Apărarea Patriei, septembrie 1953 (Anul 9, nr. 209-232)

1953-09-03 / nr. 209

•: „• N. . S ULMIVICKSITAKA Pentru patria noastră, Republica Populara Română ! UGAMBAREA MTRIEI f[i:. ^ Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL IX Nr. 209 (2204) Joi 3 Septembrie 1953 4 PAGINI — 20 BANI Să instruim trupele potrivit cerințelor regulamentelor Forțele Armate ale Republicii Populare Române sunt chemate să îndeplinească o sarcină nobilă și plină de răspundere. Ele stau de strajă hotarelor țării, suveranității și independenței poporului român, securității sale și păcii, îndeplinirea cu cinste a acestei misiuni de onoare cere din partea întregului efectiv al armatei dragoste și stăruință pentru însușirea cât mai temeinică a meseriei armelor, a tehnicii avansate de care dispunem, cere o muncă vie, creatoare, care să se desfășoare în strictă concordanță cu regulamentele militare. Experiența înaintată a Armatei Sovietice ne învață că atunci când militarii își însușesc deprinderile și calitățile luptătorului de tip nou, deprinderile și calitățile cerute de regulamente, când la baza fiecărei acțiuni a militarilor stau prescripțiunile și cerințele regulamentelor, capacitatea de luptă a subunităților și unităților armatei crește, asigurând o putere de neînfrânt Forțelor Armate. Formarea militarilor ca luptători iscusiți, stăpâni pe problemele artei militare și ale tehnicii și căliți cu greutățile vieții de campanie, se realizează într-un timp îndelungat. Cele mai favorabile condiții de instruire, însă, sunt acelea oferite de viața de tabără, când militarii învață și pun în practică — în condițiuni apropiate de realitatea câmpului de luptă modern — cunoștințele și deprinderile necesare lor în război. Având în vedere toate acestea și dat fiind că a mai rămas un timp scurt din perioada instrucției de vară, comandanților de unități și mari unități, ajutați de locțiitorii și de ajutoarele lor, de statele majore și de organele politice, revine ca o sarcină de cea mai mare însesemnătate de a folosi la maximum și cu chibzuință timpul aflat la dispoziție pentru a asigura îndeplinirea Ordinului Ministrului Forțelor Armate, a directivelor eșaloanelor superioare referitoare la pregătirea de luptă și politică a trupelor, înfăptuirea acestei sarcini de răspundere este pe deplin posibilă. Pentru aceasta este necesar să existe pretutindeni în unitățile noastre o ordine și disciplină severă, regulamentară, să se ducă o luptă hotărîtă împotriva timpilor morți în desfășurarea programelor, să se înlăture — acolo unde se manifestă — practicile nejuste în muncă, să se combată cu tărie orice improvizații, simplificări sau adăugiri la instrucție. Regulamentele de luptă, generale și de specialitate, prevăd în amănunțime tot ceea ce trebue să cunoască militarii pentru a putea apăra cu demnitate și dârzenie patria și cauza poporului nostru muncitor, însușirea de către soldați, sergenți și ofițeri, în părțile care-i privesc, a calităților și deprinderilor prevăzute de aceste regulamente constitue obiectivul principal care trebue atins de fiecare militar în săptămânile de instrucție care urmează, în cadrul exercițiilor tactice de front, al aplicațiilor și al ședințelor de tragere ce se execută. In această privință se va avea în vedere că, pe alocuri, alături cu predarea și cu aprofundarea anumitor probleme noi, va fi necesar să se efectueze și o scurtă repetare, o reîmprospătare a materiilor care s-au însușit mai slab sau care au fost uitate. Indiferent de conținutul programului de instrucție și de caracterul temelor ce se execută, comandantul are obligația să se pregătească temeinic, să studieze din regulamente tot ceea ce prevăd acestea referitor la problemele date. Așa procedează ofițerul Vlaicu A. și tocmai de aceea el obține rezultate bune în munca sa de comandant. Așa, de exemplu, având de organizat o tragere de luptă, ofițerul nu s-a bazat numai pe faptul că avea o experiență în această direcție, că mai organizase și executase asemenea trageri. El a studiat din nou, cu atenție, capitolul care-l interesa din cursul de tragere, a studiat aceeași problemă și în manualul de metodică. Ofițerul a revăzut, de asemenea, din regulamentul de luptă, acele articole care se referă la lupta subunității în ofensivă. Rezultatul întregului studiu a fost concretizat pe o schemă completată cu diferite însemnări scurte. Perfect documentat din punct de vedere teoretic, comandantul s-a deplasat în poligon, unde, ajutat de locțiitorul său politic, a creat situația tactică, a fixat locul unde vor apare țintele și ordinea de desfășurare a momentelor, etc. Tot aici, folosindu-se de schema sa, a întocmit schița transmisiunilor și schițe cu dispozitivul subunității care executa tragerea de luptă. Apoi a făcut socoteala muniției și a materialelor necesare, a stabilit sarcinile muncii de asigurare politică a tragerii. întors în tabără, ofițerul comandant a organizat studierea prescripțiunilor regulamentare de către micii comandanți, după care, folosind lada cu nisip, a trecut împreună cu ei la pregătirea teoretică a tragerii. Tot împreună cu micii comandanți, s’a făcut și o pregătire practică în teren. In programul săptămânal s’au prevăzut zilnic ore de instrucția focului. La atelierele înființate se executau exerciții de ochire asupra țintelor care apar pentru scurt timp, exerciții de aprecierea distanței — având soarele în față și apoi în spate — și punerea înălțătorului corespunzător, etc. In timpul pregătirilor pentru trageri, munca politică a fost orientată astfel încât ea să ducă la mobilizarea militarilor pentru buna însușire a problemelor predate, pentru executarea conștiincioasă a antrenamentului. In acest scop, în adunarea organizației utemiste din subunitate s-au discutat sarcinile care revin utemiștilor pentru buna reușită a tragerilor. Militarii utemiști Berenciu și Rusu au primit însărcinarea să ajute câțiva militari mai slab pregătiți. îndrumări precise din partea locțiitorului politic al comandantului au primit și agitatorii de plutoane, cititorii cu glas tare, colegiul de redacție al gazetei de perete, precum și sergentul Badea Eftimie și soldatul fruntaș Zărnescu Aurel, ambii fruntași la trageri. Aceștia din urmă au expus în fața militarilor experiența lor, din care a reieșit felul cum se pot realiza succese la trageri. Rezultatele muncii depuse de comandant și de ajutoarele sale au fost îmbucurătoare. Calificativul „bine" pe care subunitatea l-a obținut la tragerea de luptă oglindește limpede faptul că, atunci când se lucrează după regulament și potrivit cerințelor lui, succesul este întotdeauna asigurat, iar militarii urcă cu pași siguri noi trepte ale măestriei militare. Din contra, atunci când regulamentele sunt neglijate, când comandanții de subunități nu se pregătesc zilnic și se bazează pe memorie, pe faptul că tema respectivă din program a mai pregătit-o și executat-o și altădată, rezultatele sunt întotdeauna nesatisfăcătoare. Acest lucru este confirmat și de exemplul ofițerului Ene Paul. Acest ofițer comandant de subunitate și-a făcut aproape un obiceiu în a executa instrucția „după ureche", fără a-și întocmi adesea planuri conspecte, fără a se documenta după regulamente, iar uneori chiar, fără a-și scrie programul de instrucție în carnet. In asemenea situație este și explicabil de ce instrucția și exercițiile pe care le execută cu subordonații sunt șablon, plictisitoare, nu stârnesc interesul subordonaților. Atitudinea pe care o manifestă ofițerul Ene Paul este cu totul condamnabilă. Ea ilustrează tocirea simțului de răspundere în muncă, ca urmare a faptului că ofițerul nu se străduește să-și ridice continuu nivelul politico-ideologic. Lipsurile pe care le are trebue să-i servească drept un semnal. Manifestând un interes mai mare față de pregătirea sa și a subordonaților, analizându-și profund autocritic munca din ultimul timp și mai ales rupând definitiv cu acel spirit nesănătos de comoditate de care încă nu s’a debarasat, ofițerul Ene poate să ajungă în scurt timp să pășească alături de ofițerii fruntași ai unității, să se mândrească cu o subunitate bine instruită. Obținerea de succese în instruirea și educarea militarilor este imposibilă fără o disciplină fermă și fără o strictă ordine militară. Pentru a întări continuu disciplina și ordinea în sânul maselor de militari, comandanții și locțiitorii lor politici au obligația să pretindă fiecărui subordonat să trăiască și să se comporte așa cum cer regulamentele. In tabără, munca de pregătire de luptă și politică este în toi. Să folosim cu pricepere timpul ce-l avem la dispoziție, pentru a instrui temeinic pe militari, pentru a perfecționa continuu pregătirea lor de luptă și politică, așa cum cer regulamentele militare, patria și poporul muncitor. Sărbătorirea Zilei Aviației Republicii Populare Române La 6 Septembrie, se va sărbători Ziua Aviației Republicii Populare Române, instituită pe baza recentului Decret al Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R Această zi, care se sărbătorește pentru prima dată în țara noastră, va fi o măreață sărbătoare populară. Oamenii muncii vor avea prilejul să cunoască și mai bine realizările Partidului și Guvernului nostru în făurirea și întărirea aviației noastre populare. Sărbătoarea aviației va duce la sporirea eforturilor piloților, observatorilor, trăgătorilor aerieni și radiotelegrafiștilor, ale mecanicilor și motoriștilor, ale muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor din atelierele de aviație, pentru întărirea capacității de apărare a patriei noastre. Sărbătorirea Zilei Aviației va fi prilej pentru oamenii muncii de a cunoaște tradițiile aviației române din rândul căreia s’au ridicat inventatori și constructori de avioane cu renume mondial, ca Aurel Vlaicu și alții. In cinstea Zilei Aviației, în seara zilei de 5 Septembrie la Ateneul R. P. R. generalul-maior Fulga Nicolae va ține în fața oamenilor muncii din Capitală conferința „Despre istoricul Aviației Române". Conferința va fi urmată de un program artistic. va în dimineața zilei de 6 Septembrie se desfășura pe aerodromul Băneasa meetingul aviatic și parada aeriană, organizate de Comisia Centrală pentru sărbătorirea Zilei Aviației R. P. R. Programul cuprinde : demonstrații de aeromodele cu motor și reactive, formații de avioane, demonstrații de sbor cu planoare lansate din motor și remorcare de avioane, vânătoare de baloane, acrobații în formații și individuale, precum și lansări de parașutiști. Oamenii muncii din Capitală vor putea urmări pe aerodromul Băneasa înalta măestrie de sbor a aviatorilor patriei noastre. Accesul publicului se va face prin Piața Scânteii până la orele 9,30. Biletele se vor găsi la comitetele sindicale din întreprinderi și instituții, la casele de bilete ale cinematografelor din Capitală, la chioșcurile de difuzare a presei și debitele de tutun, la încasatorii de tramvaie și autofuze, iar în ziua meetingului la casele speciale de pe traseul Arcul de Triumf — Piața Scânteii. Vor fi asigurate mijloace speciale de transport. Bogat sortiment de articole TIMIȘOARA. — In magazinele de desfacere a produselor de larg consum din Timișoara a sosit în ultimele zile un bogat sortiment de articole. Volumul vânzărilor este în continuă creștere. Consumatorilor li s’au distribuit prin aceste magazine un mare număr de aparate de radio, fabricate în țara noastră sau aduse din import, ceasornice deșteptătoare, noi sortimente de lustre, lămpi de birou, reșouri, mașini de călcat și alte produse. De asemenea, magazinele de desfacere au oferit în ultimul timp un bogat sortiment de piese pentru biciclete ca: sonerii, anvelope, port-bagaje, pompe, etc. In magazinele timișorene se găsesc și jucării variate, potrivite gustului și vârstei micilor cumpărători. Din materiale economisite BACĂU. In primul semestru al anului 1953, cooperativele meșteșugărești din regiunea Bacău au îndeplinit planul producției globale în proporție de 103,81 la sută, adică cu 28 la sută mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut. In același timp, planul producției marfă a fost realizat în proporție de 118,20 la sută, adică cu 40,23 la sută mai mult decât realizarea anului trecut. O atenție deosebită a fost dată producerii unor cantități însemnate de bunuri de larg consum, necesare populației din regiune. In acest sector, planul de producție a fost îndeplinit în proporție de 104,13 la sută. Astfel, s-au confecționat obiecte de îmbrăcăminte în valoare de 5.503.000 lei și a fost depășit planul de producție a încălțămintei confecționată din materiale economisite, cu 16 la sută. Cooperativele meșteșugărești au folosit în acest scop însemnate cantități de materie primă provenită din resurse locate. Condiții de muncă tot mai bune SIBIU. Colectivul de muncă de la întreprinderea „Victoria“ din Sibiu muncește cu însuflețire pentru a pune la dispoziția consumatorilor un variat sortiment de produse de calitate superioară. In acest scop, conducerea întreprinderii a luat o serie de măsuri tehnico-organizatorice, care vor ajuta pe muncitori să producă în perioada care urmează noi articole. Astfel, întreprinderea va produce napolitane „sport“ învelite în celofan, napolitane „Mocca“, tuburi de cafea și napolitane cu cremă de cacao, portocale, lămâe și vanilie. Zilele acestea ș-a primit cantitatea de 25.000 kg. făină de calitate superioară, conținând 30 la sută gluten, fapt care va contribui la îmbunătățirea simțitoare a calității produselor. Conducerea tehnică depune un deosebit interes pentru a asigura muncitorilor condiții de muncă cât mai bune. In secția brutărie-foi, de exemplu, s’a instalat un dispozitiv de alimentare mecanică cu apă a aluaturilor pentru foi de tort, înlăturându-se astfel o operație grea, care în trecut se executa manual. Ca rezultat al aplicării pe scară largă a metodelor sovietice, mai bine de o treime din numărul total al muncitorilor sunt astăzi stahanoviști și fruntași în producție. Dintre ei s-au evidențiat în mod deosebit stahanoviștii Grette Schoschal, care și-a depășit norma în ultimul timp cu 114 la sută, Ioan Roth, Maria Boțan și Ana Schuster, care-și îndeplinesc zilnic norma în proporție de 150 la sută In numărul de azi: Munca ofițerilor din statul major (pag. 2-a). Un exercițiu pe mare — schiță — (pag. 2-a). 70 de ani de la moartea marelui scriitor rus I. S. Turgheniev (pag. 2-a). Hidrocentrala Ust-Camenogorsc .(pag. 3-a). Alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare — temelia regimului democrat-popular (pag. 3-a). Viața de partid. — Despre cei care subapreciază studiul marxism-leninismului. — Să ne ocupăm cu dragoste și pricepere de fiecare utemist (pag. 3-a). In legătură cu situația din Maroc (pag. 4-a). Despre relațiile italo-iugoslave (pag 4-a). Divergențe între S.U.A. și Anglia (pag. 4-a). Scrisoarea adresată de înaltul comisar al U.R.S.S. în Germania înaltului comisar al S.U.A. în Germania (pag. 4-a). Solemnitatea de la Moscova cu prilejul inaugurării noilor clădiri ale Universității „M. V. Lomonosov" (pag. 4-a) Protestul generalului Li San Cio împotriva reținerii cu forța de către S.U.A. a prizonierilor de război al părții coreeano-chineze (pag. 4-a). Pentru bunăstarea celor ce muncesc Grija pe care partidul și guvernul o poartă față de ridicarea continuă a nivelului de trai material și cultural al poporului muncitor se oglindește puternic și în construcțiile de locuințe care sunt puse la dispoziția celor ce muncesc. In expunerea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej la adunarea festivă închinată zilei de 23 August s’a arătat că în ce privește locuințele, se vor lua măsuri ca până la sfârșitul cincinalului să fie construite de stat și date în folosință locuințe pentru peste 50.000 de familii. In afară de aceasta, se vor putea construi locuințe pe baza cooperării între locatari, precum și locuințe individuale, statul sprijinind aceste construcții de locuințe prin credite și materiale de construcții. ...! !■! PÂNĂ LA SFÂRȘITUL CINCINALULUI VOR FI CONSTRUIT? Of STAT 51 DATE IN FOLOSINȚA LOCUINȚE PENTRU PESTE 50.000 ifimmît 185 la sută peste plan ORADEA. Colectivele întreprinderilor de interes local din regiunea Oradea participă cu entuziasm la lupta pentru realizarea și depășirea sarcinilor de plan. Pe primele 28 de zile ale lunii August, planul global de producție la cele 11 mori din cadrul întreprinderii „Gh. Dimitrov“, de pildă, a fost realizat în proporție de 285 la sută, iar calitatea produselor finite a fost îmbunătățită cu 50 la sută față de anul trecut. La acest succes, o contribuție de seamă au adus colectivele morilor din comunele Oșorhei și Biharia, care și-au depășit zilnic planul cu 80-90 la sută, ajungând ca la data de 28 August să macine făină în contul lunii Octombrie, întreprinderea raională „Gh. Dimitrov” dispune de 25 unități, printre care o fabrici de mezeluri, o fabrică de biscuiți, o fabrici de sifoane și limonada, 11 prese de ulei , altele. La acestea s-a adăugat o fabrică de conservare a legumelor și zarzavaturilor, înființată de curând în comuna Oșorhei, care are o capacitate de producție de peste 600 kg. de conserve zilnic. Importante succese a obținut și colectivul întreprinderii „Petöfi“ din raionul Săcueni. Această întreprindere are 29 de subunități industriale, printre care o unitate de conservare, uscare și pulpare a legumelor și fructelor și altele. Luptând pentru a da tot mai multe produse alimentare pentru populația din regiunea Oradea, colectivul subunității de conservare, uscare și pulpare a legumelor și fructelor și-a depășit planul în luna August cu 35 la sută. La întreprinderea „7 Noembrie“ din orașul Beiuș, cele 37 unități au reușit în luna August să realizeze planul de producție în proporție de 105 la sută. Cea mai însemnată depășire au realizat-o , colectivele din sectorul morăritului, care și-au întrecut pianul cu 50 la sută. Datorită acestor succese, întreprinderea „7 Noembrie“ din orașul Beiuș dă astăzi produse în contul zilei de 19 Octombrie Noi modele de mobila populară întreprinderile noastre de stat și cooperativele de producție meșteșugărească au produs și pus în vânzare, în ultimul timp, mobilă tot mai frumoasă și de bună calitate. Aceasta a făcut să crească necontenit numărul cumpărătorilor. In anul 1952, volumul vânzărilor a crescut în întreaga țară cu 200 la sută față de anul 1950, iar în acest an, până acum, s-a vândut în Capitală cu circa 300 la sută mai multă mobilă decât în aceeași perioadă a anului trecut. De la începutul anului 1953 și până la sfârșitul lunii August și-au cumpărat mobilă peste 11.700 de oameni ai muncii din întreprinderile și instituțiile Capitalei. Odată cu creșterea volumului de vânzări a crescut și numărul unităților de desfacere. Astăzi, în Capitală funcționează 12 unități de desfacere a mobilei, față de 7 câte existau în 1952. Cele 5 unități deschise anul acesta funcționează în cartierele muncitorești Ferentari, 13 Septembrie, Crângași, etc. Pentru satisfacerea cerințelor populației se fabrică acum în serie noi modele de calitate superioară ca: două noi tipuri de mobilă populară, noi tipuri de mobilă tapisată, camere combinate model „7 Noembrie“, mobilă pentru bucătării tip „Covasna“ și „Sibiu“, studiouri model „1 Mai“ și „Victoria”, precum și noul tip de mobilă MP 6 confecționat din plăci celulare care înlocuesc ramele de brad. Acest nou tip de mobilă este produsul fabricii „Simoneza“ din Tg. Mureș, una din cele mai mari fabrici de mobilă din țara noastră. Se fabrică, de asemenea, diferite piese izolate, ca fotolii, scaune, mese, dulapuri, etc., care sunt puse în vânzare la prețuri reduse. Mobila de toate categoriile este la îndemâna tuturor oamenilor muncii. Fiecare cumpărător poate plăti prețul mobilei în rate, accesibile oricărui salariu. Fruntașa în ramura legumicola Legumicultura este ramura principală de producție a gospodăriei agricole de stat Bragadiru din regiunea București. Din întreaga suprafață arabilă a gospodăriei, 71 la sută este cultivată cu legume și zarzavaturi, ceea ce reprezintă o depășire cu 33 la sută față de anul trecut Pentru succesele obținute în cursul semestrului 1, gospodăria de stat Bragadiru primit de curând într-un cadru festiv. Steangul Roșu de Producție de gospodărie fruntașă în ramura legumicolă al Ministerului Gospodăriilor Agricole de Stat și al C.C. al Sindicatului muncitorilor agricoli. In darea de seamă prezentată cu acest prilej, tov. Ion Gache, directorul gospodăriei, a arătat că in primul semestru al anului, gospodăria de stat Bragadiru a îndeplinit planul global de producție în proporție de 140 la sută. Succesele obținute în producție a permis gospodăriei să valorifice însemnate cantități de ceapă, varză, roșii, etc. In sectorul zootehnic, unde sarcina principală a fost sporirea producției de lapte și livrarea de porci îngrășați, planul de producție la lapte a fost depășit cu 25 la sută, iar planul de livrări de porci cu 78 la sută. In sectorul mecanic, volumul lucrărilor planificate a fi efectuate cu mijloace mecanice a fost depășit cu 27 la sută. Succese însemnate s-au obținut și în asigurarea bazei furajere. In această perioadă, productivitatea muncii a crescut cu 39 la sută, iar câștigul mediu pe cap de muncitor, cu 5 la sută față de cel planificat. Prețul de cost per tonă de porci îngrășați a scăzut cu 3 la sută, iar la produsele legumicole cu 2 la sută. Numeroși muncitori și tehnicieni care au luat cuvântul in numele colectivului gospodăriei s-au angajat să-și sporească eforturile pentru a obține o producție cât mai mare, in vederea unei mai bune aprovizionări a oamenilor muncii. Felicitând colectivul gospodăriei agricole de stat Bragadiru, tov. Mihai Levente, ministru adjunct la Ministerul Gospodăriilor Agricole de Stat, a arătat că sunt și alte gospodării care au obținut însemnate realizări in sporirea producției, iar muncitorii de la gospodăria de stat Bragadiru trebue să-și înzecească eforturile pentru a păstra cu cinste Steagul Roșu de Producție. o nouă întovărășire agricolă în regiunea Craiova CRAiOVA. — încă de la înființarea primelor gospodării colective și a întovărășirilor agricole din raionu Bălcești, regiunea Craiova, țăranii muncitori din comuna Urzicuța s’au interesat îndeaproape de felul cum muncesc colectiviștii și întovărășiții pe tarlalele lor. Ei au văzut cum an de an cresc producțiile obținute de colectiviști, cum se desvoltă gospodăriile colective și se îmbunătățește viața membrilor lor. Recoltele mari obținute și în acest an de către colectiviști au fost pentru ei dovezi grăitoare de superioritatea muncii în comun. Toate acestea au făcut ca zilele trecute 20 de familii de țărani muncitori să pună bazele întovărășirii agricole „Victoria“ din comuna Urzicuța. Primii care au semnat procesul verbal de constituire a Întovărășirii au fost Gh. Dumitrescu, Arsenie Lupescu și Petrică Petre. Membrii întovărășirii agricole „Victoria”” st au angajat să muncească cu sârg în campania de toamnă pentru a obține și ei în anul viitor o producție tot atât de bogată ca a colectiviștilor. Întovărășiții din Urzicuța și-au și întocmit planul de muncă pentru campania de toamnă. I întâmpinarea „zilei aviației republicii populare româneîncă o misiune îndeplinită Ofițerul Bălan Constantin ceru conducătorului de sbor permisiunea să ruleze la start și apoi să decoleze. Curând, lăsând în urmă o dâră de curent cald, pasărea înaripată se ridică în aer, luând înălțime din ce în ce mai mare. Atent la aparatele de bord, sigur pe toate mișcările pe care le executa, ofițerul Bălan puse avionul în diferite poziții, execută cu el diferite mișcări de acrobație. Toate acestea fuseseră ordonate de comandantul său. „Minunat avion, mai mare dragul să sbori cu el" — gândi pilotul. Și, făcând o ultimă acrobație, luă direcția spre poligon, unde urma să execute tragerea. Era sigur că o va îndeplini cu succes. Armamentul de la bord este excepțional, aparatele de ochire sunt perfecte. Totul depindea numai de el, de pilot, încrederea în avion și în forțele sale îl însuflețește pe pilot în fiecare sbor. Din multe situații grele pilotul iese învingător tocmai datorită priceperii sale, încrederii în puterile proprii și în calitățile excepționale ale aparatului. Și ofițerul Bălan Constantin își iubește cu adevărat avionul. El îl îngrijește cu atenție, folosește cu măestrie minunatele lui calități. Când a făcut cu instructorul primul sbor cu acest avion, a venit jos buimăcit, dar impresionat de însușirile minunate ale avionului. Era dornic să-l cunoască cât mai bine, să-i afle tainele, să străbată cu el cât mai mult cerul patriei. In acest scop el a studiat cu minuțiozitate, timp îndelungat, fiecare piesă, fiecare aparat. Zile întregi a stat în cabină și s’a antrenat spre a-și însuși cât mai multe cunoștințe despre aparatele de bord, de ochire, mânuirea organelor de conducere. Ar fi vrut să sboare cât mai repede, să se simtă în aer. Dar își punea întrebarea : „Oare mi-am însușit totul, oare știu cu totul despre acest avion ca să-l pot conduce?" Și se întorcea iarăși la regulamente, scheme, și din nou urca în cabină, executând sboruri la rece. Când a plecat pentru prima dată „în simplă", comandantul a apreciat sborul cu calificativul „foarte bine". De la sborurile ușoare, aviatorul a trecut treptat la cele complicate, însușindu-și tot mai temeinic tehnica pilotajului, a tragerilor și a luptelor aeriene. A avut și greutăți și insuccese, dar nu se dădea în lături și le învingea cu curaj. Muncind cu perseverență, ofițerul Bălan și-a însușit o înaltă măestrie în arta pilotajului. In carnetul său de sbor se găsec numai calificative „bine" și „foarte bine". Acum este instructor de sbor. El pregătește, dă aripi și altora. Pentru fiecare sbor, pentru fiecare misiune, pilotul se pregătește cu multă străduință. Deunăzi, de pildă, a trebuit să execute „o luptă“ aeriană. S-a pregătit temeinic și s’a gândit mult la metodele care ar putea fi folosite. „Lupta" a început în condițiuni grele. „Adversarul" era un pilot foarte experimentat, care încerca să-l lase în urmă, să nu-i dea posibilitatea să se apropie. El făcea manevre după manevre. Ofițerul Bălan, însă, îl urmări cu atenție. Se strădui să ghicească următoarea manevră a „adversarului" și, luându-i cu puțin înainte, a reușit să i se plaseze în coadă. „Atacul" a fost neașteptat Pilotul Bălan s-a pregătit temeinic și pentru misiunea de acum. El a studiat cu atenție harta, împrospătându-și în memorie detaliile terenului. A studiat minuțios obiectivul, poziția de atac și manevrele pe care trebuia să le execute, și-a pregătit calculele de tragere. A verificat și controlat armamentul, a încercat vizorul și apoi a fixat distanța de luptă și mărimea țintei. Ofițerul Bălan acordă o mare atenție pregătirii sale. El știe că pentru a desfășura o luptă aeriană trebue să posed multe cunoștințe, calm deosebit, putere de a acționa fără întârziere. Aceste calități el a început să și le desvolte și să și se perfecționeze cu multă voință în activitatea lui de zi cu zi. In afară de aceasta, avionul cere pilotului o bună pregătire fizică. Dându-și seama de acest lucru, el s-a pregătit intens pentru a-și forma condiția fizică necesară. Acum, stând în avion, pilotul se simte trup și suflet cu el, iar când spune „în regulă" se referă în același timp și la avion șî la el. _ ...Avionul s’a apropiat de poligon A apărut șerpuind printre dealuri râul, ca o pată neagră se vede pădurea, iar la orizont se arată cele trei sate. Acolo, în poligon, mai sunt încă ținte invizibile ochiului. Pilotul ia legătura radio cu conducătorul sborului în poligon și obține aprobarea pentru executarea tragerii. Trecând la verticala poligonului, face observarea țintelor. Atenția lui este concentrată. Un ultim viraj și pornește în picaj. Pilotul urmărește cu atenție ținta. Trec câteva secunde și iată că obiectivul fost prins în cadrul vizorului. O apăsare a pe trăgaci și jos au și explodat proiectilele. Scoate avionul din picaj și, făcând noi manevre, pornește din nou la atac. Așa a executat patru treceri și tot de atâtea ori a nimerit cu precizie ținta. Mulțumit de rezultate, pilotul își conduce avionul la aerodrom, încă o misiune apreciată cu calificativul „foarte bine" va fi înscrisă în carnetul său de bord. * * La punctul de sbor s'a adunat un grup de aviatori. Unii s-au întors din sbor, alții așteaptă să decoleze. Cei care au sburat își împărtășesc impresiile. Ofițerul Onciu Vasile se adresează tovarășului său, pilotul Bălan : — Cum s’a comportat avionul ? Am reușit la trageri ? — Acest avion a fost făcut de lafurii minunate, îi răspunse cel întrebat — și eu am mare încredere în el. Iar dacă ai încredere în avion, în armamentul și puterea lui de foc, succesul este asigurat. Am tras așa cum trebue. Am obținut un succes pe care-l închin cu dragoste sărbătorii noastre dela 6 Septembrie. Locotenent major MIHAIL ANPONI. Vestea că poporul nostru muncitor va sărbători în fiecare an „Ziua Aviației Republicii Populare Române“ a umplut de bucurie inimile militarilor noștri. Răspunzând înaltei prețuiri care li s-a făcut, aviatorii, tehnicienii și inginerii din Forțele Aeriene Militare își sporesc eforturile în muncă, se angajează să lupte cu puteri înzecite pentru a întări capacitatea combativă a subunităților și unităților noastre de aviație, își măresc și mai mult vigilența pentru ca niciun corb de pradă să nu pătrundă ,pe cerul scumpei noastre patrii. Amil acesta „Ziua Aviației Republicii Populare Române" va fi sărbătorită Duminică, 6 Septembrie. In cinstea măreței sărbători, aviatorii, tehnicienii și inginerii din arma aviației își sporesc eforturile in muncă.