Buletinul Oficial, 1969, Partea 2 (Anul 5, nr. 1-12)

1969-03-13 / nr. 1

2 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, PARTEA a II-a, Nr. 1 Miercuri, 12 martie 1969, la orele 10, se deschid, la Palatul Marii Adunări Naționale, lucrările primei sesiuni a celei de-a VI-a legislaturi a Marii Adunări Naționale a Republicii Socialiste România. Alături de deputați, la lucrările sesiunii iau parte numeroși invitați , activiști de partid și de stat, conducători ai instituțiilor centrale și ai organizațiilor obștești, personalități ale vieții economice, științifice și culturale. Asistă șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în țara noastră. Sînt prezenți, de asemenea, ziariști români și corespondenți ai presei străine la București. Deputații și invitații întîmpină cu puternice și îndelungi aplauze, la intrarea în sala de ședință, pe tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Chivu Stoica, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Constantin Drăgan, Ianos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec. Tovarășul Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat . Tovarăși deputați. Sîntem reuniți aici, în prima sesiune a celei de-a VI-a legislaturi a Marii Adunări Naționale. Pînă la alegerea Biroului Marii Adunări Naționale, urmează ca lucrările, potrivit articolului 6 din Regulamentul de funcționare a Marii Adunări Naționale, să fie conduse de un președinte de vîrstă. Din evidențele noastre rezultă că cel mai vîrstnic deputat din actuala legislatură este tovarășul academician Petre Constantinescu-Iași. Tovarășul deputat Petre Constantinescu-Iași este invitat să prezideze lucrările de constituire a Marii Adunări Naționale. (Aplauze). ★ Tovarășul academician Petre Constantinescu-Iași, președinte de vîrstă al Marii Adunări Naționale : Tovarășe și tovarăși deputați. Profund emoționat de deosebita cinste de a prezida deschiderea lucrărilor primei sesiuni a celei de-a VI-a legislaturi a Marii Adunări Naționale, țin să vă mulțumesc tuturor pentru această încredințare. Permiteți-mi, în același timp, să vă prezint salutul meu cald tuturora și îndeosebi numeroșilor deputați care calcă pentru întîia oară pragul acestui înalt for al țării. Pentru a înțelege mai bine împrejurările în care se deschide această legislatură, aș dori să adaug privilegiului de vîrstă pe acela de a fi participat la toate legislaturile Marii Adunări Naționale, începînd cu mandatul de deputat în primul parlament democrat al țării din anii 1946—1948. Participant la întreaga epocă de fundamentare legislativă a țării, mi-am putut da seama de rolul fiecărei legislaturi a Marii Adunări Naționale, de contribuția fiecăreia la „mersul înainte al istoriei patriei noastre" — după expresia marelui nostru înaintaș Nicolae Bălcescu. Camera deputaților, aleasă pe baze democratice în toamna anului 1946, a adus o contribuție puternică la lupta pentru înfăptuirea noului regim de democrație populară. In primăvara anului 1948 — deci cu 21 de ani în urmă— Constituția țării a stabilit organizarea Marii Adunări Naționale, expresie a noii orînduiri. Actuala Constituție a consacrat victoria definitivă a socialismului în țara noastră. Sesiunea celei de-a VI-a legislaturi a Marii Adunări Naționale, care se deschide astăzi, are un specific propriu, legat de profundele schimbări social-politice petrecute în structura societății românești. In anii construcției socialiste s-au dezvoltat în ritmuri înalte capacitatea și nivelul industriei noastre, ramura conducătoare a economiei naționale ; atenție deosebită s-a dat agriculturii ; învățămîntul a cunoscut transformări fundamentale ; astăzi aproape un sfert din populația țării învață ; știința și cultura au făcut progrese necunoscute în trecut ; s-a ridicat nivelul de trai al oamenilor muncii. Trăim în epoca democrației socialiste, de al cărei sens este pătruns astăzi fiecare cetățean al patriei noastre. Clasa muncitoare, clasa conducătoare a societății noastre, și-a dovedit rolul istoric în construcția unei noi orînduiri ; schimbări adînci s-au petrecut în viața țărănimii noastre, care a înțeles marile foloase ale cooperativizării socialiste a agriculturii ; un loc de seamă îl ocupă intelectualitatea noastră, în sînul căreia s-a petrecut, de asemenea, un proces de adînci prefaceri, convinsă că socialismul este orînduirea celei mai înaintate gîndiri umaniste. Aceste mărețe prefaceri au fost inițiate și conduse de partidul clasei muncitoare, Partidul Comunist Român, gloriosul luptător ce-și vede astăzi împlinite eroicele sale sforțări și sub a cărui conducere înțeleaptă și fermă sînt aduse la îndeplinire hotărîrile Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român. Rolul de conducător al partidului s-a dezvoltat în primul rând datorită politicii sale juste interne și externe, urmată cu neabătută încredere de întregul nostru popor, prin responsabilitatea fiecărui cetățean, prin încurajarea muncii obștești, care devine o poruncă de viață spre fericirea fiecăruia. Pentru întărirea unității moral-politice a poporului s-a dat o atenție cuvenită frăției dintre oamenii muncii români și de alte naționalități, întărindu-se coeziunea națiunii noastre socialiste. Constituirea Frontului Unității Socialiste, organism politic permanent, din care fac parte Partidul Comunist Român, forța politică conducătoare a societății noastre socialiste, precum și principalele organizații de masă și obștești, și care înmănunchează ca organism larg democratic toate forțele poporului român și ale naționalităților conlocuitoare, exprimă unitatea de monolit a întregului popor, fără deosebire de naționalitate, în jurul forței sale conducătoare, Partidul Comunist Român. Toți cei prezenți în această incintă ne-am prezentat la alegerile din 2 martie pe baza programului Partidului Comunist Român, concretizat în Manifestul Frontului Unității Socialiste. Campania electorală a fost prilejul unei ample și vii dezbateri asupra problemelor vitale ale țării ; poporul nostru a aprobat, într-o impresionantă unanimitate, politica internă și externă a partidului și statului nostru, pentru prosperarea necontenită a patriei noastre, pentru întărirea sistemului mondial socialist, pentru colaborarea cu toate țările, indiferent de orînduirea lor socială, pe baza principiilor intangibile ale respectării independenței și suverani-