Automatica și Electronica, 1958 (Anul 2, nr. 1-6)

1958-01-01 / nr. 1

4e AUTOMATICA ȘI ELECTRONICA de un colectiv condus de acad. Gh. Moisil, au fost prezentate de ing. Gh. IOANIN, care, făcînd parte din acel colectiv, a adus contribuții proprii în acest domeniu nou. întrebările au fost foarte numeroase. Din discuția dacă această algebră este tot atit de însemnată pentru centralele telefonice automate cum e pentru mașinile electrice de calculat și pentru centralizările feroviare, pare a se desprinde concluzia că da. S-a făcut apel la tehnicienii de specialitate să colaboreze cu matematicienii pentru a rezolva împreună problemele aplicării acestei algebre, precum și a calculului probabilităților, la proiectările de centrale telefonice automate, pentru a întări astfel bazele științifice ale acestor proiectări. Lucrările Conferinței Electricienilor s-au închis la 14 noiembrie, cu o ședință plenară în care au luat cuvîntul, printre alții, prof. ing.[Sergiu Condrea, care a făcut sinteza lucrărilor secției a 3-a, ing. Gh. Gaston Marin, care a arătat realizările Conferința despre camerele Wilson, cu difuzie și Dubna (U.R.S.S) 11—16 noiembie 1957 Camera Wilson, unul din cele mai vechi mijloace de detecție a particulelor ionizante, continuă să fie încă extrem de utilă cercetărilor de fizică nucleară; în plus, în anii următori, s-au adăugat camerele cu difuzie care se bucură de o sensibilitate continuă și —relativ recent—camerele cu bule, special destinate pentru detecția particulelor de energii înalte. Grupul acesta de aparate detectoare, pe scurt numite camere, este nelipsit din laboratoarele de fizică nucleară, în luna noiembrie, Institutul unificat de cercetări nucleare cu sediul la Dubna (U.R.S.S.) aj organizat o conferință cu participarea tuturor țărilor membre ale institutului, dedicată tehnicii experiențelor cu camere. Prima zi a conferinței, deschisă de președintele comitetului de organizare, profesorul chinez WAN-Gan-Cian, a fost dedicată noutăților în materie de camere Wilson. Au fost prezentate noi variante constructive cu performanțe ridicate, ca de exemplu camere cu supracompresie, care au un timp mort scurtat, camere instalate în cîmp magnetic continuu sau în impulsuri etc. Ziua doua a fost dedicată camerelor cu difuzie iar ziua a treia camerelor cu bule. Numeroasele detalii constructive prezentate au prilejuit un fructuos schimb de experiență între participanți. S-au remarcat studiile care tindeau să fundamenteze teoria modului de funcționare și proceselor din camera cu difuzie, construcțiile de camere cu difuzie la presiuni înalte, camerele cu bule de dimensiuni mari. Afară de construcția camerelor propriu-zise, conferința a acordat atenție și aparaturii anexe. O serie de referate au fost dedicate aparaturii de iluminat și fotografiat cum și metodicii de prelucrare a fotografiilor pentru obținerea de măsurători de precizie în timp scurt. Mult interes a stîrnit dezbaterea problemei automatizării prelucrării fotografiilor, operație pînă acum extrem de penibilă și înceată. în esență, este vorba de automatizarea a două procese : automatizarea explorării și găsirea urmelor purtătoare de informații (dire, furci, stele) și automatizarea cele mai însemnate ale electricienilor din R.P.R., sarcinile lor de viitor și rolul A.S.I.T. în mobilizarea lor pentru noi realizări. înainte de a închide lucrările Conferinței, prof. dr. ing. Stepan Bălan a exprimat dragostea și recunoștința participanților față de Partidul Muncitoresc Romîn și față de Guvernul R.P.R. Lucrările Conferinței au arătat că inginerii și tehnicienii romîni sînt capabili de realizări tehnico-științifice remarcabile și că este necesară crearea condițiilor și mobilizarea inginerilor și tehnicienilor pentru dezvoltarea largă a cercetărilor la locul de producție, în complectarea cercetărilor în problemele de bază, care să se facă și de aci înainte în institutele existente și eventual și într-un nou institut, special pentru electronică și telecomunicații. Astfel de conferințe sînt foarte utile și este de dorit ca ele să se țină periodic, cu bule .Z 621.387.422. »61.3 (S) măsurătorilor asupra acestora pentru a exprima informațiile în mod cantitativ, în ziua a patra, ședința de dimineața a fost consacrată experiențelor care pot fi duse la bun sfîrșit cu ajutorul camerelor. Au participat cu referate un grup de teoreticieni care au propus inițierea unor experiențe care să furnizeze informații fructuoase în problemele actuale ale fizicii nucleare. Atenția a fost focalizată pe problema neconservării parității și — legat de aceasta — de măsurători cu ajutorul camerelor asupra polarizării electronilor rezultați din dezintegrarea mezonilor K. Ziua de 15 noiembrie a fost rezervată pentru izitarea laboratoarelor Institutului Unificat. Participanții la conferință au vizitat laboratorul de energii înalte, instalat pe lîngă sincrofazotronul de 10 GeV și laboratorul de probleme nucleare de pe lîngă sincrociclotronul de 680 MeV. Afară de acceleratoarele propriu-zise, participanții au avut ocazia să vadă o serie de camere, în special cu bule, cum și aparatură anexă (stereoproiector etc.) despre care se comunicase în zilele precedente.în ultima zi, înainte de închiderea conferinței, s-au discutat rapoartele comisiilor permanente create pe lîngă Institutul unificat, care se vor ocupa cu schimb de informații și unificarea (standardizarea), în măsura posibilului, a construcțiilor de camere, cum și de aparatura anexă, în special de automatizare a prelucrării fotografiilor obținute cu ajutorul camerelor. De remarcat că delegația romînă la această conferință a prezentat, prin prof. Nic. Martalogu, o comunicare aparținînd acad. prof. Horia Hulubei, prof. Nic. Martalogu, D. Neagu intitulată : „Camera Wilson cu funcționare rapidă pentru acceleratoare”. Comunicarea cercetătorilor romîni a stîrnit un interes deosebit în rîndul delegaților care au cerut, la discuții ca și pe cale neoficială, numeroase detalii suplimentare. Ing. I. LEIBOVICI