Argus, aprilie 1926 (Anul 17, nr. 3883-3905)

1926-04-10 / nr. 3889. szám

Ultime Information! In străinătate I In fara. După atentatul împotriva lui Mussolini Ds discurs al DucelnL— Comentariile presei italiene PARIS, 8 (Rador). — Imediat după atentat, adresându-se malțimei de pe balconul palatului Chigi, Mussolini a mulțumit pentni mărturiile de dragoste care i s'au dat A indemnat la linişte şi a ordonat să se păstreze ordine perfectă. D-sa a adăugat: „Nimic, nici o persoană nu va putea să oprească cmsul irezistibil al fascismului victorios“. ..... L JLU, , 1. ■ .i.., Mussolini a declarat că nici un pericol nu ameninţă regimul fascist. O voce a strigat: „totuşi, străinătatea“. Mussolini a răspuns: „Vom înfrunta străinătatea". Toate ziarele sunt indignate de atentatul săvârşit contra Ini Mussolini şi îl atribue campaniei anti-fasciste din străinătate. Acest atentat a dovedit că Întreaga naţiune este de partea Ini Mussolini. Comentariile presei ROMA 8, (Rador).— Comentând atentatul împotriva ltd Mussolini, toate ziarele exprimă indignarea şi totodată bucuria că atentatul a eşmt. „Tribunal declară că atentatul este consecinţa tipică a campaniei dusă de antifascismul subversiv şi dovedeşte clar că această campanie josnică este neputincioasă şi capabilă numai să întindă curse asasine. Atentatul a demonstrat încă odată că întreaga naţiune este cu Mussolini. „Giornala diItalia“ scrie că mâna ce s’a ridicat împotriva lui Mussolini a fost fără îndoială înarmată de aceia care chiar dacă sunt născuţi în Italia, ar voi să micşoreze rolul Italiei în lume, sau să-i răpească pacea şi unitatea internă. Dar orice încercare criminală se va sfărâma lovindu-se de fascismul reprezentat prin Mussolini, pe care-l urmează întreaga naţiune. ,,Corriere d’Italia? declară că încă odată Dumnezeu a oprit mâna criminală ce voia să lovească Italia în inimă, căci inima Italiei este Mussolini. Propaganda anti italiană, nefastă și criminală, nar trebui să mai fie tolerată de popoarele și statele civilizate ; acest strigat al Italiei trebui să fie auzit in lumea întreagă. „Observatore Romano", organul Vaticanului exprimă profunda indignare pentru atentatul mârşav, aducând mulţumiri lui Dumnezeu pentru primejdia evitată. Ziarul subliniază faptul că după atentat, primele cuvinte ale lu Mussolini au fost îndemnurile la linişte şi ordinul de interzicere a oricăror represalii. Ştirea atentatului a produs o enormă impresie In toată Italia. Pretutindeni mi avut loc manifestaţii de devotament pentru Mussolini, in BELGRAD 8, (Rador). — De îndată ce s’a anunţat atentatul împotriva lui Mussolini, preşedintele Consiliului Pasiol şi ministrul de Externe Ninaci au trimis telegrame primului ministru al Italiei, felicităndu-l că a scăpat de primejdie şi urăndu grabnică restabilire. Conferinţa dreptului maritim la Bruxelles Bruxelles, 8. (Rador). •— Conferinţa diplomatică maritimă urmează lucrările sale In vedere de a ratifica şi pune în vigoare convenţia internaţională din 1920 şi care cuprinde regulele cari sei vor aplica în caz de ciocnire a două vase, asistenţa dintre vapoare, şi limitarea răspunderea proprietarilor de vapoare. Conferinţa va mai examina menţinerea sau respingerea vechilor concepţiuni juridice, cu privire la unităţile de stat ...  Situaţia in Syria Paris, 8. (Rador). — Se anunţă din Beyrouth că coloanele franceze ar fi reluat Bayas şi masivul Hormon. Druzii s-au refugiat în Palestina unde au fost dezarmaţi. Francezii au avut un singur mort şi 4 răniţi. Druzii au lăsat în urmă 204 morţi şi 250 răniţi. _ __ i Torturări in India LONDRA, 8. (Rador). — înalta Curte de Justiţie din Lahore a respins apelul făcut de intendentul militar Pleydelle împotriva coadaxmnăreî sale la 18 luni închisoare şî amendă de 4000 rupiî, pentru că a pricinuit moartea unui lucrător hindus, prin lovituri de picior.Noaptea a decurs liniştită la Calcuta. Patrulele militare au împiedicat ciocniri grave dintre hinduşi şi musulmani, lângă moschee Tentativa din Madras de a fonda un nou sindicat al uzinelor de bumbac, a fost ameninţată de tulburări serioase.* PARIS, 8. (Rador). - Situaţia din Calcuta s-a agravat în cursul serii, în urma atacurilor împotriva europenilor, dintre care 4 au fost răniri. Câteva mii de lucrători din torcătoriile din Gouripore au părăsit lucrul. * LONDRA 8 (Rador). Din Calcuta as anună că noaptea a trecut în linişte. Raportul poliţiei asiggură că nu există temeri de noul dezordUni întrucât ambele tabere par epuizate. Viaţa în oraş redevine normală. Raportul oficial anunţă că s-au efectuat 50 arestări, iar victimele ciocnirilor ar fi 35 morţi.Această cifră reprezintă însă numai victimele cunoscute căci sunt unele cadavre care n’au putut fi idmntificate. ____ Lupta Împotriva alcoolului la Statele Unite WASHINGTON, 8 (Rador). — Subcomitetul comisiunii judiciare din Senat care face o anchetă în chestiunea prohibitei alcoolului, s’a întrunit în şedinţă plenară. , Principalul agent executiv, Generalul Andrews, a răspuns fără șovăire numeroaselor chestiuni puse de adversarii acestei legi; a mărturisit totuşi că de când legea prohibirii a fost pusă în aplicare, au fost descoperite 30 distilerii noui secrete. 200 agenţi de prohibire au fost goniţi pentru corupţiune. Andrews a mărturisit că lichidele care servesc pentru fabricarea medicamentelor antiseptice, sunt întrebuințate pentru distilarea băuturilor alcoolice. Aniversarea lui Mindenlurg Berlin, 8. (Rador). — Cu prilejul jubileului de 60 de ani de serviciu militar, preşedintele Hindenburg a primit mii de mesagii de felicitare din ţară şi din străinătate, între altele de la foştii domnitori germani, foştii conducători de armate, de la personalităţi de seamă din cercurile economice, ştiinţifice, politice. Ambasadorii Angliei, Franţei, Italiei, Spaniei şi Rusiei au felicitat pe Hindenburg prin vizite personale Războiul Marocan PARIS, 8. (Rador). — Aflăm din Rabat că svonurile privitoare la sosirea la Rabat a unor emisari importanţi din anturajul lui Abd-el- Krim, sunt lipsite de orice temei. Angajamentele semnalate spre nord de Taza, se limitează numai la o acţiune locală. Situaţia este cu totul calmă dealungul întregului front. Angrosiştii şi noul tarif vamal de import uri dimineaţă s'a prezentat în audienţă d-lui M. Manoilescu, subsecretar de Stat la ministerul de finanţe o delegaţie a angrosiştilor din Capitală, în frunte cu d. Th. O. Orghidan. Delegaţia a prezentat un memoriu, prin car© arată că a aplica noul tarif vamal de import înseamnă a scumpi viaţa în mod simţitor. Delegaţia a arătat că la unele stofe eftine pentru populaţia nevoiaşă noua taxă vamală întrece cosina ior. Delegaţia a cerut suprimarea noului tarif vamal de import. D. M. Manoilescu a comunicat delegaţiei că va ţine cont şi de acest memoriu la rezolvirea problemei tarifului vamal de import. Şarjam maiorilor mării la Coasta aia CONSTANŢA. — Eri după amiază a avut loc prima şedinţă a consiliului comunal, sub preşedinţia d.lui dr. Al. Pilescu, noul primar. Au fost cooptate in consiliu d-nele Valentina Boteanu şi Virginia Stoicescu. Ridicându-se chestiunea consoli■■ dării malurilor cari ameninţă cu surparea, in regiunea nord-est a prafftita, s'a hotărât ca membrii consiliului să facă demersuri pe lângă guvern, deoarece această chestiune prezintă un interes general. S'au luat dispozitiuni pentru oprirea circulatiei pe străzile Marc Aureliu şi Mircea. Noaptea trecuta s'au produs noui surpături în partea, de nord-est a oraşului. Casa din strada Mircea No. 58 s'a prăbuşit pe jumătate. Alte patru case ameninţă cu surparea. Noul prefect de Vlaşca GIURGIU, 8. —eri dimineaţă s’a prezentat, pentru a-şi lua postul în primire, noul prefect de Vlaşca, d. colonel Gaciu. D-sa a fost primit la prefectură de d. Stavri Popescu, subprefect. Comitetul de direcţie al Uniunei generale a industrişilor români a fost convocat pentru azi la orele 4. La ordinea zilei: Chestiunea aplicării, noului tarif vamal. Ministerul instrucţiunei publice a acordat un credit de trei milioane lei pentru îmbunătăţirea hranei la cantinele studenţeşti din Capitală. * Duminică, 17 Aprilie orele 10 dim. are loc in sala Eintracht congresul partidului national din întreaga tară . Partidul ţărănesc a început organizarea sa în ArdeaL Duminică are loc prima consfătuire a fruntaşilor la Cluj, spre a se hotărî în ce judeţele se vor pune candidaturi. Socialiştii din Ardeal vor da concurs ţărăniştilor. * Mai mulţi intelectuali — cari nu făceau politică — din Cluj şi din alte oraşe ardelene s'au înscris in partidul naţional ca protestare în contra politicei de căpătuială a unora dintre transfugii din Ardeal. » „Voinţa Banatului“ singurul organ românesc din Lugoj a fost suprimat de către ministerul de interne« », •î* Ştirea «lată de unele ziare ca d. I. Lapedatu, ministru de finanţe, şi-ar fi dat demisia, nu corespunde realităţei. * Uniunea generala a studenţilor din România a dat un comunicat prin care hotărăşte încetarea grevei studenţeşti din ziua de 8 Aprilie, cerând tuturor studenţilor să reintre la cursuri Luni 12 Aprilie. Uniunea prin comunicatul dat asigură studenţimea că va veghea la îndeplinirea tuturor revendicărilor formulate în memoriile anterioare. D. C. A. Popovici secretar general al ministerului de industrie şi-a luat în primire funcţiunea. — Încetând delegaţiunea dată d-lui C. Stătescu, directorul general al măsurilor şi greutăţilor. * In Bucovina şi in Moldova a căzut zăpadă. Sămănăturile de toamnă şi pomii sufăr din cauza frigului.• In starea d-lui G. Mârzescu, fostul ministru de justiţie, care a fost operat de curând, a intervenit o înrăutăţire, declarându-se o congestie pulmonară. In ultimele 24 ore temperatura a cedat. ■ D. Oct. Goga, ministru de teteme, fiind bolnav de gripă e nevoit să nu părăsească locuinţa câteva zile. » In Bucureşti s’a declarat epidemia de gripă infecţioasă. Sunt, foarte mulţi bolnavi. Maladia se prezintă cu forme foarte grave. Noul intervenţii pentru modificarea tarifului noului primar Buletin intern 1 Mari furturi la sac. „Mecano“ - UN INGINER ARESTAT — In serviciul societăţei „Mecano“ din str. Sf. Ionică , se aflau, inginerul Wilhelm Plundrich şi monteului Ion Ghirsky. Aceştia aveau în grije materialele aflate în magaziile societăşei şi mai de multă vreme ei nu dăduseră socoteala. Dar, într’o bună zi, se crede necesar a se face o verificare şi se găseşte o mare lipsă de materiale şi maşini. Valoarea lucrurilor furate se ridică la suma de 400.000 lei. Imediat după ce s’a descoperit furtul, a fost înştiinţată poliţia şi de comisar de siguranţă . Vasilescu a fost însărcinat cu cercetările. La locuinţele celor doi funcţionari incorecţi s-au găsit importante sume de bani şi unele materiale din cele furate. .r. Inginerul şi ajutorul său au fost arestaţi şi anchetaţi la prefectura poliţiei, mărturisind furturile. Cei doi hoţi au fost înaintați parchetului. Ciocnirea de trenuri de lângă Constanţa CONSTANŢA0— Ani dimineaţă la orele 5 şi un sfert maşina No. 32629, care avea ataşat un vagon cisternă, a deraiat pe linia I de manevră din staţia Canton No. 2, barând linia. După câteva minute a sosit trenul petrolifer Băicoi-Constanţa No. 8803, care venea cu mare viteză spre Constanţa. Acarul de serviciu din halta Neteia, anume Gheorghe Pâla, neştiind de accident a dat drumul şi acestui tren. Ciocnirea a fost extrem de violentă. Amândouă maşinele cisterne de păcură şi două vagoane de marfă au fost complect sfărâmate şi aruncate departe pe linie. Terasamentul a fost distrus pe o distanţă de câteva sute de metri. Frânării Ion Picineanu şi Gh. Roşu au fost grav răniţi. Organele superioare c. f. r. şi parchetul au început ancheta. Aocarul a fost arestat. Sistarea de transporturi Din cauză că staţiunea Ploeşti este blocată cu aproape 400 vagoane cu mărfuri destinate staţiunilor de pe Valea Prahovei, s-a suspendat de azi pe timp de 6 zile toate expediţiunile de păcură din regiunea Buzăuşi Moine ■şti, cu destinaţia Vâmpina şi Câmpiniţa. Nu mai participăm la Târgul de mostre dela Salonic Uniunea Camerilor de comerţ şi industrie ne face cunoscut că s’a reanunţat la participarea oficială a României la târgul de mostre dela Salonic. Camera,Arbitrată de pe lângă Bursa Bucureşti va relua mâine Sâmbătă judecarea proceselor. Modificarea legei asigurărilor sociale Comîsmnea însărcinată cu centralizarea propunerilor de modificare a proecturii de lege a asigurărilor sociale, care a lucrat la Camera de Comerţ şi-a încheiat lucrările. Aceste propuneri vor fi înaintate rd-lui Gr. Truculaş!, ministrul Muticei. 1 f fî «»MMM 1. it ii Mi a test is ilijLPlei Constituirea Consiliului din culoarea de Galben Eri după amiază, s’au întrunit, în fostul palat al principelui Şuţu, membrii consiliului comunal, al cu- Ierei de Galben pentru a se constitui, şi în acelaş timp pentru a alege pe noul primar al Capitalei. Şedinţa de constituire, a fost prezidată de d. ing. inspector general Ilie Radu, asistat de d. I. Roban, secretarul general al primăriei Capitalei. : • 1 * Jurământul noilor consilieri a fost primit de d. M. Berlescu, delegatul ministerului de interne. EXPUNEREA D-LUI DOCTOR COSTINESCU După depunerea jurământului, d. dr. Costinescu fostul preşedinte al Comisiei interimare, a făcut o expunere privitoare la activitatea desfăşurată de d.sa şi colaboratorii d-sale, insistând în deosebi asupra stăruinţei depuse de d-sa, pentru a scoate cât mai mult politica militantă din administraţia comunală. Examinând actuala lege a municipiului Bucureşti, spune că ea nu corespunde legei concepută de d.sa şi că înaintea oricărei legi, primarul Capitalei trebue să aibă toată încrederea ministrului de interne. D-sa inchee cuvântarea recomandând pentru postul de primar pe d. prof. Anibal Teodorescu. * D. DR. LUPU declară că nu candidează pentru postul de primar a! Capitalei. ....... DOUA CONTESTATII D. I. BANCIU depune pe birou două contestaţii care să fia înaintate ministerului de interne in legătură cu rostul membrilor corpului didactic în consiliul comunal, D. ING. ILIE RADU declară că va înainta ministerului de interne contestațiile ce i-au fost Înaintata. CUVÂNTAREA D-LUI DR. GHEORGHIAN D. DR. GHEORGHIAN examinând activitatea d-lui dr. Costinescu, la primăria Capitalei, spune ciă aceasta a fost înfloritoare datorită bugetului pe care d-sa l-a putut obţine. Vorbind de primariatul său, d. dr. Gheorghian spune că atunci când a venit la primărie a găsit casa primăriei goală şi cu o datorie de 60 milioane lei. D-sa declară că îşi pune candidatura pentru mandatul de primar al Capitalei. CUVÂNTAREA D-LUI PROF A. TEODORESCU D. prof. A. TEODORESCU spune că d. dr. Costinescu a săvârşit un exces de amabilitate faţă de d-sa, că îşi pune candidatura, nu ca un agreat al guvernului, ci ca un simplu cetăţean. VOTAREA Procedându se la alegerea primarului Capitalei, au obţinut: D. prof. A. Teodorescu 40 voturi. D. dr. Gheorghian 13 voturi. Voturi neexprimate 5. D. ing. Die Radu preşedintele biroului, proclamă pa d. prof. Anibal Teodorescu, primar al Capitalei. ALEGEREA MEMBRILOR IN DELEGATIA PERMANENTA Urmând a se proceda la alegerea delegaţiei permanente, d. D. P. Niculescu-Rietz declară că nu candidează. Nu vreau să candidez, a spus d-sa, pentru a da prilejul să mi se verifice întreaga gestiune, şi ca să pot pune astfel capăt, tutulor svonurilor nu circulă cu răutate în jurul activităţei mele, desfăşurată la primăria Capitalei. Asupra alegerei membrilor delegaţiei permanente fac unele observaţii d-nii: Mateescu-Capeţineanu, dr. St. Anastasiu, D. Pascu, dr. Topa şi Chiriţă Vasilescu. Procedându-se la vot, sunt aleşi in consiliul peminnent d-nii: dr. I. Costinescu, ,'ar.‘‘ , GMoghionu, M. Berdahu, M. Georgescu, D. Dumitrescu, ing. I. Săbăreanu., Al. Malac şi St. Filipescu, cu câte 35 de voturi. CUVÂNTAREA NOULUI PRIMAR D. prof. Anibal Teodorescu, noul primar al Capitalei mulţumeşte consiliului pentru alegerea să, şi spune că cunoaşte îndeajuns nevoile oraşului pe care va căuta să le soluţioneze cu concursul colegilor săi aleşi precum şi cu concursul Statului şi al cetăţenilor. R. C. D. Regimul permiselor C.F.R. şi al carnetelor cu reducere Eri ministerul comunicaţiilor a cerut direcţiunei C. F. R. să revină la vechiul regulament în ce priveşte eliberarea carnetlor C. F. R. pentru funcţionarii statului şi pentru pensionari, cum şi în ce priveşte permisele gratuite şi cele cu reduceri de taxe. Cererea ministerului comunicaţiilor va fi studiată într’o şedinţă apropiată a Consiliului C. F. R. Mişcarea la corpul medical veterinar D, medic veterinar Radulovici Iuliu de la oraşul şi circumscripţia Lugoj, a fost înaintat inspector regional zootechnic şi sanitar-veterinar la regiunea Cernăuţi. D. Gh. Martha, medic veterinar primar al judeţului Turda, a fost transferat definitiv după cerere în postul vacant de medic-veterinar primar al județului Arad. D. medic veterinar Alexandrescu Mihail de la punctul Cenadu-Vechi, județul Timiş-Torontal, a fost transferat după cerere în postul vacant de director al abatorului Arad. D. Dimitriu Nicolae medic-veterinar primar al județului Gorj, a fost transferat după cerere director al abatorului orașului Craiova. Activitatea Camerei Arbitrale In anul 1925 Camera Arbitrală de pe lângă Bursa Bucureşti a avut în anul 1925 o activitate mult mai redusă ca cea din anii precedenţi. Au fost introduse un total de 120 acţiuni faţă de 192 in 1924, 207 în 1923, şî 233 în 1922. Numărul acţiunilor introduse este cel maî redus din ultima perioadă de cinci ani. NATURA ACŢIUNILOR După natura obiectului, acţiunile intentate în 1925 se repartizează astfel: Cereale şî derivate 37, Lemne 40, Filme de Cinematograf 13, Efecte şî Acţiuni 12, Alimente 7, Diverse 11. Astfel cele mai numeroase acţiuni au fost acelea isvorând din neexecutarea unor contracte de vânzare de lemne. DECIZIU1II Din acţiunile Introduse in cursul anului 1925, s’au rezolvat prin pronunţare de deciziuni 47, astfel că au maî rămas la finele anului, 13 nerezolvate. Majoritatea acţiunilor au rămas nerezolvate din cauza npsei de diligenta a părților. După cum se vede din cifrele de mai sus, activitatea Camerei Arbitraje a fost, comparativ cu anii precedenţî mult mai redusă. Explicaţia e datorită faptului că expirând mandatul Camerii de Comerţ şî de Industrie, Camera Arbitrală nu s’a maî putut constitui. Astfel că între 12 Februarie şî 20 Mai nu s’au judecat procese şi apoi din cauza sporîreî excesive a taxelor, a lipsei de tranzacţiuni ca o consecinţă firească a crizei de numerar din ce în ce mai accentuată, anul trecut- La Galaţi ninge- Comitetul Bursei București va fi convocat pentru săptămnâna viitoare. I - - ALPI'UL'J«1 vamal.— Starea semănăturilor.— Alegerea al Capitalei Lupta pe chestiunea tarifului vamal Intervenţia industriaşilor.— Chestiunea se va discuta azi in Consiliul de Miniştri După acţiunea începută de comercianţi pentru revizuirrea tarifului vamal, industriaşii la rândul lor au luat contraofensivăEri dimineaţă o mare delegaţiune de industriaşi în frunte cu reprezentanţii Uniunii industriaşilor din România, s’a prezentat d-hiiLapedatu ministru de finanţe, exprimându-î motivele cari au determinat modificarea tarifului vamal şi cerându-îe în interesul industriei indigene şi economiei naţionale în genere, să nu aducă nici o atingere tarifului vamal actual. RĂSPUNSUL D-LUI MANOILESCU Deoarece cu această chestiune se ocupă d. subsecretar de stat Manoilescu, delegaţii au fost îndreptaţi la d-sa. D. Manoilescu a răspuns industriaşilor că chestiunea tarifului vamal e în studiu şi, in curând, guvernul va lua o decizie. Imediat apoi Industriaşii s’au prezentat d-lu! general Coandă, minurul industriei, căruia l-au cerut şi la apărarea Industriaşilor. D. general Coandă le-a dat asigirări că deciziunea ce se va lua, va porni din necesitatea ocrotirii hite* resului general. v . • O CONSFĂTUIRE ■* După o jumătate de oră dela plecarea industriaşilor, sta ţinut la ministerul de industrie o consfătuire în chestiunea modificării tarifului vamal, la care au luat parte d-ui miniştri: gen. Coandă, Qarodid, Trancu-Iaşi şi M. Manoilescu. După un schimb de vederi, fa hotărât ca această presantă chestiune să fie adusă neapărat astăzi în discuţia consiliului de miniştri. După consiliu se va da un comunicat. Francam cărţilor poştale Direcţiunea generală a P. T. T. a dat o circulară tuturor oficiilor poştale, servicii şi inspectorate P. T. T. din toată ţara prin care se atrage atenţiunea asupra cărţilor poştale din industria privată, cari depăşesc mărimea celor prevăzute în tariful intern şi de convenţiune poştală universală (10,5 c. m. pe 15 c. m.) Aceste cărţi poştale vor fi francate ca scrisori, chiar dacă prin îndoirea lor nu ar depăşi dimensiunile de mai sus. Numai cărţile poştale cu răspuns plătit se admit a fi compuse din două părţi îndoite. Se vor franca derpt scrisori,orice cărţi poştale introduse în plicuri închise sau desuse sau cu colţurile tăiate. Iacă însă cărţile poştale de orice fel fie chiar cu dimensiuni mai mari decât cele prevăzute în tariful intern, îndoite sau neîndoite, nu ar conţine o corespondenţă personală şi ar avea titlu de „Carte Poştală“ înlocuit prin cuvântul „imprimat“ iar textii lor ar fi o reproducţiune a aceleaşi copii-tip printr’un procedeu mecanic de imprimare, se vor taxa ca imprimate în sensul art. 108, al. 1 din regulament. Intre 12 şi 15 Aprilie se vor prezenta la secretariatul facultăţii de ştiinţe studenţii acestei facultăţi care voesc să reia cursurile. Ei vor semna câte un formular de declaraţiuni şi vor prezenta cartea de student spre ştampilare. Senatul universitar va decide apoi ziua deschiderii cursurilor. Studenţii care-şi vor lua angajamentul că vor păstra liniştea şi nu-i vor respecta vor fi aspru pedepsiţi. Mâine Sâmbătă expiră termenul acordat de comitetul Bursei Bucureşti, agenţilor oficiali pentru a lichida operaţiunile rămase în restanţă. Banca Agronomilor, societateaminima, cu sediul în Bucureşti, a fost autorizată să facă împrumuturi ipotecare asupra pământului aparţinând sătenilor cultivatori de pământ, dobândit în baza legilor de împroprietărire, ori prin cumpărare dela Stat pe baza legilor de înstrăinare a bunurilor Statului sau de la Casa rurala. Dela 23—29 Martie, la oficiul de stare civilă al primăriei Capitalei, s-au înregistrat 43 de declarații de căsătorie. Cereri de permise exclusive de explorare S-a admis cererea societăţii anonime „Lupeni", înregistrată la inspectoratul minier Comăneşti prin care solicită să i se acorde spre explorare un perimetru în suprafaţă de 527 ha, situat în regiunea Comăneşti-Dărmăneşti din judeţul Bacău, în limitele configurate pe planul aflat la dosar pentru căutarea de cărbuni. Cheltuelile ocazionate de îndeplinirea formalităților prevăzute de legea minelor pentru acordarea permisului exclusiv de explorare vor fi suportate de către societatea anonimă „Lupeni“. Mişcarea vapoarelor BRAIDA 8 Aprilie Vaporul Thassos a plecat la Galaţi pentru complectare şi Prahova spre Sulina cu destinaţia Brema, vein port se găsesc ancorate 6 vapoare maritime. GALAŢI 8 Aprilie In port se găsesc ancorate 7 vapoare greceşti, 5 englezeşti, 3 egiptene, unul italian, unul persan și unul francez care încarcă cherestea și cereala. Fostul ministru dr. Angelescu dat judecâtei IAȘI. 8.• Un interesant proces urmează să se judece în Primele zile ale săptămâneî viitoareEste vorba de procesul intentat de d. Const. V. Fedeleş, conferenţiar la facultatea de litere şi fîlosofie,de pe lângă Universitatea locală, contra d-lui dr. Anghelescu, fost ministru al Instrucţiunei publice, pentru faptul că acesta a anulat decretul regal de numirea d-lui Fedeleş, ca titular la catedra de limba şi literatura engleză de la numita facultate, înlocuindu i cu d. Iancu Botez. Procesul se va judeca de către Curtea de Apel, secția I. Incendiul din Iași IAȘI, 8. Astă noapte un poternicincendiu a isbucnit la moara Păcurari. Flăcările, după ce au consumat un grajd de vite și mai multe magazii ale moarei, s’au întins la magaziile cu modele ale fabricei de metalurgie „Orga”, pe cari le-s distrus în întregime. După aceia focul s’a propagat şî la magazia cu cereale a „societăţei Măcinătorilor” Pagubele ating cifra de 500 000 lei. Nici una din magaziile distruse nu a fost asigurată. Abia pe la ora 1 din invpts focul a fost stins. Ravagiile tifosului exantematic la Închisoarea Salata IAŞI. 8. — Tifosul exantematic la închisoarea Galata, este departe de a se stinge. Nouă cazuri s-au înregistrat in ultimele zile. Deţinuţii bolnavi au fost internaţi în pavilionul de izolare al spitalului Sfântul Spiridon. Pe ziua de ori a încetat din viaţă unul dintre deţinuţii bolnavi. D. ministru Ion Petrovici care şi-a petrecut sărbătorile Paşteloi la Iaşi, fiinţ suferind de un abces la obraz şi de gripă, şi-a amânat cu câteva zile plecarea la Bucureşti. Regulamentul pentru constituirea şi funcţionarea consiliilor de conducere la Casele cercuale înfiinţate în baza legii pentru modificarea şi complectarea unor dispoziţiuni din legile asigurărilor sociale din cuprinsul României a fost întocmit şi publicat în Monitorul Oficial de ori Regele a primit din partea Excelenţei Sale d-lui Emiliano Figueroa o scrisoare prin care-i notifică alegerea sa la preşedinţia republicei Chili D. Procopie P. Georgescu, actual mijlocitor oficial de cereale şi mărfuri, a fost numit pe ziua depunerii jurământului şi în postul de sindic al bursei Ploieşti, în locul d-lui Sie, Han Apostolescu decedat. Monitorul Oficial de oii publică jurnalul consiliului de miniştri prin care s-a acordat Teatrului din Cernăuţi titlul de Teatru Naţional în conformitate cu art. 7 al nouii legi a teatrelor pentru a putea funcţiona în conformitate cu această lege Adunarea Generală (Congresul anual) a Uniunii Ofiţerilor de Rezervă şi în retragere (U. O. R.) care urma să, aibă loc în zilele de 10 şi 11 Aprilie a. c. s-a amnânat pentru 24 şi 25 Aprilie-Secţiunile Judeţenesunt rugate de Centrală a trimite de urgenţă nu poate avea loc i până ce majoritatea secțiunilor nu îndeplineşte obligaţiun de statutare.