Buletin de Informare Entomologică Vol. 25 / 2014

2014

Buletin de Informare Entomologică 25: 5-6. 2014 ISSN 1221-5244 print / ISSN 2668-8042 online / nr. art.: BIE25201401 Neumann Enric-Alvin (Heinz) (3.10.1938 - 7.07.2013) Neumann Enric-Alvin s-a născut la 1938 în Timișoara. Familia și mai ales bunicul, i-au insuflat dragostea pentru natură prin excursii, pescuit și observații asupra albinelor. Fermecat de viața socială și hărnicia albinelor, aduce din pădure trei roiuri cu matcă și se inițiază în apicultură. A absolvit Liceul Lenau din Timișoara în limba germană. Având și un ascuțit simț artistic, a studiat în paralel pianul ca instrument principal la Liceul de Muzică din Timișoara. A continuat studiul la academia de muzica Gheorghe Dima din Cluj, Facultatea de Compoziție, dirijat și pedagogie. A absolvit facultatea în anul 1965 și a preluat postul de profesor la Școala Populară de Artă din Timișoara, unde a predat pianul, teoria muzicii și istoria muzicii; în perioada anilor 1965-1975 a desfășurat și o intensă activitate concertistică, pregătindu-se cu pasiune pentru fiecare concert. Și-a continuat activitatea profesorală în cadrul Liceului de Muzică ”Ion Vidu” din Timișoara, unde a predat pian, teorie și solfegiu. De la această școală s-a pensionat în anul 1998. Pasiunea pentru natură s-a manifestat din copilărie. A îndrăgit păsările și a realizat o remarcabilă colecție de ouă dar mai ales a adunat sute de observații, consemnate atent în caietele sale de notițe. Sub influența lui F. König, începând din anii 1970-71, se dedică studiului fluturilor, pasiune care a călăuzit întreaga viață. Timișoara, ca și Sighișoara a fost în perioada anilor 1960-1980 formatoare de lepidopterologi, adică adevărate școli, prin prezența unor lepidopterologi activi și bine pregătiți. La Timișoara, pe lângă renumitul dr. F. König, activau în acea perioadă Ludovic Beregszászy și Hans Pelits, toți buni colecționari și cunoscători de fluturi. Heinz Neumann a fost influențat și îndrumat de aceștia dar mai 555 55 ales de F. König. Pe lângă ornitologie și lepidopterologie, H. Neumann a fost și un bun apicultor. Din mierea produsă, reușea să-și rotunjească veniturile modeste de profesor de muzică. Alături de soția sa, Katalin (Ecaterina), pe care el o alinta cu diminutivul Kathe, călătoreau mult prin țară pentru a colecta fluturi diurni și nocturni sau pentru observații ornitologice. Colecția de fluturi este alcătuită din 34336 de exemplare, aparținând la peste 2000 de specii, în marea lor majoritate determinate. Concentrându-se mai ales pe zona Banatului, dorea să realizeze o