Apărarea Patriei, ianuarie-iunie 1973 (Anul 29, nr. 1-26)

1973-01-31 / nr. 5

COMANDANTULUI SUPREM ONORUL (Urmare din pag. I) și membri supleanți ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. ai P.C.I.. Mesajul transmis de delegația Ministerului Apărării Naționale a înmănuncheat simțămintele, de profundă dragoste și stimă, de mîndrie și caldă recunoștință pe care armata țării le nutrește față de comandantul ei suprem. Mesajul Ministerului Apărării Naționale Mult stimate tovarășe NICOLAE CEAUȘESCU. La a 55-a aniversare a zilei Dumneavoastră de naștere, ne este deosebit de plăcut să dăm expresie celor mai calde sentimente de dragoste, prețuire și devotament care animă întregul personal al armatei, să vă felicităm din toată inima și să vă urăm multă sănătate și fericire. In gînd cu întregul popor, noi toți cei ce slujim patria sub drapel vă aducem un vibrant omagiu Dumneavoastră, care din fragedă tinerețe v-ați dedicat întreaga ființă cauzei clasei muncitoare și poporului, făcînd din idealul propășirii patriei crezul întregii Dumneavoastră vieți luminoase. In cei 40 de ani de activitate neobosită in rîndurile mișcării comuniste, ați făcut și faceți totul ca poporul, al cărui fiu devotat sunteți, să se bucure de o viață nouă, liberă și independentă, să ocupe locul demn pe care îl merită in rindul națiunilor lumii. Intruchipind cele mai nobile virtuți ale poporului român, calitățile de strălucit conducător revoluționar marxist-leninist, de patriot înflăcărat și internaționalist consecvent, ați adus și aduceți o contribuție de neprețuit la elucidarea problemelor teoretice și practice ale edificării noii societăți, ale apărării patriei noastre socialiste. De numele și activitatea Dumneavoastră sînt legate marile biruinți ale poporului, mersul victorios al României libere și independente pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Eminent militant al mișcării comuniste și muncitorești internaționale, personalitate politică recunoscută și apreciată pe plan mondial, aduceți o contribuție hotărîtoare la creșterea prestigiului partidului și statului nostru, la cauza întăririi unității țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești, a întregului front antiimperialist. Clarviziunea, fermitatea și pasiunea revoluționară, umanismul și principialitatea comunistă pe care pilduitor le dovediți în prestigioasa Dumneavoastră activitate, reprezintă pentru toți comandanții și activiștii de partid, pentru organele și organizațiile de partid din armată un strălucit exemplu și nesecat izvor de energie în munca pentru îndeplinirea sarcinii de onoare încredințate — formarea de luptători iscusiți, devotați fără margini patriei și partidului, cu o înaltă conștiință socialistă, gata oricînd să apere, împreună cu întregul popor, la nevoie chiar cu sacrificiul vieții, pământul strămoșesc cuceririle revoluționare, independența și suveranitatea noastră națională. Folosim acest prilej sărbătoresc pentru a vă asigura încă o dată, tovarășe Comandant suprem, că armata, legată prin mii de fire de popor, nu cunoaște misiune mai nobilă decât slujirea cu abnegație a intereselor României socialiste, înfăptuirea neabătută a politicii interne și externe a partidului și guvernului. Armata noastră manifestă o profundă recunoștință pentru grija deosebită de care se bucură din partea poporului, partidului și statului, a Dumneavoastră personal. Ea vă urmează cu credință și , nețărmurită dragoste. La această aniversare jubiliară, vă dorim din suflet, mult stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, viață îndelungată, sănătate și bucurie Dumneavoastră și familiei Dumneavoastră, noi împliniri în munca de cea mai înaltă răspundere în fruntea partidului și statului, spre binele și fericirea națiunii noastre socialiste. Să trăiți ! La mulți ani ! Relevînd preocuparea statornică a secretarului general al partidului pentru respectarea legalității socialiste, în mesajul adresat de Ministerul de Interne se arată, între altele : „Permiteți-ne să vă asigurăm, iubite tovarășe comandant suprem, că, sub conducerea înțeleaptă a partidului, cu sprijinul permanent al oamenilor muncii, respectînd întocmai ordinele și indicațiile dumneavoastră, vom face totul pentru a ne îndeplini la nivelul celor mai înalte exigențe toate misiunile și sarcinile ce ne vor fi încredințate, aducîndu-ne în acest fel contribuția la opera de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate pe pâmîntul României“. Aceleași vibrante sentimente patriotice, de responsabilitate comunistă, de dăruire pentru destinele țării al căror prim exemplu este însuși tovarășul Nicolae Ceaușescu, caracterizează și mesajul prezentat în numele gărzilor patriotice: ,,Și cu această ocazie vă raportăm și vă asigurăm, iubite tovarăș« Nicolae Ceaușescu, că gărzile patriotice sînt gata în orice moment ca, împreună cu forțele armate, cu întregul nostru popor, să execute ordinul dului, al dumneavoastră partipersonal, de a apăra cuceririle revoluționare, lui, pămintul cauza socialismustrămoșesc, libertatea, independența și suveranitatea noastră națională“ Aceeași hotărîre este exprimată și în mesajul Comandamentului central de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei: „Uteciștii, toți cei care fac parte din detașamentele de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei vă adresează cele mai alese gînduri de dragoste, prețuire și atașament, sincere felicitări și urări de sănătate, putere de muncă, pentru fericirea și prosperitatea patriei, a națiunii noastre socialiste. Vă asigurăm, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, că întreg tineretul, animat de un fierbinte patriotism, va milita neobosit pentru înflorirea multilaterală a societății noastre socialiste, neprecupețind nici un efort pentru a-și însuși cunoștințele militare spre a gata oricînd, la ordinul comanfidantului suprem, să apere cu prețul vieții cuceririle revoluționare ale poporului, independența și suveranitatea patriei, cauza socialismului și păcii“. După prezentarea acestor mesaje a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu, „Să trăiți ! La mulți ani !“ — în numele armatei MILIOANE DE GÎNDURI Țara-și cinstește demnă, statornică, Fiul Reliefuri înalte cutreieră dorul , Freamătă Dunărea, Oltul, Șiretul și Jiul, Cârnații prezintă onorul ! Celui cu privire curată și trează, Drept ca și brazii cei falnici din steme, Celui ce veghează La zborul Patriei noastre prin vreme ! Printre oameni trăiește, printre faptele lor, Sub mers îi dogorește țărîna ca spuza. Prirre, orașe și sate trece slăvit de popor Ca Ștefan, ca Alexandru loan Cuza. Stringe brațe muncite, ce-n cinste susțin Uneltele — flăcări tronînd peste glie, Brațe ce ridică cetăți sub cerul senin, Mimi care mîngîie, mina ce scrie. Din ființa și cugetul său oțelit Putere ne dă, legendară, Căci el va trăi cum mereu a trăit Pentru Popor și Partid, pentru Țară Cînd ne privește cu dragoste, drept, Ni-s epoleții aripi pe umeri crescute Focul nestins care-i arde în piept se luminează viitoare volute Sosesc de pe plaiuri străbune Milioane de gînduri curate, fierbinți Sunet înalt se naște în strune, intr-un glas îl slăvesc fii și părinți. Patria-și serbează Bărbatul iubit. Peste mari reliefuri cutreieră dorul Soarele se oprește o clipă-n zenit, Carpații-i prezintă falnici onorul 1 Căpitan ION LOTREANU Cînd spunem noi, cei care în aceste zile, toți laolaltă și fiecare în parte, într-un gest spontan și solidar de cinstire, am sărbătorit după datină pe omul cel mai iubit dintre noi, tovarășul Nicolae Ceaușescu, înțelegem de la sine și brațele de tărie ale țării, militarii armatei noastre — de la soldat ,la general — care, sub imboldul conștiinței și al simțirii lor adinei, și-au contort urările în marea de urări ale națiunii: „Să ne trăiți ani mulți, iubit conducător, spre gloria României, a întregului popor !“ . . . Multiple sînt expresiile prin care_.Și-au_ tălmăcit sentimentele, iubirea lor bărbătească față de comandantul suprem: i-au relevat personalitatea în adunări omagiale, l-au îmbrățișat cu emoție, în telegrame de salut și felicitare, i-au dăltuit chipul în versuri _ manifest, cei care îl cunosc mai îndeaproape, dintr-o împrejurare a vieții, și-au depănat amintiri, simplu și firesc. Din noianul acestor manifestări stăruim asupra cîtorva, cu regretul de a nu le putea cuprinde pe toate. FERICIȚI ȘI MÎNDRI » Intr-o telegramă, adresată tovarășului Nicolae Ceaușescu de personalul Academiei militare, se spune: „Ne exprimăm adinca recunoștință, înalta prețuire pentru activitatea dumneavoastră în calitate de comandant suprem al forțelor armate, pentru grija deosebită ce o purtați întăririi capacității de apărare a patriei și ridicării forței combative a armatei, pentru meritele deosebite ce le aveți în elaborarea doctrinei militare a țării care și-a găsit expresie elocventă in Legea cu privire la organizarea apărării naționale. Vă asigurăm că, uimind exemplul dumneavoastră luminos de pasiune revoluționară, vom consacra întreaga capacitate de muncă pentru înfăptuirea politicii Partidului Comunist Român, pentru îndeplinirea integrală a îndatoririlor sfinte ce ne revin in apărarea patriei socialiste, că vom perfecționa necontenit activitatea didactică, științifică și educativă pentru a da armatei cadre cu o înaltă pregătire politică, ideologică și militară, devotate trup și suflet partidului și poporului, gata oricînd să apere integritatea și suveranitatea României“. „Suntem fericiți și minăm de faptul că in fruntea partidului și statului nostru se află un conducător experimentat, strâns legat de popor, de năzuințele sale fierbinți și privim cu încredere viitorul luminos pentru care munciți cu devotament, cu pasiune și răspundere, se scrie în telegrama de felicitare trimisă tovarășului Nicolae Ceaușescu de către personalul Comandamentului artileriei. Noi, comuniștii, toate cadrele comandamentului artileriei, vă asigurăm, tovarășe comandant suprem, că nu vom precupeți nici un efort pentru ca armata noastră să dispună de o artilerie modernă, capabilă să îndeplinească cu succes, în condiții oricît de grele, toate misiunile de luptă , că vom munci neobosit, cu hărnicie și răspundere, să fim gata in orice moment să ne îndeplinim misiunea sacră de apărători ăiiji ai scumpei noastre patrii“. Și veteranii războiului antihitlerist și-au unit glasurile cu cele ale întregii armate. >.Veteranii războiului antifascist nutresc sentimente de profundă mîndrie patriotică pentru înfăptuirile socialiste de pe j pămîntul patriei, pentru perspectivele deschise în înaintarea României pe trepte tot mai înalte de progres și civilizație, conștienți fiind că toate acestea sînt rodul politicii interne și externe științifice a Partidului Comunist Român, la a cărei elaborare dumneavoastră ați adus și aduceți o contribuție hotărîtoare — se spune în telegrama Comitetului organizatoric al veteranilor din războiul antifascist. Dorim să vă încredințăm, mult stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, că noi, veteranii războiului antifascist, deși înaintați în vîrstă, suntem gata oricînd să ne aducem modesta contribuție la continua înflorire și întărire a patriei, la apărarea libertății, independenței și suveranității naționale a poporului român“ „E ACELAȘI, CUM L-AM CUNOSCUT“ Locotenent-colonelul Nicolae Mihart își așterne gîndurile plecînd de la o amintire din perioada cînd tovarășul Nicolae Ceaușescu era șeful Direcției Superioare Politice a Armatei : „Era în septembrie 1951. Mă găseam la o școală de ofițeri alături de numeroși alți comuniști trimiși de partid din producție pentru a ne pregăti să devenim cadre ale armatei. In acea perioadă a venit în mijlocul nostru tovarășul Nicolae Ceaușescu. M-a impresionat răbdarea cu care ne-a ascultat pe fiecare în parte, deși nu eram puțini în școală, preocuparea sa de a ne cunoaște frământările, greutățile, gîndurile. Mi-amintesc că fiecăruia ne-a adresat cuvinte de îmbărbătare și ne-a strins mina. După aproximativ două săptămâni de zile, toate problemele personale ne-au fost rezolvate. Așa l-am cunoscut atunci, apropiat de oameni, atent la problemele lor de viață mari și mici, așa îl cunoaștem și astăzi cină în fruntea partidului și statului fiind întreține un apropiat și permanent dialog cu poporul, face din această legătură vie cu oamenii o metodă curentă de lucru“, „îmi amintesc cu emoție — ne scrie colonelul Anton Bogdan — cum, cu ani în urmă, cînd apele năpraznice au rupt digul de la Chișineu- Criș, militarii, împreună cu populația civilă din zonă, duceau o adevărată bătălie pentru închiderea spărturii în dig, care amenința să se mărească și să pună în pericol o zonă întinsă. Prezența secretarului general al partidului la fața locului, cuvintele calde și pline de înflăcărare, precum și soluțiile rapide și eficace pe care le-a indicat au impulsionat cu forță de neînchipuit energia, fermitatea și hootărirea oamenilor și, aș putea spune că, deși aceștia erau epuizați și obosiți, forța lor s-a dublat. In numele dragostei și respectului pe care i le port, în numele a tot ce a făcut pentru întreaga țară, pentru armata noastră, îi urez din toată inima, cu ocazia zilei de naștere, multă sănătate, fericire spre binele și fericirea noastră, a tuturor. Ordinul comandantului suprem va constitui pentru mine și in continuare o lege, pentru care, dacă va fi nevoie, îmi voi da și viața“. „Am avut prilejul să fiu aproape de tovarășul Nicolae Ceaușescu la Arad, cînd a vizitat uzina de vagoane, în 1972 — se destăinuie soldatul Ioan Pfiszter. In 1971 a mai fost dată la noi. Țara e mare și oamenii mulți, dar conducătorul nostru își găsește timp pentru a merge în uzine, in orașe și sate, pentru a se sfătui și da sfaturi. Pentru toți cetățenii țării, români, maghiari, germani, partidul a creat posibilități egale de afirmare în muncă, in viață. Tot el ne-a deschis același drum al împlinirii idealurilor. De aceea, așa cum in fabrică — ca sculer matrițer — munceam pentru îndeplinirea sarcinilor de producție, cu aceeași conștiinciozitate muncesc ca soldat pentru a-mi însuși meseria armelor și a fi gata oricînd să-mi îndeplinesc jurămîntul să-mi fac datoria față de țară, la ordinul ei, al comandantului suprem. Pentru binele țării, pentru viitorul ei comunist, îi doresc din toată inima conducătorului partidului și statului să trăiască ani mulți, mulți ani“. Și acum rîndurile unui aviator, colonelul Constantin Orhei, al cărui urcuș spre înălțimi s-a legat de o întîlnire cu tovarășul Nicolae Ceaușescu: „Țin minte ca azi acea intîlnire, din iarna lui ’51, cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, pe atunci șef al Direcției Superioare Politice a Armatei. Ne-a intimpinat pe noi, cel ce urma să trecem la zborul pe avioane cu reacție, ne-a strins cu căldură miinile și dialogul a început de parcă ne-ar fi cunoscut de cînd lumea. Ne-a întrebat, pe fiecare-n parte, unde am învățat înainte de a deveni piloți; ce fac părinții și dacă menținem legătura cu ei; pe ce avioane mai vechi sau mai noi, cîte ore și unde am zburat; ce condiții de muncă, de hrană avem, cum se desfășoară activitatea de partid și de tineret în unitățile de unde veneam; ce gînduri de devenire avem despre noi înșine , dacă ne-a încercat vreodată teama și dacă avem curaj să zburăm pe avioane și mai moderne. Se interesa despre toate cu aviditate, asculta cu cea mai mare atenție și reținea fiecare amănunt din biografia noastră individuală și comună totodată, fiecare gînd exprimat de «oi._ Ne-a cerut insistent să învățăm și iar să învățăm, ca să-i putem învăța și pe alții, să dovedim, ca fii ai oamenilor muncii, că suntem în stare să continuăm și să ducem mai departe faima aviației românești. Poate și pentru aceste îndemnuri la începutul unui drum care n-a fost nici neted, nici fără riscuri, noi, aviatorii, îl prețuim și-l iubim pe conducătorul partidului și statului, cu el in frunte ne simțim aripile mai puternice, mai cutezătoare“. „Emoția primirii epoleților cu cele două steluțe de locotenent la marea adunare populară din fața Academiei militare s-a îngemănat în adîncul sufletului meu cu emoția de a-l vedea și asculta îndeaproape pe iubitul și stimatul nostru comandant suprem, cu mîndria dar și cu marea responsabilitate ce le-am încercat dînd atunci glas hotărîrii unanime a unei întregi promoții de tineri ofițeri de a-și consacra fără rezerve puterea de muncă, toată energia slujirii cu abnegație și devotament a intereselor patriei socialiste și ale poporului, înfăptuirii politicii Partidului Comunist Român. Și este o mare bucurie și mîndrie pentru mine că acum pot raporta că noi, ofițerii promoției 1968, am respectat și respectăm îndrumările prețioase pe care ni le-a dat la începutul carierei militare. La comanda subunităților, în poligoane, pe terenurile de aplicații, oriunde ne-a chemat datoria, ne-am străduit să ne îndeplinim întotdeauna, așa cum se cuvine, misiunea de instructori și educatori. Pentru atenția neobosită ce o acordă armatei noastre, pentru sfaturile și îndemnurile părintești ce ni le-a dat, pentru înalta pildă de înflăcărat patriotism ce ne-o oferă zi de zi, noi, tinerii ofițeri, mulțumim din inimă tovarășului Nicolae Ceaușescu ! Aceste rânduri, pătrunse de emoția apropierii de conducătorul iubit, poartă iscălitura locotenentului-major Ilie Marin, șeful promoției de ofițeri 1868. URĂRILOR FIERBINȚI LE ALĂTURĂM UN ANGAJAMENT OSTĂȘESC AWWWWWWWWWWWWWWVvWWWWVvWWWWWWWWWWXWWWWWWUW. WWWWWWWWWWWVWWWWyww^Wwvwwvvvvvv^vxv^v^xv,,,. dWWWWWWUWWNUhWUîWt'luu» \ vtwwwwwx \ \ v x A < „ «s A, ^ , A ............................... W&ftpärarea Nr. patriei 5 (6155) PE ARIPA VERSULUI Elevul caporal Mircea Ardeleanu și-a potrivit urarea în cadență de rime. Ne aducem azi urarea în cîntec și orații Cincizeci și cinci de salve spre care au pornit. Uu la mulți ani, din pieptul acestei generații Răsună-n cinstea conducătorului iubit. Plutonierul major Petre Ogrezeanu ține și el să-și comunice gîndurile tot pe aripa versului. Ca membru de partid și ca subofițer Mă angajez să ti urmez cuvîntul Că el îmi este brațul meu de fier. Drapelul și inima și avîntul. HOTĂRÎRE SI MUNCA NEOBOSITA „Eu, ca ostaș, — își mărturisește sentimentele caporalul Ion Ivancea — vă iubesc din toată ființa, tovarășe Nicolae Ceaușescu, pentru că prin exemplul dumneavoastră personal ne-ați arătat deplina măsură a îndeplinirii datoriei față de patrie și popor. In ce mă privește, depun toate eforturile ca la toate categoriile de pregătire militară să obțin calificative de „bine“ și ,.foarte bine“ pentru că sînt convins că numai astfel pot să mă număr printre ostașii de nădejde ai țării". „La aniversarea dumneavoastră vă încredințăm, tovarășe comandant suprem — se arată în scrisoarea semnată de locotenent-colonelul Bogos Iamandi — că întregul efectiv al unității noastre este hotărit să nu precupețească nici un efort în activitatea ce o desfășoară pe terenurile de instrucție, în poligoane și aplicații, pentru a obține numai rezultate bune și foarte bune, îndeplinind în acest fel sarcinile ce ne stau în față, desprinse din documentele de partid, din ordinul dumneavoastră. Suntem conștienți că numai prin rezultați bune și foarte bune obținute la toate categoriile de pregătire ne aducem contribuția cuvenită la întărirea capacității de luptă a forțelor noastre armate și vom face totul pentru a înfăptui această sarcină importantă“ De altfel, întreaga noastră armată asociază dragostei statornice, recunoștinței și înaltei prețuiri, urărilor fierbinți de sănătate și viață lungă, angajamentul ostășesc de a-și face întotdeauna cu cinste datoria față de țară Cuvintelor de înaltă apreciere rostite, cu prilejul sărbătoririi sale, de tovarășul Nicolae Ceaușescu la adresa armatei, a tuturor ostașilor, toți cei ce se află sub arme le vor răspunde printr-o muncă neobosită pusă în slujba intereselor vitale ale poporului, a cauzei eroicului nostru partid. In strînsă legătură cu poporul, armata va veghea cu strășnicie la apărarea independenței, suveranității naționale, a integrității patriei. Colonel I. STRUJAN L