Apărarea Patriei, ianuarie-iunie 1974 (Anul 30, nr. 1-26)

1974-01-03 / nr. 1

« ___ PENTRU PATRIA NOASTRĂ, REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA! ANUL XXx Cărarea patriei ~ f Să g|pr [ m wn fii ^pH ■pPr WH mmm apare saptăminal 1.P JI u yfcW-j j iii] rrrrr*Tm1^ . n l~mi . J Ji 11 j ■ ai pu3 . ..m1 f ■ >. 1^111 8 PAG,NI " " LEU întregul nostru popor pășește in noul an hotărit să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, întîmpinînd a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al Xl-lea al partidului cu noi și remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieții economico — sociale. NICOLAI CEAUȘESCU Din cuvîntarea rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului nou Am pășit în 1974, începem anul cel nou cu inimile pline de speranțe și certitudini. Avem fiecare planurile noastre, visele noastre. Toate — toate laolaltă se topesc în gîndul de bine al marii familii, al națiunii întregi pe care o vrem prosperă, spre bucuria și mîndria tuturor celor ce o alcătuiesc. în fața României se deschide perspectiva unui an istoric de noi și luminoase obiective. E anul jubileului măreț al celor trei decenii de la eliberarea patriei de sub jugul fascist, al sărbătoririi vîrstei de 30 de ani a armatei populare. Este anul care va rămîne înscris cu litere de aur în istoria noastră — anul celui de-al XI-lea Congres al partidului. Spre a întîmpina aceste evenimente strălucite pe măsura dimensiunii lor, ne cheamă conducătorul iubit al partidului și statului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, și noi pornim in 1974 cu îndemnul său rostit o dată cu descinderea noului an, ascultat de noi toți ca un ecou al propriei conștiințe. ÎN CADENȚELE ANULUI XXX Țara pornește la bătăliile lui ’74, cel de-al patrulea an al cincinalului, care se îndeplinește sub semnul edificării societății socialiste multilateral dezvoltate în România. Pornește cu convingerea că stă la puterea poporului condus de partid de a înfăptui marile obiective sociale, politice, economice devenite angajamente cetățenești de onoare. Este nestrămutată această convingere pentru că, privind înapoi la anul care a trecut și la anii care s-au scurs, avem mii de argumente care confirmă că, uniți sub steagul partidului, putem face adevărate minuni , pentru că privind înainte, spre drumul în ascensiune ce ni se așterne în față apropiindu-ne de îndeplinirea cincinalului înainte de termen, știm că totul, toate reperele și aliniamentele au fost evaluate de partid cu spiritul celei mai depline răspunderi față de națiune. Expresie vie a acestei răspunderi mature și lucide este cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Plenara comună a Comitetului Central al P.C.R. Și Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale, iar sinteza ei este manifestă în înseși cifrele și datele pe pit de cutezătoare pe atît de realiste înscrise în legile adoptate, la sfîrșitul anului trecut de Marea Adunare Națională privind dezvoltarea țârii pe multiple planuri Am pășit, da, cu certitudinea reușitelor în anul calității pe toate planurile, începînd cu eficiența economică, in anul spiritului de economie, începind cu energia electrică și combustibilii, în anul răspunderii colective și individuale, al inteligenței și pasiunii creatoare în ascensiune, ai afirmării mai viguroase a principiilor de viață și de muncă comuniste înscrise in codul etic elaborat de partid. „APĂRAREA PATRIEI" (Continuare in pag. a Vil-a) 1 3 I » 11 C CENTRÄLÄ T*NIVER5ITARÀ \ CERINȚE ALE PERFECȚIONĂRII APLICAȚIILOR TACTICE CU TRUPE Pregătirea de luptă a armatei intră în întregime sub incidența preocupării pentru perfecționare ce caracterizează toate domeniile de activitate. Este modalitatea prin care armata își înscrie eforturile în cele ale poporului nostru angajat într-o vastă acțiune de valorificare superioară a resurselor de energie umană, a avuției materiale, a timpului de muncă. Raportînd domeniul instruirii și educării trupelor la cerința perfecționării exprimată cu pasiune și forță de convingere de comandantul nostru suprem, tovarășul Nicolae Ceaușescu, cu prilejul întîlnirii din luna mai a anului, trecut cu activul de partid al armatei, rezultă cu pregnanță că străduințele comandanților, activiștilor de partid, ofițerilor din statele majore, ale specialiștilor din diferitele sectoare ale producției, exploatării și întreținerii tehnicii de luptă sînt încununate de succese. Traducînd in viață sarcinile puse de conducerea partidului și a statului în fața armatei, de la un ciclu la altul au crescut nivelul pregătirii de luptă în condițiile unor exigențe sporite, capacitatea trupelor de a îndeplini misiuni complexe. Prin natura lor, aplicațiile tactice constituie o valoroasă formă de perfecționare a procesului instructiv-educativ, dar totodată, sînt, ele însele, supuse perfecționării în scopul de a se face mai eficiente. Direcțiile de urmat sînt, firește, numeroase. Prima dintre ele sunt General-colonel STRÎAN JIRCĂ adjunct al ministrului apărării naționale de părere că trebuie considerată trăirea mai intensă a realității luptei de către toți participanții. Este vorba ca în cîmpul tactic, atît luptătorii cit și comandanții să se comporte ca in condițiile prezenței reale a inamicului, ca la război. O asemenea atitudine se repercutează pozitiv asupra tuturor activităților desfășurate : elaborarea hotărîrilor de către comandanți, efectuarea diferitelor calcule în statele majore, marșuri pe timp de zi sau de noapte, aprovizionarea trupelor cu cele necesare traiului și luptei, contraatacuri date prin surprindere, nimicirea, cu mijloacele infanteriei, a tancurilor inamicului etc. Trăirea realității luptei comportă, desigur, deprinderi formate prin exersări repetate, dar, pe lângă deprinderi, necesită, de asemenea, convingeri ferme — rod al unei munci educative dusă cu însuflețire și pricepere. Nu se poate spune, spre exemplu, că regulile ce se cer respectate pe timpul ci subunitatea se află sub observarea și focul inamicului nu ar fi cunoscute teoretic și practic ; ele se învață în primele zile ale ciclului de instruire. Uneori lipsește însă consecvența în aplicarea lor. Nu se poate permite nimănui, sub nici un pretext, să iasă la recunoașteri în puncte bine văzute de „inamic“, fără a respecta măsurile de mascare, de siguranță apropiată. Tot așa, nu pot fi admise lucrări genistice sumare, mascate superficial, puncte de comandă „adăpostite“ înapoia unor înălțimi sau, și mai rău, îndărătul unor tufe ce nu oferă protecție nici măcar împotriva focului de infanterie. Ușurările și simplificările de felul celor menționate, dăunătoare capacității de luptă a subunităților, trebuie combătute cu tărie de comandanți, de activiștii de partid, spre a fi eliminate cu desăvîrșire. In război, din cauza lor trupele ar suferi pierderi masive, nu și-ar îndeplini misiunile, ca urmare a diminuării capacității combative. Gama concesiilor de la trăirea realității luptei cuprinde și alte aspecte. Uneori se încearcă prezentarea lor ca expresie a grijii de oameni. La o aplicație desfășurată nu demult în teren muntos și acoperit, din cauza calculării defectuoase a timpului necesar străbaterii distanței pînă la baza de plecare la ofensivă, trupele de pe una din direcții au ocupat aliniamentul ordonat pe lumină, sub privirile observatorilor adversarului. Comandantul a sosit și el cu întîrziere în punctul de observare. O subunitate cu rol deosebit în asigurarea (Continuare în pag. a II-a) APĂRĂM și construi Ni-e dată-n pază liniștea și-naltu! Acestui timp de aur, românesc, Ce il clădim cum nu-i sub soare altul, Cu brațul viguros și tineresc, Sintem oriunde patria ne cheamă Din piscuri pe-al ogoarelor chilim , La vrerea noastră muntele se sfarmă, Cetatea suie unde noi venim. Prezenți la tot ce-i vii și împliniră Dăm viață hotăririi de partid. Aceasta ni-e suprema fericire Și-n inimi orizonturi se deschid. Cu anii tineri — flacără și dor Noi apărăm și construim o țară Părtași la clipa încrustată-n zbor Sub falduri de drapel și primăvară. Locotenent-colonel TRAIAN REU Cei mai conducători auto din armată și-au demonstrat măiestria Concursul „Stăpini pe volan" la ora finalei . In ultimele zile ale anului 1973,a încheiat concursul „Stăpîni pe volan", faza pe Ministerul Apărării Nationale. AMĂNUNTE, IN PAG. A Vl-a Atașații militari au prezentat felicitări cu prilejul Anului nou și al aniversării republicii Vineri 28 decembrie, generalcolonel Ion Gheorghe, prim adjunct al ministrului apărării naționale și șef al Marelui stat major, a primit pe atașații militari ai unor misiuni diplomatice acreditate în țara noastră, care au prezentat felicitări cu prilejul Anului nou și a celei de a 26-a aniversări al proclamării republicii. Au fost de față adjuncți ai ministrului apărării naționale, generali și ofițeri superiori. Au prezentat felicitări atașatul militar, aero și naval al U.R.S.S., colonel Alexandr F. Musatov, atașatul militar, aero și naval al R.D. Germane, colonel Horst Reutling, atașatul militar, aero și naval al R.P.D. Coreene, colonel Ion Ghinean, atașatul militar și aero al R.P. Ungare, colonel Endre Toth, atașatul militar, aero și naval al R.S. Bulgaria, colonel Nedko I. Dimitrov, atașatul militar și naval al Marii Britanii, locotenent-colonel Gerald A. Gilhead, atașatul militar și aero al R. S. Cehoslovace, generalmaior Josef Gumulka, atașatul militar aero al S.U.A., locotenent-colonel Jerome F. Welch, atașatul militar, aero și naval al Greciei, colonel Lavas N. Paspatis, atașatul militar, aero și naval al R.S.F. Iugoslavia, colonel Radomir Vucarevici, atașatul militar, aero și naval al R. P. Chineze, Li Iunci, atașatul militar, aero și naval al R.P. Polone, colonel Czeslaw Nowicki, atașatul militar, aero și naval al Turciei, locotenent-colonel Baki Aydîn, în numele ministrului apărării naționale al Republicii Socialiste România, generalul-colonel Ion Gheorghe a mulțumit pentru felicitările prezentate. Din partea atașaților militari, colonelul Alexandr F. Musatov — decanul atașaților militari — a exprimat mulțumiri conducerii Ministerului Apărării Naționale pentru prilejul ce le-a fost oferit și a transmis întregului personal al armatei Republicii Socialiste România urări de noi succese în activitatea viitoare. Primirea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială. Pămîntul a împlinit încă o rotație în jurul Soarelui, prilej să ne reamintim că suntem călători în spațiul sideral pe această navă naturală care este Terra, fii și cetățeni ai acestui minunat colț de rai pămîntesc care este România socialistă — țară an de an mai frumoasă, mai înfloritoare, mai bogată, mai puternică. Călăuzită de înțeleptul său Partid comunist, a crescut, în 1973, sub raport economic cu altădată în zeci de ani, faima ei în lume a sporit, numele ei e rostit azi cu respect și simpatie pe tot mai multe meridiane, în noaptea Revelionului oamenii muncii, și împreună cu ei ostașii țării, s-au bucurat din plin de tot ce ,au realizat pentru patrie și pentru ei, de roadele anului încheiat și au intimpinat Anul nou, 1974, cu cea mai deplină încredere. Miezul nopții i-a surprins adunați în jurul aparatelor de radio și al televizoarelor pentru a asculta cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, Vibrant mesaj către națiune, cuvintele președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, secretarul general al Partidului Comunist Român, comandantul suprem al armatei, au găsit un REVELION OSTĂȘESC BUN RĂMAS 7973. LA MULȚI ANI 7974! puternic ecou în rindurile întregului popor, in rîndurile tuturor celor care își fac datoria sub drapel. Așa am pășit în 1974, hotăriți să întîmpinăm a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al Xl-lea al partidului cu noi și remarcabile înfăptuiri in toate domeniile vieții economico-sociale, hotărîți să nu precupețim nimic pentru traducerea în viață a politicii partidului și statului — expresie fidelă a intereselor și aspirațiilor fundamentale ale națiunii noastre socialiste. Pe unii cumpăna anilor i-a găsit la post în serviciu. Iatăde pe vîrful celui mai înalt masiv al Apusenilor, la cotă a înaltei bărbații, unde se ajunge greu, foarte greu, dar de unde radiolocatoarele cuprind în aria lor electronică poate întregul spațiu aerian al țării. Zăpada e mare aici, se întrece cu acoperișurile clădirilor, gerul e aspru și sticlos, nu bate vîntul, se aude păcănitul monoton al generatoarelor electrice și se simt in atmosferă rotirile discrete ale antenelor. La punctul de comandă, locotenent-colonelul Ștefan Todor. Cum îl întîmpinați pe 1974 — Mai întîi așa vrea să spun că și pentru noi anul 1974 are o semnificație aparte, fiind anul al 30-lea al erei noastre noi, anul Congresului al XI-lea al Partidului Comunist Român. De aceea, cinstea de a da, cum s-ar zice, onorurile acestui an deosebit a revenit unei echipe de serviciu alcătuită din cei mai buni ofițeri și maiștri militari : locotenentul-major Vasile Rusu, locotenenții Liviu Răuțiu, Constantin Borza, Ion Gruber, maiștrii militari Gh. Cîmpeanu și Ion Buburuz, sergentul Vasile Barbu, soldații Andrei Mihu, Anton Coș, Florin Sîntion și alții. Iar dacă 1973 ne-a adus multe satisfacții în îndeplinirea cu rezultate bune și foarte bune a sarcinilor pregătirii de luptă și politice, în 1974 dorim să dezvoltăm și mai mult aceste succese pentru a fi, cum s-ar zice, nu numai la propriu, dar și la figurat, „la înălțime“. Din înălțimile montane, grăbim spre hotare, spre acel brîu viu al țării pe care îl reprezintă grănicerii. Borna 1426, intr-un punct greu accesibil din Delta Dunării. E senin și cald aici, nici urmă de zăpadă. La pichet este de serviciu sergentul Gheorghe Stancu. Tocmai ne pregătim să efectuăm prima patrulare a anului, din patrulă vor face parte soldații Petru Agapi și Gh. Mardare. — Ce bucurii v-a adus 1973, ce așteptați de la 1974 ? în — Am fost avansat sergent 1973 și aceasta a fost (Continuare în pag. a Vila]