Apărarea Patriei, ianuarie-iunie 1973 (Anul 29, nr. 1-26)

1973-01-04 / nr. 1

J / y Qj “Ț £ { ' c.^ ( vr 4 .^"IRHĂ )-vr;^;"‘ I PENTRU PATRIA NOASTRĂ, REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA! anul XXIX t^p’l›spăt3re3 patriei 1 .. ORGAN CENTRAL AL MINISTERULUI APĂRĂRII NAȚIONALE 10 PAGINI - 1 LEU Am trecut pragul unui an nou. Odată cu el, Republica a intrat în al doilea pătrar de veac al existenței sale. Trăim plenar sentimentul istoriei. Sub ochhi noștri și prin eforturile noastre, țara s-a transformat și s-a înnoit din temelii. Prin noi, prin dăruirea noastră în muncă, î n împlinirea îndatoririlor patriotice și cetățenești, o vom ridica tot mai sus pe treptele superioare de civilizație și propășire. Știm ce avem de făcut, programul partidului, elaborat de Congresul al X-lea, hotărîrile Conferinței Naționale definind clar și însuflețitor obiectivul și strategia construirii societății socialiste multilateral dezvoltate Noi, muncitorii, țăranii, cărturarii, ostașii, noi, români, maghiari germani și de alte naționalități, noi, poporul condus de partid, reprezentam condiția decisivă a înfăptuirii acestui obiectiv acestei strategii, pentru binele și fericirea noastră, a Republicii și Socialiste România, libere, independente, suverane. Gîndurilor, certitudinilor, aspirațiilor și hotărîrii noastre le-s dat glas, în clipele emoționante ale predării ștafetei timpului tovarășul Nicolae Ceaușescu : „Fie ca anul 1>73 să aducă poporului român noi și însemnate victorii pe calea progresului socialist, a bunăstării și fericirii tuturor celor ce muncesc“. Cei ce alcătuim armata am pășit în noul an ca o coloane în marș cu rîndurile strînse, cu viziunea sigură a aliniamentelor ce trebuie atinse și cu voința neclintită de a întări și mai puternic forța ei combativă, de a obține noi succese în pregătireade luptă și politică, în cunoașterea și mînuirea tehnicii, în activitatea desfășurată în economia națională. Cuvintele de stimă și înaltă apreciere rostite de tovarășul Nicolae Ceaușescu la ședința jubiliară a Marii Adunări Naționale consacrată celei de a XXV-a aniversări a proclamării Republicii, la adresa armatei noastre ne umple de mîndrie și caldă recunoștință inimile, constituie un puternic îndemn de a face totul pentru sporirea forței și capacității ei de luptă. Legea privind organizarea apărării naționale adoptată de Marea Adunare Națională definește, mai reliefat, în contextul realităților de azi, marea răspundere ce-o avem ca santinele ale pâmîntului strămoșesc, ale cuceririlor revoluționare Din primele zile ale anului NOI FAPTE DEMNE ÎN CRONICILE UNITĂȚILOR ale libertății, independenței și suveranității patriei. Conștiința acestei răspunderi — permanență a spiritualității și eticii ostășești —— ne insuflă forțe sporite. începem un nou an de muncă cu hotărîrea de a înfăptui Ordinul comandantului suprem de a obține numai rezultate bune și foarte bune la toate activitățile și categoriile de pregătire. Se înțelege că ele depind mult de caracterul științific al organizării și conducerii, de asigurarea materială corespunzătoare, precum și de alți factori, înainte de toate însă, și viața ne-a dovedit-o cu o bogăție de argumente faptice, depind de conștiința oamenilor, de capacitatea lor de a-și înțelege sarcinile — fiecare din ele — în legătură cu misiunile generale ale armatei și de a pune in realizarea lor și cunoștințe, și autoexigență, și vigoare, și elan, de a-și mobiliza resursele intelectuale și fizice și a le valorifica deplin. Acest fapt ridică și mai mult rolul mobilizator, determinant pe care îl au în viața unităților organizațiile de partid, prezența dinamică, combativă a comuniștilor, în ciclul de instrucție pe care-l parcurgem, unitățile și marile unități și-au asumat angajamente deosebite, corelată cu obiectivele stabilite în documentele pregătirii de luptă și politice, îndeplinirea în ritmurile și la parametrii de calitate necesari și a unora, și a altora impune din partea tuturor angajare, pricepere, disciplină. Este necesar să se manifeste o preocupare sporită pentru folosirea intensivă a timpului afectat instrucției, să se acorde o atenție sporită calității activităților ce se desfășoară în orice domeniu. In lumina concluziilor recentei consfătuiri pe armată trebuie să sa acționeze permanent, în toate unitățile, pentru perfecționarea instrucției tactice , să se ridice nivelul instrucției focului, asigurîndu-se obținerea unor rezultate superioare la toate tragerile executate de către fiecare subunitate, de fiecare luptător. Un obiectiv de prim ordin al tuturor factorilor trebuie să fie și în continuare întărirea ordinii și disciplinei militare : comandanții, organizațiile de partid, organizațiile U.T.C. trebuie să cultiva cu perseverență in viața fiecărui colectiv disciplina exemplară , o ordine regulamentară desăvîrșită să caracterizeze viața unităților și subunităților. în noul an, vor trebui amplificate eforturile pentru buna gospodărire a mijloacelor materiale și bănești încredințate, în interesul general al pregătirii de luptă, înzestrării armatei, ridicării capacității ei combative. Sub flamurile înalte ale Republicii, armata și-a făcut totdeauna cu cinste datoria. An de an și-a perfecționat pregătirea, și-a întărit capacitatea de luptă, și-a îndeplinit vitejește misiunile. Noul an 1973 va înscrie în cronicile unităților noi fapte demne, pe măsura încrederii și dragostei ce i se poartă partidul și poporul. Pentru acest an nou și pentru toți cei ce-i vor urma in această epocă măreață din istoria țării, tuturor celor de sub drapel — un fierbinte SPOR LA MUNCĂ ! „APĂRAREA PATRIEI Ședința jubiliară a Marii Adunări Naționale consacrata celei de-a XXV-a aniversări a proclamării republicii CUVÂNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU CREAREA REPUBLICII ÎNCUNUNAREA LUPTEI SECULARE A POPORULUI PENTRU ELIBERARE NAȚIONALĂ ȘI SOCIALĂ » ? Dragi tovarăși. Sărbătorim astăzi împlinirea unui sfert de secol de la proclamarea republicii — eveniment de însemnătate epocală în viața poporului român, care a marcat o nouă etapă în istoria României. Cu prilejul acestei mari sărbători naționale, Comitetul Central al partidului, Consiliul de Stat și guvernul adresează tuturor oamenilor muncii de la orașe și sate, întregului nostru popor, un salut fierbinte și cele mai cordiale felicitări. (Aplauze puternice, prelungite) Aniversînd proclamarea republicii, nu putem să nu evocăm, cu îndreptățită mîndrie, istoria eroică, de secole, a poporului român, in decursul căreia a ars mereu vie flacăra luptei pentru libertate și neatârnare, pentru scuturarea jugului exploatării și asupririi, pentru afirmarea deplină și neîngrădită a geniului său creator, pentru asigurarea progresului și civilizației patriei noastre. S-au scris cui litere nepieritoare în cronica timpurilor marile bătălii desfășurate de masele populare sub conducerea lui Mircea cel Bătrîn, Ștefan cel Mare Mihai Viteazu și a altor legendare figuri de domnitori patrioți, pentru păstrarea ființei naționale apărarea gliei strămoșești. Ne gîn și dim, de asemenea, cu venerație la marile mișcări sociale și răscoale populare conduse de Horia, Cloșca și Crișan, de Tudor Vladimirescu și de alți tribuni ai poporului, mișcări care au aprins și mai puternic vîlvătaia setei de libertate și o viață mai bună a maselor asuprite și, împilate, au contribuit la accelerarea sociale dezvoltării a țării. Un moment de seamă al istoriei luptelor pentru libertate națională și socială a fost revoluția burghezodemocratică de la 1848 — desfășurată în toate cele tre:picii românești animată de aspirația creării condițiilor pentru sfărimarea și înlăturarea rînduielilor feudale, pentru dezvoltarea forțelor de producție și instaurarea unor relații sociale mai avansate. Datorită luptei maselor populare și a personalităților luminate ale poporului s-a putut realiza Unirea Principatelor Române — Muntenia și Moldova — important pas spre împlinirea năzuinței de unire a românilor într-un singur stat. Cucerirea independenței în 1877, plătită cu singe de ostașii și dorobanții români în redutele de la Smîrdan, Plevna și Grivița, a deschis calea unor noi împliniri ale idealurilor de libertate și progres ale poporului român. în urma încheierii primului război mondial, în care poporul nostru și-a apărat cu jertfe grele pămîntul patriei, s-a făurit statul național unitar — eveniment de o covârșitoare importanță în procesul dezvoltării istorice a națiunii noastre, împlinire a unui secular vis al românilor din toate cele trei provincii. Lupta pentru independență națională și realizarea statului național unitar s-a contopit cu lupta împotriva exploatării și asupririi, împotriva dominației străine, pentru pace și libertate. (Aplauze puternice, îndelungate). Luptele sociale au luat amploare sub influența ideilor revoluționare promovate de socialiști, de mișcarea muncitorească. După crearea Partidului Comunist Român, care a înscris pe steagul său țelul cuceririi puterii politice de către clasa muncitoare, instaurarea domniei întregului popor și făurirea orînduirii socialiste comuniste, protesitariatul organizat a desfășurat larg asaltul împotriva regimului burghezo-moșieresc, a înfeudării țării puterilor străine, împotriva fascismului, a războiului antisovietic, pentru o politică de apărare a intereselor naționale, pentru dezvoltarea democratică, progresistă a țării. Un moment crucial in destinele istorice ale poporului român a fost înfăptuirea armate insurecției antifasciste, răsturnarea dictaturii militaro-fasciste și întoarcerea armelor împotriva Germaniei naziste, eliberarea întregului teritoriu al țării cu sprijinul eroicei armate roșii și participarea oștilor române, alături de Uniunea Sovietică și celelalte puteri aliate, la războiul antifascist, până la zdrobirea totală a Germaniei hitleriste. La fel ca și celelalte popoare care au cunoscut dominația hitlerismului, poporul român va păstra întotdeauna vii în suflet sentimentele de recunoștință și prețuire față de glorioasele popoare sovietice care, cu neînchipuite jertfe și sacrificii, ducînd pe umeri greul războiului, au adus principala contribuție la distrugerea mașinii de război germane, la eliberarea popoarelor cotropite și salvarea civilizației de pericolul robiei fasciste. Vor rămîne, de asemenea, neșterse în memoria noastră aportul adus la zdrobirea fascismului de popoarele celorlalte țări ale coaliției antihitleriste, precum și lupta eroică desfășurată de popoarele cotropite de naziști, larga mișcare antifascistă internațională, jertfa milioanelor de luptători democrați antifasciști din întreaga lume, care n-au precupețit nimic pentru înfrângerea barbariei naziste. Crearea republicii constituie deci o încununare a luptei duse de-a lungul secolelor de poporul român, de forțele sale înaintate, pentru eliberare națională și socială, pentru neatîrnare, progres social și o viață mai bună. Făurirea republicii a devenit posibilă în condițiile sociale noi, create după eliberarea țării, ale profundelor schimbări democratice, revoluționare care s-au produs în societatea românească și ale acțiunilor de masă pentru răsturnarea claselor exploatatoare și cucerirea puterii de către proletariat, în alianță cu țărănimea. în fruntea acestor lupte s-a situat permanent Partidul Comunist Român, care a înmănuncheat intr-un front unic toate forțele înaintate ale națiunii, asigurînd cucerirea de noi și noi poziții în viața socială, și politică, realizînd izolarea reacțiunii și înlăturarea de la conducerea țării a partidelor politice burgheze, a claselor exploatatoare. Abolirea monarhiei și proclamarea republicii au fost impuse, ca o necesitate obiectivă, de evoluția luptei revoluționare, de transformarea democratică a societății românești. Toate aceste transformări au fost rodul luptei eroice , a maselor populare, al activității politice a forțelor sociale revoluționare, democratice, patriotice, in cadrul cărora rolul principal l-a avut Partidul Comunist Român. (Aplauze puternice, prelungite). In primele rînduri ale luptei s-au aflat militanții comuniști, patrioți înflăcărați, activiști progresiști care n-au precupețit nimic, nici chiar suprema jertfă,pentru victoria cauzei revoluționare. Un rol de seamă în această epocă de tumultuoasă activitate politică, de profunde deplasări în viața sociala a țării, au avut Gheorghe Gheorghiu-Dej, care îndeplinea funcția de secretar general al Comitetului Central al partidului, și dr. Petru Groza, președintele primului guvern cu adevărat democratic din istoria patriei. — și care, din însărcinarea Comitetului Central al partidului, au contin(Continuare in pag. a 2-a) E ora cină se simte in atmosferă pilpîirea timpului. Mai sînt citeva minute pînă la hotarul dintre ani, numărătoarea inversă a clipelor se apropie de sfîrșit. Mesajul de Anul nou al președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, adună in jurul televizoarelor și aparatelor de radio întreaga suflarenească. Exprimat ramâsintetic, bilanțul muncii a BUCURIA ȘI DATORIA LA INTERSECȚIA ANILOR Reportaj fulger intre orele 23,45 — 0,15 in noaptea revelionului vînzate de un an al întregii națiuni condusă cu clarviziune de Partidul Comunist Român umple inimile tuturor de satisfacție și mîndrie. 1972, anul sfertului de veac al Republicii, a fost rodnic, cel mai rodnic din întreaga istorie a țării ; noi perspective și mai frumoase se deschid in ’73. „La mulți ani, dragi tovarăși și prieteni !" în glas cu cei ce ridică paharul „La mulți ani“ — răspund din inimă muncitori, țărani, intelectuali, militari, cetățenii țării intr-un glas. „La mulți ani“ — răsună la unison cupolele sălii de marmură a Casei centrale a armatei din Capitală, sau în sălile caselor armatei din Oradea, Iași, Craiova, Tulcea, Tg. Mureș... — Cum vă ■ petreceți revelionul ! — Admirabil .— ne spune la telefon căpitanul Constantin Gutui dintr-o garnizoană de aviație. In clipa aceasta se toastează pentru piloții, navigatorii, specialiștii care au fost decorați cu prilejul aniversării Republicii, începem noul an cu bucuria de cetățeni pentru marile realizări ala patriei, care în 1972 a urcat noi trepte de progres și civilizație, cu bucuria ostașului ce lasă în urma sa un drum al datoriei pe care l-a parcurs demn. 1973 va fi și el un an al zborului înalt, al împlinirii datoriei. Aici, la Casa armatei din Brașov, au venit să împreună sărbătorească revelionul ofițeri, maiștri militari și subofițeri, de arme și specialități diferite, in eleganta sală de marmură domnesc veselia, buna dispoziție Se cîntă, se dansează Anul nou este întîmpinat cu entuziasm. Se toastează pentru succesele drumului în urcuș al Republicii dragi, spre cotele tot mai ridicate ale împlinirilor cucerite sub steagul partidului, pentru rezultatele bune în munca ostășească, pentru împlinirea dorințelor și aspirațiilor înalte.. Dintr-o garnizoană mică răspunde la apelul telefonic locotenentcolonelul Ion Velidhe . — La finele anului trecut unitatea noastră a fost distinsă cu ordinul Apărarea patriei cl. a IlI-a, un prilej în plus de a ne bucura împreună, de a păși în noul an cu în capacitatea încredere colectivului de a îndeplini cu rezultate superioare sarcinile ce ne revin, de a adăuga tradițiilor unității alte file ale demnității ostășești. ...Pentru a-i găsi pe marinari trebuie „să colindăm“ stațiunea Neptun și să ne oprim la elegantul restaurant Caraiman. Căpitanul de rangul 2 Mitu Georgiu ne spune : „După cum poate ați ghicit, sărbătorim noul an sub semnul, străvechiului și menu noului dicton marinăresc : „Cu toate pînzele sus, spre noi izbinzi în 1973 ! Marinarii vor să fie și un anul care vine în cadența întregii a țării întregii armate. Vîntul e prielnic !“ — La telefon Bacăul..., Timișoara..., Constanța... Pretutindeni, bucurie, veselie, urări și toasturi, optimism și încredere. Optimism, bucurie și încredere generate de munca de un an a acestor militari care sunt deopotrivă instructori, educatori, constructori , optimism, bucurie și încredere care se vor revărsa din plin și asupra muncii lor din anul care a Început, in gind cu cei ce veghează La ora cină o țară întreagă salută în belșug și voie bună noul an prin jerbe de lumini și culori, prin pahare ridicate la înălțimea privirii, cirul se revarsă valuri de urări și lumea se îmbrățișează fericită dorindu-și împlinirea speranțelor, se cuvine poate să ne gin<lim și la veghea pe coordonatele datoriei, care nu încetează nici acum. Oameni la datorie veghează torentul de energie al centralelor electrice, veghează torentul de oțel al marilor cuptoare siderurgice, veghează liniștea străzilor, siguranța drumurilor, conduc mașini, trenuri sau veghează la căpătîiul celor bolnavi ori în suferință. Oameni (Continuare în pag. a IV-a) Cotei ȘT. IONESCO In pag. 5, 6, 7, 8, LEGEA privind organizarea apărării naționale a Republicii Socialiste România In acest număr Solemnitatea înaintării în grad a unor generali și ofițeri superiori (pag. a IV-a) INSTRUCȚIA TACTICĂ ÎN CONSENS CU CERINȚELE LUPTEI MODERNE relatări de la consfătuirea pe armată • (nas. a IX-a)