Buletinul Oficial, ianuarie-martie 1973, Partea 3 (Anul 9, nr. 1-82)

1973-03-24 / nr. 77

2 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, PARTEA a III-a, Nr. 77 Ministrul danez al afacerilor economice externe a subliniat că Danemarca, în calitatea sa de membră a Comunității Economice Europene, sprijină o politică deschisă, orientată spre exterior, îndeosebi față de partenerii săi comerciali tradiționali din terțe țări, între care România ocupă o poziție foarte importantă. Cele două părți au constatat evoluția pozitivă a relațiilor dintre statele europene. Ele au evidențiat importanța unei cooperări strînse între țările europene pentru sporirea încrederii reciproce, în vederea consolidării păcii și securității în Europa. Apreciind atmosfera constructivă a actualelor convorbiri multilaterale pregătitoare de la Helsinki, cei doi miniștri au reafirmat convingerea lor că viitoarea conferință pentru securitate și cooperare în Europa, cu participarea tuturor statelor europene, precum și a S.U.A. și Canadei, va reprezenta o contribuție importantă la continuarea destinderii în Europa și la o extindere generală a cooperării în numeroase domenii importante. Ei au exprimat speranța că reuniunea propriu-zisă va putea începe înainte de sfîrșitul lunii iunie 1973. Cele două părți — se declară în comunicat — au fost de acord că relațiile dintre toate statele participante la conferință trebuie să se bazeze pe respectarea strictă a scopurilor și principiilor Cartei Națiunilor Unite și a Declarației Organizației Națiunilor Unite cu privire la principiile de drept internațional, cu privire la relațiiile de prietenie și cooperare între state. Ele au fost, de asemenea, de acord că la convorbirile multilaterale pregătitoare de la Helsinki trebuie să se depună eforturi pentru elaborarea, pe această bază, a listei principiilor care să guverneze relațiile dintre state, în vederea promovării efective a obiectivului final de realizare a securității și cooperării durabile în Europa. Astfel de principii trebuie să constituie un tot indivizibil și trebuie să fie respectate permanent, și în totalitatea lor, de către toate statele participante, în toate relațiile lor reciproce, indiferent de mărime, sistem social-politic, nivel de dezvoltare, potențial și de apartenența sau neapartenența lor la alianțele militare existente. Evocînd rezultatele vizitei efectuate anul trecut în România de ministrul danez de externe, părțile au reafirmat convingerea că dezvoltarea unor raporturi normale între state, de bună vecinătate, bazate pe principiile dreptului internațional, ale independenței și suveranității naționale, egalității în drepturi, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc reprezintă condiția sine qua non pentru instaurarea în lume a unui climat de pace, destindere și securitate internațională. Cei doi miniștri au procedat, de asemenea, la un schimb de vederi privind reducerea forțelor militare și a armamentelor în Europa ca unul din aspectele importante ale securității pe continent. Părțile s-au pronunțat pentru soluționarea pașnică, pe calea tratativelor, a tuturor conflictelor care mai există în diferite părți ale lumii. Referindu-se la importanța realizării deplinei universalități a Organizației Națiunilor Unite, părțile au exprimat speranța că cele două state germane vor fi admise în curînd în această organizație. Exprimîndu-și satisfacția față de rezultatele vizitei ministrului afacerilor externe român, părțile au evidențiat importanța continuării contactelor între reprezentanții României și Danemarcei, pronunțîndu-se pentru dezvoltarea lor în viitor, pentru realizarea de vizite și schimburi de vederi la toate nivelurile. Comunicatul informează în încheiere că ministrul afacerilor externe al României a invitat pe ministrul afacerilor externe al Danemarcei, K. B. Andersen, să facă o vizită oficială în Republica Socialistă România. Invitația a fost acceptată cu plăcere, data urmînd a fi stabilită ulterior înapoierea în țară a ministrului afacerilor externe al Republicii Socialiste România Ministrul afacerilor externe, George Macovescu, s-a înapoiat sîmbătă 24 martie 1973 în Capitală din vizitele oficiale pe care le-a întreprins în Norvegia și Danemarca, la invitația miniștrilor afacerilor externe din aceste țări. La sosire, pe aeroportul Otopeni, au fost prezenți membri ai conducerii Ministerului Afacerilor Externe, funcționari superiori din minister, precum și Bent Brogard, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Danemarcei la București.