Apărarea Patriei, mai 1959 (Anul 15, nr. 102-126)

1959-05-03 / nr. 102

„M. EMINI&Uu. Pentru patria noastră, Republica Populară Romînă | WMWM PANDILI Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XV Nr. 102 (3945) Duminică 3 mai 1959 4 PAGINI — 20 BANI Sub steagul biruitor al marxism-leninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn, înainte spre victoria socialismului în scumpa noastră patrie! ... . \ ... . ' . | . .. .... : | EI jfililS îf;&l ; • , ^ ■ :> J TRIBUNA OFICIALA LA MAREA DEMONSTRAȚIE DE 1 MAI A OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALĂ (FOTO : AGERPRES1 MAREA DEMONSTRAȚIE DE 1 MAI A OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALĂ O grandioasă manifestare a unității var de nezdruncinat dintre partid, guvern și popor r« s. Ne aflăm în Piața Stalin, locul unde se desfășoară de ani de zile tradiționalele festivități, mitinguri și demonstrații prilejuite de marile sărbători ale poporului nostru muncitor. În stingă și dreapta pieții sunt instalate tribunele oficiale, gătite în vestmînt de mare sărbătoare. Deasupra tribunei centrale atrage privirile un panou uriaș care înfățișează globul pământesc cuprins de un brîu de crengi înflorite. Pe suprafața lui stă scris : 1 Mai, iar pe o panglică roșie ce-l înfășoară de-a lungul ecuatorului sînt înscrise cuvintele pronunțate cu tărie pe toate cele cinci continente : Proletari din toate țările, uriți-vă ! Sub panou, pe fundalul tribunei centrale se poate citi : Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. Piața este străjuită de trei tablouri în culori înfățișînd portretele lui Karl Marx, Friedrich Engels și Vladimir Ilici Lenin, genialii învățători ai proletariatului mondial. Pe toate laturile pieții, ca și deasupra tribunelor flutură în bătaia vîntului drapele roșii și tricolore. Spre centrul pieții se îndreaptă coloane lungi de oameni ai muncii purtînd panouri, pancarte și portrete ale clasicilor marxism-leninismului, ale membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ale conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești frățești din lumea întreagă, ale fruntașilor mișcării internaționale pentru pace și prietenie între popoare. In tribune iau loc numeroși invitați: membri ai C.C. al P.M.R., membri ai guvernului, ai Prezidiului Marii Adunări Naționale, conducători ai organizațiilor de masă și instituțiilor centrale, fruntași în muncă din întreprinderile Capitalei, academicieni, oameni de știință, artă și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști români și corespondenți ai presei străine. in tribuna special rezervată iau loc șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic. în tribune se află de asemenea numeroși oaspeți de peste hotare veniți să sărbătorească ziua de 1 Mai alături de poporul nostru, reprezentanți ai sindicatelor din U.R.S.S., R. P. Chineză, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R. D. Germană, R. F. Germană, Olanda, R. P. Polonă, R. P. Ungară și alți oaspeți ai țării noastre. Este ora opt și treizeci de minute. In uratele mulțimii își fac apariția în tribuna centrală tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, Constantin Pîrvulescu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, Janos Fazekas, Vladimir Gheorghiu, Alexandru Bîrlădeanu, Atanase Joja, Gherasim Popa, Florian Dănălache. Oamenii muncii aflați în piață și invitații din tribune salută apariție în tribuna oficială a conducătorilor de partid și de stat cu aplauze și ovații furtunoase, îndelungi. Mulțimea slăvește într-o manifestare a bucuriei depline eroicul partid al clasei muncitoare, sub a cărui flamură de luptă s-a înrolat întreg poporul ziditor de viață nouă. Fanfara intonează acordurile solemne ale Imnului de stat al R.P.R. Mulțimea se descoperă. Spre cerul azuriu se înalță baloane colorate purtînd pe falduri de mătase portretul lui Lenin și al tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej. Alte buchete de baloane colorate poartă în văzduh eșarfe argintii pe care sînt înscrise asemenea cuvinte și inițiale scumpe poporului muncitor : 1 Mai, Pace, P.M.R., R.P.R., U.R.S.S. Sute de porumbei își iau zborul către înalturi. Deschizînd mitingul, tovarășul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului orășenesc P.M.R. București, dă cuvîntul tovarășului Gheorghe Apostol, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului Central al Sindicatelor. Ultimele cuvinte ale vorbitorului stîrnesc un entuziasm de nedescris. Participanții la marele miting ovaționează îndelung pentru continua înflorire a scumpei noastre patrii, Republica Populară Română, pentru Partidul Muncitoresc Romîn, conducătorul poporului romîn, organizatorul și inspiratorul tuturor victoriilor noastre, pentru guvernul Republicii Populare Române, pentru încercații conducători ai partidului și statului nostru, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Participanții la miting scandează într-un glas, cu un fierbinte sentiment de prietenie și recunoștință, numele glorios al Uniunii Sovietice și al detașamentului de frunte al mișcării comuniste internaționale, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice. Trec rînduri, rînduri muncitorii începe demonstrația. Fanfara militară intonează popularul „Marș al Partizanilor“. In ritmul tobelor, în pas cadențat, hotărît, în rînduri perfect aliniate, își fac apariția în piață primele batalioane ale gărzilor muncitorești. Ai impresia că prin fața tribunelor oficiale se scurge tumultuos un fluviu al forței și bărbăției. Invitații din tribune aplaudă frenetic. Muncitorii poartă salopete albastre. Pe cap, bonete de aceeași culoare. Pe mîneca dreaptă sînt prinse banderole tricolore. Muncitorii în salopete al- Maior ION COSXEA Căpitan TR. BUCURENCIt [Continuare in pag. 2-a) Cuvîntarea tovarășului GHEORGHE APOSTOL Dragi tovarăși, Dragi oaspeți de peste hotare, Oameni ai muncii din Capitala patriei noastre. Sărbătorim astăzi ziua de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, în împrejurări cînd omenirea muncitoare de pe toată suprafața pămîntului își manifestă tot mai puternic hotărîrea de a lupta pentru pace trainică în lume, pentru democrație și socialism. In această frumoasă zi de primăvară, cînd întregul nostru popor muncitor își manifestă bucuria față de victoriile obținute în construirea vieții noi, socialiste, vă transmit din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, a Guvernului Republicii Populare Romîne și a Consiliului Central al Sindicatelor un fierbinte salut și vă felicit pentru succesele cu care ați întîmpinat lui Mai. Cu prilejul acestei mărețe sărbători, adresăm un salut călduros oaspeților dragi din alte țări, care împreună cu noi iau parte la această grandioasă manifestare. Tovarăși, Ziua de 1 Mai ne amintește marile tradiții de luptă ale eroinei noastre clase muncitoare, de manifestațiile și demonstrațiile organizate de Partidul Comunist, de lupta maselor muncitoare, în frunte cu încercata sa avangarda, împotriva regimului burghezomoșieresc, pentru pîine, pămînt, libertate și pace. Poporul nostru muncitor, înfruntînd cu bărbăție nenumărate greutăți, a parcurs un drum glorios de luptă pentru instaurarea puterii populare, pentru întărirea regimului democratpopular și pentru construirea socialismului Oamenii muncii din Republica Populară Romînă sărbătoresc ziua de 1 Mai ca oameni liberi, stăpîni pe soarta lor, constructori harnici și talentați ai socialismului. Sub steagul glorios al partidului s-au obținut mari înfăptuiri în dezvoltarea economiei și culturii. Oamenii muncii, dînd dovadă de o înaltă conștiință socialistă, participă activ la conducerea vieții de stat și economice, punîndu-și toată puterea și toate capacitățile în slujba înfloririi patriei. Muncitorii, inginerii, tehnicienii muncesc neobosit pentru dezvoltarea în ritm susținut a industriei socialiste. An de an intră în funcțiune noi întreprinderi în industria constructoare de mașini, siderurgică, petroliferă, chimică, minieră, de prelucrare a lemnului, în industria producătoare de bunuri de larg consum. Mase tot mai largi de țărani muncitori pășesc cu încredere pe drumul arătat de partid, drumul agriculturii socialiste. Poporul nostru a primit cu aprobare și satisfacție măsurile stabilite de partid și de statul democratpopular în vederea lichidării oricăror forme ale exploatării în mediul rural. Nu este departe ziua cînd va fi încheiată opera de transformare socialistă a agriculturii. Intelectualitatea țării noastre, oamenii de știință și cultură participă tot mai activi la opera de construire a societății noi, socialiste. Pe măsura dezvoltării economiei naționale, a creșterii productivității muncii și reducerii prețului de cost al producției, crește nivelul de trai al oamenilor muncii de la orașe și sate. Anul acesta vom sărbători a 15-a aniversare a eliberării Patriei noastre. Cu acest prilej, poporul romîn va trece în revistă marile realizări pe care le-a obținut în anii puterii populare, realizări ce deschid perspectiva înfăptuirii unor noi sarcini, mărețe. In anii apropiați socialismul va fi construit în linii mari și vom trece la o nouă etapă, etapa desăvîrșirii construcției socialismului în țara noastră. In munca și lupta pentru construirea socialismului s-a cimentat tot mai mult unitatea moral-politică a oamenilor muncii, strîns uniți în jurul partidului și guvernului, se consolidează alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, frăția de nezdruncinat dintre poporul romîn și naționalitățile conlocuitoare. Tovarăși. Sărbătorim anul acesta ziua de 1 Mai sub semnul unor noi și mari biruințe ale nemuritoarelor idei ale comunismului, care luminează calea spre progres a întregii omeniri, cale pe care pășesc cu fermitate și însuflețire toate țările lagărului socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică Poporul sovietic întîmpină ziua de 1 Mai prin noi și strălucite succese în toate domeniile de activitate, printr-un mare avînt în lupta pentru realizarea grandiosului plan septenal. In anii apropiați, Uniunea Sovietică va deține primul loc din lume atît în ce privește volumul producției industriale, cît și în ce privește bunăstarea poporului. Țările lagărului socialist, întărind unitatea lor indestructibilă, continuu relațiile lor de colaborare și întrajutorare frățească, se dezvoltă într-un ritm nemaicunoscut în istorie. In anul 1965 țările lagărului socialist vor produce mai mult de jumătate din întreaga producție mondială și vor asigura oamenilor muncii o viață tot mai îmbelșugată și mai fericită, demonstrînd în modul cel mai convingător superioritatea sistemului socialist față de cel capitalist și inevitabilitatea victoriei depline a socialismului în întrecerea pașnică cu capitalismul Ne bucurăm din toată inima de marile realizări ale gloriosului popor sovietic, ale poporului chinez și ale tuturor celorlalte popoare din familia țărilor socialiste, dorindu-le noi succese în lupta pentru construirea socialismului și comunismului, pentru pace și colaborare între popoare. Tovarăși, Ziua de 1 Mai este întîmpinată de oamenii muncii din țările capitaliste, coloniale și dependente în plină luptă împotriva exploatării și asupririi, pentru drepturi sociale, economice și libertăți democratice, pentru independență națională și pace. Oamenii muncii din aceste țări își manifestă cu tot mai multă putere hotărîrea de a acționa uniți împotriva politicii cercurilor reacționare, care aruncă pe umerii maselor largi populare toate consecințele crizei economice, precum și uriașa povară a cheltuielilor militare. Oamenii muncii din țările capitalului își dau tot mai bine seama că numai în condițiile socialismului, care desființează exploatarea omului de către om, poate să fie asigurat dreptul la muncă și odihnă, numai în socialism pot fi lichidate mizeria, șomajul celelalte plăgi de nevindecat ale cașipitalismului. Ne exprimăm solidaritatea noastră internaționalistă cu clasa muncitoare și ceilalți oameni ai muncii din țările capitaliste, care în frunte cu partidele comuniste și muncitorești luptă pentru o viață mai bună, pentru pace, democrație și socialism. Trimitem salutul nostru frățesc oamenilor muncii din țările coloniale, dependente, cît și din cele de curînd eliberate, care luptă cu abnegație pentru libertate și independență națională. Tovarăși. Ziua de 1 Mai o sărbătorim anul acesta în condițiile avîntului forțelor păcii și progresului, care acționează cu Continuare in pag. 2-a, TELEGRAMĂ Primului secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn Tovarășului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Președintelui Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne Tovarășului CHIVU STOICA Dragi tovarășii Vă mulțumesc din inimă și prin dr. Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn și Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne pentru caldele felicitări și urările trimise cu prilejul împlinirii a 65 de ani. Vă doresc din toată inima dv. și întregului popor romîn noi succese în construirea socialismului Cu salutări tovărășești N. HRUȘCIOV DECERNAREA PREMIILOR INTERNAȚIONALE LENIN „PENTRU ÎNTĂRIREA PĂCII ÎNTRE POPOARE" MOSCOVA, 1 (Agerpres). — TASS transmite : Comitetul pentru Premiile Internaționale Lenin a decernat Premiile Internaționale Lenin „Pentru întărirea păcii între popoare“ pe anul 1958 pentru merite deosebite în lupta pentru menținerea și întărirea păcii. Cei cărora li s-a acordat această înaltă distincție sînt • N. S. HRUȘCIOV — om de stat și fruntaș al vieții publice din U.R.S.S., care în întreaga sa activitate în favoarea păcii a întruchipat pe deplin și în mod strălucit politica de pace a statului sovietic socialist, a partidului comunist, care și-au propus întotdeauna și își propun drept sarcină principală menținerea și întărirea păcii . WILLIAM DUBOIS — om de știință american, scriitor și fruntaș al vieții publice, a cărui activitate multilaterală în domeniul pedagogiei și publicisticii este indisolubil legată de lupta pentru pace, de mișcarea pentru eliberarea națională a popoarelor asuprite . OTTO BUCHWITZ — activist al mișcării muncitorești germane (R.D.G.), care luptă neobosit și consecvent pentru crearea unei Germanii unite pe bază democratică și pașnică ; COSTAS VARNALIS — scriitor grec a cărui creație este pătrunsă de înalte idealuri și este strîns legată de cauza nobilă a întăririi păcii, de ideile progresului social ; IVOR MONTAGU — publicist englez, membru al Biroului Consiliului Mondial al Păcii, unul dintre activiștii de frunte deosebit de populari ai mișcării partizanilor păcii. Ședințele Comitetului pentru Premiile Internaționale Lenin au avut loc în zilele de 25—27 aprilie sub președinția acad. Dmitri Skobelțîn. Hotărîrea cu privire la decernarea premiilor a fost semnată de Dmitri Skobelțîn, președinte Go Mojo și Louis Aragon, vicepreședinți ai Comitetului, Grigori Aleksandrov, Bernal, Jan Dembowsky, Anna John Seghers, Pablo Neruda, Mihail Sadoveanu, Sahib Singh Sokhei și Ilya Ehrenburg, membri ai Comitetului. Acad. D. Skobelțîn despre personalitatea noilor laureați Comentînd hotărîrea Comitetului pentru Premiile Internaționale Lenin, acad. Dmitri Skobelțîn a declarat : In activitatea sa în favoarea păcii N. S. Hrușciov a întruchipat pe deplin și în mod strălucit politica iubitoare de pace a primului stat socialist, a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, care și-au propus întotdeauna și își propun drept principala lor sarcină menținerea și întărirea păcii. De numele lui N. S. Hrușciov este legată o nouă etapă în relațiile internaționale caracterizată prin intensificarea activi(Continuare in pag. 3-a)