Apărarea Patriei, mai 1956 (Anul 12, nr. 103-127)

1956-05-03 / nr. 103

Pentru patria noastră, Republica Populară Romîn pckm MPARAREA PATRIEI Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. i ” !..."" ANUL XII Nr. 103 (3023) || Joi 3 mai 1956 | 4 PAGINI - 20 BANI ii Ei ia UU5-T •£ ■, UNIVERSITA SINESCU“ IAȘI RA In numărul fie azi, N. A. BULGANIN și N. . HRUȘCIOV S-AU ÎNAPOIAT LA MOSCOVA. — Marele miting cu prilejul încheierii cu succes a tratativelor anglo-sovietice. — Cuvîntarea lui N. A. Bulganin. — Cuvîntarea lui A. N. Tupolev. — Cuvîntarea lui I. V. Kurceatov. Cuvîntarea lui N. S. Hrușciov. — Rezoluția adop ă la miting (pag. 3-a) 1 MAI ÎN CAPITALĂ, IN ȚARĂ ȘI ÎN UNITĂȚI (pag. 2-a) MESAJUL ADRESAT LUI N. A. BULGANIN ȘI N, S. HRUȘCIOV DE A. EDEN (pag. 3-a) PENTRU PACE ȘI PRIETENIE ÎNTRE POPOARE Sărbătorirea zilei de 1 Mai în străinătate (pag. 4-a) Și în anul acesta, 1 Mai, ziua solidarității internaționale, a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din lumea întreagă, a fost pentru harnicul și talentatul nostru popor muncitor o mare sărbătoare. Oamenii muncii de pe întinsul patriei au sărbătorit 1 Mai sub semnul luptei pentru pace, sub semnul luptei pentru traducerea in viață a Directivelor celui de al doilea Congres al partidului nostru. Desfășurind tot mai larg steagul întrecerii socialiste și patriotice, oamenii muncii au dobîndit in cinstea marii sărbători succese însemnate. Marea majoritate a muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor de pe întreg cuprinsul țării și-au însușit și folosit deplin tehnica înaintată — izvor nesecat de sporire a productivității muncii. Lucrind cu multă hărnicie, manifestînd mici simț de răspundere și multă inițiativă, ei au raportat partidului, plini de mîndrie patriotică, îndeplinirea și depășirea angajamentelor luate.. Insușindu-și și aplicînd pe scară tot mai largă experiența înaintată a muncitorilor sovietici și a fruntașilor întrecerilor socialiste în țara noastră, oamenii muncii și-au respectat cuvîntul. Angajamentele socialiste ale miilor de muncitori, tehnicieni și ingineri au devenit realități vii, au devenit fapte. Veștile primite din întreaga țară ilustrează avlntul crescînd pe care l-a căpătat în întreprinderi și pe ogoare în trecerea socialistă și patriotică In cinstea zilei de 1 Mai. In schimburile de onoare care au avut loc, oamenii muncii au obținut realizări deosebite. Bilanțul schimbului de onoare organizat de constructorii de mașini și unelte agricole de la uzina „7 Noiembrie” din Craiova a fost deosebit de rodnic: în această zi, ei au depășit planul de producție cu 229 la sută, cea mai înaltă producție obținută în ultimii ani. Luptînd in întrecere pentru a obține o înaltă productivitate a muncii, turnătorii, forjării și muncitorii secției sculărie de la uzinele „23 August” din Capitală și-au îndeplinit sarcinile de plan, in schimbului de onoare, in proporție de peste 270 ziua la sută. Sondorii de la oficiul turbobur Moinești au forat in ziua schimbului de onoare 139 metri peste plan. La Complexul C.F.R. Tg. Mureș s-au transportat in ziua schimbului de onoare 304.560 tone încărcătură peste plan. Colectivul fabricii de tananți „Argeșul” a produs în ziua schimbului de onoare primele tone de tanin în contul lunii mai, indeplinindu-și cu două zile mai devreme angajamentul luat în întrecere. Acestea sunt numai cîteva cifre din lungul șir al realizărilor cu care oamenii muncii din țara noastră au întîmpinat 1 Mai. Peste tot, la orașe și sate, ziua de 1 Mai a fost sărbătorită cu veselie și entuziasm. Oamenii muncii au arătat încă odată cu acest prilej hotărîrea de a munci pentru înflorirea scumpei noastre patrii, pentru triumful cauzei păcii in lume. mammae SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI _ ZIUA SOLIDARITĂȚII INTERNAȚIONALE A CELOR CE MUNCESC Parada militară de la Moscova MOSCOVA, (Agerpres). —TASS La 1 Mai în Piața Roșie din Moscova a avut loc tradiționala paradă militară. S-au întrunit pentru a participa la sărbătorirea zilei de 1 Mai deputați ai Sovietelor Supreme ale U.R.S.S. și R.S.F.S.R., miniștri, oameni de stat și activiști pe tărîm obștesc, muncitori, colhoznici, oameni de știință, cunoscuți oameni de cultură, generali ai forțelor armate ale U.R.S.S., membri ai corpului diplomatic, atașați militari ai statelor străine. In Piața Roșie se aflau de asemenea numeroși oaspeți de peste hotare : delegațiile Adunării de Stat a R. P. Ungare, Camerei Populare a Republicii Democrate Germane, Comitetului Popular Belgrad, reprezentanții partidului socialist francez, precum și un grup de reprezentanți de seamă ai vieții publice din Franța. In tribună se afla delegația energeticienilor englezi. La sărbătorirea zilei de 1 Mai au participat numeroși oaspeți invitați de sindicate — delegații sindicale și muncitorești din peste 20 de țări. Piața a îmbrăcat haina de sărbătoare. Pe fațada clădirilor din fața Kremlinului se aflau portretele lui Karl Marx, întemeietorul comunismului științific, și V. I. Lenin, întemeietorul partidului comunist și al primului stat socialist din lume. Pe un mare panou roșu erau scrise cuvintele chemării de 1 Mai a C.C. al P.C.U.S. ,,Sub steagul marxismleninismului, sub conducerea partidului comunist — înainte, spre victoria comunismului I“. La ora 10 dimineața, la tribuna Mausoleului ,s-au urcat conducătorii partidului comunist și ai guvernului sovietic, întîmpinați de asistență cu aplauze prelungite. A început parada militară. Spre trupele aliniate în Piață s-a îndreptat, venind dinspre porțile Spashi ale Kremlinului, mareșalul Uniunii Sovietice, G. K. Jukov, ministrul Apărării al U.R.S.S. Mareșalul Uniunii Sovietice, R. S. Moskalenko, comandantul parăzii, i-a ieșit în întîmpinare. G. K. Jukov, ministrul Apărării, și mareșalul K. S. Moskalenko au trecut în revistă trupele, le-au salutat și le-au felicitat cu prilejul zilei de 1 Mai. După trecerea în revistă a trupelor, G. K. Jukov s-a urcat la tribuna Mausoleului și a rostit următoarea cuvîntare adresată trupelor, oamenilor muncii din Uniunea Sovietică și oaspeților de peste hotare. (Cuvîntarea lui G. K. JUKOV o publicăm în pagina a 4-a), Ordinul ministrului Apărării al U.R.S.S. cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai Salutul CC al P.MMR și guvernului R.P.R, cu prilejul zilei de 1 Mai, rostit de tov. Gheorghe Stoica la posturile de radio In dimineața zilei de 1 Mai, tov. Gh. Stoica, membru al C. C. al P.M.R., a rostit la posturile noastre de radio următoarea cuvîntare : Din Central împuternicirea Comitetului al Partidului Muncitoresc Romîn și a Guvernului Republicii Populare Romînie aduc tuturor oamenilor muncii din țara noastră calde felicitări și un salut frățesc cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările. De decenii, sărbătoarea tradițională a lui 1 Mai îmbină bucuria oamenilor simpli față de triumful primăverii dătătoare de viață cu nădejdile și năzuințele lor către o orînduire fără exploatare, care să ducă la înflorire toate capacitățile creatoare ale omului eliberat. Și iată că de un șir de ani, ziua de 1 Mai a devenit și crainicul acestei primăveri a omenirii, în continuă înaintare biruitoare. •In epoca noastră, socialismul, idealul pentru care luptă și oamenii muncii în țările capitalului, a triumfat în Uniunea Sovietică, triumfă în marea Chină și în multe alte țări din Europa și Asia, s-a transformat într-un puternic sistem mondial, care exercită o influență imensă asupra mersului evenimentelor în lumea întreagă. Pășind mînă în mină pe drumul luminat de mărețele principii ale marxism-leninismului, credincioși gloriosului steag al internaționalismului proletar, să cimentăm tot mai mult, ca un bun al întregii omeniri, legăturile noastre frățești, bazate pe egalitate, respect reciproc și intr-ajutorare tovărășească, cu Uniunea Sovietică și cu celelalte țări socialiste, să contribuim activ la întărirea continuă a marelui lagăr al socialismului ! Popoare de sute de milioane de oameni, sfărîmînd cătușele jugului colonial în plină destrămare, și-au cucerit o viață de stat independentă. Poporul romîn, alături de celelalte popoare ale țărilor socialiste, le exprimă întreaga sa simpatie și dorința sa de a colabora cu ele pe bază de egalitate, atît în domeniul economic și cultural, cît și în lupta pentru apărarea păcii. După războaie mondiale nimicitoare generate de imperialism, omenirea posedă pentru prima oară în istoria sa mijloacele și forțele necesare pentru a evita dezlănțuirea unor noi războaie. Viața oamenilor simpli din toate continentele, copiii și căminele lor vor fi cruțate de grozăviile războiului, dacă popoarele lumii vor ști să țină în frîu prin acțiunea lor unită poftele și uneltirile cercurilor agresive imperialiste, dacă ele vor ști să facă să triumfe în relațiile dintre popoare și state principiile coexistenței pașnice. In lumea întreagă are loc o uriașă activizare a maselor în lupta pentru pace, împotriva încălcării intereselor naționale și a drepturilor lor democratice, împotriva exploatării capitaliste. Spre socialism se îndreaptă astăzi nădejdile și năzuințele cele mai scumpe a sute și sute de milioane de oameni din toate continentele. Poporul nostru eliberat trimite salutul său fierbinte, expresie a solidarității frățești, oamenilor muncii de pretutindeni, tuturor luptătorilor pentru cauza unității și solidarității celor ce muncesc, partidelor comuniste și muncitorești — stegarii neînfricați ai intereselor vitale ale popoarelor. Fie ca ziua de 1 Mai să prilejuiască noi succese pe calea restabilirii unității de luptă a partidelor și organizațiilor clasei muncitoare din țările capitaliste, în interesul păcii, democrației și socialismului . Tovarăși enii puterii populare și îndeosebi anii primului cincinal au deschis în viața poporului romîn o epocă a progresului în toate domeniile, o epocă de renaștere și înflorire a patriei noastre. Milioanele de oameni ai muncii din țara noastră — care într-un timp atît de scurt, luptînd cu nenumărate greutăți, au smuls țara din înapoierea în care fusese ținută de stăpînirea burghezo-moșierească, oamenii muncii care au făurit o puternică industrie grea națională, au pus temeliile transformării socialiste și modernizării agriculturii, au obținut succese de seamă în desfășurarea revoluției culturale — se pot pe drept cuvînt mîndri de toate aceste mari înfăptuiri de însemnătate hotărîtoare în construirea socialismului. Ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc a constituit și constituie pentru partid și guvern preocupare de căpetenie. Deși s-au o obținut succese de seamă în ridicarea nivelului de trai al poporului muncitor, oamenii muncii mai au încă de făcut față unor greutăți trecătoare, care pot și trebuie să fie înlăturate. Congresul al II-lea al P.M.R. a stabilit o serie de sarcini în vederea ridicării simțitoare a nivelului de trai al oamenilor muncii în cursul celui de-al doilea cincinal. Există toate condițiile pentru mobilizarea tuturor forțelor oamenilor muncii în frunte cu eroica noastră clasă muncitoare în vederea realizării cu succes a acestor sarcini. Traducerea în viață a Directivelor celui de-al II-lea Congres al partidului nostru pentru al doilea cincinal — iată drumul sigur spre un puternic avînt al economiei naționale, spre ridicarea nivelului de trai al maselor. Bunăstarea, ne învață Lenin, nu vine de la sine ; el se cucerește în lupta pentru o productivitate superioară a muncii, prin munca harnică, disciplinată, plină de răspundere și inițiativă a fiecăruia din constructorii socialismului. Comitetul Central al partidului și guvernul Republicii Populare (Continuare in pag. 2-a) Masa tovărășească de la Athenée Palace Prezidiul Consiliului Central al Sindicatelor a oferit marți seara la restaurantul Athenée Palace o masă tovărășească în cinstea delegațiilor de peste hotare care ne vizitează țara cu prilejul zilei de 1 Mai. Au luat parte membrii delegațiilor sindicale și delegațiilor de femei sosite din U.R.S.S., R. P. Chineză, Anglia, Canada, R. Cehoslovacă, Danemarca, Elveția, R. D. Germană, R. F. Germană, Indonezia, R.P.F. Iugoslavia, Japonia, Liban, R. P. Mongolă, R. P. Polonă, Siria, Suedia și R. P. Ungară. Au participat Gh. Apostol, președintele Consiliului Central al Sindicatelor, Anton Vlădoiu, președintele Comitetului Executiv al Sfatului Popular al Capitalei, Stellar. Moraru, vicepreședinte al C.C.S., M. Mujic și ing. M. Marin, secretari ai C.C.S., membri ai prezidiului C.C.S., vechi militanți ai mișcării muncitorești din țara noastră, activiști sindicali, muncitori fruntași din întreprinderi și instituții. Cei prezenți au toastat pentru unitatea clasei muncitoare internaționale, pentru prietenia dintre toate popoarele, pentru pace în întreaga lume. (Agerpres) a 1 Mai 1956 Orașul Moscova Tovarăși soldati și matrozi, sergenți și cartnici ! Tovarăși ofițeri, generali și amirali ! Astăzi, poporul sovietic și forțele sale armate sărbătoresc într-o atmosferă de uriaș avînt politic și în muncă, izvorît din hotărîrile istorice ale Congresului al XX-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, ziua de 1 Mai — ziua solidarității Internaționale a oamenilor muncii din toate țările. ♦ Felicit efectivul armatei și flotei cu prilejul zilei de 1 Mai. Crez tuturor ostașilor sovietici noi succese în pregătirea de luptă și politică. Pentru cinstirea acestei sărbători, ordon : La 1 Mai să se tragă în semn de salut 20 salve de artilerie în capitala patriei noastre — Moscova, în capitalele republicilor unionale și în orașele-erou : Leningrad, Stalingrad, Sevastopol și Odesa. Trăiască scumpa noastră patrie — Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste ! Trăiască eroicul popor sovietic și vitezele sale forțe armate ! Trăiască scumpul nostru guvern sovietic ! Slavă partidului comunist al Uniunii Sovietice — organizatorul și Inspiratorul tuturor victoriilor noastre ! Ministrul Apărării al U.R.S.S. Mareșal al Uniunii Sovietice G. JUKOV Coeziunea de monolit a poporului chinez PEKIN. 2 (Agerpres). — TASS transmite : In piața centrală din Pekin — Tian Zanmîn — a avut loc o mare demonstrație a oamenilor muncii din capitala Chinei, consacrată zilei de 1 Mai. In centrul pieței se înălța un mare steag al Republicii Populare Chineze. Tribuna centrală și tribunele laterale au fost pavoazate cu numeroase steaguri. In piață și pe străzile alăturate se aliniaseră coloanele de demonstranți — muncitori de la întreprinderile din Pekin, funcționari, elevi, sportivi. La ora 10, în tribuna centrală și-au făcut apariția Mao Tze-dun, Ciu De, Liu Șao--ți, Ciu En-lai, membrii Biroului Politic al C. C. al Partidului Comunist Chinez, conducătorii partidelor democratice și organizațiilor obștești, mareșali și generali. Pîn Cijen, primarul Pekinului, a rostit o scurtă cuvîntare. A răsunat Imnul de stat al Republicii Populare Chineze, apoi Internaționala. S-au tras salve de tun în semn de salut și BERLIN, 2 (Agerpres). A.D.N. transmite : In orașele și satele R. D. Germane au avut loc mari demonstrații de 1 Mai, care s-au desfășurat sub lozincile luptei pentru pace și prietenie între popoare, pentru unitatea de acțiune a oamenilor muncii germani, pentru întărirea Republicii Democrate Germane — primul stat muncitoresc-țărănesc din istoria Germaniei. Intr-o atmosferă de mare avînt politic au sărbătorit ziua de Mai oamenii muncii din Berlin. Orașul a îmbrăcat haina de sărbătoare. Pretutindeni au fluturat steaguri roșii și drapele de stat. Deși ziua a fost ploioasă, de dimineață a domnit în oraș o animație sărbătorească. Locul central al festivităților NEW YORK, 2 (Agerpres). După cum transmite corespondentul din Colombo al agenției United Press, anul acesta Ceylonul a sărbătorit pentru prima oară ziua de 1 Mai. La Colombo au avut loc mitinguri organizate de Partidul guvernamental „Frontul Popular Unit", apoi a început demonstrația. Prima defilat coloana stegarilor — muncitori și funcționari de la întreprinderi și elevi din Pekin. Au urmat 15.000 pionieri. A defilat apoi coloana de multa mii a celor mai buni muncitori din țară — participanții la conferința pe întreaga Chină a fruntașilor în producție. Spectatorii din tribune au salutat cu căldură coloana țăranilor din împrejurimile Pekinului care, unindu-se în cooperative agricole de producție de tip superior, obțin recolte bogate. Prin fața tribunelor a trecut coloana de 60.000 funcționari din Pekin. A defilat coloana locuitorilor din cele șapte raioane ale Pekinului, după care au urmat peste 125.000 de studenți și elevi. Demonstrația de 1 Mai din Pekin, la care au participat peste 600.000 de persoane, a arătat coeziunea de monolit a poporului chinez care apără pacea și construiește cu succes o Chină nouă, socialistă, a fost, ca întotdeauna, Piața Marx- Engels — locul tradițional al demonstrațiilor de 1 Mai. In tribuna centrală se aflau conducătorii statului, partidului, activiști de seamă pe tărîm social din R. D. Germană. Participanții la demonstrație au salutat cu căldură pe președintele Wilhelm Pieck, pe Otto Grotewohl, Walter Ulbricht, pe membrii și membrii supleanți ai Biroului Politic al C.C. al P.S.U.G., pe conducătorii partidelor democratice și ai organizațiilor de masă. In tribune se aflau de asemenea oaspeți din Germania occidentală și Berlinul occidental, delegații străine și membrii corpului diplomatic. După paradă a avut loc demonstrația oamenilor muncii din Berlin, de partidul comunist, partidul Nava Lanka Lama Samadi și de partidul laburist. La aceste mitinguri au participat Banda,Janaike, primul ministru al Ceylonului, și alți miniștri. Mitinguri și demonstrații de 1 Mai au avut loc și în orașele din provincie. BUDAPESTA, 2 (Agerpres), M.T.I. transmite Ziua de 1 Mai a fost sărbătorită la Budapesta în cadrul unei demonstrații a oamenilor muncii. De dimineață mii de oameni se îndreptau intr-un torent nesfîrșit spre locul demonstrației. In tribuna centrală se aflau M. Rakosi, prim secretar al Comitetului Central al Partidului celor ce muncesc din Ungaria, A. Hegedüs, președintele Consiliului de Miniștri, I. Dobl, președintele Prezidiului Republicii Populare Ungare, membri ai Biroului Politic al C.C. al Partidului celor ce muncesc din Ungaria, miniștri și conducători ai Frontului Popular Patriotic. La tribună se aflau delegațiile sindicale ale Uniunii Sovietice. R. P. Chineze, R. P. Polone, BELGRAD, 2 (Agerpres). — TASS transmite : Oamenii muncii din Belgrad au întîmpinat cu însuflețire și într-un cadru festiv ziua de 1 Mai. Orașul era în sărbătoare, încă din zori răsunau pretutindeni cîntece. In tribunele din fața clădirii Scupșcinei Populare Federative se aflau sute de invitați — membri ai Comitetului Central al Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia, membri ai Vecei Executive Federative, deputați ai Scupșcinei Populare Federative și ai Scupșcinei Serbiei, ofițeri și generali, oameni ai culturii, științei și artei, șefi ai misiunilor diplomatice și atașați militari acreditați la Belgrad. In tribuna centrală și-au făcut apariția Iosip Broz Tito, Eduard Kardelj, Alexandr Rankovici, Ivan Goșneac și alții. PARIS, 2 (Agerpres). — In orașele și satele din Franța au avut loc numeroase mitinguri și adunări consacrate zilei de 1 Mai, sărbătoarea internațională a oamenilor muncii. Demonstrația tradițională de 1 Mai a oamenilor muncii a fost interzisă anul acesta la Paris. De aceea Uniunea sindicatelor din departamentul Seine, care face parte din Confederația Generală a Muncii (C.G.M.), a organizat un miting de masă în pădurea Vincennes. Cu toate că timpul a fost nefavorabil, mii de locuitori din capitala Franței și periferiile munR. D. Germane și ale altor țări, delegațiile muncitorilor din cele mai mari orașe ungare și reprezentanți diplomatici. La ora 9 dimineața, fanfara anunțat începutul demonstrației. Demonstrația a fost deschisă de un stegar care purta un drapel pe care erau brodate figurile marilor dascăli ai oamenilor muncii din întreaga lume — Marx, Engels, Lenin. In piață au apărut apoi coloanele de sportivi executînd exerciții complexe, înfățișînd întreceri în diferite sporturi. După aceea a început demonstrația sărbătorească a oamenilor muncii din capitala ungară. Demonstrații sărbătorești de masă au avut loc și în celelalte orașe din R. P. Ungară. La ora 6 a început parada militară. Parada a fost comandată de generalul-maior Marko Ponicin, vestit erou popular, luptător în unitățile de partizani. După ce s-a prezentat raportul comandantului suprem, mareșalului Iosip Broz Tito, în fața tribunelor a început defilarea coloanelor de trupe , un regiment format din elevi ai școlilor militare de infanterie, de marină, de administrație, de aviație și tehnice, unități de gardă, grăniceri, un detașament din marina militară, un batalion al miliției populare. După aceea au defilat unitățile și subunitățile garnizoanei din Belgrad. Aviația nu a participat la paradă din cauza ploii torențiale și a norilor care se aflau la mică altitudine. Tot din aceeași cauză nu a mai avut loc nici demonstrația oamenilor muncii din Belgrad. pitorești ale Parisului au participat la miting. Benoit Frachon, secretar general al C.G.M., și Louis Saillant, secretar general al Federației Sindicale Mondiale, au rostit cuvîntări în cadrul mitingului, care s-a desfășurat sub semnul luptei pentru îmbunătățirea situației materiale a oamenilor muncii, pentru încetarea acțiunilor militare în Algeria și pentru pace în întreaga lume. Citiți în pag. 4-a alta știri în legătură cu sărbătorirea zilei de 1 Mai în străinătate. Pentru unitatea de acțiune a oamenilor muncii din întreaga Germanie Ceylonul a sărbătorit ziua de 1 Mai pendru prima dată Sărbătorirea zilei de 1 Mai la Budapesta Parada militară de la Belgrad Mitingul de masă din pădurea Vincennes (Franța) OAMENII MUNCII AM PARTICIPAT CU ENTUZIASM LA MĂREAȚA LOR SĂRBĂTOARE sASPECTE DE LA MANIFESTĂRILE DESFĂȘURATE IN ZIUA DE 1 MAI. In clișeul din stingă : La Galați, echipele artistice execută jocuri în fața tribunei. In clișeul din mijloc : Un tablou din spectacolul prezentat în sala Excelsior din Capitala. In clișeul din dreapta : Demonstrația oamenilor muncii din orașul Iași.