Apărarea Patriei, mai 1953 (Anul 9, nr. 104-128)

1953-05-03 / nr. 104

Pentru patria noastră, Republica Populară Româna ! PmM F lirlilifil Hrai HBHHjN lume și-au afirmat puternic hotărîrea de a înălța tot mai sus steagul 11 " Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. internaționalismului proletar, de a lupta pentru pace, democrație și î nr* 1 j ar • t 1 i 1 • i u i • t ai ta « z,iua ae i Mai, ziua sonaamam internaționale a ceior ce mun- fi #f% Ml 8*% HT1 il H% Bk fip g gn II cu 50’ ziua îră^iei muncitorilor din toate țările, a fost sărbătorită pe fii B Sfii H Jr si g JP Bj JA H ip K IV Jg Sj I întreg cuprinsul globului pământesc sub semnul luptei pentru menținerea Ol IP £ j Blui i Și întărirea păcii. In această măreață zi, oamenii muncii din întreaga « ANUL IX Nr. 104 (2099) Duminică 3 Mai 1953 4 PAGINI — 20 BANI ........... .. • ImNm 1 l7fdw . •_________ . i s'-ș - a - v- » mmnm^T1 i. I MUNCH, ZIUA STATICI MUNCIIOfttLOft DIN TOATE TARILE Tribuna oficială la marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală Sub semnul internaționalismului proletar, sub semnul luptei pentru pace Mărețe, pline de forță și vigoare ,au fost manifestațiile care au avut loc în ziua de 1 Mai în întreaga lume. Oriunde ar fi fost și în orice condiții ar fi sărbătorit ziua de 1 Mai oamenii muncii de pretutindeni și-au îndreptat gândul lor, dragostea, admirația, recunoștința și speranța spre Moscova, capitala lumii noi, spre Țara Socialismului biruitor, constructoarea comunismului, bastionul invincibil și cel mai de nădejde al păcii. In această zi, oamenii sovietici au făcut să răsune sus și tare hotărîrea lor neclintită de a merge mai departe, mai avântat. Pe calea stalinistă a realizării visului de aur al omenirii — comunismul, pe calea apărării — în fruntea celei mai uriașe mișcări cunoscută, de istorie — a păcii, independenței și securității popoarelor. Paradă militară și demonstrația oamenilor muncii din Moscova, ca și demonstrațiile care au avut loc în întreaga Uniune Sovietică, au dovedit unitatea poporului în jurul Comitetului Central al P.C.U.S. și al Guvernului Sovietic, tăria de granit a Statului Sovietic multinațional. Oamenii muncii din Moscova și întreaga Uniune Sovietică au raportat conducătorilor lor — prieteni și tovarăși credincioși de luptă ai nemuritorului Stalin—despre marile succese obținute pe șantierele comunismului: în fabrici, în școli, pe ogoare , în coloane nesfârșite, ei au cântat despre viața lor îmbelșugată, fericită, au cântat bucuria lor de a trăi în țara minunată unde tot ce se concepe și se realizează are drept scop înălțarea omului, îmbogățirea traiului său material și spiritual. Din Piața Roșie și de pe întreg cuprinsul pământului sovietic au răsunat saluturile frățești adresate popoarelor țărilor de democrație populară, oamenilor muncii din lumea întreagă. Odată cu acestea a răsunat și hotărîrea poporului erou și învingător de a întări necontenit statul și capacitatea sa de apărare activă, de a veghea cu vigilență în apărarea fericirii sale. Exprimând convingerile, calmul și siguranța poporului sovietic, mareșalul N. Bulganin a spus : „Noi, oamenii sovietici, privim viitorul cu încredere. Congresul al XIX-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice a înarmat partidul și poporul cu programul limpede al înaintării spre construirea comunismului. Acțiunile înfăptuite de partidul și guvernul nostru arată grija permanentă a guvernului pentru binele poporului, dovedesc că viața țării este condusă în mod just. Patria noastră este în plină înflorire a forțelor sale. Să desvoltăm deci și de aici înainte, zi de zi, neobosit și să facem să progreseze economia noastră , națională, cultură și știința noastră, să întărim și să înălțăm Statul nostru Socialist”. Sărbătorirea zilei de 1 Mai a prilejuit o demonstrație măreață a unității monolite a țărilor lagărului păcii și socialismului. Trecându-și în revistă realizările istorice în domeniul construcției de stat, a economiei și culturii socialiste, popoarele Chinei și ale tuturor celorlalte țări de democrație populară au demonstrat strânsa lor unire în jurul partidelor comuniste și muncitorești, pentru înfăptuirea liniei lor leninist-staliniste, și-au exprimat dragostea și recunoștința pentru poporul sovietic, ferma lor hotărîre de a întări și adânci necontenit prietenia și alianța dintre țările lor democrat-populare și Uniunea Sovietică, chezășia sigură a independenței naționale și a construirii cu succes a socialismului-Puternic s'a făcut auzit, în această zi măreață, glasul poporului nostru muncitor. Popor liber, el a sărbătorit 1 Mai în condițiile unei entuziaste munci creatoare, concentrându-și toate puterile, toate gândurile, toate capacitățile, transformării mândrei Republici Populare Române într’o țară industrială înaintată, cu o agricultură mecanizată și cu un înalt nivel de cultură. A devenit o tradiție ca, an de an, poporul nostru să se prezinte cu noi realizări la sărbătoarea întâiului Mai. Anul acesta, în fața conducătorilor partidului și guvernului, oamenii muncii au prezentat primele autocamioane românești, primele motociclete, precum și o serie întreagă de produse care dovedesc creșterea puterii de creație și a nivelului tehnic al muncitorilor și inginerilor noștri. „Fabricat în R.P.R.” scrie pe aceste produse cu care ne mândrim. In aceste cuvinte puține este cuprinsă o întreagă epocă, epoca glorioasă a construirii socialismului în patria noastră. ..Cu ajutorul puternic și multilateral al Uniunii Sovietice — a spus tovarășul Chivu Stoica la meetingul din Piața Stalin — economia noastră înregistrează un avânt inaccesibil chiar celor mai desvoltate țări capitaliste... In ciuda greutăților ce mai întâmpinăm, facem mereu noi pași înainte pe calea ridicării nivelului de trai al maselor muncitoare, căci toate strădaniile noastre, toată activitatea partidului și a statului democratpopular, sunt puse în slujba oamenilor muncii, a satisfacerii tot mai largi a nevoilor materiale și spirituale“. In marile demonstrații care au avut loc la București, în Orașul Stalin, la Reșița, pe șantierele Canalului Dunăre Marea Neagră, în toate orașele și satele patriei, sărbătorind ziua de 1 Mai, oamenii muncii au făcut să răsune puternic cuvintele și cântecele lor în care slăveau partidul și conducătorii săi iubiți, în frunte cu tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, prietenia și frăția cu Uniunea Sovietică și țările de democrație populară. Ei au trimis salutul lor de solidaritate internaționalistă tuturor celor ce luptă pentru pace și o viață mai bună. Raportând partidului mândrele lor realizări, ei și-au afirmat hotărîrea de a îndeplini cincinalul în patru ani, de a întări necontenit capacitatea de apărare a patriei. Cu fruntea sus, pătrunși de aceleași nobile sentimente, au sărbătorit și militarii Forțelor Armate ale R.P.R. ziua de 1 Mai. Ei au făcut bilanțul faptelor lor ostășești închinate binelui patriei și și-au manifestat hotărîrea ca, în noua perioadă de instrucție, să obțină noi și noi succese pe linia întăririi capacității combative a unităților. La 1 Mai 1953, clasa muncitoare, mișcarea partizanilor păcii, și-au trecut în revistă forțele care sunt imens mai mari decât ale ațâțătorilor, la război. Aceasta a dovedit-o nu numai grandoarea sărbătoririi zilei de 1 . Mai în U.R.S.S. și democrațiile populare, dar și mișcările ce au avut loc în țările capitaliste. Anul acesta, în ciuda prigoanei reacțiunii japoneze și a autorităților americane de ocupație, în ciuda interdicției, la demonstrația din Tokio au participat peste jumătate milion de muncitori. In Franța, clasa muncitoare a sărbătorit 1 Mai cu bogatul bilanț al victoriei Partidului Comunist in alegerile municipale.» La manifestația din Paris au participat sute de mii de oameni ai muncii. Puternice au fost demonstrațiile și meetingurile ce au avut loc în Italia, Belgia, Danemarca și într-o serie de alte țări capitaliste. Ele au dovedit creșterea luptei maselor împotriva reacțiunii, pentru pace, democrație, independență națională și colaborare internațională. In lumea capitalistă, muncitorii au sărbătorit ziua de 1 Mai în condițiile întăririi teroarei antidemocratice. Dar, oricât ar încerca ațâțătorii la război să stăvilească marea mișcare de rezistență a popoarelor, ei nu vor reuși. Popoarele cer cu tărie să înceteze cursa nebunească a înarmărilor, popoarele cer guvernelor din Apus să treacă de la declarații despre pace la fapte concrete, în sprijinul păcii. Sub semnul mărețelor victorii dobândite, al unității și frăției sale, clasa muncitoare internațională, întreaga omenire progresistă, pășesc mai departe spre marele țel al păcii, democrației și socialismului. Voința de pace a popoarelor va învinge ! Grandioasa demonstrație de 1 Mai din Piața Stalin din Capitală Este o mare fericire să iei parte la grandioasele demonstrații care au loc în Capitala patriei noastre dragi în zilele de înaltă sărbătoare ! In astfel de zile, Bucureștiul clocotește mai mult ca oricând de viață și voie bună. Cântecele de bucurie ale oamenilor muncii se revarsă în cascade tumultuoase din centru și până în cele mai îndepărtate cartiere. Străzile se transformă în adevărate și nesfârșite fluvii de flori și drapele, pancarte și panouri împodobite cu ghirlande de liliac și brad. Sutele de mii de demonstranți, îmbrăcați în veșminte de sărbătoare, aduc cu ei un val puternic de tinerețe și vigoare. Privindu-i, ascultând cântecele lor, te cuprinde un sentiment de negrăită bucurie și mândrie. , Toți acești oameni, români, unguri, germani etc., tineri și vârstnici, copii și femei, sunt oameni liberi, stăpâni pe viitorul lor, sunt fericitele generații ale epocii noastre staliniste, sunt cei care prin puterea minții și a brațelor lor, sub conducerea partidului, înalță tot mai sus barețul edificiu al societății socialiste. Anul acesta, ziua de 1 Mai a fost sărbătorită în Capitala Republicii noastre cu un entuziasm și o însuflețire greu de redat prin cuvinte. Oamenii muncii din Capitală au sărbătorit cea mai dragă zi a primăverii plini de încredere în viitorul de pace și fericire al omenirii. Ei sunt conștienți că pacea — cauza sfântă a tuturor popoarelor — poate fi asigurată prin lupta unită a întregii omeniri progresiste ; ei știu că nu există problemă care să nu poată fi rezolvată pe cale pașnică, pe baza înțelegerii reciproce între țările interesate. Demonstrând prin fața tribunei în care se aflau conducători ai partidului și guvernului, oamenii muncii din Capitală și-au manifestat bucuria că prin succesele obținute pe frontul construirii socialismului își aduc contribuția lor concretă la înflorirea patriei, la întărirea păcii. Zorile purpurii au alungat noaptea. In calendar stă scris cu roșu numele unei noi zile fericite din viața patriei : 1 Mai, ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii din lumea întreagă. Ne aflăm în Piața Stalin. Statuia neuitatului dascăl al proletariatului, Iosif Vissarionovici Stalin, domină întreaga piață. In opera nemuritoare a tovarășului Stalin sunt întruchipate înțelepciunea și eroismul gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, energia și voința de neclintit a popoarelor sovietice de a construi comunismul, de a apăra pacea. Tribuna centrală este împodobită cu steaguri roșii și tricolore, cu ghirlande și flori de primăvară. In mijloc se află portretele genialilor învățători ai clasei muncitoare, Marx-Engels-Lenin-Stalin. De o parte și de alta a tribunei centrale se află portrete ale conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești. In partea cealaltă a pieței, deasupra tribunei, se văd portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R., în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Este ora 9, întâmpinați cu ovații furtunoase, cu dragoste nețărmurită, își fac apariția în tribuna centrală conducătorii partidului și guvernului, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. In tribuna centrală au luat loc tovărășii : Gh. Gheorghiu-Dej, I. Chișinevschi, Al. Moghioroș, Gh. Apostol, dr. Petru Groza, M. B. Mitin,Chivu''“'Stoică,'” general de armată E. Bodnăraș, C. Pârvulescu, acad. prof. dr. C. I. Parhon, acad. M. Sadoveanu și membri ai G. C. al P. M. R. și ai Guvernului. Au asistat de asemeni membri ai corpului diplomatic. La sărbătorirea zilei de 1 Mai în țara noastră au participat fumeroși oaspeți de peste hotare. La invitația Consiliului Central al Sindicatelor au sosit : delegația Federației Sindicale Mondiale, în frunte cu Iradj Eskandary, delegația sindicatelor sovietice, alcătuită din I. A. Belschi, conducătorul delegației, N. N. Sahov și N. Maximova, delegația sindicatelor din R. P. Chineză, formată din Chen Su Tien, conducătorul delegației, Tsien Han-sin și Ting Jun, delegația oamenilor muncii din Anglia, compusă din Paddy McMahon, J. Gemmill și Tom Servis, delegația sindicatelor bulgare, alcătuită din V. D. Vassilev, Conducătorul delegației și Slavova S. Hristova, delegatul sindicatelor cehoslovace, Vald Vaclav, delegația sindicatelor din R. D. Germană, compusă din Roberta Gropper, conducătoarea delegației și Ulrich Zwert, delegatul Congresului Național al sindicatelor din India, Shanta Muklerji, delegația sindicatelor din R. P. Mongolă, formată din Batsargai Barigaghiin, conducătorul delegației și Ciaijikfov Sărănindorjiin, delegația Centralei Unitare a Sindicatelor din Olanda, compusă din Johan Van Gessel, Gerrit Horn și Frits Pastoor, delegația sindicatelor ungare, alcătuită din Gyenes Andras, conducătorul delegației și Legradi Hugone. La invitația U.F.D.R., a sosit o delegație a Adunării Naționale a Femeilor din Anglia, alcătuită din : Oliva Watson, conducătoarea delegației, Mary Wilckie, Eveline Betty Toan West, Sylvia Schellard și Marlha Ransome, precum și o delegație a femeilor din Olanda, compusă din Kleyn Brandemburg, conducătoarea delegației, Helen Jakobson și Rodofje Vries. Printre oaspeții de peste hotare se aflau de asemeni : Jacques Denis, secretar general al F. M. T. D, Jerzy Felicsiac, Namazi, Cen Ta Wei, Ivan Bașev, Oscar Fischer, Gonady Codr, Tran Trong Quat, Sasmito, și alți reprezentanți ai Comitetului Internațional de Pregătire a celui de al IV- lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie de la București și alții. In tribună se mai aflau stahanoviști și fruntași în producție, oameni ai științei și artei, studenți și militari, activiști de partid și ai organizațiilor de masă, conducători Grandioasa demonstrație a oamenilor muncii din Capitală este deschisă de gărzile muncitorești. Deasupra capetelor lor fâlfâe drapele roșii și tricolore. Urmează pionierii. In mijlocul pieței, un grup de elevi ai școlilor medii militare dă onorul din trompete. Fluturându-și în fugă cravatele roșii, un grup de copii s-a desprins de coloană și urcând în tribună oferă buchete de flori conducătorilor partidului, guvernului și Prezidiului Marii Adunări Naționale, întreaga asistență ovaționează cu multă dragoste pe acești copii fericiți, cu obraji trandafirii, care poartă la gât cravate roșii, simbolizând o părticică din drapelul partidului, simbolizând sângele pe care și l-au vărsat fiii poporului pentru a le crea o viață ai instituțiilor și organizațiilor centrale. Pe piepturile multora străluceau ordine și medalii, recunoaștere a meritelor lor deosebite în lupta pentru libertatea și fericirea patriei noastre dragi, pentru apărarea cauzei scumpe a păcii. Meetingul închinat zilei de 1 Mai, ziua frăției și prieteniei muncitorilor din toată lumea, a fost deschis în sunetele Imnului R.P.R. și ale Imnului partizanilor păcii. In cuvântarea rostită cu acest prilej, tov. Chivu Stoica, membru în Biroul politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și al Consiliului de Miniștri al R.P.R., a felicitat pe oamenii muncii cu prilejul zilei de 1 Mai. Cuvântarea a fost subliniată cu puternice aplauze și ovații prelungite. Asistența scandează lozinci prin care își exprimă dragostea fierbinte pentru Marea Uniune Sovietică, pentru prietenia veșnică dintre poporul nostru și poporul sovietic, chezășia construirii cu succes a societății socialiste în patria noastră scumpă. Numele tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej este scandat cu entuziasm de nedescris, oamenii muncii exprimându-și și în acest fel atașamentul profund față de politica înțeleaptă a partidului, hotărîrea lor de a merge cu fermitate pe drumul construirii socialismului, în condiții de pace și de prietenie cu toate popoarele lumii, lipsită de griji. Brațe de copii ridică deasupra coloanelor portretele în medalion ale lui Lenin și Stalin, portretul lui G. M. Malencov și cel al tovarășului Gh. Gheorghiu- Dej. Pe un car alegoric, care înfățișează o locomotivă, stau pionieri îmbrăcați în uniforme de ceferiști. In urmă, vin alți pionieri purtând cărți, lămpi de ceferiști și de mvineri, linguri de oțeluri, piese de radiounelte de grădinărit, aeromodele și navomodele. Cu fețele zâmbitoare, în pas vioi, trec acum prin fața tribunelor, îmbrăcați în minunate uniforme, elevii școlilor rezervelor. (Continuare in pag. 2-a) începe marea demonstrație Tovarăși și tovarășe. Din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Guvernului Republicii Populare Române, vă aduc un fierbinte salut tovărășesc și vă felicit cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii, ziua frăției muncitorilor din toate țările. De la un capăt la altul al lumii, grandioasele manifestații de 1 Mai ale maselor largi populare se desfășoară sub semnul luptei pentru pace. Exprimându-și dorințele cele mai fierbinți, nădejdile cele mai scumpe, popoarele cer cu hotărîre . Să înceteze vărsarea de sânge din Coreea ! Să se pună capăt încordării internaționale ! Popoarele vor pace. Goana înarmărilor stârnește indignarea maselor celor mai largi din lumea întreagă. Ce sume colosale, ce imense resurse materiale, câtă energie și forță de muncă omenească se irosesc pentru acumularea de mijloace de distrugere a vieții și a civilizației! Lipsuri și suferințe de nedescris pentru oamenii muncii, scumpete în necontenită creștere, șomaj, scăderea puterii de cumpărare a maselor, haos și faliment economic — iată rezultatele pe care le culeg țările ce au pornit pe calea militarizării economiei. Ce uriaș progres ar realiza omenirea, dacă în toate țările eforturile înghițite astăzi de înarmări ar fi îndreptate pe făgașul construcției pașnice. Câtor milioane de oameni li s-ar putea procura hrană, îmbrăcăminte, locuință, căldură, câtor milioane de copii și tineri li s-ar putea asigura învățătura ! Asupra câtor râuri și fluvii, asupra câtor pustiuri și pământuri paraginile și-ar putea întinde omul puterea lui creatoare, spre a face viața maselor muncitoare mai ușoară și mai îndestulată ! Popoarele urăsc războiul și cer din partea guvernelor acte concrete pentru lichidarea încordării internaționale, pentru stabilirea unor relații de colaborare prietenească între popoare, pentru încheierea unui Pact al Păcii Toate popoarele au salutat cu căldură propunerile chino-coreene pentru încheierea armistițiului din Coreea, in lumea întreagă prietenii sinceri ai păcii au întâmpinat și și-au însușit cu entuziasm importantele acțiuni întreprinse de Guvernul Sovietic pentru realizarea unei destinderi internaționale. Politica externă a Uniunii Sovietice întrupează năzuințele de pace ale imensei majorități a omenirii — ea se identică cu interesele tuturor popoarelor iubitoare de pace. Poporul român își consacră forțele uriașe opere de construcție pașnică a vieții noi. El este hotărît să contribue activ și de acum înainte la întărirea păcii și securității internaționale Forțele păcii sunt imens mai puternice decât forțele războiului. Voința de pace a popoarelor va învinge. Pacea va triumfa ! Poporul sovietic, strâns unit în jurul gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice și al Guvernului Sovietic, obține minunate succese pe calea construirii comunismului, dovedind întregii lumi că numai orânduirea socialistă asigură satisfacerea maximală a nevoilor materiale și culturale ale întregii societăți. Cu ajutorul frățesc al Uniunii Sovietice, marea R. P. Chineză, țările de democrație populară. Republica Democrată Germană înregistrează un avânt nemai văzut al economiei și culturii lor, puse în slujba păcii și a ridicării nivelului de trai al poporului. Tovarăși și tovarășe. In întreaga lume se înalță tot mai puternic, sub conducerea partidelor comuniste muncitorești, lupta de eliberare a oamenilor și muncii și a popoarelor oprimate, pentru pace, independență națională și democrație. Să trimitem salutul nostru înflăcărat Uniunii Sovietice, eliberatoarea noastră, factorul de bază al menținerii și consolidării păcii, tuturor țărilor surori din lagărul democrației și socialismului, oamenilor muncii și popoarelor din lumea întreagă care luptă împotriva exploatării capitaliste și a jugului imperialist, pentru libertăți democratice, pentru independență națională, pentru pace și colaborare internațională ! Tovarăși și tovarășe. Poporul nostru, până nu demult ros trusturilor străine, capitaliștilor și moșierilor români, este azi un popor liber, stăpân pe soarta sa. Ziua de 1 Mai 1853 o sărbătorim în condițiile unei entuziaste munci creatoare, concentrându-ne toate puterile, toate gândurile, toate capacitățile noastre transformării mândrei noastre patrii într'o țară industrială înaintată, cu o agricultură mecanizată , și cu un înalt nivel de cultură. . Nu a fost ușor să ajungem aici. Astăzi insă, poporul român începe să culeagă roadele grelelor lupte pe care,le-a dus pentru independență națională și o adevărată democrație, roadele sacrificiilor și jertfelor de sânge pe care le-a dat, roadele muncii sale pline de abnegație. Cu ajutorul puternic și multilateral al Uniunii Sovietice, economia noastră înregistrează un avânt inaccesibil chiar celor mai desvoltate țări capitaliste. In patru ani producția industrială s'a întreit , agricultura noastră realizează însemnate progrese. Mereu apar pe întinsul patriei noastre noi fabrici și uzine, noi întovărășiri și gospodării agricole colective, noi școli, cămine culturale și instituții de ocrotire a sănătății. In ciuda greutăților ce mai întâmpinăm, facem mereu noi pași înainte pe calea ridicării nivelului de trai al maselor muncitoare, căci toate strădaniile noastre, toată activitatea partidului și a statului democrat popular sunt puse în slujba oamenilor muncii, a satisfacerii tot mai largi a nevoilor materiale și spirituale. De aceea, fiecare fabrică nouă, fiecare centrală electrică, fiecare institut știiințific pe care le înălțăm, umple de bucurie și de căldură inimile oamenilor muncii, le întărește încrederea în propriile lor forțe și în viitorul fericit pe care și-l clădesc. Oameni ai muncii din țara noastră bărbați și femei, tineri și vârstnici, muncitori, țărani muncitori și intelectuali — Partidul și Guvernul vă felicită pentru succesele obținute, pentru devotamentul și entuziasmul patriotic de care ați dat și dați dovadă în toate domeniile de activitate și vă chiamă la luptă pentru noi succese, pentru a scurta drumul nostru spre socialism, pentru înfăptuirea cincinalului în patru ani. Desfășurați larg întrecerea socialistă, sporiți neîncetat productivitatea muncii în industrie și în agricultură, luptați pentru a vă ridica necontenit nivelul cultural și profesional, însușiți-vă și aplicați cu pricepere minunata experiență sovietică ! Statul nostru democrat popular este chezașul independenței naționale a Republicii Populare Române, al marilor drepturi și libertăți ale poporului, este cel mai puternic instrument al făuririi vieții noi. Să întărim necontenit statul democrat-popular, legalitatea socialistă, unitatea dintre partid, guvern și popor. Să consolidăm zi de zi alianța dintre clasa muncitoare și, țărănimea muncitoare, baza puterii populare și colaborarea pățească între poporul român și minoritățile naționale. La baza succeselor noastre stă politica justă a Partidului Muncitoresc Român, conducător încercat al poporului muncitor, — politică inspirată din atotbiruitoarea învățătură a lui Lenin și Stalin, din experiența glorioasă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Oameni ai muncii, strângeți și mai puternic rândurile în jurul Partidului, luptați pentru aplicarea în viață a politicii Partidului și Guvernului ! Trecându-și în revistă marile lor realizări, oamenii muncii din țara noastră își îndreaptă cu nemărginită dragoste și recunoștință gândurile către măreața Uniune a Republicilor Sovietice Socialiste, hotărîți să întărească mereu prietenia și alianța dintre Republica Populară Română și Uniunea Sovietică, — izvor nesecat de victorii pentru poporul român. Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările ! Trăiască pacea și colaborarea între popoare! Trăiască scumpa noastră patrie, Republica Populară Română ! Trăiască Partidul Muncitoresc Român și Comitetul său Central, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej ! Trăiască Uniunea Sovietică, bastionul de neclintit al păcii și frăției între popoare, trăiască poporul sovietic, constructor al comunismului ! Sub steagul lui Marx-Engels-Lenin-Stalin, înainte spre victoria socialismului în patria noastră ! Cuvântarea tovarășului Chivu Stoica