Ceahlăul, iulie-septembrie 1973 (Anul 6, nr. 1663-1740)

1973-09-15 / nr. 1727

ti acest septembrie hotaritor in scurtarea duratelor de execuție FIECARE ZI - O TREAPTA SUPERIOARA IN REALIZAREA INVESTIȚIILOR Primele obiective, în faza de recepție La Fabrica de zahăr din Roman Pe măsură ce ne apropiem de termenul prevăzut pentru intrarea în funcțiune a noii fabrici de zahăr de la Roman, o serie de obiective, care intră în componența noii investiții încep să capete contururile finale, în prezent se află în faza de recepție un număr de 11 obiective care formează sistemul de asigurare cu utilități pentru noua fabrică. Aducerea în faza de recepție a acestor părți componente a noului obiectiv de pe platforma industrială a Romanului a ocazionat, după cum ne informează factorii participanți la executarea lucrărilor, un important volum de muncă, un adevărat examen al maturității și responsabilității cu care constructorii, montorii și instalatorii înțeleg să-și respecte sarcinile încredințate. Prin realizarea mai ales în"ultimul timp a unui ritm dintre cele mai înalte de lucru, constructorii Șantierului Roman răspund prin fapte la chemarea tovarășului Nicolae Ceaușescu de a recupera rămînerile în urmă de pe unele șantiere, de a lua toate măsurile în vederea intrării în funcțiune la termen a noilor investiții. In etapa imediat următoare vor fi concentrate toate forțele pentru definitivarea tuturor lucrărilor de montaj și de instalații care au mai ramas Se vor efectua în special lucrări de mare complexitate la o serie de utilaje de bază, la obiectivele prevăzute cu aparate de măsură și control etc. Concomitent, constructorii lucrează la executarea lucrărilor de finisaje (pardoseli, zugrăveli, vopsitorii etc.) pentru a fi și acestea încheiate odată cu terminarea montajului general. AȘTEPTAM COLABORAREA DVS. LA ACEASTA RUBRICA, LA TELEFON 12586. ■ TEATRUL DE PANTOMIMA LADISLAV FIALKA, din Republica Socialistă Cehoslovacă, întreprinde un lung turneu Inara noastră sub egida Consiliului Culturii și Educației Socialiste. Cu acest prilej, prestigiosul colectiv artistic va oferi un spectacol și pe scena Teatrului Tineretului din Piatra Neamț (mărți, 18 septembrie, ora 19). ■ ÎN LUPTA CU SECUNDELE. Faza județeană a concursurilor profesionale ale formațiilor de pompieri civili din obiective și localități a întrunit la start cele mai bune reprezentative din județ. Alături de formațiile celor maturi, la ediția din acest an au participat și reprezentanții cercurilor de pionieri „Prietenii pompierilor“. După desfășurarea probelor (pe stadionul „Bradul“ din comuna Roznov), cele mai bine pregătite s-au dovedit a fi echipele de la CFS Săvinești și întreprinderea de țevi Roman, care s-au clasat pe primele locuri între formațiile din obiective ; reprezentativele formațiilor civile de pompieri din comunele Tașca, Bodești și Horia au dovedit — în ordine — că sunt cele mai bune dintre formațiile din localități. Via disputată a fost și întrecerea între echipele concurente ale cercurilor de pionieri de la școlile Săvinești, Roznov, Gherăești, Vînători, Bistrița și Tarcău. In clasamentul final, primele locuri au fost ocupate, în ordine, de reprezentanții școlilor generale Gherăești și Săvinești și ai liceului Roznov (Lt col. Gheorghe CALIN). HI BĂUTURĂ RĂCORITOARE DIETETICA. Scurt dialog cu ing Mihai Leonte, de la întreprinderea județeană de industrie locală, despre băuturile răcoritoare și ultima noutate oferită pe această linie publicului consumator. In ultimii ani, tovarășe inginer, atenția consumatorilor a început să se îndrepte răcoritoare tot mai mult asupra băuturilor carbogazoase, care, datorită gamei largi, a posibilității de desfacere în cele mai variate locuri și moduri, cît și a costului redus, au înregistrat cel mai puternic salt din toate produsele alimentare de larg consum. Ce rezultate s-au înregistrat în acest domeniu în cadrul întreprinderii dv. ? . Dispuuînd de o linie modernă de imbuteliere a băuturilor răcoritoare carbogazoase, care asigură obținerea produse de calitate corespunzătoare, unor la nivelul cerințelor actuale. întreprinderea județeană de industrie locală Neamț se preocupă continuu de introducerea în fabricație a noi produse de băuturi răcoritoare, ajungînd ca în prezent numărul sortimentelor să fie de peste 20 - toate preparate din concentrate naturale de fructe citrice (lămiie, portocală, mandarină), concentrate de cola, extracte (Continuare In pag. alla) -------------------------------------------------------------N La instalația poliamid IV Ritmuri înalte la lucrările de construcții și montaj , constructorii și-au dublat forța de muncă. Ei s-au angajat să „părăsească” șantierul la finele acestei luni O salariați ai viitoarei instalații muncesc cot la cot cu constructorii și montorii , șantierul TMUCB trebuie să-și suplimenteze forța de muncă , instalatorii șantierului IV sunt chemați pe șantier. Rar ne-a fost dat să vedem o asemenea concentrare de forțe, un asemenea ritm înalt de lucru pe șantierele de construcții ale județului nostru, cum am întîlnit în aceste zile ,fierbinți" de septembrie la instalația poliamid IV de la obiectivul industrial al C.F.S. Săvinești — Reton IV. Și, e firesc să se întîmple așa deoarece termenul de intrare în producție a capacităților instalației se apropie, iar beneficiarul, constructorii și mentorii sunt hotărîți să facă totul pentru recuperarea cît mai grabnică a restanțelor din perioadele anterioare. Și aici, pe acest șantier, la fel ca pe toate celelalte din județ și din țară, chemarea secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a găsit un larg ecou, în condițiile cînd pe această platformă a industriei chimice sînt în capacități, construcție numeroase care vor îmbogăți potențialul economic al județului, la Relen IV, și mai ales la instalația poliamid, unde rămînerile în urmă sunt mai accentuate, în ultimele săptămîni ritmul lucrărilor și-a găsit cadența normală, beneficiarul fiind în bună parte mulțumit de volumul lucrărilor din fiecare zi. Ca urmare a ultimelor măsuri stabilite în ședința de comandament care a avut loc chiar la începutul acestei luni, constructorul, Șantierul 2 Săvinești, și-a dublat forța de muncă, iar șeful șantierului urmărește, în fiecare zi, împreună cu beneficiarul, modul în care se execută programul de lucru stabilit. Incepînd chiar din zile, constructorii termină aceste lucrările și predau la montaj cotele superioare, urmînd ca pînă la finele perioadei să părăsească instalația poliamid IV. Un volum mai mare de lucrări îl au de executat aici montorii și instalatorii. După cum ne informa ing. Ioan Birgeanu, șeful instalației poliamid IV, în curînd alimentarea cu curent electric se va face pe soluție definitivă, dar sunt multe lucrări de realizat din partea șantierului IIB. De asemenea C. MARIAN (Continuare In pag. a III-1 VIZITA PREȘEDINTELUI NICOLAE CEAUȘESCU IN ECUADOR ilustrare vie a voinței celor două state , de a dezvolta relațiile de colaborare prietenească, spre binele popoarelor lor, al păcii in lume Vizita protocolara Joi după-amiaza, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, a făcut o vizită protocolară, la Palatul Național, președintelui Republicii Ecuador, general Guillermo Rodriguez Lara. La întrevederea care a avut loc cu acest prilej au asistat miniștrii de externa ai celor două țări, George Macovescu și Antonio Jose Lucio Paredes. Intr-o atmosferă cordială, prietenească, au fost abordate probleme privind relațiile de colaborare dintre cele două țări și, îndeosebi, au fost analizate căile lor de dezvoltare în interesul celor două țări și popoare, al cauzei păcii și colaborării internaționale. Totodată, au fost discutate probleme de interes reciproc ale situației internaționale actuale. La sosire și la plecarea de la Palatul Național, garda prezidențială a prezentat onorul. Au fost intonate imnurile de stat ale celor două țări. Atît pe traseul străbătut la Palatul Național, cît și pînă în fața reședinței prezidențiale, un mare număr de locuitori ai capitalei ecuadoriene au făcut președintelui Nicolae Ceaușescu o caldă manifestare de prietenie. Vizita la Universitatea Centrala din Quito Vineri dimineața, președintele Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu au făcut o vizită la Universitatea Centrală din Quito, una dintre cele mai vechi instituții de învățămînt superior din America Latină. Studenții universității, în număr impresionant, au făcut oaspeților români o entuziastă primire. Studenții au părăsit pentru un moment laboratoarele unde acum, înaintea deschiderii anului de învățămînt, fac perioada de practică, adunîndu-se în fața clădirii și de-a lungul culoarelor pentru a ovaționa pe președintele primului stat socialist care face o vizită în Ecuador, socialiste, pe conducătorul României Nicolae Ceaușescu. Din rîndul studenților răsună îndelungurări de bun venit,urări pentru România socialistă, pentru conducătorul ei. Pe pancarte ridicate de studenți se puteau citi cuvintele : „Bun venit conducătorului României socialiste, Nicolae Ceaușescu", „Trăiască unitatea tineretului din România și Ecuador în lupta comună pentru pace și progres social !". Președintele Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu sînt intîmpinați de rectorul universității, Edmundo Rivadeneira, de secretarul general al consiliului profesoral, Adriano Rosales, de membri ai consiliului, profesori și reprezentanți ai studențimii. Adresîndu-se solilor poporului român, rectorul prof. dr. Edmundo Rivadeneira, le-a adresat un călduros cuvînt de salut. Intr-un cadru solemn, șefului statului român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, i s-a decernat titlul de doctor honoris causa al Universității centrale din Ecuador, înalt titlu științific conferit la solicitarea conducerii Facultății de științe economice din cadrul universității. A luat cuvîntul rectorul universității ecuadoriene. Subliniind importanța activității pe tărîm științific a tovarășei Elena Ceaușescu, activitate consacrată cercetării în domeniul chimiei, rectorul universității i-a conferit titlurile de membru de onoare ale Consiliului universitar și al Consiliului de conducere. Mulțumind, președintele Nicolae Ceaușescu a rostit o alocuțiune. In ropote de aplauze, asistența felicită călduros pe conducătorul statului român, Nicolae Ceaușescu, pe președintele tovarășa Elena Ceaușescu. Se produce apoi un eveniment emoționant. La propunerea prof. dr. ing. Wenceslav Vazconez, decanul Facultății de inginerie, se păstrează un moment de reculegere pentru victimele loviturii de stat militare din Chile. In sală răsună lozinci exprimînd solidaritatea cu lupta poporului chilian Lozincile sînt reluate apoi de masele de studenți, care umplu pînă la refuz curtea interioară a universității. Intr-o atmosferă vibrantă, de solidaritate militantă, sînt intonate imnuri, revoluționare, se scandează lozinci pentru unitatea și solidaritatea dintre poporul român, ecuadorian și celelalte popoare ale Americii Latine, a tineretului din întreaga lume, în lupta comună împotriva imperialismului pentru idealurile nobile ale progresului, democrației și echității sociale. Din mulțime, se aud în limba română cuvintele: „Trăiască Ceaușescu, trăiască România!". In aclamațiile mulțimii, de pe terasa universității, ia cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. In continuare, în cadrul Facul(Continuare în pag. a 11-a) Toate forțele mecanice și manuale la culesul culturilor și pregătirea recoltei viitoare Sarcinile stabilite la ședința de lucru de la Mangalia - Nord și la recenta plenară a Comitetului județean de partid să fie îndeplinite exemplar! MUNCA POLITICA pe teren, indicații clare, control riguros! După plenara comitetului județean de partid de la sfîrșitul lunii august a.c., comitetele comunale de partid de la Trifești, Dulcești, Răucești, Girov, și altele au luat măsuri politice și organizatorice pentru intensificarea executării lucrărilor agricole, folosirea judicioasă a forței de muncă și mijloacelor mecanice de care dispun unitățile ținînd seama de condițiile specifice din toamna acestui an. în conformitate cu indicațiile specialiștilor se execută arăturile imediat ce terenul este eliberat, nu se așteaptă recoltarea întregii tarlale ci se fac alături chiar pe porțiuni mai mici, mentinîndu-se astfel apa în sol și a Gh. DASCĂEU, activist de partid (Continuare In pag. a IlI-a) MECANIZATORI De hărnicia, pasiunea și răspunderea cu care acționați în aceste zile depind, în măsură hotărîtoare, producțiile anului viitor. In vederea semănatului, terenul s-a pregătit pe 35 la sută din suprafața planificată. Pentru ca sămînța să ajungă sub brazdă în timpul optim, asigurați o funcționare ireproșabilă mașinilor și tractoarelor ! Necesitatea pregătirii terenului și efectuării semănatului în timpul optim vă solicită să lucrați în două schimburi sau în schimburi prelungite, folosind cu eficiență maximă fiecare oră bună de lucru în cîmp. START LA SEMĂNATUL GRIULUI In unitățile agricole din județ s-au însămînțat cu grîu deja 1200 de hectare. Un start bun la efectuarea acestei lucrări au cooperativele agricole de producție din Cîndești, Ocea, Hoisești, Mărgineni, Negrești, Ștefan cel Mare, Podoleni, Bozieni, Stănița. A început însămînțarea griului. Momentul a fost precedat de o activitate laborioasă la pregătirea patului germinativ, la asigurarea și pregătirea corespunzătoare a întregii cantități de sămînță, înfăptuind prevederile plenarei comitetului județean de partid din 28 august a.c., stațiunile de mecanizare ale agriculturii, întreprinderile agricole de stat au revizuit și pus în stare de funcționare mașinile și utilajele agricole, specialiștii din unități revăzut schițele de amplasare au (Continuare In pag. a UI-a) a Cartofii, urgent în depozite! Pînă ieri, au terminat culesul cartofilor cooperativele agricole de producție : Bahna, Butnărești și Săbăoani. Sunt avansate cooperativele agricole din Bălănești, Bîrgăoani, Girov, Ștefan cel Mare, Sagna, Dulcești, Dragomirești. Recoltarea și punerea , la adăpost a cartofilor, fără a lăsa în pământ sau a pierde nici un tubercul reclamă măsuri organizatorice judicioase în toate unitățile ; să se concentreze energic forțele la unitățile mult rămase în urmă, la această lucrare : CAP Agapia, Petricani, Tămășeni, Văleni, s Deschiderea expoziției „Tricentenar Dimitrie Cantemir“ împlinirea, în acest an, a 300 de ani de la nașterea ilustrului cărturar și domnitor Dimitrie Cantemir a prilejuit organizarea unei interesante expoziții documentare, în sălile Colecției de artă a Muzeului județean de istorie din Piatra Neamț. La vernisaj au participat tovarășii Dumitru Bîrlădeanu, președintele Comitetului de cultură și educație socialistă al județului Neamț și Ionel Marin, secretar al Comitetului municipal Piatra Neamț, al P.C.R. A fost prezent un numeros public. După ce prof. Valentin Ciucă, președintele Comitetului municipal de cultură și educație socialistă Piatra Neamț a vorbit despre viața și opera lui D. Cantemir, participanții la deschiderea expoziției au putut consulta ediții rare, românești și străine, din opera sa, facsimile și fotocopii după manuscrise, documente din epocă etc. Trebuie menționat ca expoziția este rodul colaborării a trei instituții pietrene : Biblioteca documentară „G. T. Kirileanu", Filiala Neamț a Arhivelor Statului și Muzeul județean de istorie. Un deziderat actual Extinderea cantinelor-restaurant La începutul lunii martie a.c. adresam factorilor răspunzători de asistența socială a salariaților din municipiul Roman o întrebare : Unde servim prînzul ? Intrucît de atunci au trecut exact șase luni, timp suficient pentru a se rezolva multe probleme, am revenit pe urmele raidului-anchetă publicat în nr. 1559 al ziarului nostru, pentru a vedea în ce măsură au fost analizate și finalizate propunerile îndreptățite ale interlocutorilor noștri. O plăcută surpriză ni s-a oferit la unde ne-a întîmplnnat „o canține-restaurant modernă, dotată cu utilaje de înaltă clasă avînd o rapnetate de 1200 locuri. Deși unitatea este nouă, bunul ei renume s-a răspîndit și în alte întreprinderi ale municipiului de unde se recrutează noi și noi abonați. Condițiile de servire așa cum au afirmat intervievații noștri sînt ireproșabile, calitatea meniurilor n-a întâmpinat decit sufragii unanime de apreciere, iar prețul unui prînz, de 5,80 lei, este destul de accesibil, existînd condiții ca într-un viitor apropiat să se ajungă la 5 lei. Singurele obiecții deocamdată sunt în legătură cu ora de începere a programului, cea mai indicată fiind, se pare, ora 10. Conducerea întreprinderii. prin directorul adjunct Ioan Filip, ne-a asigurat că va fi studiată cu atenție și această propunere. E bine că există aici atîta preocupare Mihai MERTICARU (Continuare in pag. a III-a) «