S. S. Ucrainiană, R. S. S. Lituaniană, etc., construirea de noi porturi și căi navigabile, exploatarea de noi zăcăminte minerale cu mijloace automatizate, toate acestea presupun o luptă uriașă, îndârjită, pe care omul trebue să o dea împotriva naturii, împotriva forțelor ei. Omul nou, omul societății socialiste, stăpân pe tehnică și știință, supune natura și obligă să servească cauza lui. Marea artificială de la Țimlianscaia, canalul navigabil Volga Don „V. I. Lenin”, stepele transformate in regiuni înfloritoare, pustiurile plantate cu păduri dătătoare de viață, întinse pe sute de kilometri, toate acestea sunt dovezi că, în luptă cu natura, omul învinge, îmbunătățindu-și necontenit condițiile de viață. Omul sovietic a demonstrat lumii întregi că nu există piedică pe care să" nu o poată trece, că nu este forță pe care să nu și-o poată supune”. Discuțiile la club au durat până târziu. Părăsind sala de lectură, piloții și mecanicii au dus în inimile lor cuvintele calde și mobilizatoare ale locțiitorului politic: — „Poporul nostru muncitor, condus de partid, și având ajutorul permanent al marelui popor sovietic, constructor al comunismului, pășește hotărît pe calea luminoasă a socialismului. Părinții și frații noștri muncesc cu elanul cu care muncește omul conștient că făurește un viitor fericit, pentru el, pentru generațiile care îi vor urma. Ei văd în Uniunea Sovietică, în gloriosul Partid Comunist al U. R. S. S., farul călăuzitor în lupta lor pentru pace și fericire. Să ne înstruim cu și mai multă perseverență, pentru a putea apăra cerul însorit al patriei noastre libere, însuflețiți de exemplul șoimilor staliniști, să nu precupețim niciun efort pentru formarea noastră ca piloți de nădejde, gata să răspundem cu foc ucigător oricăror încercări ale dușmanilor de a viola spațiul aerian al patriei noastre dragi, pe plaiurile căreia înflorește o viață nouă, plină de bucurii” Locotenent major I. COSIEA La clubul unei unități de aviație Convorbire despre un impresionant document al vieții și muncii creatoare