Apărarea Patriei, mai 1955 (Anul 11, nr. 102-124)

1955-05-03 / nr. 102

BIBLIOTECA CENTRALĂ UNIVERSITAR/ Pentru patria noastră, Republica Populara Romînă #APARAREA MM Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XI Nr. 102 (2714) Marți 3 mai 1955 4 PAGINI — 20 BANI I. In numărul de azi: SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI, ZIUA SOLIDARITĂȚII INTERNAȚIONALE A CELOR CE MUNCESC, în țară, în unitățile Forțelor noastre Armate (pag. 2-a) Conferința ambasadorilor U.R.S.S. S.U.A., Marii Britanii și Franței cu participarea reprezentanților Austriei (pag. 3-a) IN PREAJMA ANIVERSĂRII MARII VICTORII: In văzduh în timp de noapte — Povestiri despre eroii Uniunii Sovietice (pag. 3-a) Interviul acordat de Palmiro Togliatti ziarului „Unita“ (pag. 3-a) Guvernul american a refuzat să acorde vize de intrare în S.U.A. participanților sovietici la întîlnirea de pe Elba (pag. 4-a) PARADA MILITARĂ DE 1 MAI DIN PIAȚA ROȘIE DIN MOSCOVA — Ordinul ministrului Apărării al U.R.S.S. cu prilejul sărbătorii zilei de 1 Mai — Cuvîntarea mareșalului Uniunii Sovietice G. K. Jukov (pag. 4-a) Sărbătorirea zilei de 1 Mai în străinătate (pag. 4-a) Un aspect al tribunei centrate din Piața „I. V. Stalin“ în timpul demonstrației oamenilor muncii din Capitală MAREA DEMONSTRAȚIE A OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALĂ CU PRILEJ Cuvîntarea tov. Miron Constantinescu la mitingul din Piața Stalin din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn și a Consiliului de Miniștri, vă felicit cu ocazia zilei de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a clasei muncitoare, ziua frăției celor ce muncesc din toate țările !n lupta pentru apărarea păcii, pentru independența națională a popoarelor, pentru socialism. Oamenii muncii din țara noastră, sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn, au realizat în cursul acestui an succese deosebite în toate sectoarele vieții noastre economice, politice și culturale, în munca de construire a socialismului. Pentru făurirea bazei economice a socialismului în țara noastră, partidul a aplicat în mod consecvent principiul leninist al industrializării socialiste, dezvoltînd cu precădere industria grea care constituie pîrghia necontenitei, creșteri a economiei țării. Muncind cu însuflețire pentru îndeplinirea planului cincinal, clasa muncitoare a obținut rezultate importante. Industria petroliferă din Republica Populară Romînă s-a apropiat încă în 1954 de nivelul ultimului an al cincinalului. Industria chimică a înfăptuit în trimestrul I, la producția globală, planul său cincinal, iar industria construcției de mașini și industria electrotehnică realizează în cursul acestui trimestru planul lor cincinal. Peste 200 de întreprinderi din ramurile Industriei grele, alimentare, de îmbrăcăminte și încălțăminte și-au îndeplinit planul cincinal și lucrează în contul anului 1956. Organizațiile de partid sînt în fruntea acestei lupte mărețe, mobilizînd clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, intelectualitatea patriotică. Organizațiile sindicale cu sprijinul U.T.M.-ului organizează cu succes întrecerea socialistă, înfăptuirea planului de electrificare, creșterea continuă a puterii instalate și a producției de energie la terme și hidrocentralele noastre permit ca industria și agricultura să se poată dezvolta necontenit, avînd asigurată energia necesară. Țărănimea muncitoare luptă pentru înfăptuirea sarcinii puse de partid și guvern, de a da recolte bogate și o producție mărită la hectar, de a produce în acest an 10 milioane tone de grîu și porumb. Sub conducerea organizațiilor de partid s-au întărit și dezvoltat cele peste 5150 gospodării agricole colective și întovărășiri agricole, care au obținut succese importante în lucrările agricole, în producerea de recolte bogate la hectar, arătînd astfel drumul spre belșug al întregii țărănimi muncitoare, drumul transformării socialiste a agriculturii. Pe baza succeselor obținute în industrie și agricultură, a creșterii considerabile a producției bunurilor de consum s-a dezvoltat rețeaua comerțului socialist și cooperatist, a crescut și s-a dezvoltat schimbul de mărfuri între orașe și sate; astfel a devenit posibilă, în decembrie 1954, desființarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele, iar recent reducerea de prețuri la unele articole alimentare și industriale, ceea ce duce la o creștere a nivelului de trai al oamenilor muncii. Aprovizionarea orașelor cu mărfuri alimentare și a satelor cu mărfuri industriale este din ce în ce mai bună. In scopul ridicării nivelului de trai și a salariului real este necesară îndeplinirea și depășirea planului de stat, mărirea continuă a producției, îmbunătățirea calității și sortimentelor produselor, creșterea productivității muncii, economisirea de materii prime și materiale, dezvoltarea întrecerii socialiste, aplicarea și extinderea metodelor înaintate ale fruntașilor în producție, scăderea prețului de cost al produselor. De o deosebită însemnătate în întărirea alianței dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, în lupta pentru reducerea prețului de cost al produselor, este ridicarea producției agricole, terminarea cît mai repede și în bune condiții a însămînțărilor de primăvară. Pentru aceasta sînt mobilizate toate forțele partidului, clasei muncitoare și țărănimii muncitoare, toate mijloacele, tractoarele, semănătoarele, alte mașini agricole și atelajele. Comitetele executive ale sfaturilor populare trebuie să-și concentreze toate eforturile în această direcție. Sprijinul multilateral pe care țara noastră l-a primit din partea Uniunii Sovietice, în ultimii 10 ani, se lărgește mai mult prin acordarea de către Uniunea Sovietică de ajutor tehnico-științific în domeniul producerii de energie atomică în scopuri pașnice în Republica Populară Romînă. Prin acordul încheiat recent la Moscova vom primi atît ajutor tehnico-științific, cît și sprijin în formarea de cadre științifice și inginerești, în scopul construirii unei pile atomice experimentale, a acceleratorilor de particule elementare și producerii de energie nucleară. Aceasta va da un mare avînt cercetărilor științifice și tehnice din țară în domeniul fizicii, chimiei, electricității, biologiei, medicinii etc. In timp ce în țările lagărului democrației și socialismului, în frunte cu marea Uniune Sovietică, producția industrială este în continuă dezvoltare, agricultura — după experiența agriculturii sovietice — asigură pe an ce trece mai multe produse agroalimentare, mergînd pe drumul marilor gospodării colective, prețurile scad, iar nivelul de trai material și cultural al oamenilor muncii este în continuă creștere, — cu totul alta este situația oamenilor muncii din țările capitaliste, coloniale și dependente. Intensificarea exploatării crîncene a oamenilor muncii de către capitaliști și moșieri, ruinarea maselor muncitorești și țărănești, prin restrîngerea continuă a producției civile în favoarea producției de război, apropie și adîncesc și mai mult criza economică, criză care duce la pauperizarea maselor, la mărirea șomajului și la foamete. Acest fapt este clar oglindit atît de situația milioanelor de șomeri totali și parțiali din S.U.A., Italia și alte țări capitaliste, cît și de greva docherilor și tipografilor englezi, a celor 300.000 muncitori din Saar, a celor 350.000 metalurgiști italieni, a luptelor duse de muncitorimea și țărănimea franceză, spaniolă, de popoarele din colonii etc. Totodată, aceasta ne arată că sub conducerea partidelor comuniste și muncitorești, clasa muncitoare din acele țări opune o rezistență dîrză planurilor războinice ale imperialiștilor și luptă cu hotărîre pentru independența națională pentru o viață mai bună, pentru pace. Tovarăși. Superioritatea orînduirii noastre democrat-populare izvorăște în primul rînd din faptul că la conducerea statului se află clasa muncitoare, că la temelia regimului democrat-popular stă alianța trainică, frățească și de nezdruncinat dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, rolul conducător în această alianță avîndu-l clasa muncitoare. Un alt factor principal al întăririi regimului de democrație populară în Republica Populară Romînă este prietenia și unitatea frățească care există între poporul romîn și minoritățile naționale, frăție ce izvorăște din interesele comune de construire a socialismului în Republica Populară Romînă — patria comună a tuturor celor ce muncesc din țara noastră. Regimul democrat-popular din Republica Populară Romînă asigură tuturor minorităților naționale drepturi egale cu ale poporului romîn, atît prin legile și Constituția Republicii Populare Romîne, cît și prin mijloacele materiale ce le sînt puse la dispoziție. Țara noastră, eliberată de sub jugul moșierilor și capitaliștilor, face parte din puternicul lagăr al păcii, democrației și socialismului, în fruntea căruia se află marea Uniune Sovietică, luptătoare consecventă pentru menținerea și întărirea păcii în lume, împotriva reînvierii militarismului german, pentru soluționarea pe cale pașnică a tuturor litigiilor internaționale. Conferința țărilor Asiei și Africii, care a avut loc de curînd la Bandung cu participarea Republicii Populare Chineze, a exprimat de asemenea voința comună a popoarelor acestor continente, de a lupta împotriva colonialismului, de a promova pacea și colaborarea între popoare, de a se opune războiului. Partidul și guvernul nostru cheamă oamenii muncii din Republica Populară Romînă să lupte cu avînt sporit pentru pace, pentru construirea socialismului în țara noastră, pentru întărirea capacității ei de apărare. Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii, ziua frăției celor ce muncesc din toate țările Trăiască marea țară a socialismului victorios, bastionul păcii și frăției între popoare, Uniunea Sovietică ! Trăiască mărețul lagăr al păcii și socialismului, în frunte cu Uniunea Sovietică ! Trăiască alianța trainică dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare forța de neclintit a regimului nostru de democrație populară ! La luptă pentru îndeplinirea cu succes a planului cincinal și a planului de electrificare ! Trăiască Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn ! Trăiască Guvernul Republicii Populare Romîne ! Sub steagul lui Marx-Engel-Lenin- Stalin, sub conducerea partidului, înainte spre victoria socialismului în patria noastră scumpă, Republica Populară Romînă ! Capitala a îmbrăcat haina mărețelor zile sărbătorești. Clădirile sînt împodobite cu steaguri roșii și tricolore, cu lozinci care slăvesc Ziua de 1 Mai, simbol al solidarității oamenilor muncii de pretutindeni, cu medalioane și portrete reprezentînd pe marii dascăli ai proletariatului și cu portrete ale conducătorilor partidului și ai statului nostru. Pe bulevardul Magheru, coloane nesfîrșite, afluind din toate părțile Capitalei, se îndreaptă spre Piața Stalin, tradiționalul loc al marilor demonstrații. Oameni ai muncii din toate întreprinderile și instituțiile Bucureștiului se adună neîncetat, dornici să raporteze partidului și guvernului despre rodul îmbelșugat al muncii lor neobosite, despre contribuția lor la întărirea patriei, la lupta pentru pace în întreaga lume Este ora 9. încep să sosească în tribune invitații : membri ai C.C. al P.M.R., membri ai guvernului, ai Prezidiului Marii Adunări Naționale, conducători ai instituțiilor centrale și ai organizațiilor oamenilor muncii, personalități de frunte ale vieții științifice, culturale și artistice, generali și ofițeri ai Forțelor Armate ale R.P.R. vechi luptători ai mișcării muncitorești din țara noastră, eroi ai muncii socialiste, oameni ai muncii fruntași din întreprinderi și instituții — cetățeni, pe pieptul cărora strălucesc ordine și medalii ale Republicii Populare Romîne. Sînt de față numeroși oaspeți din In ritmul marșului „Porniți înainte tovarăși“, deschid defilarea batalioanele gărzilor muncitorești înarmate. Cu chipuri dîrze, cu pași hotărîți, cu mîini încleștate pe arme, ei trec prin fața tribunelor întîmpinați cu lungi aplauze. Marșul lor amintește de zilele marilor evenimente din August 1944 cînd, pe baricadele Capitalei, însuflețiți de înaintarea vijelioasă a Armatei Sovietice eliberatoare, ei luptau pe viață și pe moarte cu odioșii cotropitori fasciști. Unul dintre cei ce defilează este și bravul ceferist Ion Iacob. Cu aceeași hohotărîre pășește el astăzi în fața tribunei, cu care, acum 11 ani, veghea ca nici un avion hitlerist să nu decoleze de pe aerodromul Băneasa. Bătrînului Predescu Nicolae anii împovărați ai trecutului i-au încărunțit Ca un fluviu larg se revarsă apoi coloanele oamenilor muncii. In frunte pășesc, reunite, coloanele raioanelor 23 August, mirescu, Grivița Roșie și Tudor Vladi Demonstranții poartă mii de steaguri, de pancarte și lozinci. Prin graiul cifrelor, graficele vorbesc despre munca avîntată desfășurată de colectivele întreprinderilor noastre industriale, despre victoriile obținute de U.R.S.S., R.P. Chineză, Germania, India, Italia, R.P. Polonă, Suedia, R. Cehoslovacă, Norvegia, R. P. Ungară, Brazilia, Finlanda, Danemarca, R.P. Bulgaria, Chile, R.P.D. Coreeană, Alger, Senegal, Maroc, invitați ai Consiliului Central al Sindicatelor, Institutului Romîn pentru Relațiile Culturale cu Străinătatea, Comitetului Femeilor Democrate. In tribune se află membri ai corpului diplomatic. La ora 9, miile de oameni ai muncii salută cu urale puternice, sosirea conducătorilor partidului și guvernului. In tribuna oficială iau loc tovarășii : Gh. Gheorghiu-Dej, dr. Petru Groza, Gh. Apostol, I. Chișinevschi, M. B. Mitin, membru al Academiei de Științe a U.R.S.S., Al. Moghioroș, Chivu Stoica, Miron Constantinescu, general de armată Emil Bodnăraș, C. Pîrvulescu, P. Borilă, acad. prof. dr. C. I. Parhon, acad. prof. Traian Săvulescu, Lotar Rădoceanu, D. Petrescu, Ștefan Voitec, general locotenent Gh. Pintilie, T. Iordăchescu, Stelian Moraru, general locotenent I. Tutoveanu, Cornel Fulger, Florian Dănălache. începe mitingul de 1 Mai al oamenilor muncii din Capitală. Fanfara intonează „Imnul partizanilor păcii“.. Ia cuvîntul tov. Miron Constantinescu, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. Cuvîntarea este des subliniată Trec gărzile muncitorești barba. Dar deputatul Predescu Nicolae, muncitor la „Apometre și turnătorie“, se regăsește astăzi întinerit de vigoarea mersului nostru năvalnic spre socialism. Cu automatul strîns la piept-umăr lîngă umăr cu tinerii din rîndul său, el pășește încrezător și mîndru de vremurile pe care le trăiește. * * •< După gărzile muncitorești trec pionierii generația constructorilor de mîine ai patriei noastre. Ca niște buchete de narcise, coloanele lor se perindă prin fața tribunelor, aducînd în Piața Stalin prospețimea și entuziasmul primăverii. Printre nenumăratele steaguri din fruntea coloanelor este și cel dăruit de către Uniunea Tineretului Comunist Leninist organizației noastre de pionieri, acum 6 ani, muncitori, tehnicieni și ingineri pe calea dezvoltării industriei socialiste și a întăririi și înfloririi întregii economii naționale. Ele vorbesc despre fermitatea cu care întregul popor înfăptuiește politica partidului, politică la baza căreia stă dezvoltarea cu precădere a industriei grele, temelia înfloririi economiei naționale și a ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc. Trecînd prin fața conducătoare aplauzele și uralele oamenilor muncii, mărturie a dragostei și atașamentului profund al poporului muncitor față de partidul și guvernul nostru, față de politica fie construire a socialismului și de apărare a păcii. Calda chemare pe care partidul o adresează oamenilor muncii de a lupta mai departe cu tot mai mult avînt pentru dezvoltarea industriei grele, temelia dezvoltării întregii economii a țării, pentru îndeplinirea și depășirea planului de stat, pentru întărirea alianței dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, pentru ridicarea producției agricole, este îmbrățișată cu entuziasm de participanții la miting. Răsună lozinci reluate de mii de glasuri : „Partidul să ne trăiască, Republica să-nflorească“, „Vom munci cu tot elanul, să-ndeplinim cincinatul!“, lozinci sub semnul cărora fiecare om al muncii din patria noastră luptă pentru construirea socialismului, pentru înflorirea patriei scumpe. Oamenii muncii își exprimă de asemenea prin ovații prelungite atașamentul de neclintit față de lagărul păcii, democrației , și socialismului, în frunte cu marea Uniune Sovietică, angajîndu-se să lupte necontenit pentru apărarea păcii, pentru întărirea capacității de apărare a patriei noastre. Mitingul a luat sfîrșit, începe marea demonstrație a oamenilor muncii. Acest steag este o mărturie vie a prieteniei și dragostei ce-i leagă pe pionierii patriei noastre de tineretul marelui popor sovietic. Cîțiva pionieri se desprind din coloană și, creînd scările tribunelor, oferă buchete de flori conducătorilor partidului și guvernului. Recunoștință celor care se îngrijesc neobosit de viața și educația lor. Pentru el au fost înălțate școli noi, biblioteci bogate, numeroase instituții de cultură. Pe grupe de cîte trei, pionierii poartă diferite machete reprezentînd o carte, un creion, un raportor, un compas. Acestea sînt uneltele muncii lor, care îi ajută să învețe, să poarte cu cinste nobila cravată roșie, părticică din marele steag al luptei revoluționare, stropit cu sînga muncitoresc rilor partidului și guvernului, demonstranții își manifestă bucuria cu care au primit recenta hotărîre cu privire la reducerea premiilor unor produse de larg consum. Prin fața tribunelor trece coloana muncitorilor de la uzinele „23 August“. Țara întreagă cunoaște și prețuiește munca a(Continuare in pas. 2-a) „Noi cu dragoste muncim, cincinatu-ndeplinim“ 2 A In legătură cu convocarea la Varșovia a consfătuirii statelor participante la Declarația de la Moscova din 2 decembrie 1954 In concordanță cu hotăririle consfătuirii de la Moscova a statelor europene, privind asigurarea păcii și securității în Europa, au avut loc în ultimul timp între guvernele Uniunii Sovietice, Republicii Populare Polone, Republicii Cehoslovace, Republicii Democrate Germane, Republicii Populare Ungare, Republicii Populare Romîne, Republicii Populare Bulgaria și Republicii Populare Albania, consultările corespunzătoare. Aceste consultări s-au referit, în primul rînd, la problema încheierii Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală între cele 8 state participante la consfătuire și în al doilea rînd, la problema organizării comandamentului unificat al statelor participante la Tratat. In prezent, avînd în vedere ratificarea acordurilor de la Paris, statele amintite mai sus au convenit să convoace la Varșovia, la 11 mai, cea de a doua consfătuire pentru discutarea problemelor ce decurg din hotărîrile consfătuirii de la Moscova. La consfătuirea de la Varșovia va lua de asemenea parte guvernul Republicii Populare Chineze, care va trimite la această consfătuire observatorul său.