Ceahlăul, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 732-809)

1970-09-15 / nr. 796

Beneficiarii, constructorii, proiectanții nu se grăbesc să asigure condiții normale de lucru pentru INVESTIȚIILE ANULUI VIITOR O caracteristică a dezvoltării economice și sociale a județului nostru în următorii ani o constituie amploarea investițiilor. Pentru anul 1971 au fost alocate în acest scop peste 1,6 miliarde lei din fondurile statului, la care se vor adăuga alte zeci de milioane lei din fondurile necentralizate ale organizațiilor cooperatiste și obștești, în principal investițiile vor fi orientate spre dezvoltarea industriei, lărgirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, fără a se neglija însă nevoile sociale ale populației, respectiv construcțiile de locuințe, școli, unități de deservire etc. Este îndeobște cunoscut că succesul realizării programelor de investiții depinde într-o măsură hotărîtoare de pregătirea lor, de modul in care atit beneficiarii cit și constructorii asigură din timp condiții pentru desfășurarea normală a execuției pe șantiere și respectarea termenelor de punere în funcțiune. în cele ce urmează ne propunem să examinăm stadiul în care se găsește pregătirea investițiilor anului 1971 la noi în județ, concluziile ce se desprind și măsurile ce se impun a fi luate în continuare. O primă constatare care se remarcă mai ales în legătură cu investițiile din industrie este aceea că în asigurarea proiectelor se consemnează mari întîrzieri. Pe județ se întrevede că la finele anului în curs se pot asigura numai 60 la sută din proiectele necesare pentru 1971, la care se vor mai adăuga încă 15 procente în cursul trimestrului I. La această situație contribuie mai multe unități, dintre care se evidențiază în mod deosebit Uzina de fibre sintetice Săvinești cu un procent de numai 56 la sută, Combinatul industriei alimentare care nu asidură nici un fel de documentație în acest an, iar in măsură mai mică întreprinderea mecanică Roman (60 la sută), întreprinderea mecanică „Ceahlăul" Piatra Neamț ș.a. Este destul de greu acum să se împartă răspunderi pe factorii respectivi care intr-un fel sau altul au partea lor de vină aici. Nu putem însă să ne declarăm de acord cu poziția pe care o adoptă de multe ori beneficiarii de investiții cum că neasigurarea la timp a proiectelor este cauzată de perfectarea cu intîrziere a unor contracte cu străinătatea, de lipsa de capacitate de proiectare în institute etc. etc. Despre lipsa de prevedere a beneficiarilor înșiși, despre lipsa de analiză și urmărire a modului cum se pregătesc investițiile nu se spune însă mai nimic. Despre construcția noii fabrici de zahăr din Roman se vorbește de mai bine de trei ani, iar proiectarea a început încă din 1969. Cum se poate admite ca valoarea de plan pe 1971 la acest obiectiv să nu aibă acoperire cu documentație decît în trimestrul I al anului viitor ? Aceleași întrebări pot fi puse și în legătură cu instalațiile noi de caprolactamă, reton ș.a. de la AFS Săvinești despre a căror amplasare se știe încă din 1967—68. La această oră se cunosc în general mai toate termenele de predare a documentațiilor. Considerăm că beneficiarii ar trebui să le reexamineze și să ia măsuri, în comun cu proiectanții, pentru a preda proiectele în devans față de contract, astfel ca cel puțin cele programate în trimestrul 1 din anul viitor să se asigure în cursul lunii decembrie, iar pînă în luna martie să se predea restul, pînă la acoperirea integrală a valorii de plan pe 1971. Trebuie să se aibă în vedere că dacă nu se va preceda în acest mod, o serie de obiective noi de mare importanță cum sunt cele amintite mai sus nu vor putea fi începute decit in primăvară, ceea ce va crea mari greutăti în realizarea planului de construcții. Organizațiile de partid sunt chemate să stabilească in acest sens sarcini și măsuri precise pentru comitetele de direcție și să urmărească sistematic îndeplinirea lor. In mod asemănător trebuie să se procedeze și în problema asigurării utilajelor tehnologice. Contractele încheiate pînă la această dată cu furnizorii de utilaje acoperă necesarul pe anul viitor numai în proporție de 36 la sută la cele fabricate in țară și 90 la sută la cele din import. Și în această privință cele mai multe probleme se ridică la : AFS Săvinești, întreprinderea mecanică Roman și Uzina de țevi Roman. Sînt și cazuri cînd termenele de contract nu satisfac graficele de montaj. O asemenea situație este la întreprinderea mecanică din Piatra Neamț unde 80 la sută din utilaje sunt contractate cu termen in trimestrul IV 1971, ing. Mihai POPOVICI șeful Sectorului economic al Comitetului județean de partid (Continuare in pag. a H-a) curier Teatrul Tineretului în pragul noii stagiuni Colectivul artistic al Teatrului Tineretului a intrat de la începutul acestei luni în febra pregătirii viitoarei stagiuni. în momentul de față, o echipă de actori participă la unele repetiții ale dramei „Năpasta“ de I. L. Caragiale, sub conducerea tînărului regizor Alexa Visarion, elev al apreciatului om de teatru Radu Penciulescu, aflat și el în aceste zile în „laboratorul“ de creație pietrean. Premiera va avea loc, după toate posibilitățile, în cursul săptămînii viitoare. Deocamdată, vă putem furniza amănunte despre distribuția spectacolului! Anca — Marta Savciuc, Dragomir — Adrian Vișan (proaspăt absolvent al I.A.T.C.)| Gheorghe Constantin Cojocaru — Ion — Mitică Popescu. Tot în aceste zile a reintrat în repetiție piesa „Harap Alb", dramatizare după cunoscuta poveste a lui Ion Creangă. Concepția spectacolului aparține regizoarei Zoe Anghel Stanca, premiera fiind prevăzută pentru începutul lunii octombrie. De asemenea la începutul săptămînii viitoare, vor începe repetițiile în vederea reluării spectacolului „Arca bunei speranțe" de I. D. Sîrbu (cu Olga Bucătaru în rolul Ara), spectacol ce va fi prezentat în luna octombrie intr-un lung turneu prin țară. Forestieri nemțeni la un concurs în R. P. Ungară La începutul acestei luni a avut loc la Visegrad (R. P. Ungară) un concurs internațional al muncitorilor forestieri. Alături de echipele Ungariei, Bulgariei, Cehoslovaciei, Iugoslaviei, Poloniei, a participat și țara noastră cu o echipă de forestieri aparținînd Combinatului de exploatare și industrializare a lemnului Piatra Neamț, formată din inginerul Mihai Cătărău și muncitorii Gheorghe Ailenei, Gheorghe Călin și Vasile Cojoc. În urma desfășurării concursului care a constat în efectuarea unor operații de doborît și fasonat cu ajutorul unor utilaje și mecanisme perfecționate, tierii nemțeni au reușit foressă obțină medalia de bronz. Cel mai bun punctaj a fost realizat de fasonatorii canici Gheorghe Ailenei deGheorghe Călin, ultimul în și trecindu-i la puncte chiar $1 pe concurenții Ungariei și Iugoslaviei care s-au clasat pe primele locuri. Serviciile către populațieutile, eficiente Conducerea coperativei meșteșugărești din orașul Bicaz se orientează și diversificarea în dezvoltarea prestărilor de servicii spre activitățile cele mai solicitate de populație și cele mai eficiente, mai rentabile. In acest scop a extins secțiile de confecționat plăpumi, de tricorecord și a înființat o secție de dărăcit lină , și de destrămat cîrpe, una de reparat obiecte de uz casnic și alta de confecționat produse de artizanat. Prin primirea unor foști vărari ca membri ai cooperativei, s-a putut înființa la Bicazul Ardelean o secție de var, care dă produse de foarte bună calitate. Pe această bază, cooperativa din Bicaz a încheiat un contract de livrare cu cooperativa meșteșugărească structorul Roman, care „Conde asemenea prestează importante servicii pentru populația din județul nostru. Spectacol in turneu Teatrul Dramatic Bacovia din Bacău prezintă mîine, miercuri 16 septembrie a.c„ în sala de spectacole a Casei de cultură din Piatra Neamț, comedia în trei acte „Boeing, Boeing“ de Marc Camoletti (în românește de Traian Zecheru). Despre comedia de față, cronicarul Jean Jaques Gautier scria în „Le Figaro“ : „Camoletti nu lasă să se scurgă trei minute fără o replică în stare să provoace rîs". Din distribuția montării băcăuane menționăm pe Anca Alecsandru, Lucia Cosmeanu Maier, Puiu Burnea, Ana Maria Ittu, Florin Gheuca, Kitty Stroescu, Andrei Ionescu, Mihai Stoicescu. Regia artistică : I. G. Russu. Spectacolul este programat pentru ora 20. SALUTUL Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar Stimați tovarăși învățători și profesori. Dragi elevi. " Cu prilejul Începerii noului an de învățământ, Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Consiliul de Stat Consiliul de Miniștri ale Reipublicii Socialiste România adresează un călduros salut corpului didactic și elevilor, organizațiilor de partid și tineret din școli, părinților și tuturor acelora care, prin munca și strădaniile lor, participă la nobila operă de instruire și educare a tineretului patriei, la progresul și Înflorirea școlii românești. Deschiderea noului an școlar are loc in condițiile cînd intreaga tară iși desfășoară larg torțele pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor ultimului an al cincinalului și trecerea la următorul plan de cinci ani, cînd activitatea creatoare din patria noastră se concretizează in noi și însemnate realizări in domeniul economiei, stiintei si culturii — expresie a atașamentului nemărginit al intregului popor fată de politica marxist-leninistă a partidului și statului, a hotărtrii sale de a", transpune in viată vastul program stabilit de cel de-al‘X-lea Congres al Partidului Comunist Român, in vederea dezvoltării multilaterale a societății noastre socialiste. Acest an școlar marchează un moment de seamă in procesul transpunerii in viată a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea și perfecționarea învătământului de toate gradele. Se încheie cuprinderea in clasa I a tuturor copiilor de la vârsta de 6 ani și începe funcționarea cu toate clasele a școlii generale de 10 ani. Se continuă acțiunea de modernizare si perfecționare a invățământului — ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă intr-o măsură și mai mare cerințelor sporite pe care opera de edificare socialistă și progresul general al tării te Dime in fata sa. Ne exprimăm convingerea că membrii corpului didactic, puternicul detașament al învățătorilor, profesorilor si educatorilor — a cărui activitate se bucură de o înaltă stimă și prețuire din partea partidului și statului, a întregului popor — isi va dărui cu însuflețire și devotament cunoștințele, priceperea și intreaga sa liență pentru educarea și expestrurea tinerelor generații, slujind astfel cu credință idealurile de progres și civilizație ale națiunii socialiste, ale înfloririi materiale si spirituale a patriei. (Continuare in pagina a IV-a) Anul III Nr. 796 Mărfi 15 septembrie 1970 4 pagini 30 bani în pag. a II - a timdul OPINIEI PUBLICE în pag. a IV-a FAPTUL DIVERS PE GLOB IUil/iiliUifii/iiifinift/iiiiiiiiiHk Ziua aceasta, de 15 septembrie, este, indiscutabil, o sărbătoare a întregului nostru popor. Entuziasmul celor mai tineri deslușitori ai înțelepciunii cărților din marea noastră familie este molipsitor si ne pătrundem cu emoție de freamătul școlilor pe care-1 simțim, cu inima și sufletul nostru, pe care-1 trăim, în ciuda vîrstelor, ca în fiecare an, cu aceeași intensitate. Astăzi, sutele de mii de elevi din întreaga țară, însoțiți de tot atîtea planuri, de idealuri pentru viitor,, pășesc pe porțile primitoarelor școli de toate gradele. Astăzi, cum spunea un colea de breaslă, toată țara fîlfîie de cărți și caiete, miroase a var curat și aliment crud, se deschide ȘCOALA în CETATE, întorși de pe cărările drumețiilor, de pe crestele ozonate ale munților, sau de pe însoritul litoral, îmbogățiți de impresii si stăpîniti de marile certitudini, elevii noștru vor rosti primul județului „prezent“ — răspicat și pătrunși de semnificația lui, o semnificație mult mai adîncă decît un simplu răspuns la o obișinuită chemare, ln 282 unități preșcolare, 42g școli generale, 10 licee de cultură generală, 5 s licee de specialitate, 9 școli profesionale, 3 case de copii, două școli speciale, două școli de muzică și o școală sportivă din județ —■ un puternic „prezent ”” — irumpt din mii de piepturi, o solemnă și colectivă adeziune la cauza nobilă pentru împlinirea căreia s-au mobilizat forța și conștiința a douăzeci de milioane de fii ai României socialiste. Rămînind în lumea cifrelor, niciodată aridă cînd e vorba de tinerele vlăstare, ne mîndrim cu faptul că, în acest an, rețeaua școlară a județului s-a lărgit prin extinderea Învățămîntului preșcolar, cu 17 unitățî, prin trecerea pe o scară mai largă la școala generală de 10 ani. In anul trecut — 33 clase a IX-a ale școlii generale. Anul acesta — 70. Și să adăugăm la aceasta că, în același timp, au ...fost asigurate condiții prielnice efectuării practicii, școlar stabilindu-se în profilul concordanță cu structura economică a fiecărei localități. Se îndeplinesc, într-un ritm care ne aduce scontatele satisfacții, sarcinile trasate învățămîntului de către cel de al X-lea Congres al partidului. Toți copiii care au împlinit vîrste de 6 ani vor primi, astăzi, noile abecedare, și dimpreună cu ele, îndemnul de a urca neabătut, cu perseverentă și responsabilitate treptele însușirii minunatelor taine ale stiintei și culturii. S-au creat pentru aceasta condiții ideale. Numai în anul în curs au fost alocate fonduri de investiții care s-au convertit într-o nouă școală cu 16 săli de clasă la Piatra Neamț un internet cu 216 locuri la Roman, noi săli de clasă la școlile din Botea, Bozieni Tămășeni și Gîndești. Alte 41 săli de clasă și două grădinițe se realizează în mediul rural, din contribuție voluntară bănească și fonduri rambursabile Preocupări deosebite pentru anul școlar care își face astăzi debutul au manifestat și cadrele didactice de toate specialitățile, educatoarele, învățătorii, profesorii. O mare parte din ei au participat la diferitele cursuri de nemenționare, instruiri. Consfătuirile desfășurate cu cîteva zile în urmă în 22 de centre au reprezentat un adevărat forum al oamenilor catedrei care au dezbătut probleme de stringentă actualitate pentru mîntul nostru i educația învătărat-cetățenească a elevilor most orientarea școlară si profesia(Continuare in pag. a H-a) InsămTnțarea griului care va începe peste citeva zile impune ASIGURAREA ȘI PREGĂTIREA ÎNTREGII CANTITATI DE SA MINTA ti în aceste zile de septembrie unitățile agricole cooperatiste și de stat din județ, domnește o atmosferă de muncă încordată specifică acestei perioade cînd pe agenda consiliilor de conducere, a specialiștilor sînt înscrise multe lucrări de efectuarea cărora depinde atît succesul recoltei acestui an cît și a anului viitor. Peste cîteva zile se va da semnalul declanșării celei mai importante lucrări din nia însămîntărilor de campatoamnă i semănatul grîului. In unele cooperative agricole ultimele pregătiri au fost terminate. Astfel, la Gherăești unde se desfășoară din plin însămînțatul celor 50 ha de orz, tractoarele ară și pregătesc zi și noapte terenul pe care vor fi însămînțate cele 350 ha planificate cu grîu. Asigurîndu-se 84 tone sămînță din producție proprie pentru care s-au primit buletinele roșii, conducerea cooperativei a ridicat de la Baza de recepție și cantitatea de 5 tone grîu obtinut prin schimb. Rezustata grijă deosebită pentru aceeași asigurare a întregii cantități de semințe cu un ridicat potential biologic am întîlnit-o la Săbăoani, cele 100 tone de sămînță necesare au fost condiționate si depozitate corespunzător ln magazii. Din păcate, nu peste tot se acordă aceeași importantă asigurării fondului necesar de sămînță. în multe cooperative datorită faptului că sămînța nu a fost bine condiționată buletinele de analiză au venit negre. In altele, ca de pildă, la C.A.P. Icușești, recoltarea probelor pentru laborator s-a făcut „la masă". în această situație chiar dacă buletinele de analiză sunt roșii, probele nu reflectă nici pe departe capacitatea terminativă a seminței, cantitatea de corpuri străine existente în grîu etc. O atenție deosebită acordată tn aceste zile trebuie Procurării In cel mai scurt timp a întregii cantități de arîu repartizate prin schimb. Dacă cooperativele din Bîrgăoani, Brusturi. Războieni au ridicat cantitățile planificate, multe unități nici n-au început a transporta la bazele de recepție grîu prin schimb cum ar fi C.A.P. Dragomirești, Sagna, Piatra Neamț, sau au adus pentru schimb grîu de proastă calitate prezentând multe corpuri străine, cu un procent mărit de umiditate ca, de exemplu, C.A.P. Costișa. în toate unitățile agricole trebuie să se acorde o atenție deosebită stării fitosanitare a semințelor pentru a preveni pagubele provocate de unele boli ca Fusarioza, Mălura etc. Pentru aceasta, întreaga cantitate de semințe trebuie tratată cu insecte fungicide ca F. B.-7 sau Criptodin. La Moldoveni, Girov, Păstrăveni ș.a. substanțe s-au procurat aceste din vreme urmînd ca în funcție de gradul de umiditate, semințelor să înceapă un tratatul momentul indicat de specialist, în ciuda faptului că nu se admite sub nici un motiv însămînțarea vreunei suprafețe cu sămînță netratată în mod corespunzător. nn multe unități nu s-a procurat, nici pînă la ora actuală, cantitățile comandate de insectofunaicide. Astfel, C.A.P. Petricani are de ridicat de la întreprinderea județeană de aprovizionare G.A.P. 105 kg criptodin și 45 a kg F. B.-7. Oriceni 90 kg criptodin și aceeași cantitate de F. R.7. Valea Ursului, 105 și respectiv 195 ha și exemplele s-ar putea înmulți. Se impune, deci, de urgentă luarea unor măsuri care să accelereze acțiunea de preluare a semințelor prin precum și procurarea la schimb cel mai scurt timp a cantităților necesare de Insectofungicide, acțiuni fără de care campania însămînțărilor de toamnă nu poate fi dusă la bun sfîrșit. Succes în noul an școlar ! Pe ogoarele Stațiunii experimentale agrozootehnice zonale Secueni se execută lucrări de întreținere a terenului pentru însămînțări. Foto : C. SCARLAT înainte de a face cunoștința abecedarului, un ultim rămas bun albumului de la grădiniță.