Apărarea Patriei, octombrie 1952 (Anul 8, nr. 233-259)

1952-10-01 / nr. 233

2 APARAREA PATRIEI Miercuri 1 Octombrie 1952 Nr. 233 (1917) IdUlUMLLMUma B8WBBBW—WUMUJUIH illWIMJ»»IIWMWMW»u«BWaMBMHW»WMBnBW«aBan2aaK?^a8m^'jMWBPW88iiMiim««»m^ 14 ani dela apariția „Cursului Scurt de Istorie a P. C. (b) al U. R. S. S." Marea carte stalinistă Se împlinesc 14 ani dela apariția genialei opere a marelui Stalin, „Cursul Scurt de Istorie a Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice”. Această operă monumentală, încă de la apariția sa a devenit călăuză sigură a mișcării muncitorești internaționale, o armă de nebiruit în lupta dusă de oamenii muncii din lumea întreagă împotriva putredei orânduiri capitaliste, pentru pace, democrație și socialism. Marea carte stalinistă este o lucrare clasică din arsenalul ideologic al marxism-leninismului, un măreț tezaur al teoriei revoluționare și al experienței revoluționare, o adevărată enciclopedie a cunoștințelor de bază în domeniul marxism-leninismului. Această operă genială a marxismului creator sintetizează experiența gigantică a drumului de luptă parcurs de partidul lui Lenin și Stalin, de la apariția primelor cercuri marxiste în Rusia până la marele Partid Bolșevic de B7A. Operă completă și desăvârșită a comunismului științific, această genială lucrare a tovarășului Stalin expune marxism-leninismul ca o învățătură unitară și închegată, cuprinzând bazele teoretice, ideologice, organizatorice și tactice ale celui mai măreț partid politic cunoscut în istoria omenirii. Aceste principii de bază ale bolșevismului sunt înfățișate în legătura lor strânsă într'o adevărată unitate dialectică, indestructibilă. In această operă sunt expuse cu o limpezime de cristal legile victoriei revoluției proletare și este sintetizată bogata și uriașa experiență revoluționară a luptei Partidului Bolșevic în fruntea eroicei clase muncitoare ruse pentru victoria revoluției socialiste și instaurarea dictaturii proletariatului, pentru crearea și întărirea primului stat socialist din lume și construirea socialismului victorios pe o șesime a globului pământesc. Desvoltând principiile marxism-leninismului pe baza celor mai noi date ale științei și practicii, tovarășul Stalin a făcut o expunere sistematizată a bazelor materialismului dialectic și materialismului istoric, ridicând pe o nouă treaptă filozofia marxist-leninistă. Cursul Scurt de Istorie a P. C. (b) al U.R.S.S. este un model de marxism creator, o dovadă grăitoare a unității de nesdruncinat dintre teoria și practica revoluționară. încă de la apariția sa, această operă a devenit cartea cea mai scumpă a oamenilor muncii din lumea întreagă, cartea de căpătâi a comuniștilor de pretutindeni în lupta lor mare și dreaptă. Ea a avut și continuă să aibă o importanță istorico-mondială pentru desvoltarea mișcării muncitorești internaționale. Având la bază concluzia leninistă că bolșevismul nu este un fenomen „pur rusesc”, ci un model de tactică pentru toți, tovarășul Stalin a arătat în geniala sa lucrare că drumul istoric croit și urmat de Partidul Bolșevic nu este o cale oarecare, ci singura cale care duce de la capitalism la socialism, de la robie, mizerie și șomaj la libertatea și fericirea celor ce muncesc. In monumentala sa operă, tovarășul Stalin nu a arătat numai calea care trebue urmată, ci a înarmat partidele comuniste și muncitorești din întreaga lume cu mijloacele și metodele cele mai eficace în noile condițiuni ale luptei de clasă, le-a dat un îndreptar fără greș și un far călăuzilor în activitatea lor revoluționară, deschizându-le largi perspective și înzecindu-le încrederea în dreptatea cauzei pentru care luptă, în victoria luptei pentru pace, bunăstare și socialism. In acest fel, Cursul Scurt de Istorie a P. C. (b) al U.R.S.S. este o expresie vie a internaționalismului proletar, un ajutor politic și ideologic de neprețuit dat partidelor comuniste și muncitorești și oamenilor muncii din întreaga lume în lupta lor eroică împotriva prădalnicului sistem imperialist, înarmați cu genialele învățături staliniste și ținând seama de condițiile specifice fiecărei țări, comuniștii din întreaga lume și-au fixat tactica de luptă proprie pentru doborîrea imperialismului și eliberarea proletariatului din lanțurile robiei capitaliste. Iată de ce această operă a tovarășului Stalin a devenit lucrarea cea mai răspândită și cea mai populară, cartea cea mai scumpă oamenilor muncii din întreaga lume. Ea a fost tradusă în aproape toate limbile lumii, fiind răspândită în milioane și milioane de exemplare pe tot globul pământesc. In Uniunea Sovietică, tirajul acestei opere depășește 41 milioane de exemplare. Numai la o jumătate de an de la apariția acestei geniale opere, neuitatul Jdanov spunea „de când există marxismul, aceasta este prima carte marxistă care a căpătat o răspândire atât de largă”. (I. V. Stalin, Scurtă biografie pag. 135, edila, Ed. P.C.R. 1947). Marea carte stalinistă luminează drumul de luptă al partidelor comuniste și muncitorești din țările capitaliste cu puternicul fatal marxism-leninismului. Oamenii muncii din lumea întreagă, conduși de comuniști, cei mai buni fii ai omenirii muncitoare, au făcut crez de luptă din genialele învățături ce izvorăsc din Cursul Scurt al Istoriei P. C. (b) al U.R.S.S. Din Cursul Scurt al Istoriei P. C. (b) al U.R.S.S., comuniștii sorb forță și încredere de neînvins în dreptatea cauzei pentru care luptă, învață cum trebue să-și organizeze proletariatul forțele și rezervele principale pentru a pregăti și cuceri victoria în revoluția socialistă. Ei învață cum să dea viață învățăturii staliniste care arată că pacea va fi menținută și consolidată dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza menținerii păcii și o vor apăra până la capă. Astăzi mai mult ca oricând au căpătat o mare actualitate principalele învățăminte ale drumului istoric parcurs de Partidul Bolșevic, învățăminte pe care tovarășul Stalin le expune în încheierea „Cursului Scurt". „Istoria partidului — scrie tovarășul Stalin — ne învață înainte de toate, că victoria revoluției proletare, victoria dictaturii proletariatului, este imposibilă fără un partid revoluționar al proletariatului, liber de orice oportunism, intransigent față de conciliatori și capitulanți, revoluționari față de burghezie și de puterea ei de stat“. (Istoria P.C. (b) al U.R.S.S. pag. 492). Un asemenea partid a crescut Lenin și Stalin, l-au călit în focul luptei înverșunate împotriva dușmanilor dinăuntru și din afară. Ei au învățat partidul de tip nou să nu ascundă contrazicerile orânduirii capitaliste, ci să le scoată la iveală, să nu mușamalizeze lupta de clasă, ci să o ducă până la capăt. Partidele comuniste din întreaga lume și-au făcut program de luptă din aceste teze staliniste și duc o luptă necruțătoare împotriva dușmanilor de orice soi. * Istoria P.C. (b) al U.R.S.S. ne învață ea însușirea teoriei înaintate a mișcării muncitorești, a teoriei marxist-leniniste, este o condiție vitală pentru ca partidul clasei muncitoare să-și poată îndeplini rolul de organizator și conducător în revoluția socialistă. Tovarășul Stalin arată în ce constă forța de nebiruit a teoriei revoluționare și ridică pe o nouă treaptă uriașa sa însemnătate. Credinciosul discipol al marelui Lenin arată că teoria marxist-leninistă nu trebuie privită ca o dogmă, ci ca o călăuză în acțiune. Marxismul — ne învață tovarășul ■Stalin — este știința legilor de desvoltare a naturii și societății, știința revoluției maselor asuprite și exploatate, știința victoriei socialismului în toate țările, știința construirii societății comuniste". (Marxismul și problemele lingvisticii, pag. 56). Marxismul nu poate și nu trebue să stea pe foc, ci trebue să se desvolte și să se îmbogățească cu teze și concluzii noi, în raport de noile sarcini ale luptei revoluționare și cu fiecare cucerire nouă a științei. Este de datoria oamenilor muncii și în primul rând a comuniștilor de a se înarma cu cunoștințele de bază, cu esența teoriei marxist-leniniste, de a învăța să o folosească în mod creator în rezolvarea problemelor practice ale luptei revoluționare și de a ști să facă din ea o adevărată călăuză în acțiune. Modul cum partidul lui Lenin și Stalin a știut să înarmeze pe constructorii socialismului cu geniala teorie marxist-leninistă este un exemplu grăitor pentru partidele comuniste și muncitorești din lumea întreagă, care pot și trebuie să-și învețe cadrele să stăpânească în mod creator știința marxist-leninistă , și să o folosească ca o călăuză în acțiune. Istoria P.C. (b) al U.R.S.S. arată că victoria în revoluția proletară este imposibilă fără o luptă hotărîtă care să ducă la completa izolare și sdrobire a partidelor mic-burgheze, care, prin minciuni sfruntate și metode șarlatanești, caută să distrugă unitatea de voință și de acțiune a clasei muncitoare, împingând păturile mai înapoiate ale proletariatului în brațele burgheziei. Acest învățământ mobilizează partidele comuniste la luptă hotărîtă pentru demascarea și sdrobirea socialiștilor de dreapta, care au devenit demult agentura directă și sprijinul social principal al imperialismului american. Acești înrăiți dușmani ai oamenilor muncii caută să spargă unitatea clasei muncitoare, să otrăvească conștiința ei și să înăbușe mișcarea muncitorească revoluționară. Istoria P.C. (b) al U.R.S.S. ne învață că o altă condiție vitală pentru ca partidul să-și păstreze unitatea de voință și de acțiune, precum și rolul de organizator și conducător al revoluției proletare și al operei de construire a socialismului, este lupta neîmpăcată împotriva oportuniștilor de orice foi și a capitulanților din propriile rânduri. Partidul lui Lenin și Stalin a crescut și s-a călit în lupta necruțătoare cu oportuniștii și capitulanții din propriile sale rânduri — economiștii, troțkiștii, buhariniștii, etc. „Nu poți tolera oportunismul în rândurile tale, — ne învață marele Stalin — după cum nu poate fi tolerat un ulcer într-un organism sănătos. Partidul este detașamentul conducător al clasei muncitoare, fortăreața lui înaintată, statul său major de luptă. Nu se poate admite ca în statul major conducător al clasei muncitoare să-și găsească loc scepticii, oportuniștii, capitulanții, trădătorii”. (Istoria P.C. (b) al U.R.S.S. pag. 502). 1 Această bogată experiență a fost farul călăuzitor al partidelor comuniste și muncitorești în lupta pentru demascarea și sdrobirea agenților imperialismului : Rajka în Ungaria, Rostov — în Bulgaria, Dzodze •— în Albania, Slansky și banda lui — în Cehoslovacia, naționaliștii burghezi — în Polonia. ■ Partidul nostru a folosit din plin uriașa experiență a Partidului lui Lenin și Stalin în lupta pentru demascarea și sdrobirea devierii oportuniste de dreapta, ai cărei purtători au fost — A. Pauker, V. Luca și T. Georgescu, care, prin politica lor antipartinică și antistatală, urmăreau să creeze condițiile restaurării capitalismului în țara noastră. Demascarea și sdrobirea devierii de dreapta a dus la cimentarea unității de voință și de acțiune a partidului nostru, la ridicarea vigilenței revoluționare, lege de frunte în întreaga noastră activitate de partid și de stat. Istoria P.C. (b) al U.R.S.S. ne învață că partidul nu trebue să se lase îmbătat de succese, să se înfumureze, ci să observe lipsurile muncii sale și să folosească din plin arma criticii și autocriticii pentru a putea fi conducătorul clasei muncitoare. Partidul Bolșevic a făcut din critică și autocritică o metodă de bază în bogata sa activitate. Marea importanță pe care o are arma criticii și autocriticii pentru lupta partidului marxist este oglindită din plin în proiectul Statutului modificat al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, proiect în care se arată că fiecare membru de partid trebue „să desfășoare autocritica și critica de jos, să scoată la iveală lipsurile din muncă și să lupte pentru înlăturarea lor, să lupte împotriva prezentării de paradă a lucrurilor într'o lumină trandafirie și împotriva îmbătării de pe urma succeselor în muncă. Gâtuirea criticii este un mare rău. Cel ce înăbușe critica, cel care o înlocuește cu atmosfera de paradă și cu tămâiere, nu poate face parte din rândurile partidului”. Istoria P. C. (b) al U.R.S.S. ne învață că partidul clasei muncitoare, dacă vrea să fie un adevărat partid revoluționar, care să conducă milioane de oameni ai muncii pe drumul revoluției proletare și al construirii socialismului, trebue să aibă strânse legături cu masele, să-și aplece urechea la vocea maselor și să învețe de la ele. Legătura cu masele este o forță invincibilă a partidului de tip nou. Partidul piere dacă se închide în sfera sa îngustă, dacă se rupe de mase, se închistează și devine birocratic. Din întreaga activitate a Partidului Bolșevic se desprinde lozinca sa de luptă, întotdeauna cu masele și în fruntea maselor. Aplicarea în practică a celor cuprinse în Istoria Partidului Bolșevic a dus la uriașele realizări din U.R.S.S., care a construit socialismul și construește astăzi cu succes comunismul. Către Uniunea Sovietică și slăvitul ei partid comunist își îndreaptă privirile oamenii muncii din lumea întreagă. Dragostea și încrederea față de Uniunea Sovietică, față de Partidul lui Lenin și Stalin, sunt oglindite în entuziasmul cu care întâmpină întreaga omenire progresistă cel de al XIX-lea Congres al P.C. (b) al U.R.S.S., Congres care va rndica drumul spre noi și mărețe victorii în lupta pentru construirea comunismului. Marea carte stalinistă constitue un izvor de prețioase învățăminte pentru partidele comuniste și muncitorești din țările cu democrație populară, care conduc lupta oamenilor muncii pentru construirea socialismului. Cucerind puterea politică și trecând principalele mijloace de producție în proprietatea statului ca bun al celor ce muncesc, poporul muncitor din aceste țări, condus de partidul clasei muncitoare, a trecut la construirea bazei economice a socialismului. Folosind din plin bogata experiență a Partidului Bolșevic și având ajutorul frățesc și multilateral al U.R.S.S., oamenii muncii din aceste țări au început opera de industrializare socialistă, punând accent pe desvoltarea industriei grele, cu pivotul ei, industria de mașini unelte. Dar Istoria Partidului Bolșevic ne învață că socialismul nu se poate construi numai la oraș. Sarcina construirii socialismului se pune la țară, ca și la oraș. Construirea socialismului cuprinde și transformarea socialistă a agriculturii. Pentru oamenii muncii din țările cu democrație populară, teoria stalinistă a colectivizării agriculturii este îndreptarul prețios și chezășia sigură a victoriei în opera de construire a socialismului la sate. Partidele comuniste și muncitorești din țările de democrație populară întăresc necontenit alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, ca un principiu suprem ce stă la baza statului democrat popular. Această alianță poate și trebuie să ducă la întărirea rolului de conducător al clasei muncitoare în opera de îndrumare a agriculturii pe făgașul socialismului, la întărirea dictaturii proletariatului, la făurirea societății fără clase antagoniste, la făurirea societății socialiste. Această alianță nu este o alianță morală — după cum ne învață tovarășul Stalin — ci este o alianță bazată pe un calcul, care contribuie la atingerea țelului comun — construirea socialismului. Deci și țărănimea muncitoare este chemată să-și dea contribuția ei materială pentru construirea socialismului. Teoria stalinistă a colectivizării ne învață că alianța clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare nu poate fi trainică dacă ea nu se căiește în focul unei tot mai ascuțite lupte de clasă dusă printr'o sistematică îngrădire a elementelor capitaliste de la orașe și de la sate. Aplicând cu fidelitate aceste geniale teze leninist-staliniste în întreaga lor activitate partidele comuniste și muncitorești din țările de democrație populară au obținut succese grăitoare pe drumul construirii socialismului atât la orașe cât și la sate. Pentru partidul nostru, geniala operă tovarășului Stalin a constituit, încă din arii de adâncă ilegalitate, un îndreptar prețios și o călăuză sigură în toate domeniile de activitate, de la probleme de strategie și tactică, până la probleme legate de viața internă de partid. Slovele de foc ale genialelor învățături staliniste, scrise pe foiță de țigară, au înfruntat bezna și teroarea sălbatecului regim burghezo-moșieresc și au încălzit inimile comuniștilor, le-a luminat calea de luptă și i-a învățat arta de a conduce masele de milioane de oameni ai muncii pe drumul victoriei împotriva dușmanului feroce. După eliberarea țării noastre de către glorioasa Armată Sovietică, oamenii muncii din patria noastră și-au luat soarta în propriile lor mâini și, sub conducerea partidului clasei muncitoare și cu ajutorul frățesc al eroicului popor sovietic, au pășit pe drumul construirii unei vieți noi, a societății socialiste. Faptul că volumul producției noastre aproape s-a triplat față de anul 1948, că sectorului socialist îi revine în prezent circa 96,5 la sută din producția industrială totală, desvoltarea rapidă și pe baze noi a industriei grele, precum și faptul că greutatea specifică a industriei este de 60,4 la sută, în ansamblul economiei naționale, este rezultatul aplicării consecvente de către partidul nostru, în condițiile specifice țării noastre, a bogatei experiențe a P.C. (b) al U.R.S.S. In domeniul transformării socialiste a agriculturii, călăuza partidului nostru o constitue măreața teorie stalinistă a colectivizării și uriașa experiență a eroicului partid al lui Lenin și Stalin. Mărturie grăitoare a acestui fapt sunt documentele de partid care trasează linia politică a partidului nostru în opera de construire a socialismului atât la orașe cât și la sate. Chezășia sigură a victoriei în lupta pentru construirea socialismului în patria noastră, ca și celelalte țări de democrație populară, este însușirea temeinică a teoriei marxist-leniniste și aplicarea ei creatoare în practica revoluționară de zi cu zi. Conștienți de acest lucru, oamenii muncii din patria noastră, urmând pilda comuniștilor, citesc și studiază, individual și în cercuri, marea carte stalinistă. Astfel înțeleg ei să dea viață îndemnului tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, care ne învață : „Nu există mijloc mai eficace de însușire efectivă a esenței teoriei marxist-leniniste decât studierea lucrării tovarășului Stalin“. (Articole și cuvântări, ed. P.M.R. pag. 185). Mărturie a dragostei și a interesului deosebit al oamenilor muncii din țara noastră pentru geniala operă stalinistă o constitue și tirajul mare în care această carte a apărut până în prezent. Faptul că în țara noastră numărul de exemplare apărute din Cursul Scurt de Istorie a P.C. (b) al U.RS S. a atins cifra de un milion și că numai în anul acesta au fost editate 100 de mii de exemplare, este o dovadă elocventă în acest sens. Urmând exemplul constructorilor socialismului, militarii Forțelor noastre Armate studiază intens lucrarea tovarășului Stalin. In cadrul diferitelor verigi ale învățământului de partid, în cadrul lecțiilor politice cu soldații și sergenții și a pregătirii marxistleniniste a ofițerilor, prin studiul individual sau colectiv, militarii de toate gradele își însușesc luminoasele învățături ale Istoriei P.C. (b) al U.R.S.S. însușirea temeinică a cunoștințelor de bază din domeniul marxismleninismului înarmează pe militarii Forțelor noastre Armate cu tăria de granit a convingerii în justețea cauzei poporului muncitor, le dă avânt în munca de pregătire de luptă și pregătire politică, le cultivă patriotismul înflăcărat și ura de moarte față de dușmanii oamenilor muncii, ascuțindu-le totodată spiritul vigilenței revoluționare. De asemeni, studiul temeinic al Cursului Scurt de Istorie a P.C. (b) al U.R.S.S. înarmează pe militarii de toate gradele cu un îndreptar prețios, care îi ajută să se orienteze în ansamblul problemelor politicii interne și internaționale. Stăpânirea temeinică a tezaurului de idei cuprinse în geniala operă stalinistă este chezășia sigură a unei însușiri temeinice a științei militare staliniste. In acest sens, învățămintele militare care se desprind din Cursul Scurt de Istorie a P.C. (b) al U.R.S.S., experiența P.C. (b) în domeniul construirii Forțelor Armate ale U.R.S.S., constitue un tezaur prețios de cunoștințe pentru militarii Forțelor noastre Armate. Toate acestea fac ca marea operă stalinistă să fie o carte de căpătâi a militarilor din Forțele noastre Armate. Odată cu Cursul Scurt al Istoriei P. C. (b) al U.R.S.S., oamenii muncii studiază cu intensitate documentele publicate cu prilejul celui de al XIX-lea Congres al P.C. (b) al U.R.S.S., documente care reflectă forța și tăria Partidului lui Lenin și Stalin, forța uriașă a Uniunii Sovietice și mărețele perspective ale construirii comunismului. Prevederile proiectului de directive cu privire la cel de al cincilea plan cincinal stalinist umplu de bucurie inimile oamenilor muncii din lumea întreagă, care văd în întărirea continuă a Uniunii Sovietice — baza materială a frontului păcii — chezășia victoriei in lupta pentru zădărnicirea planurilor criminale ale imperialismului războinic. * * . In timpul celor 14 ani care au trecut de la apariția „Cursului Scurt de Istorie a P. C. (b) al U.R.S.S.", mărețele idei cuprinse în marea carte stalinistă au devenit un bun scump sutelor de milioane de oameni ai muncii din lumea întreagă, care și-au făcut un crez de luptă din aplicarea în practică revoluționară a nemuritoarelor idei ale marxism-leninismului. Geniala operă a comunismului științific dovedește zi de zi că este o uriașă forță mobilizatoare și transformatoare, cum nu a mai cunoscut istoria. Oamenii muncii de pretutindeni sunt mândri că geniala învățătură stalinistă este farul luminos în lupta pe care o duce întreaga omenire progresistă, în frunte cu glorioasa Uniune Sovietică, pentru pace, democrație și socialism. Locotenent major AUREL PETRI ______________ Desemnarea candidaților în componența Comisiei Electorale Centrale pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională Tov. Dumitru Coliu desemnat candidat de către activul Comitetului regional de partid ,Ploești PLOEȘTI, 30 (Agerpres). — In ziua de 29 Septembrie a. c. a avut loc o adunare a activului Comitetului regional de partid Ploești pentru desemnarea unui candidat în Comisia Electorală Centrală Ședința a fost prezidată de tovarășul Dumitru Balalia, prim secretar al Comitetivul Comitetului Central al U.T.M. s’a întrunit Luni după amiază pentru a desemna un candidat care să facă parte din Comisia Electorală Centrală pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională. Ședința a fost prezidată de tovarășul totului regional de partid Ploești, care a subliniat însemnătatea Comisiei Electorale Centrale în viitoarele alegeri ale deputaților în Marea Adunare Națională, Tovarășul Sârbu Ioan, secretar al Comitetului regional de partid Ploești, a propus să fie desemnat candidat pentru Ion Fazekaș, secretar al C. C. al U.T.M. Tovarășul Nicolae Matei, membru al Biroului C. C. al U. T. M, a propus apoi ca reprezentant al U. T. M. în Comisia Electorală Centrală pe tovarășul Vasile Mușat, prim secretar al C. C. al U.T.M. alcătuirea Comisiei Electorale Centrale tovarășul Dumitru Coliu. Prin vii și îndelungi aplauze, activul Comitetului regional de Partid Ploești a aprobat în unanimitate propunerea făcută, partea U. T. M. Propunerea a fost primită cu entuziasta aplauze de către cei prezenți și adoptată în unanimitate. C. C. al U. T. M. s-a adresat Prezidiului Marii Adunări Naționale cu rugămintea să aprobe pe tov. Vasile Mușat ca membru în Comisia Electorală Centrală. Tov. Vasile Mușat desemnat candidat din Țăranii muncitori din comuna Breaza, regiunea Suceava, au desemnat drept candidat pe tov. Ieremia Pârdău SUCEAVA, 30 (Agerpres). Un mare număr de țărani muncitori din comuna Breaza, raionul Câmpulung s’au întrunit la 29 Septembrie crt. pentru a desemna un candidat care să-i reprezinte în Comisia Electorală Centrală ce se constitue în vederea alegerii deputaților în Marea Adunare Națională. Adunarea a fost prezidată de tovarășul Mândrilă Emanoil, secretar al organizației de bază P. M. R. din comună, care, după ce a arătat rolul Comisiei Electorale Centrale, a propus drept candidat pe tovarășul Ieremia Fardan. Propunerea a fost susținută și de numeroși alți participanți la adunare. In unanimitate, adunarea a desemnat drept candidat pentru Comisia Electorală Centrală pe tovarășul Ieremia Pârdău cu rugămintea către Prezidiul Marii Adunări Naționale de a-l aproba ca membru al acestei Comisii. In încheiere, a luat cuvântul tovarășul Ieremia Pârdău, care s-a angajat să muncească cu râvnă pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i vor reveni ca membru al Comisiei Electorale Centrale, în vederea bunei desfășurări a alegerilor de deputați pentru Marea Adunare Națională. Minerii din Valea Jiului propun candidatura tov. Kopetin Geza PETROȘANI, 30 (Agerpres) Astăzi dimineață, delegați ai muncitorilor din toate sectoarele miniere de la Lonea Jiețd s-au întrunit pentru a desemna un candidat din partea minerilor pentru alcătuirea Comisiei Electorale Centrale. Adunarea a fost deschisă de tovarășul Stana Ion, care a arătat însemnătatea Comisiei Electorale Centrale ce se constitue în vederea alegerii deputaților în Marea Adunare Națională. Tovarășul Străinescu Gheorghe, președintele sindicatului, a propus drept candidat pentru Comisia Electorală Centrală pe cunoscutul stahanovist Kopetin Geza. Mai mulți delegați ai minerilor participanți la ședință au luat cuvântul, sprijinind călduros propunerea făcută. Cei prezenți au aprobat în unanimitate desemnarea drept candidat pentru Comisia Electorală Centrală a tovarășului Kopetin Geza și au rugat Prezidiul Marii Adunări Naționale să-l aprobe ca membru al acestei Comisii Acad. prof. Ilie Murgulescu, desemnat candidat al Universității „C. I. Parhon 6 Salariații Universității „C. I. Parhon" din Capitală s’au întrunit Luni seara pentru a desemna un candidat care să facă parte din Comisia Electorală Centrală ce se constitue în vederea alegerii deputaților în Marea Adunarea Națională. Luând cuvântul, acad. prof. Constantin Balmuș, rectorul Universității „C. I. Parhon” a scos în relief rolul Comisiei Electorale Centrale care va veghea la aplicarea și respectarea ,întocmai a prevederilor legii electorale. Vorbitorul a propus apoi desemnarea drept candidat pentru această comisie a tov. acad. prof. Ilie Murgulescu, președinte al Comitetului pentru învățământul Superior. In cuvinte pline de căldură, Traian Moraru, decanul facultății de pedagogie, Iuditha Adorian, asistentă la catedra de chimie și Gheorghe Mihoc, decanul facultății de fizico-matematici, au susținut propunerea făcută. In aplauzele însuflețite ale întregii asistențe acad. prof. Ilie Murgulescu a fost desemnat candidat al Universității „C. L Parhon” pentru formarea Comisiei Electorale Centrale. Din partea sfatului popular regional Iași a fost desemnat candidat tovarășul Emil Mazilu Din partea Uniunii Salariaților din instituțiile administrative de stat și sfaturile populare a fost desemnat candidat tov. Avram Bunaciu IAȘI, 30 (Agerpres). In ziua de 29 Septembrie a avut loc la sediul sfatului popular regional Iași o ședință în cadrul căreia s-a discutat problema desemnării unui candidat din partea sfatului popular regional Iași în Comisia .Numeroși activiști ai Uniunii salariaților din instituțiile administrative de stat și sfaturile populare, s’au adunat în ziua de 29 Septembrie în sala asociației „Progresul” din Capitală pentru desemnarea candidatului lor în Comisia Electorală Centrală, ce se constitue în vederea alegerii deputaților în Marea Adunare Națională E Sectorală Centrală pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională. Tovarășul Carol Iancovici, secretarul comitetului executiv al sfatului popular regional Iași, a propus pe tovarășul Emil Mazilu, președintele sfatului popular. Adunarea a fost prezidată de tovarășul Ilie Argeșeanu, președintele Uniunii salariaților din instituțiile administrative de stat și sfaturile populare, care a propus drept candidat în Comisia Electorală Centrală pe tovarășul Avram Bunaciu. Propunerea a fost susținută și de alți activiști ai Uniunii, printre care : Steblea regional Iași, drept candidat în Comisia Electorală Centrală. Prin aplauze puternice, activul sfatului popular regional Iași a aprobat în unanimitate propunerea făcută: Ioan, Gugiu Alexandru, Lupașcu Traian și alții. Cu vii aplauze, participanții la adunare au aprobat în unanimitate propunerea făcută, luându-și totodată angajamentul să sprijine activitatea delegatului lor în Comisia Electorală Centrală, muncind cu râvnă pentru buna desfășurare a campaniei electorale. (Agerpres) Metalurgiștii reșițeni au desemnat candidatura tov. Mikai Rudolf REȘIȚA, 30 (Agerpres). Sute de muncitori, tehnicieni și ingineri din Combinatul „Sovrommetal” Reșița s-au întrunit în seara zilei de 29 Septembrie la secția laminoare. La ordinea de zi a adunării a figurat desemnarea unui candidat care să facă parte din Comisia Electorală Centrală ce se constitue în vederea alegerii deputaților în Marea Adunare Națională. Cu acest prilej a luat cuvântul tov. Ioan Gheju, care după ce a arătat însemnătatea și rolul Comisiei Electorale Centrale a propus metalurgiștilor reșițeni să desemneze drept candidat pentru această Comisie pe stahanovistul Miliai Rudolf, binecunoscut în rândurile muncitorimii reșițene atât pentru munca sa rodnică în producție, cât și pentru activitatea obștească desfășurată. Propunerea a fost aprobată prin aplauzele unanime ale celor prezenți. Metalurgiștii reșițeni s-au adresat Prezidiului Marii Adunări Naționale cu rugămintea de a aproba desemnarea tovarășului Mihiai Rudolf ca membru al Comisiei Electorale Centrale. Filiala Uniunii Scriitorilor din Tg. Mureș a desemnat drept candidat pe tov. Kovacs Gheorghe TG. MUREȘ, 30 (Agerpres). Membrii filialei Uniunii Scriitorilor din Tg. Mureș s-au întrunit în seara de 29 Septembrie la redacția ziarului „Vörös Zászló” pentru a desemna un candidat în Comisia Electorală Centrală, ce urmează a se constitui în vederea alegerii de deputați în Marea Adunare Națională. Adunarea a fost prezidată de tovarășa Ecaterina Nagy, care a propus drept candidat în Comisia Electorală Centrală pe scriitorul Kovacs Gheorghe. Tovarășii Alexandru Marh, Ștefan Metz și Gustav Horvath, luând cuvântul, au arătat că sprijină propunerea făcută. Cei prezenți au aprobat în unanimitate desemnarea tovarășului Kovacs Gheorghe drept candidat pentru Comisia Electorală Centrală. In cuvântul său, tovarășul Kovacs Gheorghe a arătat că va munci pentru a duce cu cinste la îndeplinire sarcina încredințată, Colectiviștii din lanca, regiunea Galați, au propus candidatura tov. Tudora Pârlog GALAȚI, 30 (Agerpres). — In ziua de 29 Septembrie a avut loc la sediul gospodăriei agricole colective ,,,Drumul lui Lenin“ din comuna lanca raionul Filimon Sârbu o mare adunare pentru desemnarea unui candidat în Comisia Electorală Centrală. Adunarea a fost prezidată de tovarășul Costache Ioniță, secretarul organizației de bază, care a arătat rolul comisiei electorale. El a propus pentru această sarcină de cinste pe tovarășa Tudora Pârlog, președinta gospodăriei agricole colective din lanca. Vorbitorul a scos în relief munca și lupta tovarășei Tudora Pârlog pentru crearea și desvoltarea gospodăriei colective precum și activitatea pe tărâm obștesc, pentru înflorirea comunei, pentru apărarea păcii. Adunarea a întâmpinat cu bucurie și vii aplauze propunerea făcută, adoptând-o în unanimitate. Mulțumind pentru încrederea arătată, tovarășa Tudora Pârlog și-a luat angajamentul de a munci pentru a face din gospodăria colectivă din lanca, o gospodărie colectivă fruntașă pe regiunea Galați și pentru a pune în practică învățămintele căpătate cu prilejul vizitei făcute în U. R. S. S. Numeroși colectiviști ca Sofica Mănăilă, Părpală Tudorița, Dinu Gârbă, s'au angajat să sprijine activ pe delegata lor în Comisia Electorală Centrală, antrenând pe toți colectiviștii din lanca la buna desfășurare a campaniei electorale. Decorări Pentru munca excepțională și succesele obținute la construirea fabricii „Argeșul" din Pitești, Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române a emis un decret prin care se conferă „Ordinul Muncii“ și „Medalia Muncii" unor muncitori, tehnicieni și ingineri, „Ordinul Muncii" clasa III-a a fost conferit tovarășilor : Fratta Victor, zidar „Sovromconstrucția", Trustul Nr. 3, Pitești și Nițulescu Aurel tehnician, Direcțiunea Generală a Chimiei. „Medalia Muncii" a fost conferită tovarășilor: Alexandru Ion, cazangiu montor, Nicolai de Anghel, inginer constructor, Olteanu Dumitru, betonist, Manea Dumitru, betonist, toți de la „Sovromconstrucția", Trustul Nr. 3 Pitești: Davidescu Constantin, mecanic ajustor, Ion I. Constantin, muncitor, Gheorghe I. Constantin, muncitor, Lucan Vasile, zidar, Popa Constantin, muncitor Mănescu Ion, mecanic, toți de la fabrica „Argeșul", (Agerpres), «■ ■« « « « * * ■ *■ In atenția celor ce studiază „Cursul Scurt de Istorie a Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice“ In ajutorul tovarășilor care studiază în cercuri „Cursul Scurt de Istorie a Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice” se vor transmite prin radio în cursul anului școlar 1952—1953, lecții potrivit cu programul cercurilor. A doua lecție din ciclul II al cercurilor de studiere a „Cursului Scurt de Istorie a Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice" va fi în legătură cu paragrafele 4 și 5 din capitolul VIII, și se va transmite Joi 2 Octombrie a. c. la ora 18, pe posturile de radio București și România. MILITARI ! Ascultați mâine, Joi, 2 Octombrie 1952, ora 12,30, pe posturile Radio România București 1, emisiunea pentru militari înȘichinată Zilei Forțelor Armate ale R. P. R. Se va transmite : — Cuvânt către militari: 2 Octombrie, Ziua Forțelor Armate ale R. P. R. Montaj de versuri și cântece: Forței Armate ale R. P. R., strajă suveranității și independenței poporului român, securității sale și păcii. — Program muzical, închinat zilei de 2 Octombrie-