Biserica şi Şcoala, 1921 (Anul 45, nr. 1-46)

1921-01-03 / nr. 1

Pag. 4 Zona culturală in Ardeal. Ministerul instrucţiune! a decis ca în regiunile cu populaţiune heterografă, să se fixeze câte o zonă culturală în care activitatea şcolară şi extra-şcolară a corpului didactic, să fie mai intensă. Această zonă va cuprinde în Ardeal judeţele: Maramureş, Satmar, Sălaj, Bihor, Arad şi Torontal, în Bucovina judeţele: Coţmani, Văscăuţi, Vijniţa, Zastavna şi comunele din nordul Prutului, ale judeţului Cernăuţi; în Basarabia, judeţul Hotin (regiunea de nord de cale ferată), tot judeţul Cetatea Albă şi Ismail; iar din judeţul Tighina, zona de la satele: Manzir, Petrovca, Cimişlia, Comrat până la Bolgrad. Pentru activitatea şcolară şi extra-şcolară se acordă fiecărui învăţător şi profesor care ar fi numit din vechiul regat în zona culturală: 1. O primă de încurajare. Această primă va fi întreitul salarului lunar pe care îl primeşte profesorul sau învăţătorul. 2. Un spor de 25 la sută asupra salarului. Acest spor, ca şi prima de încurajare, se va acorda numai în baza unui raport motivat al inspectorului sau revizorului şcolar din circumscripţia respectivă. 3. Cheltuelile de deplasare cari se vor fixa în parte pentru fiecare membru al corpului didactic. Mulţămită publică, în scopul zidirei Bisericei din Ursad s’au adunat (pe colecta Nr. 859 a Ven. Consistor) prin stăruinţa preotului administrator Georgiu Vereş din Beiuş-Sâmiclăuş, următoarele sume: 1. Georgiu Vereş 100 Lei, 2. Văd. Georgiu Cherecheş preoteasă, din venitul sesiei pe anul 1918, 200 Lei, 3. Georgiu Vereş preot administrator, din venitul sesiei 1918, 200 Lei, 4. Iulie Nedolăsz 50 Lei, 5. Moriţ Weisz 200 Lei, 6. Alesandru Polák 15 Lei, 7. Geiza Juhăsz 10 Lei, 8. Marele Isaila 10 Lei, 9. Georgiu Szentivănyi 10 Lei, 10. Iosif Petrus 100 Lei, 11. Mihaiu Popluca 10 Lei, 12. Dr. Fitero 5 Lei, 13. Roman Cristian 5 Lei, 14. Ioan Bogdan 5 Lei, 15. Virgil Corbu 10 Lei, 16. Dr. Cornel Pop 20 Lei, 17. Dr. Constantin Popoviciu 5 Lei, 18. Locotenent Nestorescu Valeriu 20 Lei, 19. „Drăganul“ institut de credit 50 Lei, 20. 1. C. Caprariu 25 Lei, 21. Victoria Mesaroşiu 10 Lei, 22. Irina Ciurdariu 10 Lei, 23. T. Popoviciu 5 Lei, 24. Un binevoitor 50 Lei, 25. Gera 10 Lei, 26. Nevrinceanu 4 Lei, 27. Cinghiţa 4 Lei, 28. Petre E. Papp 20 Lei, 29. Ilarie Crişan 30 Lei. De tot: 1193 Lei. Bunul Dzeu să răsplătească jertfa şi darul dat de marinimoşii donatori pentru scopul sfânt. Beiuş-Sâmiclăuş, la 17/30 Decemvrie 1920. Georgiu Vereş, preot gr. or. român. — Cu ocasiunea sfinţirea Bisericei din Fondul Carol Medra, proprietar de moară din Ţinca, a dăruit sutei Biserici 1000 (una mie) Lei, iară fratele său Iosif Medra 200 (două sute) Lei, în numele parohienilor mei le exprim adânc simţită noastră mulţămită. Deşi nu sunt de-o lege cu noi, au dovedit atâta dragoste faţă Biserica noastră din Fonău. George Roesin, paroh în Ţinea, adm. paroh în Fonău. Duplicate. Constantin Ciurlea, născut la 6 Maiu 1881 în comuna Beiuşele judeţul Bihor, pierzându-şi absolutorul teologic, eliberat la 15/28 Iunie sub Nr. 1 T. —.1911/12, i s’a extrădat duplicat cu datul de 8/21 Decemvrie 1920 sub Nrul 76, T. — 1920/21, prin ce originalul se declară anulat. — Sofia Bărăbaş, născ. la 1/13 Februarie 1886, în comuna Păuliş, judeţul Arad, pierzându-şi diploma de învăţătoare, eliberată la 11/24 Iunie 1904, Nr. 1040—1904, i s’a extrădat cu datul de 10 Ianuarie 1921, Nr. 257 P. — 1920/21 duplicat, prin ce originalul se declară anulat. Direcţiunea inst. redl. şi a şcolii normale ort. rom. diecezane din Arad. BISERICA ŞI ŞCOALA Nr. 1 PARTEA OFICIALA. Nr. 52-920. Concurse. Pentru îndeplinirea parohiei vacante de clasa IlI-a, Feniş cu filia Valea mare, din protopresbiteratul Halmagiului, să publică nou concurs, cu termin de 30 de zile de la prima publicare acestuia în foaia oficioasă „Biserica şi Şcoala“ pe lângă următoarele emolumente: 1. Dela matră Feniş: a) Stelele legale; b) Uzufructul alor 14 jughere, 800 stângeni , pământ parohial, mare parte arător şi puţin fânaţ, de după care dările publice va avea să le solvească alesul preot; c) Birul parohial dela 87 Nm de casă, câte 30 litre cucuruz sfărmat. 2. Dela filia Valeamare : Stelele legale şi birul parohial ca la matră dela 30 Nm de casă. d) Eventualul ajutor de la stat la întregirea dotaţiei conform calificaţiei preotului, pentru care însă parohia nu poate lua răspundere materială. Pentru locuinţă parohia va închiria o casă acomodată până la alte dispoziţii. Să observă că fiind staţiunea învăţătorială din matră vacantă eventual, alesul poate fi şi învăţător provizor, în care caz parohia afară de lemne îi va da da 300 Lei şi locuinţă învăţătorească. Doritorii de a ocupa parohia vacantă, sunt poftiţi, cu recursele lor adjustate cu toate documentele prescrise şi adresate comitetului parohial a respectivei parohiei, să le înainteze în termenul de sus Oficiului protopresbiteral gr. crt. român al Halmagiului şi apoi sub durata concursului ca ştirea prealabilă a protopresbiterului concernent să se prezenteze în sf. biserică a respectivei parohii, spre a servi sf. liturgie respective spre a ţinea cuvântare, făcându-se astfel poporului cunoscut, în conţelegere cu comitetul parohial. Georgiu Costina preot, preşedinte comitetului parohial. Romul Petrişor, notar comitetului parohial, în conţelegere cu Cornel Lazar, protopresbiter. — 1 — 3 în conformitate cu ordin. Ven. Consistor din Oradea-mare Nr. 902. B. 1120 să publică concurs pentru deplinirea parohiei noastre din comuna Feneriş, cu termen de 30 de zile de la prima publicare în organul oficios »Biserica şi Şcoala.“ Beneficiile sunt: 1. Un intravilan parohial şi folosinţa cimiterilor. 2. Pământ arător 8 jughere catastrale 912, a cărui venit curat, anual s’a preţuit în 51 Lei. 3. Dela fiecare casă 1 brăslie cucuruz sfirmat. 4. Stolile legale. 5. întregirea dotaţiei dela stat Fiindcă casa parohială să foloseşte ca capelă de biserică, până la edificarea bisericei, alesul preot să va îngriji singur pentru locuinţă. Parohia e de clasa 111-a. Reflectanţii îşi vor înainta recursele în termenul legal P. C. D. Petru E. Papp, protopop tractual în Beiuş, şi vor trebui să se acomodeze § 33 din Regulamentul pentru parohii. Feneriş, din şedinţa comitetului parohial, ţinută în 6/19 Septemvrie 1920. Comitetul parohial, în conţelegere cu: Petru E. Papp, protopop ort. român. —□— 1—3 In conformitate cu dispoziţiunea Vener. Consistor Nr. 3099/920 pentru îndeplinirea parohiei vacante Vădas, se escrie concurs cu termen de 30 zile, de la prima publicare în organul oficial „Biserica şi Şcoala“. Beneficiile sunt: 1. Casa parohială cu Intravilan şi supraedificate. De curăţirea internă a casei parohiale se va îngriji alesul. 2. Una sesiune parohială cu drept de păşunat. 3. Stolele legale. 4. Birul legal care e stavenit în suma de 67 lei. 5. întregirea venitelor de la stat. Alesul va plăti dările publice după beneficiul său şi va avea să prevadă — fără altă remuneraţiune dela parohie — catehizarea elevilor de la şcoala primară din loc. Parohia este de clasa 111-a (treia). Recursele adjustate conform regulamentului şi cu atestat despre eventualul serviciu de până acum, adresate comitetului parohial din Vădas, se vor înainta în terminul concursual la oficiul protopopesc ort. rom. din Ineu (Borosjenő), iar recurenţii vor avea să se prezinte în terminul concursual în sf. biserică din loc, spre a-şi arăta desteritatea în oratorie şi în cele rituale. Din sed. comit. par. din Vădas ţinută la 4/17 Decemvrie 1920. Mihaiu Goldiş m. p. preş. comit. par. Dimitrie Matei m. p. notariu comit. par. In conţelegere cu: loan Georgia m. p. protopresbiter. —q— 33 Pentru îndeplinirea postului învăţătoresc la şcoala confesională ortodoxă română din Alioş, protopresbiteratul Lipovei se publică de nou concurs cu termen de 30 zile de la prima publicare în organul oficios „Biserica şi Şcoala“. Venitele împreunate în acest post sunt: 1. 500 lei din casa culinală, iar întregirea de salar până la suma fixată prin lege se va cere de la stat. 2. Cvartir corespunzător cu supraedificate şi grădina şcoalei pe jumătate. Pe drumul şcoalei îi va folosi laolaltă cu colegul său. 3. De la mormântări la care va fi poftit şi la care este obligat a participa va beneficia 1 leu 50 be. respective, 2 lei 50 b. 4. Pentru scripturistică 10 lei. De curăţirea locuinţei învăţătoreşti pe dinlăuntru se va îngriji alesul, iar de curăţirea şi încălzirea salei de învăţământ şi de curator va îngriji comuna bis. 5. Onorar pentru cantorat: Pământul şcoalei circa 2 jugere catastrale şi grădina din satul bătrân. Alesul va avea să prevadă cantoratul în şi afară de biserică. Învăţătorul ales va avea să conducă elevii regulat la sf. biserică, pe care îi va instrui în cânturile bisericeşti şi cu care va cânta răspunsurile liturgice şi va avea să conducă strana. Va instrua la şcoala ce i se va designa de autorităţile şcolare şi va conduce şcoala de repetiţie. Recursele adjustate cu documentele recerute şi anume: Estras de botez, diplomă de învăţător, atestat de apartinenţă, atestat de conduită şi despre eventualul serviciu de până aici, adresate cortiltetului parohial din Alioş se vor înainta oficiului protopopesc gr. pr. rom. din Lipova în terminul concursual, sub care durată reflectanţii au să se prezinte în sf. biserică din Alioş în cutare Duminecă ori sărbătoare pentru a-şi arăta desteritatea în cele cantorale. Din şedinţa comitetului parohial din Alioş ţinută la 8/21 Noemv. 1920. Comitetul parohial. In conţelegere cu: Fabriciu Manuilă protopresbiter tractual inspector confesional de şcoale. —n— 33 Tiparul şi editura tipografiei diecezane greco-orientale române din Arad. Aviz! A apărut: Calendarul Diecezan din Arad pe anul 1931. Conţine: Cronologia. Sărbători şi alte zile schimbăcioase. Posturile. Deslegări de post. Parastase oficioase. Sărbători naţionale. Zile de repaos la judecătorii. Regentul anului. Anotimpurile, partea calendaristică, întunecimile a. 1921. Taxele de poştă, telegraf şi telefon. Consemnarea târgurilor din Crişana, Transilvania, Bănat şi vechiul regat. Timpul vânatului şi o parte literară instructivă. Împodobită cu mai multe clişee. Prețul unui exemplar 5 Lei —— 1 Leu 35 bani pentru factură recomandat. Revânzătorii beneficiază rabat. Se poate comanda contra bani gata In librăria diecezană din Arad. Cenzurat: Alexandru T. Stamatiad. Redactor responsabil: Dr. Teodor Botiș, profesor.