Apărarea Patriei, martie 1954 (Anul 10, nr. 49-74)

1954-03-02 / nr. 49

cm ^auwveW T^mB5CUu IAȘI J M „ * — Pentru patria noastră, Republica Populară Română ? srarea patriei l![| Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. I ■ [UNK] [UNK]In—numii 11 lunii nwi si 1 I ' ■ ■i1"TM»TM—” ANUL X Nr. 49 (2354) Marți 2 martie 1954 4 PAGINI — 20 BANI Pentru un înalt nivel al conferințelor de partid In curînd vor avea loc și în Forțele noastre Armate conferințele de partid. O conferință de partid constituie un eveniment de mare însemnătate în viața organului politic, a organizațiilor de partid, în viața tuturor militarilor din M.U. Conferințele de partid au loc în condițiile cînd, sub conducerea comandanților și a organelor politice, mobilizați de organizațiile de partid și atemiste, militarii Armatei Populare muncesc și luptă cu avînt pentru a îndeplini Hotărîrile partidului și guvernului. Ordinele Alinistrului Forțelor Armate și Directivele D.S.P.A. In unități și subunități, în ciuda condițiilor grele ale iernii din acest an, se desfășoară o intensă activitate pentru îndeplinirea planului pregătirii de luptă și politice. Instruindu-se în condiții cît mai apropiate cîmpului de luptă, trăind în spiritul jurămîntului militar și al regulamentelor militare, militarii Forțelor noastre Armate își ridică necontenit maestria de luptă și conștiința politică, întăresc ordinea și disciplina militară fermă, își însușesc și păstrează cu grijă tehnica de luptă și armamentul din dotare.In conferințele de partid se întrunesc aleșii comuniștilor, ai organizațiilor de bază — organizații care, constituind sprijinul cel mai de nădejde al comandanților, mobilizează zi de zi, ceas de ceas, eforturile tuturor militarilor pentru întărirea continuă a capacității de luptă a armatei noastre dragi. In conferințe se vor dezbate cele mai arzătoare probleme ale pregătirii de luptă și politice a efectivelor, se vor stabili noi măsuri pentru îmbunătățirea muncii politice de partid. In conferințele de partid se discută așa cum este caracteristic comuniștilor , în spiritul răspunderii față de partid și popor, al exigenței, și criticii ascuțite. Democrația internă de partid — principiul organizatoric de bază al partidului nostru — garantează dreptul inalienabil al tuturor delegaților de a participa în mod liber și activ la dezbaterea problemelor ce se pun, precum și la luarea hotărîrilor. Conferințele de partid urmează unui alt eveniment deosebit de important în viața organizațiilor de partid din armată — adunările comuniștilor pe mari unități. Felul cum s-au desfășurat aceste adunări a arătat creșterea nivelului ideologic, a maturității politice și a spiritului de răspundere al membrilor de partid, a arătat dorința lor de a contribui la lichidarea lipsurilor, de a contribui la îmbunătățirea muncii de partid în sprijinul pregătirii de luptă și politice. De pildă, adunarea comuniștilor din marea unitate „N“ a analizat cu mult simț de răspundere probleme ca : întărirea continuă a ordinei și disciplinei militare, grija față de om, munca politică de partid în sprijinul pregătirii de luptă, etc. Au fost criticați cu asprime locțiitorii politici și secretarii de partid care nu manifestă destulă răspundere pentru organizarea muncii politice în vederea realizării de economii, care nu manifestă suficientă grijă fată de om. Membrii de partid au combătut formalismul și birocratismul în munca politică, au criticat faptul că unii lucrători ai organului politic, cum este de pildă ofițerul Barbu N., privesc munca politică numai ca un scop în sine, apreciind calitatea muncii de partid mai mult după numărul ședințelor, a referatelor și convorbirilor ținute și nu după rezultatele obținute în instruirea și educarea efectivelor. Au fost însă și adunări ale comuniștilor pe mari unități care s-au desfășurat la un nivel scăzut, unde nu s-au dezbătut temeinic problemele cele mai esențiale ale muncii politice, cum ar fi munca locțiitorilor politici pentru educarea ideologică a membrilor și candidaților de partid, întărirea legăturii cu masele a organizațiilor de partid, sprijinirea activității comandanților în vederea îndeplinirii planului pregătirii de luptă. Din experiența pozitivă, din lipsurile manifestate cu prilejul adunărilor comuniștilor pe M.U., organele care pregătesc conferințe de partid pot și trebuie să tragă învățăminte serioase pe care sînt obligate să le pună în practică. Pentru o temeinică pregătire a conferințelor de partid se impune în primul rînd însușirea sistematică a intrucțiunilor C.C. al P.M.R. cu privire la adunările pentru dări, de seamă și alegeri în organele locale ale partidului. De pregătirea conferințelor de partid nu trebuie să se ocupe doar unul sau doi lucrători politici. Oricît de bine pregătiți ar fi, ei nu vor putea îndeplini în bune condiții toate sarcinile ridicate de acest eveniment. Este necesar ca organul politic să însărcineze cu pregătirea conferințelor un activ compus din lucrătorii politici cei mai calificați, oameni care cunosc în profunzime munca politică de partid, stadiul pregătirii de luptă din unități și subunități. Una din principalele preocupări ale acestui activ trebuie să fie pregătirea raportului. Pentru a analiza temeinic munca politică de partid în vederea îndeplinirii Hotărîrilor partidului și guvernului, a Ordinului Ministrului Forțelor Armate și a Directivelor D.S.P.A., pentru a avea un conținut bogat în fapte, pentru a fi pătruns de spirit critic și autocritic, raportul trebuie întocmit pe baza realității vii de pe teren. In raport să fie analizat felul cum muncesc organele politice, organizațiile de partid și atemiste, punîndu-se accentul pe probleme ca: pregătirea de luptă, cunoașterea, mînuirea și păstrarea armamentului și a tehnicii din dotare, întărirea ordinei și disciplinei, analizarea muncii pentru îndeplinirea Hotărîrilor plenarei lărgite a C.C. al P.M.R., în special , a activității politice în vederea îndeplinirii de către militari a îndatoririlor cetățenești, a sprijinirii luptei pentru economii. Să se acorde toată atenția, în cadrul rapoartelor, analizării activității pentru educarea politicoideologică și ostășească a militarilor. De asemenea, trebuie analizată viața internă de partid, felul cum se aplică principiul conducerii colective, felul cum se exercită conducerea de către partid a U T.M.. Învățămintele reieșite din adunări de dări de seamă și alegeri și din adunările comuniștilor pe M.U. să fie temeinic dezbătute. In rapoarte să se analizeze cum au muncit organele politice pentru întărirea organizațiilor de bază, ținînd seama că acestea constituie temelia întregii munci de partid, să se analizeze cum au fost ajutate organizațiile de bază să se lege strîns de masa militarilor, să activizeze pe toți comuniștii, să desfășoare o intensă muncă politică pentru îndeplinirea hotărîrilor partidului- Adunările comuniștilor pe mari unități au scos în evidență că, datorită lipsei de grijă a unor organe politice pentru pregătirea instructorilor, unii dintre aceștia nu pot da organizațiilor de bază ajutorul necesar. Pe drept cuvît, comuniștii au criticat formalismul din munca instructorilor unor organe politice, controlul și îndrumarea din „fugă“, fixarea arbitrară, de sus, a ordinei de zi a adunărilor generale ale organizațiilor de bază. Rapoartele să critice aspru aceste practici greșite din munca politică de partid. In încheiere, rapoartele trebuie să fixeze cele mai importante sarcini ale organelor politice și organizațiilor de partid în vederea ridicării continue a nivelului pregătirii de luptă și politice a efectivelor. Conferințele de partid vor asculta și vor dezbate și dările de seamă ale comisiilor de partid. Dările de seamă vor trebui să analizeze la un înalt nivel critic și autocritic munca comisiilor de partid și a organizațiilor de bază pentru întărirea și apărarea purității rîndurilor partidului. Să se acorde toată atenția muncii de primire în partid. Să fie combătute cu tărie manifestările de birocratism în primirea de candidați în partid, precum și lipsa de vigilență manifestată de unele organizații de partid în analizarea cererilor de primire în partid. Va trebui să se ia o poziție fermă față de lipsurile organizațiilor de partid în aplicarea sancțiunilor de partid și să se combată lipsa de obiectivitate în aplicarea sancțiunilor de partid. Vor trebui criticate și lipsurile comisiilor de partid și ale organizațiilor de bază pe care le au în munca de ajutorare a membrilor de partid sancționați. Există multe organizații de partid care se izolează de cei sancționați, în loc să întrebuințeze toate formele și metodele educative pentru a-i ajuta să-și lichideze lipsurile. Această parte a dărit de seamă să analizeze și munca organizațiilor U.T.M. în această problemă, insistîndu-se în special asupra lipsei măsurilor educative pentru prevenirea abaterilor în rîndurile utemiștilor. Dezbaterile pe marginea dărilor de seamă ale comisiilor de partid trebuie să ducă la îmbunătățirea muncii acestora. In ceea ce privește întocmirea proiectelor de hotărîre, acestea trebuie să fie rodul muncii colective, fixîndu-se răspunderi personale și termene pentru îndeplinirea sarcinilor. In colectivul de pregătire a proiectului de hotărîre e necesar să lucreze și unii tovarăși care au contribuit la pregătirea raportului, deoarece cu ocazia strîngerii materialului au putut să-și dea seama care sînt problemele esențiale, centrale, spre care trebuie orientată munca organizațiilor de partid. Deosebit de importantă în pregătirea conferințelor de partid este anunțarea din timp a delegaților asupra problemelor ce se vor dezbate. Este bine ca organele politice și organizațiile de partid să lămurească pe delegați asupra rolului important pe care îl au în conferință, să-i îndrume să participe activ la munca organizațiilor care i-au ales, pentru a cunoaște cît mai bine problemele și a veni la conferință cît mai pregătiți. Este greșită însă practica folosită de a chema în repetate rînduri pe delegați înainte de conferință, deoarece aceasta le îngrădește inițiativa, poate duce la slăbirea spiritului critic Nivelul conferințelor de partid depinde în bună măsură și de felul cum este stimulată participarea la discuții a delegaților. Acestora e necesar să li se creeze condiții pentru a analiza în spirit critic și autocritic toate problemele. Conferințele trebuie să combată tendințele de autoliniștire de respingere a criticii, de prigoană și perșisecuție pentru critică. Ținînd cont de importanța conferinței de partid, organul politic va organiza un control sistematic și temeinic asupra desfășurării la timp și în bune condiții a activităților planificate în vederea pregătirii acestui eveniment. Pentru a fi de o calitate superioară, controlul trebuie executat de înșiși șefii organelor politice, întreaga muncă desfășurată în perioada pregătirii conferințelor de partid să fie îndreptată spre ridicarea conținutului ideologic și organizatoric al activității organelor politice și organizațiilor de partid. In centrul preocupărilor organelor politice și organizațiilor de partid trebuie să stea mobilizarea tuturor militarilor pentru aplicarea în viață a Hotărîrilor plenarei lărgite a C.C. al P.M.R. din 19-20 august 1953, pentru îndeplinirea Ordinului Ministrului Forțelor Armate și a Directivelor n . pa Să asigurăm desfășurarea la un înalt nivel a conferințelor de partid. In felul acesta ,vom contribui la îmbunătățirea muncii politice de partid în Forțele noastre Armate, deci la ridicarea capacității de luptă a unităților și subunităților. REALIZĂRI ALE MILITARILOR Economii de carburanți și lubrifianțî (Prin telefon). — Nu de mult, din cauza neglijenței soldatului fruntaș Kadar Dumitru, care nu a îngrijit mașina și n-a executat controlul tehnic, consumul de carburanți și lubrifianțî a mașinii pe care o conduce a crescut, ajungînd uneori pînă la 70 kg. la 100 km. In urma unui control executat din partea eșalonului superior, la propunerea ofițerului Dumitrescu Constantin, soldatul fruntaș Radar Dumitru a fost înlocuit cu caporalul Argiopol Ioan. După luarea mașinii în primire, caporalul Argiopol a verificat-o din punct de vedere tehnic și a constatat că consumul mare de carburanți se datora faptului că fostul conductor nu a îngrjit în mod regulamentar mașină. Prin buna îngrijire a mașinii, noul conductor a realizat o reducere de carburanți deservind în bune condiții unitatea noastră. Caporalul Argiopol a reușit să dea o viață mai lungă mașinii, datorită faptului că în cursă folosește motorul numai în limita puterii lui de tracțiune, neforțîndu-l. In același timp și consumul de lubrifianți a fost redus considerabil. Invățînd din experiența caporalului Argiopol Ioan, caporalul Matei Relus, soldatul fruntaș Pișta Ioan, caporalul Plendea Vasile și soldatul fruntaș Lefter Teodor, conductori auto în unitatea noastră, și-au îmbunătățit și ei munca. Locotenent major IOAN BUNAIAȘU Își îndeplinește angajamentul Intr-o adunare de partid, plutonierul Gîdea Petru și-a luat angajamentul să lucreze 75 perechi papuci de piele din deșeuri, acești papuci urmînd a fi dați în folosință subunităților. Pentru a nu împiedica nici lucrările ordonate de către comandant, el își îndeplinește angajamentul atît în timpul liber, cît și in timpul programului, fiind ajutat de soldatul Moisescu Tudor, purtător al semnului onorific „Gospodar de frunte“, și de soldatul fruntaș Zamfir Ion. Pînă în prezent, deși a trecut doar puțin timp, au fost confecționate 50 perechi. Locotenent major ANDREI CONSTANTIN Echipe artistice de amatori Echipa artistică de amatori a Casei Ofițerilor unde lucrează tovarășul Soare Marin a prezentat zilele trecute un spectacol de estradă. La reușita spectacolului și-a dat concursul, întregul colectiv artistic condus cu pricepere de instructorii Puiu Burnea și Nicu Bălănescu. Cu un viu interes au fost urmărite sceneta „Referentul principal", momentul muzical „Sătucul“, cîntecul „Trenul“ și dansurile romînești și sovietice. Și pe scena teatrului din localitate, spectacolul a fost răsplătit cu aplauze de către oamenii muncii, Maior MARIN PETRIȘOR Militarii care își petrec concediul de odihnă la Băile Herculane au luat inițiativa de a forma o echipă artistică. In scurt timp, sub conducerea sergentului major R. Carol, unul dintre militarii talentați din stațiune, s-a format un colectiv artistic care a și început să pregătească un program. După o săptămînă, programul a fost prezentat pe scena sălii de festivități a stațiunii. Spectacolul a fost mult aplaudat de militarii și oamenii muncii din localitate T. BARBALATA n numărul de azi. Din viața cluburilor din unități (pag 2-a). Lupta împotriva timpilor morți la instrucție (pag. 2-a). Miron Radu Paraschivescu : „LAUDE“ (pag. 2-a). Propagandistul unității (pag. 3-a) Cuvinte despre un conductor autosutammist (pag. 3-a) Muncă politică pentru pregătirea navei în vederea serviciului de gardă (pag. 3-a). O gravă acuzație adusă primului ministru al Italiei (pag. 3-a). Nota guvernului R. P. Polone adresată Ambasadei S.U.A. la Varșovia (pag. 4-a) Evenimentele din Siria (pag. 4-a). Formarea unmi comitet guvernamental al R.S.F.S.R. pentru sărbătorirea a 300 ani de la reunirea Ucrainei cu Rusia (pag. 4-a). Lucrările Congresului al VI-lea al Partidului Comunist Bulgar (pag. 4-a). Nehru a respins propunerea lui Eisenhower ca S.U.A. să acorda „ajutor“ militar Indiei (pag. 4-a) i Telegrama adresată de Ministrul Apărării al U.R.S.S. Ministrului Forțelor Armate ale R.P.R. Ministrului Forțelor Armate ale Republicii Populare Române, Tovarășului General de Armată E. Bodnăraș să mulțumesc, tovarășe Ministru, pentru felicitarea cu ocazia Zilei Armatei Sovietice și Flotei Maritime Militare. 26 februarie 1954, BULGANIN Prin orașele și satele patriei In vederea sporirii producției de legume și zarzavaturi CLUJ. In vederea asigurării unor producții sporite de legume și zarzavaturi, secția agricolă a sfatului popular din raionul Turda a luat din timp o serie de măsuri. Zonele legumicole au fost formate încă din toamna anului trecut. Pentru aceasta s-au făcut în mod temeinic identificarea și delimitarea suprafețelor legumicole, ținîndu-se seama atit de natura terenurilor, cît și de practica locuitorilor în cultivarea legumelor. Suprafețele ce vor fi cultivate în acest an cu legume și zarzavaturi depășesc pe cele din anul trecut. La gospodăria agricolă de stat din Bădeni, suprafața cultivată cu legume și zarzavaturi va fi mărită cu 26 ha. Printre măsurile luate în vederea sporirii producției de legume, un loc important îl ocupă extinderea culturilor irigate. Astfel vor fi cultivate legume și zarzavaturi pe suprafețe irigate, care întrec pe cele din anul trecut. La gospodăria anexă a Șantierului de construcții, 902, suprafața irigată va fi mărită cu 5 ha., iar la gospodăria anexă a fabricii de sticlărie, cu peste 4 ha. In vederea asigurării mijloacelor de irigație au fost verificate și reparate 17 motopompe. De asemenea s-au făcut amenajări pe 50 la sută din suprafețele care vor fi irigate în anul acesta. S-au distribuit de asemenea 20.000 kg. de îngrășăminte chimice, ca superfosfat și azotați, care vor contribui la obținerea de cantități sporite de legume și zarzavaturi, urmînd să se mai transporte încă 2 vagoane de îngrășăminte chimice. Pe suprafețele ce vor fi cultivate cu legume și zarzavaturi au fost transportate cantități importante de gunoi de grajd. Fruntași în această acțiune sînt : Șantierul de construcții 902, care a transportat pînă acum 80.000 kg. gunoi de grajd, și întreprinderile industriale orășenești, care au transportat 100.000 kg. Fire peste plan BACAU (de la corespondentul nostru). In sectorul filatura de lină al fabricii de textile „Proletarul“ din orașul Bacău, întrecerea socialistă pentru obținerea unei producții sporite de fire din aceeași cantitate de materie primă se desfășoară cu multă însuflețire. Numeroși filatori, printre care Căpățîni Constantin, Luca Dumitru, Elisabeta Vrînescu și Grădinaru Cecilia, au dat în primele trei săptămîni ale lunii februarie, din aceeași cantitate de materie primă cu 81 kg, fire mai mult decît prevedeau normele. In prezent, în cadrul acestui sector, peste 110 filaturi au trecut la aplicarea inițiativei lui Nicolae Militaru, producînd zilnic din aceeași cantitate de materie primă zeci de kilograme- fire__brute peste plan. Brigada stahanovistului Mircea Maxim, formată din torcători și dărăcitori, precum și muncitorii de la mașinile calde care deservesc aceste selfactoare, folosind pînă la capăt sulurile de pretort și aplicînd metoda Melnicov, au reușit să realizeze o economie de 130 kg. fire, din aceeași cantitate de materie primă prelucrată. Muncitorii și maiștrii de la traseul 3 al acestui sector, constituiți în 5 brigăzi de economii, după inițiativa lui Nicolae Militaru, au dat în primele 3 săptămîni ale lunii februarie mai mult cu 200 kg. fire, din care se pot țese 314 m. de stofă, necesară confecționării a 115 costume de haine. Printre cei care au adus o contribuție de seamă în realizarea de economii de fire se află filateliștii Mircea Maxim, Ion Alister, Maria Orlov, Eva Gheorghe și pontonistele Boghean Maria, Dumitru Gaian și alții. Inovații și raționalizări la fabrica de țigarete din Rîmnicu-Sărat R. SĂRAT, (de la corespondentul nostru). La cabinetul tehnic al fabricii de țigarete din R. Sărat au fost prezentate anul acesta, de către muncitori și tehnicieni, 18 propuneri de inovații și raționalizări. In cursul lunii ianuarie a anului curent. 9 dintre aceste propuneri au fost puse în practică. Una dintre cele mai importante inovații a fost aceea a stahanovistului Ion Cristescu, datorită căreia prin unele modificări la tabloul electric de la ascensorul de manipulare a fabricatelor de tutun, s-au putut reduce timpii morți, s-a ușurat munca manipulanților, realizindu-se în felul acesta o economie zilnică de energie electrică de 50 la sută. O altă inovație este aceea a mecanicului Neagu Victor, care constă în modificarea aparatului de eței la mașinile de împachetat țigarete. Prin această modificare, împachetarea se face în bune condiții, reducîndu-se cu mult deșeurile. Inovatorii și raționalizatorii au fost recompensați in raport cu importanța inovațiilor si raționalizărilor aplicate. Se dezvoltă industria noastră socialistă vr/my 100 1902 4955 1951 106 117 m wirk mm Paralel cu dezvoltarea industriei producătoare de bunuri de larg consum, partidul și guvernul nostru acordă o neslăbită atenție întăririi și creșterii industriei grele — temelia temeliilor construcției socialiste. Așa după cum arată Comunicatul Direcțiunii Centrale de Statistică privitor la rezultatele îndeplinirii planului de stat pe anul 1953, în cursul anului trecut industria socialistă a realizat planul în proporție de 101,8 la sută. Rezultate însemnate au fost înregistrate în principalele ramuri industriale. Așa cum se arată și în graficul de mai sus, producția globală la țiței a crescut în anul 1953 cu 13 la sută și cea de fontă cu 17 la sută față de anul 1952. Din țările de democrație populară SUCCESELE CONSTRUCTORILOR DE MAȘINI CHINEZI Producția noilor tipuri de mașini și mecanisme complicate fabricate pentru prima dată în China deschide posibilități largi reînzestrării unor ramuri întregi ale economiei naționale pe baza tehnicii moderne. Colectivul atelierelor mecanice de pe lângă minele de cărbuni din Tzinsi a început producția unei combine carbonifere după modelul combinei sovietice „Donbast“. Muncitorii și specialiștii chinezi au studiat în mod amănunțit desenele sovietice și au aplicat metodele de muncă înaintate. Invingînd cu ajutorul specialiștilor sovietici greutățile intîmpinate în procesul de fabricație, colectivul și-a îndeplinit cu succes sarcina. O victorie tot atît de însemnată au repurtat și muncitorii de la șantierul naval din Șanhai. Acolo a fost construită prima dragă plutitoare din China. Această dragă este destinată construcției de pe fluviul Huaihe. Randamentul dragii este de 100 metri cubi de pămînt pe oră. Presa arată că prima dragă din țară a fost construită cu ajutorul specialiștilor sovietici. CONSTRUIREA NODULUI HIDROENERGETIC BATAK- DEBRAȘTIȚA IN RAPA BULGARIA Unul din cele mai mari obiective ale celui de al doilea cincinal al R. P. Bulgaria este nodul hidroenergetic Batak-Debraștița din munții Rodopi, situat în apropierea satelor istorice Batak și Debraștița — centre ale răscoalei populare din anul 1876 împotriva înrobitorilor turci. In anii viitori, aici vor fi create puternice hidrocentrale electrice și cîteva rezervoare de apă. Construcția acestui nod hidroenergetic, de o mare însemnătate pentru economia națională a Bulgariei, este în plină desfășurare. Anul trecut, pe șantier au luat sfîrșit lucrările pregătitoare, au fost construite case de locuit pentru muncitori, cantine, depozite etc. Pe acest șantier au sosit din Uniunea Sovietică și din țările de democrație populară puternice mașini de încărcat, compresoare, transportoare electrice, autocamioane basculante etc.. După ce va fi terminat, nodul hidroenergetic Batak-Dobraștița va furniza economiei naționale a R. P. Bulgaria peste 500.000 kw. ore de energie electrică anual. Apele nodului hidraulic vor iriga văile fertile, în care sînt situate orașele Pazardjik, Kricim și Plovdiv. INDUSTRIA MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII DIN R. 7 POLONĂ In Polonia se dezvoltă cu succes industria materialelor de construcții. Organizațiile de construcții primesc tot mai mult ciment, cărămizi, ardezie, var și alte materiale. Producția de ciment a crescut de peste 2,5 ori în comparație cu perioada antebelică. Anul trecut întreprinderile industriei materialelor de construcții au produs cu 24% mai mult ciment, cu 33% mai multe cărămizi, cu 12% mai mult carton gudronat decît în anul 1952. Se desfășoară construcția de noi fabrici de materiale de construcții. In voievodatul Opole a fost construită marea fabrică de ciment „Oder“, în voievodatul Lublin se construiește una din cele mai mari fabrici de ciment din țară — „Rejewec". Au fost date în exploatare zeci de noi fabrici de cărămizi. Aprovizionarea cu materiale de construcții a populației din satele R. P. Polone s-a îmbunătățit simțitor. In al doilea semestru al anului 1953, populația de la sate a cumpărat cu 95% mai mult ciment decît în primul semestru al aceluiași an, iar cu 59%, cărămizi cu 150% mai mult. Pentru anul acesta se prevede o dezvoltare continuă a producției materialelor de construcții. Fabricile de cărămizi vor produce cu 80 milioane mai multe cărămizi decît în anul trecut, in 1954—1955 fabricile de ciment vor spori producția de ciment cu 900.000 tone, întreprinderile pun la punct producția cimentului colorat pentru construcția de locuințe. MARI LUCRĂRI DE IRIGAȚIE IN UNGARIA In cadrul planului de dezvoltare a agriculturii, în R. P. Ungară sînt prevăzute mari lucrări de irigație. Specialiștii în hidrotehnică participă cu avînt la elaborarea planurilor pentru folosirea resurselor hidraulice ale țării. Pentru următorii 15—20 ani se prevede irigarea unor suprafețe de 1.000.000 de jugăre. (Un jugăr — 0,57 u.a.). Prima mare rețea de irigație este legată de barajul care se construiește în prezent la Tiszatok. Pe Tisa vor fi construite încă două baraje care vor servi de asemenea la irigații. In cîțiva ani în această regiune vor fi irigate 200.000 jugăre de pămînt. In anul 1954 vor fi irigate 98.000 jugăre de teren arabil aparținînd gospodăriilor agricole de stat, fată de 75.000 jugăre cît fuseseră irigate anul trecut. In vederea îndeplinirii acestei sarcini, specialiștii unguri au acordat un însemnat ajutor lucrătorilor de la gospodăriile agricole de stat. FOLOSIREA METODEI CONVEIERULUI VERDE IN R. D. GERMANĂ La Rostock a avut loc o consfătuire in cadrul căreia s-a luat în discuție problema succeselor obținute în urma folosirii coreierului verde. Cu acest prilej, Fritz Lang, membru al cooperativei agricole de producție din Bernsdorf, raionul Gelhain, a arătat că folosind metoda conveierului verde a reușit ca în cursul anului 1953 să livreze 1.750 kg. carne de porc peste cotă. Totodată, la sfîrșitul anului a avut posibilitatea să vîndă 600 kg. carne de porc. Gerhard Seifert, țăran cu gospodărie individuală din Thalheim, raionul Stollberg, folosind metoda conveierului verde, reușește să predea totdeauna la timp cota către stat și totodată să vîndă cantități considerabile de produse animale.