Ceahlăul, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 889-963)

1971-01-22 / nr. 905

[OBDIbuL COMITETULUI JUDEȚEN IHMȚ <1 P. C.1|81 fii COMITUltUl POPULAR JUDEȚEAN Anul IV Nr. 905 Vineri 22 ianuarie 1971 4 pagini 30 bani CREȘTEREA EFECTIVELOR DE ANIMALE deziderat îndeplinit, dar nu pe măsura posibilităților Ing. Aurel ZBANȚ, secretar al Comitetului județean Neamț al P.C.R., președinte al Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție. Pe teritoriul întregului nostru județ, ca de altfel pe tot cuprinsul patriei, s-a desfășurat în perioada 4 — 11 ianuarie recensămîntul animalelor domestice, măsură dispusă prin Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 1761 din decembrie 1970. Acțiune de mare importanță la pragul dintre două cincinale, cunoașterea exactă a realităților avea în vedere punerea în aplicare prevederilor Programului național de dezvoltare a zootehniei. Cifrele de sinteză ale acestei acțiuni ample, care a solicitat eforturile unui considerabil număr de cadre cu munci de răspundere, sunt pozitive și edificatoare, oglindind linia justă a partidului de edificare a agriculturii eforturile oamenilor muncii pentru creșterea efectivelor de animale și a producției acestora. Este îmbucurătoare constatarea că cu toate precaritățile de climă din anul trecut, față de cifrele recensământului similar din 1970, efectivul total pe județ a crescut la bovine cu 9344 capete, din care 5286 vaci juninci, la porcine cu 1461 capete, la oi cu 12.420 capete, iar numărul familiilor de albine cu 263. Creșterile acestea substanțiale au la bază îmbunătățirea indicelui de reproducție și reducerea mortalităților, influențate de o mai bună furajare, de luarea unor măsuri imediate pentru combaterea bolilor infectocontagioase, cu caracter epizootic. In consecință mortalitățile înregistrate au fost mult mai mici ca în anul 1969 iar indicele de natalitate în comparație cu același an a crescut de la 69 la sută la 78,3 la sută în cooperativele agricole și de la 66 la sută la 72 la sută în gospodăriile populației. Creșterea în cooperativele agricole a efectivelor de bovine cu 2836 capete, este și rezultatul aplicării Ordinului 230/1969 al Ministerului Agriculturii și Silviculturii cu privire la reținerea întregului tineret femei. Creșterea efectivului matcă în toate sectoarele producției zootehnice a fost influențată de aplicarea măsurilor stimulatorii stipulate în Hotărîrea Consiliului de Miniștri 661 din 3 iunie 1970 privind acordarea de premii pentru juninci și scutirea de impozite a crescătorilor de animale individuali și din cooperativele agricole. Creșteri importante se înregistrează în sectorul ovin, ca urmare a condițiilor mai bune de furajare din anul trecut, ceea ce a creat posibilitatea reținerii unui număr mai mare de mieluțe pentru efectivele matcă. La porcine, creșterile cele mai importante s-au înregistrat în sectorul particular ca urmare a sporirii numărului scroafelor de prăsilă și cumpărării unui număr mai mare de purcei din piețe și tîrguri The wist stesrain g ® rponari tie agricole. Anul trecut spre exemplu, cooperativele au vîndut populației pentru creștere și îngrășare 17.000 purcei. în parte, toate aceste rezultate sînt consecința aplicării în practică, cu seriozitate și spirit de răspundere, a hotărîrii plenarei Comitetului județean de partid din 10 septembrie, ca urmare a analizei activității desfășurate în (Continuare In pag. a UUa) „Pivoții" municipiului Piatra Neamț. I Cincinal 1966-1970 NOI CAPACITAȚI DE PRODUCȚIE CONECTATE LA CIRCUITUL COMPLEX AL INDUSTRIALIZĂRII Anii cincinalului 1966—1970, au constituit deopotrivă, pentru județul Neamț ca și pentru toate așezările patriei, perioada cea mai fructuoasă în amplul proces al înnoirilor economice și sociale, înscriindu-se cu noi valori în creșterea potențialului industrial. în această perioadă, județul Neamț a beneficiat de un fond total de investiții de circa 4,7 miliarde lei. Din această sumă 70 la sută a revenit industriei. Comparativ cu valoarea investițiilor industriale din perioada 1961—1965 constatăm o creștere de 12 la sută, în perioada 1966—1970 în județul nostru au fost construite și modernizate un mare număr de obiective industriale și capacități de producție. Despre acest proces al înnoirilor citiți amănunte în pagina a II-a a ziarului nostru. Client al transportului comun RAID - ANCHETA în primele zile ale acestui an am avut de circulat pe mai multe trasee ale întreprinderii comunale Piatra Neamț. Am surprins cîteva instantanee pe care le redau. 31 Nr. 993 nu primește Zi de iarnă cu soare, dar soare cu dinți. 31—Nr.993, cursă de Ciritei, se afla în stația de la cap de linie de mai mult timp, cu ușile închise, înăuntru, doi oameni i o femeie — caserița, și un bărbat — șoferul. Jos, pa trotuarul plin de gheață, vreo 15 oameni umblă de colo-colo, circulă mereu. Restul . Combaterea frigului prin mișcare. Un cetățean mai impunător și mai îndrăzneț se apropie de autobuz și-i întreabă pe cei Trei de centru se deschid ușile. I se răspunde că mașina i „în panic”. Oamenii nu cred și insistă să li se deschidă. Șoferul, enervat care-se de îndrăzneala călătorilor, coboară din mașină și spune că mai are pînă la plecare vreo 15 minute. Apoi se urcă înapoi în autobuz. toate Oamenii voiau doar să așplecarea autobuzului stînd comod, feriți de frig și de vînt. Dar șoferul n-a vrut și pace! O fi fost mașina Iul '•personală ? Mercurul termometrului coborîse cu mult sub zero grade. Pe geamuri înfloriseră primele desene de iarnă. Mă îngrozeam la gîndul că în autobuzul ce trebuia să mă ducă la Roznov va fi frig. Mașina sosi. Spre bucuria mea, geamurile erau limpezi, fără plc de gheață, semn că înăuntru frigul nu-și făcuse loc. Urc cu încredere și mă așezi undeva în spatele scaunelor rezervate celor cu copii în brațe (nu și bătrînilor) și pe care Șe așezaseră niște flăcăi voinici, cu păr lung dat peste urechi. Un zgomot asurzitor îmi spune că mașina a plecat. Dar persistă în urechi și mă supără tot mai tare la pornirile din stații. Dar ce-i cu mine ! Mă ustură ochii ! Nu mai pot respira ! Mă înăbuș ! 1 explic prietenului de alături și-mi spune că și el simte același lucru. Căutăm să aflăm secretul. Șoferul lăsase să pătrundă în autobuz aerul cald de la motorul mașinii dar odată cu acesta pătrund și gazele cu miros înțepător. La stația terminus cobor re- B.EMIMAN (Continuare In pag. a M-a) împotriva poluării aerului în autobuze 1- Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU in mari întreprinderi bucureștene ieri, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român a fost din nou oaspetele colectivelor de muncitori, tehnicieni și ingineri, cu prilejul vizitei de lucru făcute în mari întreprinderi bucureștene, unități reprezentative pentru industria constructoare de mașini, pentru subramuri importante ale acesteia: Uzina de motoare și compresoare „Timpuri Noi“, Uzina de mașini grele, Secția de pereți membrană și țevi pentru cazane de aburi a uzinei „Vulcan“, uzinele „Autobuzul“, „Steaua Roșie“ și „Semănătoarea“. Secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeț, Dumitru Popa, Dumitru Popescu, Mihail Marinescu, vicepreședinte Consiliului de Miniștri, prel cum și de ministrul industriei construcțiilor de mașini, Ioan Avram. Ca și cu atîtea prilejuri, cînd a avut loc un contact nemijlocit al conducerii partidului și statului cu oamenii muncii din fabrici și uzine, de pe șantiere, din unitățile agriculturii socialiste, cu reprezentanți ai culturii și științei țării noastre, într-un cuvînt cu cetățeni de toate virstele și profesiile — români, maghiari, germani, și de alte naționalități — acum în prag de nou cincinal, discuțiile de lucru, cunoașterea concretă la fața locului a problemelor de viață și de muncă ale oamenilor, analizarea sarcinilor actuale și de perspectivă pentru ridicarea eficienței întregii activități, marchează pregnant o revelatorie realitate a societății noastre , indisolubila legătură dintre partid și popor, temelie de granit a orînduirii socialiste a României. Din realizările prezente la locurile de muncă vizitate, din cuvîntul oamenilor se desprind nu numai succesele dar și idei apte să se concretizeze în noi realizări, în noi fapte de viață menite să ridice patria noastră pe noi trepte ale progresului și civilizației. Programul de lucru al zilei începe cu Uzina de motoare și (Continuare In pag. a IV-a) curier Instructaj privind tehnologia culturii sfeclei de zahăr In scopul aprofundării cunoștințelor privind tehnologia culturii sfeclei de zahăr, în ziua de 18 ianuarie a început la Casa agronomului din Trifești un Instructaj la care participă specialiști din toate unitățile agricole cooperatiste producătoare de sfeclă de zahăr din Moldova. Așa cum ne informează tovarășul ing. Constantin Grigorescu, director adjunct la Direcția agricolă județeană, participanții au audiat prelegerile ținute de delegați ai M.A.S. și ai unor institute de cercetări. Printre temele de mare utilitate practică prezentate se numără și cele privind ierbicidarea, fertilizarea, și tehnologiile privind pregătirea patului germinativ și semănatul sfeclei de zahăr. Un alt capitol l-au constituit problemele referitoare la organizarea și retribuirea muncii, cu aspecte privind acordul global. Ultima parte a instructaajului, care se încheie astăzi, are ca obiect discutarea unor probleme de mecanizare a lucrărilor specifice acestei culturi, precum și cucunoașterea practică a mașinilor folosite în tehnologia sfeclei de zahăr. II Ședința de cenaclu Cea de-a treia ședință din acest an a cenaclului literar „Calistrat Hogaș“ din Piatra Neamț va fi consacrată teatrului i Constantin Turturică va prezenta, cu concursul onor actori de la Teatrul Tineretului, piesa proprie în 3 acte „Lupta pentru bărbați continuă". Reuniunea de lucru va avea loc astăzi, în sala de ședințe a ziarului „Ceahlăul“, începînd de la ora 19. „Se caută o vedetă" Astfel se întitulează concertul-spectacol pe care Teatrul satiric muzical „C. Tănase“ îl prezintă mîine seară, la orele 17 și 20, in sala Casei de cultură a sindicatelor din Piatra Neamț. Estrada-concurs este dată de Sădi Rudeanu seși Aurel Felea, în cadrul ei fiind organizat un concurs ad-hoc, pentru descoperirea de tinere talente interpretative pentru varietăți și muzică ușoară. Publicul spectator va face parte din juriu. Alături de Margareta Pîslaru, își vor da concursul în cadrul revistei H. Nicolaide, V. Tomazian, Mihai Ciucă, Dodu Ionescu, Horia Căciulescu, Trio Caban, precum și cîteva tinere vedete — Nicolae Suciu, Gh. Enache, Aquilina Severin. Acompaniază formația vocal-instrumentală „Savoy". Organizator al concursului și regizor artistia I Sorin Grigorescu. I ANGAJAMENTE ALE CONSILIILOR POPULARE COMUNALE în toate comunele județului nostru, în cadrul primelor sesiuni ale consiliilor populare din acest an, se dezbat și se adoptă două documente de cea mai mare importanță pentru activitatea ce se va desfășura în 1971 : planul economic și bugetul local. Convocate ca ședințe de lucru, sesiunile s-au transformat în adunări însuflețite cînd s-au pus în discuție angajamentele consiliilor populare în întrecerea patriotică lansată de data aceasta de către Consiliul popular al județului nostru. La Girov, la Bălțătești, peste tot, deputații și alți participanți la sesiuni ca invitați s-au obligat să sprijine pe toate căile înfăptuirea angajamentelor, să antreneze și pe ceilalți locuitori ai satelor la lucrări de interes obștesc. La Ștefan cel Mare angajamentul prevede efectuarea unor munci patriotice cu o valoare pe locuitor mai mare decît media pe județ. Iată acum, în rezumat, cîteva din angajamentele consiliilor populare : BÂLȚÂTEȘTI — Prin contribuția voluntară bănească a locuitorilor, se va da în folosință în acest an 10 săli de clasă și laboratorul școlii generale din Bălțătești și se va extinde cu 5 km, peste prevederile planului, rețeaua electrică de joasă tensiune din Ghindăoani. — Folosindu-se contribuția voluntară în muncă și resursele materiale locale, se vor construi, în plus, 3,6 km drum comunal. — Prin acțiuni patriotice se vor construi o casă de dans la Ghindăoani, o anexă la sediul consiliului popular, se vor amenaja baze sportive în toate satele comunei, o piață pentru desfacerea produselor agroalimentare, o grădină de vară. — lucrări de întreținere a 300 ha izlaz comunal. — Amenajarea, cu posibilități locale, a unui laborator și a două ateliere la școlile din comună. — Amenajarea, în centrul comunei, a unui muzeu al satului. — Ridicarea unui monument în memoria eroilor căzuți pentru independența patriei. — Sprijinirea celor C.A.P. pentru înființarea două unor secții prestatoare de servicii. GIROV — Acțiuni edilitar gospodărești la valoarea de 815.500 lei — cu 245.000 lei peste cifrele stabilite inițial, în cadrul cărora se vor realiza : 400 m.p. trotuare, un parc în satul Dochia, 15 poduri, 10 km reparații și întrețineri de drumuri. (Continuare In pag. a tll-a) întreprinderea mecanică „Geahlăul Gh. ”nu în căutarea unui limbaj o dirijează. Piatra Neamț. Strungarul comun cu mașina pe cara Instruirea locțiitorilor secretarilor comitetelor orășenești și comunale de partid Timp de două zile, la Comitetul județean de partid, s-a desfășurat instruirea locțiitorilor secretarilor comitetelor orășenești și comunale de partid, în cadrul căreia au fost abordate principalele probleme ale activității politico-educative și culturale de masă din satele și comunele județului nostru în perioada imediat următoare. Cu acest prilej, au fost stabilite sarcinile importante care revin organelor și organizațiilor de partid, de masă și obștești, instituțiilor de cultură, pentru organizarea unor forme variate de activitate, în scopul antrenării maselor de oameni ai muncii la realizarea sarcinilor de plan pe anul 1971, pentru întîmpinarea semicentenarului partidului cu înfăptuiri de seamă în toate domeniile vieții economice și social — culturale. Deosebit de valoros s-a dovedit a fi, în cadrul instruirii schimbul de experiență realizat în comuna Bodești cu tema: „Activitatea comitetului comunal de partid pentru transpunerea în viață a măsurilor privind munca politică pe perioada de iarnă la sate și sărbătorirea semicentenarului partidului". Participanților la schimbul de experiență li s-a creat posibilitatea să poarte discuții cu organele de conducere ale consiliului popular, cooperativei agricole de producție, școlilor generale, dispensarului și bibliotecii din comună, să asiste la desfășurarea cîtorva acțiuni politice de masă și cultural-educative : prezentarea a două cărți social-politice, un dialog cu cetățenii din trei circumscripții (Bodești cen* (Continuare In pag. a llla)