Clopotul, aprilie-iunie 1972 (Anul 28, nr. 3406-3482)

1972-06-09 / nr. 3464

CLOPOTUL • PAGINA 3 Vizita tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU in județul Argeș Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU (Urmare din pagina I) poporului și tocmai de aceea partidul se bucură de încredere și este urmat de întregul popor. (Aplauze puternice, orale). Știm, tovarăși, că în munca noastră mai sînt lipsuri, mai avem greutăți. In vizita pe care am făcut-o astăzi am discutat, nu o dată, și despre lipsuri și am emis și unele critici — unele mai blînde, altele mai aspre — dar pornite din dorința de a face totul pentru a îndrepta lucrurile, de a asigura unirea eforturilor tuturor celor ce muncesc, în frunte cu comuniștii, pentru ca munca noastră să fie tot mai bună. Fără îndoială că numai un partid care își bazează activitatea pe interesele poporului, care-și propune să facă totul pentru bunăstarea și fericirea poporului, este în stare să vină și să discute deschis cu acesta problemele — atît bune cît și rele — și, împreună, să găsească soluțiile pentru a asigura mersul înainte al țării în condițiuni cît mai bune. Vom face totul și în viitor pentru a lichida lipsurile, pentru a lucra cît mai bine. Și unde vom constata neajunsuri, le vom critica, iar față de încălcarea legilor va trebui să fim aspri, pentru că aceasta este în interesul poporului. A nu admite încălcarea legilor, a nu admite ilegalități înseamnă a servi interesele poporului, înseamnă a milita pentru afirmarea în viață a principiilor socialiste și comuniste, echității Vom face totul pentru realizarea în viață a acestor principii ! (Aplauze, orale , se scandează : „Ceaușescu — P.C.R."). Doresc să menționez și cu acest prilej activitatea bună desfășurată de organizațiile de partid, de Comitetul județean de partid, inițiativele bune care au fost lansate în ultimele luni într-un șir de domenii și care au deja o influență tot mai puternică asupra vieții tuturor cetățenilor din județ. De aceea, atunci cînd am adresat felicitări tuturor oamenilor muncii, am înțeles că le adresez deopotrivă și comuniștilor, organizațiilor de partid, Comitetului județean — pentru că numai împreună cu oamenii muncii, Comitetul județean, comuniștii își pot îndeplini îndatoririle lor în toate domeniile de activitate. (Aplauze prelungite, orale , se scandează : „Ceaușescu — P.C.R."). Dragi tovarăși. ocupîndu-ne de problemele dezvoltării patriei noastre socialiste, ca una din îndatoririle fundamentale ale unui partid comunist de guvernămînt, care trebuie să-și aducă contribuția la cauza socialismului prin făurirea cu succes a noii orînduiri, în primul rînd în propria țară, noi nu uităm nici un moment că trebuie să acționăm pentru a contribui la înfăptuirea unei politici de colaborare și de pace între toate popoarele lumii. (Aplauze puternice, prelungite). Nepreocupăm permanent de a întări colaborarea noastră cu toate țările socialiste, cu țările care au pornit pe calea dezvoltării independente, fiind conștienți că această colaborare, unitatea tuturor acestor state, constituie una din chezășiile dezvoltării progresiste a vieții internaționale. Dezvoltăm colaborarea cu partidele comuniste, socialiste, cu mișcările de eliberare națională, cu toate forțele antiimperialiste, văzînd în unitatea maselor largi populare din întreaga lume garanția succesului în lupta împotriva imperialismului, a colonialismului, pentru victoria politicii de deplină egalitate în drepturi, de respect al independenței și suveranității naționale, de neamestec în treburile interne, de renunțare la forță și la amenițarea cu forța în relațiile dintre state. Viața demonstrează că aceste principii au devenit un bun al popoarelor de pretutindeni, că ele se afirmă tot mai puternic în viața internațională , toate popoarele sînt hotărîte să acționeze cu fermitate pentru impunerea lor în relațiile dintre statele lumii. (Aplauze puternice, prelungite). In sprijinul acestei politici, bazate pe aceste principii, Partidul Comunist Român și guvernul patriei noastre vor milita și în viitor, vor face totul pentru a-și aduce contribuția tot mai activă la soluționarea marilor probleme internaționale. Viața demonstrează zi de zi că nici o problemă nu mai poate fi rezolvată astăzi decît cu participarea tuturor popoarelor — fie ele mari sau mici — că țările mici și mijlocii au un cuvînt tot mai puternic de spus în viața internațională. Și trebuie să și-l spună cu fermitate, dacă doresc să-și asigure independența și suveranitatea, dreptul de a fi stăpîne pe destinele lor. (Aplauze puternice, prelungite). Trebuie să fim conștienți că solidaritatea internațională a popoarelor în lupta pentru pace și progres social presupune activitate — și nu de a sta cu mîinile în sîn, de a aștepta ca alții să soluționeze problemele — cere fiecărui popor să acționeze activ și să constituie factor tot mai important un în viața internațională. România este hotărîtă să se afirme ca un detașament puternic al mișcării revoluționare antiimperialiste, al luptei pentru colaborare între toate popoarele lumii (Aplauze puternice, orale , se scandează : „Ceaușescu — P.C.R.“). Dar pentru a putea participa activ la viața internațională trebuie să ne preocupăm de a dezvolta forța economică, politică, socială a țării, unitatea poporului nostru. Numai în aceste condiții putem aduce o contribuție tot mai importantă la frontul mondial antiimperialist. Intre sarcinile naționale și internaționale există o strînsă interdependență, o strînsă unitate — și numai acționînd în acest sens ne îndeplinim îndatorirea de comuniști, de oameni cărora poporul le-a încredințat destinele sale. Și vom face totul pentru a dovedi că poporul nostru și-a ales un conducător încercat — Partidul Comunist Român ! (Aplauze puternice, orale , se scandează : „Ceaușescu — P.C.R.“). Aș dori, dragi tovarăși, să mulțumesc în modul cel mai călduros tuturor colectivelor de oameni ai muncii, tuturor cetățenilor, să vă mulțumesc dumneavoastră pentru primirea pe care ne-ați făcut-o, pentru manifestările călduroase cu care ne-ați întîmpinat pretutindeni." In aceasta vedem încă și încă o dată o expresie a încrederii în partid, în conducerea sa, încredere pe care o exprimați dumneavoastră, ca și întregul nostru popor. (Aplauze puternice, urale). In încheiere, vă doresc încă o dată activitatea noi și noi izbînzi în dumneavoastră pentru realizarea cu succes a pianului și a angajamentelor pe care le-ați luat, astfel ca la sfîrșitul cincinalului să vă puteți înfățișa cu îndeplinirea nu numai a planului, dar și a angajamentelor pe care vi le-ați asumat. Cunoscînd pe piteșteni și argeșeni cît și organizația de partid, eu am toată încrederea că angajamentele vor deveni fapte — și vă doresc succes deplin ! (Aplauze puternice, prelungite , urale). Vă doresc multă sănătate și multă fericire ! (Vii și puternice aplauze , cei prezenți la miting ovaționează pentru partid, pentru îndelung Comitetul Central, pentru secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu). (Urmare din pagina I neral al Grupului de uzine de automobile, ing. Mihai Dumitru, face o succintă expunere asupra evoluției și obiectivelor de perspectivă ale U.A.P. Se vizitează apoi cîteva sectoare de bază ale uzinei, începîndu-se cu secția cutii de viteză. In schimbul de opinii pe care secretarul general al partidului îl are cu ministrul Ioan Avram, cu responsabilii uzinei, cu alte cadre de conducere din acest sector se releva necesitatea pregnantă de a utiliza cu randament maxim tehnica modernă cu care este dotată întreprinderea, de a se realiza indici cît mai înalți în folosirea forței de muncă — inclusiv a unui număr mai mare de femei — și a timpului de lucru, de a reduce consumul de metal și alte materiale, de a îmbunătăți finisajul interior, în sensul armonizării culorilor — toate acestea fiind condiții de bază în ridicarea productivității muncii, în reducerea prețului de cost al autoturismului. De asemenea, secretarul general al partidului stăruie în recomandarea ca Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini, să se preocupe de profilarea și specializarea unităților care concură la realizarea autoturismelor românești, ca U.A.P. să dezvolte cooperarea cu alte întreprinderi, cu cooperația meșteșugărească în producerea de piese de serie mare și subansamble, să grăbească ritmul de asimilare a principalelor repere ale automobilului. S-a apreciat că în spațiul existent pot fi amplasate noi linii tehnologice care să contribuie, fără investiții suplimentare, la sporirea producției pentru a se ajunge la 150.000 — 200.000 autoturisme. De asemenea, s-a subliniat necesitatea organizării științifice a transportului pieselor, prin intermediul conveierelor, întreg colectivul U.A.P. — muncitori, tehnicieni, ingineri — asigură pe conducătorul partidului și statului nostru că nu-și vor precupeți nici un efort pentru a transpune în fapt indicațiile date, pentru îndeplinirea înainte de termen a prevederilor actualului cincinal. In aclamațiile mulțimii, elicopterul special decolează, îndreptindu-se spre un alt centru de seamă al industriei argeșene — Cîmpulung Muscel. ... Se aterizează într-o poiană de la marginea orașului, in cartierul muncitoresc Schei Intr-un cadru deosebit de primitor, oficialități, tineri în frumoasele costume muscelene, oferă oaspeților pîine și sare. Cetățenii aclamă îndelung, ovaționează pentru partid, pentru secretarul general: „Ceaușescu — P.C.R.“, „Ceaușescu — P.C.R.“ In autoturisme de teren „ARO“, si cricarul partidului, ceilalți general al conducători de partid și de stat se îndreaptă spre Uzinele mecanice „Muscel“, unde se făuresc aceste mașini ce și-au cîștigat un bun renume pe multe din meridianele globului. O companie de onoare, alcătuită din membri ai gărzilor patriotice și tineri din detașamentele de pregătire pentru apărarea patriei, prezintă onorul. Comandantul suprem al forțelor noastre armate trece în revistă compania. Directorul general al U.M.M. — Cîmpulung, Erou al Muncii Victor Naghi, Socialiste, îl invită pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, pe ceilalți conducători de partid și de stat, să viziteze uzina. Un prim punct al vizitei il constituie expoziția intitulată „Evoluția produselor uzinei mecanice Muscel“, unde este înfățișată pe scurt întreaga istorie a întreprinderii. Ele vizitează apoi noua hală a secției de prelucrări mecanice, recent dată în folosință, unde sunt prezentate o serie de utilaje și piese realizate în cadrul programului de autodotare. Preocuparea pentru a realiza cu forțe proprii instalațiile necesare este mai puternic evidențiată în secția de montaj general și vopsitorie, care au fost vizitate în continuare. Parcurgînd secțiile uzinei, oprindu-se la locurile de muncă, stînd de vorbă cu oamenii, secretarul general al partidului apreciază realizările obținute de colectiv și recomandă noi eforturi în direcția sporirii producției de autoturisme de teren, astfel ca, pe baza unui program complex care trebuie elaborat de factorii responsabili, încă din anul 1973, să se ajungă la producția prevăzută pentru sfîrșitul cincinalului. Vizita se încheie în aceeași atmosferă entuziastă care a domnit tot timpul. După Uzinele mecanice, se vizitează Combinatul de materiale de Construcție din Cîmpulung, azi încă șantier.Situat la poalele Mateiaș, modernul masivului combinat va furniza economiei naționale a opta parte din producția de ciment a țării, precum și var, ipsos, țiglă, cărămidă, sortimente variate de azbociment. La sosirea pe șantier a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători ai partidului și statului, sunt prezenți tovarășii Vasile Patilineț, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., ministrul economiei forestiere și materialelor de construcții, Matei Ghigiu, ministrul construcțiilor industriale. In numele întregului colectiv, ing. Ion Iacobescu, directorul combinatului, transmite oaspeților un călduros bun sosit. Sunt prezentate apoi macheta fabricii și stadiul actual al construcțiilor. Au loc discuții asupra eficacității surselor de calcar și de argilă, asupra mijloacelor de transport, sunt înfățișate soluțiile adoptate. In continuare, sunt prezentate moderna stație de compresoare și moara de ciment, obiectiv care urmează a fi pus în curînd în funcțiune, camera de comandă pentru automatizare, dotată în întregime cu utilaje românești, de unde se urmărește și se conduce întreg procesul tehnologic de fabricație. Liniile se bazează aici pe cele mai noi realizări tehnice și științifice în domeniul fabricării lianților, procedeele de fabricație ridicîndu-se la un nivel comparabil cu cele realizate pe plan mondial. La cuptorul electinker, obiectiv aflat tovarășul Nicolae în exploatare, Ceaușescu, dă indicația" ca, în cel mai scurt timp, să fie recuperată întîrzierea datorată primei linii, să se monteze instalațiile speciale de captare a prafului, iar cele două linii de var hidratat „granulit" și var pentru construcții să înceapă să producă în cel mai scurt termen posibil. La încheierea vizitei, secretarul general al partidului a felicitat colectivul combinatului și i-a urat succese în realizarea înainte de termen a investițiilor, în finalizarea la un înalt nivel calitativ a lucrărilor. De la Cîmpulung, elicopterul în care călătoresc tovarășul Nicolae Ceaușescu și ceilalți conducători de partid și de stat survolează masivi muntoși, aterizînd într-o poiană de pe „Dealul Sasului“, la poalele căreia se desfășoară panoramic comuna Dîmbovicioara. Aici la cota 1200, a fost amenajată o pășune model, o adevărată stațiune de cercetări in miniatură. In întîmpinarea oaspeților au venit Angelo Miculescu, ministrul agriculturii, industriei alimentare și apelor, specialiști din minister, cadre de conducere ale agriculturii din județul Argeș. Inginerul Marinică Deceniu, directorul întreprinderii îmbunătățirea județene pentru și exploatarea pajiștilor, ilustrează, prin intermediul panourilor cuprinzând cifre și grafice, ampla acțiune care se desfășoară pe meleagurile argeșene pentru punerea în valoare a marilor resurse naturale pe care le reprezintă pajiștile. Apreciind inițiativa organelor județene, secretarul general al partidului recomandă conducerii ministerului ca ea să fie extinsă și în alte zone ale țării. La marginea pajiștii s-au adunat o mare mulțime de locuitori din Dîmbovicioara și comunele învecinate, care, aflînd de sosirea Nicolae Ceaușescu, tovarășului au venit cu mic cu mare să-l întîmpine, să-i adreseze cuvinte de bun venit. Secretarul general al partidului se apropie de săteni, le strînge mîinile. — Sînteți mulțumiți de lucrările care se fac pentru extinderea pășunilor, pentru valorificarea pajiștilor ? — Sînt foarte bune, tovarășe Ceaușescu, răspunde unul dintre ei. Acum putem crește mai multe animale, avem alte condiții. — Aceasta este foarte bine, apreciază tovarășul Ceaușescu. Ciștigați și dumneavoastră, cîștigă poporul. Despărțindu-se de locuitorii acestor frumoase așezări de munte, conducătorul partidului și statului le-a adresat urări de fericire, sănătate și prosperitate. În continuare, specialiști din ministerul de resort înfățișează oaspeților, prin intermediul graficelor și diagramelor, modul în care se realizează programul național privitor la creșterea efectivului de ovine și perspectiva pentru viitorii ani, pentru creșterea numărului acestora și a producției de carne și lină. Ei arată, totodată, realizările obținute în domeniul îmbunătățirii calitative a raselor de ovine. In acest scop, au fost aduși și aclimatizați de mare în țară reproducători productivitate atît pentru lînă cît și pentru carne din care cîteva exemplare au fost prezentate și aici, în timpul discuției. Apreciind preocupările de pînă acum, secretarul general al partidului recomandă să se persevereze în acțiunea pentru reînnoirea și îmbunătățirea speciilor, îndeosebi a reproducătorilor, și cere, în acest sens, ca ministerul să facă un calcul economic precis, de perspectivă, pentru creșterea oilor. Totodată, cialiștilor să pună solicită speaccentul pe îmbunătățirea pentru îngrijirea lor, pășunilor, pentru ridicarea eficienței economice în acest domeniu, menționînd că este necesar să se folosească și procedee mai puțin costisitoare. Pentru dezvoltarea acestui sector și, în general, pentru asigurarea cadrelor necesare agriculturii, se impune și organizarea științifică a învățămîntului niu, începînd în acest domenui liceele de specialitate și terminînd cu învățămîntul superior, în așa fel încît absolvenții să devină cu adevărat buni cunoscători, legați de viață, de necesitățile producției. Survolînd frumoasele așezări din valea Argeșului, elicopterul special, la bordul căruia se află secretarul general al partidului, aterizează în perimetrul platformei petrochimice piteștene. La sosire, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți oaspeți, sunt întîmpinați de Mihail Florescu, ministrul industriei chimice, de membri ai conducerii grupului industrial de petrochimie, ai comitetului de partid, sindical și U.T.C., de numeroși chimiști, petroliști și constructori. La ora actuală — arată ing. Costache Sava, directorul general al grupului de uzine chimice — întreprinderile din Pitești dau economiei naționale trei sferturi din producția totală de etilena, mai mult de jumătate din cea de propilenă, circa 80 la sută din cea de acrilonitril. Ponderea grupului în economia județului depășește douăzeci de procente. In prezent, pe platformă se află în diferite stadii de execuție 22 de noi obiective : îndeplinirea planului de investiții, de care depind înfăptuirea sarcinilor ale cincinalului și mobilizatoare realizarea lor în avans de termenul stabilit, constituie preocuparea centrală a conducerii grupului, a comitetului de partid. La șantierul noului complex de piroliză, se precizează că acesta va avea o capacitate de 200 mii tone etilenă, producție dublă față de a actualei instalații, și va asigura cu materii prime celelalte instalații petrochimice aflate în construcție aici, precum și la Rm. Vîlcea, Ploiești și Săvinești. In discuția pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu o are aici cu miniștrii Mihail Florescu, Matei Ghigiu și Ioan Avram, s-au formulat concluzia ca, în viitor, pentru toate instalațiile complexe să se întocmească machete de montaj, procedeu utilizat pe acest șantier și dovedit deosebit de instructiv pentru constructori și montori ; de asemenea, ca ministerele industriei chimice, construcțiilor de mașini și construcțiilor industriale să examineze în comun stadiul livrărilor de utilaje pentru complexul petrochimic și să întocmească un grafic privind asigurarea la termen a tuturor utilajelor. In același timp, a fost subliniată necesitatea întocmirii la vremea comenzilor de materiale și utilaje, atît a celor care se realizează in țară, cît și din import, și s-a indicat ca Ministerul Industriei metalurgice să întreprindă măsuri pentru livrarea de urgență a metalului necesar șantierului. Miniștrii prezenți au relevat necesitatea luării unor măsuri rapide pentru darea în exploatare la termen a lucrărilor de extindere a centralei termice și de alimentare cu energie electrică, dat fiind faptul că acestea condiționează începerea probelor tehnologice și buna funcționare a tuturor instalațiilor din cea de-a doua etapă de dezvoltare a grupului petrochimic. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat se îndreaptă apoi spre alte unități ale industriei chimice . Combinatul de articole tehnice din cauciuc. La intrarea în combinat, dat în funcțiune cu numai doi ani în urmă, secretarul general al partidului este întîmpinat de conducerea unității, de membrii comitetului de partid și comitetelor sindical și U.T.C., de muncitori, tehnicieni și ingineri. Intr-o expoziție de prezentare a celor 8 000 de repere din cauciuc și ebonită asimilate aici pînă în prezent sînt înfățișate benzi de transport pentru mine, siderurgie, construcții și agricultură, diverse tipuri de furtunuri necesare organelor de transmisie hidraulică a autovehiculelor și mașinilor industriale, o cuprinzătoare gamă de alte produse rezistente la presiuni și temperaturi diferite, articole din ebonită folosite la bateriile de acumulatoare etc. Zilnic, combinatul asimilează noi repere și este prevăzut ca, la sfîrșitul cincinalului, unitatea să realizeze circa 25 000 de produse, însumînd articole de la garnituri și furtunuri, pînă la bărci de cauciuc pneumatice. In secția de garnituri presate, mașinile moderne sunt mînuite în general de tineri calificați în școli profesionale și în cadrul întreprinderii. Secretarul general al partidului este informat că în această secție, datorită creșterii continue a calificării profesionale, producția a cunoscut anul acesta o creștere de aproape 4 ori față de anul trecut, urmînd ca, la sfîrșitul actualului cincinal, să sporească de 12 ori. Muncitorii, tehnicienii și inginerii unității au hotărît ca, în cinstea Conferinței Naționale a partidului, să realizeze suplimentar față de angajamentele anterioare o producție globală în valoare de 10 milioane lei și o producție marfă totalizînd 12,5 milioane lei. In sfera acelorași angajamente se înscrie și preocuparea ca, pînă în primul semestru al anului 1974, întregul combinat să atingă parametrii proiectați la toate capacitățile puse în funcțiune. Din discuțiile cu cadrele întreprinderii se desprinde ideea că, printr-o analiză amănunțită a posibilităților de care dispune combinatul, vor putea fi găsite soluții apte să conducă la îndeplinirea cu cel puțin un semestru înainte de termen a sarcinilor stabilite. Graficele arată că, față de anul 1950, în anul acesta productivitatea a crescut de 27,3 ori, urmînd ca, la sfîrșitul cincinalului, să sporească de 41,8 ori. In cursul discuțiilor pe care secretarul general al partidului le-a avut cu factorii de răspundere ai întreprinderii, cu reprezentanți ai ministerului de resort, s-a desprins concluzia de a se lua măsuri în vederea folosirii cît mai judicioase a spațiului construit, unde există încă o mare risipă, prin amplasarea unor noi utilaje. Tovarășul Ceaușescu subliniază necesitatea organizării unei analize cu proiectanții care au preconizat construcții superdimensionate, pentru a se trage concluzii în vederea evitării pe viitor a unor asemenea practici. S-a arătat, de asemenea, că se impune ca întreprinderea să-și organizeze o matrițerie proprie și un centru de școlarizare a cadrelor. De asemenea, s-a arătat că trebuie modernizate în continuare locurile de muncă, în așa fel încît muncitorii și tehnicienii să dispună de condiții mai bune, mai igienice de lucru. După vizita la Combinatul de articole tehnice de cauciuc, coloana de mașini se îndreaptă spre un nou obiectiv industrial, aflat în apropiere, întreprinderea „Textila" Pitești. Se vizitează, în tovărășia ministrului industriei ușoare, Ion Crăciun, mai întîi filatura de bumbac, sector în care predomină, în proporție de peste 70 la sută, utilajele produse de industria noastră constructoare de mașini. La intrarea în țesătorie, o mică expoziție, organizată ad-hoc, prezintă principalele produse realizate aici. Se informează că, pînă la sfîrșitul actualului cincinal, firele românești vor ocupa circa 60 la sută din totalul materiei prime folosite în țesătorie, utilizarea acestor fire, cu caracteristici îmbunătățite, avînd ca efect o creștere a calității generale a producției. Sunt expuse considerații asupra unor acțiuni care vizează, în actualul cincinal, sporirea cu cel puțin 5 la sută a gradului de valorificare a materiei prime, scăderea cu 80 de lei a cheltuielilor materiale raportate la 1000 lei producție marfă. După vizita prin întreprinderile industriale, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat s-au oprit la noul magazin universal „Trivale“ din centrul orașului Pitești. Este cea mai mare unitate comercială a orașului, construită anul trecut. Aici sunt desfăcute zilnic mărfuri în valoare de 400 000 — 600 000 lei, însoțiți de directorul magazinului, Viorel Trandaș, oaspeții vizitează raioanele de desfacere de pe cele 5 etaje ale magazinului, se interesează de modul de aprovizionare și de metodele de deservire. Se subliniază eficiența raioanelor cu autoservire. Conducătorii de partid și de stat sunt invitați apoi la sediul Comitetului județean de partid. Aici are loc o scenă emoționantă. Tovarășul Nicolae Ceaușescu s-a reîntîlnit cu micuțul Daniel Marius Stănciulescu — al 20 000 000-lea cetățean al patriei noastre — acum în vîrstă de 3 ani. Conducătorul partidului și statului s-a fotografiat împreună cu micuțul Daniel, i-a urat mulți ani, succese în viață, să fie un cetățean demn al patriei, iar părinților lui multă sănătate. în noua farmacie de la complexul din cartierul Eminescu, din Botoșani Fotografia : I. NOUR TREI COMUNIȘTI CARTIȚÎA ALȚII La o margine de tarla, pe cînd satul încă nu s-a trezit de-a binelea din somn, un om admiră din priviri macul prășit a doua oară. Cultura e curată, plantele sînt viguroase, desimea firelor pe metru pătrat și umiditatea din sol, toate la un loc, promit deocamdată o recoltă cum n-a mai fost în alți ani, o recoltă bogată. Omul care a ieșit dis-de-dimineață în cîmp și cercetează profesional calitatea lucrărilor de întreținere a culturilor, nu e altul decît ISMAIL D. BOCA. E brigadier în una din cele mai mari formațiuni de lucru ale cooperativei agricole din comuna Trușești. Oamenii din satul Ionășeni ii stimează și-l respectă parcă mai mult. De ce ? Fiindcă, așa cum îl știu cooperatorii din sat, șeful de brigadă a fost și este un comunist exemplar. Dimineața e primul la punctul de lucru ce se stabilește de ea seară. Se sfătuiește cu oamenii cei harnici și pricepuți în ale agriculturii. Cît e ziua de mare, brigadierul Boca nu uită să treacă pentru a urmări, pentru a îndruma și coordona munca din fiecare echipă de cooperatori. Iată-l, în primele ore ale dimineții, pe tarlaua „Palat", unde Constantin C. Vieru, cu două rînduri de parcele luate în primire, Mihai Gh. Ganea, Ilie Călin, Gheorghiu și mulți alții îi dau zor cu terminarea Aurica M. prașilei porumbului. Apoi, iată-1 pe brigadier dînd niște indicații cu răritul sfeclei (Vedeți, o plantă în minus pe metru pătrat, e o pagubă de 50 kg sfeclă la noi!) celor ce, pe tarlaua „Cioate "execută a treia prașilă. Mai tîrziu, trece și pe la echipele conduse de comuniștii Gheorghe C. Cîșlaru și Vasile Șt. Enea, unde, împreună cu alți cooperatori, se „așterne" la întărirea unui gard antierozional. PORTRETE REALIZATE DE CORESPONDENȚII NOȘTRI VOLUNTARI Seara, cînd la sediul cooperativei agricole de producție Trușești se adună cifre, se fac bilanțuri, se constată din nou că fruntași pe unitate sunt cooperatorii din satul Ionășeni. Sunt fruntașii brigadierului Ismail Gh. Boca, fruntași care în cinstea Conferinței Naționale a partidului s-au angajat să termine primii pe comună lucrările de întreținere a culturilor prăsitoare. Profesor de limbă și literatură română, director coordonator de școală, GHEORGHE MIRON, din Vorona, e un foarte apreciat (de localnici) activist cultural. Odată cu însușirea noțiunilor de specialitate, profesorul a descoperit adevărata muzicalitate... a limbii române în sala căminului cultural. Aici de mai mulți ani de zile instruiește cu rezultate bune un grup vocal și printre textierii brigăzii artistice de agitație. A prezentat pe scenă, cu artiștii amatori, multe programe aplaudate de spectatori. Cel mai recent succes al său e cel obținut la județ cînd, alături de formația de dansuri clasată pe primul loc, au mai fost promovate pentru un spectacol dedicat marelui eveniment din iulie a.c. — Conferința Națională a P.C.R. — încă două formații artistice : grupul vocal și brigada artistică. Intre timp, entuziastul activist cultural Gheorghe Miron, a venit cu propunerea ca la nivel de comună să fie pregătit un spectacol în aer liber „Slăvit să fii partid iubit". Data prezentării spectacolului e una din duminicile care preced apropiata Conferință Națională a Partidului Comunist Român. Cine din Ștefănești nu l-a cunoscut sau, cel puțin, nu a auzit de CONSTANTIN TIMICIUC ? Credem, fără teamă de a exagera cîtuși de puțin, că nimeni dintre cei ce lucrează efectiv în cooperativa agricolă nu poate să spună că nu-l cunoaște. Ba mai mult, fiecare cooperator, cînd îi amintește de numele lui Timiciuc, „șeful de echipă și președintele comisiei de revizie", e dispus să facă o asemenea caracterizare. E fruntaș în muncă. Nu de puține ori fotografia lui a apărut la panoul de onoare al cooperativei agricole de producție. E cinstit și drept cu fiecare om din echipa pe care o conduce. La el găsești întotdeauna un cuvînt bun, un îndemn, o îndrumare, un sfat înțelept etc. Recent, Constantin Timiciuc s-a găsit în fața unei situații deosebite : un membru cooperator a uitat, dacă se poate spune așa, să mai iasă la lucru pe cîmp. Buruienile de pe parcela uitucului, amenințau cultura, înăbușind-o. Ca la un semnal, șeful de echipă și cu alți membri cooperatori n-au mai stat mult pe gînduri și au scos porumbul din buruian. Omul cu pricina s-a jenat de lecția primită și acum lucrează cot la cot cu ceilalți cooperatori din Ștefănești - sat. Ismail D. Boca, Gheorghe Miron și Constantin Timiciuc, sînt trei oameni, membri de partid, în a căror biografie cotidiană nu am intîlnit nimic deosebit, senzațional. Și de fapt nici nu am dorit să căutăm senzaționalul. Căci ei, eroii noștri, sînt de fapt trei comuniști ca atîția alții, cu biografii simple, dar atît de definitorii pentru oamenii care, în aceste zile, întîmpină Conferința Națională a partidului și cea de-a XXV-a aniversare a Republicii cu eforturi sporite în muncă, cu succese tot mai mari în întrecerea socialistă. VLAD BEJENARU — Trușești, PETRU CONDURACHE — Vorona și CONSTANTIN DARIE — Ștefănești