Cinema, 1988 (Anul 26, nr. 1-10)

1988-10-01 / nr. 10

il Atenţie! Se filmează: Roadele pămîntului comuna Borâneşti din judeţul Ialomiţa, situată la aproximativ 60 kilometri de capitală, este ţinta călătoriei spre care se îndreaptă cele două autocare încărcate ochi cu actori şi figuranţi. „Va fi o filmare dificilă, o filmare de noapte, reunind toţi interpreţii", precizase regizorul George Cornea in timpul discuţiei purtată la telefon cu o zi în urma. Raminea, doar, să verific „la locul faptei" afirmaţia. O noapte caldă şi senină de toamnă învăluie pufoasa panglica şerpuitoare a şoselei, casele, siluetele oamenilor. Brusc, întunericul este spart de zeci de luminiţe multicolore. Un chioşc luminat a giorno, snopi de grîu, o atmosfera sărbătorească şi o mireasmă de mere tomnatice formează o ,,insula" neaşteptată în cîmpia ialomiţeana. O mulţime curioasă formată din localnici veseli şi îndatoritori se ascunde sub copacii livezii, în clipa în care sosesc artiştii începe agitaţia Se probează costumele, se asorteaza încălţămintea numeroase comenzi scurte şi precipitate răsună de unde te aştepţi mai puţin. Patru feciori ca brazii îmbrăcă straie maramureşene; ei sint fraţii Iuga, meşteri in ciopli Există joi coincidenţa face ca într-o n deoi sa asistam, notind atît în memoria hirtiei de scris cit şi în cea a hîrtiei fotografice, o dupa-amiază de muncă a echipei filmului Există joi, (Scenariul aparţine dramaturgului Paul Everac). Pentru Ina (Iiiana Popescu) gara va însemna locul întîlnirii cu iubirea lui lemnului Au venit împreuna cu părintele lor (interpret Ilarion Ciobanu) sa dea o mina de ajutor, aici, la o fermă din Băragan, la construirea grajdurilor. Au si o soră, ochioasa, sprîncenata, codana Mara, (interpretată de Teodora Mareş aflată la cel de-al treilea rol principal al carierei cinematografice). Toma, cel mai mare dintre fraţi este, după cum îl defineşte interpretul, actorul Florin Tanase, „un bărbat cu un caracter ferm, profund, coordonat in tot ceea ce face, de un puternic simţ al datoriei şi de o mare iubire faţa de familia lui". Florin Tanase s-a întîlnit cu bucurie cu un rol pozitiv, după ce, ani de-a rîndul, întruchipase „numeroase faţete ale răului". Mitru, mezinul familiei a luat chipul şi înfăţişarea tînărului actor al teatrului din Timişoara, Cristian Cornea, Pavel cel taciturn, este interpretat de proaspătul actor al Naţionalului bucureştean, Vasile Filipescu Despre Pavel ceilalţi fraţi spun: „E bine că tu taci mereu, măi fecior, pentru tine vorbeşte mina, barda şi ciocanul. Şi naiul, şi fluierul" Leru (un rol Mihai Bica, de două luni actor al teatrului din Sibiu) este caracterizat chiar de numele pe care-l poartă, în graiul neaoş, ma ..sau despre gravitate în iubire Un părculeţ aşezat la intersecţia bulevardelui Republicii cu Gheorghe Dimitrov şi o splendidă fîntînă arteziană care împrăştie spre lumină curcubee de apa constituie decorul natural pentru una din secvenţele de început ale filmului Aici se va filma ultima intilnire intre tînărul inginer constructor de ramuresan. Leru înseamnă văpaie Pentru Mihai Bica, personajul Leru va însemna întotdeauna debutul in film. intre timp a răsărit o lună senină, rotundă şi peste aroma dulce de mere s-a strecurat şi izul parfumat al finului, in decorul campestru, echipa de filmare a pregătit pentru turnare cadrul 244. Urcaţi pe o automacara, operatorii Horia Lapteş şi Daniel Anton delimitează cadruL Se va filma cu două aparate în acelaşi timp, în spatele celuilalt aparat de filmat, se găseşte operatorul Alexandru întorsureanu Regizorul hotărăşte o primă repetiţie, dar figuraţia se mişcă prea încet, hora nu este rotundă şi deci: „Reluăm! încă o data Şi încă o dată! Stop! A fost bine! Atenţie!" Pe clachetă, secretara de platou Alice Dumitrescu, scrie citeţ: Cadrul 244, turnat 1. Se dă drumul la play-back şi „motor!” Din lanţul dansatorilor se desprinde Rodica Horobeţ care alearga spre chioşc, opreşte magnetofonul şi se adresează sătenilor: „Acum e rîndul fetelor sa invite la dans!" .Stop!" A fost bine, nu mai trebuie nici o dublă. Cadrul 243 — turnat trei. Operatorul Alexandru întorsureanu solicita un moment de pauză: are nevoie de un nave. Virgil (interpretat de Valentin Voicila de la teatrul de stat din Arad) şi farmacista Denisa (în vol. Marina Procopie). Regizorul Adrian Petringenaru apreciaza momentul ca fiind „Important în viaţa sentimentală a eroului, un bărbat sobru, nu prea răsfăţat de viaţa, care nu poate accepta ca iubita lui să fie superficială şi firea ei „să nu rimeze exact cu seriozitatea lui deosebita Pentru el — iubirea va veni neaşteptat, romantic, la o întretăiere de drumuri, intr-o gara — viaţa, iubirea nu pot fi privite decît cu ochiul sobrietăţii“. Operatorul Florin Mihăilescu şi cameramanul Cristian Popescu au aşezat Amiflexu!" pe scharf foarte exact şi „operaţia" cere puţin timp Se filmează hora în care se prind şi moroşenii, „tăţi, absolut tăţi, inclusiv unchiul“, interpretat de actorul Andrei Bursaci. Mara (Dora), rumenă în obraji ca un măr pîrguit, se roteşte, se roteşte. De sus, de pe automacara, operatorul Horia Lapteş cere: „o lumină, coborîm cu aparatul de filmat, jos sub becuri, ne oprim, va fi un cadru fix cu 120“. Cadrul 260 — turnat 1. Filmarea continuă. Răcoarea plăcută a serii s-a transformat încetul cu încetul într-o umezeală pătrunzătoare. Miezul nopţii a trecut de mult şi de undeva, din depărtare, se aude cintatul răguşit al cocoşilor. Nimeni nu are timp şi ochi decît pentru spaţiul luminat in care hora se leaga, se opreşte, iarăşi se leagă. Bulz (Sebastian Papaiani) şi Dinu (Dan Puric), rezemaţi de chioşc, discută aprins. Se trag două duble. Cadrul. . zorii fac să pălească strălucirea stelelor. E ora şase dimineaţa şi o lungă noapte de filmare s-a încheiat. Cele două autocare refac traseul în sens invers. Din filmul Roadele pămintului (scenariul Radu Aneste Petrescu) s-a filmat secvenţa „Sărbătoarea spicului de grîu“, un travling şi repetă mişcările de aparat cu ajutorul direct al lui Matei, travlingistul. „Matei, trage, la capat, te opreşti la semnul alb, urmează un plan american, împingi uşor mai departe, te opreşti din nou la celalalt semn, atenţie mare, va fi un travling pe plecarea fetei." Denisa si Virgil apar pe alee In ochii mari ai fetei se citeste nedumerire amestecata cu tristeţe. Nu-l poate „descifra" pe Virgil, nu-i înţelege hotarîrea, dar pentru că simte ca pleacă, că-l va pierde, încearcă sa-l reţină cu forţa sentimentala a amintirilor Interpretul lui Virgil, actorul Valentin Voicilă, mărturiseşte ca se simte în largul lui interpretând un rol scris de dramaturgul Paul Everac, cu atît mai mult cu cit de la filmul lui Dinu Tanase întoarce-te şi mai priveşte o data nu a mai fost distribuit într-un rol principal „Destinul framentat al tinarului constructor de nave m-a atras cu o forţa dublă: în primul rînd pentru voinţa lui, pentru puterea lui de a învinge greutăţile şi în al doilea rind pentru ca eu am crescut pe malurile batrinului Danubiu, la Brăila, şi peregrinările lui Virgil pe la şantierele navale m-au făcut sa regăsesc atmosfera copilăriei Am iubit rolul şi mi l-am dorit din prima clipă". Secretara de platou Margareta Ghicica pregăteşte clacheta, cadrul 47, turnat 1. Regizorul Adrian Petringenaru îşi pune tacticos ochelarii şi repeta împreuna cu interpreţii textul şi mişcarea în cadru Pictoriţa de costume Svetlana Mihăilescu completează vestimentaţia Denisei cu un trend. E toamna în micul parc bucureştean, o toamna a unei nostalgice despărţiri. Frumoasa poveste de dragoste adevărata poveste de iubire a lui Virgil cu Ina, o tînara muncitoare la o fabrică de confecţii (în rol actriţa Diana Lupescu) se va naşte într-o zi de joi în finalul filmului Ina il va întreba pe Virgil: „Exista joi? Ileana PERNEA-DANALACHE Foto: Victor STROE Cu seriozitate, dar şi cu umor despre satul contemporan