Apărarea Patriei, august 1958 (Anul 14, nr. 179-205)

1958-08-01 / nr. 179

Pentru patria noastra, Republica Populara Romînă 1 mwnim patriei lo r ^ Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XIV Nr. 179 (3714) Vineri 1 august 1958 j 4 PAGINI — 20 BANI ÎN APLICAȚIE TACTICA PE MARE Manevrînd cu dibăcie materialul din înzestrare, marinarii de la posturile de luptă nu precupețesc nici un efort pentru ridicarea măiestriei lor. Iată, de pildă, pe soldatul-fruntaș de marină Stanciu Gheorghe scrutind zarea la aparatul de vizare a tubului lans-tripție. De dibăcia și priceperea cu care acționează el depinde rezultatul lansării (clișeul de sus strigă) Sau soldatul-fruntaș de marin; Nicolae Nicolae, care este unul dintre cei mai harnici bofmani de pe nava de luptă, iată-l pe marinar executind amararea șalupei (clișeul de sus, mijloc). De pe puntea etalon a navei comandant ce naviga în fruntea formației, soldatul fruntaș de marina Bumbescu Ioan transmite cu ajutorul semnalelor de brațe un ordin al comandantului, (clișeul de sus, dreapta). Nava militară înaintează cu viteză spre larg. Cu privirile încordate, telemetriștii de la postul de luptă prova măsoară continuu distanțele la țintă, pe care le transmit apei tunarilor (clișeu din stingă) (Foto: T. MACARSCHF CRONICA DE UNITATE O inițiativă lăudabilă De multă vreme instrucția de front, pregătirea fizică și instrucția focului sînt în atenția comandanților din unitatea din care face parte ofițerul Mihai Gheorghe. Convinși că aceste discipline contribuie in mod efectiv la formarea unui luptător complet, că îi ajuta pe militari să acționeze bine în aplicațiile tactice, ofițerii au organizat cel mai temeinic instruirea militarilor. Pentru a-i stimula și mai mult pe militari în pregătirea lor s-a instituit o cupă pe unitate pentru cea mai bună subunitate la aceste trei categorii de pregătire militară. La adunarea ofițerilor, locotenentul Chițimia Gabriel, locotenentul-major Bîrligea Gheorghe și alții s-au angajat să antreneze subunitățile în întreceri pentru a obține rezultate cit mai bune. In prezent subunitățile se află plină întrecere. Pînă la verificaaea subunităților o comisie urmărește și îndrumă zilnic pe comandanți. Din informațiile culese rezultă că stadiul de pregătire a militarilor este deosebit de dezvoltat. La ora actuală peste 70 sută din întregul efectiv al regulamentului se prezintă bine la instrucția de front. Subunitatea comandată de căpitanul Enescu Ioan se prezintă cel mai bine la pregătirea fizică. Toate exercițiile ce se cer în etapa actuală sînt executate cu multă îndemînare de militari. La ședința de tragere de verificare executată recent de subunitatea comandată de locotenentul Chițimia, toți militarii au obținut calificative bune și foarte bune Un pronostic exact în privința cîștigătorului încă nu se poate da Subunitățile comandate de locotenentul Nicolau, locotenentul-major Bîrligea Gheorghe ca și alte subunități aspiră la titlu Pe „șantierul unității" Poate cuvîntul șantier este prea pretențios față de cele ce ne-am propus să scriem în rîndurile de mai jos. Totuși nu exagerăm cu nimic dacă spunem că unitatea la ora actuală este un adevărat șantier. Grijulii, ofițerii din această unitate au luat măsuri din vreme pentru punerea la punct a cazărmii, pentru completarea bazei materiale a instrucției, pentru asigurarea condițiilor optime de trai și de muncă ale militarilor în perioada de iarnă. In cinstea zilei de 23 August militarii s-au angajat să termine toate operațiunile de repararea cazărmii, să dea în folosință baza sportivă reamenajată și un poligon de instrucția focului. Pînă in prezent a fost terminat blocul alimentar. S-au spoit sălile de mese, bucătăria, au fost vopsite cazanele, s-au construit camere model pentru veselă, pentru tăiat carne etc. Tot acum se reamenajează un corp de gardă modei care va fi terminat pînă la data de 10 august. Se asfaltează aleile principale și se construiesc trei fîntîni arteziene. S-a amenajat parcul auto, în cadrul căruia au fost puse la punct camera pentru acumulatori, punctul de control. In majoritatea lucrărilor au fost folosite mijloace proprii, materiale recuperate. Un mare merit în realizarea acestor lucrări îl au atemiștii care din inițiativă proprie au cerut să lucreze voluntar la amenajarea cazărmii. In mod deosebit s-au remarcat utemiștii din subunitățile comandate de ofițerii Crăciun Gheorghe, Gheorghiescu Vasile, Mateiaș Nicolae. Despre inovatori și inovații La consfătuirile inovatorilor din diferite arme au fost prezenți și Căpitan GH. BARBANTAN (Continuare In pag. 3-a) Moța record mondial Sat Suâ Ltime IOLANDA BALAȘ; 1,81m. Pentru a treia oară în decurs de două luni, talentata noastră atletă Iolanda Balaș doboară recordul lumii la proba de săritură în înălțime, trecînd de data aceasta peste ștacheta ridicată la 1,81 m. Excepționala performanță a fost realizată joi, pe stadionul de vară de la Poiana Stalin, cu ocazia unui concurs de selecție a lotului romîn în vederea campionatelor europene de atletism de la Stockholm. Iolanda Balaș a început tentativa de doborîre a recordului mondial la înălțimea de 1,60 m. Cu mare ușurință ea a sărit succesiv din prima încercare 1,70 m, 1,75, și 1,78 m. Ștacheta a fost așezată apoi la 1,81 m. Primele două încercări sînt ratate, dar Iolanda nu renunță și intr-un stil impecabil izbutește să treacă la cea de a treia încercare, corectînd cu 1 cm propriul său record mondial, stabilit la 22 iunie la Cluj. După cum se știe Iolanda Balaș a intrat in posesia recordului lumii la 7 iunie cînd a sărit 1,78 în cadrul unui concurs desfășurat la București și a corectat cu 1 cm, recordul deținut de atleta chineză Cen Fen-iun. in numărul de azi. Pe teme de partid — Să creăm în jurul fiecărei organizații de bază un puternic activ fără de partid (pag. 2-a) LOCOTENENT-MAJOR I. CHERECHEȘ — Rezultate care nu oglindesc posibilitățile reale (pag. 2-a; COLONEL CONSTANTIN — însemnări din China Populară — De vorbă cu maiorul Wang Jung-hai (pag. 3-a) C. FIRANESCU — S.U.A. și Anglia trebuie să dea un răspuns pozitiv mesajelor sovietice (pag. 4-a) TELEGRAMĂ Locțiitorului Premierului Consiliului de Stat, Ministrul Apărării al Republicii Populare Chineze, MAREȘAL PIN DE HUAI Cu ocazia celei de a 31-a aniversări a înființării glorioasei Armate Populare Chineze de Eliberare, permiteți-mi, tovarășe mareșal, ca în numele militarilor Armatei Populare Romine și al meu personal să vă adresez dv. și intregului personal al Armatei Populare Chineze de Eliberare, cele mai sincere și cordiale felicitări. Militarii romîni urează militarilor Armatei Populare Chineze de Eliberare noi succese în pregătirea de luptă și politică, în întărirea capacității de apărare a Republicii Populare Chineze, in îndeplinirea misiunii lor nobile de apărători ai muncii pașnice și constructive a eroicului popor chinez și ai păcii. MINISTRUL FORȚELOR ARMATE ALE R.P.R General-colonel LEONTIN SALAJAN prin MbmSlem. Caporalul Olteanu Gheorghe și soldatul fruntaș Nicolae C.loan erau în preajma unei arii cînd au observat trei indivizi care saci de grîu cu intenția vădită cărau de a-i sustrage. Bănuind că la mijloc nu este un lucru curat, s-au apropiat de ei s-au interesat de unde au sacii. Surși prinși asupra faptului, infractorii au încercat să-i mituiască pe cei doi militari. Dar încercarea lor a dat greș. Caporalul Olteanu și soldatulfruntaș Nicolae i-au demascat și dat pe mina miliției. Pentru vigilența de care au dat dovadă, cei doi militari au fost citați prin ordin pe unitate. (Căpitan OLIVIU ORHEI) ”Țecurind ofițerii cursanți din unitatea din care face parte ofițerul Timofan Valeriu au executat trageri cu tunul a.a. in poligon. Pe timpul tragerilor, ofițerii cursanți au îndeplinit atât funcții de comandanți, cât și de servanți la tun. La cele nouă probleme de tragere executate s-au obținut opt calificative „foarte bine" și un calificativ „bine“. Obținerea acestor rezultate demonstrează că ofițerii cunosc bine regulile și procedeele de tragere. Trebuie subliniată aici și activitatea depusă de ofițerii profesori Miu Vasile, Mocanu Ioan și alții. Cu prilejul tragerilor s-au evidențiat in mod deosebit ofițerii cursanți Mihai Vasile, Șovrea Sabin, Ponta Constantin și alții. (Locotenent M. MODOIANU). Cn unitatea din care face parte ofițerul Orhei Constantin au avut loc antrenamente pentru aplicația tactică de zbor. Cu această ocazie, piloții Gh. Cicoș, Zamfir Toma, Kuban și alții au obținut rezultate deosebite. Ei au interceptat toate țintele. De asemenea piloții din celulele conduse de ofițerii Bădinaș I. și Buiutean V, au obținut rezultate foarte bune. Datorită acestor rezultate întreaga unitate a primit la aceste antrenamente calificativul „foarte bine11. (Căpitan ST. IRIMIE). έn urma verificării specialiștilor de clasă din cadrul subunității comandate de ofițerul Radu Petre, toți specialiștii și-au menținut calificarea. In această subunitate ordinul privitor la creșterea numărului specialiștilor de clasă a fost îndeplinit (Sergent FL. DRAGHICI). In unitatea noastră s-a desfășurat •a concursul „Ostașii isteți" cu tema „Să cunoaștem țările de democrație populară". La concurs au participat militarii din subunitățile din care fac parte ofițerii Florea Constantin și Botez Ioan, precum și sergentul reangajat Cocoș Tache. Concursul a fost câștigat de soldatul fruntaș Ciupe Pavel. Pe locul doi s-a clasat soldatul Ho iar Teodor. Militarii care s-au clasat pe primele locuri au fost recompensați. (Sergent-major D. IANCU) έn cinstea zilei de 23 August, în*■ subunitatea noastră s-a organizat o zi sportivă la care au participat peste 75 la sută din numărul militarilor subunității. Pe primul plan s-a situat concursul pentru obținerea insignei G.M.A. gradul I și II. La acest concurs cele mai bune rezultate le-au obținut ofițerii Raba V., Moș V., caporalul Penciu P, soldații fruntași Tordai Șt. Lorencz V-. și soldatul Carata E. Totodată au avut loc numeroase întreceri sportive între plutoane. Pe primul loc la această întrecere s-a situat plutonul gospodărie. (De la un corespondent voluntar),iblioteca subunității a fost inzestrată cu noi volume din cele mai variate domenii. Zilnic cititorii își pot alege din cele peste 2.000 de volume pe acelea care-i interesează. Printre noile lucrări sosite se numără : „Prin țara dragă“, „Luptători pentru pace, socialism și fericirea poporului“, „Despre radiații“, „Locotenentul de gardă“ etc. Fruntaș în acțiunea de difuzare a noilor lucrări este bibliotecarul subunității, soldatul-fruntaș Dragomirescu I. (De la un corespondent voluntar), 9JUL5JLSUL SJU -fc De curind, la șantierele navale Galați a început construcția primului cargou romînesc de 4500 tone Dw, care va fi dotat și dimensionat pentru navigația pe toate căile maritime. Aceasta a avut loc la puțin timp după lansarea la apa, la același șantier și apoi la șantierul naval Oltenița, a primelor motonave românești de 2000 de tone.fa Ia întrecerea pe care o desfășoară în cinstea zilei de 23 August, constructorii de pe șantierele hunedorene obțin importante succese. La marele laminor Bluming se fac ultimele centrări in vederea începerii rodajului de ansamblu și a probelor la cald. In dimineața zilei de 30 iulie a început rodajul individual la casa de lucru, ultimul agregat care mai trebuia terminat în vederea intrării în funcțiune a laminorului. Marea majoritate a constructorilor care au executat lucrările la laminorul Bluming lucrează acum intens la construirea laminorului de 650. In hala principală a acestui laminor, care cuprinde o suprafață de 44.550 mp, s-au turnat pînă acum la fundațiile construcțiilor metalice și a utilajelor peste 55.000 m.c. beton simplu și armat Constructorii și montorii de pe șantierul noii oțelării Martin muncesc cu eforturi sporite pentru terminarea pînă la 23 August a cuptorului nr. 2 de 185 de tone. Tot în cadrul marelui combinat siderurgic Hunedoara a fost terminat cel de-al doilea cuptor mecanizat de mare capacitate de la fabrica de var.ln puținele zile care au mai rămas pînă la Ziua Minerului, minerii din întreaga țară desfășoară cu entuziasm întrecerea pentru realizarea și depășirea angajamentelor luate. Zilnic sosesc noi vești despre succesele cu care ei se pregătesc să întîmpine această sărbătoare și ziua de 23 August. Minerii de la exploatarea Șorecani au depășit in primele 28 de zile ale lunii iulie planul producției cu 11,9 la sută. Sectoarele Curturiș și Tamașa au dat pînă acum peste plan mai mult de 1.000 tone de cărbune. . Minerii din exploatările carbonifere din regiunea Timișoara întîmpină sărbătoarea lor cu o serie de realizări. Minerii de la Anina au dat peste plan, de la începutul anului și pînă acum, mai mult de 3000 tone de cărbune. Minerii din Doman lucrează în contul celei de-a doua decade a lunii august, iar cei de la mina Secul și-au îndeplinit cu mult înainte de termen planul de producție pe luna iulie. Pe întreg trustul minier „Banatul“ au fost realizate de la începutul anului și pînă acum economii în valoare de circa 6.000.000 lei. Pînă la 23 August minerii din bazinul carbonifer Schitu Golești și-au propus să dea peste plan 3.500 tone de cărbune, să depășească cu 4 la sută planul de deschideri și pregătiri și să sporească cu 3 la sută productivitatea muncii. „AUGUSTEȘTI DIN ÎNTREPRINDERILE PATRIEI UN AJUTOR PREȚIOS La cererea Sfatului Popular al orașului Rm. Vilcea și cu aprobarea șefului școlii subunitatea comandată de ofițerul Bucureasa A. a primit sarcina ca in cadrul orelor practice să construiască un pod. înainte de începerea lucrului Gyorgy Iuliu ofițerul a făcut ca elevii recunoașterea locului de construcție a podului. După aceasta elevii au executat proiectul de construct. La timpul fixat munca a început. S-a montat mai mui soneta pentru baterea piloților. Lucrul a fost greu și riscant Terenul a creat greutc Atit la baterea piloților cit și la așezarea grinzilor au dat dovadă elevii de inițiativă și pricepere. O metodă bună folosită de ofițerul profesor a fost aceea că șefii de ateliere explicau tuturor elevilor cum s-a lucrat și ce metode s-au întrebuințat. Atelierele erau schimbate după fiecare zi de muncă și odată cu ele și comandanții. In 5 zile comunicatția a fost stabilită. Elevii priveau cu nespusă bucurie construcția lor. Erau mulțumiți că au putut construi podul — o realizare cu care intimpină ziua de 23 August Sfatul Popular g adresat o scrisoare de mulțumire școlii. La bilanțul făcut cu acest prilej au fost evidențiați in mod deosebit elevii: Săvoiu, Gorobei, Buzilă, Păduraru și alții. Elev sergent-major M. AVRAM SLSJULSU Se montează Monumentul Eroilor Patriei turnat în bronz De curind au fost terminate lucrările de turnare în bronz a Monumentului Eroilor Patriei. Pregătirile în vederea acestei importante operațiuni s-au făcut cu atenție și minuțiozitate. Intr-o ședință de lucru la care au participat reprezentanți ai resoartelor interesate din Ministerul Forțelor Armate ale R.P.R., Ministerul Invățămîntului și Culturii, Ministerul Industriei Grele, s-au stabilit sarcini concrete pentru procurarea cantității de bronz necesare pentru efectuarea lucrărilor de tipărire, turnare, cizelare și patinare a marelui Monument. Și în scurt timp lucrările au început, sub conducerea inginerului Ruscovici Apostol, șef al Secției de Artă a Plastic, și a Combinatului Fondului specialistului Rășcanu Vasile. Ele s-au executat în marea hală de turnătorie a Uzinelor „23 August“. Străbătînd curtea uzinelor și hala de turnătorie în care se nasc atîtea și atîtea piese și combinate întregi necesare industriei noastre, am ajuns în sectorul în care s-a turnat Monumentul. I-am întîlnit acolo pe Stancu Brebenel, șef turnător, pe Diaconescu Gheorghe, șeful lucrărilor de cizelare, pe turnătorii și cizelarii Cristea Ion, Costache Ion, Tudor Ion, Georgescu Nicole, Guran Ion, Miriuță Vasile, Cotroceanu Gheorghe și alții, din mîinile cărora s-a înălțat în bronz Monumentul care, cîteva zile, a dominat impunător marea hală. Muncitorii priveau cu admirație și mîndrie opera de artă turnată în bronz în uzina lor. Monumentul a fost turnat în 72 de secțiuni, care au fost asamblate apoi în cinci tronsoane de mari dimensiuni. Procesul turnării a prezentat greutăți și mari complicații de ordin tehnologic, tocmai datorită dimensiunilor neobișnuite ale ținiilor care trebuiau turnate. Decma să ne dăm seama de aceste greutăți este de ajuns să amintim că pentru turnarea unor secțiuni ale Monumentului au fost necesare forme care cîntăreau 15 tone. Inginerul Ruscovici Apostol și locotenent-colonelul Ilie Ion, delegat permanent al M.F.A. pentru procesul tehnologic al turnării Monumentului, ne-au dat cîteva detalii asupra lucrărilor executate și asupra dimensiunilor operei. Am aflat astfel că pentru turnarea Monumentului a fost necesară o cantitate de 33 tone de bronz. Amintim aici că utemiștii din armată, prin acțiunea patriotică inițiată de organizația U.T.M. dintr-o unitate din București, au dat pentru turnarea Monumentului 7 tone de bronz din cantitatea adunată de ei. Dimensiunile Monumentului sînt impresionante. El are un diametru al bazei de patru metri și jumătate, înălțimea totală (împreună cu soclul) atinge 17 metri. Am aflat apoi de la inginerul Ruscovici că, prin dimensiunile sale, Monumentul Eroilor Patriei ,va fi cel mai mare dintre monumentele existente în țările balcanice. Este o mîndrie îndreptățită nu numai a creatorilor monumentului, ci a întregului nostru popor muncitor care știe să slăvească și să dureze în asemenea monumente eterna memorie a eroilor patriei. In prezent, lucrările de turnare și cizelare fiind terminate, specialiștii și muncitorii execută operațiunile de montare a Monumentului în Piața Eroilor din fața Academiei. Transportul a prezentat dificultăți serioase, care au fost însă soluționate prin folosirea unor mijloace de transport speciale. Cele cinci subansamble ale Monumentului, de format diferit, cîntăresc fiecare în parte cite patru-cinci tone. Ele au fost transportate cu grijă și atenție. După montare, specialiștii vor efectua lucrările de „patinare 4” (operațiune tehnologică prin care, cu ajutorul unor oxidanți chimici, se dă unui monument culoarea de vechime a Monumentului. Astfel, trecătorii prin Piața Eroilor vor revedea curînd Monumentul Eroilor Patriei, de data aceasta turnat în bronz, în bronzul nemuritor al memoriei închinate celor ce și-au jertfit viața în lupta pentru eliberarea țării. Piața Eroilor va fi împodobită cu această operă de artă în preajma celei de a 14-a aniversări a eliberării patriei noastre, pentru fericirea căreia fiii ei cei mai buni și-au dăruit viața în lupta împotriva dușmanilor poporului romîn. Și marele Monument va strălui veșnic, ca un simbol al recunoștinței pe care întregul nostru popor o are față de eroii patriei. A. CONSTANTIN LA UZINELE „INDUSTRIA SIRMEI" DIN CÎMPIA TURZII 7 1 • <^<Sînda vul uzinelor >„Industria Sîrmei’ din Cîmpia Turzii și-a luat angajamentul să reducă prețul de cost pe tona de otel cu 10 lei. In urma analizei pe primul semestre al anului 1958 s-a obținut o reducere a prețului de cost pe fiecare tonă de oțel cu 12,32 lei. 1 d dilalizei Pe Prilul semestre In clișeu: Vedere a trăgătoarei de bare și de oțel tare construită în ultimii doi ani. (Foto: AGERPRES