Apărarea Patriei, noiembrie 1952 (Anul 8, nr. 260-284)

1952-11-01 / nr. 260

centra: LES Pentru patria noastrăt Republica Populară Română ! #APARAREA patriei Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL VIII Nr. 260 /1944; Sâmbătă 1 Noembrie 1952 4 PAGINI — 20 BANI Trăiască politica externă a Uniunii Sovietice—politica de pace și securitate, de colaborare internațională și de desvoltare a legaturilor comerciale cu toate țările! Din Chemările Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice pentru a 35-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Pentru continua întărire a Republicii Populare Române și a regimului democrat-popular, pentru socialism, pentru pace, pentru fericirea și bunăstarea poporului MANIFESTUL Consiliului Central al Frontului Democrației Populare Cetățeni și cetățene. La 30 Noembrie 1952, oamenii muncii din patria noastră își vor alege deputații în Marea Adunare Națională, organul suprem al puterii de stat în Republica Populară Română. Aceste alegeri au loc scurt timp de la votarea noii Constituții, pe care oamenii muncii au numit-o cu dragoste și mândrie Constituția construirii socialismului, a făuririi fericirii și bunei stări a celor ce muncesc. Legea electorală, pe baza căreia se vor desfășura alegerile dela 30 Noembrie, se întemeiază pe marile drepturi și libertăți consfințite de noua Constituție. In patria noastră liberă și independentă, oamenilor muncii, stăpâni pe soarta lor, le este asigurat dreptul de a lua parte la conducerea treburilor țării, dreptul de a alege și de a fi aleși. Partidul Muncitoresc Român, Confederația Generală a Muncii, Frontul Plugarilor, Uniunea Tineretului Muncitor și alte organizații de massă, organizații și comitete ale minorităților naționale, organizații cooperatiste, culturale și științifice, reprezentând interesele și voința celor ce muncesc din orașe și sate, se prezintă și în aceste alegeri în cadrul Frontului Democrației Populare. Organizațiile care fac parte din Frontul Democrației Populare luptă pentru propășirea și înflorirea patriei, pentru apărarea independenței și suveranității sale naționale, pentru făurirea unei vieți îmbelșugate a celor ce muncesc, pentru apărarea păcii, pentru socialism. Cetățeni și cetățeni. Poporul român, în colaborare frățească cu minoritățile naționale, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, a obținut însemnate succese în munca și lupta pentru construirea socialismului. Una din cele mai de seamă cuceriri ale oamenilor muncii din patria noastră, înscrisă în Constituție, este naționalizarea principalelor întreprinderi industriale. Bogățiile țării, fabricile, uzinele, minele, căile de comunicație, băncile, înainte vreme instrument de exploatare al moșierilor și capitaliștilor, au fost smulse din mâinile exploatatorilor și au devenit bun al întregului popor muncitor. A fost desființată clasa capitaliștilor în domeniul industriei. In întreprinderile naționalizate a fost lichidată exploatarea omului de către om, înfăptuindu-se astfel năzuința pentru care au luptat și s-au jertfit cei mai buni fii ai clasei muncitoare. Aceasta a descătușat puterile celor ce muncesc și a făcut cu putință ca producția și productivitatea muncii să crească neîntrerupt, constituind baza dezvoltării economice a țării și a făuririi bunei stări materiale și culturale a celor ce muncesc. Șomajul a rămas o amintire întunecată a trecutului. Dreptul la muncă este asigurat cetățenilor țării noastre. Zeci de mii de muncitori intră anual în câmpul muncii, devenind constructori ai vieții noi. Munca devine tot mai mult o datorie și o chestiune de onoare. Numeroși muncitori sunt astăzi stahanoviști și fruntași în producție, decorați cu ordine și medalii, oameni cunoscuți și iubiți de întregul popor muncitor. începând din anul 1949, economia noastră națională se dezvoltă pe bază de plan. Planul de stat pe anul 1949 și planul de stat pe anul 1950 au fost îndeplinite înainte de termen. Pe baza succeselor dobândite în decursul celor două planuri anuale a fost întocmit, din inițiativa și sub îndrumarea Partidului Muncitoresc Român, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, primul plan cincinal al Republicii Populare Române — plan de construire a bazei economice a socialismului — și planul de 10 ani de electrificare a țării. Datorită muncii pline de avânt a clasei muncitoare și a tuturor oamenilor muncii, datorită ajutorului frățesc pe care îl primim din partea Uniunii Sovietice, industrializarea socialistă a țării se înfăptuește cu succes. Industria noastră este astăzi de două ori mai puternică decât sub regimul burghezo-moșieresc. In întreaga țară se construesc noi fabrici și uzine, noi mine, noi sonde petrolifere, se deschid noi șantiere, întreprinderile care se construesc în Dobrogea, Moldova, Maramureș, Regiunea Autonomă Maghiară, Oltenia vor, pune capăt stării de înapoiere și sărăcie în care au fost ținute aceste regiuni de regimul burghezo-moșieresc. Țara noastră, în trecut aservită de burghezie și moșierime imperialiștilor și împiedicată să aibă o industrie dezvoltată, și-a creat o puternică industrie a construcției de mașini, care asigură aproape în întregime mașinile necesare extracției petrolului, a trecut la fabricarea utilajului pentru rafinarea petrolului, asigură în întregime producerea mașinilor pentru industria minieră și pentru mecanizarea construcțiilor. Se desvoltă necontenit industria electrotehnică. Se fabrică pentru prima oară în țară strunguri și rulmenți, motoare cu explozie puternice, instalații electrotehnice, turbogeneratori, tractoare, mașini agricole de tip greu. Industria noastră construește mașini și utilaj pentru siderurgie, pentru industria chimică și alimentară, produce mașinile necesare industriei ușoare, utilajul fabricilor de ciment. Industria noastră asigură în întregime locomotivele și vagoanele necesare economiei noastre și a început să producă șlepuri, remorchere și alte vase. Au fost construite în țara noastră numeroase cuptoare Martin, cuptoare electrice pentru oțel, a intrat în funcțiune un nou laminor de țevi. A fost terminat un mare furnal, iar altul va intra în curând în funcțiune. Au intrat în funcțiune fabrica de electrozi „Carbochim“, fabrica de tananți „Argeșul”, o fabrică de prelucrare a gazului metan, cinci linii de ciment și altele. In ultimele luni au fost terminate și au început să dea lumină și energie electrică termocentralele „Gh. Gheorghiu-Dej” Doicești și Ovidiu II. Constructorii Canalului taie cu spor drumul prin care Dunărea își va trimite apele spre mare. Se construește hidrocentrala „Vladimir Ilici Lenin”-Bicaz, care va alimenta cu energie electrică noua industrie a Moldovei și va chema la viață întreaga regiune. A intrat în funcțiune marele combinat „Casa Scânteii”, care prin tipăriturile sale face ca lumina culturii să se răspândească în cele mai îndepărtate colțuri ale țării. Mărețele construcții care se ridică pe întreg cuprinsul țării sunt mândria întregului popor. Ele întăresc puterea și independența patriei noastre dragi — Republica Populară Română. Cetățeni și cetățeni. Mari realizări au fost înfăptuite în agricultură. Clasa muncitoare în alianță cu țărănimea muncitoare a lichidat clasa moșierilor care veacuri dearândul a trăit din munca și sudoarea țărănimii. Țăranii muncitori nu mai trudesc din greu pe pământul moșierilor. Au apus pentru totdeauna vremurile când țăranul era umilit, batjocorit, terorizat de bâta jandarmilor. Țăranii sunt astăzi stăpâni pe pământul pe care-l muncesc. Constituția țării prevede că statul ocrotește dreptul de proprietate particulară asupra pământului a țăranilor cu gospodării mici și mijlocii, pe baza legilor în vigoare. Clasa muncitoare, statul de democrație populară dau un sprijin permanent țărănimii muncitoare cu scopul de a o feri de exploatarea chiaburească, de a spori producția realizată de ea, de a ridica bunăstarea ei. Dezvoltarea industriei face cu putință înzestrarea agriculturii cu mașini agricole, care ușurează munca țărănimii muncitoare și o ajută să dobândească roade mai bogate în locul plugului de lemn și al uneltelor de muncă înapoiate din timpul regimului burghezo-moșieresc, statu de democrație populară a pus la îndemâna țărănimi muncitoare peste 10.000 de tractoare, mii de mașini , unelte agricole, semințe selecționate, credite, etc Aproape 400 de sate au fost electrificate. Numeroși țărani muncitori s’au unit de bunăvoie în întovărășiri agricole și gospodării colective, convinși fiind că aceasta este singura cale pentru a scăpa pe vecie de exploatarea chiaburească, de nevoi și de lipsuri. Membrii gospodăriilor colective au primit mult mai multe roade decât primeau pe ogoarele lor individuale. Recolta medie la hectar în gospodăriile colective este cu 20—25 la sută mai mare decât în gospodăriile individuale. Aprovizionarea țărănimii muncitoare cu mărfuri industriale se îmbunătățește mereu. Cooperativele au desfăcut la sate mărfuri în valoare de multe miliarde de lei. Organizațiile oamenilor muncii care fac parte din Frontul Democrației Populare cheamă întreaga țărănime muncitoare ca, răspunzând la ajutorul primit din partea clasei muncitoare și a statului de democrație populară, și, urmând exemplul regiunilor și raioanelor fruntașe, să sporească producția agricolă, să asigure o mai bună aprovizionare a clasei muncitoare, contribuind astfel pe măsura posibilităților ei crescute la întărirea statului de democrație populară. Cetățeni și cetățeni. A crescut și crește treptat nivelul de trai al celor ce muncesc. Reforma bănească înfăptuită la începutul acestui an și reducerile de prețuri au făcut să crească puterea de cumpărare a oamenilor muncii. Cu toate lipsurile care mai există, comerțul de stat și cooperatist aprovizionează pe cei ce muncesc cu cantități tot mai mari de mărfuri. Consumul populației crește neîncetat. S’a îmbunătățit aprovizionarea oamenilor muncii cu pâine, carne, îmbrăcăminte, încălțăminte, etc. In numeroase centre industriale se construesc locuințe muncitorești. Numai pentru muncitorii mineri s’a prevăzut construirea a 9.000 de apartamente, din care 1.000 anul acesta. Prin grija statului nostru, mii de oameni ai muncii, care în timpul regimului burghezo-moșieresc au trăit în cocioabe umede și întunecate, au primit acum locuințe noi, luminoase și încăpătoare. Oamenii muncii se bucură de asistență medicală gratuită, de asigurare materială la bătrânețe, în caz de boală sau incapacitate de muncă, lucru la care nici nu pot visa muncitorii din țările capitaliste. Oamenii muncii se bucură de concedii anuale plătite. In frumoasele stațiuni de la munte și de la mare, în care se lăfăiau altădată moșierii și capitaliștii, se odihnesc și-și împrospătează forțele oamenii muncii. Numai în acest an au fost la odihnă în aceste stațiuni peste 300.000 oameni ai muncii. Niciodată, în timpul regimului burghezo-moșieresc, oamenii muncii nu s-au bucurat de astfel de drepturi. Se schimbă înfățișarea satelor noastre. Ca urmare a sprijinului puternic pe care l-a primit din partea clasei muncitoare, din partea statului de democrație populară, bunăstarea țărănimii muncitoare a sporit simțitor și continuă să sporească. Oricine poate vedea că astăzi țărănimea se hrănește mai bine, se îmbracă mai bine, are unelte de muncă mai multe și mai bune. Massele muncitoare de la orașe și sate, ținute veacuri de-a-rândul în întuneric de clasele exploatatoare, se ridică la lumină, învață cu sete, își însușesc cuceririle științei. Dreptul la învățătură și cultură prevăzut de Constituția R. P. R. este asigurat tuturor cetățenilor. Zeci de mii de elevi și studenți, fii ai oamenilor muncii, primesc burse de stat și locuiesc în căminele statului. Analfabetismul, rămășiță a regimului burghezo-moșieresc, e pe cale de a fi lichidat. In ultimii ani s’au deschis sute de școli noi de toate gradele, zeci de institute, universități și facultăți. Știința, arta, literatura au luat o largă dezvoltare. Partidul și guvernul acordă tot sprijinul și toată prețuirea oamenilor de știință și cultură, creându-le condiții prielnice de activitate pentru a-și pune cunoștințele și creația lor în slujba poporului, a construirii socialismului și apărării păcii. Cetățeni și cetățeni. O mare cucerire a regimului nostru de democrație populară înscrisă în noua Constituție este asigurarea deplinei egalități în drepturi a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de rasă și naționalitate. A fost lichidat regimul de sălbatică asuprire națională. Ca urmare a politicii leninist-staliniste a statului nostru democrat-popular, minoritățile naționale, altădată asuprite, terorizate, au astăzi drepturi egale cu poporul român, au școli, cărți, ziare și teatre în limba maternă, folosesc limba lor în administrație și justiție. Crearea Regiunii Autonome Maghiare a întărit și mai mult unitatea oamenilor muncii din patria noastră, indiferent de naționalitate. Poporul român construește socialismul într-o frățească colaborare cu minoritățile naționale In Republica Populară Română femeia se bucură de drepturi egale cu ale bărbatului în toate domeniile vieții economice, politice, de stat și culturale. înlăturate în trecut de la viața politică și economică a țării, femeile au astăzi toate drepturile, îndeplinesc munci de mare răspundere și sunt luptătoare active pentru socialism, pentru întărirea patriei și apărarea păcii. Statul poartă o grijă deosebită ocrotirii familiei, a mamei și a copilului. Femeilor gravide li se acordă ajutor în bani și concedii de naștere. In bugetul pe anul 1952 s’a prevăzut o sumă de 77.500.000 lei pentru ocrotirea mamei și copilului. S’au ridicat numeroase case de nașteri, creșe, cămine de copii. Peste 100.000 de copii și-au petrecut vacanța anul acesta în colonii și tabere de odihnă. Tineretului i-au fost deschise cele mai largi perspective de către regimul de democrație populară. El are putința deplină de a preface în realitate cele mai îndrăznețe visuri. Statul de democrație populară poartă o grijă specială pentru educația și sănătatea tineretului nostru. El nu cruță niciun efort pentru a da tineretului putința să se bucure de viață, să-și asigure o temeinică pregătire profesională, să-și însușească toate cuceririle științei, să-și pună întreaga sa putere de muncă, tot avântul său tineresc, în slujba construirii socialismului, în slujba păcii, a întăririi patriei și făuririi fericirii ei. Statul democrat-popular sprijină pe micii meseriași cu scopul de a-i feri de exploatarea capitalistă, de a spori producția realizată de ei și de a ridica bunăstarea lor. S’a întărit și se întărește statul nostru de democrație populară — instrumentul principal al construirii socialismului. Spre deosebire de statul burghezo-moșieresc, potrivnic intereselor poporului, statul de democrație populară este un stat al oamenilor muncii de la orașe și sate. Statul de democrație populară apără cuceririle oamenilor muncii de la orașe și sate, asigură dezvoltarea industriei, agriculturii, a comerțului socialist, asigură dezvoltarea culturii, creșterea continuă a bunei stări a masselor populare. S’a făurit și se întărește alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, baza puterii populare în R. P. R. Au fost create sfaturile populare, organe locale ale puterii de stat, care atrag massele largi ale celor ce muncesc la conducerea treburilor obștești. A fost făurit un nou aparat de stat, legat strâns de masse și pus în slujba lor. In locul prefecților și primarilor, care slujeau regimului de asuprire și exploatare a poporului, se află azi la posturi de răspundere din aparatul de stat oameni ai muncii, devotați poporului muncitor. Potrivit cu interesele celor ce muncesc statul de democrație populară asigură oamenilor muncii dreptul de asociere în organizații obștești, libertatea cuvântului, libertatea presei, libertatea întrunirilor și meetingurilor, libertatea demonstrațiilor, pe care nu le au oamenii muncii din țările capitaliste. Partidul și guvernul R.P.R. poartă o grijă deosebită întăririi capacității de apărare a statului împotriva oricăror uneltiri ale imperialiștilor americano-englezi sau ale slugilor lor titoiste. A fost creată armata populară, care este înconjurată de dragostea tuturor oamenilor muncii. Forțele Armate ale R. P. R. stau de strajă hotarelor țării, suveranității și independenței poporului român, securității sale și păcii. Cetățeni și cetățeni. In opera de construire a socialismului ne bucurăm zi de zi de ajutorul puternic și frățesc al marii noastre prietene și eliberatoare — Uniunea Sovietică. Sprijinul economic, politic, moral și ideologic pe care ni-l dă marea Uniune Sovietică, și personaj tovarășul Stalin, este de neprețuit. Pentru țara noastră, prietenia și alianța strânsă cu Uniunea Sovietică și ajutorul ei frățesc sunt chezășia libertății și independenței noastre naționale, chezășia construirii socialismului in patria noastră. Mulțumită ajutorului pe care ni-l dă Uniunea Sovietică, am putut să ne refacem țara, să dezvoltăm industria, să creăm noi ramuri industriale. Uniunea Sovietică ne-a trimis instalații și agregate complexe, mașini numeroase, strunguri de mare precizie, utilaj minier, uriașe excavatoare care sapă drum Dunării spre mare, motoare și turbine pentru marile centrale electrice, întregul utilaj pentru marele combinat poligrafic „Casa Scânteii“, tractoare și combaine pentru agricultură, materii prime pentru industrie și numeroase alte mărfuri. Datorită ajutorului sovietic putem produce în țara noastră utilaj petrolifer, rulmenți, mașini și instalații de care avem nevoie și pe care nu le-am produs niciodată la noi în țară până azi. Nicio tarii capitalistă n’ar fi putut să ne acorde un ajutor atât de eftin și tehnicește calificat, ca acela pe care ni l-a acordat și ni-1 acordă Uniunea Sovietică. Știința și cultura sovietică sunt pentru noi un izvor nesecat de învățătură, de experiență înaintată în toate domeniile. Intre U. R. S. S., țara noastră și celelalte țări de democrație populară s’au format relații noi, de strânsă colaborare, întemeiate pe egalitatea în drepturi, pe respect și ajutor frățesc, relații de neînchipuit între țările capitaliste. Legăturile de prietenie care leagă țara noastră de Uniunea Sovietică, precum și de Republica Populară Chineză, de celelalte țări de democrație populară din Europa și Asia, de Republica Democrată Germană slujesc cauzei construirii socialismului, cauzei păcii și frăției între popoare. Poporul român și alături de el minoritățile naționale din patria noastră poartă o dragoste și recunoștință fierbinte Uniunii Sovietice și marelui Stalin pentru ajutorul frățesc ce ni-i acordă în munca și lupta noastră pentru construirea socialismului in Republica Populară Română. Cetățeni și cetateni. Cu toate succesele mari pe care le-am dobândit, există incă lipsuri și greutăți ce trebuesc înlăturate. Dar acestea sunt greutăți trecătoare, legate de însuși procesul măreu de construire a vieții noi socialiste. Partidul și Guvernul, arătând deschis și cinstit aceste greutăți, depun eforturi neobosite pentru a le înlătura, mobilizează massele de oameni ai muncii în vederea lichidării lor. Nu există nici o îndoială că aceste eforturi vor fi încununate de succes. Convingerea oamenilor muncii că toate greutățile vor fi înfrânte, se întemeiază pe strânsa legătură a Partidului Muncitoresc Român și a conducerii Statului cu poporul, pe unitatea de nesdruncinat între partid, guvern și popor. Această unitate este o forță uriașă care poate clinti și munții din loc. Cu atât mai mult ea poate să învingă greutățile trecătoare, pe care le mai avem. Orice om cinstit și de bună credință cetățean al Republicii Populare Române, poate să judece singur după realizările mari obținute sub conducerea Partidului Muncitoresc Român și a Guvernului Republicii Populare Române, realizări ce nu pot fi negate nici de dușmani, că tot ce s’a făcut și tot ce se face Republica Populară Română este pentru binele poporului muncitor, pentru fericirea milioanelor de bărbați, femei, tineri, copii, pentru un viitor strălucitor al poporului nostru, al patriei noastre scumpe ! Mărețele noastre succese în construirea socialismului au fost obținute în luptă cu împotrivirea claselor exploatatoare, cu uneltirile imperialiștilor americano-englezi și ale slugilor lor. Imperialiștii americani și englezi și slugile lor nu se pot împăca cu gândul că au pierdut pentru totdeauna bogățiile noastre pe care le-au jefuit atâta vreme. Ei trimit și recrutează spioni și provocatori dintre rămășițele claselor exploatatoare în frânte, elemente descompuse, fără patrie, urîte și izolate de popor, care caută să saboteze și să împiedice dezvoltarea și înflorirea patriei noastre. Oamenii muncii din Republica Populară Română trebue să întărească vigilența împotriva dușmanilor fericirii poporului, dinăuntrul țării, împotriva sugrumătorilor libertății popoarelor, dușmani ai independenței și libertății poporului nostru, ațâțătorii criminali ai unui nou război, imperialiștii americani și englezi, și haita de slugi nemernice ale imperialismului, de la social-democrații de dreapta până la titoiști, înalta conștiință patriotică a oamenilor muncii, dragostea lor puternică față de Republica Populară Română, realizările obținute de poporul nostru în toate domeniile sunt o chezășie că uneltirile dușmanilor noștri vor fi frânte. Vrednicul și înzestratul popor român,eroica noastră clasă muncitoare, harnica noastră țărănime muncitoare, intelectualitatea noastră legată de popor, conduse de partid, vor duce cu succes până la capăt opera de construire a socialismului în patria noastră. Cetățeni și cetățeni. Amintiți-vă cum arăta țara noastră acum 8 ani. Razboiul criminal în care a fost aruncată țara noastră de burghezie și moșierime și partidele ei politice, provocase economiei naționale distrugeri grele. Industria și transporturile erau dezorganizate. Muncitorii mai trudeau din greu pentru capitaliști. Agricultura era înapoiată. Sărăcimea satelor, împovărată de impozite și înglodată în datorii, mai slugărea pe ogoarele moșierilor și chiaburilor. Aproape 4.000.000 de oameni erau analfabeți și semianalfabeți. Mii de locuințe erau distruse de bombardamente. Muncitorii și funcționarii nu puteau să cumpere cu salariile lor nici cele strict necesare pentru hrană. In schimb moșierii, capitaliștii, bancherii, speculanții huzureau în bine și strângeau averi din munca celor mulți și asupriți. Au trecut doar câțiva ani de atunci. Acești ani au fost ani de luptă dârză, plini de înfăptuiri. Priviți acum la țara noastră ! Intr’un timp scurt poporul român, în frățească colaborare cu minoritățile naționale, a transformat România dintr’o țară înrobită și exploatată, luptă zeci și zeci de ani de hienele imperialiste, într’o țară liberă, independentă, cu un regim de democrație populară. Dintr’o țară agrară înapoiată, cum a fost sub regimul burghezo-moșieresc, România a devenit o țară cu o economie în plină dezvoltare, o țară care se industrializează repede și a cărei agricultură se mecanizează treptat. Poporul muncitor este astăzi stăpân pe minunatele frumuseți și bogății ala țării noastre. Pe harta țării apar orașe noi. Se făuresc șosele și căi ferate. Se construesc uzine și fabrici, centrale electrice, școli, instituții științifice, locuințe, creșe, ÏÇpntinu MZ În pag. 2-a), •t