Apărarea Patriei, iunie 1954 (Anul 10, nr. 126-150)

1954-06-01 / nr. 126

Marți 1 iunie 1954 Nr. 126 (243Ï) APĂRAREA PATRIEI Ziua Internațională a Copilului In fiecare an, în ziua de 1 iunie, popoarele lumii sărbătoresc Ziua Internațională a Copilului, închinată celor care reprezintă viitorul omenirii, fericirii zecilor și sutelor de milioane de copii,această sărbătoare este o zi de luptă, o expresie a hotărîrii popoarelor de a apăra și asigura o viață fericită tinerei generații. An de an, sărbătoarea Zilei Internaționale a Copilului se desfășoară în întreaga lume sub semnul luptei unite a popoarelor pentru menținerea și consolidarea păcii. Oamenii muncii de pretutindeni își manifestă din nou, în această zi, voința nestrămutată de a face totul ca noua generație să nu cunoască norii negri ai războiului. In marea Uniune Sovietică și în țările de democrație populară, Ziua a Copilului se sărbătorește în Internațională condițiuni cu totul deosebite față de țările capitaliste. Pe drept cuvînt, Uniunea Sovietică a fost numită „țara copilăriei fericite“. Acolo, grija față de copii este o problemă de stat. Printre primele decrete semnate de Lenin în 1917 — după decretul asupra păcii — a fost decretul cu privire la organizarea colegiilor de ocrotire a mamei și copilului Prin grija Partidului Comunist și a Statului Sovietic au fost create în condiții materiale unice în lume U.R.S.S pentru dezvoltarea multilaterală, fizică și intelectuală a copiilor. Bugetul pe anul 1954 al U.R.S.S. prevede pentru înfăptuiri social-culturale suma de 141 miliarde 300 milioane de ruble, adică cu aproape 10 la sută mai mult decît în anul trecut. " După luminosul exemplu al Uniunii Sovietice, țările de democrație populară acordă o mare atenție educării copiilor și creării unei vieți fericite pentru ei. In țara noastră,sub regimul de democrație populară, copiii se bucură de o mare atenție din partea partidului și guvernului. Copiii, primăvara patriei noastre, sînt cei care vor continua înfăptuirea celor mai scumpe năzuinți ale poporului nostru. In anii puterii populare a fost creată în țara noastră o întinsă rețea de instituții pentru ocrotirea copiilor — creșe, cămine, grădinițe sezoniere, dispensare materneinfantile, bucătării dietetice, colonii și tabere.de odihnă. Au fost create 25 preventorii pentru copii, numărul caselor copilului a crescut cu 183,3 la sută față de 1948, numărul bucătăriilor dietetice au crescut la 2615, al creșelor este cu 198,6 la sută mai mare decît în 1948, iar al căminelor de zi, față de același an, a crescut cu 277,3 la sută. în fiecare vară, sute de mii de copii, ai oamenilor muncii își petrec vacanțele în colonii, tabere, excursii. Anul trecut au fost organizate 335 tabere centrale și regionale, în care au fost cuprinși 63.180 pionieri și școlari. Au existat 3.500 tabere orășenești și de curte, unde 257.318 pionieri și școlari și-au petrecut plăcut timpul. Anul acesta, 125.000 copii își vor petrece vacanța în coloniile de vară, la munte sau pe țărmul însorit al mării. Bugetul pe anul 1954 prevede Înființarea de noi case de naștere, se vor termina construcțiile a noi spitale și sanatorii, preventorii și policlinici, vor crește cu 2000 locurile în creșe. Statul democrat popular vine în ajutorul familiilor cu mulți copii. Sumele distribuite anul trecut mamelor cu mulți copii drept ajutor familial de stat s-au ridicat la aproape 75 milioane lei, iar 1677 mame care au născut al zecelea copil au primit, fiecare, ajutorul unic de cîte 1000 lei. Ajutorul familial de stat acordat familiilor cu mulți copii, precum și acordarea distincțiilor de „mamă eroină“, „gloria maternă“ și „medalia maternității“ unui număr de peste 25.000 mame sînt o expresie a grijii cu care statul nostru înconjoară pe mamele și copiii patriei noastre. Atenția partidului și guvernului față de copiii țării își găsește exprimarea și în grija față de copiii militarilor. Pe lîngă casele ofițerilor au fost creiați cluburi ale copiilor, unde aceștia urmează diferite cursuri și iau parte la cercuri artistice, de muzică, balet, aeromodelism. De asemenea, s-au organizat cămine de zi și sînt în curs de înființare în unele garnizoane creșe. Anul acesta la Sinaia va funcționa un sanatoriu special pentru copiii ofițerilor, sergenților reangajați și angajaților civili. In multe locuri, soțiile militarilor au luat sub patronaj cămine de copii, ocupîndu-se cu dragoste de creșterea și educarea copiilor. Cu totul alta este viața copiilor oamenilor muncii din țările capitaliste. Aceștia au o copilărie chinuită. In Irak, chiar și copiii de 6 ani sînt puși să muncească în condiții neomenoase. Lihnite de foame, fetițe plăpinde lucrează în aerul închis al țesătoriilor, covoare persane pentru cei avuți. In India, in țara legendarelor bogății, milioane de prunci se nasc și mor fără să fi simțit măcar pe buze gustul zemoaselor fructe ale patriei lor. Proiectul de buget al Statelor Unite ale Americii pe anul 1954—1955 prevede alocarea a 44 miliarde 860 milioane dolari pentru cheltuieli militare, o sumă uriașă față de cheltuielile minime acordate pentru nevoile culturale și sociale. Peste 3 milioane de copii americani sînt exploatați în fabrici, în uzine și în mine, iar alte milioane de copii trudesc din greu pe plantații. In Grecia, unde bazele militare americane cresc mereu, copiii mor cu miile din cauza mizeriei și a foamei. „Fețele noastre se ofilesc înainte de a înflori... Micuții noștri mor ca vrăbiile — aproape 400 din 1000 mor în prima lună a vieții“ — a spus delegata Greciei la Congresul A Mondial al Femeilor. Multe, foarte multe fapte și cifre s-ar putea adăuga pentru a completa acest tablou tragic al vieții chinuite a copiilor din țările unde domnește capitalul. Dar numai cîteva din ele sînt suficiente pentru a exprima uriașa diferență între viața și viitorul fericit pe care îl au copiii țărilor lagărului socialist și viața mizeră, viitorul trist la care îi condamnă pe copii exploatarea capitalistă. Astăzi, cu prilejul Zilei Internaționale a Copilului, oamenii muncii din lumea întreagă pășesc cu mai mult avînt pe drumul apărării păcii și fericirii copiilor. Ocrotirea copiilor rămași fără părinți sau lipsiți de posibilitatea de a fi crescuți în familie Consiliul de Miniștri al R.P.R. și Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn au elaborat o Hotărîre cu privire la ocrotirea copiilor rămași fără părinți sau lipsiți de posibilitatea de a fi crescuți în familie. Hotărîrea stabilește o serie de măsuri pentru asigurarea de condiții cît mai bune materiale și sanitare, de învățătură și educație, pentru dezvoltarea multilaterală a copiilor crescuți prin grija statului. Hotărîrea, care va intra în vigoare de la 1 iulie a. c., stabilește tipurile de instituții și formele de asigurare a creșterii copiilor rămași fără părinți sau lipsiți de posibilitatea de a fi crescuți în familie. In instituțiile de copii din sistemul Ministerului învățământului, Ministerului Sănătății și Ministerului Prevederilor Sociale se primesc — după cum prevede Hotărîrea — copii orfani de ambii părinți, lipsiți de întreținere, copii orfani de un părinte, cînd părintele supraviețuitor nu poate asigura întreținerea copilului și numai pe timpul cît se află în această situație, copii rămași fără îngrijire părintească din diferite motive, copii infirmi care necesită condiții speciale de îngrijire și învățătură etc. In sistemele ministerelor sus amintite vor funcționa „casele de copii preșcolari“ și „casele de copii școlari“, pentru copii între 3—14 ani, de vîrstă preșcolară sau școlară, „case ale copilului“, pentru copii pînă la vîrsta de 3 ani, „căminele de copii“ pentru copii infirmi, precum și plasamentul familial. Conducerea și asigurarea din toate punctele de vedere a bunei funcționări a caselor de copii din sistemul Ministerului Invățămîntului și al Ministerului Sănătății revin comitetelor executive ale sfaturilor populare, iar a instituțiilor de copii din sistemul Ministerului Prevederilor Sociale revin organelor acestuia. In ceea ce privește plasamentul familial, oamenii muncii sînt chemați să înfieze pe copiii rămași fără părinți, considerînd grija pentru ei drept o datorie patriotică. A asigura copiilor rămași fără părinți căldura unui cămin primitor, afecțiunea de care au atîta nevoie, a-i îndruma și sprijini în anii cînd fac primii pași în viață este o acțiune care corespunde pe deplin legăturilor de într-ajutorare și solidaritate tovărășească care unesc pe oamenii muncii. Hotărîrea stabilește că plasamentul familial al copiilor pînă la 14 ani se va face de către secțiile de prevederi sociale ale sfaturilor populare. Alocația pentru copiii dați în plasament familial se fixează la 100 lei lunar, de fiecare copil. Hotărîrea conține numeroase prevederi care oglindesc grija statului democrat-popular pentru ca toți copiii de vîrstă școlară din casele de copii și cei dați în plasament familial să învețe carte, să se pregătească pentru a putea deveni elemente folositoare societății. Copiii care obțin rezultate bune la învățătură vor fi îndrumați spre școli medii de 10 ani, școli pedagogice sau școli medii tehnice, respectiv în instituții de învățămînt superior. In instituțiile de copii se vor organiza camere de lucru-ateliere înzestrate cu uneltele necesare. Elevii din instituțiile de copii prevăzute în această Hotărîre, precum și cei dați în plasament familial, care au depășit vîrsta de 14 ani, vor fi îndrumați către școli profesionale sau cursuri de calificare. Instituțiile de copii vor educa pe copii în spiritul dragostei de muncă, dîndu-le un minim de cunoștințe și deprinderi în domeniul gospodăresc, tehnic și agricol. Hotărîrea stabilește un barem de înzestrare cu echipament astfel ca fiecare copil din unitățile de copii să primească îmbrăcămintea necesară de vară și de iarnă. De asemenea copiii din unitățile de copii vor primi manuale și rechizite școlare necesare pe timpul cît merg la școală. Cei admiși în școli de tip mediu și în instituții de învățămînt superior primesc burse echivalente cu alocația de hrană, cantină și cazare, îmbrăcăminte, cele necesare pentru igiena personală și manuale școlare pînă la terminarea școlii, toate acestea cu condiția promovării la examene. Sfaturile populare vor asigura locuință tinerilor care au fost crescuți prin grija statului și se încadrează în producție. Pe timpul vacanței, elevii și studenții proveniți din casele și căminele de copii și din plasament familial vor primi întreținere în casele de copii. Pentru a asigura desfășurarea în cît mai bune condiții a muncii de pionieri în unitățile de copii orfani sau lipsiți de posibilitatea de a fi crescuți în familie. C.C. al U.T.M. va trimite în aceste unități cîte un instructor superior de pionieri ales dintre cele mai bune cadre de instructori. Pentru ca în instituțiile mai sus amintite copiii să crească sănătoși, plini de vigoare, se prevăd o serie de măsuri în vederea creării de condiții sanitare cît mai bune cum ar fi : repartizarea la fiecare casă de copii a cîte un medic și a unei surori medicale, organizarea cel puțin de două ori pe an a unui control medical amănunțit al tuturor copiilor și personalului din casele de copii, luarea de măsuri pentru prevenirea și combaterea bolilor contagioase, acordarea gratuită de tonice, medicamente și materiale sanitare. Numeroase prevederi ale Hotărîrii urmăresc îmbunătățirea condițiilor materiale în casele de copii și în acest scop stabilesc în sarcina comitetelor executive ale sfaturilor populare o serie de obligații. Printre altele, comitetele executive trebuie să asigure tuturor instituțiilor de copii crescuți prin grija statului localuri corespunzătoare care să aibă curți și locuri de joc, să pună la dispoziția tuturor instituțiilor de copii crescuți prin grija statului terenuri pentru grădini de zarzavat, în funcție de numărul copiilor și nevoile de aprovizionare, să pună la dispoziția acestor unități un autocamion sau camion cu cai pentru transportul alimentelor, combustibilului etc. Hotărîrea stabilește în sarcina Comitetului de Stat al Planificării, Ministerului Industriei Ușoare, Ministerului Industriei Alimentare, Ministerului Comerțului Interior și Centrocoop-ului repartizarea și asigurarea din fond centralizat a produselor alimentare și industriale necesare unităților de copii crescuți prin grija statului. De asemenea Direcția generală de aprovizionare a populației cu combustibil de pe lîngă Consiliul de Miniștri, Ministerul Agriculturii și Silviculturii, Ministerul Industriei Petrolului, Ministerul Industriei Cărbunelui și comitetele executive ale sfaturilor populare au sarcina de a asigura acestor unități combustibil potrivit normelor de consum ce se vor stabili. Hotărîrea recomandă C.C.S.-ului să desfășoare o activitate intensă pentru organizarea patronării unităților de copii crescuți prin grija statului de către întreprinderi, G.A.S., S.M.T. etc. creînd pe lîngă fiecare unitate un comitet format din reprezentanții întreprinderilor și instituțiilor care le patronează. Comitetele regionale și raionale de partid — se arată în Hotărîre — sînt datoare să îndrume munca organelor locale și să mobilizeze organizațiile de partid din instituțiile de copii crescuți prin grija statului, pentru transformarea acestora în instituții de stat care să realizeze educația comunistă, dezvoltarea multilaterală a copiilor, deschizînd în fața lor perspectivele unei vieți fericite, pregătindu-i să devină cetățeni activi și folositori patriei. ȘTIRI SPORTIVE Succesul atleților romîni la Budapesta Cinci atleți de frunte ai patriei noastre, maeștrii sportului Ion Șpeter, Iolanda Balaș, Lia Manoliu, Ilie Savel și Ion Opriș au obținut strălucite victorii în concursul internațional care s-a desfășurat sîmbătă și duminică la Budapesta. Participînd alături de reprezentanți de frunte ai atletismului din R.P. Polonă, R. Cehoslovacă, R.P. Bulgaria, R.P. Ungară, R. D. Germană, Norvegia, Belgia și Germania occidentală, atleții romîni au cîștigat toate probele la care au concurat. Demnă de remarcat este performanța reușită de Lia Manoliu care a aruncat discul la 44,85 metri, depășind cu 1,17 m. vechiul record R. P. R., Ion Opriș a alergat 110 m. garduri în 14,8 sec., Iolanda Balaș a sărit 1,60 m. în înălțime, Ilie Savel a realizat 52,5 sec. pe 400 m. garduri, iar Ion Speter a cucerit victoria la săritura în înălțime cu 1,95 m. Victoriile acestea au la bază o temeinică pregătire și o nestrămutată voință de a aduce patriei noi și frumoase succese sportive. Campionatul de fotbal Aproape 100.000 de spectatori au urmărit cele două meciuri de fotbal desfășurate duminică pe stadionul „23 August“ din Capitală. In prima partidă a cuplajului— care a fost deosebit de disputată, mai ales în repriza a doua — echipele Dinamo București și Locomotiva Grivița Roșie au terminat la egalitate, 2—2 (2—1). Ozon a realizat punctele dinamoviștilor, iar Olaru a înscris pentru ceferiști. Așteptat cu interes deosebit, meciul C.C.A.Flamura Roșie Arad s-a încheiat cu victoria meritată a bucureștenilor, cu scorul de 2—1 (1—0). Marcînd o revenire față de comportările precedente — mai ales în ceea ce privește coeziunea și forța combativă a atacului — militarii au reușit să-și impună jocul, să domine cea mai mare parte din timp și să cîștige astfel în fața fruntașei clasamentului, echipă care pînă duminică nu cunoscuse înfringerea în actualul campionat. Din nou apărarea imediată a fost compartimentul de bază al echipei campioane. Militarii Forțelor noastre Armate au primit cu satisfacție și au aplaudat călduros victoria echipei C.C.A. Ei văd în această performanță, hotărîrea jucătorilor militari de a lupta pentru lichidarea lipsurilor din echipă, de a lupta cu hotărîre pentru primul loc în clasament, hotărîrea lor de a dovedi că sînt demni de dragostea și încrederea cu care-i înconjoară militarii Armatei noastre Populare. S-a remarcat, de asemenea, aripa dreaptă a atacului, alcătuită din Zavoda I și P. Moldoveanu, care a fost activă, a acționat rapid, prin pătrunderi în adîncime și a creat numeroase faze de gol la poarta arădenilor. Petschowschi a jucat individual ; el trebuie să lupte mai mult pentru creșterea forței colective a echipei. Oaspeții nu și-au putut desfășura jocul lor de atac bazat de obicei pe acțiuni spontane, pe puterea de pătrundere a lui Vaczi, Mercea și Dumitrescu, tocmai pentru faptul că aceștia au fost sever marcați de apărătorii militari. Scorul a fost deschis în minutul 20 de Zavodar, care a pătruns în viteză și a tras imparabil la colț. A egalat în minutul 55 Birău care a reluat în poarta goală o minge scăpată de Voinescu. Golul victoriei a fost realizat în minutul 60 de Tătaru dintr-o centrare a lui P. Moldoveanu; învingătorii au mai avut numeroase ocazii de a înscrie ; ele au fost ratate însă datorită impreciziei în lovitura la poartă a lui V. Moldovan și Tătaru. In fața echipei C. C. A. mai stau o serie de meciuri dificile, atît în deplasare, cît și pe teren propriu. Mergînd pe linia îmbunătățirii continue a jocului echipei, așa cum au arătat în ultimul meci, luptînd cu toată seriozitatea pentru instaurarea unui spirit colectiv de luptă în echipă, insisted pentru lichidarea lipsurilor pe care înaintașii le manifestă încă în execuția tehnică a loviturii la poarta, jucătorii militari vor putea readuce echipei forța combativă din trecut — cheia viitoarelor lor succese. Celelalte rezultate ale etapei a 10-a sînt următoarele : Flacăra Ploești— Locomotiva Timișoara 2—1 (1—0) ; Metalul Hunedoara— Progresul Oradea 2—2 (0—1) ; Locomotiva Tg. Alureș — Minerul Petroșani 1—0 (0—0); Știința Cluj — Dinamo Orașul Stalin 1—0 (0-0). Echipa U.R.S.S. a cîștigat turneul internațional de baschet de la Milano Turneul internațional de baschet pentru „Premiul Mariano“ a luat sfîrșit duminică seara cu victoria strălucită a echipei Uniunii Sovietice care a învins în întîlnirea finală echipa R. P. Ungare cu 78—62. Cu o seară înainte, baschetbaliștii sovietici au cîștigat cu scorul de 79—58 întîlnirea cu echipa R. Cehoslovacă. In aceeași seară, echipa R. P. Ungare a învins Belgia cu 120—73, iar Franța a întrecut Italia cu 78—63. Emil Zatopek a stabilit un nou record mondial la 5000 m. plat PARIS, 3 (Agerpres). După cum s-a anunțat, guvernul francez a interzis săptămîna trecută sosirea la Paris a cunoscutului sportiv cehoslovac Emil Zatopek, care a fost invitat în mod oficial de organizațiile sportive franceze să participe la concursul internațional de atletism din 30 mai. După cum relatează ziarul ,,1‘Humanité Dimanche“, guvernul francez a fost nevoit să cedeze în fața presiunii opiniei publice. In dimineața zilei de 30 mai Emil Zatopek a sosit la Paris. In după amiaza aceleiași zile, Zatopek s-a prezentat la startul probei de 5000 m, plat din cadrul concursului internațional de atletism care a avut loc pe stadionul Colombes. Campionul olimpic a realizat o performanță extraordinară în această cursă, reușind să doboare recordul mondial care fusese stabilit cu 12 ani în urmă de atletul suedez Gunder Haegg. Cronometrele au arătat timpul de 13’57”2/10. Vechiul record mondial fusese bătut cu o secundă După terminarea cursei, spectatorii francezi au ovaționat călduros pe sportivul cehoslovac. Cel de al Ill-lea Congres al Partidului celor ce muncesc din Ungaria și-a încheiat lucrările BUDAPESTA, 31 (Agerpres). — M.T.I. La 30 mai Congresul al ÎII-lea al Partidului celor ce muncesc din Ungaria și-a încheiat lucrările. Congresul a adoptat noul Statut modificat al Partidului celor ce muncesc din Ungaria, Congresul a ales organele conducătoare ale partidului — Comitetul Central compus din 71 membri și 19 membri supleanți, și Comisia de revizie compusă din 13 membri. Mátyás Rákosi, care a prezidat ședința de închidere, a adresat delegaților o cuvîntare în care a făcut bilanțul lucrărilor celui de al Ill-lea Congres al Partidului celor ce muncesc din Ungaria. Participantii la Congres au ovaționat furtunos în cinstea Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și a celorlalte partide, comuniste și muncitorești frățești. BUDAPESTA, 31 (Agerpres). — M. T. I Ziarele publică următorul comunicat : La 30 mai a avut loc o plenară a Comitetului Central al Partidului celor ce muncesc din Ungaria, ales la cel de al Ill-lea Congres al Partidului. La plenară s-a adoptat în unanimitate următoarea hotărîre : Biroul Politic al C.C. va fi format din nouă membri și doi membri supleanți. Membrii Biroului Politic al C. C. : Mátyás Rákosi, Imre Nagy, Ernö Gero, Mihály Farkas, Lajos Ács, Istvan Hidas, Antal Apro, Andras Hagedus, Bela Szalai. Aembrii supleanți ai Biroului Politic : Istvan Bata, Josef Mekis. Comitetul Central a ales Secretariatul, alcătuit din cinci persoane : Mátyás Rákosi, Mihály Farkas, Lajos Ács, Bela Veg și Ianos Matokcsi. Chezășia succeselor noastre trecute, ca și a celor viitoare, a declarat Mátyás Rákosi, este sprijinul multilateral primit din partea eliberatoarei noastre — Uniunea Sovietică frățească și din partea țărilor de democrație populară. Asistența a întimpinat această declarație cu aplauze furtunoase. Rákosi a rostit cuvinte de salut în cinstea Partidului celor ce muncesc din Ungaria și în cinstea Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, sub Sub steagul lui Marx-Engels-Lenin-Stalin, steagul internaționalismului proletar, înainte, spre noi succese, spre noi victorii ! Aceste cuvinte rostite de Mátyás Rákosi au fost primite cu aplauze furtunoase de toți cei prezenți în sală. Ridicîndu-se în picioare, participanții la Congres au intonat „Internaționala" Mátyás Rákosi a fost ales prim secretar al Comitetului Central al Partidului celor ce muncesc din Ungaria. Au fost aleși de asemenea memorii Comisiei Centrale de Control : Gyula Alapi, G. Asztalos, Ferenc Ács, Josef D^co, Imre Doegei, Josef Hajdu, Arpad Hazi, Karoly Kiss, Ferenc Konoc, Karoly Maroti, Ferenc Nezval. Membrii supleanți ai Comisiei Centrale de Control au fost aleși Laszlone Bernat și Istvan Peteri. Karoly Kiss a fost ales președinte al Comisiei Centrale de Control. La 30 mai a avut loc prima ședință a Comisiei Centrale de Revizie, aleasă la cel de al treilea Congres al Partidului celor ce muncesc din Ungaria Istvan Kristof a fost ales președinte al Comisiei Centrale de Revizie. Plenara noului Comitet Central Mesajul de salut trimis de Mao Tze dun secretarilor onorifici ai Congresului indienilor din Africa de sud PEKIN, 30 (Agerpres). — China Nouă transmite : La 28 mai, președintele Mao Tze-dun a trimis un mesaj de salut lui Yusuf Cacealia și lui D. U. Mistry, secretari onorifici ai Congresului indienilor din Africa de sud, ca răspuns la mesajul lor din 24 aprilie în care îi cereau sprijinul în lupta lor pentru drepturi democratice, împotriva discriminării rasiale și asupririi. Mesajul președintelui Mao Tzedun a fost adresat în ajunul deschiderii celei de a 21-a conferințe a Congresului indienilor din Africa de sud, care a avut loc între 29-31 mai. In mesaj se spune : „In numele poporului chinez, sprijin pe deplin poziția justă a popoarelor care nu sînt de rasă albă din Africa de sud (inclusiv indieni și alte popoare asiatice și africane) pentru drepturi democratice și împotriva discriminării rasiale și asupririi. Urez conferinței Dumneavoastră succes în cauza unirii indienilor și tuturor popoarelor din Africa de sud — atît de rasă albă cît și a care nu sînt de rasă albă — în lupta celor lor pentru pace, libertate, democrație și progres“. Iată mesajul Congresului indienilor din Africa de sud : „Cea de a 21-a conferință a Congresului indienilor din Africa de sud va avea loc în zilele de 29, 30 și 31 mai 1954 pentru a examina problemele care se pun populației indiene din Africa de sud. Printre alte probleme, Congresul urmează să hotărască asupra metodelor de luptă care îi vor oferi posibilitatea ca, în colaborare cu diferitele pături ale populației sud-africane, să inițieze un program de acțiune pentru dobîndirea drepturilor democratice pentru toți. „Noi, indienii din Africa de sud, ne luăm angajamentul să facem tot ce ne va sta în putință pentru a infringe rasismul și asuprirea. In unire cu diferite pături ale poporului nostru și cu sprijinul popoarelor din afara frontierelor noastre și de dincolo de mări, care sînt unite cu noi în numele unei năzuinți comune de pace și progres, pășim înainte pe calea spre crearea unei Africi de sud cu adevărat democrate. „Folosim prilejul pentru a vă mulțumi Dumneavoastră, guvernului și poporului marii Dumneavoastre țări, pentru sprijinul plin de însuflețire acordat cauzei noastre: „De aceea, în preajma conferinței noastre, ne adresăm ’ Dumneavoastră cu rugămintea de a ne trimite un mesaj de sprijin și de urări de bine“. Secretarii onorifici ai Congresului indienilor din Africa de sud au adresat un mesaj similar premierului Ciu Enlai. In Consiliul Aliat pentru Austria VIENA. 31 (Agerpiis). — TASS Ședința ordinară din 28 mai a Consiliului Aliat pentru Austria a fost prezidată de C. Vost, înalt comisar ad-interim al S.U.A. în Austria. La ședință au participat : I. I. Ilicev, înalt comisar al U.R.S.S. în Austria ; J. Pagart, înalt comisar al Franței, și G. Wallinger, înalt comisar al Angliei. La această ședință, C. Yost, referindu-se la declarația făcută de I. I. Ilicev la ultima ședință a Consiliului Aliat și la declarația făcută de acesta guvernului austriac, a încercat să ia apărarea organizaților fasciste și militariste care în ultima vreme și-au intensificat în mod deosebit activitatea in zonele occidentale ale Austriei. Totodată, reprezentantul american a prezentat spre examinare Consiliului Aliat un proiect de rezoluție care avea drept scop să justifice încălcarea de către guvernul austriac și de către autoritățile americane în zona lor de ocupație, a acordurilor cu privire la control și a altor acorduri cvadripartite cu privire la controlul în Austria. A luat apoi cuvîntul înaltul comisar al U.R.S.S., I. I. Ilicev, care a respins cu hotărîre afirmațiile neîntemeiate ale reprezentantului american. El a declarat următoarele : Pe baza unor fapte de netăgăduit, am propus ca înalții comisari ai S.U.A., Angliei și Franței să ia în zonele lor măsurile corespunzătoare pentru interzicerea activității organizațiilor fasciste și militariste și ca Consiliul Aliat să avertizeze guvernul austriac de necesitatea îndeplinirii cu strictețe a hotărîrii celor patru puteri referitoare la interzicerea activității în Austria a unor asemenea organizații. Faptul că reprezentantul american a pus la actuala ședință a Consiliului Aliat problema declarației înaltului comisar sovietic în legătură cu încălcarea de către autoritățile austriace a acordului celor patru puteri cu privire la control, dovedește că autoritățile de ocupație ale S.U.A. nu numai că justifică comportarea ilegală a autorităților austriace, dar că ele însele au pășit pe calea încălcării fățișe a hotărîrilor cvadripartite cu privire la Austria. Pornind de la cele expuse mai sus, prezint spre examinare Consiliului Aliat următoarea propunere : „Consiliul Aliat hotărăște : 1) Să considere necesar ca înalții comisari ai S.U.A., Angliei, Franței și U.R.S.S., călăuzindu-se după acordul cu privire la mecanismul de control în Austria, să ia fără întîrziere în zonele lor măsurile corespunzătoare pentru interzicerea activității organizațiilor fasciste și militariste. 2) Să avertizeze guvernul austriac de necesitatea aplicării cu strictețe a acordului cu privire la control și a celorlalte hotărîri cvadripartite cu privire la controlul in Austria, care interzic activitatea pe teritoriul Austriei a organizațiilor fasciste și militariste, precum și propaganda ideii nefaste a Anschlussului". Hotărîrea guvernului R. D. Germane cu privire la organizarea unui referendum popular BERLIN. 31 (Agerpres). La 29 mai presa democrată berlineză a publicat o hotărîre a guvernului Republicii Democrate Germane cu privire la organizarea unui referendum popular în problema „Pentru un tratat de pace și retragerea trupelor de ocupație — sau pentru tratatul cu privire la „comunitatea defensivă europeană“ și „tratatul general“ și staționarea trupelor de ocupație pe termen de 50 de ani în Germania ?“ Hotărîrea a fost adoptată în cadrul îndeplinirii hotărîrii din 26 mai 1954 a Camerei Populare a Republicii Democrate Germane, ^ Sesiunea Sovietului Suprem al R. S. F. S. R. MOSCOVA, 31 (Agerpres). La 31 mai au Început la Moscova lucrările celei de a 5-a sesiuni a Sovietului Suprem al R.S.F.S.R. Pe ordinea de zi a sesiunii figurează problema aprobării bugetului de stat al Federației Ruse pe anul 1954 și raportul privind executarea bugetului pe anul 1953, precum și problema ratificării decretelor Prezidiului Sovietului Suprem al R. S. F. S. R. Alegerile din R. P. Albania TIRANA, 31 (Agerpres). — Agenția Telegrafică Albaneză transmite : La 30 mai, în Republica Populară Albania s-au desfășurat îintr-o atmosferă de înalt avînt politic alegerile pentru Adunarea populară a celei de a 3-a legislaturi. Potrivit datelor Comisiei centrale electorale, pînă la ora 12 In nouă regiuni ale republicii au votat, intre 94% (regiunea Kukës) și 98,5% (regiunile Berat, Korcea, Durrës, Argirocastro) din numărul alegătorilor înscriși. La Tirana tot pînă la această oră votaseră 97% din alegători, Declarația ambasadorului Guatemalei în Argentina BUENOS AIRES, 31 (Agerpres). TASS Ambasadorul Guatemalei în Argentina, Manuel Galich, a organizat o conferință de presă în legătură cu pregătirea de către S.U.A. a unei intervenții militare împotriva Guatemalei. La conferința de presă, la care au asistat reprezentanții presei argentinene și străine, ambasadorul Guatemalei a făcut o declarație în care se spune : „Primejdia unei agresiuni militare care amenință Guatemala constituie de asemenea un pericol pentru toate republicile din America Latină“. Galici a spus în continuare : „Există un plan minuțios elaborat pentru a ataca Guatemala, folosind în acest scop orice pretext neînsemnat în momentul cînd, după părerea unora, opinia publică de pe continent va fi gata să accepte afirmația că este vorba doar de salvgardarea democrației Americii de agresiunea comunistă“. Manuel Galich a arătat că declarația lui Dulles și a altor politicieni proeminenți din S.U.A. cu privire la faptul că Guatemala amenință Canalul Panama și unele state din America Latină nu se sprijină pe nimic și este ridicolă. Atentat împotriva primului ministru al Tunisiei TUNIS, 31 (Agerpres). După cum transmite agenția „France Presse“, in cursul zilei de 29 mai, la Tunis a avut loc un atentat împotriva primului ministru al Tunisiei, Mzali. Evenimentele din Pakistan DELHI, 31 (Agerpres). După cum anunță postul de radio Delhi, guvernul central pakistanez a demis guvernul din Pakistanul de est condus de Fazlul Hali. Conducerea provinciei a fost încredințată unui nou guvernator. La 30 mai, generalul-maior Iskander Mirza a depus jurămîntul ca guvernator al provinciei. El l-a înlocuit pe fostul guvernator al Pakistanului de est, Halik-Uz-Zaman. Intr-o ediție specială, ziarele din Carad au anunțat încetarea aplicării prevederilor constituției pentru Bengalul de est. In discursul său radiodifuzat din 30 mai, primul ministru al Pakistanului, Mohammed Ali, a comunicat hotărîrea guvernului său de a demite guvernul Fazlul Hak. La Stuttgart vor fi reluate experiențele cu proiectile rachetă BERLIN, 31 (Agerpres). Referindu-se la o informație a agenției „United Press“, ziarul „Neues Deutschland“ scrie că în vara acestui an vor fi reluate la Stuttgart experiențele cu proiectilele rachetă care au fost sistate după înfrângerea Germaniei hitleriste. După cum scrie ziarul, aceste experiențe vor fi conduse de constructorul militar hitlerist Eugen Senger care a construit pentru Wehrmachtul hitlerist proiectilele rachetă ..V-2“ Apropiata conferință a reprezentanților statelor majore ai S.U.A., Angliei, Franței, Australiei și Noii Zeelande PEKIN, 31 (Agerpres). — China Nouă La 2b mai, Departamentul de stat al S. U. A. a anunțat că reprezentanții militari ai șefilor de stat major ai S. U. A., Marii Britanii, Franței, Australiei și Noii Zeelande se vor întruni la Washington la 3 iunie. Washingtonul a declarat de nenumărate ori că intenția guvernului S. U. A. este ca, și acest prilej, să se pună bazele blocului agresiv al Asiei de sud est. Totodată se anunță că conferința reprezentanților statelor majore ai celor cinci state va „completa“ tratativele dintre S. U. A. și celelalte țări. COPII FARA SURÎS In țările capitaliste, copii sunt siliți sa muncească din greu pentru o bucată de pline. Din lipsă de îngrijire medicală, ei suferă de cele mai îngrozitoare boli și mulți mor înainte de a atinge vîrsta de 5 ani. Milioanele de copii din țările capitaliste sînt sortiți de către regimurile de exploatare să trăiască în cea mai neagră mizerie. Ei au o copilărie fără scris, fără bucurii. Clișeul din stiigă. Doi copii flămînzi, ai unui muncitor agricol american șomer, își așteaptă cu nerăbdare tatăl care le va aduce poate bucata de pîine la care visează. Clișeul din dreapta. O familie săracă cu mulți copii, din Sicilia (Italia), a fost nevoită să se mute într-un garaj, unde trăiește în condițiuni îngrozitoare.