Apărarea Patriei, aprilie 1962 (Anul 18, nr. 77-102)

1962-04-01 / nr. 77

2 LUCRĂRILE CONSFĂTUIRII PE FORȚELE ARMATE A MECANICILOR CONDUCTORI, CONDUCĂTORILOR AUTO ȘI DE TRACTOARE ȘI A CADRELOR CU EXPERIENȚĂ ÎN DOMENIUL TEHNICII DE TANCURI ȘI AUTO Din cuvîntul pa Colonel Constantin Berteanu „Respectarea cu strictețe a reguLamentelor și instrucțiunilor“ Căpitan Vasile Ciuban, secretar al biroului de partid pe unitate: „Participarea cadrelor care lucrează nemijlocit cu tehnica la munca politico-educativă“ In munca de folosire, întreținere și păstrare a tehnicii se manifestă trăsături morale minunate ale militarilor armatei noastre populare: atitudinea înaintată față de bunul obștesc, spiritul de răspundere pentru întărirea capacității de luptă a unităților. Totodată, această muncă le dezvoltă dragostea și pasiunea față de tehnică, le îmbogățește cunoștințele de specialitate. Consfătuirea constituie nu numai un prilej de generalizare a experienței înaintate, dar și de afirmare a acestor trăsături. Un rol de seamă în exploatarea tehnicii de luptă îl au controalele ce se execută în acest sector al activității unităților și subunităților. Aceste controale trebuie să fie făcute respectîndu-se cu strictețe regulamentele și instrucțiunile. De aceea socotesc că este de mare importanță ca, înaintea oricărui control, să se studieze temeinic întreaga documentație în domeniul respectiv. Personal nu am trecut la executarea acestor controale fără a face în prealabil un studiu amănunțit, atît eu, cît și ceilalți tovarăși care m-au însoțit. Ajuns în unitate, nu încep aplicarea planului de control pînă nu fac o seminarizare atît cu ofițerii, cît și cu mecanicii conductori și conducătorii auto. De ce procedez așa ? Pentru a-mi da seama de nivelul cunoștințelor lor în privința exploatării tehnicii și a lua, pe acest temei, măsurile corespunzătoare. Pe baza analizei unor lipsuri constatate în unele subunități, am ajuns la concluzia că două cauze contribuie la slaba exploatare a tehnicii de luptă. Pe de o parte, necunoașterea instrucțiunilor tehnice, pe de alta, lipsa de exigență față de sine și față de subordonați a unor ofițeri. In cadrul controalelor executate, a dat bune rezultate practica de a prezenta demonstrativ în unități cîte o mașină la care s-au efectuat lucrările de întreținere, așa cum prevăd instrucțiunile, aducînd-o în perfectă stare de funcționare. Totodată, pentru a da un caracter și mai concret controlului și ajutorului, am mai procedat și astfel , acolo unde am găsit mașini în stare de întreținere tehnică necorespunzătoare, ( anumite deteriorări la cabine, capete, aripi, cu anumite lipsuri în ceea ce privește gresarea), am cerut conducătorului auto și l-am îndrumat să remedieze el aceste deficiențe. Ajutat de un singur militar, conducătorul auto a făcut totul în bune condițiuni, fără a folosi și alte forțe. Acest procedeu a confirmat faptul că acolo unde se muncește cu exigență, pasiune, conștiinciozitate și o bună organizare, întreținerea mașinilor se realizează la nivelul cerințelor. Socotesc ca pozitiv și faptul că în general prezentarea model a felului cum trebuie întreținută tehnica a fost împletită cu combaterea lipsurilor constatate în subunități. Pentru conducătorii auto și mecanicii conductori aceasta a prilejuit multe învățăminte. Comuniștii au folosit aceste prezentări pentru a desfășura o vie muncă politica. Revenind după um timp în subunitățile respective, am văzut că ele au făcut un progres simțitor. Intre alte probleme ridicate de vorbitor în ce privește exploatarea mașinilor, a fost și aceea referitoare la ziua de parc. Pe alocuri, a arătat vorbitorul, în această privință se manifestau lipsuri ce au fost combătute ferm și înlăturate. Așa era de pildă superficialitatea în întocmirea planului zilelor de parc. Se obișnuia ca în aceste planuri să se prevadă reparații ca : îndreptarea aripilor, revederea instalației electrice, repararea pernelor, dar concret, la ce mașină se refereau aceste prevederi, nu se preciza nimic. Deci planuri generale, care nu puteau să aibă rezultate bune. Apoi, se mai întîlnea situația următoare: în planul pentru ziua de parc se prevedea una, iar în realitate se executau alte lucrări. Pentru a se înlătura aceste lipsuri, pe de o parte am cerut refacerea acestor planuri, iar pe de alta, cu ocazia unei convocări, am asigurat să se prezinte o zi de parc model. In încheiere, vorbitorul a făcut o serie de propuneri pentru îmbunătățirea muncii de întreținere și exploatare a mașinilor. In unitatea noastră avem oameni minunați, oameni conștiincioși, muncitori, care acordă grijă deosebită îngrijirii, păstrării și menținerii tehnicii de luptă în permanentă stare de funcționare. Organizațiile de bază de partid desfășoară o intensă muncă pentru educarea tuturor militarilor în spiritul unei atitudini pline de grijă față de întreținerea tehnicii de luptă. Această problemă a constituit obiectul unoi discuții însuflețite în adunările generale ale organizațiilor de bază de partid, în ședințele biroului de partid pe unitate. In toate aceste discuții s-a pus un accent deosebit pe necesibivitatea ca fiecare comunist, în subunitatea sau sectorul unde-și desfășoară activitatea, să desfășoare muncă politico-educativă cu militarii, să le arate că atitudinea plină de grijă față de 111* tehnica de luptă este o da Wf srtorie ostășească, înscrisă la loc de frunte în jurămîntul militar, să le explice necontenit importanța menținerii tehnicii de tancuri și auto în perfectă stare de funcție —— nare, pentru asigurarea unei înalte capacități de luptă a unității în această privință noi ne-am îndreptat atenția și către comuniștii care lucrau în sectorul tehnic. Aci erau unii tovarăși care socoteau ce singura lor obligație este ca să se ocupe de problemele tehnice, să-și îndeplinească bine îndatoririle profesionale. Folosind metode felurite, începînd cu munca individuală pînă la punerea acestei probleme în discuția adunărilor generale, organele conducătoare de partid au combătut aceste concepții greșite, reușind să determine pe toți acești tovarăși ca, din proprie inițiativă, să ducă muncă educativă cu militarii, să țină convorbiri, să ia parte la adunările U.T.M. în care se dezbat problemele însușirii și întreținerii tehnicii, să contribuie la popularizarea cunoștințelor tehnice printre militari. Așa cum ne-a arătat viața, participarea cadrelor care lucrează nemijlocit cu tehnica la munca politicoeducativă are o mare importanță practică. Avînd o experiența bogată în acest domeniu, cunoscînd permanent starea de întreținere tehnică a mașinilor, deficiențele existente, ei ajută organizația de partid să intervină operativ, cu competență, în direcția generalizării experienței pozitive, remedierii unor lipsuri, să desfășoare o muncă de agitație concretă convingătoare. Avînd în vedere rolul stimulativ al exemplelor bune, biroul de partid a ajutat pe comandanții de subunități, membri de partid, pe locțiitorii lor tehnici, să organizeze întreținerea tehnicii de luptă în strictă conformitate cu cerințele regulamentelor și instrucțiunilor pentru a constitui astfel un model pentru celelalte subunități. Așa am procedat în subunitatea din care face parte Gh. Mănăilă. Aici căpitanul a fost organizată apoi o consfătuire cu toți comandanții și locțiitorii tehnici, care au avut posibilitatea să se convingă practic că, folosind judicios mijloacele existente, împletind organizarea bună a muncii cu o susținută activitate educativă, există toate posibilitățile ca în fiecare subunitate să se respecte riguros prevederile regulamentelor și instrucțiunilor, să se mențină tehnica într-o perfectă stare de funcționare. Munca politică de partid are un larg cîmp de acțiune în domeniul educării militarilor în spiritul îngrijirii și păstrării tehnicii de luptă. Noi ne vom strădui să manifestăm mai multă inițiativă și operativitate în această direcție, să găsim și alte mijloace și forme eficiente pentru a dezvolta necontenit dragostea și răspunderea militarilor noștri față de tehnica cu care se instruiesc. Căpitanul Ciuban a făcut apoi cîteva propuneri. In acest sens, el s-a referit la necesitatea îmbunătățirii sistemului de premiere a mecanicilor conductori care prelungesc durata de funcționare a tehnicii, la extinderea propagandei tehnico-științifice prin conferințe și filme cu caracter tehnico-militar. Publicațiile militare, arătat vorbitorul, să publice mai multe materiale în sprijinul educării mecanicilor conductori și conducătorilor auto în spiritul dragostei față de mașinile de luptă. Conform planificării, în unitatea noastră s-au organizat cursuri de inițiere cu conducătorii auto. La fiecare 10 conducători auto, am repartizat ca lector cîte un subofițer bine pregătit. Printre conducătorii auto de la cursul de inițiere seria I-a a fost un număr însemnat de militari cu o pregătire anterioară insuficientă. Cu toate greutățile pe care le-am întâmpinat — datorită faptului că în viața civilă nu au avut tangență cu meseria de mecanic —, am reușit să-i pregătim corespunzător cerințelor. In unitatea din care fac comandanții parte, de subunități înțeleg pe deplin necesitatea întreținerii mașinilor. Fiecare comandant de subunitate, avînd mașină în primire, se preocupă cu spirit de răspundere de exploatarea ei în bune condițiuni. O contribuție însemnată a adus la, întreținerea și repararea la timp a mașinilor atelierul de reparații al unității, precum și grupele de întreținere și reparații de la subunități. Ocupîndu-se de perfecționarea continuă a pregătirii lor, militarii care încadrează atelierul de reparații al unității dobîndesc o calificare complexă. In cadrul atelierului, am pregătit 5 electricieni, dintre care 3 bobinatori. Aceștia fac reparații curente la instalația electrică, fapt care ne-a dat posibilitatea să realizăm numai în anul trecut economii de peste 100.000 lei Cu ofițerii și subofițerii tehnici am organizat cursuri de inițiere și la atelierul de reparații odată pe săptămână. Folosim aceste ore la maximum pentru specializarea lor în continuare. Pentru anul 1962 ne angajăm ca toți mecanicii conductori să devină specialiști de clasă, iar 40—50 la sută dintre conducătorii auto să fie militari de frunte. 9 Căpitan Vasile Nicola, locțiitor tehnic al comandantului de unitate Calificarea oamenilor se poate îmbunătăți mult în unitate“ Caporal Gheorghe Oncioiu: „Organizația U. T. M. ne-a ajutat să ne îmbunătățim munca“ •Cea mai parte dintre care conducătorii auto din unitatea noastră înțeleg să muncească cu simț de răspundere pentru o perfectă exploatare a tehnicii auto. Aceasta cu atît mai mult cu cît drumurile pe care circulăm noi sînt foarte grele Pentru a preveni orice accident sau avarie, înainte de a pleca în cursă, la punctul de control tehnic se verifică cu multă atenție mașina, făcîndu-se totodată și un mic instructaj privind regulile de circulație sau probleme specifice cursei respective. Datorită acestui lucru, în anul 1961 și în primele luni ale anului 1962 noi nu am avut nici un fel de accident sau avarie. Printre factorii principali care au determinat rezultatele bune se numără și popularizarea metodelor avansate ale conducătorilor auto fruntași, luarea unei atitudini hotărîte împotriva celor care dovedesc o cît de mică lipsă de interes în muncă. La noi se țin cu regularitate instructaje asupra întreținerii și păstrării mașinilor după instrucțiunile primite de la eșalonul superior. La bilanțurile săptămînale, cînd se analizează munca depusă de către conducătorii auto, sînt evidențiați cei fruntași, sînt criticați cei care nu-și fac datoria în mod conștiincios. In adunările generale U.T.M. s-a discutat de mai multe ori despre sarcinile ce ne revin, s-au făcut propuneri concrete care ne-au ajutat mult la înlăturarea deficiențelor ivite în muncă. Dacă acestea sînt rezultatele bune cu care ne mîndrim, noi mai avem și unele aspecte negative. Unii conducători auto, ca soldații N. Popa și A. Mozeș, nu respectă întotdeauna toate regulile privind întreținerea mașinii și uneori nu fac controalele la diferite sisteme, fapt care duce la uzarea prematură a unor piese și la ivirea unor mici defecțiuni care ar putea fi evitate. Cele învățate aici le voi transmite și tovarășilor mei din unitate și desigur că asta ne va ajuta să obținem rezultate și mai frumoase. Noi, conducătorii auto de la granița țării, asigurăm Partidul, Consiliul de Stat și Guvernul că ne vom strădui să păstrăm in cele mai bune condiții mașinile ce le avem în primire, să fim gata în orice moment pentru îndeplinirea misiunilor ce ne revin Caporal Constantin Pirtan: „In cinstea Zilei Tineretului din R.P.R. mă angajez..." din manualul de exploatare a tancului. O grijă deosebită o acord întreținerii tancului în ziua de parc. Aci se fac curățirea, reglarea și grefarea diferitelor organe ale tancului. Este un volum destul de mare de lucrări. Pentru a le putea face în timpul stabilit, ele trebuie bine organizate. De aceea, folosindu-mă de cunoștințele ce le am, ajut comandantului de tanc la planificarea lucrărilor zilei de parc. Lucrările mai principale ce trebuie executate le fac eu. Unde este nevoie îndrumez și lucrul celorlalți membri din echipaj. Ajutat de comandant și de tehnicieni din unitate, echipajul nostru reușește să execute întotdeauna lucrări de bună calitate. De aceea, tancul pe care îl conduc funcționează în permanență foarte bine și răspunde prompt la solicitările destul de mari la care este supus pe timpul îndeplinirii misiunilor ordonate. In încheiere vă asigur că și pe viitor voi da toată atenția bunei exploatări a tancului pe care îl conduc și ridicării nivelului meu de cunoștințe de specialitate. In cinstea „Zilei Tineretului din R.P.R.“ mă angajez ca prirtr-o exploatare mai corectă a mașinii de luptă, prin reducerea la maximum a funcționării motorului în timpul staționărilor, să realizez o economie de 500 litri motorină și 100 litri ulei. Soldat-fruntas Emil Nicolau: „Preocuparea de a prelungi durata de funcționare a motorului*' Și eu mă preocup să prelungesc durata de funcționare a motorului între două reparații. Ce metode am folosit? In primul rînd am studiat cu atenție manualele de specialitate pe care le avem in biblioteca tehnică a unității. Ele mi-au dezvăluit multe taine. Acum pot spune că mi-am îmbogățit mult cunoștințele. Aceste cunoștințe însă le aplic și în practică. De pildă, înainte’ de ’a pleca în cursă, eu verific atent mașina și nu o pornesc din loc decît după ce motorul a fost încălzit. Pentru a nu da naștere la un consum prea mare de combustibil, folosesc judicios demarajele, inerția pantelor, urmăresc permanent modul de lucru al motorului. Datorită condițiilor de lucru din regiunea unde se află dislocată unitatea noastră — drumuri cu noroiuri argiloase sau cu foarte mult praf — îngrijirea mașinii în cele mai bune condițiuni constituie o necesitate de prim ordin. Pentru aceasta, toți conducătorii auto din unitatea noastră depun multă muncă, se străduiesc să îngrijească în mod deosebit mașinile — așa cum de altfel ne-am angajat atunci cînd am rostit cuvintele solemne ale jurămîntului militar. In încheiere, țin să raportez următoarele : La spălarea mașinilor, unitatea noastră întîmpină anumite dificultăți din cauza instalațiilor de apă. Ele nu ne asigură un debit îndestulător și nici presiunea necesară. Din această cauză spălarea mașinilor se face în condiții grele. Aici este cazul să subliniez că organele competente de la eșaloanele superioare au venit de nenumărate ori la noi în unitate. Au verificat instalațiile, au constatat că trebuie puse la punct, dar pînă azi nu s-a făcut nimic. Este de dorit ca această stare de lucruri să nu se prelungească. APĂRAREA PATRIEI Caporal Alexandru Nica : „Accidentele de circulare pot fi prevenite“ In cadrul subunității din care fac parte, datorită pregătirii temeinice a conducătorilor auto și a muncii politice desfășurate de organizația de partid și organizația U.T.M., s-a reușit ca la aplicațiile ce au avut loc să ne îndeplinim misiunile la timp și în bune condiții In continuare aș vrea să arăt unele cauze care duc la accidente de circulație. In unitatea noastră, unii conducători auto, cuprinși de „beția vitezei“, trec peste semafoarele roșii, conduc după unele reguli de circulație proprii. Iată un exemplu: Soldatul Grigoraș Tudorache, conducînd cu viteză mare, a lovit mașina de un tramvai. Nu a produs un accident grav, însă a avariat mașina. Cazul a fost prelucrat cu toți conducătorii auto și s-au tras concluziile necesare. Se mai pot produce accidente și datorită tendinței de a arăta șefului de mașină, mai ales cînd acesta dă dovadă de indulgență, că ești un „șofer de mare viteză“. Pe acestă pantă alunecă mulți conducători auto. Pentru prevenirea accidentelor de circulație, în unitatea noastră se fac ore de cunoașterea circulației auto și a mașinilor după un program special. Totodată, la cea mai mică deficiență semnalată, conducătorii auto sînt adunați pe subunități și se analizează cu ei cauzele care au dus la aceasta. Propun să fie studiate posibilitățile ca spre sfîrșitul serviciului militar să nu se creeze condiții pentru a da examen de obținerea carnetului de conducere gradul II și III. Mulți conducătorii dintre auto din forțele armate doresc ca după lăsarea la vatră să lucreze în această ramură. Ei nu au însă posibilitatea să obțină carnetul de gradul II și III și după un timp renunță la obținerea lui. Mă angajez să transmit militarilor din unitatea noastră învățămintele și experiența căpătate aici. Voi munci și pe mai departe, cu toată dragostea, în așa fel încît mașina ce o am în primire să fie bine întreținută și menținută în perfectă stare de funcționare. SPOR 10) EONORIE Soldat-fruntas CONSTANTIN BONDOC Caporal RADU IANCE Caporal BELA BOROS (Desene de B BROMMER. Duminică 1 aprilie 1962 Nr. 77 (485(r) Maior E. FÜLÖP : „Plecăm de la această Consfătuire cu impresii deosebit de bogate și mai ales cu învățăminte utile privind rolul activităților practice în pregătirea profesională a mecanicilor conductori și conducătorilor auto. Avem, inunități, tehnică de luptă superioară. Pentru a da randamentul maxim, s-a subliniat și la Consfătuire, aceasta trebuie să fie bine exploatată —, lucru pe care îl vor putea face numai militari cu o bună pregătire de specialitate și cu o conștiință politică înaltă. întorși in unități, vom organiza cu mecanica conductori și conducătorii autoconsfătuiri în care, la fel ca aici, vom generaliza experiența pozitivă și vom combate practicile greșite in domeniul întreținerii mașinilor și conducerii acestora pe drumurile publice și indicații tactice. Va trebui, de asemenea, să folosim toate metodele pentru a sădi militarilor sentimentul răspunderii care o au față de mașinile pe care le conduc, ceea ce va contribui la înlăturarea neregulilor care se mai manifestă in această direcție“. Căpitan inginer CORNEL TANASE : „In urma Consfătuirii vom face în așa fel ca pregătirea militarilor care conduc mașini să se ridice la un nivel calitativ superior , pentru ca mecanicul conductor sau conducătorul auto să fie, așa cum sublinia la discuții caporalul Alexandru Nica , modest, disciplinat și calm in toate împrejurările. O mare atenție o vom da reorganizării muncii în atelierul de reparații și mai cu seamă completării grupelor de reparații de la subunități cu cei mai bine pregătiți militari, care să desfășoare in domeniul tehnicii auto o muncă de calitate superioară. Pentru că este lucru știut , lucrarea de calitate înseamnă, în primul rînd, securitatea circulației și, în al doilea rînd, prelungirea duratei de funcționare a motorului“.’ Caporal GH. CERNAT „Multe lucruri folositoare am învățat la această Consfătuire. S-a subliniat și aici și știu și din proprie experiență că starea tehnică bună a mașinii este principala condiție a succesului oricărui conducător de mașină. Eu am avut anul trecut în primire o mașină la care am ținut și am pâstrat-o ca pe lumina ochilor. Cînd a intrat in reparații, deși îndeplinise norma de funcționare, starea de întreținere a acesteia era încă bună. rm și acum în primire o mașină. M-am și angajat, in fața comandantului, că voi economisi, pînă la sfîrșitul anului, o însemnată cantitate de carburanți și lubrifianți" Caporal ION DAN „întotdeauna am acordat cea mai mare atenție întreținerii tancului pe care il conduc și pot afirma că am venit la această Consfătuire cu rezultate bune. Ținind seama de experiența ătată de participanți, atit de la tribuna Consfătuirii, cit și din discuțiile purtate intre noi in aceste zile, pe viitor îmi voi îmbunătăți munca și mai mult. Noi ne desfășurăm instrucția intr-o regiune cu mult praf in anotimpurile calde, lucru care, dacă se pierde din vedere, poată să cauzeze regimului de funcționare a motorului. Trebuie deci, așa cum s-a spus aici, să curățăm mai des filtrele de aer. De asemenea, din discuțiile cu un alt participant la Consfătuire, caporalul Paul Băgneanu, am învățat că e bine să verificăm citi i des racordurile de cauciuc pentru a preveni eventualele pierderi de ulei din sistemul de ungere“. PE SCURT