Apărarea Patriei, septembrie 1957 (Anul 13, nr. 206-230)

1957-09-01 / nr. 206

Pentru patria noastră, Republica Populară Romînă f APARAREA PATRIEI , Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XIII Nr. 206 (3432) Duminică 1 septembrie 1957, Ï PAGINI — 20 BANI ORDINUL Ministrului Forțelor Armate ale Republicii Populare Romîne 1 septembrie 1957 Nr. 27 Tovarăși aviatori, mecanici și motoriști, lucrători din atelierele de aviație, Tovarăși soldați și matrozi, sergenți și carmnici, Tovarăși ofițeri, generali și amirali, Poporul nostru și Forțele sale Armate sărbătoresc astăzi Ziua Aviației Republicii Populare Romîne.. Vă salut și vă felicit cu prilejul Zilei Aviației Republicii Populare Romîne . Urez întregului personal al marilor unități și unităților de aviație noi succese în perfecționarea pregătirii de luptă și politice, în însușirea, întreținerea și întrebuințarea tehnicii de aviație moderne din înzestrare, în întărirea continuă a disciplinei militare, pentru ridicarea capacității de apărare a patriei noastre. București In cinstea sărbătorii Zilei Aviației Republicii Populare Romîne. ORDON . Astăzi, 1 septembrie 1957, în Capitala patriei noastre — București — se vor trage 21 salve de salut. Trăiască aviația Republicii Populare Romîne ! Trăiască Partidul Muncitoresc Romîn! Trăiască Guvernul Republicii Populare Romine! Trăiască scumpa noastră patrie — Republica Populară Romînă ! MINISTRUL FORȚELOR ARMATE General-colonel LEONTIN SĂLAJAN (Foto: T. MACARSCHI] ZIUA AVIAȚIEI REPUBLICII POPULARE ROMÎNE An de an, în prima duminică a lunii septembrie, poporul nostru muncitor sărbătorește Ziua Aviației Republicii Populare Romîne. Instituirea acestei sărbători este expresia înaltei prețuiri de care se bucură aviația noastră din partea oamenilor muncii, a Partidului Muncitoresc Romîn și guvernului Republicii noastre Populare. Ziua Aviației R.P.R. constituie un minunat prilej de trecere în revistă a succeselor obținute de oamenii muncii din patria noastră în întărirea și dezvoltarea aviației civile și militare, un prilej de cinstire a eforturilor depuse de piloți, navigatori, tehnicieni și constructori în îndeplinirea sarcinilor încredințate. Cu dragoste și mîndrie evocă astăzi poporul nostru pe pionierii aviației romînești Traian Vuia, Aurel Vlaicu și Henri Coandă. Acești îndrăzneți constructori de aparate de zbor mai grele decît aerul au contribuit la sporirea gloriei patriei. Numele lor stau cu cinste alături de cele ale marilor savanți ruși: Mojaiski, Țiolkovski, Jukovski, constructori de avioane și pionieri ai zborului propriu zis. Tradițiile aviației romînești începute de inventatorii și piloții Vuia și Vlaicu cuprind pagini glorioase. In timpul primului război mondial s-au făcut remarcate zorilor romîni Mircea numele aviaCoreleanu, I. Muntenescu, Gh. Negel și mulți alții. In cartea tradițiilor aviației romînești se înscriu cu litere de aur faptele de vitejie ale piloților romîni care au luptat cu abnegație și eroism împotriva cotropitorilor hitleriști. Alături de glorioșii zburători sovietici, aviatorii Corpului Aerian Romîn au participat la eliberarea patriei noastre, la luptele purtate pe teritoriul Ungariei și Cehoslovaciei. In luptele grele cu dușmanul au căzut eroic piloțiilocotenent F. Seican, sergentul adjutant Bouru Alexandru, sergentul adjutant Zilda și mulți alții. Tradițiile aviației noastre sînt continuate cu cinste în anii regimului democrat-popular. Prin grija Partidului Muncitoresc Romîn și a guvernului nostru dispunem astăzi de o aviație civilă și militară bine înzestrată, deservită de piloți și tehnicieni cu o înaltă calificare, devotați trup și suflet cauzei celor ce muncesc. în acest an, parcul de avioane de transport s-a mărit de cîteva ori. Societatea de Transporturi Aeriene T.A.R.O.M. execută în cele mai General-maior C. ȘENDREA bune condiții transporturi de pasageri și mărfuri. In țara noastră ia o dezvoltare remarcabilă aviația utilitară care deservește agricultura, silvicultura etc. In zilele noastre, numeroase avioane sanitare în timpul cel mai scurt ajung în cele mai îndepărtate sate, salvînd pe cei grav bolnavi, transported stage conservat, medicamente etc. Regimul democrat-popular a deschis tineretului largi perspective pentru practicarea sportului aviatic. Prin munca desfășurată i de A.V.S.A.P., aeromodelismul, planorismul, parașutismul și zborul cu motor sînt astăzi practicate de mii și zeci de mii de tineri. Mulți din acești tineri s-au remarcat în cadrul diferitelor concursuri devenind cunoscuți în întreaga țară. Moldovanu Anania de exemplu a cucerit titlul de campion european la aeromodelism la concursul internațional de la Moscova. La planorism, Aurelia Roșian, Gîlcă Gheorghe și Anca Dumitru au realizat recorduri republicane. La zborul cu motor s-a remarcat Barac Elena, care a atins înălțimea de 6.461 m., apropiinduse de recordul mondial. Și în ceea ce privește construcția de avioane s-au făcut pași însemnați. Acum se construiesc la serii avioane de școală l.A.R. 813, R.g.6, avioane utilitare l.A.R. 817, avioane de transport M.R.2, planoare Pescăruș, Partizan și „I.F.B.“. Partidul și guvernul nostru au acordat și acordă o mare atenție Forțelor Aeriene Militare. Popdvu a încredințat zburătorilor din Forțele noastre Armate misiunea nobilă de a apăra, împreună cu militarii celorlalte arme, independența și suveranitatea patriei. Personalului navigant și tehnic i-au fost create condiții optime de instruire, unitățile au fost înzestrate cu material reactiv, modern. Astăzi, în epoca zborului stratosferic, la epoca zborului de mare viteză, piloții noștri depun toate eforturile pentru a-și însuși și dezvolta calitățile morale și de luptă cerute unui luptător aerian. Datorită muncii desfășurate de comandanți, sprijiniți de organele politice, organizațiile de partid și cele atemiste, rîndurile trăgătorilor și ale luptătorilor noștri aerieni de prima clasă au crescut și continuă să crească. Pi toți ca locotenent-colonel Lazăr Nicolae, locotenent-colonel Năstase loan, maior Popescu Tudor, locotenent-major Abrudan, Ioan, locotenent-major Bodiș Adalbert, locotenent-major Croitoru și mulți alții sînt numai cîțiva dintre aceia care i au ajuns pe culmile artei pilotajului. Cu aceeași dragoste și spirit de răspundere muncesc și harnicii tehnicieni din Forțele Aeriene Militare. Cu mîndrie remarcăm astăzi, de Ziua Aviației R. P. R., numele tehnicienilor Machedon Ștefan, Chițu Gheorghe, Agbaboc Grigore, Husarenco Mihai, Gherghelău Ioan, care s-au străduit ca avioanele lor să fie în perfectă stare de funcționare. Urmînd exemplul acestor tehnicieni, militarii din unitățile de deservire a zborului, starterii, alimentatorii, balizorii, proiectoriștii, șoferii, cronometrorii, observatorii își aduc planșetiștii și contribuția lor la întărirea continuă a capacității de luptă a subunităților și unităților de aviație. De Ziua Aviației R.P.R., piloții și tehnicienii, muncitorii’ .și inginerii din atelierele de aviație, tot personalul civil și militar își îndreaptă gîndurile cu recunoștință către Partidul Muncitoresc Romîn și guvernul R.P.R., raportînd îndeplinirea cu succes a sarcinilor încredințate. Cu acest prilej ofițerii, sergenții și militarii în termen din Forțele Aeriene Militare își reînnoiesc angajamentul de a nu precupeți nici un efort pentru a ridica continuu starea pregătirii lor de luptă, și politice, îndeplinind cu simț de răspundere misiunile încredințate. Date fiind locul și rolul aviației în epoca contemporană, dezvoltarea rapidă a științei și tehnicii aviatice, aviatorilor le revine sarcina de a se strădui să-și însușească temeinic cunoștințele legate de exploatarea și conducerea avioanelor în aer, să întărească continuu disciplina și ordinea, să îndeplinească întocmai și la timp cerințele puse la fața Forțelor Aeriene Militare de partidul și guvernul nostru. Oamenii muncii din patria noastră, care obțin realizări importante în construirea vieții noi, socialste, pot fi siguri că Forțele Aeriene Militare, alături de celelalte arme din Forțele Armate ale R.P.R., vor îndeplini și pe viitor cu cinste sarcinile ce le stau în față, vor sta veghe zi și noapte la fruntariile ale vastre ale patriei, vor păzi cu vigilență libertatea, independența și pacea poporului nostru muncitor Citiți în pag. 2-a Străjuitorii cerului patriei De Ziua Aviației R.P.R. în amintirea lui TRAIAN VUIA Cu ocazia Zilei Aviației, un colectiv de tehnicieni din școala noastră, format din căpitan Anghel Iosif, a.c. Pruteanu Gh., plutonier Alexa Nichifor, soldat fruntaș Neacșulean și alții a executat machetele reprezentînd aeroplanul Vuia 1 și Vuia 2, precum și helicopterul Vuia. Aceste lucrări au fost expuse în orașul nostru, la expoziția organizată de școală în colaborare cu A.V.S.A.P. la cinstea Zilei Aviate. Expoziția care cuprinde un bogat material documentar a stîrnit un deosebit interes și este vizitată de un numeros public Oaspeți dragi Tot cu prilejul Zilei Aviației școala noastră a fost vizitată de reprezentanți și oamenilor muncii din localitate. Vizitatorii s-au interesat de pregătirea viitoarelor cadre ale aviației. Astfel, grupul de vizitatori a asistat la demonstrațiile practice de pregătire a materialului volant pentru zbor, a vizitat laboratoarele școlii și a ascultat cu atenție explicațiile date de șeful școlii și de alți profesori cu privire la evoluția materialelor de specialitate din trecut pînă în prezent. De asemenea, muncitorii s-au interesat despre felul cum studiază elevii, despre grija față de om acordată în școală. Ei au vizitat diferite sectoare de activitate din unitate și au apreciat atenția deosebită ce se acordă pregătirii de specialitate și condițiilor de studiu și de trai cît mai bune ale viitoarelor cadre de aviație. A avut loc apoi un miting. Cu această ocazie, grupul de oameni ai muncii a împărțit militarilor de frunte diferite daruri. Manifestările prilejuite de Ziua Aviației s-au încheiat prin masa tovărășească organizată de șeful școlii, cu participarea organelor locale de partid și de stat din oraș. Căpitan ALEX. CARDIGA Adunare festiva Adunați în clubul unității, militarii unității noastre au sărbătorit într-un cadru festiv .,Ziua Aviației R.P.R Despre importanța acestei zile a vorbit locotenentul-colonel Ioan Zamfirescu. Vorbitorul a scos în evidență grija părintească pe care o poartă partidul și guvernul pentru dezvoltarea aviației noastre. Cei mai buni aviatori, tehnicieni și piloți au fost evidențiați de comandant. Adunarea festivă s-a încheiat cu un frumos program artistic, Căpitan M. TABACU Prin orașele și satele patriei itiiiimifiiiimiimiimiiimmmiiimtiimimiiimimiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiimfiHmimimiiiiHiiiiiimiiiiimiiiiimiiiimimiiiiiiniiiiiMiitiiiiiiiiiiiiiiimiiimimiiiiiiniimmiiiii .....................................mini PE OGOARE, LA G.A.S. DÎLGA ««« A. însemnări despre o brigadă de mecanizare completă Luna lui august este pe sfîrșite. Odată cu zorile, oamenii au pornit la lucru. Gospodăria părea un furnicar uriaș. Oameni, și,mașini se mișcau de colo-colo, spărgînd răcoarea dimineții cu larma lor. La o zvîrlitură, bună, de praștie, tractorul lui Dumitrescu Lascu se luase la trîntă cu hectarele. Brigada lui avea contract : cinci oameni la 500 hectare. Acum trăgea brazdă adîncă. Dau să intru în vorbă. — ..Trage“ bine tractorul, nene Lascule ! — Trage... că d-aia-1 hrănesc, fu răspunsul. Mai din una, mai din alta, aflu că brigada celor 500 de hectare de la G.A.S. Dîlga a și dat vreo 60 hectare arătură de toamnă. Cu treieratul păroaselor terminase de vreo zece zile și acum pornise, pe arătură. E drept că unii mai lucrau la tocarea porumbului de furaj, dar aveau să pornească și ei. — Bune mașini, încep iar vorba, arătînd spre șoproanele gospodăriei. — Cu mașinile astea mai mare dragul să lucrezi, zise tractoristul care se îndemnă la vorbă. La noi, fiecare brigadier are contract după care muncește suta lui de hectare. Nu omul, c mașina trebuie să tragă. Așa că după cum îți vezi de mașină, tot așa te ajută și ea. Și mai e ceva : fiecare răspunde de ce lucrează. Dar ca să iasă treburile bine trebuie ca toți cinci să fim ca unul singur. Pentru o bună desfășurare a lucrărilor, brigada a fost înzestrată cu cinci tractoare, pluguri suspendate, două combine, grăpi cultivatoare, semănători și cîteva remorci basculante. Cînd a pornit la drum brigada experimentală de la G.A.S. Dîlga, grîul fusese însămînțat încă de cu toamnă. De recoltarea și înmagazionarea lui s-au ocupat toți cei cinci oameni. Munca n-a fost tocmai ușoară, dar a dat rod. Hectarul a produs în medie peste 2.300 kg grîu. Că mecanizatorii sînt preocupați să-și ilucreze cît mai bine cele 200 hectare grîu, 200 hectare porumb și 100 hectare plante furajere,, o dovedesc măsurile pe care le-au luat, ca și primele rezultate, îngrijind utilajul, reparînd la timp micile defecte apărute și folosind toată capacitatea de lucru a mașinilor agricole, mecanizatorii au reușit să adauge celor 200 hectare de grîu încă 25 hectare pe care le-au recoltat, ajutînd în muncă alte G.A.S.uri. ,,Mai ieri, spun tractoriștii, pentru aceste lucrări trebuiau zeci de brațe de muncă“. Intr-adevăr, în perioadele de vîrf, linia brațelor de muncă ducea la întîrzierea lucrărilor, pricinuind pagube materiale. Astăzi, mașinile efectuează, aceeași lucrare într-un timp scurt, pierderile la păioase fiind minime. Foarte grijulii muncii, mecanizatorii de calitatea urmăresc cu atenție lucrul făcut de fiecare tovarăș din brigadă. Intr-o zi, Dumitru Lascu, observând că arătura vecinului nu-i tocmai bună, se opri înciudat. — Ia vin , măi, Sandule, să vezi ce ispravă ai făcut. Sandu își privea arătura. Apoi, fără să mai zică ceva, a făcut cale-ntoarsă. Lascu știa că-i om dintr-o bucată. Tîrziu, a privit din nou arătura. Zîmbea mulțumit. Tractorul lui Sandu trăgea brazdă adîncă. Din cei cinci mecanizatori ai brigăzii nici unul nu ridică mai puțin de 1000 de lei lunar. Din activitatea brigăzii de mecanizare completă de la G.A.S. Dîlga se desprinde un lucru sigur : noul sistem de mecanizare a muncilor agricole și rezultatele obținute pînă în prezent își arată de pe acum superioritatea, atît în ceea ce privește calitatea lucrărilor, producția la hectar și reducerea cheltuielilor. M. MARINESCU ÎNTRECEREA OȚELARILOR REȘIȚENI REȘIȚA (de la corespondentul nostru). — încă de la începutul anului, oțelarii reșițeni și-au propus ca obiectiv principal în întrecere să producă oțel mai mult, mai bun și mai ieftin. Pentru realizarea acestui obiectiv luptă necontenit tot colectivul oțeluriei Martin al Combinatului Metalurgic Reșița. . Faptele demne arată că între cuvîntul și faptele oțelurilor nu există deosebire. De la începutul anului și pînă acum, ei au dat, peste sarcinile de plan, 20.140 tone oțel de bună calitate, la un preț de cost redus. In primele 7 luni ale anului, datorită reducerii procentului de rebuturi, a consumului specific de ligotiere, combustibil, materii prime, prețul de cost al oțelului produs a fost redus cu 11.555.091 lei. Realizarea acestor importante economii se datorește și faptului că ei au pus un mare accent pe sporirea productivității muncii și îmbunătățirea indicilor de utilizare a cuptoarelor. Dovadă este faptul că productivitatea muncii a crescut cu 8,5 la sută față de plan, iar indicele de utilizare cu 8,1 la sută. In luna august cele mai bune realizări le-a avut echipa condusă de oțelarul Căuțan Ion. Topitorii din această echipă și-au depășit sarcina de plan cu 18 la sută. Succese au obținut și echipele conduse de prim topitorii Pop Iosif, Barbu Gh., Cornea Petru și alți fruntași ai întrecerii. C. BONTA Un eveniment însemnat în viața gospodăriilor colective : ÎMPĂRȚIREA AVANSURILOR Din prima recoltă obținută în comun: 12 kg. grîu la ziua-muncă Colectiviștii din 110 gospodării agricole colective și din numeroase cooperative agricole de producție din regiunea Craiova au împărțit zilele acestea însemnate cantități de produse agricole și bani cu avans de 40 la sută. La gospodăria agricolă colectivă din comuna Braniștea, raionul Cujmir, datorită producțiilor mari obținute, fiecărui colectivist i-au revenit la ziua-muncă de 5 kg. grîu. Colectiviștii din comuna Gruia, același raion, au primit pentru ziuamuncă, drept avans de 40 la sută, cîte 3,6 kg. grîu, 7 lei și alte produse. Colectivistul Marin Paraschivescu, care a totalizat cu familia sa 500 zile-muncă, a primit ca avans 1.800 kg. grîu, 164 kg. mazăre, 164 kg. orz, 328 kg. ceapă, peste 3.500 lei și altele. După reținerea fondurilor statutare și achitarea obligațiilor luate prin contracte cu statul, cooperatorii din satul Valea lui Pătru, comuna Scăești, raionul Filiași, au împărțit ca avans la ziuamuncă, din prima lor recoltă obținută în comun, cîte 12 kg. grîu, diferite alte produse și bani. Valoarea zilei-muncă superioară fată de anul trecut Membrii gospodăriei colective „Jiul“ din satul Straja, raionul Negru Vodă, care au obținut în acest an la grîu o producție medie la hectar de 1420 kg. și la orz 1645 kg., au primit ca avans de 40 la sută cîte 5 kg. grîu și 1,400 kg. orz la ziuamuncă. Colectivistul Bibuia Agimander, de pildă, a dus acasă pentru cele 800 zile-muncă efectuate în gospodărie cu familia sa mai mult de 4000 kg. grîu, 1120 kg. orz, în afară de bani și alte produse. Până acum în regiunea Constanta s-a împărțit avansul de 40 la sută în peste 50 de gospodării agricole colective. Datorită recoltelor bogate de cereale obținute de colectiviștii din regiunea Constanța, valoarea zileimuncă va fi în acest an superioară celei de anul trecut, într-un număr de gospodării agricole colective valoarea zilei-muncă va fi aproape dublă. Gazele petrolifere — o mare bogăție In schelele petrolifere din Moldova, Oltenia, Pitești și Ploești se scoate din adîncuri odată cu țițeiul o altă mare bogăție — gazele petrolifere. Fiind bogate în hidrocarburi și avînd o mare putere calorică, aceste gaze își găsesc o largă întrebuințare atît în industria chimică, ca materie primă, cît și în consumul industrial și casnic, înlocuind astfel combustibilul costisitor. Iată de ce petroliștii din întreaga țară au acordat anul acesta o mai mare atenție captării și valorificării maxime a gazelor de sondă. In perioada 1 ianuarie — 1 august au fost captate în plus, față de prevederile planului, 247.496.000 m.c. de gaze de sondă. Captarea unui volum sporit de gaze petrolifere a mărit posibilitățile de utilizare a acestora : termocentralele din Comănești și Borzești și rafinăria nr. 8 din Moldova au putut fi alimentate cu acest combustibil ieftin. De asemenea, numeroase întreprinderi industriale desfășoară o activitate neîntreruptă avînd asigurat combustibilul necesar funcționării centralelor electrice proprii și a altor agregate, în timp ce în schelele de extracție gazele sînt injectate în strat pentru a ajuta cu presiunea lor la scoaterea țițeiului. Faptul că în ultimul timp s-au executat numeroase lucrări pentru mărirea capacității de captare și transport a gazelor petrolifere va permite utilizarea pe scară mai largă a acestei bogății. In prezent se iau măsuri pentru alimentarea cu gaze de sondă a unor noi agregate instalate în termocentralele electrice, se fac încercări pentru transformarea lor pe cale chimică în diferite produse și se execută noi lucrări pentru îmbunătățirea aprovizionării diferitelor orașe cu acest combustibil ieftin. (Agerpres). TROLEIBUSE LA CLUJ . In vederea îmbunătățirii transportului în comun, în orașul Cluj se vor amenaja trasee de troleibus. Primele trasee pe distanța Piața Jdanov-Mănăștur și Gara C. F. R.Someșeni, care vor fi terminate în cursul anului viitor, vor lega 11 km. de linii în două sensuri. Pe aceste trasee vor circula troleibuse de fabricație romînească. Ulterior vor fi construite încă 7 trasee în lungime de circa 25 km., care vor lega diferite cartiere ale orașului : Dîmbul rotund, Iris, Donath, Pața etc Lucrările de construcție a primei stații de redresare a curentului electric necesar tracțiunii troleibuselor vor fi începute cu fonduri locale în cursul acestui an. TELEGRAMĂ Tovarășului Ho Și Min Președintele Republicii Democrate Vietnam și Președinte al Partidului celor ce muncesc din Vietnam Tovarășului Fam Van Dong Prim-ministru al Republicii Democrate Vietnam Cu prilejul celei de-a XH-a aniversări a proclamării independenței R. D. Vietnam, sărbătoarea națională a poporului vietnamez, vă rugăm să primiți din partea Prezidiului Marii Adunări Naționale, a Guvernului Republicii Populare Romîne, a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn și a întregului popor romîn, un călduros salut frățesc și cele mai sincere felicitări. Oamenii muncii din Republica Populară Romînă se bucură din toată inima de realizările însemnate obținute de poporul vietnamez în intensa sa activitate pentru refacerea și dezvoltarea economiei, pentru dezvoltarea și înflorirea culturii naționale și sprijină lupta sa nobilă pentru unificarea pașnică și pe baze democratice a Vietnamului, în conformitate cu aspirațiile întregului popor vietnamez. Relațiile frățești dintre poporul romîn și poporul vietnamez se strîng și se dezvoltă continuu. Vizita recentă a tovarășului Ho Și Min în țara noastră a fost întîmpinată cu multă bucurie, căldură și dragoste prietenească de către poporul romîn ; ea reprezintă o dovadă a prieteniei care unește tot mai mult popoarele noastre și a interesului reciproc pe care partidele și guvernele noastre îl poartă pentru strîngerea necontenită a colaborării frățești dintre țările noastre socialiste. Urăm poporului vietnamez și dv. dragi tovarăși noi și tot mai mari succese în măreața operă de construire a socialismului în patria dv. și de înfăptuire a unității naționale a Vietnamului, spre binele și progresul poporului vietnamez, spre întărirea păcii în lumea întreagă. Dr. PETRU GROZA Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne . CHIVU STOICA ț Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne .j GH. GHEORGHIU DEJ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn De pe terenurile de instrucție In clișeul 1 , soldatul-fruntaș Nicola Dumitru, îndeplinind funcția de cercetaș observator, scrutează cu încordare poziția „inamicului“. In clișeul 2 , grupa de radiști comandată de sergentul-major Văduva Erimia lucrînd în cadrul unui exercițiu tactic. In clișeul 3 , soldatul-fruntaș Darie Ion, ochitor trăgător la mitralieră, în timpul îndeplinirii unei misiuni de foc. (Foto ST. IONESCU)