Apărarea Patriei, decembrie 1953 (Anul 9, nr. 284-308)

1953-12-01 / nr. 284

_IBLIOTECA CENTRALĂ UNIVERSITARĂ ,M. EMINESCU“ LAȘI Pentru patria noastră, Republica Populară Română #APARARAI PATRIEI ‘ÿ Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL IX Nr. 284 (2279) j1 Marți 1 Decembrie 1953 J 4 PAGINI — 20 BANI Pentru un înalt nivel al învățământului de partid în noul an școlar începerea noului an de învățământ de partid in cadrul Forțelor noastre Armate constitue un eveniment de mare importanță pentru fiecare comunist și utemist, pentru fiecare militar fără de partid. Învățământul de partid deschide celor ce studiază în cadrul diferitelor sale verigi largi posibilități de a-și îmbogăți cunoștințele marxist-leniniste, de a-și ridica nivelul pregătirii politico-ideologice. Educarea marxist-leninistă a cadrelor din toate domeniile de activitate constitue obiectul grijii permanente și deosebite partidului nostru. De aceea, partidul creaază pentru oamenii muncii, pentru militarii Forțelor noastre Armate, condițiile necesare unei studieri temeinice a învățăturii marxist-leniniste. Partidul cere comuniștilor să depună toate străduințele pentru a răspunde cu cinste sarcinii statutare de a fi temeinic pregătiți din punct de vedere ideologic, de a cunoaște și a-și însuși operele de bază ale clasicilor marxism-leninismului, documentele P.C.U.S. și ale partidului nostru. Studiul ideologic al celor încadrați în diferitele verigi ale învățământului de partid este un ajutor de seamă pentru rezolvarea sarcinilor de serviciu, pentru înțelegerea marxistă a conținutului regulamentelor și aplicarea lor în mod just în practică. In noul an școlar de învățământ de partid din cadrul Forțelor noastre Armate, se pune în fața comandanților și a organelor politice, în fața propagandiștilor, a organizațiilor de partid, sarcina de a ridica în mod simțitor calitatea învățământului de partid, de a îmbogăți conținutul său de idei, conținutul său politico-ideologic. Ei vor putea face față cu succes acestor sarcini numai dacă își vor însuși temeinic Hotărîrea C.G. al P.M.R. cu privire la pregătirea noului an școlar (1953—1954) în sistemul învățământului de partid și vor acționa întru totul pe baza ei. Rezultatele obținute în învățământul de partid în anul școlar ce s'a scurs au contribuit la ridicarea nivelului politicoideolociic al militarilor, la îmbunătățirea pregătirii de luptă și în consecință la creșterea forței combative a unităților și subunităților. Pe lângă rezultatele pozitive obținute, s'au constatat însă și o serie de lipsuri atât în domeniul pregătirii ideologice a propagandiștilor, cât și în domeniul conținuitului politico-ideologic al lecțiilor și seminariilor. Astfel, o serie de lecții au suferit din cauza tratării șabloniste a temelor, din cauza bacherismului și dogmatismului. In unele lecții, legarea problemelor teoretice de practică, de sarcinile ce stau în fața militarilor, a fost neglijată. Tratarea vie, concretă, a problemelor construirii socialismului în țara noastră a fost înlocuită în unele lecții prin însușirea unor fraze generale, șterse, lipsite de viață. Multe lecții au fost îngreunate de citate lungi și neexplicate. Unii propagandiști au dat dovadă de lipsă de vigilență ideologică, denaturând și interpretând greșit și confuz unele probleme teoretice de mare importanță. Lipsurile manifestate atât în conținutul lecțiilor, cât și în forma lor de predare se datoresc subaprecierii în fapte a muncii de propagandă de către unii comandanți, organe politice și organizații de partid. In unele unități s-a neglijat pregătirea sistematică a propagandiștilor. Cu ocazia controlurilor s-a insistat mai mult asupra problemelor organizatorice, neglijându-se grija pentru înalta calitate a lecțiilor și seminariilor. In noul an școlar din învățământul de partid, comandanții, organele politice și organizațiile de partid vor trebui ca, în spiritul Hotărîrii C.C. al P.M.R. cu privire la pregătirea noului an școlar (1953/54) în sistemul învățământului de partid, să acorde o atenție mai serioasă asigurării unui înalt nivel teoretic al predării lecțiilor. Organele politice să controleze și să ajute propagandiștii să lămurească, prin lecțiile și referatele pe care le țin, problemele cele mai arzătoare ale construcției socialiste în țara noastră. Să urmărească dacă lecțiile explică clar, cu exemple concrete, politica partidului nostru, grija partidului pentru creșterea continuă a nivelului material și cultural al poporului muncitor, rolul maselor în făurirea istoriei, rolul poporului nostru muncitor — constructor activ al socialismului. Cursanții trebue sa cunoască problemele industrializării socialiste a țării, a transformării socialiste a agriculturii, importanța întăririi alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare, a dezvoltării rolului conducător al clasei muncitoare în această alianță, a rezolvării marxist-leniniste a problemei naționale, importanța întăririi statului nostru democratpopular și a capacității sale de apărare, importanța respectării legalității revoluționare. Trebue pus capăt practicii de a trata temele numai din punct de vedere teoretic, rupte de practică, de sarcinile ce stau în fața militarilor. Comandanții și organele politice vor da cea mai mare atenție asigurării legării lecțiilor și seminariilor de conținutul planurilor pregătirii de luptă și politice a unităților, astfel încât lecțiile să contribue din plin la ridicarea nivelului pregătirii de luptă, la însușirea temeinică a ordinelor Ministrului Forțelor Armate și ale Directivelor D.S.P.A., la întărirea disciplinei militare, la întărirea vigilenței revoluționare. Popularizarea militar prin lecții și referate jurământului trebue să stea în centrul atenției propagandiștilor. Organele politice și organizațiile de partid sunt chemate să urmărească îndeaproape și să controleze calificarea propagandiștilor, maestria lor metodică și nivelul teoretic pe care-l au. De pregătirea propagandiștilor depinde în mare măsură calitatea propagandei de partid. Totuși, selecționarea și pregătirea propagandiștilor nu au decurs în toate unitățile în condițiuni corespunzătoare. Lecțiile predate la cursurile de pregătire a propagandiștilor nu au fost întotdeauna la nivelul cerut.. Au fost cursuri ca, de pildă, cel conduse de ofițerul Shelonei, unde cursanții s’au mărginit în marea majoritate la studierea broșurilor și a materialelor de popularizare, nefolosind în suficientă măsură operele clasicilor marxism-leninismului, documentele și hotărîrile P.C.U.S. și ale partidului nostru. Asemenea lipsuri trebuesc lichidate grabnic pentru a ridica pe o treaptă mai înaltă calificarea propagandiștilor în noul an de învățământ. Conținutul ideologic al propagandei de partid trebue să constitue o preocupare permanentă a organelor politice și a organizațiilor de partid. Ele sunt chemate să analizeze în adunări generale felul cum studiază comuniștii și candidații de partid, să le traseze sarcini concrete, să trezească și mai mult interesul lor pentru studierea învățăturii marxist-leniniste. Biroul organizației de partid trebue să-i ajute în mod practic pe acei membri de partid care se lovesc de greutăți în studiu, care neglijează studiul. Este o sarcină permanentă a organizațiilor de partid de a controla frecvența cursanților, felul cum studiază, cum iau notițe sau conspectează materialul bibliografic. Controlând în mod sistematic conspectele cursanților ajutându-le să însușească metodele cele mai bune de a sistematiza materialul citit în cursul studiului individual, propagandiștii vor da un ajutor efectiv cursanților în însușirea învățăturii marxist-leniniste. Cabinetele de partid au o deosebită importanță în îndrumarea teoretică și metodică atât a propagandiștilor, cât și a cursanților. Organizând consultații colective sau individuale, legate de temele care se desbat în diferitele verigi ale învățământului de partid, ele vor contribui la lămurirea unor probleme neclare, la înțelegerea cât mai temeinică a tezelor învățăturii marxist-leniniste. Organele politice vor îndruma organizațiile de partid și cele utemiste să-și ducă în așa fel activitatea încât să asigure pregătirea exemplară a tuturor comuniștilor și utemiștilor, să asigure rolul lor de frunte în pregătirea de luptă și politică. Comandanții și organele politice trebue să asigure timpul necesar și cele mai bune condiții materiale pentru studiu. Deasemenea vor urmări ca propagandiștii să nu fie încărcați cu diferite alte sarcini de partid care ar putea să împiedice rezolvarea sarcinilor lor în bune condițiuni. Organele politice și organizațiile de partid sunt chemate să dea o deosebită atenție bunei organizări a studiului individual, metodă de bază a însușirii învățăturii marxist-leniniste, urmărind ca studiul să se desfășoare pe baza operelor clasicilor marxism-leninismului, a hotărîrilor și a documentelor de partid și nu pe baza broșurilor de popularizare. Discuțiile din cadrul seminariilor să nu aibă un caracter școlăresc,de întrebări și răspunsuri, ci să se asigure dezbaterea largă și creatoare a problemelor, adâncirea cunoștințelor teoretice și politice ale cursanților. Cu cât mai temeinic și mai perseverent se vor ocupa comandanții, organele politice și organizațiile de partid de calitatea învățământului de partid, de conținutul său ideologico-politic, cu atât mai mari vor fi succesele obținute în pregătirea politică și de luptă a militarilor, în întărirea capacității combative a Armatei noastre Populare. Recepția oferită de ministrul R. P. Albania la București La 29 Noembrie, cu ocazia celei de a 9-a aniversări a eliberării Albaniei de sub jugul fascist, ministrul Republicii Populare Albania la București, Miha Lako, a oferit o recepție in saloanele Casei Centrale a Armatei La recepție au participat tovarășii : dr. Petru Groza, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale, Chivu Stoica, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, general de armată Emil Bodnăraș, ministrul Forțelor Armate ale R. P. R., Dumitru Coliu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., Simion Bughici, ministrul Afacerilor Externe, general locotenent Al. Drăghici, ministrul Afacerilor Interne, Constanța Crăciun, ministrul Culturii și alți membri ai guvernului și ai C.C. al P.M.R., funcționari superiori de stat, fruntași ai organizațiilor de masă și ai instituțiilor și organizațiilor centrale, oameni ai științei, culturii și artei. Au luat parte L. G. Melnicov, ambasadorul Uniunii Sovietice la București, Van Iupin, ambasadorul R. P. Chineze,V. Wrzosek, ambasadorul R. P. Polone, D. C. Grecov, ambasadorul R. P. Bulgaria, L. Pataki, ministrul R. P. Ungare, J. Vochomurka, însărcinatul cu afaceri ad-interim al R. Cehoslovace, K. Streich, însărcinatul cu afaceri ad-interim al R. D. Germane, Pak Centek, însărcinatul cu afaceri ad-interim al R. P. D. Coreene, Moshe Avidan, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Israelului și alți membri ai corpului diplomatic. Recepția s-a desfășurat într’o atmosferă cordială. (Agerpres) în numărul de azi . Vre o activitate în campania electorală Școlile militare medii „Suvorov" — (pag. 2-a) școală a educației militare sovietice Don plutonier Țacău și alegerile din 1932... (pag. 2-a) însemnări pe marginea spectacolelor teatrului Mossoviet (pag. 2-a) împotriva ratificării acordurilor de la Bonn și Paris (pag. 3-a) Manifestația festivă de masă "din Berlinul democrat" (pag. 3-a) Pentru un larg orizont cultural al ofițerului (pag. 3-a) Adunarea festivă dela Tirana consacrată celei de a 9-a aniversări a eliberării Albaniei (pag. 3-a) Lucrările plenarei Adunării Generale a O.N.U. (pag. 4-a) Hotărîrile sesiunii Consiliului Mondial al Păcii (pag. 4-a) Ecouri din presa străină la nota sovietică adresată puterilor occidentale (pag. 4-a) Tratativele preliminare în legătură cu conferința politică pentru Coreea (pag. 4-a) Răspunsurile date de Ho Și Min la întrebările redactorului șef al ziarului suedez „Expressen“ (pag 4-a) Țara se pregătește pentru alegeri La sfat cu candidatul IAȘI, (de la corespondentul nostru). Căminul cultural din comuna Cristești, raionul Pașcani, are o frumoasă activitate. De aceea el este vizitat de numeroși țărani muncitori. Zilele trecute la cămin se adunaseră mai mulți oameni ca oricând. Erau de față colectiviști și țărani muncitori, bărbați și femei, care veniseră pentru a se întâlni cu colectivistul Ion Mingiuc, pe care l-au propus candidat în alegerile de la 20 Decembrie, pentru circumscripția electorală regională nr. 2. Adunarea a fost deschisă de tovarășul Gheorghe Bârgăoanu, secretarul organizației de bază de partid din comună. In aplauzele celor prezenți, a luat apoi cuvântul candidatul, care, mulțumind alegătorilor pentru încrederea pe care i-au acordat-o, a vorbit despre realizările înfăptuite în comună in anii puterii populare. „Școala nouă ridicată în comuna noastră — a arătat el — dispensarul medical, localul nou al sfatului popular, care nu de mult a fost electrificat, internatul școlii, căminul cultural, cinematograful, sunt realizări la care nici n’am fi putut visa pe vremea regimului burghezo-moșieresc. Amintiți-vă de viața de mizerie pe care o duceam pe vremea când pe aici stăpânea boierul Mihai Sturza. Astăzi, viața noastră devenit cu totul alta. Statul ne sprijină a pentru a ne face viața tot mai frumoasă, tot mai îmbelșugată. Datoria noastră este să răspundem acestui ajutor prin îndeplinirea obligațiilor către stat, printr’o muncă hotărîtă pentru ridicarea producției agricole“ Au vorbit apoi numeroși participanți la adunare. „In cinstea alegerilor de deputați — a spus printre altele mecanicul Pruteanu Gheorghe — mă angajez să instalez rețeaua electrică pentru electrificarea gospodăriei colective, precum și a caselor din sat. Acest angajament a fost primit cu vii aplauze de cei prezenți. Mulți dintre ei, ca Gh. Gafița, Ion Toma și alții, s’au angajat să contribue la instalarea rețelei electrice, astfel ca într’un timp cât mai scurt să fie lumină și în casele lor. PLOEȘTI, (de la corespondentul nostru). In unitățile cooperativelor meșteșugărești din regiunea Ploești,, apropierea alegerilor de deputați în sfaturile populare a dat un puternic avânt întrecerii socialiste, însuflețiți de dorința de a da oamenilor muncii tot mai multe produse de larg consum, membrii cooperativelor meșteșugărești au obținut rezultate frumoase. Astfel, membrii cooperativei meșteșugărești de încălțăminte „23 August" din Râmnicul Sărat au reușit să confecționeze din deșeuri 1000 perechi încălțăminte. La efectuarea acestor lucrări s-au evidențiat tovarășii Voinea Ion, Chiriță Constantin, Alexandru Constantin și alții, care obțin zilnic depășiri de normă între 50 și 100 la sută. Cooperativa meșteșugărească „Steagul Roșu“ din Ploești a introdus lucrul pe bandă rulantă, reușind astfel să mărească productivitatea muncii cu 20 la sută. Acest fapt a dus la depășirea lunară a planului de producție, situând cooperativa „Steagul Roșu" printre cooperativele fruntașe pe ramura încălțăminte. Unul din factorii care a contribuit la obținerea acestor succese este și folosirea din plin a resurselor locale. De pildă, cooperativa „Chimica prahoveana“ produce astăzi săpun, unsori și altele, din reziduri de petrol. In mijlocul țăranilor muncitori In cinstea alegerilor de deputați în sfaturile populare, echipa artistică a unității noastre s’a pregătit pentru a da o serie de spectacole atât în cadrul unității, cât și în satele din vecinătate. Acum câteva zile, echipa artistică s'a deplasat într’o comună din apropiere, unde a prezentat un frumos program artistic, inainte de a începe programul artistic, ofițerul Stoian Vasile a ținut referatul „Alegerile de altă dată și alegerile de acum“. Ascultând referatul, cei peste 150 țărani muncitori și-au reamintit de vremurile grele din trecut, când la alegeri intrau în funcțiune ciomegele și când, prin tot felul de mașinațiuni, în ciuda voinței alegătorilor, tot exploatatorii ajungeau la cârma țării. După referat a urmat un program artistic compus din dialoguri, poezii și cântece în legătură cu alegerile. Țăranii muncitori au mulțumit militarilor pentru frumosul program prezentat După terminarea spectacolului, militarii au discutat cu țăranii muncitori despre alegerile care vor avea loc la 20 Decembrie. Locotenent FLORIAN CHIȘ Succesele cooperativelor meșteșugărești Pentru buna gospodărire a comunei CONSTANȚA, (dela corespondentul nostru). — -Cu multă bucurie au primit muncitorii dela S.M.T.Horia, colectiviștii și țăranii muncitori cu gospodării mici și mijlocii din comună, vestea că în după amiaza acelei zile, candidatul F.D.P. pentru circumscripția raională nr. 37, Gheorghe Sava, președintele gospodăriei agricole colective din comună, va veni în mijlocul lor pentru a se sfătui împreună. Luând cuvântul, tovarășul Sava Gheorghe a scos în evidență faptul că în comuna Horia, ca și în celelalte comune ale regiunii Constanța, în anii puterii populare au avut loc uriașe transformări. Astfel s-a înălțat în comună o școală mare și luminoasă, un internat care funcționează pe lângă această școală, un dispensar medical, o clădire frumoasă pentru căminul cultural și multe altele. Toate aceste înfăptuiri sunt rodul muncii colective, al activității obștești depusă de organele locale ale puterii de stat — sfaturile populare. Luând apoi cuvântul, alegătorul S. Alexandru a arătat că pe lângă realizările obținute în muncă, sfatul popular din comuna Horia mai are și unele lipsuri ce trebuesc înlăturate. „In comuna noastră mai sunt multe de făcut — a spus vorbitorul. Șoseaua pe care o avem nu prea ne face cinste. Pentru a înlesni comunicația dintre satele comunei noastre, trebue neapărat construit un pod între satele Cloșca și Horia. Deasemeni noi trebue să ne unim eforturile și să construim și în satul Crișana un cămin cultural“. Discuțiile au continuat multă vreme. Ele au fost un prilej de analiză temeinică a activității sfatului popular din comuna Horia. Totodată, din discuții au ieșit la iveală numeroase propuneri și inițiative din partea cetățenilor pentru îmbunătățirea activității organelor locale ale puterii de stat. Venituri sporite datorită contractărilor DEVA. Zilnic, numeroși producători din regiunea Hunedoara încheie cu oficiile de contractări și de achiziționare a animalelor, precum și cu unitățile cooperatiste, contracte de creștere și îngrășare a animalelor. In cinstea alegerii deputaților în sfaturile populare, țăranii muncitori din raionul Alba au încheiat 130 de contracte. Țăranul muncitor Ion Comșa, din comuna Mihalț, raionul Alba, a livrat de curând 2 boi în greutate de 1.410 kg., pentru care a primit suma de 7.614 lei. In aceeași zi, el a încheiat un nou contract pentru a îngrașă încă o pereche de boi. Pe lângă banii primiți și reducerea obligațiilor de predare a cotelor de porumb și carne, el a cumpărat de la cooperativă 4,5 kg. bumbac, 3 kg. talpă, precum și cantități mari de țiglă, ciment, material lemnos, necesar pentru construcții, înlesnirile acordate țăranilor muncitori prin noul sistem de contractări a făcut ca în această regiune să se încheie până acum peste 558 contracte de creștere și îngrășare a animalelor. 5 ani de muncă rodnică Sâmbătă seara, muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii de la fabrica de mașini și motoare electrice „Clement Gottwald" din Capitală, adunați în sala cantinei, au sărbătorit, împreună cu numeroși muncitori și tehnicieni din diferite întreprinderi ale sectorului electrotehnic, împlinirea a 5 ani de la înființarea fabricii. Cu acest prilej, tov. Ion Morega, directorul fabricii, a vorbit despre succesele obținute de constructorii de mașini și motoare electrice în cei 5 ani de, rodnică activitate. Marca fabricii noastre — a spus vorbitorul — este bine cunoscută de muncitorii din industria petroliferă, metalurgică, de cei din fabricile de ciment și de mineri, înființată cu 5 ani în urmă, din inițiativa partidului și guvernului, pe locul unde se găseau câteva ateliere metalurgice, fabrica s-a dezvoltat an de an. Datorită ajutorului primit din partea Uniunii Sovietice, în mașini, utilaje, documentație tehnică și specialiști, producția a crescut în comparație cu anul 1949 de 9 ori, iar productivitatea muncii a sporit față de anul 1951, de 6 ori. Preocuparea muncitorilor și tehnicienilor pentru descoperirea și folosirea rezervelor interne a permis realizarea în ultimii trei ani a unor economii în valoare de peste 3 milioane lei. In afară de echipamentul pentru utilarea tehnică a industriei petrolifere, pentru siderurgie, fabrici de ciment, pentru industria minieră, precum și pentru electrificare, muncitorii au realizat în acest an motoare și mașini speciale pentru tracțiune, cum sunt : motoare pentru tramvaie, troleibuze, etc. Datorită elanului cu care lucrează colectivul fabricii „Clement Gottwald“, încă de la începutul trimestrului II al acestui an, fabrica lucrează în contul anului 1954. Odată cu dezvoltarea fabricii au crescut și oamenii. In fabrică sunt astăzi 113 stahanoviști și 263 fruntași în producție ale căror realizări sunt bine cunoscute muncitorilor din sectorul electrotehnic. Luând cuvântul, în încheierea festivității, d.v. ing. G. Gaston Marin, ministrul Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice, a felicitat călduros colectivul fabricii pentru succesele obținute:El a arătat totodată sarcinile ce revin constructorilor de mașini și motoare electrice pentru îndeplinirea cu succes a planului de electrificare a patriei noastre. Festivitatea a fost urmată de un frumos program artistic. (Agerpres) in anii puterii populare, numărul cretelor, căminelor de zi, maternităților, școlilor, etc. a crescut în mod considerabil. Acest lucru dovedește grija pe care partidul și guvernul o poartă copiilor — viitorul de aur al țării. In clișeu : Căminul de zi „23 August“ organizat pe lângă uzinele „Sovrommetal“ din Reșița. , Convorbiri cu alegătorii la punctele de agitație Punctele de agitație din orașul Iași desfășoară o activitate rodnică în campania alegerilor de deputați în sfaturile populare. La punctul de agitație din str. Păcurari, la cel din str. C. I. Barhon, ca și la cele din străzile Cuza Vodă și Hala Lifșiț vin zilnic numeroși muncitori, funcționari, intelectuali și gospodine pentru a discuta probleme cu privire la apropiatele alegeri de deputați în sfaturile populare. In cadrul convorbirilor ce au loc la aceste puncte de agitație, cetățenii discută despre realizările înfăptuite în ultimii ani în orașul Iași, despre măsurile luate de partidul și guvernul nostru pentru îmbunătățirea continuă a condițiilor de viață ale oamenilor muncii. La aceste puncte s'au ținut în ultimul timp o serie de conferințe cum sunt : „Caracterul democratic al alegerilor de deputați în sfaturile populare“, „Caragiale ,și alți scriitori despre alegerile din trecut în țara noastră“, „Sfaturile populare, cea mai largă organizație de masă a oamenilor muncii", „Sfatul popular aplică în mod creator experiența sovietelor în strângerea legăturii cu masele“ și altele. In multe seri, la aceste puncte de agitație își dau concursul numeroase formații artistice ale Teatrului Evreesc de Stat, ale Ansamblului de Estradă al sfatului popular orășenesc, ale fabricii „Victoria“, cooperativei „21 Ianuarie“, atelierelor C.F.R. „Ilie Pintilie" și din multe alte întreprinderi, instituții și școli medii din orașul Iași. Uzina electrică a unității funcționează din nou In unitatea noastră se simțea tot mai mult nevoia unei uzine electrice proprii care să satisfacă cerințele cazărmii. Comandantul unității, sprijinit de lucrătorii politici și de comuniști, a inițiat și organizat repararea uzinei electrice a unității, uzină care nu mai funcționa de multă vreme. Folosindu-se deșeurile și făcându-se reparația prin înlocuirea pieselor stricate prin piese lucrate în atelierele unității s'au pus la punct două motoare, s'a făcut instalația de răcire, s'a reparat sistemul de ungere și s'a construit tabloul electric de comandă. Tot cu mijloace proprii au fost rebobinate două dinamuri de câte 6 cai putere fiecare. Prin executarea acestei lucrări s-a realizat o economie de peste 200.000 lei. Darea în folosință a uzinei a fost realizată de tovarășii Sandu Gheorghe, Sava Andrei, Soreleanu Gheorghe și Galu Nicolae. Căpitan MIRCEA PLEȘCA Cei care poartă La Moscova, în Muzeul Armatei Sovietice, am fost adânc impresionat de o pânză aurie de drapel, decolorată, ciuruită de gloanțe și schije, stropită cu pete de sânge. O văd și acum în fața mea întinsă sub vitrina de sticlă. Apropierea ei te înfioară, te emoționează. Câte ninsori, câte gloanțe, câte vifore și câte schije n'a înfruntat această pânză de drapel ? Pânza din vitrină își are o poveste minunată. E greu să-i găsești asemuire in toate faptele de eroism perindate dealungul istoriei. Da ! Această pânză pe care o admirați în Muzeul Armatei Sovietice a fost drapelul regimentului de infanterie 608. In timpul luptelor, prin vara anului 1941, drapelul regimentului a dispărut fără urmă. Deabia în anul 1947, aproape peste 6 ani, când s'a făcut deshumarea unor eroi, pânza drapelului a fost găsită. Ea a fost găsită la pieptul unui ofițer, la pieptul ofițerului Pavlenco, medicul regimentului. Pentru ca acest drapel sa nu cadă în mâna hitleriștilor, locotenentul Pavlenco s'a înfășurat cu el. Apoi și-a îmbrăcat bluza. Așa a luptat cu înverșunare mai departe, până la ultimul glonț. Ofițerul a fost ucis, a fost îngropat într'un cimitir de campanie. Lângă drapel, în vitrină, se află chipul locotenentului Pavlenco, fotografia unui tânăr blond, robust, luminos. Așa vor rămâne în veșnicie : pânza drapelului și chipul eroului care a apărat-o, cinstind astfel gloria nemuritoare a Marii Patrii Sovietice. Dar nu numai în vitrina , muzeului vor rămâne aceste neprețuite marturii,ci și în inimile minunaților oameni sovietici, ale eroicilor ostași sovietici. Cât de bine am înțeles acest adevăr când in fața vitrinei am văzut un grup de pionieri sovietici. Toți erau descoperiți ! Așa au ascultat ei povestea eroului Pavlenco, care a înțeles pe deplin că mai presus de viață se află onoarea patriei, cinstea armatei și poporului său. In privirile admirative ale pionierilor am priceput că în fiecare din trăește mai departe vitejeasca faptă a locotitenentului medic Pavlenco. De la acești pionieri am aflat că in timpul războiului, un pionier, de vârsta lor, a ascuns lângă o fântână drapelul unei unități pe care l-a primit de la un ostaș sovietic muribund. După venirea hitleriștilor, copilul a fost prins și trimis cu forța spre Germania. Pe când se afla in trenul deportaților, pionierul și-a adus aminte că numai el cunoaște locul de lângă fântână, unde se află ascuns drapelul unității sovietice. Curajosul pionier a sărit din tren, înfruntând baionetele și gloanțele sentinelelor de pază, s'a strecurat cu dibăcie prin rândurile dușmanilor, a ajuns in satul său, iar, când s'au reîntors victorioasele Armate Sovietice, copilul le-a ieșit în cale, primindu-le cu drapelul pe care l-a dezgropat de la fântână. Pentru această faptă viteazul pionier a fost decorat și a fost trimis la Moscova să urmeze o școală militară. Toate acestea mi le-au povestit pionierii, care admirau drapelul regimentului de infanterie 608 și chipul eroului locotenent Pavlenco. Era o dimineață însorită de Iulie, pe care nu o voi putea uita niciodată în viața mea... Alături de această vitrină, doar la câțiva metri, se află două bucăți uriașe de ziduri. Se pot observa și azi pe ele urmele întunecate ale exploziilor, grenadelor, gloanțelor și proiectilelor de aviație. Privite cu mai multă atenție, iți descoperă și urmele ruginii ale unor vechi pete de sânge. Aceste două ziduri par două mari și impresionante file de cronică, file tăiate nu in pergament, ci in duritatea granitului de neclintit. Și într'adevăr, pe ele se văd înscrise numele acelora care au apărat fortăreața de la Brest în zilele de luptă ale lui Iulie 1941. Nu, nici aceste zile nu se va putea uita omul sovietic... Un pumn de grăniceri au rezistat timp de douăzeci și opt de zile unor crâncene atacuri dezlănțuite de infanteria, aviația și blindatele hitleriștilor. Ei n'au cunoscut cuvântul „predare“, acest cuvânt nefiind trecut în vocabularul ostășesc. Au suportat, fără apă, canicula verii, au suportat gloanțele și proiectilele unui inamic cu mult mai numeros înainte de a muri au înscris pe tencuiala zidurilor cu un vârf de baionetă ultimele lor gânduri, așa ca un mesagiu adresat posterității, ca un gând luminos adresat viitorimii : „Eu mor. Nu mă predau“ ; pe alt zid „Adio Patrie 20—7—41“ , sau cu litere de neșters : „Aici au luptat trei moscoviți, Ivanov, Stepanciov și Jurillaev, care au apărat aceste ziduri. Noi am jurat să nu plecăm de aici. Iulie 1941“. Acești eroi n'au avut un drapel cu ei, dar un bandaj înroșit de sânge a fluturat în locul drapelului timp de douăzeci și opt de zile aprige de luptă. Acum, dintr'o sală alăturată, flutură spre aceste ziduri, care amintesc zilele lui Iulie 1941, drapelul glorios pe care Cantaria l-a urcat în Aprilie 1945 pe cupola cenușie a Reichstagului, drapelul victoriei — și peste jertfa lor eroică vor flutura peste ani uriașele drapele ale minunatelor unități ale glorioasei Armate Sovietice și vor aminti, și de eroii de la Brest. În timpul războiului, în anul 1941, o subunitate sovietică a fost încercuită. Comandantul ei a cerut întăriri, deoarece numărul apărătorilor se rărea cu fiecare ceas de luptă înverșunată, mulți fiind uciși, mulți fiind grav răniți. Inamicul se apropia. Comandantul regimentului nu mai avea nicio rezervă disponibilă pe care s-o trimeată subunității încercuite. Și acea subunitate trebuia să reziste prin orice mijloc. Comandantul unității a trimis subunității încercuite drapelul regimentului pentru a îmbărbăta pe ostași in luptă. El le-a spus : „Știu că acum veți rezista și veți învinge !“ Lângă drapelul unității, ostașii au rezistat și au respins hoardele cotropitoare ale fasciștilor. In piesa lui Constantin Simonov „Un flăcău din orașul nostru“ întâlnim o scenă de rară măreție morală, de o bogată semnificație ostășească. Ostașul Petica nou venit pe front, in timpul unui prim atac, a fost cuprins de teamă. Nu a sărit odată cu ceilalți militari la atac. El a fost adus în fața comandantului. Ostașul și-a mărturisit cu regret teama. Comandantul i-a dat drapelul unității și l-a îndemnat să se ducă în luptă. Drapelul i-a dat o forță rar întâlnită. Mergând în primul rând al atacatorilor, soldatul Petria s'a acoperit de glorie și onoare, câștigându-și admirația și recunoștința tovarășilor săi de luptă. Da, căci drapelul unității este, în mâna unui ostaș, simbolul patriei, al vitejiei poporului, certitudinea victoriei unei lumi drepte și fericite. Maior NICOLAE TĂUTU