Apărarea Patriei, octombrie 1959 (Anul 15, nr. 231-257)

1959-10-01 / nr. 231

I CENTRALĂ UNIVEIS>ia RA j Pentru patria noastră,[Rebubjtca -Bobulark Ron.înJ IJ A ......................... mmmTm............ — R-II--- ------—................................................ -S-APARAREA PATRIEI Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XV Nr. 231 (4074) Joi 1 octombrie 1959 4 PAGINI — 20 BANI _ _______ Marea sărbătoare a poporului ftate chinez Astăzi se împlinesc zece ani de cînd — la 1 octombrie 1949 — poporul chinez, condus de Partidul Comunist Chinez, a obținut marea victorie a revoluției democrat-populare împotriva imperialismului, feudalismului și capitalismului birocratic, proclamînd China republică populară, stat muncitoresc-țărănesc. Proclamarea Chinei ca stat democrat-popular a constituit cel mai mare eveniment din istoria omenirii după marea Revoluție din Octombrie, eveniment care a avut și continuă să aibă o uriașă influență asupra dezvoltării luptei de eliberare a popoarelor coloniale și semicoloniale, asupra întregului mers al istoriei universale. Un popor de sute de milioane, cu o istorie de 70 de secole, cu pămînturi pline de bogății, cu tezaurul unei culturi de milenii, și-a scos fața la soarele istoriei, eliberîndu-se din strînsoarea lanțurilor coloniale, alăturîndu-se ferm invincibilului lagăr al socialismului. Acest fapt a determinat ca raportul de forțe pe arena internațională să se încline și mai mult în favoarea sistemului mondial al socialismului, în detrimentul sistemului capitalist. S-a făurit și s-a consolidat astfel marea alianță și prietenie sovieto-chineză, alianță care stă astăzi la temelia de granit a întregului lagăr socialist, s-a făurit și consolidat prietenia și frăția dintre China populară și toate celelalte țări socialiste. Zece ani reprezintă, firește, o perioadă scurtă în viața unui popor. Dar cîte înnoiri nu s-au petrecut pe pămîntul Chinei sub conducerea comuniștilor ! In acești zece ani în noua Chină au fost desăvîrșite in linii mari transformările socialiste în toate sferele vieții economice și sociale. China eliberată, care a trezit la viață forțele creatoare, inepuizabile, ale maselor populare, cunoaște în prezent un puternic avînt al economiei și culturii naționale, asigură îmbunătățirea continuă a vieții poporului și pășește înainte spre triumful socialismului. Să ilustrăm cu cîteva cifre. Ultimii ani I—■ și îndeosebi anul 1958 — au fost martorii unui avînt nemaiîntîlnit al maselor, martori ai vremii prevăzute odinioară de Karl Marx, vreme în care „o zi echivalează cu 20 de ani‘‘. In 1958, de pildă, — în comparație cu anul 1957 — producția globală a industriei și a agriculturii a crescut cu 65 la sută, producția de fontă, oțel, cărbune, utilaj electric, energetic, de locomotive, autovehicule și motoare a crescut de peste două ori, producția de cereale, bumbac și tutun a crescut de asemenea de peste două ori, iar suma totală a investițiilor în construcțiile capitalei alocate din bugetul de stat a sporit cu Ï0 la sută. Un asemenea ritm de dezvoltare este propriu numai țărilor socialiste: el nu poate exista în țările capitaliste. Pentru a spori, de exemplu, producția de oțel de la 1.300.000 tone la 10.000.000 tone. China populară a străbătut in numai zece anidrumul pe care Anglia l-a parcurs in peste cincizeci de ani, iar Japonia în aproape treizeci de ani. Cantitatea de cărbune extrasă in Anglia încă în 1854 era aproximativ egală cu cea extrasă în R. P. Chineză in 1952 ; în 1958 însă China a lăsat în urmă Anglia în această privință. In următorii zece ani — așa după cum s-a trasat ca sarcină în cadrul celei de a 8-a plenare a C.C. al Partidului Comunist Chinez — poporul chinez se angajează să ajungă din urmă Anglia în ceea ce privește nivelul de producție a celor mai importante tipuri de produse industriale. Industria modernă de construcții navale a fost creată in China numai cu cîțiva ani in urmă, iar astăzi se construiesc aici mari nave de cele mai noi tipuri. Pînă la eliberare, în China nu exista o industrie de automobile. Azi se construiesc în China automobile din cele mai moderne. Se construiesc în serie, de asemenea, tractoare și alte mașiniunelte grele. Se dau în funcție mii de obiective industriale. In medie la 46 de ore intră în funcție o nouă mare întreprindere industrială. Succese însemnate a obținut R.P. Chineză și in creșterea ușoare și alimentare, în industriei ridicarea producției bunurilor de consum popular, în ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii. O însemnătate deosebită au biruințele dobîndite de poporul chinez în înfăptuirea politicii partidului cu privire la transformarea socialistă a agriculturii. 125.000.000 gospodării, adică 99,2 la sută din numărul total al familiilor de țărani, au pășit cu încredere pe drumul agriculturii socialiste. Cu mare entuziasm se desfășoară larga mișcare inițiată pentru înfăptuirea revoluției tehnice și revoluției culturale. Această mișcare are drept scop accelerarea pe toate căile a ritmului de construcție economică, pe baza tehnică a marii producții moderne, lichidarea analfabetismului, îmbunătățirea și modernizarea învățământului de toate gradele, dezvoltarea culturii în general și crearea unei intelectualități din sinul poporului, legată de popor. In legătură cu aceasta, merită a fi reținute următoarele cifre : numărul școlilor elementare a crescut de aproape 12 ori față de numărul școlilor primare dinainte de eliberare, înainte de 1 octombrie 1949, în China existau aproximativ 4.200 școli secundare, in timp ce numai în ultimul timp au fost înființate 80.000 noi școli medii. Poporul chinez știe că înfăptuirea activă a revoluției tehnice și a revoluției culturale va duce la o creștere rapidă a forțelor de producție ale societății, la o creștere simțitoare a muncii, la continua productivității consolidare a statului socialist chinez. Concomitent, Partidul Comunist Chinez, guvernul R. P. Chineze, acordă o deosebită atenție întăririi forțelor armate, scut al cuceririlor poporului, independenței și păcii. Armata Populară Chineză, care s-a acoperit de glorie în anii luptei de eliberare, este o armată puternică, modernă, înzestrată cu tehnică de prim rang. Astăzi, militarii chinezi își perfecționează neîncetat pregătirea de luptă și politică. Ei străjuiesc independența și securitatea patriei lor și împreună cu militarii celorlalte țări socialiste securitatea întregului lagăr al socialismului Puterea economică, forța marelui popor chinez, aportul uriaș adus pe tărîmul culturii mondiale, influența (Continuare in pag. 4-a) TELEGRAMĂ Tovarășului MAO TZE-DUN Președintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarășului LIU ȘAO-ȚI Președintele Republicii Populare Chineze Tovarășului CIU DE Președintele Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanților Populari din întreaga Chină Tovarășului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze PERS. Cu prilejul celei de-a 10-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze, vă trimitem, dragi tovarăși, dv. și întregului popor chinez un salut frățesc și calde felicitări. Descătușat de lanțurile robiei seculare, eliberat din mizeria și crunta înapoiere a trecutului, harnicul și înzestratul popor chinez a desfășurat în cei 10 ani de la eliberare o activitate de proporții grandioase pe drumul făuririi orînduirii socialiste. Urmînd cu încredere neabătută linia generală de construire a socialismului elaborată de încercatul Partid Comunist Chinez, oamenii muncii din Republica Populară Chineză au obținut succese mari în dezvoltarea industriei și agriculturii, în îmbunătățirea condițiilor de viață ale celor ce muncesc, în dezvoltarea culturii și învățămîntului. An de an se schimbă înfățișarea întregii tari. Republica Populară Chineză a devenit o mare putere socialistă care aduce o contribuție însemnată la întărirea continuă a unității puternicului lagăr socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, la lupta pentru asigurarea unei păci trainice în lume. In lupta comună pentru construirea socialismului, pentru progres și pace, între popoarele romîn și chinez s-au statornicit relații de prietenie și într-ajutorare frățească. Poporul romîn se bucură din inimă de izbînzile istorice ale poporului chinez și împărtășește sentimentele de bucurie pe care le încearcă oamenii muncii chinezi de ziua marii lor sărbători naționale. Urăm poporului frate chinez noi victorii în îndeplinirea mărețelor sarcini trasate de Partidul Comunist Chinez și de guvernul Republicii Populare Chineze, în lupta pentru triumful socialismului în patria sa. Trăiască și înflorească marea Republică Populară Chineză! Trăiască Partidul Comunist Chinez și Comitetul său Central ! Trăiască Guvernul Republicii Populare Chineze ! Trăiască în veci prietenia frățească dintre poporul romîn și poporul chinez ! GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn CHIVU STOICA ION GH. MAURER Președintele Consiliului Președintele Prezidiului de Miniștri al Marii Adunări Naționale Republicii Populare a Republicii Populare Romîne Romîne ÎN NUMĂRUL______ N. S. HRUNGOV-oaspete la marea sărbătoare a Republicii Populare Chineze i AZI: Adunarea festiva din Capitală cu prilejul celei de-a III-a aniversări a proclamării R. P. Chineze Miercuri seara, la Teatrul C.C.S din Capitală a avut loc adunarea festivă organizată de Comitetul orășenesc București al P.M.R. și Comitetul executiv al Sfatului Popular al Capitalei cu prilejul celei de-a 10-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze. La adunarea festivă au luat parte tovarășii Gheorghe Apostol, Ștefan Voitec, Vladimir Gheorghiu, Alexandru Birlădeanu, Gherasim Popa, Gheorghe Stoica, membri ai C.C. al P.M.R., ai guvernului și ai Prezidiului Marii Adunări Naționale, reprezentanți ai conducerii Ministerului Afacerilor Externe, conducători ai instituțiilor centrale și ai organizațiilor obștești, fruntași în producție din întreprinderile Capitalei, academicieni și alți oameni de știință și cultură, activiști de partid, de stat și ai organizațiilor oamenilor muncii. Au fost de față Liu Gienguo, ambasadorul R. P. Chineze la București, șefii altor misiuni diplomatice acreditați la București, membrii Ambasadei R.P. Chinezi și alți membri ai corpului diplomatic. Au fost intonate imnurile de stat ale Republicii Populare Române și Republicii Populare Chineze Adunarea festivă a fost deschisă de tovarășul Florian Dănălache, prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. Despre cea de-a 10 aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze a vorbit tovarășul Ștefan Voitec, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R.P. Romîne.Au luat apoi cuvîntul Liu Gienguo, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al R.P. Chineze la București. Cuvîntările au fost subliniate în repetate rînduri de îndelungi aplauze. Participanții la adunare au manifestat puternic pentru prietenia frățească dintre poporul romîn și marele popor chinez, pentru puternicul lagăr al țărilor socialiste în frunte cu Uniunea Sovietică, pentru pace în întreaga lume. A fost prezentat apoi un program artistic festiv.Agerpres, îîi Anrr  Foto : AGERPRES! Cuvîntarea tovarășului ȘTEFAN VOITEC Cu zece ani în urmă, la 1 octombrie 1949, poporul chinez, ca un uriaș care și-a scuturat lanțurile ce-i ferecau trupul — a devenit stăpîn pe propria lui soartă. Sub conducerea gloriosului Partid Comunist Chinez el a încununat victorios lungile sale lupte revoluționare și a proclamat Republica Populară Chineză, stat socialist al muncitorilor și țăranilor. Poporul chinez a fost întotdeauna un mare popor — dar în trecut nu s-a bucurat niciodată de libertate. China a fost totdeauna o țară uriașă — aproape cu întregul continent european — dar, înainte de triumful revoluției, n-a ocupat niciodată în viața internațională locul ce i se cuvenea. Instaurarea puterii populare a deschis o eră nouă în istoria de multe milenii a poporului chinez. Acest fapt istoric a avut o mare însemnătate pentru viața întregii omeniri. Victoria revoluției din China constituie o strălucită biruință a învățăturii marxist-leniniste, o demonstrație a forței ei de neînvins în opera de transformare a societății, a valabilității ei pentru toate popoarele, pentru toate țările. Prin revoluția sa biruitoare, poporul chinez a dat o lovitură puternică sistemului colonial, din lanțul căruia s-a smuls una din cele mai mari și mai importante verigi. Construirea cu succes a socialismului în China este o dovadă strălucită că in zilele noastre cînd există marele lagăr socialist cu inepuizabilele sale posibilități, victoria socialismului este ușurată și în țările în care forțele de producție sînt încă slab dezvoltate. China nouă constituie un exemplu viu în lupta pentru cucerirea libertății naționale și sociale pentru toate popoarele asuprite de colonialism, și in primul rînd pentru cele din Asia. Apariția Chinei populare pe harta politică lumii a contribuit la schimbarea radicală a raporatului de forțe pe arena internațională în favoarea socialismului, constituind un factor de seamă al unității marii familii a țărilor socialiste, al coeziunii lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică. Legat de poporul frate chinez prin puternice și indestructibile relații internaționaliste de prietenie și colaborare, sub marele stindard al socialismului, poporul romîn participă astăzi din toată inima la cea de-a zecea aniversare a Chinei populare și împărtășește pe deplin sentimentele de bucurie cu care oamenii muncii chinezi întîmpină marea lor sărbătoare națională. Transmitem poporului chinez, Partidului Comunist Chinez în frunte cu Comitetul său Central, guvernului Republicii Populare Chineze un sincer și frățesc salut de luptă și cele mai călduroase felicitări pentru marile succese dobîndite prin munca lor eroică, pe calea desăvîrșirii construcției socialiste. Timpul care a trecut de la proclamarea republicii populare a adus schimbări profunde în viața poporului chinez, de neconceput în anii întunecați ai vechii orînduiri. Făcînd zid în jurul Partidului Comunist Chinez, poporul a pășit ferm pe drumul construirii societății socialiste. Au fost înlăturate pentru totdeauna vechile rînduieli, care au ținut in cătușe forțele creatoare ale sutelor de milioane de muncitori, țărani și cărturari din China (Continuare în pag. 2-a) Cuvîntarea ambasadorului LIU GIEN-GUO Mulțumind pentru organizarea adunării festive, ambasadorul Liu Gienguo a spus : Mîine se vor împlini zece ani de la proclamarea Republicii noastre populare. Sînt zece ani de dezvoltare impetuoasă și progres vertiginos al țării noastre. Chiar în această perioadă scurtă, sub conducerea justă a Partidului Comunist Chinez și a tovarășului Mao Tze-dun, poporul chinez, care sa eliberat de asuprire, a obținut succese strălucite în revoluția socialistă și în opera de construire a socialismului. In țara noastră s-a realizat în linii generale transformarea socialistă a agriculturii, a industriei meșteșugărești, a industriei și a comerțului capitalist , a fost lichidată în genere proprietatea privată asupra mijloacelor de producție și a fost stabilit pe o bază solidă regimul socialist : se formează intr-un ritm rapid noul și completul sistem al economiei nationale și s-a creat baza industrializării socialiste , pe baza dezvoltării producției s-a ridicat în mod simțitor nivelul de trai material și cultural al poporului, iar conștiința politică și starea de spirit a poporului s-au schimbat integral. In cei zece ani, economia națională a țării noastre a înregistrat o mare dezvoltare. In industrie, în 1953, valoarea globală a producției a crescut de 9,3 ori față de 1949, cu un spor anual în medie de 28,1 la sută. Ponderea producției globale a industriei și a industriei meșteșugărești în producția globală a țării a crescut de la 30,1 la sută în 1949, la 63,6 la sută în 1958. Producția mijloacelor de producție a crescut excepțional de rapid, valoarea ei fiind aproape de 21 de ori mai mare față de 1949, cu un spor mediu anual de 40 la sută. In agricultură, valoarea totală a producției în 1958 a fost de 2,3 ori mai mare față de 1949, cu un spor mediu anual de 9,8 la sută ; producția globală de cereale a crescut față de același an de 2,3 ori, cea de bumbac de 4,7 ori, iar producția celorlalte culturi principale agricole s-a dublat sau a crescut de cîteva ori. Odată cu avîntul necontenit al economiei naționale cultura și învățămintul țării noastre au luat de asemenea o mare dezvoltare. In 1958, numărul studenților din institutele de învățămînt superior a ajuns la 660.000 sporind de 5,7 ori față de 1949, numărul elevilor din școlile medii profesionale a ajuns la 1,47 milioane, sporind , de 6,4 ori față de 1949, cel al elevilor din școlile medii de cultură generală a ajuns la 8,52 milioane, sporind de 8,2 ori față de același an, iar cel al elevilor din școlile elementare a ajuns la 86 milioane, sporind de 3,5 ori. Aceste succese strălucitoare obținute în cei zece ani de poporul nostru reprezintă fapte mărețe fără precedent în istoria Chinei și au dovedit în mod convingător marea superioritate a regimului socialist. Toate aceste succese strălucite obținute de poporul nostru pe frontul economic — a spus în continuare vorbitorul ■— au dovedit în mod convingător că linia generală a partidului de construire a socialismului , „încordîndu-ne toate forțele, tinzînd mereu înainte, să construim socialismul după principiul mai mult, mai repede, mai bine, mai economic“ și întregul complex de orientări ale „mersului pe două picioare“ lansate de partid sînt întrutotul juste. (Continuare in pag. 2-a) Deschiderea expoziției „Realizările R. P. Chineze în cei 10 ani de construcție“ Miercuri la amiază a avut loc în sala Dalles deschiderea expoziției documentare „Realizările R. P. Chineze în cei 10 ani de construcție“, organizată de Ministerul Invățămîntului și Culturii La deschidere au participat Vasile Dumitrescu, adjunct al ministrului Afacerilor Externe, funcționari superiori din Ministerul învățămîntului și Culturii și Ministerul Afacerilor Externe, reprezentanți ai Institutului romîn pentru relațiile culturale cu străinătatea, ai Uniunii Artiștilor Plastici, oameni de artă și cultură. Au fost de față Liu Gien-Quo, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al R. P. Chineze la București, membri ai ambasadei, precum și șefii unor misiuni diplomatice acreditați la București. Cuvîntul de deschidere a expoziției a fost rostit de Octav Livezeanu, vicepreședinte al Institutului romîn pentru relațiile culturale cu străinătatea. Cu prilejul celei de-a 10-a aniversări a proclamării R. P. Chineze, miercuri s-a deschis la Librăria Centrală din Capitală „Expoziția cărții chineze“. DECLARAȚIA GUVERNULUI R.P. ROMÎNE CU PRIVIRE LA PROPUNERILE GUVERNULUI UNIUNII SOVIETICE ÎN PROBLEMA DEZARMĂRII Guvernul R. P. Romîne salută cu căldură propunerile de însemnătate istorică ale guvernului Uniunii Sovietice cu privire la dezarmarea generală și totală, care corespund întrutotul intereselor vitale ale popoarelor lumii, ale tuturor statelor, indiferent de orînduirea lor socială. In condițiile actualei dezvoltări a științei și tehnicii, cînd există arme de o putere distructivă fără precedent și cînd un eventual război ar cauza omenirii pierderi incalculabile, singura cale pe deplin eficace pentru eliberarea omenirii de un asemenea pericol este lichidarea tuturor mijloacelor de ducere a războiului. Măsurile preconizate de guvernul sovietic privind dezarmarea generală deschid calea eliminării oricărei posibilități de conflicte militare între state. Realizarea lor exclude cu desăvîrșire ivirea unei situații care ar asigura avantaje unilaterale unui stat sau grup de state în dauna securității celorlalte, înfăptuirea programului de dezarmare propus de U.R.S.S. ar face ca „războiul rece“ să rămînă definitiv de domeniul trecutului, ar înlesni considerabil apropierea și colaborarea între toate statele în spiritul coexistenței pașnice. Totodată, ea ar da posibilitatea ca imensele resurse materiale și energii umane care se irosesc astăzi pentru crearea de mijloace de distrugere să fie folosite în mod constructiv, pentru îmbunătățirea vieții popoarelor. Tocmai pentru că deschid asemenea perspective, cuvîntarea rostită în fața Adunării Generale a O.N.U. de președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., N. S. Hrușciov, și Declarația guvernului sovietic au trezit un interes atît de profund în lumea întreagă. In marea majoritate a țărilor se manifestă din partea guvernelor înțelegerea necesității de a acorda deplină atenție propunerilor guvernului sovietic menite să soluționeze problema centrală a vieții internaționale contemporane. Ele se bucură de sprijinul și aprobarea popoarelor, a unor largi cercuri guvernamentale, personalități influente în viața politică și economică de pretutindeni. Guvernul romîn consideră că în prezent există condiții favorabile pentru ca propunerile guvernului sovietic să fie traduse în viață. In ultima vreme se constată semne certe ale unei îmbunătățiri a situației internaționale, ale unei slăbiri a tensiunii in relațiile dintre state, o atmosferă mai propice ca înainte pentru rezolvarea problemelor nereglementate. Vizita președintelui Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., N. S. Hrușciov, în Statele Unite a adus o contribuție însemnată la crearea unui climat favorabil destinderii în situația internațională. Guvernul și poporul romîn împreună cu întreaga opinie publică internațională salută cu satisfacție acest fapt. In mod deosebit trebuie relevat că șefii guvernelor U.R.S.S. și S.U.A. — așa cum se arată în comunicatul comun — au căzut de acord cu privire la necesitatea rezolvării prin mijloace pașnice a tuturor problemelor nereglementate în relațiile dintre state și au declarat că cele două guverne vor depune toate eforturile pentru soluționarea constructivă a celei mai importante probleme care se pune în fața lumii ■ problema dezarmării generale. Aceasta îndreptățește speranța că problema dezarmării își va găsi soluția, spre binele întregii omeniri. Firește, traducerea în viață a propunerilor sovietice depinde de voința tuturor guvernelor și în primul rînd a guvernelor marilor puteri. Guvernul romîn își exprimă convingerea că nu pot exista piedici de neînlăturat în calea realizării unui acord internațional privitor la dezarmarea generală și consideră că programul de dezarmare atotcuprinzătoare și totală, însoțit de un control general și total efectuat cu participarea tuturor statelor, elucidează odată pentru totdeauna chestiunea controlului, invocată de anumite cercuri drept pretext pentru frînarea oricărui progres în poblema dezarmării. In același timp, guvernul romîn împărtășește punctul de vedere expus în Declarația guvernului U.R.S.S. că dacă in momentul de față, dintr-o cauză sau alta, puterile occidentale nu se vor declara dispuse să accepte o dezarmare generală și totală, s-ar putea trece la discutarea și adoptarea unor măsuri parțiale corespunzătoare în domeniul dezarmării și consolidării securității. Desigur, evoluția favorabilă a situației internaționale nu este pe placul acelor cercuri care doresc menținerea războiului rece și care vor încerca și pe viitor să stăvilească procesul de destindere, să pună piedici în calea înțelegerii între state. De aceea trebuie unite eforturile tuturor popoarelor și guvernelor atașate cauzei păcii, pentru a nu permite acestor cercuri să împiedice realizarea scopurilor dorite cu ardoare de întreaga omenire, de a-și asigura o viață pașnică și liniștită, în cadrul politicii sale consecvente de pace, guvernul romîn a sprijinit și pînă acum toate propunerile constructive menite să ducă la realizarea unei înțelegeri în problema dezarmării și a făcut aceasta nu numai cu vorba, dar și cu fapta. Astfel, au fost efectuate reduceri succesive ale efectivelor armate ale țării noastre, pe teritoriul R. P. Romîne nu se găsesc nici un fel de trupe sau baze militare străine. In aceeași direcție se situează și propunerile guvernului român cu privire la dezvoltarea unei largi colaborări interbalcanice și la încheierea unui tratat balcanic de înțelegere și securitate colectivă care are în vedere crearea in această parte a lumii a unei zone în care să nu existe arme nucleare și rachete. Alăturîndu-se chemării lansate de guvernul sovietic de a se înfăptui propunerile privitoare la dezarmarea generală și totală, guvernul romîn își exprimă speranța că această chemare va găsi un ecou pozitiv în rîndul guvernelor tuturor țărilor. R. P. Romînă speră de asemenea că Organizația Națiunilor Unite și Comitetul pentru dezarmare la vor analiza cu toată răspunderea și vor lua hotărîri adecvate în vederea traducerii lor în viață. In ce-l privește, guvernul Republicii Populare Romîne este hotărît să-și aducă întreaga contribuție la înfăptuirea acestui țel măreț. Corespondenții ne transmit : In cadrul unei convocări metodice ținute zilele acestea la Școala militară de infanterie „Nicolae Bălcescu“, printre alte probleme, căpitanul T. Nicolae a prezentat și o oră culturală, cu tema : „Eroismul ostașilor romîni în războiul antihitlerist". Cîțiva elevi au citit fragmente din unele lucrări beletristice ca lucrarea „260 de zile în linia întîi“ de Pană Gh. Ion, „Tinerețe înflăcărată“ de V. Bîrză, versuri de Victor Tulbure, Mihu Dragomir, Dumitru Corbea. In a doua parte a acestei ore culturale a fost prezentat din filmul „Participarea Romîniei la războiul antifascist“. In încheiere, elevul Onea A. a evocat drumul de luptă al armatei romîne pe frontul antihitlerist. (Maior FIȚA AUREL). Subunitatea comandată de ofițerul Dascălu Adrian a executat o ședință de trageri cu carabina pe timp de noapte. Ca rezultat al măsurilor luate, subunitatea a obținut calificativul general de „bine“. Printre cei care s-au evidențiat în mod deosebit se numără soldații-fruntași Bolea Petre, Erdeli Andrei și soldatul Nae Gh. Ei au fost recompensați de comandantul subunității (căpitan MUSCALI DUMITRU). In unitatea unde își desfășoară acitivitatea căpitanul Surdu Mihai de curînd a fost dat în folosință un bloc alimentar bine amenajat. La realizarea lui, un aport deosebit l-au adus maiorul Matei Vasile, căpitan Nițu Ioan, locotenent major Stan C. și a. c. Blagul Gligor. (Plutonier maior PLAVANESCU V.)s. In cadrul manifestărilor politicoculturale ce au avut loc recent la clubul de garnizoană unde muncește căpitanul Moldovan Vasile se numără și expunerea intitulată: „Anotimpul toamnei oglindit în literatură“, ținută de căpitanul Grosu Gh. Cu acest prilej s-au citit poezii din „Rapsodii de toamnă“ și „Toamna în parc“, de G. Topîrceanu, „Ce te legeni codrule“ de M. Eminescu, „Sfîrșit de toamnă“ de V. Alecsandri și alte poezii care zugrăvesc acest anotimp. (Bibliotecara clubului de garnizoană a.c. POPOTILIA) Recent, în cadrul Spitalului militar din Cluj s-a analizat felul în care se luptă contra risipei, cum se realizează planul de economii. In primul semestru s-au realizat economii în valoare de aproximativ 100.000 lei. Factorii principali care au contribuit la înlăturarea risipei și deci la realizarea de economii au fost: reducerea timpului de spitalizare a bolnavilor, printr-o îngrijire și tratare cât mai corectă și la timp ; folosirea judicioasă a medicamentelor și în special a antibioticelor ; recuperarea unor substanțe de laborator ; executarea în farmacia spitalului a unor tipizate C.I.F. ; prelungirea duratei de întrebuințare la echipamentul de spital și la veselă ; realizarea unor inovații și raționalizări. In semestrul II al acestui an s-au recoltat de pe terenurile gospodăriei anexe a spitalului importante cantități de zarzavaturi și furaje. Aici este cazul să subliniem că utemiștii din organizația U.T.M. a spitalului au prestat peste 1.800 de muncă voluntară la grădina unității (Maior medic MANU LIVIU) Școala de sergenți și-a încheiat anul de instrucție . Recent în unitatea noastră a avut loc examenul de absolvire al școlii de sergenți. Cu acest prilej militarii au dovedit că și-au însușit în bune condițiuni materia predată în cursul anului de școlarizare. Examenul a arătat că viitorii comandanți de grupe posedă suficiente cunoștințe, care să-i ajute în munca lor viitoare. Ei au dovedit de asemenea că și-au însușit și numeroase deprinderi practice pentru conducerea instrucției soldaților, deprinderi pe care le vor perfecționa atît în cadrul convocării metodice ce va avea loc în curînd, cît și în activitatea lor practică la comanda grupelor unde vor fi încadrați. Printre cei care au obținut la examenul de absolvire numai calificative de „foarte bine“ sînt și soldații fruntași Dorea C., Doghiu A., Bîrlea Emil, Laurențiu N. și alții. Slab s-au comportat soldații Samoilă N. și Lungu V. Ei au obținut rezultate nesatisfăcătoare nu numai datorită faptului că nu au muncit în mod conștiincios, dar și pentru că au fost insuficient de disciplinați în timpul anului de pregătire. Unitatea noastră are deplină încredere că viitorii comandanți de grupe, absolvenți ai școlii de sergenți, vor munci cu dragoste și interes în funcțiile care le vor fi încredințate în curînd, contribuind în felul acesta la buna pregătire a soldaților din subordine și la ridicarea continuă a prestigiului unității noastre. Căpitan FL. ACHIM