Biserica şi Şcoala, 1929 (Anul 53, nr. 1-52)

1929-09-15 / nr. 38

Anul Lîiî. Sr. 38 Arad. 15 Septemvrie 1620. mm ^ RG3NISL OFICIAL SL «HKI mm MMM H flRiWLW Pastoraţia Individuală şi Colectivă. Def Dr. Grigorie Gh. Comşa Episcopul Aradului Iv. Exemple de Pastoraţie colectivă. Ara văzut cum Mântuitorul s’a luptat împotriva păcatului şi a rătăcirii. Domnul m-a învăţat să mergem după oaia rătăcită şi să o aducem la locul ei (Luca 15 v. 15). Dar duhul credinţei şi al vieţii morale se poate propaga şi unor cercuri de oameni mai vaste, când aceste colectivităţi au o concepţie medie identică. Deci în cazul acesta nu este vorba că o persoană este recalcitrantă sau că ea a ajuns la cunoştinţele necesare, astfel că pastoraţia individuală are rol. La pastoraţia colectivă se iveşte de pildă cazul de a înlătura păreri eronate răspândite în straturile poporului. Poporul credea că Ioan Botezătorul este Mesia şi numaidecât marele prooroc zice poporului: „eu cu apă vă botez pe voi, dar vine Cel mai tare decât mine, căruia nu sunt vrednic a-i deslega cureaua încălţămintelor lui...“ (Luca 3 v. 16). Când locuitorii din Listra au voit să jertfească lui Pavel şi lui Varnava, apostolul Pavel zice poporului: „şi noi oameni suntem“ (Fapte 7 v. 15). Prin pilda semănătorului, Mântuitorul predispune poporul pentru primirea cuvântului lui Dumnezeu (Mat. 13 v. 3 etc.). Apostolul Pavel în Roma, de dimineaţa până seara vestea Iudeilor despre împărăţia lui Dumnezeu (Fapte 28 v. 23). Domnul îndeamnă întreg poporul să se ferească de proorocii cei mincinoşi“ (Mat. 7 v. 13). Mântuitorul necontenit chiamă poporul la mântuire: „Intraţi prin uşa cea strâmtă...“ (Mat. 7 v. 13). In ziua cea de pe urmă a praznicului, a stătut Iisus şi a strigat zicând: „de însetează cineva, să vie la Mine şi să bea“ (Ioan 7 v. 37). Pentru a întări poporul în credinţă, Domnul vindecă pe un slăbănog (Mat. 9 v. 2). Sfântul Apostol Petru a cercetat bisericile din Iudeea, Galileea şi Samaria pentru a le întări în credinţă (Fapte 9 v. 31). Sf. Apostol Pavel face acelaş lucru vizitând comunităţile pe care l-ea întemeiat. (Fapte 14 v. 20). In faptele Apostolilor citim că Sf. Pavel trecea prin Siria şi Cilicia întărind bisericile. (Fapte 15 v. 41). Pavel trimite pe Timotei în Corint ca să înveţe poporul. (I. Cor. 4 v. 17). Serviciul divin din biserică este cel mai principal pentru preot în interesul poporului în înţeles colectiv. Serviciul divin şi biserica trebue să aibe demnitatea cuvenită spre a atrage poporul. Domnul scoate cu biciul din templu pe cei ce făceau negustorie. (Marcu 11 v. 15, loan 2 v. 14). In Troia s’au întrebuinţat luminări pentru locaşul de adunare (Fapte 20 v. 8). Sf. Pavel se îngrijeşte ca să fie ordine la frângerea panei (I. Cor. 11 v. 18 v. 33). O povaţă bună dă sfântul Pavel îndemnând ca nimeni să nu părăsească adunarea: „Şi să cunoaştem unul pe altul spre îndemnarea dragostei şi a faptelor bune, nepărăsind adunarea noastră, precum au unii obiceiu, ci îndemnând unul pe altul; şi cu atâta mai mult, cu cât vedeţi apropiindu-se ziua“. (Evrei 10 v. 24—25). Pavel prin aceasta ne arată că şi