Apărarea Patriei, martie 1953 (Anul 9, nr. 50-77)

1953-03-01 / nr. 50

V Pentru patria noastră, Republica Populară Română / ★APĂRAREA PATRIEI Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. Duminică 1 Martie 1953 4 PAGINI — 20 BANI ANUL IX Nr. 50 (2045) Mai multă exigență față de pregătirea ideologică și politică a studenților din grupele de studiu individual Grupele de studiu individual constitue cea mai înaltă verigă a învățământului de partid In această formă de învățământ, operele clasicilor marxism-leninismului sunt studiate în mod individual de către studenți. La sfârșitul lunii ianuarie, grupele de studiu individual de pe lângă Universitatea serală de marxism-leninism de pe lângă C.C.A. au avut un seminar la care sa discutat problema : „I. V. Stalin, despre caracterul obiectiv al legilor economice ale socialismului”. Seminarul a demonstrat cu putere dorința și interesul viu al cadrelor Armatei noastre Populare de a studia și de a-și însuși cât mai temeinic ideile geniale cuprinse în opera tovarășului Stalin „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.”. Au fost date numeroase răspunsuri bune și foarte bune, constatându-se în general o creștere simțitoare în pregătirea ideologică și politică a majorității studenților încadrați în această verigă de învățământ, față de nivelul din anul trecut. Numeroși studenți care anul trecut au avut cunoștințe mai slabe în domeniul marxismleninismului, în acest an se pregătesc mai bine și dau răspunsuri bune. Un fapt îmbucurător este că frecvența, în comparație cu anul trecut, s’a îmbunătățit, deși sunt încă unele lipsuri în această privință. Dar, pe lângă aspectele pozitive, primul seminar ținut în acest an de învățământ de partid a desvăluit și lipsuri în desfășurarea studiului, lipsuri care trebuesc lichidate grabnic, pentru a da un avânt studiului, pentru a ridica pe o treaptă superioară pregătirea ideologică și politică a studenților. S-a observat în primul rând că nu toți studenții sunt exigenți față de felul cum se prezintă la seminar. Unii se mulțumesc cu cunoștințele căpătate prin citirea superficială a lucrării tovarășului Stalin sau eventual a câtorva broșuri, care tratează problema respectivă. A mai reieșit că nu toți studenții studiază în mod planificat și sistematic materialul bibliografic indicat și, înainte de ținerea seminarului, în câteva zile, încearcă să recupereze rămânerea în urmă. Rezultatul este că la seminare ei dau răspunsuri slabe, repetă formulări învățate pe de rost, fără a înțelege sensul ideilor. Asemenea răspunsuri slabe și confuze au dat ofițerii Păun Leon, Constantinescu Petru, Vaidacuțeanu Nicolae și alții- Multe confuzii au fost la seminarul 6, unde au fost date multe răspunsuri care nu sau ridicat deasupra calificativului „slab” și „satisfăcător“. Unii tovarăși subapreciază munca ideologică, ei nu studiază, motivând lipsa lor de interes față de problemele ideologice prin faptul că sarcinile zilnice i-ar împiedica să studieze. Or, fără perfecționarea continuă a pregătirii ideologice și politice nu poți îndeplini în bune condițiuni nici sarcinile pe linie profesională. „Acela — spune tovarășul G. M. Malencov — care rămâne în urmă din punct de vedere politicoideologic, care trăiește cu formule învățate pe de rost și nu simte noul, acela nu este capabil să se orienteze just în situația internă și externă, nu poate și nu este demn să stea în fruntea mișcării, și mai devreme sau mai târziu viața îl va debarca. Numai un conducător care muncește neîncetat pentru a-și ridica nivelul, care își însușește în mod creator marxism-leninismul, care își formează și perfecționează însușiri de activist de tip leninist-stalinist, poate fi la înălțimea sarcinilor partidului nostru”. Unii studenți tratează izolat problemele cuprinse în lucrarea tovarășului Stalin și nu în legătura lor dialectică cu ceea ce Marx, Engels și Lenin au adus în acest domeniu al științei, deși în lucrarea tovarășului Stalin sunt dese referiri la operele lui Marx, Engels și Lenin. Este necesară o ascuțită vigilență ideologică pentru a nu da loc la confuzii, la denaturări care se pot transforma în greșeli serioase. Sunt necesare cunoașterea temeinică și respectarea formulărilor staliniste, pentru a nu denatura conținutul ideologic al acestora. Majoritatea greșelilor și confuziilor se datoresc faptului că nu toți studenții au cunoștințe suficiente în domeniul economiei politice, nefiind clarificați asupra înțelesului diferitelor noțiuni de economie politică. Acești tovarăși trebuesc ajutați de către organele politice și organizațiile de partid să-și însușească cunoștințele de bază de economie politică, altfel vor rămâne în urmă, sau își vor însuși în mod greșit sau incomplet problemele. Seminarul a desvăluit lipsuri serioase și în întocmirea referatelor. In primul rând, marea majoritate a studenților a întocmit referatul la primele două probleme : „Caracterul obiectiv al legilor economiei politice” și „Tovarășul Stalin despre particularitățile legilor economiei politice”. Din această cauză, combativitatea la problemele cu privire la „Cele două laturi ale producției sociale“ și cu privire „Legea economică fundamentală a capitatalismului contemporan și legea economică fundamentală a socialismului” a fost cu mult mai scăzută decât la primele două probleme. La întocmirea referatelor, unii au adoptat practica dăunătoare a copierii de pasaje întregi fie din opera tovarășului Stalin, fie din broșuri. Ofițerul Vlădulescu Constantin, de pildă, a întocmit un referat numai din citate și din definiții, fără nicio contribuție personală, fără exemple. Un asemenea referat dovedește că studentul alege calea mai ușoară, dar care nu-i servește prea mult. De asemeni, faptul că marea majoritate a studenților s’a oprit pentru întocmirea referatului la primele două probleme arată că există tendința de a se alege din problemele date pe cele care sunt mai ușoare și mai cunoscute, în timp ce cele mai grele sunt lăsate nestudiate. In referate, ca și în cadrul discuțiilor, studenții au legat foarte puțin, sau deloc, tezele tovarășului Stalin cu documentele Congresului al XIX-lea, ceea ce este încă o dovadă a însușirii bucherești a operelor clasicilor marxism-leninismului. Toate documentele Congresului al XIX-lea sunt străbătute de învățătura genială a tovarășului Stalin, cuprinsă în opera: „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.”, iar Congresul al XIX-lea, bilanț strălucit al uriașelor victorii obținute de popoarele sovietice în construirea societății comuniste, demonstrează forța acestei învățături în aplicarea sa practică. Iată de ce ele nu pot fi tratate izolat, rupte unele de altele, îmbinarea lor arătând unitatea indestructibilă dintre teorie și practică. In referate însă, cât și în discuții, problemele tratate au fost foarte puțin exemplificate, puțin legate de practică, ceea ce dovedește o alunecare pe panta teoretizării abstracte. Există și o altă tendință greșită în cadrul grupelor de studiu individual. Unii dintre acei studenți care citesc referatul cred că nu mai e cazul să participe la discuții ; mai mult chiar, se observă că ei nici nu sunt atenți în timpul discuțiilor. Acest lucru nu este just. Fiecare student trebue să participe activ la discuții, să cece 7070 nnfoocil în on fin omn 1ro fit . Timo de combativitate este indiciul cel mai sigur al studierii superficiale. La seminarul 8, de pildă, ciclul economie politică, o mare parte dintre studenți n’a luat cuvântul. Aceasta înseamnă că ei nu s’au pregătit pentru seminar. In ceea ce privește frecvența, deși ea s’a îmbunătățit față de anul trecut, totuși există încă lipsuri serioase, ceea ce denotă că nu peste tot comandanții, organele politice și organizațiile de partid se preocupă îndeajuns de bunul mers al pregătirii ideologice a ofițerilor. Cum se explică, de pildă, faptul că din unitatea unde secretar al organizației de partid este ofițerul Voiculescu Dumitru, la seminarul din luna ianuarie au lipsit atâția studenți încât seminarele I și II, conduse de ofițerul Roman Aurel, a trebuit să fie contopite pentru ca să se formeze un singur seminar ? Participarea regulată la lecții și seminare, pregătirea temeinică a studenților, trebue să fie o preocupare permanentă a comandanților, organelor politice și organizațiilor de partid, care au datoria de a se interesa îndeaproape de munca pe care ofițerii o desfășoară pentru îmbogățirea cunoștințelor lor ideologice și politice. In privința absențelor înregistrate de seminarul din luna Ianuarie, vina revine și conducerii acestei verigi a învățământului de partid, deoarece data seminarului s’a anunțat târziu, unii tovarăși luând cunoștință de ținerea seminarului abia cu o zi sau două înainte. Pentru viitor este necesar ca data seminarului, ca și bibliografia, să fie anunțate din timp, deoarece numai în acest fel se vor putea coordona sarcinile de muncă cu sarcinile ce revin pe linia ridicării nivelului politic și ideologic al fiecărui militar. Conducerea acestei forme de învățământ va trebui de asemeni să dea dovadă de cea mai mare atenție în indicarea bibliografiei. Să se indice o asemenea bibliografie, (pagini precise, ediție) care să poată fi însușită în timpul de care dispun studenții, ținându-se seama și de sarcinile pe care le au în domeniul lor de activitate. De asemeni, pentru buna desfășurare a seminarelor e nevoie să se asigure consultanți bine pregătiți, conștiincioși în îndeplinirea sarcinilor ce le revin. Au fost consultanți, ca ofițerii Vechiu Tudor, Drăgănescu Gheorghe, care în ziua seminarului au lipsit pur și simplu fără să fi anunțat în prealabil conducerea sau fără a-și asigura înlocuitor. Lichidarea acestor lipsuri, controlarea serioasă și perseverentă din partea comandanților, organelor politice și organizațiilor de partid a felului cum se prezintă studenții din grupele de studiu individual la seminare vor produce fără îndoială o simțitoare îmbunătățire calitativă a activității acestor grupe. Exigența mai mare față de pregătirea ideologică și politică a studenților din grupele de studiu individual va avea drept rezultat însușirea mai profundă a învățăturii lui Marx, Engels, Lenin și Stalin, care dă o forță de neînvins partidului nostru, care ne ajută să construim socialismul în țara noastră. Smnarea acordului comercial pe 1053 intre R. Cehoslovaci și Republica Populară Română . La 21 Februarie a avut loc la Praga semnarea acordului comercial pe 1953 între Republica Cehoslovacă și Republica Populară Română. In baza acestui acord s-au stabilit schimburi de mărfuri importante pentru economia ambelor țări. Acordul comercial prevede o creștere simțitoare a volumului schimburilor de mărfuri in comparație cu anii trecuți. El a fost semnat din partea Republicii Populare Române de Ana Toma, ministru adjunct al Comerțului Exterior, iar din partea R. Cehoslovace de Otto Kocour, ministru adjunct al Comerțului Exterior. Tratativele în vederea elaborării acestui acord s-au desfășurat în spiritul de colaborare prietenească între cele două țări de democrație populară. (Agerpres). Mm avSdn encan matri i tn rnra cri rlnrn In drînt numai acei pe care nu-i sperie oboseala ascensiunii pe cărările sale abrupte pot nădăjdui că vor ajunge ^ Culmile ei luminoase . 1/ * n i u * n\/ s\nî\L nnnr^A Pentru îndeplinirea planului cincinal în patru anii Muncitorii cer revizuirea normelor pentru obținerea unei productivități sporite Introducerea tehnicii noi, ridicarea continuă a calificării muncitorilor, măsurile tehnico-organizatorice care au fost luate, precum și folosirea pe o scară din ce în ce mai largă a minunatelor metode de lucru ale stahanoviștilor sovietici, dau posibilitatea colectivelor de muncă din fabrica „Semănătoarea“ să dobândească noi succese în producție. Multe lucruri s’au schimbat în această fabrică în ultimul timp. „In sectorul nostru — arată stahanovistul Dumitru Hențescu, responsabilul brigăzii fruntașe nr. 12 din sectorul 3 secerători-legători — situația s’a schimbat mult. Tovarășii mei de muncă au căpătat multă experiență, și-au perfecționat cunoștințele și depășesc cu ușurință normele existente. Ridicarea calificării noastre profesionale, ca și măsurile tehnico-organizatorice care au fost luate, impun drept condiție pentru dobândirea de succese din ce în ce mai mari reexaminarea normelor. Actualele norme nu numai că nu contribue, ci dimpotrivă sunt dăunătoare producției și productivității muncii, scăderii prețului de cost și, prin aceasta, ridicării nivelului nostru de trai. La fel cu Dumitru Hențescu gândesc mulți alți muncitori de la „Semănătoarea“. „Mersul nostru înainte este frânat — arată fruntașul în producție Izu Rotenstein — de actualele norme care s’au învechit și care nu mai corespund noilor condiții create. In brigada aparatul tăietor în care lucrez acum, din prima lună am depășit norma cu 150 la sută, iar astăzi această depășire atinge 600 la sută Bormașinele cu postament pe care le-am primit de la fabrica „Victoria" Arad, barmașinele electrice de mână primite din Uniunea Sovietică și metodele de lucru înaintate pe care le folosim în muncă ne permit să depășim fără eforturi normele actuale. Iată de ce reexaminarea normelor se impune cu necesitate. Noile norme ne vor ajuta să ne perfecționăm cunoștințele, să sporim continuu productivitatea muncii noastre. Numai o normă corespunzătoare poate fi un stimulent puternic în desvoltarea întrecerii socialiste și a mișcării stahanoviste. De acest lucru își dau bine seama muncitorii dela fabrica „Semănătoarea“. Responsabilul de grupă de la subansamble, Stoinescu Eugen, Bujoreanu Vasile din brigada care montează plăcuțe deget, Samoilescu Ilie, Păun Luis, Radu Gheorghe din brigada V-a din sectorul 3 montaj, și cu ei sutele de muncitori dela fabrica „Semănătoarea" sunt convinși că noile norme ce se vor fixa vor fi depășite, constituind un stimulent pentru noi și noi succese în producție, pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor din cincinal înainte de termen. (Agerpres) * BACAU, (de la corespondentul nostru). — Colectivele secțiilor E. 2. și L. 4 dela fabrica de hârtie și celuloză „Steaua Roșie“ din Bacău au ținut o consfătuire de producție pentru a discuta realizările obținute până acum în lupta pentru plan, precum și măsurile ce trebuesc luate pentru ca aceste realizări să fie din ce în ce mai mari. Din discuțiile purtate în cadrul consfătuirii a reieșit că normele după care se lucrează acum nu sunt corespunzătoare, ele constituind o frână în calea obținerii de tot mai mari succese în lupta pentru îndeplinirea planului. In cadrul consfătuirii, numeroși muncitori au scos la iveală faptul că în ultimul timp în munca secției E.2 s-a făcut o cotitură serioasă: organizarea muncii a fost ridicată la un nivel superior, muncitorii secției însușindu-și o calificare tehnică din ce în ce mai ridicată. Toate acestea fac ca actualele norme să nu mai corespundă. In urma acestei consfătuiri, numeroși muncitori au cerut conducerii întreprinderii să treacă la revizuirea normelor. Printre primii care au cerut revizuirea normelor au fost Popovici Gheorghe, Radu Elena, Boboc Paul, Marian Nicolae, Câmpeanu Virginia și alții. In cadrul consfătuirii, revizuirea normelor a fost cerută și de alți muncitori. Printre ei se află și lăcătușul Băisan Mihai, electricianul Brașoveanu Gheorghe și Rusu Ioan. Aceștia au arătat că stabilirea unor norme reale pe măsura posibilităților noi ale întreprinderii va da un nou imbold luptei pentru realizarea cincinalului în patru ani. Noi realizări ale constructorilor hidrocentralei „V. I. Lenin" de la Bicaz HIDROCENTRALA V. I. LENIN (de la corespondentul nostru). — Constructorii „Cetății lumină” — cum numesc oamenii muncii marea lucrare — desfășoară cu însuflețire munca lor în vederea îndeplinirii și depășirii planului. Din zi în zi crește marea construcție a hidrocentralei de la Bicaz, se împlinește cuvântul partidului In sectorul tonel, echipele de mineri luptă cu însuflețire pentru a-și îndeplini angajamentul pe care și l-au luat, de a sfredeli muntele cu 300 de metri mai mult decât prevederile planului. La secția tunel-ieșire, de pildă, echipa minerului Mihai Bogdan, care lucrează la înaintarea galeriei de bază, a reușit să-și depășească până acum sarcinile de plan cu 22 la sută. De asemenea, lucrând la reprofilarea galeriei, echipa minerului stahanovist Gorghi Samoilă și-a depășit sarcinile de plan cu 20 la sută Succese însemnate au fost obținute și de minerii de la tunel-intrare. Echipele de la reprofilarea galeriei de bază, conduse de stahanoviștii Pașca Gavrilă și Carița Grigore, au înregistrat depășiri de normă de 150 și 116 la sută. De asemenea, minerii din echipa stahanovistului Petru Feher, care lucrează la înaintare, au realizat zilnic câte trei norme. Și la sectorul construcții și instalații munca se desfășoară cu mult avânt. 42 de echipe din acest sector nate în întrecerea pe profesii, sunt antrepână în prezent, în întrecerea dintre echipele de zidari s’au situat în frunte membrii echipei stahanovistului Portic Ignat, care, prin aplicarea metodei Orlov, au realizat zilnic câte două norme și jumătate. Succesele ce se obțin zi de zi pe marele șantier al hidrocentralei se datoresc și folosirii noilor mașini care sosesc din Țara constructorilor comunismului. . Pe șantier sosesc și mașini construite în țara noastră. Așa, de exemplu, prima locomotivă cu acumulatori construită în țara noastră a intrat de curând în funcțiune la sectorul tunel-intrare. In ultima vreme au mai sosit pe șantier un excavator tip Kirov, tractoare K. D., un gater, corvertizoare sovietice pentru vibrarea betonului, vagonete și multe alte mașini și instalații. Au început lucrările pregătitoare în vederea construirii metroului De curând au început lucrările preliminare în vederea construcției viitorului metrou al Capitalei noastre. Institutul de proiectare din cadrul Direcției Generale a Metroului din București, care a luat ființă pe lângă Ministerul Căilor Ferate, îndrumă și supraveghează lucrările de sondaj precum și ridicările topografice care se fac în diferite puncte ale Capitalei. Cu sprijinul Institutului de proiectare din cadrul Ministerului Căilor Ferate și al Comitetului Geologic, s’au format mai multe echipe de geologi și geotehnicieni care urmăresc îndeaproape desfășurarea lucrărilor din raioanele Capitalei, lucrări executate de către echipele de sondaj. Săpăturile se fac cu ajutorul unor mecanisme perfecționate. Sondajele au început în Grădina Cișmigiu, cartierul Vitan, Arcul de Triumf, etc. Se scot probe de pământ de la diferite adâncimi ale solului, care se trimit apoi laboratoarelor de încercări, iar pe baza rezultatelor se definitivează proiectele lucrărilor metroului. Toate aceste cercetări și studii geotehnice se fac pentru determinarea structurii solului, in vederea stabilirii metodelor și procedeelor de lucru. Parte din muncitorii care lucrează în cadrul echipelor de sondaj sunt oameni cu o înaltă calificare, veniți de pe marele șantier al Canalului Dunăre-Marea Neagră. In momentul de față se studiază folosirea unor mijloace de sondaj mai perfecționate pentru extragerea unor probe de pământ cât mai nealterate. Pe lângă studiile și cercetările geotehnice, au Început ridicările topografice pe teren pentru stabilirea traseului liniilor și fixarea stațiilor metroului. Se știe că metroul va fi cel mai confortabil, mai rapid și mai ieftin mijloc de transport. Pentru aceasta în momentul de față se studiază traficul de călători pentru stabilirea arterelor metroului, care să deservească cât mai bine cartierele muncitorești și să facă o legătură cât mai bună între centrul orașului și toate punctele mai aglomerate ale Capitalei. Proiectul viitorului traseu al metroului se întocmește ținându-se seamă de planul de reconstrucție al orașului București. in întocmirea proiectelor, cercetătorii, tehnicienii și inginerii au in vedere natura și rezistența solului, în raport cu care se fixează dimensiunile tunelelor, ale stațiilor și adâncimea lor. Paralel cu cercetările topografice se studiază și sistemul instalațiilor de iluminat și ventilație al stațiilor, mecanismele care vor pune în funcțiune scările rulante pe care populația va coborî în stațiile metroului. Deasemeni se studiază mecanizarea la maximum a tuturor lucrărilor de construcție. Studiind cu atenție arhitectura metroului din Moscova, care oglindește grija Statului Sovietic față de om, față de înaltele lui cerințe culturale și estetice, un grup de arhitecți fac proiecte pentru înfrumusețarea stațiunilor metroului nostru. Deasemeni, arhitecții cercetează diferite materiale, ca : pietrele naturale ce se află în țara noastră, marmore, mozaicuri colorate, din care se vor face diferite detalii și elemente arhitectonice, precum și o parte din decorația sculpturală care va împodobi stațiile și vestibulele de la suprafață. . Pe lângă toate aceste lucrări de studiu și cercetare care se fac pe baza bogatei experiențe sovietice, au început și lucrările de proiectare a caselor de locuit pentru constructorii metroului. O mare atenție se acordă pregătirii cadrelor tinere. Institutele de învățământ superior, cum sunt Institutul de Transporturi, Institutul de Construcții și unele școli medii tehnice din țară au introdus în programul lor studii speciale cu privire la construirea metroului. In școlile Direcției Generale a Rezervelor de Muncă se pregătesc cadre pentru construcția metroului. Pe baza primelor lucrări întreprinse, inginerii și arhitecții întocmesc proiectele de organizare a șantierului pentru începerea construcției metroului, care va asigura oamenilor muncii din Capitală cele mai bune mijloace de transport la locurile de muncă, de cultură și de recreație. (Din „Scânteia“) De pe întinsul patriei noastre Primii pe regiune la însămânțâri CONSTANȚA, 28 (Agerpres). — O călăuză in executarea la timp și în bune condiții a campaniei agricole de primăvară este aplicarea în condiții optime a minimelor agrotehnice. Folosind la maximum timpul prielnic însămânțărilor, colectiviștii din raioanele Negru Vodă și Medgidia au început primii pe regiune însămânțările de primăvară în mustul zăpezii, așa cum prevede agrominimul. Până la 26 Februarie, ei au însămânțat 144 hectare cu grâu de primăvară, 261 ha cu orz, 31 ha cu ovăz și au arat 322 ha. Fruntașe în executarea însămânțărilor sunt gospodăriile agricole colective din satele Tătaru, 2 Mai, Castelu, Ivrinezul Mare și altele. Potrivit îndrumărilor primite din partea inginerilor și tehnicienilor, colectiviștii din comuna Mangalia au însămânțat până acum 40 ha. grâu de primăvară și 8 ha. cu orz, depășind planul însămânțărilor la grâu cu 10 ha. Cele mai frumoase rezultate a obținut brigada I-a condusă de Florea Cucu. Se desvolta necontenit comerțul de stat in Capitală, comerțul de stat cunoaște o mare desvoltare în anii puterii populare. Rețeaua de unități comerciale se extinde necontenit. Sute de magazine alimentare, bufete și cofetării de stat au luat ființă până în cele mai mărginașe puncte ale orașului. In cartierul Grivița Roșie, de pildă, funcționează 5 magazine alimentare generale, 12 centre de carne, 4 magazine pentru mărfuri raționate, 2 centre de pește, etc. Pentru ca muncitorii uzinelor „23 August“ și „Republica“ și ai altor fabrici din împrejurimi să se poată aproviziona mai ușor cu produse alimentare, în cartierul Obor funcționează 5 magazine alimentare generale, 3 pentru mărfuri raționale, 22 centre de carne și 3 centre de pește, 2 unități pentru delta-FPrp Hrmr.7pliiri ci Yron-ra Mr In raionul Lenin, în care sunt peste 60 magazine alimentare și peste 25 centre de carne, muncitorii cartierului Rahova se aprovizionează de asemenea în bune condiții. In ceea ce privește aprovizionarea populației Capitalei cu pâine și alte produse ale sectorului de panificație, au fost deschise peste 600 centre, prin care se pun la dispoziția oamenilor muncii aceste produse. Pentru a putea face față cerințelor mereu crescânde, comerțul de stat își va lărgi anul acesta rețeaua magazinelor comerciale, atât prin extinderea magazinelor existente, cât și prin înființarea de noi unități care să pună la îndemână oamenilor muncii mărfuri cât mai multe și de bună calitate. . (Agerpres). Știința și arta în slujba poporului Filiala Iași a Academiei R.P.R. ocupă un loc important în viața științifică a țării noastre. Activitatea bunlor corespondenți ai academicienilor, memAcademiei R.P.R., colaboratorilor științifici și tuturor colectivel or_ acestei filiale este legată strâns de practică, de necesitățile construirii socialismului în țara noastră. Institutul de chimie al filialei a obținut o serie de rezultate valoroase în ce privește descoperirea unor noi produse medicamentoase, preparate de uleiuri, materii plastice, materiale fanante, etc. De o deosebită însemnătate sunt rezultatele cercetărilor academicianului Radu Cernătescu în legătură cu metodele polarografice, care perfecționează procedeele de analiză a minereurilor. In acest sens există o legătură permanentă între laboratorul academicianului Radu Cernătescu și numeroase întreprinderi din localitate și din alte orașe ale țării. Colectivele de cercetări medicale își îndreaptă cercetările din ce în ce mai mult pe linia învățăturii lui I. P. Pavlov. In ultimul trimestru al anului 1952 s-au pus sub tipar 10 lucrări medicale direct legate de aplicarea învățăturii pavloviste în practica medicală. Pentru anul 1953, toate colectivele filialei Iași a Academiei R.P.R. și-au trecut în plan numeroase probleme legate direct de desvoltarea economică și culturală a Moldovei, a regiunii și orașului Iași în special. Aceasta va întări și mai mult legătura între oamenii din producție și oamenii de știință, va spori contribuția acestora din urmă la lupta pentru îndeplinirea planului nostru cincinal în patru ani. ASPECTE DE LA FINALELE SPARTA MILITARE DE IAR Schiori de frunte din unitățile și subunitățile Forțelor noastre Armate s’au întrecut săptămâna aceasta, pe pârtiile înzăpezite ale Predealului, în concursurile finale ale Spartachiadei Militare de Iarnă. Cu acest prilej, concurenții au dovedit în ce măsură și-au însușit instrucția schiului și tehnica acestui sport cu caracter aplicativ în armată. In clișeul din stânga, patrula comandată de locotenent-major Stanciu Alexandru executând tragerea în poligon in clișeul din dreapta, aceeași patrulă trecând un obstacol de pe traseu.