Apărarea Patriei, septembrie 1960 (Anul 16, nr. 206-231)

1960-09-01 / nr. 206

- APARAFIS PATRTET ^ stoï 1 septembrie 1960 Nr. 206 (43SSTi Sesiunea extraordinară a Marii Adunari Naționale Cuvîntul deputatului Victor Bolojan Faptul că Marea Adunare Națională s-a întrunit pentru a examina situația internațională și a dezbate politica externă a R.P. Romîne — a spus vorbitorul — subliniază marea importanță pe care partidul guvernul și întregul nostru popor acordă acestor probleme. Document valoros al politicii externe de pace, pe care o promovează cu consecvență statul nostru democrat-popular, raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej exprimă poziția clasei muncitoare țărănimii muncitoare, întregulu nostru popor față de problemele situației internaționale și, în primul rînd, față de problema dezarmării care va fi dezbătută în apropiata sesiune a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite, împărtășim cu bucurie propunerea ca delegația care va reprezenta Republica Populară Romînă la sesiunea Adunării Generale a O.N.U. să aibă în fruntea ei pe tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, exponentul cel mai autorizat al năzuințelor de pace ale poporului nostru. Aceasta va sublinia și mai mult dorința sinceră a poporului nostru de a contribui activ la rezolvarea celei mai arzătoare probleme vieții internaționale —1 problema a dezarmării, deosebita însemnătate pe care o acordăm apropiatei sesiuni a O.N.U. Sînt convins că Marea Adunare Națională, exprimînd sentimentele întregului popor, va sprijini cu entuziasm propunerea făcută. In continuare deputatul Victor Bolojan a spus : Marile realizări ale poporului nostru în construirea viații sale noi, socialiste, sînt cea mai grăitoare dovadă a voinței noastre de pace și totodată o contribuție de preț la întărirea păcii în lume. Planul de 6 ani de dezvoltare a economiei naționale și schița programului de perspectivă, aprobate de cel de-al III-lea Congres al P.M.R., oglindesc cu putere, după cum se arată în raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, preocupările pașnice, constructive, ale poporului romîn și marea lui încredere în viitor, în perspectivele păcii mondiale. Sub înțeleaptă conducere a Partidului Muncitoresc Romîn, întreaga noastră țară a devenit un vast șantier al muncii pașnice , avîntul creator al oamenilor muncii transconvocarea sesiunii extraordinare a Marii noastre Adunări Naționale în preajma celei de-a 15-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. pe a cărei ordine de zi, la propunerea U.R.S.S., se află problema vitală a măsurilor ce urmează a fi luate pentru înfăptuirea dezarmării generale și totale — scoate în evidență însemnătatea covîrșitoare a lucrărilor ce avem desăvîrșit în actuala sesiune, tocmai fiindcă privesc problema hotărîtoare ce frămîntă întreaga omenire și de care depinde soarta ei. Politica externă a R. P. Romîne, alături de cea a celorlalte țări socialiste în frunte cu Uniunea Sovietică, a fost din nou minunat caracterizată și fundamentată în raportul atât de limpede și de grăitor prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, reamintindu-ne contribuțiile substanțiale pe care țara noastră le-a adus la cauza coexistenței pașnice și, deci, la rezolvarea pe calea tratativelor a tuturor problemelor litigioase în relațiile dintre state. Referindu-se la propunerile țării noastre cu privire la dezvoltarea colaborării interbalcanice și la crearea unei zone demudesrizate și fără armă rachetă în Balcani, deputatul Traian Ionașcu a subliniat că aceste propuneri au stîrnit un ecou deosebit în opinia publică a țărilor din regiunea balcanică, deoarece corespund intereselor fundamentale ale popoarelor din această regiune și intereselor păcii și securității în Europa. Vorbitorul a subliniat faptul că tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a exprimat voința întregului popor romîn de a păși mereu înainte pe Singura cale ce poate salva omenirea de la catastrofa unui nou război — calea păcii și coexistenței pașnice. Este demn de reținut că acțiunile de politică externă ale țărilor socialiste sînt în concordanță desăvîrșită cu principiile Cartei O.N.U., ce constituie un minimum de codificare a legalității internaționale în relațiile dintre state, indiferent de sistemul lor social-economic, pentru menținerea păcii și securității internaționale și pe care statele semnatare s-au obligat, prin propria lor voință, să le respecte și să le realizeze în raporturile dintre ele. Privind, în lumina dispozițiilor obligatorii ale Cartei O.N.U. care trebuie să fie respectate de toate statele membre ale O.N.U., politica ,,războiului rece“ dusă de cercurile agresive din S.U.A. și din alte state occidentale — constatăm că această politică și acțiunile prin care s-a tradus și se traduc reprezintă tocmai negarea sus-ziselor scopuri și principii. Intr-adevăr, „război rece“ înseamnă pregătiri pentru dezlănțuirea războiului cald, o permanentă amenințare cu folosirea forței, acțiuni agresive, care afectează profund colaborarea dintre state și împiedică relațiile de bună vecinătate. Zborurile de spionaj — care nu s-au produs numai deasupra U.R.S.S. ci, după cum se știe, avioane americane au pătruns în repetate rînduri și în spațiul aerian al altor state socialiste sau nesocialiste — zboruri ridicate la fermă înfățișarea țării. Asistăm la dezvoltarea fără precedent a industriei și agriculturii, la înflorirea științei și culturii, la crearea unui belșug de bunuri materiale și spirituale. Arătînd că acest proces se oglindește și în regiunea Oradea, vorbitorul a scos în evidență succesele importante obținute de oamenii muncii din această parte a țării în industrie, agricultură, în știință, cultură, în ridicarea bunăstării lor materiale. După ce a subliniat importanța problemei dezarmării și eforturile depuse de țările socialiste pentru rezolvarea ei, vorbitorul a spus : salutăm cu satisfacție faptul că guvernul romîn, consecvent politicii sale de pace, a propus înscrierea Pe ordinea de zi a sesiunii a unor probleme importante legate de relațiile de bună vecinătate între state, precum și de necesitatea educării tineretului în spiritul ideilor păcii și coexistenței pașnice. Arătînd că poporul romîn este convins că pe calea tratativelor toate problemele litigioase, inclusiv problema dezarmării, își pot găsi soluția, deputatul Victor Bolojar, a scos în evidență ideea marxist-leninistă că în timpurile noastre nu există o inevitabilitate fatală a războaielor, că forțele agresiunii pot fi silite să bată în retragere ; această idee insuflă popoarelor din întreaga lume încredere în forțele lor, în victoria cauzei păcii. Inițiativele Uniunii Sovietice și ale celorlalte țări socialiste pentru asigurarea unei păci trainice găsesc un larg ecou în rîmdurile tuturor popoarelor iubitoare de pace Ideea păcii a devenit o forță materială care a cuprins mase de zeci și sute de milioane de oameni de pe toate continentele. Noi sîntem convinși că există premize favorabile ca forțele păcii să zădărnicească uneltirile agresorilor, să oprească cursa înarmărilor, îmi exprim încă odată adeziunea totală față de ideile și concluziile ce se desprind din raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej și urez succes deplin delegației care va reprezenta la Organizația Națiunilor Unite voința de pace a întregului nostru popor, rangul unei politici oficiale, constituie un fapt fără precedent în relațiile normale dintre state. Atari zboruri de spionaj sînt grave violări, ale normelor elementare din dreptul internațional, care consfințesc suveranitatea statelor asupra teritoriului lor, inclusiv asupra spațiului aerian. Sînt norme consacrate și în convențiile internaționale privind navigația aeriană, semnate și de S.U.A. (Convenția de la Paris din 1919 și de la Chicago din 1944), precum și în legislația internă a statelor, printre care și cea a S.U.A. (Legea americană a aviației din 1938). Evenimentele internaționale ce au urmat după zădărnicirea de către S. U. A. a Conferinței la nivel înalt au confirmat din păcate și ele că cercurile agresive din S.U.A. și din alte țări occidentale continuă politica de încordare a relațiilor internaționale, de încălcare a drepturilor popoarelor. După ce a amintit acțiunile agresive la care s-au dedat în ultima vreme puterile imperialiste, vorbitorul a scos în evidență cît de important este ca popoarele să-și sporească vigilența, ca voința de pace a omenirii să fie sprijinită prin acțiuni eficiente. Paralel cu uneltirile agresive , a spus deputatul Traian Ionașcu, cercurile interesate în menținerea încordării relațiilor internaționale încearcă să creeze, pentru opinia publică mondială, aparenta disimulatoare că ar fi preocupate de a urma calea tratativelor în timp ce, în realitate, ele continuă politica lor agresivă. După ce a subliniat că poziția adoptată la Geneva de puterile occidentale în tratativele în problema dezarmării arată că ele nu doresc realizarea unei dezarmări efective sub controlul internațional eficace, ci intensificarea cursei înarmărilor, vorbitorul a spus în continuare : Acțiunile cercurilor agresive au dus, din pricina caracterului lor provocator, la izolarea acestor cercuri, ca urmare a atitudinii opiniei publice mondiale, care le-a dezaprobat și veștejit total. Este imperios necesar ca, pe calea tratativelor, să se ajungă la o neîntîrziată rezolvare a problemei dezarmării generale și totale, urmîndu-se, în acest scop, singura metodă constructivă în măsură de a înlătura tergiversările fără sfîrșit , care sînt interesați adversarii destinderii și anume metoda indicată în propunerile recente ale U.R.S.S. ca această problemă să exprim aici, în numele tuturor cetățenilor din circumscripția mea electorală, deplina aprobare a raportului făcut de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Tabloul politicii externe a țării noastre care ne-a fost prezentat reafirmă consecvența cu care țara noastră aplică, în relațiile internaționale, principiile coexistenței pașnice. Sînt muncitor la uzinele „Timpuri Noi“ — a spus în continuare vorbitorul. Numele fabricii noastre este foarte nimerit. De fapt el s-ar potrivi întregii țări, pentru că noi avem într-adevăr marea fericire să făurim și să trăim timpuri noi, întreprinderea noastră s-a transformat în anii puterii populare dintr-o mică fabrică de reparații, cu utilaj învechit, în care muncitorii erau crunt exploatați, într-o întreprindere modernă așa cum o cer timpurile pe care le trăim. Sîntem mîndri de victoriile pe care le obținem sub conducerea partidului nostru. Ca toți oamenii muncii din țara noastră imaginația noastră este înaripată de marile perspective pe care ni le-a deschis Congresul al III-lea al P.M.R. Harnicul nostru colectiv nu va pregeta să-și îndeplinească sarcinile ce-i revin. In același timp cu munca din uzină pe noi ne preocupă ce se întîmplă și dincolo de hotarele țării noastre. Sîntem convinși că astăzi este posibil ca pacea să fie asigurată. Țările socialiste au adresat țărilor capitaliste chemarea : să ne întrecem nu pe cîmpurile de luptă, ci pe tărîmul rezultatelor materiale în făurirea bunăstării popoarelor și a confruntării ideilor. Noi suntem convinși că aceasta este calea ce corespunde cerințelor menținerii păcii, intereselor clasei muncitoare și tuturor oamenilor muncii și că în întrecerea pașnică între cele două sisteme victoria va fi de partea socialismului. Să fiți convinși că într-o astfel de întrecere muncitorii din mijlocul cărora vin au o hotărîre de nestrămutat și sînt siguri că toate popoarele vor avea numai de cîștigat. Am urmărit cu multă satisfacție, a spus deputatul Ion Moldoveanu, felul în care guvernul nostru luptă pentru coexistența pașnică, pentru relații de colaborare întristate, pentru dezarmarea generală și totală. Peste scurt timp vor începe lucrările Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite. Vedem în propunerile sovietice privind dezarmarea generală și totală calea pașnică și realistă care va elibera omenirea de pericolul de război. Discutarea problemei dezarmării generale și totale la cel mai înalt nivel prezintă cea mai mare însemnătate pentru evoluția situației internaționale. Pacea este o binefacere măreață pentru toate popoarele. Ne bucură faptul că împreună cu țările fagăAm urmărit cu cea mai mare atenție raportul tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej. Consider că discutarea problemei aflate Pe ordinea de zi este de cea mai arzătoare actualitate și susțin întrutotul fie discutată, la apropiata sesiune a Adunării Generale a O.N.U., cu participarea, la cel mai înalt nivel, a statelor membre. Prin participarea factorilor de maximă răspundere ai statelor membre s-ar putea ajunge, în cadrul dezbaterilor Adunării Generale a O.N.U., la scoaterea problemei dezarmării din impasul în care a fost adusă de către puterile occidentale. De aceea socotesc că propunerea ca delegația Republicii Populare Romîne la cea de a 15-a sesiune a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite să fie condusă de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej are o deosebită însemnătate. Aceasta demonstrează importanța pe care guvernul nostru o acordă dezbaterilor de la O.N.U. și va spori aportul pe care țara noastră dorește să-l aducă rezolvării problemelor internaționale de bază. rulul socialist luptă pentru apărarea păcii numeroase state independente din Asia și Africa, clasa muncitoare și pături largi de oameni din țările capitaliste. Stau de multe ori și mă gîndesc cum ar fi judecând acei politicieni din țările occidentale care nu vor să-și dea seama de schimbările petrecute în lume și care instigă și se pregătesc de război. Acești politicieni se cramponează de ideile și metodele trecutului. Ei ar vrea să aplice situației existente astăzi în lume norme care s-au învechit de mult. Ei sînt prizonierii propriilor lor lumi. Hotărît lucru, acestor oameni li s-au uzat facultățile mintale ! Se știe că în industrie mașinile care nu mai țin pasul cu dezvoltarea tehnicii, care suferă, după cum se spune, de uzură morală sînt înlocuite. Ceea ce nu corespunde cerințelor este aruncat și înlocuit. Sînt convins că și acei politicieni care nu înțeleg realitățile actuale vor avea aceeași soartă ca și mașinile învechite. Este un adevăr al zilelor noastre că, pe măsură ce cercurile agresive se dedau la acțiuni provocatoare, sporește izolarea lor, ele se discreditează tot mai mult. Oriunde au căutat în ultima vreme exponenții cercurilor agresive să creeze provocări, acestea s-au îndreptat împotriva lor. Așa cum spune un proverb din popor ei „au plecat după lună și s-au întors tunși“. Viața însăși arată că politica coexistenței pașnice este pe deplin rezonabilă pentru a fi sprijinită de toate statele, așa cum cer perseverent țările socialiste. Ca și ceilalți deputați, sprijin cu hotărîre înțeleaptă politică a țării, a Partidului Muncitoresc Romîn și a Guvernului. Poporul nostru, a spus în continuare vorbitorul, este harnic, vesel, cu gînduri curate, iubitor pe pace. El primește cu inima deschisă pe cei care vin cu gînduri pașnice și prietenoase în frumoasa noastră țară. Nu ne amestecăm în treburile altora, iar ei să facă la fel. Să știe că poporul romîn este și bun și viteaz și că are prieteni puternici, de nădejde. Mă bucur nespus de mult că tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, conducătorul iubit și încercat al poporului nostru, va conduce delegația țării, la Organizația Națiunilor Unite. Aceasta este o veste mare și bună pentru noi. Eu văd în alegerea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej ca șef al delegației dovada că țara noastră dă o foarte mare însemnătate discuției care va avea loc la Organizația Națiunilor Unite în problema dezarmării generale și totale. Voi vota cu încredere propunerea făcută raportul și concluziile lui. Acest document prezintă, concentrat și cu mare forță de pătrundere, politica consecventă a R.P.R de coexistență pașnică între state cu sisteme sociale diferite, hotărîrea ei de a nu considera niciodată vreun efort ca fiind prea greu pentru înfăptuirea țelului comun al întregii omeniri — asigurarea păcii și securității în întreaga lume. Consider propunerea ca delegația noastră la sesiunea a 15-a a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite să fie condusă de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej ca o expresie a importanței pe care o acordă poporul nostru cauzei păcii și o sprijin fără rezerve. înțelegerea științifică a epocii actuale întemeiată pe învățătura atotbiruitoare marxist-leninistă ne dă un puternic izvor de încredere că în prezent, cînd raportul de forțe pe arena internațională s-a schimbat radical în favoarea socialismului și păcii, s-a creat posibilitatea preîntîmpinării unui nou război mondial. Spre deosebire de trecut, astăzi există forțe puternice, capabile să mențină pacea. Imensele realizări în toate domeniile ale lagărului socialist — factorul fundamental al victoriei forțelor păcii — au creat o situație în care cercurile agresive nu-și mai pot atinge obiectivele lor războinice. Uniunea Sovietică dispune de o tehnică militară modernă, neegalată de nici un alt stat din lume. Acele cercuri care ar dori să declanșeze un război mondial pot fi sigure că în condițiile actualei dezvoltări a tehnicii rachetelor, nu există nici un loc pe glob care să nu poată fi lovit. Permiteți-mi să mă refer la un singur fapt concludent, demonstrat cu prilejul doborîrii avionului de spionaj trimis de Statele Unite în spațiul aerian sovietic în ziua de 1 Mai. Nu voi insista asupra binecunoscutului eșec politic suferit de către Statele Unite în urma acestui episod. După cum se știe, planurile militare ale Pentagonului se bazau pe „lovitura nucleară“ întreprinsă de bombardierele strategice zburînd la un plafon de 13—15 km. Faptul că avionul de spionaj a fost doborît de unitățile sovietice de rachete, chiar din prima lovitură, la o înălțime de 20 km, a dovedit în mod elocvent tuturor specialiștilor că bombardierele strategice nu mai au nici o șansă să-și transporte spre țintă încărcătura lor mortală. Trebuie subliniat însă că, deși Uniunea Sovietică deține supremația în domeniul tehnicii celei mai moderne de luptă, ea nu amenință pe nimeni. întreaga omenire s-a putut convinge că Uniunea Sovietică, întregul lagăr socialist, este cel mai trainic sprijin al realizării unei lumi fără război, în care pacea să fie veșnică. Arătînd că in Occident există cercuri importante și foarte influente care nu vor să tragă încă concluziile logice din situația acum ascultat cu multă atenție raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej asupra situației internaționale în care se reafirmă politica externă a statului nostru democrat-popular, politică activă de apărare a păcii, bazată pe principiul leninist al coexistenței pașnice intre țări cu orinduiri sociale diferite. Această politică, promovată cu hotărîre de Partidul Muncitoresc Romîn și de Guvernul Republicii Populare Romîne, corespunde întrutotul voinței unanime și năzuințelor întregului nostru popor muncitor. Ea reflectă interesele maselor de milioane de oameni ai muncii din țara noastră de la orașe și sate, preocupările pașnice, constructive ale lor. In prezent poporul nostru luptă cu avînt în uzine, fabrici și pe ogoare pentru a transpune în viață mărețele prevederi ale directivelor celui de-al III-lea Congres al P.M.R. în vederea desăvîrșirii construcției socialismului în Republica Populară Romînă, pentru un trai mai îmbelșugat și fericit. După ce a trecut în revistă succesele obținute de gospodăria colectivă din Coșereni, al cărei președinte este, subliniind hotărîrea colectiviștilor de a dezvolta aceste succese, vorbitorul a spus : Sîntem siguri că și țăranii din țările capitaliste doresc să trăiască viață îmbelșugată, fericită. Este adevărat, că aceștia trăiesc în țări cu un alt mod de viață, că noi trăim într-o societate în care am pus capăt exploatării omului de către om, că ne-am orînduit viața după inimă. Consider însă că nu există țăran pe lume care să nu se gîndească cum să muncească mai cu spor, să obțină recolte bogate, să-și făurească o viață tot mai prosperă. Am auzit, spre exemplu, că fermierii americani au acumulat o experiență bună în unele sectoare ale agriculturii. Și noi, cei ce lucrăm ogoarele patriei noastre, folosim metode care au dat rezultate foarte bune în agricultură. N-ar fi mai bine să ne cunoaștem reciproc experiența ? Sînt sigur că țăranii din lumea capitalului ar prefera, în locul cursei înarmărilor, schimburi de experiență, de pe urma cărora ar putea deprinde cum să cultive mai bine Raportul prezentat de la această inaltă tribună de către tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej — a spus vorbitorul — exprimă încă o dată voința nestrămutată anuală și care promovează cursa înarmărilor, vorbitorul a subliniat necesitatea urmăririi vigilente a uneltirilor cercurilor agresive. Ca militar, care am participat la cele două războaie mondiale și care cunosc uriașa putere de distrugere a tehnicii de luptă actuale, — a spus deputatul Iacob Teclu — îmi dau și mai bine seama de necesitatea imperioasă a apărării și consolidării păcii în lume. Calea sigură și unanim acceptabilă pentru menținerea și consolidarea păcii în lume este dezarmarea generală și totală După ce a amintit că puterile occidentale care au respins propunerile țărilor socialiste au împiedicat înregistrarea oricărui progres în tratativele de dezarmare, vorbitorul a spus : Noi nu dorim nici „dezarmare fără control“ și nici „control fără dezarmare“. Sîntem pentru înfăptuirea dezarmării generale și totale sub un control internațional eficient. Pe calea înfăptuirii dezarmării, țara noastră, ca și alte țări socialiste, a întreprins deja unele măsuri unilaterale. Efectivul forțelor armate ale țării noastre a fost redus cu 115.000 de oameni. Anul acesta cheltuielile pentru apărare reprezintă numai 6,3 la sută din totalul cheltuielilor bugetare. Militînd cu toată energia pentru realizarea dezarmării generale și totale, pentru promovarea principiilor politicii de coexistență pașnică, poporul nostru își menține trează vigilența față de uneltirile agresive ale imperialiștilor. Cu mîndrie patriotică arătăm că, prin grija Partidului și Guvernului, astăzi țara noastră are o armată modernă, bine înzestrată și bine instruită. Alături de forțele armate ale celorlalte state participante la Tratatul de la Varșovia, armata noastră stă de strajă păcii, independenței patriei și cuceririlor ale oamenilor muncii, revoluționare integrității și securității lagărului socialist. Ca cetățeni ai țării noastre, noi militarii sîntem animați de aceleași năzuinți ca și întreg poporul, suntem profund interesați în asigurarea unei păci trainice. Vorbitorul și-a exprimat convingerea că obstacolele care stau încă în calea consolidării păcii pot fi in prezent învinse. Pe întregul glob pămîntesc sute și sute de milioane de oameni au luat cauza păcii în propriile lor mîini și luptă cu hotărîre pentru apărarea și consolidarea ei. Permiteți-mi să-mi exprim convingerea că în confruntarea care are loc îrntre falimentara politică „de pe poziții de forță“ și politica „de pe pozițiile rațiunii“, rațiunea, pacea, vor triumfa, griul, porumbul, cum să obțină producții sporite la hectar Cursa înarmărilor nu poate aduce decît nenorociri maselor populare. Cred că așa gîndește și fermierul american, și țăranul italian și viticultorul francez. Nici n-ar putea să gîndească altfel deoarece politica cursei înarmărilor înseamnă pentru milioanele de țărani din țările capitaliste reducerea suprafețelor agricole prin exproprierea de noi și noi terenuri destinate aerodromurilor militare, impozite mari ca urmare a acestei politici. Numai marii monopoliști, care profită de pe urma fabricării armelor, vor războiul. Continuarea acestei politici arată cît de străini sînt aceștia față de interesele, de preocupările maselor largi de oameni simpli. Milioanele de oameni care iubesc pacea și luptă pentru apărarea ei, pot astăzi, au forța necesară, să stăvilească nebunia acelora care vor să împingă omenirea în război. Trăind în gospodăria noastră colectivă și muncind pentru înflorirea ei, pentru belșug și bunăstare, învățînd, noi ne interesăm totodată demersul evenimentelor internaționale. Aceasta pentru că ne este scumpă pacea și nu putem fi nepăsători față de cei ce vor război Țărănimea noastră muncitoare, împreună cu întregul popor, este hotărîtă să-și apere cuceririle revoluționare obținute sub conducerea partidului nostru drag, este hotărîtă să-și dea toată contribuția la lupta pentru triumful cauzei păcii în lume. încrederea noastră în victoria forțelor păcii se bazează pe forța și unitatea lagărului socialist în frunte cu U.R.S.S., ca și pe hotărîrea fermă a tuturor popoarelor lumii de a apăra cauza păcii. De la tribuna acestui înalt for, In numele alegătorilor circumscripției electorale Coșereni, care mi au acordat mandat pentru a-i reprezenta în Marea Adunare Națională, exprim acordul deplin față de raportul prezentat în sesiunea noastră de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Totodată, vreau să-mi exprim marea bucurie cu care am primit propunerea ca tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej să conducă delegația R. P. Romîne la Organizația Națiunilor Unite poporului și statului nostru de a-și aduce și pe viitor, alături de celelalte state socialiste, contribuția la destinderea încordării internaționale, la consolidarea păcii în întreaga lume. In mod neîndoielnic a.zi orice om cu rațiune își dă seama că evoluția evenimentelor Pe plan internațional a ajuns la acel stadiu cînd necesitatea tratativelor și discuțiilor serioase pătrunse de spiritul răspunderii se impune ca un imperativ absolut. Problema problemelor, punctul nodal al vieții politice contemporane, așa cum s-a arătat în raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, o constituie dezarmarea, care își poate afla în prezent rezolvarea numai pe calea tratativelor purtate la nivelul celor mai înalte responsabilități Atitudinea constructivă a țărilor socialiste față de ideea tratativelor menită să ducă la realizarea unei dezarmări efective, la soluționarea pe cale pașnică a diferendelor de orice natură este cunoscută tuturor. Propunerile Uniunii Sovietice cu privire la dezarmare generală și totală au deschis întregii omeniri perspective noi și au stîrnit un uriaș ecou în întreaga lume. Datorită programului prezentat anul trecut la Organizația Națiunilor Unite de tovarășul Hrușciov, pentru prima oară principiul dezarmării generale și totale a căpătat recunoașterea unanimă a tuturor statelor. In contrast cu voința de pace a popoarelor, zilnic demonstrată de masele populare din întreaga lume, și în fața perspectivelor destinderii încordării în relațiile dintre state, cercurile agresive din S.U.A. n-au ezitat să recurgă la acțiuni provocatoare menite să ducă la o recrudescență a „războiului rece“. Politica lor de sabotare a unei înțelegeri internaționale n-a reușit însă să frîneze creșterea luptei pentru pace și pentru destindere internațională ; această politică s-a întors împotriva autorilor ei ca un bumerang. Referindu-se la eșecurile tot mai frecvente ale politicii cercurilor agresive din S.U.A., vorbitorul a arătat că acțiunile acestor cercuri n-au fost niciodată atit de discreditate și respinse cu atîta hotărîre de popoarele de pretutindeni. O îngrijorare legitimă, a spus în continuare deputatul Anton Breitenhofer, manifestă popoarele europene față de cursul politicii din Germania occidentală. In timp ce Republica Democrată Germană, stat democrat și iubitor de pace, luptă consecvent împotriva militarismului german, exprimînd prin aceasta adevăratele interese și năzuințe ale întregului popor german, în Germania occidentală militariștii și revanșarzii, cu sprijinul puterilor occidentale, care nu și-au respectat obligațiile asumate la sfîrșitul războiului, suflă azi din nou în goarna războiului. Semnăturile puse pe „memorandumul“ statului major al Bundeswehrului, dat publicității de curînd, dezvăluie scopurile urmărite de militariștii vest-germani. In fruntea acestor semnături se află cea a generalului Heusinger, care în 1940 a devenit șeful secției operative a marelui stat major hitlerist, a generalului Kammhuber, fost adjunct al lui Goring și participant la bombardamentele de distrugere a localității Coventry, a amiralului Rugge, participant la agresiunea împotriva Poloniei. In ciuda terorii anti-democratice, a propagandei militariste și revanșarde, a exceselor naziste, cercuri tot mai largi din Germania occidentală cer promovarea unei politici de înțelegere și colaborare internațională. Politica înarmării atomice a Germaniei occidentale a stîrnit o mare indignare în rîndul popoarelor din Europa, care iși dau seama de urmările pe care aceasta ar putea s-o aibă. Este necesar un efort deosebit din partea tuturor popoarelor pentru a pune capăt acțiunilor agresive și revanșarde ale imperialismului german. Țara noastră, a spus vorbitorul, s-a străduit neîncetat să promoveze, pe baza reciprocității, relații de bună vecinătate, să stabilească legături și schimburi multilaterale cu toate țările, indiferent de orînduirea lor internă, și a obținut în această direcție rezultate satisfăcătoare. In acest spirit, Marea Adunare Națională a Republicii Populare Romîne a stabilit contacte și schimburi interparlamentare. Astfel de relații au fost dezvoltate cu deputații țărilor socialiste prietene. Au fost stabilite contacte cu parlamentari ai unor țări ca : Anglia, Franța, India, Indonezia, Finlanda, Italia, R. F. Germană și altele. Țara noastră va căuta și de acum încolo să înmulțească asemenea legături cu țările care manifestă același interes. Prezența tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej în fruntea delegației țării noastre la apropiata sesiune a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite, a spus în încheiere vorbitorul, subliniază importanța deosebită pe care o acordăm discuțiilor ce vor avea loc în cadrul ei. Voi vota din toată inima propunerea făcută. Cuvîntul deputatului Traian Ionașcu Cuvîntul deputatului Ion Moldoveanu Cuvîntul deputatului Iacob Teclu Cuvîntul deputatului Nicolae Micșan Cuvîntul deputatului Anton Breitenhofer Aspect din timpul desfășurării lucrărilor sesiunii. (Foto AGERPRES)