Buletinul Oficial, 1969, Partea 2 (Anul 5, nr. 1-12)

1969-11-19 / nr. 7

170 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, partea a II-a, Nr. 7 Ședința se deschide la orele 9 de către tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, asistat de tovarășii Maria Groza și Ilie Murgulescu, vicepreședinți, și Aurelia Dănilă și Ion Mărgineanu, secretari ai Marii Adunări Naționale. Tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale . Tovarășe și tovarăși deputați. Deschid ședința. Sînt prezenți 443 deputați. Dau cuvîntul tovarășului deputat Ion Mărgineanu, secretar al Marii Adunări Naționale, pentru a prezenta procesul-verbal sumar al ședinței Marii Adunări Naționale din ziua de luni, 17 noiembrie 1969. După citire, procesul-verbal sumar este aprobat de Marea Adunare Națională, în unanimitate. ★ V In continuarea Ordinii de zi a sesiunii vom lua în dezbatere Proiectul de lege privind organizarea și funcționarea miliției. Are cuvîntul tovarășul Cornel Onescu, ministrul afacerilor interne. Tovarășul Cornel Onescu, ministrul afacerilor interne . Tovarăși deputați și deputate. Vă rog să-mi îngăduiți ca, din însărcinarea Consiliului de Miniștri, se supun spre dezbatere și aprobare Marii Adunări Naționale proiectul de lege privind organizarea și funcționarea miliției, în ansamblul măsurilor ce se înfăptuiesc pe baza politicii științifice a partidului nostru, în vederea lărgirii și perfecționării continue a bazei tehnico-materiale a țării și a edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, un loc important îl ocupă perfecționarea continuă a activității organelor de stat, exercitarea tot mai eficientă, în deplină conformitate cu legea, a atribuțiilor ce le revin. „Este necesar — sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu în raportul prezentat la cel de-al X-lea Congres al partidului — să luăm măsuri hotărîte pentru a așeza la baza întregii noastre activități prevederile legilor adoptate de Marea Adunare Națională, punînd cu hotărîre capăt practicilor vechi de a se conduce prin instrucțiuni, întărind legalitatea socialistă, respectarea de către toți cetățenii a normelor de drept consfințite prin autoritatea legilor statului nostru socialist**. Pe linia acestor cerințe, proiectul de lege pe care-1 prezentăm este menit să definească rolul, organizarea și funcționarea miliției române — una din pîrghiile de înfăptuire a politicii partidului și statului nostru în domeniul apărării cuceririlor revoluționare ale poporului și să contribuie la ridicarea nivelului muncii desfășurate de organele de miliție în apărarea proprietății socialiste și proprietății personale a cetățenilor, a drepturilor și intereselor legale, la menținerea ordinii și liniștii publice. Faptul că miliția va avea o lege proprie, care va înmănunchea dispozițiile legale privind rolul, organizarea și funcționarea sa, va contribui la definirea mai precisă a locului ce-l ocupă in cadrul organelor de stat, îi va asigura o activitate mai organizată și va influența pozitiv raporturile sale cu cetățenii. La baza reglementărilor cuprinse în proiect stau principiile fundamentale consfințite în Constituția Republicii Socialiste România, în legea de organizare administrativă a teritoriului țării, în noua legislație penală, în legea de organizare și funcționare a consiliilor populare, în decretul de organizare a Ministerului Afacerilor Interne și în alte acte normative. Am convingerea că legea ce o vom adopta va asigura cadrul legal adecvat care să permită îmbunătățirea întregii activități a organelor de miliție corespunzător evoluției funcțiilor statului nostru și cerințelor sporirii contribuției acestora la întărirea legalității — condiție fundamentală a dezvoltării democrației socialiste. Proiectul legii supus dezbaterii stabilește rolul miliției în înfăptuirea politicii penale a statului nostru, în combaterea contravențiilor și altor fapte prin care se încalcă ordinea și liniștea publică. Caracteristic proiectului este faptul că, valorificînd experiența și formele înaintate de muncă ale organelor de miliție, în condițiile îmbunătățirii organizării administrative a teritoriului țării, stabilește în mod concret atribuțiile miliției, răspunzînd astfel cerințelor rezolvării operative și eficiente a sarcinilor ce-i sînt date în competență. în proiect sînt prevăzute atribuții privind apărarea proprietății socialiste — temelia orînduirii noastre — și a celei personale a cetățenilor, prevenirea și descoperirea cu operativitate a infracțiunilor, identificarea și prinderea infractorilor. De asemenea sunt prevăzute atribuții referitoare la apărarea drepturilor și intereselor legale ale persoanelor, siguranța circulației pe drumurile publice, eliberarea și controlul actelor de trecere a frontierei, ținerea evidenței populației și eliberarea actelor care certifică identitatea, domiciliul și cetățenia. Stabilind distinct atribuțiile și sarcinile organelor miliției, precum și mijloacele de realizare a acestora, proiectul este clădit pe principiul respectului față de lege, față de om și adevăr. In acest sens, în proiect se prevede că organele miliției își desfășoară întreaga activitate pe baza și în executarea legii. Referindu-mă la unele atribuții mai importante ale miliției, în legătură cu care proiectul de lege aduce unele elemente noi, unele precizări și clarificări necesare, menționez faptul că se stabilesc condițiile în care ofițerii și subofițerii întreprind măsuri milițienești în scopul combaterii infracționismului și a menținerii ordinii. Așa, spre exemplu, proiectul prevede că atunci cînd există date și indicii temeinice referitoare la pregătirea săvîrșirii unor fapte prevăzute de legea penală, organele de miliție iau măsuri pentru stringerea și verificarea probelor, identificarea și prinderea infractorilor. In acest scop miliția efectuează investigații, constatări tehnico-științifice, rețineri de persoane în cazurile stabilite de lege și alte activități de cercetare penală, menite să contribuie la stabilirea adevărului și tragerea la răspundere penală a celor vinovați, în executarea atribuțiilor ce le revin, ofițerii și subofițerii de miliție vor avea dreptul și obligația de a conduce la sediile organelor de miliție pe cei care, prin acțiunile lor, periclitează ordinea publică, viața și integritatea cetățenilor în documentele Congresului al X-lea se arată că organele Ministerului Afacerilor Interne își desfășoară activitatea sub conducerea nemijlocită a partidului și 2