Apărarea Patriei, mai 1958 (Anul 14, nr. 102-126)

1958-05-03 / nr. 102

A. Ea 'ARĂ ; Pentru patria noastră, Republica Populară Romina 1 %APARAREA PATRIEI ” Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XIV Nr. 102 (3637) Sîmbătă 3 mai 1958 4 PAGINI — 20 BANI Sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn, sub steagul biruitor al marxismleninismului, înainte spre victoria deplină a socialismului în scumpa noastră patrie ! Marea demonstrație a oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai Bucureștiul, asemeni țării întregi, a ieșit în întîmpinarea primei zile de mai gătit în strai sărbătoresc. Pe fiecare stradă, pe zeci și zeci de clădiri au fost înălțate încă din ajun drapele, placarde și portrete ale dascălilor proletariatului și ale conducătorilor partidului și guvernului. Slovele lozincilor și ale afișelor aduc cinstire zilei de 1 Mai, slăvesc lagărul păcii și al socialismului, în frunte cu U.R.S.S., îndeamnă clasa muncitoare din întreaga lume la unitate. Pe străzile Capitalei noastre, pe drumurile ce duc spre Piața Stalin au început să se adune nesfîrșite coloane de oameni ai muncii. __ De o parte și de alta a Pieții Stalin, deasupra tribunelor drapate în roșu și străjuite de sute de steaguri purpurii și tricolore au fost înscrise chemări închinate măreței zile: ,,Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc !“, ,,Sub steagul biruitor al marxism-leninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn, înainte spre victoria socialismului în scumpa noastră patrie!“, ,,Trăiască bastionul de neclintit al păcii și socialismului, puternicul lagăr socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică !“, „Trăiască partidele comuniste și muncitorești din toate țările, forța conducătoare și organizatoare a luptei pentru pace, democrație și socialism !“. Pe un mare glob pămîntesc, cuprins într-un brîu de flori de primăvară, a fost înscrisă pe fond roșu înflăcărată chemare de luptă a clasei muncitoare internaționale : „Proletari din toate țările, uniți-vă !“. In piață, în rînduri compacte se află mii de oameni ai muncii care vor participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. Deasupra rîndurilor sînt ridicate pancarte pe care sînt înscrise chemări în cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, portretele făuritorilor comunismului științific — Marx, Engels, Lenin, ale membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R., portretele lui I. V. Stalin, N. S. Hrușciov, ale conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești. In tribune se află numeroși invitați , membri ai C.C. al P.M.R. și membri ai guvernului, conducători ai organizațiilor de masă, înalți funcționari de stat, academicieni, oameni de știință, artă și cultură, generali și ofițeri superiori, fruntași în muncă din întreprinderi și instituții, reprezentanți ai cultelor din țara noastră, ziariști romîni și străini. In tribuna rezervată corpului diplomatic au luat loc șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic. In tribune se află de asemenea membrii delegației parlamentare a R. Cehoslovace care ne vizitează țara, precum și numeroși oaspeți veniți să sărbătorească alături de poporul nostru ziua de 1 Mai, reprezentanți ai sindicatelor din U.R.S.S.. Argentina, reprezentantul Confederației Internaționale a Sindicatelor din țările arabe, Marea Britanie, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R. D. Germană, Iran, Italia, Maroc, R. P. Polonă, Sudanul Francez, R. P. Ungară. Ora, 9. Sosirea în Piața Stalin a conducătorilor partidului și guvernului este salutată de ovațiile miilor de oameni ai muncii pârticipanți la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. In tribuna centrală au luat loc tovarășii : Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, Constantin Pîrvulescu, Iosef Valo, vicepreședinte al Adunării Naționale a R. Cehoslovace, conducătorul delegației parlamentare a R. Cehoslovace care se află în țara noastră, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Janos Fazekas, Vladimir Gheorghiu, Mihail Ralea, Anton Moisescu, Alexandru Bîrlădeanu, acad. C. I. Parhon, Gheorghe Stoica, Florian Dănălache, Virgil Trofin. înainte de începerea mitingului, marea fanfară militară aliniată în piață a intonat Imnul de Stat al R. P. Romîne. Mitingul a fost deschis de tov. Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. A luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Apostol, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului Central al Sindicatelor, care a felicitat călduros cu ocazia zilei de 1 Mai pe oamenii muncii și pe oaspeții de peste hotare In numele C.C. al Partidului Muncitoresc Romîn, al guvernului Republicii Populare Romîne și al Consiliului Central al Sindicatelor. Cuvîntarea a fost subliniată de urale și ovații puternice pentru Partidul Muncitoresc Romîn, pentru puternicul lagăr socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, pentru pace și prietenie între popoare. Unindu-și glasul cu al milioanelor de oameni cinstiți de pe întregul glob, oamenii muncii din țara noastră au exprimat cu vigoare cerința arzătoare a omenirii : să înceteze experiențele cu armele nucleare, să fie oprită înarmarea cu arme atomice a Germaniei occidentale, să se pună capăt cursei înarmărilor, să înceteze focul cu focul atomic al ațîțătorilor la război. Trec gărzile muncitorești Fanfara intonează marșul partizanilor și dinspre Statuia Aviatorilor înaintează formațiile gărzilor muncitorești. Sînt oameni de toate vîrstele acești purtători ai uniformelor albastre. Dar diferențele de vîrstă nu spun nimic. Același pas hotărît răsună pe caldarîmul pieții, aceeași mișcare, vioaie, energică vezi la fiecare în parte și toți laolaltă alcătuiesc un front monolit. Mulți dintre ei poartă pe piept decorații, ordine, medalii. Pe unele le-au primit în bătăliile duse în cadrul gărzilor patriotice organizate de partid în lupta pentru eliberarea țării de sub jugul fascist, pe altele — în bătălia producției și a întăririi economice a statului nostru. Dar ele înseamnă una și aceeași prețuire a virtuților pe care purtătorii lor le-au pus în slujba poporului și a patriei. Pușcași și pușcași mitraliori, pistolari, mitralioriști, ostașii acestei armate muncitoare, păzitori ai cuceri Continuare în pag. 2-a) Oameni ai muncii din Capitala patriei noastre, Dragi tovarăși și tovarășe, Dragi oaspeți de peste hotare, Urmînd vechea noastră tradiție muncitorească ne am adunat azi, în prima zi a lunii mai, să sărbătorim ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua unității de acțiune a oamenilor muncii de pretutindeni în lupta pentru pace și progres social. Cu ocazia acestei mărețe zori a omenirii muncitoare, în sărbănumele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, al Guvernului Republicii Populare Romîne și al Consiliului Central al Sindicatelor, vă transmit, dragi tovarăși, un fierbinte salut și vă fericit călduros pentru realizările de seamă obținute în luptă pentru construirea socialismului în patria noastră. Adresez salutul nostru călduros delegaților din alte țări veniți să sărbătorească împreună cu noi ziua de 1 Mai. Prezența lor în mijlocul nostru este un simbol viu al legăturilor frățești internaționaliste pe care poporul nostru muncitor le întărește necontenit, credincios măreței chemări care de la Marx și Engels încoace străbate deceniile continentele : „Proletari din toate țășirile, uniți-vă !“ Anul acesta sărbătoarea de 1 Mai se desfășoară sub semnul unor noi succese istorice repurtate de sistemul mondial socialist și de mișcarea de eliberare socială și națională a popoarelor, sub semnul unirii tot mai strînse a oamenilor muncii din toate țările în lupta împotriva pericolului unui război atomic, pentru pace, independență națională și socialism. Popoarele țărilor lagărului socialist sărbătoresc ziua de 1 Mai în condițiile unui avînt continuu economiei, științei și culturii, al creșalterii bunăstării celor ce muncesc. In admirația întregii omeniri progresiste poporul sovietic face în această zi gloriosul bilanț al înfăptuirilor sale epocale care-l apropie sistematic de țelul său : crearea bazei tehnico-materiale a comunismului, ajungerea din urmă și, întrecerea celor mai înaintate țări capitaliste, în ce privește producția industrială și agricolă pe cap de locuitor- Uniunea Sovietică a Și întrecut cea mai dezvoltată putere imperialistă — Statele Unite ale Americii — în multe domenii ale științei și tehnicii. Mari succese au obținut în construirea socialismului Republica Populară Chineză și celelalte țări democrat-populare din Europa și Asia. Intr-ajutorarea frățească a țărilor lagărului socialist, ajutorul internaționalist acordat acestora de către U.R.S.S. face posibilă dezvoltarea forțelor de producție în fiecare dintre țările socialiste într-un ritm neîntîlnit în istorie. De la această tribună trimitem salutul nostru fierbinte marelui popor sovietic, eroic constructor al comunismului, salutul nostru frățesc poporului chinez și tuturor popoarelor care odată cu noi sărbătoresc în această zi, ca oameni liberi, stăpîni pe soarta lor, victoriile repurtate în construirea socialismului. In țările capitaliste ziua de 1 Mai este ziua solidarității de luptă a clasei muncitoare și a tuturor oamenilor muncii împotriva exploatării capitaliste, a mizeriei, scumpirii vieții și șomajului consecință a politicii de război a cercurilor imperialiste, de luptă pentru pace și prietenie înziare popoare. In Statele Unite ale Americii și în alte state capitaliste criza economică își arată colții, înseși statisticile burgheze sînt nevoite să recunoască reducerea producției industriale și creșterea armatei de șomeri, care în Statele Unite ale Americii a ajuns la peste 6.000.000, în Germania occidentală la 1.400.000, în Italia la 2.000.000. Tuturor celor care în țările capitaliste, coloniale și dependente luptă împotriva exploatării și asupririi, pentru democrație și progres social, popoarelor care luptă pentru consolidarea sau cucerirea independenței naționale, clasa noastră muncitoare, toți cei ce muncesc în patria noastră liberă, le trimit un salut frățesc. Tovarăși și tovarășe. In acest an ziua de 1 Mai constituie o viguroasă demonstrație unității și luptei oamenilor muncii de pretutindeni împotriva războiului, pentru coexistență pașnică. In calea planurilor agresive imperialiste se ridică forța uriașă a lagărului socialist în frunte cu U.R.S.S., mișcarea comunistă și muncitorească internațională, clasa muncitoare din toate țările, mișcarea populară tot mai largă de luptă pentru pace care se dezvoltă în statele capitaliste și lupta de eliberare națională a popoarelor din colonii. Inițiativele neobosite ale U.R.S.S. pentru înlăturarea pericolului unui război atomic oglindesc interesele vitale ale întregii omeniri. Hotărîrea Sovietului Suprem al U.R.S.S. de a înceta unilateral experiențele cu toate tipurile de arme atomice și cu hidrogen constituie o nouă și măreață acțiune de pace. Ea creează condiții pentru încetarea de către toate statele a experiențelor cu armele nucleare și întărește speranța omenirii că ea va fi eliberată de amenințarea războiului atomic. Țările imperialiste, continuînd cu încăpățînare politica lor falimentară de pe poziții de forță, n-au dat pînă acum răspunsul așteptat la inițiativa Uniunii Sovietice. Dar forțele păcii sînt mai puternice decît forțele războiului. Politica dusă de statele socialiste pentru salvarea omenirii de grozăviile unui nou război se bucură de simpatia și sprijinul maselor populare tot mai largi. In toate țările se dezvoltă tot mai mult unitatea clasei muncitoare și a  Continuare în pag. 2-a) Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Apostol v>r^s ** ^ ^ s* <K «. TRIBUNA CENTRALA ÎN TIMPUL DEMONSTRAȚIEI OAMEI A MUNCII DIN CAPITALA Hotărît, cadențat, trec gărzile muncitorești, în uralele și aplauzele celor din tribune (Foto: M. CIOC] PREZIDIUL MARII ADUNĂRI NAȚIONALE A REPUBLICII POPULARE ROMÎNE DECRIT privind instituirea titlului de mari unități și unități de garda în Forțele Armate ale Republicii Populare Romîne Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne decretează: ART. 1. Pe data de 01 mai 1958 se instituie titlul de mari unități și unități de gardă în Forțele Armate ale Republicii Populare Romîne. ART. 2. Titlul de mari unități sau unități de gardă se conferă prin decret, de către Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne, la propunerea Consiliului de Miniștri. ART. 3. Normele privitoare la conferirea, păstrarea și pierderea titlului de mari unități și unități de gardă în Forțele Armate ale Republicii Populare Romîne vor fi stabilite printr-un statut aprobat de Consiliul de Miniștri. PREȘEDINTELE PREZIDIULUI MARII ADUNARI NATIONALE ION GHEORGHE MAURER București, 24 martie 1958 nr. Î45 SECRETARUL PREZIDIULUI MARII ADUNARI NATIONALE GHEORGHE STOICA Prilej de bucurie și îndemn a Q g„0 g fi Q 0, g Q ,0 g ILSLSJLSJUULfiJL£.£; er Decretul Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne privind instituirea titlului de mari unități și unități de gardă în Forțele Armate ale R.P.R este primit cu deosebită bucurie și însuflețire în rîndurile Armatei noastre Populare. Militarii de toate gradele, din toate armele, văd în acest decret de mare însemnătate în viața armatei, o nouă mărturie a grijii și dragostei cu care partidul, guvernul, întregul popor muncitor înconjoară pe apărătorii inarmați ai patriei. Forțele noastre Armate, brațul puternic de apărare a cuceririlor revoluționare ale oamenilor muncii constructori ai socialismului, sînt crescute și educate in spiritul devotamentului fără margini față de patrie, față de orinduirea democrat populară. Patriotismul profund, vitejia, spiritul de sacrificiu, înalta măiestrie militară sînt calități care caracterizează pe cei ce slujesc în rîndurile ei. Aceste calități care izvorăsc din însăși esența armatei noastre, armată făurită, crescută și călită de partid in focul marilor transformări revoluționare pe care le trăiește țara noastră, sunt considerate pe drept cuvînt, de întregul popor al țării, ca indispensabile condiții pentru ca armata populară să poată răspunde cu cinste, în orice clipă, încrederii ce i se acordă. Despre aceasta grăiește și instituirea prin Decretul Marii Adunări Naționale a înaltului titlu de mari unități sau unități ,.DE GARDA" , soldat, sergent, ofițer și general „DE GARDA". Cui i se poate conferi acest titlu de onoare ? O mare unitate sau unitate pentru a dobândi titlul „de gardă" trebuie să aibă o tradiție vitejească de luptă sau să participe cu succes in operațiile militare în scopul aparării patriei și a cuceririlor revoluționare ale poporului muncitor, să obțină victorii remarcabile, acel rranfl perindu-se de glorie în luptele împotriva dușmanului. Ea trebuie să fie purtătoarea unor ordine pentru bătălii victorioase duse împotriva dușmanului care ar îndrăzni să atenteze la cuceririle revoluționare ale poporului nostru, la integritatea și suveranitatea scumpei noastre patru Ofițerii, sergenții și soldații marilor unități și unități de gardă sînt cei mai disciplinați între cei disciplinați, cei mai fermi între fermi cei mai curajoși și dir fi; ei știu să fie iscusiți maeștri ai bătăliilor și știu să fie, la nevoie, eroi, toți ca unul. Militarii de gardă vor fi pildutori pentru toți ceilalți tovarăși ai lor prin devotamentul plin de abnegație față de scumpa noastră patrie, Republica Populară Română, prin înalta lor ținută morală, vitejească, prin înalta lor pregătire de luptă și politică, prin conduita lor întotdeauna demnă. Vor fi exemple de urmat în ceea ce privește păstrarea secretelor militare și de stat. Prin munca lor de fiecare zi, prin succesele obținute pe cîmpurile de instrucție, in aplicații și în sălile de curs, prin măiestria cu care iși vor însuși și stăpîni tehnica de luptă, prin disciplina lor ireproșabilă, vor dovedi adîncul lor devotament față de patrie, vor dovedi că merită să poarte înalta distincție iată cine va purta titlul și insigna trupelor de gardă; iată la ce obligă, la ce îndeamnă acest titlu — simbol luminos al vitejiei, gloriei și onoarei militare, întregul popor, întreaga armată vor privi cu mare mândiune și încredere spre purtătorii ei, ostași sau ofițeri de gardă, noi. Care dintre militari, care dintre nu va năzui să dobîndească dreptul de a o purta? Toți militarii, de la general la soldat, înțeleg pro(Continuare în pag. 3-a)