Apărarea Patriei, octombrie 1954 (Anul 10, nr. 231-256)

1954-10-02 / nr. 231

I cé ÄjäJ , ; y Pentru patria noastră, Republica Populară Române în Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL X Nr. 231 (2536) Sîmbătă 2 octombrie 1954 6 PAGINI — 20 BANI : •______________________ •. • ^~x«._ ^jy ~ ' ndia il wainVwlin 111 Ul 1 11 Ol UIUUUII UIUUM iiuuouu oui JrJUMDADPA iWTPIH b?,ore?c cu .în alrle zTM ForeleH at'! ale R 'j-R-care d^WE^hLjk mpst$ äffi Im im F Im mpsm 1 im 1 Ï1 i stau de straja suveranității și independenței poporului român, ÊmM SmàS 1 milw m *»■ 1IKILË securității sale și păcii. Trăiască Forțele Armate ale Republicii Populare Romîne! 2 OCTOMBRIE Tovarăși soldați și matrozi, sergenți și cartnici, ofițeri, generali și amirali. Astăzi, poporul romîn sărbătorește Ziua Forțelor sale Armate. Vă salut și vă felicit cu prilejul celei de a 11-a aniversări a Forțelor Armate ale Republicii Populare Romîne și vă urez noi succese în perfecționarea măiestriei de luptă, în ridicarea pe o treaptă și mai înaltă a educației politice și ostășești, în însușirea temeinică a tehnicii de luptă moderne, in întărirea ordinei, a disciplinei militare și a vigilen BUCUREȘTI ței, în ridicarea continuă a capacității de luptă a trupelor Trăiască Forțele Armate ale Republicii Populare Romîne! Trăiască alianța și prietenia veșnică cu marea Uniune Sovietică ! Trăiască Partidul Muncitoresc Romîn ! Trăiască guvernul Republicii Populare Romîne MINISTRUL FORȚELOR ARMATE ALE R.P.R General de Armată EMIL BODNĂRAȘ ORDINUL MINISTRULUI, FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII POPULARE ROMÎNE Nr. M 16 2 octombrie Ziua Forțelor noastre Armate Astăzi, 2 octombrie, întregul popor muncitor, militarii Armatei noastre, sărbătoresc Ziua Forțelor Armate ale" R.P.R. Gîndurile oamenilor muncii, gîndurile tuturor celor care își iubesc cu înflăcărare patria liberă, se îndreaptă pline de dragoste către fiii și frații lor, cărora le-au încredințat nobila misiune de a sta de strajă hotarelor noastre sfinte, suveranității și independenței poporului romîn, securității sale și păcii. Anul acesta, poporul muncitor sărbătorește Ziua Forțelor sale Armate în condițiile unei munci entuziaste pentru întîmpinarea celui de al II-lea Congres al P. M. R. și a celei de a 37-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie cu noi succese pe drumul construirii socialismului, al ridicării neîncetate a nivelului de trai, material și cultural, al celor ce muncesc, pentru continua întărire a capacității de apărare a scumpei noastre patrii. Făurirea Armatei noastre Populare reprezintă una din cele mai de seamă realizări ale regimului de democrație populară. Ea este rodul luptei duse de partidul clasei muncitoare pentru crearea unei armate de tip nou, care să slujească cu abnegație interesele poporului romîn. In opera de făurire și întărire a Armatei R. P. R., partidul nostru se călăuzește cu consecvență după glorioasa experiență a P.C.U.S. care a creat Armata Sovietică — prima armată din lumea muncitorilor și țăranilor — armată care și-a cîștigat prin tăria și vitejia ei, prin caracterul ei eliberator, prin lupta neobosită de străjuitor al păcii, dragostea și admirația popoarelor lumii. Prin caracterul și compoziția sa, prin misiunea ce i s-a încredințat de către Partidul Muncitoresc Romîn și Guvernul R. P. R., Armata noastră Populară se deosebește fundamental de armata Romîniei burghezo-moșierești și de orice altă armată a statelor capitaliste. Au apus pentru totdeauna vremurile cînd armata era o școală a urii și disprețului față de oamenii muncii, o unealtă oarbă pentru apărarea privilegiilor claselor stăpînitoare, pentru reprimarea maselor exploatate, cînd ostașii erau tîrîți în războaie de jaf și cotropire. Au dispărut timpurile în care ostașii — flămînzi, prost echipați, bătuți și batjocoriți — erau împinși de clasele exploatatoare să tragă în frații și părinții lor, care luptau pentru o viață mai bună. Armata noastră Populară constituie o școală de educație patriotică a fiilor poporului muncitor, o școală în care se formează militari luminați, conștienți de înalta misiune ce li s-a încredințat — apărători de nădejde ai cuceririlor revoluționare ale tuturor celor ce muncesc din patria noastră. Armata instruită și Republicii Populare Romîne, educată de partid după exemplul glorioasei Armate Sovietice, își trage puterea din forța și trăinicia regimului democrat-popular — a cărui temelie este alianța dintre clasa muncitoare cu țărănimea muncitoare — din legătura indisolubilă cu poporul muncitor, din conducerea ei nemijlocită de către partid. Ea este armată muncitorilor și țăranilor muncitori, armata frăției dintre poporul romîn și minoritățile naționale, armată educată în spiritul internaționalismului proletar, în spiritul dragostei și respectului pentru oamenii muncii din toate țările. Ca o caracteristică pentru armata noastră, ca armată de tip nou, este deplina unitate de interese ce există între ofițeri și ostași, între armată și popor. Aceasta oglindește crescînda unitate moralo-politică a poporului muncitor. Educați în spiritul marilor idei ale marxism-leninismului, militarii noștri sînt pătrunși de înalta conștiință patriotică că slujesc interesele poporului, sînt mîndri că ei apără, cu arma în mînă, patria lor scumpă, suveranitatea și independența ei, că sînt apărători ai cauzei păcii și socialismului. Pentru îndeplinirea acestei nobile misiuni, ei nu-și precupețesc nici viața. Armata noastră Populară este continuatoarea celor mai luminoase tradiții ale poporului romîn. Pilde însuflețitoare sînt pentru militarii armatei noastre faptele de arme ale înaintașilor lor în luptele duse împotriva cotropitorilor turci la Rovine, Podul înalt, Călugăreni, Ziliștea, neînfricarea de care au dat dovadă ostașii romîni la 1877 pe redutele Griviței și ale Smîrdanului, vitejia armatelor romîne la Mărășești și Mărăști în lupta împotriva armatelor germane invadatoare, eroismul cu care unitățile romînești au luptat pe frontul antihitlerist. u. Cu litere de aur sînt înscrise în istorării noastre mărturiile străvechii frății de arme romîno-ruse, ajutorul eroic primit de Ion Vodă din partea cazacilor zaporojeni, sprijinul căpătat de Mihai Viteazul din partea Rusiei, lupta voluntarilor romîni, în rîndurile armatei ruse conduse de străluciții comandanți Rumianțev, Suvorov și Cutuzov, ajutorul puternic al poporului rus acordat ostașilor romîni pentru cucerirea independenței de stat a țării, în 1877. Ostașii romîni au luptat vitejește, alături de glorioasele oști sovietice, împotriva fascismului german, încadrați în Frontul II Ucrainean, ei au participat la 16 operații și 367 lupte, au eliberat peste 3800 centre populate și au capturat peste 100.000 prizonieri. Ca o înaltă apreciere a aportului adus în lupta comună, unitățile românești au fost citate de 78 ori prin ordine de către comandamentele sovietice și de 7 ori de către Comandantul Suprem al Armatei Sovietice.— I. V. Stalin. In focul luptelor crîncene duse de trupele romînești pe frontul antihitlerist, alături de vitezele oști ale marelui Stat Sovietic, s-a închegat puternic frăția de arme romîno-sovietică, s-au reînnodat pe temelii noi legăturile de prietenie care unesc de veacuri popoarele romîn și rus. Aceste tradiții sînt astăzi cultivate în rîndul militarilor Armatei noastre Populare. In unități și subunități, prin strădania lor și a comandanților, cu ajutorul organizațiilor de partid și al organizațiilor atemiste, numeroși militari devin fruntași în pregătirea de luptă și politică, mulți înfăptuiesc adevărate acte de eroism. Armata noastră Populară are la baza activității ei de pregătire de luptă știința militară sovietică, experiența de luptă a glorioasei Armate Sovietice, cîștigată în Marele Război al Uniunii Sovietice pentru Apărarea Patriei, și propria noastră experiență cîștigată pe frontul antihitlerist, îmbogățite pe baza ultimelor progrese ale științei și tehnicii. La baza educației militarilor armatei noastre stă măreața și atot biruitoarea învățătură a lui Marx, Engels, Lenin, Stalin, despre lume și societate. însușirea învățăturii marxist-leniniste le dă militarilor Forțelor noastre Armate cheia înțelegerii și orientării lor juste în problemele construirii socialismului, ale politicii interne și internaționale, le dă posibilitatea să rezolve cu succes toate problemele complicate ale cîmpului de luptă modern, ale pregătirii de luptă și politice a unităților și subunităților. Hotărîrea și dragostea cu care militarii înțeleg să-și îndeplinească nobila lor misiune sînt oglindite în rezultatele bune pe care le dobîndesc în pregătirea de luptă și politică, în întărirea ordinei și disciplinei militare, în ascuțirea vigilenței revoluționare. Cu ocazia sărbătorii celei de a zecea aniversări a eliberării patriei noastre, multe unități și numeroși militari au primit înalte distincții, ca răsplată a rezultatelor deosebite obținute în pregătirea de luptă și politică. Astfel, unitatea din care face parte ofițerul Hornea Nicolae a fost distinsă de către Prezidiul Marii Adunări Naționale cu Ordinul „Steaua R. P. R.“ clasa a 5-a. Ofițeri, sergenți și soldați au fost decorați cu preține și medalii ale R.P.R., li s-au decernat diplome de onoare ale C.C. al U.T.M., semne onorifice de armă, premii. Ca prețuire a faptelor ostășești, unitățile din care fac parte ofițerii Comănici Ștefan și Văleariu Ion au primit „Steagul Roșu al C.C. al U.T.M.“. Aplicațiile tactice executate în unități, concursul de tragere pe armată ce s-a desfășurat de curînd, au scos în evidență gradul de pregătire al militarilor, calitățile cadrelor noastre de comandanți, roadele muncii comuniștilor și utemiștilor. Aceste rezultate trebuie însă sporite continuu. Poporul nostru, care duce cu consecvență o politică de pace, nu uită în același timp că cercurile imperialiste caută prin orice mijloace să submineze pacea, pregătindu-se pentru un nou război mondial. Cu ajutorul trădătorilor de patrie, ele atentează la independența și suveranitatea Republicii noastre Populare, la securitatea țărilor lagărului păcii. Militarii armatei noastre, care au jurat poporului să apere cu devotament munca sa creatoare, trebuie să-și îndeplinească cu cinste această patriotică misiune, întreaga armată — de la soldat la general — au datoria de a-și ridica necontenit măiestria de luptă. Munca politică de partid să întărească și mai mult autoritatea comandanților, lucrătorii politici să continue cu perseverență pregătirea lor militară și de specialitate. Comandanții și organele politice, sprijinindu-se pe forța politică mobilizatoare a organizațiilor de partid și organizațiilor atemiste, trebuie să conducă, și să îndrumeze permanent, zi de zi, munca pentru ridicarea continuă a nivelului ideologic al militarilor, pentru dezvoltarea conștiinței lor politice, a simțului răspunderii personale pentru apărarea patriei. Să întărească neîncetat disciplina și ordinea militară, să ridice mai sus munca de educare patriotică a militarilor și vigilența lor, revoluționară. Ofițerii armatei noastre au datoria să-și însușească cu multă perseverență știința și arta militară sovietică, să-și perfecționeze continuu pregătirea tacticoperativă, deprinderile de comandanți și educatori ai soldaților și sergenților din subordine. Ei au obligația să pună la baza întregii activități din unități și subunități cerințele regulamentelor noastre militare, să manifeste în permanență un înalt spirit organizatoric, să privească cu mai multă exigență munca proprie și a subordonaților. Acum cînd întregul nostru popor muncitor întîmpină cel de al doilea Congres al partidului cu noi succese în muncă, militarii, urmînd exemplul oamenilor muncii, intensifică activitatea lor în vederea îndeplinirii sarcinilor mari și de răspundere ce le stau în față. De Ziua Forțelor Armate ale R. P. R., militarii își îndreaptă cu recunoștința gîndul către Partidul Muncitoresc Romîn, către întregul popor muncitor, și se angajează să-și îndeplinească cu cinste sarcinile ce le revin, să apere cu strășnicie pămîntul patriei, cerul și apele ei, munca harnică a poporului muncitor. Trăiască Forțele Armate ale Republicii Populare Romîne ! Trăiască frăția de arme romîno-sovietică ! Trăiască poporul muncitor, constructor al socialismului ! Trăiască înțeleptul nostru conducător, Partidul Muncitoresc Romîn și Comitetul său Central ! Recepția oferită de ambasadorul R.P. Chineze la București In seara zilei de 1 octombrie, cu ocazia celei de a 5-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al R. P. Chineze la București, Wan lupin, a oferit o recepție în sălile Casei Centrale a Armatei. La recepție au participat tovarășii : Gh. Gheorghiu-Dej, I. Chișinevschi, Chivu Stoica, Al. Moghioroș, general de armată Emil Bodnăraș, P. Borilă, C. Pîrvulescu, D. Coliu, general locotenent Al. Drăghici, M. Dalea, S. Bughici, acad. M. Sadoveanu, acad. prof. dr. C. I. Parhon, D. Petrescu, S. Toma, Constanța Crăciun, Liuba Chișinevschi, Ghizela Vass, Marcel Popescu, membri ai C.C. al P.M.R., membri ai guvernului, M. Macavei, președinte de onoare al Institutului Romîn pentru Relațiile Culturale cu Străinătatea, Stelian Moraru, președintele Consiliului Central al Sindicatelor, deputați ai Marii Adunări Naționale, conducători ai organizațiilor obștești, Eroi ai Muncii Socialiste, academicieni, oameni de artă, generali și ofițeri superiori ai Forțelor noastre Armate, reprezentanți ai presei romîne și străine. La recepție au participat membri ai corpului diplomatic : W. Wrzosek, ambasadorul R. P. Polone, L. G. Melnikov, ambasadorul Uniunii Sovietice, Den Em, ambasadorul R. P. D. Coreene, W. Eggerath, ambasadorul R. D. Germane, L. Pataki, ambasadorul R. P. Ungare, Stoian Pavlov, ambasadorul R. P. Bulgaria, J. Sedivy, ambasadorul R. Cehoslovace, M. Lako, ministrul R. P. Albania, Dermot Francis Mac Dermot, ministrul Marii Britanii, A. Parodi, însărcinat cu afaceri al Elveției, Stevan Loc, însărcinat cu afaceri ad interim al Iugoslaviei, A.C.K. Wright, însărcinat cu afaceri ad interim al Danemarcei, A. A. Thesleff, însărcinat cu afaceri ad interim al Finlandei, Yehuda Carmel, însărcinat cu afaceri ad interim al Israelului, G. E. Westling, atașat al Legației Suediei, și alții. A luat parte de asemenea M. B. Mitin, membru al Academiei de Științe a U.RSS. La recepție au participat membri ai Ansamblului artistic al Armatei Populare Chineze de Eliberare, în frunte cu generalul Den L, conducătorul Ansamblului. In cadrul recepției,artiști chinezi și romîni au prezentat un program artistic. Recepția a decurs într-o atmosferă de caldă prietenie. Către Comitetul Central al Partidului Comunist Chinez PEKM La cea de a 5-a aniversare a constituirii Republicii Populare Chineze, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn trimite viteazului Partid Comunist Chinez și marelui popor chinez un fierbinte salut frățesc. Victoria istorică mondială a poporului chinez, încununată de crearea Republicii Populare Chineze, a însemnat o grea lovitură dată întregului sistem imperialist și a dat un nou și puternic avînt luptei de eliberare națională a popoarelor asuprite din colonii și țările dependente. Crearea Republicii Populare Chineze a adus o uriașă contribuție la întărirea frontului păcii și socialismului.In acești 5 ani de muncă și luptă eroică, poporul chinez, sub conducerea Partidului Comunist Chinez în frunte cu tovarășul Mao Tze-dun, a dobîndit mari victorii în consolidarea statului popular, în dezvoltarea economiei naționale și culturii. Aceste victorii sînt consfințite în noua constituție, recent adoptată de către Adunarea reprezentanților populari din întreaga Chină. Prin lupta vitejilor voluntari chinezi și a eroicului popor coreean a fost înfrîntă agresiunea imperialistă în Coreea. Poporul romîn, însuflețit de dragoste și admirație pentru activitatea creatoare a poporului frate chinez, saluta cu bucurie fiecare realizare pe calea întăririi Chinei noi, a ridicării nivelului de trai material și cultural al oarmenilor muncii din China populară. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn urează din inimă Partidului Comunist Chinez noi și mari victorii în întărirea și consolidarea statului democrat popular, în construirea socialismului în Republica Populară Chineză, în lupta pentru apărarea cauzei păcii COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÎN % ■ -- - . > O • <5 Telegrame primite de ministrul Forțelor Armate ale R.P.R. cu prilejul zilei de 2 octombrie Vicepreședintelui Consiliului de Miniștri general de armată EMIL BODNĂRAȘ Ministrul Forțelor Armate ale R. P. R. Vicepreședintelui Consiliului de Miniștri general de armată EMIL BODNĂRAȘ Ministrul Forțelor Armate ale R. P. R. Vicepreședintelui Consiliului de Miniștri general de armată EMIL BODNĂRAȘ Ministrul Forțelor Armate ale R. P. R. Vicepreședintelui Consiliului de Miniștri general de armată EMIL BODNĂRAȘ Ministrul Forțelor Armate ale R. P. R. Vicepreședintelui Consiliului de Miniștri general de armată EMIL BODNĂRAȘ Ministrul Forțelor Armate ale R. P. R. Stimate tovarășe Ministru, vă rog să primiți felicitări cordiale cu prilejul sărbătoririi Zilei Forțelor Armate ale Republicii Armata Populară Romînă este apărătoarea fermă a construcției socialiste și a cauzei păcii. Cu ocazia Zilei Forțelor Armate ale R.P.R., vă transmit, în numele Armatei Populare Chineze de EstCu prilejul celei de a 11-a aniversări a creării Armatei Populare Romîne, în numele întregului personal al Armatei Populare Coreene și al meu personal, vă transmit felicitări dvs. și întregului personal al Armatei Populare Romîne. Phenian, 1 octombrie 1954. Cu prilejul sărbătoririi armatei frățești a R.P.R., în numele ostașilor Armatei Populare Polone și al meu personal, vă transmit, tovarășe Ministru, dvs., precum și ostașilor Forțelor Armate ale R.P.R., salutări călduroase și cordiale. Totodată urez Forțelor Armate ale R.P.R., unite prin frăția de Cu prilejul sărbătorii Armatei Republicii Populare Romîne, vî transmit, tovarășe Ministru, dv. și în același timp tuturor ostașilor și comandanților Armatei Populare Române, felicitări calde și cordiale în numele tuturor militarilor Armatei Populare Bulgare și al meu personal. Vă rog să primiți cele mai bune urări de succese continue în opera de întărire a puterii și capacității de Sofia, 1 octombrie 1954, Populare Romîne și cele mai bune urări de succese în opera de întărire a puterii de luptă a Armatei Populare Romîne. N. BULGANIN derare, atît dvs., cit și tuturor ostașilor Armatei Populare Romîne, călduroase felicitări. PÎN DE HUAI Ministrul Apărării Republicii Populare Chinezi că doresc sănătate și noi succese strălucite în opera de dezvoltare și întărire a puterii de luptă a Armatei Populare Romîne. Locțiitorul Președintelui Cabinetului de Miniștri și Ministru al Apărării Naționale, vicemareșal al R.P.D. Coreene TOENGHEN arme și idei cu puternica Armată Sovietică, noi succese în întărirea capacității de apărare a patriei sale și păcii. Vicepreședintele Consiliului de Miniștri și Ministrul Apărării Naționale Mareșal al Poloniei K. ROKOSSOWSK! luptă a armatei poporului frate romîn în vederea asigurării construcției socialiste în patria sa și a întăririi lagărului păcii în frunte cu marea Uniune Sovietică. General de Armată PANCEVSKI Ministrul Apărării Naționale a Republicii Populare Bulgaria Tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne, a primit pe conducătorii Ansamblului de cîntece și dansuri al Armatei Populare Chineze de Eliberare In ziua de 1 octombrie 1954, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, președintele Consiliului de Miniștri al R.P.R., a primit conducerea Ansamblului de cîntece și dansuri al Armatei Populare Chineze de Eliberare, formată din : generalul Cen-I, conducător al Ansamblului, Tun Lian-u, Și Le-mîn, Li Wei, Fiu Kogan, Wei Fin și Ma Nan. A fost de față ambasadorul R. P. Chineze, Van Lupin, cu soția. La primire au participat tovarășii : Iosif Chișinevschi, prim vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Chivu Stoica, prim vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și ministru al Industriei Metalurgice și al Construcțiilor de Mașini, general de armată Emil Bodnăraș, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și ministru al Forțelor Armate ale R.P.R. A mai participat Oliver Sabău, vicepreședinte al Institutului Romîn pentru Relațiile Culturale cu Străinătatea, Conducătorii Ansamblului de cîntece și dansuri al Armatei Populare Chineze de Eliberare la Consiliul de Miniștri al R.P.R