Apărarea Patriei, ianuarie 1954 (Anul 10, nr. 3-25)

1954-01-06 / nr. 3

gpnwnferoM ICE BIBLIOTECA uvALA UNIVERSITARA M. tMUNWVU j 1 — ~ Pentru patria noastră, Republica Populară Româna ! #APARAREA PATRIEI ",1 ^ Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL X Nr. 3 (2008) Miercuri 6 Ianuarie 1954 j 4 PAGINI — 20 BANI Pentru o temeinică pregătire militară a lucrătorilor politici Pentru a ajuta cu pricepere și cu eficacitate pe comandant în instruirea și educarea politico-ideologică și ostășească a ofițerilor, sergenților și soldaților, fiecare lucrător politic este obligat ca, pe lângă o bună pregătire marxist-leninistă, să posede profunde cunoștințe militare și, în primul rând, să-și însușească mânuirea la perfecție a armamentului și tehnicii de luptă din dotarea unității sau subunității respective. Numai dacă posedă pe lângă pregătirea marxist-leninistă și temeinice cunoștințe militare, lucrătorul politic poate să organizeze o neîntreruptă și eficace muncă de asigurare politică a tuturor disciplinelor pregătirii de luptă. In majoritatea lor, lucrătorii politici din armata noastră și-au însușit serioase cunoștințe militare în diferite școli cursuri de perfecționare, au acumulat și prețioasă experiență în conducerea și despfășurarea muncii de educare a militarilor, îr asigurarea politică a pregătirii de luptă. In unități se creează deasemenea fiecărui lucrător politic posibilitatea să învețe cu toată seriozitatea, să-și perfecționeze continuu cunoștințele militare. Ordinul Ministrului Forțelor Armate și Directivele D.S.P.A. obligă pe fiecare comandant de unitate și pe locțiitorii politici ai acestora, precum și pe ofițerii din statele majore, să organizeze pregătirea militară a lucrătorilor politici pe baza unui plan bine chibzuit. Pregătirea ofițerilor pe grupe de funcțiuni trebue să se distingă printr'un înalt nivel calitativ, să-i înarmeze pe lucrătorii politici cu cunoștințe concrete și să le lărgească orizontul militar. Ținând seamă de această cerință a Ordinului Ministrului Forțelor Armate, ofițerul Mihălțeanu Lazăr și locțiitorul lui politic au ca o preocupare permanentă ridicarea calității pregătirii militare a lucratorilor politici. La pregătirea ofițerilor pe grupe de funcțiuni, lucrătorii politici participă împreună cu comandanții de subunități, fac aceleași lucrări, întocmesc aceleași piese, lucrează în mod practic la pregătirea multilaterală a diferitelor aplicații în teren. In afară de lecții și referate cu privire la știința și arta militară, la tehnica de luptă și la armament,referate care se țin în fața ofițerilor din unitate ^prergătiți, comandantul și ofițerii mai bine cu experiență, dau adeseori consultații lucrătorilor politici în legătură cu diferite teme legate de pregătirea lor mni^ară.In această unitate, lucrătorii politici își perfecționează cu perseverență cunoștințele militare, reușind astfel să ajute efectiv pe comandanți în organizarea și desfășurarea instrucției efectivului. De exemplu, ofițerul Gruianu Petre, locțiitorul politic al comandantului unei subunități, datorită conștiinciozității cu care studiază diferite probleme tactice și metodologice, reușește să rezolve în bune condiții sarcinile ce-i revin în legătură cu asigurarea politică a pregătirii de luptă a efectivului subunității. Un rol important în obținerea acestor rezultate bune în pregătirea militară a lucrătorilor politici îl are organizația de partid. Organizația de partid a combătut cu hotărire tendința unor lucrători politici,ca de pildă cea a ofițerilor Pascal Gheorghe și Nucu Dumitru, de a subaprecia și neglija importanța perfecționării cunoștințelor lor militare, însușirea materialului predat. Practica ne dovedește însă că acolo unde nu există o adevărată grijă pentru ridicarea cunoștințelor militare și tehnice ale lucrătorilor politici, unde se admite formalismul în rezolvarea acestei probleme atât de importante, acolo, inevitabil, apar lipsuri, serioase în munca politică pentru asigurarea pregătirii de luptă. Sunt cunoscute situații când unii lucrători politici știu să organizeze și să desfășoare în bune condiții diferite activități politice de masă atunci când militarii sunt în cazărmi sau la club, dar nu pot încă să ducă o eficace muncă politică în cursul aplicațiilor tactice, în poligonul de tragere, la punctul de zbor, etc. La asemenea tovarăși, planurile asigurării politice a diferitelor categorii de instrucție au un caracter general ; ei reduc adesea întreaga muncă politică la convorbirile agitatorilor, deși situația le permite să folosească și alte forme ale muncii politice de masă. Asemenea situații se explică în primul rând printr’o insuficientă pregătire militară a acestor lucrători politici. Se impune lichidarea grabnică a acestor lipsuri. Așa cum prevăd Ordinul Ministrului Forțelor Armate și Directivele D.S.P.A. trebue acordată toată atenția pregătirii militare a lucrătorilor politici. Desigur că principala formă de ridicare a nivelului cunoștințelor militare ale lucrătorilor politici o constitue participarea acestora la pregătirea ofițerilor pe grupe de funcțiuni. Aceasta nu este însă suficient. De aceea, comandanții pot să organizeze unele referate, lecții, consultații, etc., asupra problemelor de bază ale științei și artei militare. Ei pot să organizeze discuții cu lucrătorii politici pe marginea unor articole cu conținut militar, publicate în ziare ori în revistele de specialitate. In acest sens trebuesc folosiți din plin ofițerii cu experiență, în special cei din statele majore. In cadrul acestor forme de propagare a cunoștințelor militare, trebue acordată toată atenția cunoașterii tuturor armelor, trebue explicate temeinic importanța și mecanica cooperării între arme. Casele ofițerilor pot și trebue să țină conferințe pe teme militare. Constitue o lipsă gravă faptul că la unele Case ale Ofițerilor este neglijată această problemă. Un rol important în răspândirea cunoștințelor militare în rândul lucrătorilor politici îl au și cabinetele de consultații militare. Pe lângă sprijinul pe care trebue să-i dea celor ce pregătesc lecții ori conferințe, acestea trebue să sprijine pe lucrătorii politici în lămurirea unor probleme militare mai grele. Organizațiile de partid și organizațiile utemiste trebue să lupte ca membrii lor să fie cei mai bine pregătiți, cei mai iscusiți militari. Sunt însă unele organe conducătoare de partid care nu acordă atenția cuvenită sprijinirii lucrătorilor politici în perfecționarea cunoștințelor lor militare. Se întâmplă adeseori ca unii lucrători politici să nu studieze cu seriozitate regulamentele și instrucțiunile militare. Alți lucrători politici nu-și însușesc cu perseverență proprietățile tehnico-tactice și regulile de mânuire a armamentului și tehnicii de luptă. Cum va asigura lucrătorul politic ședințele de tragere, cum va contribui la formarea de buni trăgători, de mecanici conductori bine pregătiți, de maeștri ai luptelor aeriene, dacă el cunoaște slab armamentul și tehnica cu care sunt dotate unitățile, subunitățile ? Organizațiile de partid și cele atemiste trebuie sa-i tragă la răspundere pe membrii lor care neglijează piepturea militară. Organizațiile de partid și cele atemiste trebue să lupte cu perseverență pentru o neîntreruptă perfecționare a cunoștințelor militare a lucrătorilor politici, pentru a face din aceștia primele ajutoare ale comandanților în desfășurarea muncii politice în condițiile câmpului de luptă, în combaterea simplificărilor și a convenționalismelor practicate în instruirea trupelor. în lupta pentru îndeplinirea integrală a programelor pregătirii de luptă și politice. Pregătirea militară a lucrătorilor politici cere ra muncă personală încordată, sistematică, întreaga pregătire a lucrătorului politic, organizată și prevăzută în plan, va putea fi realizată numai în cazul când ea va fi însoțită de un temeinic studiu individual. Acest lucru este just înțeles de ofițerul Erdely Ștefan, locțiitor politic al comandantului unei subunități. Acesta studiază individual problemele legate de știința și arta militară, citește sistematic regulamentele și literatura de specialitate, însușirea de către lucrătorii politici a regulamentelor, a tehnicii și armamentului contribue la îmbunătățirea întregii munci politice de partid în sprijinul pregătirii de luptă, o face mai concretă, mai eficace. Comandanții și șefii organelor politice au datoria să conducă în mod sistematic instrucția militară a lucrătorilor politici, să vegheze ca aceștia să lucreze zi de zi pentru ridicarea nivelului cunoștințelor lor militare. Fiecare comandant să se simtă răspunzător de pregătirea militară a locțiitorului său politic. Datoria comandanților și a organelor politice este să cuprindă pe toți lucrătorii politici în instrucția militară, să obțină desfășurarea la un înalt nivel a lecțiilor și a temelor la care participă aceștia, să asigure participarea lor regulată la pregătirea ofițerilor pe grupe de funcțiuni. Organele politice trebue să vegheze de asemenea la buna desfășurare a seminariilor lunare cu lucrătorii politici. Grija permanentă pentru pregătirea marxist-leninistă și militară a lucrătorilor politici este o condiție obligatorie pentru îmbunătățirea muncii politice de partid în sprijinul pregătirii de luptă, pentru ridicarea continuă a capacității combative a unităților și subunităților. 5 ani de activitate a Teatrului de Stat din Timișoara TIMIȘOARA, 5 (Agerpres). La 3 ianuarie s-a sărbătorit la Timișoara aniversarea a 5 ani de la înființarea Teatrului de Stat din localitate. La festivitate au participat reprezentanți ai Ministerului Culturii, precum și reprezentanți ai teatrelor din Arad, București Bacău, etc. Cu această ocazie, tov. Traian Ghițescu, directorul teatrului, a vorbit despre realizările obținute în cei 5 ani de activitate de Teatrul de Stat din Timișoara. De la înființare, teatrul a prezentat 32 de premiere cu 1.006 spectacole. Au fost prezentate publicului opere din dramaturgia clasică universală ca: „Intrigă și iubire" de Schiller; „Paharul cu apă"de E. Scribe; „O scrisoare pierdută" și „O noapte furtunoasă“ de I. L. Caragiale, precum și o serie de piese ale dramaturgilor ruși și sovietici ca : „Vinovați fără vină" de A. N. Ostrovschi ; „Vocea Americii“ de B. Lavreniev ; și piese din dramaturgia originală ca „Ziua cea mare“ de Maria Banuș, „Cetatea de foc“ de Al. Davidoglu, etc. în afară de turneele obișnuite, colectivul Teatrului de Stat a prezentat o serie de spectacole la sate pentru țăranii muncitori și în centrele muncitorești. Pe lângă Teatrul de Stat din Timișoara au fost înființate secțiile maghiară și germană care au prezentat până acum câte trei premiere. o noua fabrica de produse lactate HUNEDOARA. — Muncitorii și tehnicienii întreprinderii de construcții din Hunedoara au început la sfârșitul anului 1952, la Simeria, lucrările de amenajare și lărgire a unei noi unități industriale — prima fabrică de produse lactate din regiunea Hunedoara. In cursul anului trecut, maiștrii mecanici și lăcătușii întreprinderii, cu ajutorul utilajului modern, au schimbat complet înfățișarea vechiului local, unde, pe vremea patronilor, muncitorii trudeau din greu lucrând cu mijloace rudimentare. S’au instalat aici compresoare noi, conducte de apă, s’au făcut canalizări și lucrări de amenajare exterioară. Mașinile și utilajul perfecționat cu care este înzestrată fabrica au fost produse în mare parte de către industria noastră constructoare de mașini. Peste câteva zile, fabrica de produse lactate din Simeria va fi terminată și va intra în funcțiune în cursul acestui trimestru, întregul proces de producție al fabricii, începând de la sortarea materiei prime și până la produsul finit, este automatizat. Instalația complexă a fabricii va fi deservită numai de 12 muncitori. Fabrica va alimenta cu produse lactate — unt, brânzeturi, lapte pasteurizat, iaurt și altele — toate unitățile alimentare din regiune, precum și alte centre muncitorești din țară. (Agerpres). In numărul de azi. Pășim cu hotărîre înainte (pag. 2-a) In fața stemei patriei (pag. 2-a) întreținerea exemplară a tehnicii navelor — o datorie patriotică (pag. 2-a) „Faceți ca mine“ — Povestire (pag. 2-a) Atitudine formală față de învățământul de partid (pag. 3-a) 105 ani de la nașterea poetului Hristo Botev — mare patriot și erou național al poporului bulgar (pag. 3-a) Azi în Regiunea Autonomă Maghiară (pag. 3-a) In curând Pe scena Teatrului Armatei : „VLAICU VODA“ de AL Davila (pag. 3-a) Operațiunile militare din Vietnam (pag. 4-a) Ecouri la răspunsurile lui G. M. Malencov, președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., la întrebările d-lui Kingsbury Smith (pag. 4-a) Comunicatul Ministerului Afacerilor Externe al U.R.S S. privitor la convocarea conferinței celor miniștri ai afacerilor externe patru de la Berlin (pag. 4-a) Prin orașele și satele patriei Lumina culturii pătrunde în satele de munte VATRA DORNEI. — Lumina culturii a pătruns tot mai mult, în ultimii ani, în satele de munte din raionul Vatra Dornei. In 22 sate au fost construite cămine culturale, în 18 cătune s'au organizat case de cuit, iar în cadrul celor 18 echipe de teatru, cor și dans de pe lângă căminele culturale sunt antrenați peste 500 de artiști amatori, țărani muncitori și intelectuali de la sate. Deasemeni, în raion funcționează cinematografe și două stații de radioamplificare Pentru satisfacerea cerințelor culturale mereu crescânde ale țărănimii muncitoare, în raion au fost înființate 18 biblioteci sătești, cu peste 18.000 volume. În prezent, prin grija sfaturilor populare, țăranii muncitori din comunele Neagra Șarului, Poiana Stampei și Dorna Arini își construiesc noi cămine culturale O călăuză prețioasă în munca noastră Legea privitoare la măsurile pentru dezvoltarea creșterii animalelor, în anii 1954—1956, constitue o călăuză prețioasă în munca noastră de viitor. Apariția acestei importante legi a fost primită cu interes deosebit de membrii gospodăriei noastre colective. Fi văd in ea o garanție a dezvoltării sectorului zootehnic al colectivei, o garanție a creșterii avutului nostru obștesc. Gospodăria noastră colectivă a dobândit până acum unele rezultate bune în ceea ce privește creșterea animalelor. Astfel, avem 30 capete bovine, 300 oi, 30 scroafe de reproducție care au fătat 120 purcei. De asemenea, mai avem 200 găini, 100 gâște, 70 familii de albine, etc. Ferma zootehnică ne-a adus importante venituri care au contribuit la dezvoltarea gospodăriei și la creșterea valorii zilei-muncă. Până acum unii membri ai gospodăriei noastre colective subapreciaui uneori munca îngrijitorilor de vite. Noua lege arată prețuirea pe care partidul și guvernul nostru o acorda celor care lucrează în domeniul creșterii animalelor. Ea prevede stimularea prin decorații, premii și alte recompense, a celor care vor obține rezultate bune în ceea ce privește creșterea și îngrijirea animalelor. Convinși că dezvoltarea sectorului zootehnic sporește veniturile colectivei și, totodată, veniturile colectiviștilor, noi vom lărgi in acest an și mai mult ferma de animale și vom face noi construcții. In acest scop, am și început să lucrăm la un plan de muncă concret, bazat pe prevederile legii în legătură cu creșterea animalelor. Eu, ca brigadier zootehnic al gospodăriei agricole colective, am avut sinele lipsuri în muncă. Deoarece nu cunoșteam temeinic regulile toarțiale de îngrijire a animalelor, întâmpinam serioase greutăți in muncă. Hotărîtă să-mi lichidez lipsurile, să-mi ric’jic calificarea, eu urmez acum un curs de specializare pentru brigadieri zootehnicieni. La acest curs, mă străduesc să-mi însușesc toate cunoștințele în legătură cu creșterea animalelor. Mă angajez ca după ce voi termina acest curs să pun în practică toate cele învățate pentru a contribui din plin la desvoltarea creșterii animalelor în gospodăria noastră colectivă. Sunt convinsă că, luptând pentru desvoltarea sectorului zootehnic, gospodăria noastră își va spori veniturile, contribuind, totodată, la îmbunătățirea aprovizionării populației muncitoare de la orașe cu alimente. ILEANA ȘERB brigadier zootehnic la gospodăria agricolă colectivă „Veac Nou“ din comuna Sânpetru German, regiunea Arad, Expoziție a produselor cooperativelor meșteșugărești CLUJ. Acum câteva zile, în sala Bibliotecii Universitare din Cluj s-a deschis „Expoziția produselor de larg consum“ organizată de cooperativele meșteșugărești din regiune In standurile acestei expoziții sunt prezentate articole de îmbrăcăminte, haine pentru femei, bărbați și pentru copii, realizate la cooperativele „Drum Nou“, din Cluj, și „Record croitor“ din Gherla, diferite modele de încălțăminte executate artistic de către membrii cooperativei „Solidaritatea“ din Cluj, tot felul de jucării pentru copii executate de membrii cooperativei meșteșugărești „Lemn și mobilă“, diferite articole ca bricege, aparate de ras, etc., produse de cooperativele meșteșugărești „Metalurgia“ din Cluj și „Oțelul“ din Aiud și multe alte produse. Expoziția oglindește larga dezvoltare a producției cooperativelor meșteșugărești din regiunea Cluj care a crescut până astăzi, față de anul 1949, de peste 3 ori. Mecanizarea procesului de producție la combinatul „Sovrommetal“ — Reșița REȘIȚA. — Conducerea combinatulu „Sovrommetal”-Reșița a luat anul trecut o serie de măsuri tehnico-organizatorice menite să ducă la sporirea producției și productivitații muncii și la reducerea eforturilor fizice ale muncitorilor. Astfel, la secția laminoare s'a mecanizat calea rulantă dela fierăstrăul liniei universale și calea rulantă dela foarfeca Peltz. La cuptorul nr. 4, al oțelăriei Siemens-Martin, la propunerea inovatorului Rudolf Mcan, s'a construit un troliu pentru ridicarea motoarelor electrice pe macarale, obținându-se o reducere a timpului, la această operație, cu 80 la sută. A mai fost mecanizată operațiunea de ridicare a ușilor. Importante mecanizări s-au făcut și și celelalte secții ale combinatului. La cariera Cobțani prin introducerea a patru planuri înclinate si a obținut o creștere a producției de aproape de trei ori și a fost înlăture efortul manual depus la transportarea călcâiului. Prin mecanizarea încărcării și goliri apei din tuburile de oxigen la proba hidaulică, la fabrica de oxigen, productivitatea muncii a crescut cu 300 la sută. Construcții pentru cei ce muncesc Datorită faptului că in centrul preocupărilor partidului și guvernului nostru sta permanent grija față de om și nevoile sale, pe întinsul patriei se ridică mereu noi și noi construcții menite să îmbunătățească nivelul de trai material și cultural a celor ce muncesc. In clișeu : Un cămin al muncitorilor din Copșa Mică. Comune fruntașe la contractări P. NEAmȚ. In ultimul timp, numărul producătorilor din raionul Tg. Neamț, care au încheiat contracte pentru creșterea și îngrășarea de animale a crescut mult. Numai până la 27 Decembrie peste 220 de țărani muncitori au încheiat asemenea contracte. Printre comunele fruntașe în încheierea contractelor de creștere și îngrășare de animale sunt comunele Urechenu și Grumăzești unde au fost încheiate 80 de contracte. in comuna Grumăzești, țăranul muncitor G. V. Răzmeriță a contractat îngrășarea a 2 boi, angajându-se ca până la data expirării contractului să realizeze un spor de greutate de 200 kg. Țăranul muncitor G. V. Răzmeriță a primit ca avans 800 de lei. Au mai contractat pentru îngrășarea de animale și țăranii muncitori Manole S. Dumitru, Fănică Armînici și alții. Recolte cum n'au mai avut până acum TIMIȘOARA, (dela corespondentul nostru). — O adevărată sărbătoare a belșugului a fost ziua împărțirii gospodăria agricolă colectivă veniturilor la „21 Decembrie“ din comuna Diniaș, raionul Timișoara. Lucrând pământul în comun cu mașinile și tractoarele statului și respectând îndrumările tehnicienilor agronomi, colectiviștii din Diniaș au obținut recolte cum nu au realizat niciodată în trecut. Pentru o zi muncă, fiecare colectivist a primit peste 14 kg. cereale, alte însemnate cantități de produse agricole precum și bani. Fruntaș pe gospodărie a fost tânărul colectivist Petrov Boja care, împreună cu mama și sora sa, ulemista Petrov Catița, a realizat un număr de 605 zile muncă. La împărțirea veniturilor el a primit 4.840 kg. porumb, peste 3.000 kg. grâu, 300 kg. orz, 1.200 kg. fân și multe altele. Venituri frumoase a obținut și familia colectivistului Brebanov Blagoje, care pentru 1.188 zile muncă a dus acasă peste un vagon și jumătate de cereale, dintre care numai grâu 5.940 kg. Numeroși țărani muncitori cu gospodării individuale din Diniaș, care au văzut cu ochii lor roadele bogate ale muncii unite, au făcut cereri de înscriere în gospodăria colectivă. Se bucură üm plin de rodul muncii lui TURDA. Alături de celelalte fabrici din orașul și raionul Turda, uzina „Industria Sârmii" din Câmpia Turzii a cunoscut o puternică și continuă dezvoltare. In uzină lucrează 81 de stahanoviști și 482 de fruntași în producție. Creșterea simțitoare a numărului de muncitori a fost posibilă și datorită faptului că între anii 1947—1053 în cadrul uzinei au luat ființa noi secții și ateliere. Ca rezultat al dezvoltării uzinei și al îmbunătățirii condițiilor de viață și de muncă, producția uzinei a crescut considerabil. Realizări însemnate au fost obținute in acești ani și în domeniul social-cultural. In Câmpia Turzii au fost construite cea mai mare școală profesională din regiunea Cluj, o creșă și un cămin de zi pentru copiii muncitorilor din uzine, etc. In afară de locuințele individuale s’au ridicat pentru muncitorii uzinelor și familiile lor 15 blocuri cu 96 de apartamente. Anul trecut 506 muncitori de la „Industria Sârmii“ au fost trimiși la case de odihnă, iar 145 de copii ai acestora și-au petrecut vacanța în diferite tabere din țară. După 6 ore de călătorie cu avionul, prin ceață se zăresc turlele giganticelor clădiri pe care le-au înălțat tehnica sovietică și elanul creator al constructorilor comunismului Imensa panoramă a Moscovei ce se desfășoară sub ochii noștri dă impresia unei uzini uriașe, dominată de Universitatea Lomonosov așezată pe istorica colină „Lenin“, centrul de cultură al întregii lumi sovietice. Și, în clipa când avionul, aplecat pe o aripă, se rotește deasupra aeroportului, în depărtare, peste fâșia albăstruie a râului Moscova, se zărește strălucitorul Cremlin, centrul politic al Statului Sovietic... Curând, după ce m-am văzut instalat în frumosul și ospitalierul hotel Metropol, am pornit cu justificată grabă să vizitez acest centru de cultură și civilizație, Moscova nouă, Moscova, orașul socialist, pe care orice cetățean cinstit al lumii ar dori să-l vadă. Când ieși din hotel pătrunzi direct în piața Sverdlov, care poartă numele primului președinte al Comitetului Executiv. In dreapta se ridică majestuoasa clădire a Teatrului Mare (Bolșoi Teatr), construit către sfârșitul secolului al 18-lea. Pe scena acestui mare teatru se desfășoară cele mai grandioase spectacole de operă și băiet Peste drum,de această măreață clădire se află Teatrul Mic (Teatrul Ostrovschi) care a jucat un rol important în dezvoltarea teatrului realist rus. Pe scena lui au fost jucate aproape toate operele dramatice ale lui A. N. Ostrovschi, adică 47 de piese din cele 48 pe care le-a scris acest titan al dramaturgiei clasice ruse. O statuie imensă în bronz, statuia lui Ostrovschi, străjuește una din aripile clădirii. De partea cealaltă, încadrând Teatrul A4are, se află Teatrul Central pentru Copii, într-o clădire frumoasă, care a fost adaptată pentru teatru după Revoluție. Acest teatru a jucat un rol de seamă în educarea copilului sovietic. In fața Teatrului Mare, în extrema cealaltă, se ridică clădirea masivă, în roșu tătăresc, a Muzeului Lenin, care păstrează 60.000 de documente importante din perioada pregătirii și desfășurării Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. In spatele muzeului, dealungul perspectivei care se deschide, se înalță, cu zidurile lui roșii, Cremlinul, deasupra căruia strălucesc, 5 in lumina soarelui, turlele aurite ale celor catedrale ridicate de Țarul Ivan al III-lea. Viața acestei metropole este uluitoare Nenumărate clădiri noi se ridică spre înaltul cerului, purtând in vârfurile lor uriașe elevatoare. Acestea lucrează de zor, transportând materiale și blocuri de granit de la poalele clădirilor, care se ridică depășind înălțimi cutezătoare — și noua Moscovă crește zi de zi mai impunătoare, mai frumoasă, mai puternică, ca o adevărată cetate a păcii și a bunei stări. Străzile, cu clocotul lor năvalnic de muncă intensă, sunt străbătute de mii și mii de camioane, autobuze, troleibuze, turisme, încrucișându-se într'un trafic continuu cu pietonii care străbat zorii străzile. Dealungul bulevardelor largi pe care le străbatem cu mașina admirăm nenumăratele clădiri istorice, care se înșirue de o parte și de alta până în strada Gorchi — principală arteră, construită în 1935. In piața Soviețchi se înalță clădirea Sovietului Orășenesc Moscovei. Coloane de piatră albă susțin fronal tonul monumentalei clădiri, cu zidurile sale în roșu venețian. Aci, în strada Gorchi, tehnica rusă obținut una din cele mai îndrăznețe realiazări. Actuala clădire a Sovietului este o veche clădire construită în sec. al XVIII-lea de arhitectul Kazacov, unul din marii arhitecți ruși care a construit și vechea Universitate. Pentru a degaja strada Gorchi, această clădire a fost deplasată cu 14 m. de pe locul ei inițial. Tehnica sovietică a izbutit ca această deplasare să se facă fără evacuarea clădirii și, ceea ce e mai impresionant, este că spitalul de boli de ochi, situat pe aceeași stradă, a fost nu numai deplasat, dar și întors cu 90 de grade din poziția sa inițială. Aceste lucrări, a căror pregătire a durat 3 luni de zile, aproape s'au realizat într'un timp record, ținând seamă că deplasările s-au făcut cu 8 până la 12 m. pe oră. Canalizarea, curentul electric, etc., au continuat să funcționeze fără nicio întrerupere și în timpul deplasării. Toate acestea au fost făcute pentru construirea și amenajarea celei mai frumoase artere a orașului Moscova. In fața clădirii Sovietului Orășenesc se ridică Institutul Marx-Engels-Lenin-Stalin, unde sunt păstrate prețioasele manuscrise ale clasicilor marxism-leninismului. Iar in piața deschisă intre aceste două mari clădiri se va ridica monumentul primului cneaz care a întemeiat Moscova acum peste 800 de ani. Din tumultul străzii am intrat mai târziu în vasta clădire a Bibliotecii Lenin, biblioteca centrală a Uniunii Sovietice. Această bibliotecă a fost fondată în anul 1862 și a fost a doua din Rusia, după biblioteca centrală care, până la Revoluție, s-a aflat la Petersburg. Abia după Revoluție această bibliotecă din Moscova a devenit una din cele mai mari biblioteci din lume. Numărul cititorilor ei este de 230 de ori mai mare ca acela al cititorilor din biblioteca Congresului din S.U.A. La început, fiecare editură depunea câte un exemplar din orice tipăritură; din 1945 însă se depun câte 3 exemplare. Biblioteca posedă și foarte multe cărți străine, datorită schimbului care se tace cu străinătatea. Numai din publicațiile ce apar în țara noastră biblioteca posedă 4.000 de volume de cărți și reviste și peste 10.000 de exemplare de ziare. Veche clădire, construită în 1862, ea a devenit cu vremea neîndestulătoare și în timpul început războiului la clădirea cea nouă care a înglobat-o pe cea veche. Pentru a putea satisface cerințele culturale mereu crescânde ale oamenilor muncii și pentru a le fi cât mai la îndemână, biblioteca centrală a creat o sumă de filiale la periferiile orașului și în fiecare republică unională. In afară de această vastă rețea de filiale ale Bibliotecii centrale Lenin, peste 570.000 de alte diferite biblioteci stau la dispoziție cititorilor din întreaga Uniune. Printre nenumăratele cărți rare, biblioteca posedă primele ediții ale lucrărilor lui Marx și Engels, precum și Manifestul din 1862 care chema clasa muncitoare la răsturnarea regimului țarist. Deasemeni în bibliotecă se găsește prima ediție a operei „Problemele Leninismului“ și cea mai frumoasă ediție a Constituției Staliniste. .Tot acolo am văzut frumoasele ediții ale marilor noștri scriitori Caragiale și Eminescu. Când am părăsit Biblioteca Lenin era târziu. In asfințitul brumat al soarelui pe cerul fumuriu am zărit profilându-se vârful suplu și impresionant al unei clădiri înalte, cu ferestrele luminate. M'am îndreptat în direcția clădirii. Era clădirea Ministerului de Externe pe care arhitecții sovietici au ridicat-o pe un fundament de 10 metri adâncime, la o înălțime de 171 de metri ; ea are 26 de etaje, cu 2.000 de camere pentru birouri. In aceste birouri lucrează 6.000 de funcționari. Aci este adăpostit deocamdată și Ministerul Comerțului Exterior. Această clădire, terminată în 1951, este ultimul cuvânt al tehnicii moderne. Cei 6.000 de oameni care lucrează aci au tot ce le trebue: restaurante, poștă-telegraf, librării, sală de teatru, de concert, de cinematograf, etc. Construcția clădirii a durat numai doi ani, pentru că în acest timp în uzinele din Moscova se lucrau toate detaliile și piesele pe care le necesita clădirea. Nu faci un pas în Moscova fără să nu descoperi forța și elanul oamenilor sovietici care-și construesc viață nouă și fericită. Prin Capitala constructorilor comunismului ION ȘA.HIGHIAN Maestru Emerit al Artei din R.P.R.