Clopotul, aprilie-iunie 1972 (Anul 28, nr. 3406-3482)

1972-06-23 / nr. 3476

DECLARAȚIA COMUNĂ adoptată cu prilejul vizitei oficiale în România a șefului statului Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, Alteța Sa Regală prințul Norodom Sianuk (19-22 iunie 1972) (Urmare din pagina I) Șeful statului Cambodgia, Alteța Sa Regală prințul Norodom Sianik, a informat despre evoluția situației din Cambodgia, scoțînd în evidență lupta neabătută și fără compromis dusă de poporul cambodgian și de forțele sale armate populare de eliberare națională, sub conducerea Frontului Unit Național al Cambodgiei și Guvernului Regal de Uniune Națională al Cambodgiei, împotriva agresiunii imperialiștilor americani și împotriva valeților lor, trădătorii de la pentru restaurarea Pnom Penh, suveranității și integrității teritoriale a țării, pentru edificarea unei Cambodgii independente, pașnice, neutre, democrate prospere. El a scos, de asemenea, în relief victoriile strălucite ale poporului cambodgian obținute pe plan militar, politic și diplomatic, în mii doi ani, și, mai ales, ultime cele obținute recent la Pnom Penh și în suburbiile sale, ca și în numeroase provincii, unde 27 de baze și poziții strategice importante, deținute de către mercenarii de la Saigon și trădătorii de la Pnom Penh, au fost în întregime lichidate și controlate de către forțele armate populare de la Swag, Keng, de la Preyveng, de la Kampót și de la Takeo. Toate aceste victorii au permis nouă lărgire a zonelor eliberate, care reprezintă în prezent peste opt zecimi din teritoriul național, cu peste șapte zecimi din populație. In fața amenințării prăbușirii totale grăbite de aceste noi victorii, agresorii imperialiști și trădătorii de la Pnom Penh și-au intensificat febril manevrele politice și diplomatice înșelătoare pentru încerca să dea o aparență de a legalitate regimului fantomă al clicii Lon Nol-Sirik Matak-Son Ngoc Thakh prin „referendum" și mascarada „alegerilor", prin încercarea „soluțiilor de compromis" între Frontul Unit Național al Cambodgiei și trădătorii de la Pnom Penh, prin așa-zisele „conferințe internaționale", printr-o pretinsă reconciliere națională, prin „încetarea pe loc a focului", prin intervenții ale organizațiilor internaționale. Partea cambodgiană a denunțat și respins din nou toate aceste manevre, care nu vizează decît prelungirea și intensificarea războiului de agresiune imperialist în Cambodgia și în Indochina. Procedînd la o trecere în revistă a principalelor evenimente în desfășurare pe arena internațională și analizînd fenomenele majore și dezvoltarea lor, cele două părți au subliniat convingerea lor că tendința dominantă a epocii actuale o constituie consolidarea și influența crescîndă a forțelor păcii, democrației și progresului social. Evoluția pozitivă survenită în raportul de forțe pe plan mondial limitează tot mai mult spațiul de acțiune al forțelor retrograde ale imperialismului, colonialismului și neocolonialismului. Ea favorizează manifestarea tot mai hotărîtă a voinței popoarelor de a-și afirma independența și suveranitatea. Reafirmînd simpatia și solidaritatea militantă a poporului român cu cauza dreaptă a poporului cambodgian, partea română a dat o înaltă apreciere luptei sale eroice și acțiunilor întreprinse de Guvernul Regal de Uniune Națională de sub egida F.U N.C., pentru unirea tuturor forțelor patriotice din Cambodgia în apărarea ființei și libertății naționale, a dreptului imprescriptibil de a dispune de propriile destine, conform voinței și intereselor legitime. România susține ferm R. S. Proclamația în 5 puncte din 23 martie 1970 a Alteței Regale prințul Norodom Sale Sianik, șeful statului Cambodgia, și programul politic al Frontului Unit Național al Cambodgiei. Partea română se pronunță pentru respectarea neabătută a independenței și suveranității Cambodgiei, a neutralității și integrității sale teritoriale — drepturi fundamentale garantate prin Acordurile de la Geneva din 1954 — pentru încetarea intervenției, a celorlalte acte de agresiune ale imperialiștilor împotriva acestei țări. Guvernul și poporul român vor acorda și în viitor sprijinul lor poporului cambodgian pentru victoria cauzei de eliberare națională, pentru realizarea aspirațiilor sale de progres și dreptate socială, de neutralitate și pace și pentru acțiunea și eforturile sale în vederea obținerii recunoașterii Guvernului Regal de Uniune Națională ca singurul și unicul guvern legitim și legal al Cambodgiei. Partea cambodgiană a exprimat și cu acest prilej o vie gratitudine și recunoștiță poporului și guvernului Republicii Socialiste România pentru recunoașterea oficială, de la constituire, a Guvernului Regal de Uniune Națională ca unic reprezentant legal și legitim al Cambodgiei, pentru sprijinirea consecventă a poporului cambodgian în înfăptuirea idealurilor sale de libertate și independență, în lupta armată contra intervenției imperialiste. In același timp, partea cambodgiană a adresat călduroase felicitări pentru realizările importante obținute de poporul român în opera de construcție socialistă a țării, în înfăptuirea obiectivelor trasate de ultimul congres al P.C.R. Cele două părți se pronunță în modul cel mai energic și militează cu fermitate pentru a se pune capăt cît mai grabnic războiului din Vietnam și din întreaga Indochină, pentru încetarea bombardamentelor și anularea măsurilor de escaladare militară luate în ultimul timp de S.U.A., pentru retragerea tuturor trupelor americane și ale aliaților lor din Peninsula Indochineză și asigurarea condițiilor necesare pentru ca popoarele cambodgian, vietnamez și laoțian să-și poată rezolva singure problemele interne, fără nici un amestec din afară. Ele consideră că propunerile Republicii Democrate Vietnam, propunerile în 7 puncte ale Guvernului Revoluționar Provizoriu al Republicii Vietnamului de sud, precum și propunerile Guvernului Regal de Uniune Național al Cambodgiei și ale Frontului Patriotic din Laos reprezintă o bază realistă pentru a se ajunge la o reglementare politică, pașnică, a războiului din Indochina. Pentru soluționarea problemei vietnameze, ele cer reluarea imediată a Conferinței de la Paris. Cele două părți își exprimă convingerea că dreapta caută popoarelor cambodgian, vietnamez și laoțian și lupta lor unită, pe baza Declarației comune a Conferinței la nivel înalt a popoarelor din Indochina, vor triumfa ! Republica Socialistă România este hotărîtă să acorde, ca și pînă acum, întregul său sprijin — material, politic și diplomatic — popoarelor din Indochina, pînă la victoria finală împotriva imperialismului, pentru a-și cuceri dreptul de a hotărî singure asupra propriilor lor destine, asupra dezvoltării lor viitoare, corespunzător intereselor și aspirațiilor lor vitale. Ambele părți sprijină lupta poporului coreean pentru retragerea trupelor americane din Coreea de sud, propunerile guvernului Republicii Populare Democrate Coreene privind realizarea reunificării independente și pașnice a țării. Profund preocupate de situația existentă în prezent în Orientul Apropiat, care amenință în mod primejdios securitatea și pacea internațională, cele două părți s-au pronunțat pentru găsirea unei soluții conform justiției, echității și principiilor, unanim recunoscute, ale dreptului internațional și care să respecte, în mod necesar, drepturile fundamentale ale poporului palestinian. Profund atașate dreptului inalienabil al fiecărui popor la existență liberă și independentă, cele două țări au reafirmat sprijinul lor față de lupta mișcărilor de eliberare națională pentru lichidarea asupririi coloniale, față de eforturile popoarelor din Asia, Africa și America Latină pentru consolidarea independenței lor politice și economice, împotriva dominației imperialiste și a practicilor neocolonialiste, a discriminării rasiale, pentru dreptate socială și un viitor de prosperitate și pace. Cele două părți se pronunță cu hotărîre pentru ca relațiile dintre state să se întemeieze trainic pe principiile independenței și suveranității naționale, egalității depline în drepturi, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc, ale renunțării la forță și la amenințarea cu folosirea forței, pentru lichidarea practicilor imperialiste de dominație și dictat în relațiile internaționale. Ele au subliniat că respectarea neabătută a acestor principii — care capătă o tot mai largă recunoaștere internațională — constituie un imperativ fundamental al lumii de astăzi, o condiție decisivă pentru dezvoltarea ascendentă a societății omenești. Părțile sunt ferm convinse că în prezent soluționarea reală și trainică a marilor probleme cu care este confruntată omenirea impune luarea în considerare a intereselor tuturor popoarelor, fără excepție, reclamă participarea directă și activă la viața internațională, cu drepturi egale, a tuturor statelor lumii —— mari, mijlocii și mici. Cele două părți au subliniat semnificația deosebită pentru triumful luptei antiimperialiste în întreaga lume, pentru cauza păcii și înțelegerii internaționale a eforturilor care se depun în prezent în Europa, îndreptaterea securității și spre întăriexcluderea forței în raporturile interstatale, realizarea destinderii și promovarea largă a colaborării pe continent. Partea cambodgiană a dat, în acest context, o înaltă apreciere activității consecvente desfășurate de Republica Socialistă România, vizînd edificarea unui sistem trainic de securitate în Europa și găsirea mijloacelor acceptabile, pentru toate părțile, în vederea realizării acesteia. Părțile și-au exprimat deosebita satisfacție pentru rezultatele vizitei efectuate în România de Alteța Sa Regală prințul Norodom Sianik, apreciind că discuțiile rodnice purtate cu acest prilej au contribuit la dezvoltarea legăturilor de prietenie și solidaritate dintre poporul român și poporul cambodgian, dintre Partidul Comunist Român și Frontul Unit Național al Cambodgiei. Ele au dat expresie convingerii lor nestrămutate că relațiile dintre Republica Socialistă România și Cambodgia se vor dezvolta continuu, în interesul celor două popoare, al cauzei luptei împotriva imperialismului, al progresului și păcii în lume. Șeful statului Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, Alteța Sa Regală prințul Norodom Sianuk, și Alteța Sa Regală prințesa Monique Sianuk, împreună cu personalitățile oficiale care i-au însoțit, au exprimat președintelui Consiliului de Stat, președintele Consiliului Frontului Unității Național al Socialiste, Secretarul general al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu, și tovarășei Elena Ceaușescu, guvernului și poporului român cele mai sincere mulțumiri pentru primirea caldă și prietenească, pentru ospitalitatea ce le-a fost rezervată în timpul vizitei în Republica Socialistă România. București, 21 iunie 1972 NORODOM SIANU, Șeful Statului Cambodgia, Președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei NICOLAE CEAUȘESCU Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, Secretar General al Partidului Comunist Român VIETNAMUL DE SUD Acțiuni ale forțelor patriotice VIETNAMUL DE SUD 22 (Agerpres). — Forțele armate populare de eliberare națională din regiunea Quang Tri — Thua Thien, din Vietnamul de sud, au interceptat, la 20 iunie, un batalion de infanteriști marini saigonezi, care acționau la 8 km est de localitatea Hai Lang — anunță agenția „Eliberarea". In urma ciocnirii cu forțele patriotice, trupele marionetă au pierdut efectivul a două companii. Paralel cu această acțiune, unități ale forțelor de eliberare au atacat două batalioane saigoneze, în nordul satelor Wan Quy și Hoi Ky Phuong, lichidînd o companie, decimînd alte două companii și capturînd mari cantități de arme și muniții. Luptătorii forțelor patriotice au doborît, de asemenea, cinci avioane, au distrus numeroase poziții de artilerie ale inamicului, 15 tunuri de mare calibru, precum și un depozit de muniții. R. D. VIEtNAM Numărul avioanelor americane doborîte de forțele patriotice se ridică la 3665 HANOI 22 (Agerpres). Agenția VNA anunță că forțele armate populare din provinciile Vinh Phu și Ha Ban din R.D. Vietnam au doborît, miercuri, două avioane americane de tipul F - 4 și au capturat echipajele acestora. Alte două avioane americane au fost doborîte, săptămâna trecută, în provinciile Ha Tinh și Nghe An, ceea ce ridică la 3 665 numărul total al avioanelor americane doborîte în R.D. Vietnam — precizează agenția VNA. rA\\\\w\\^v^\v^\\\\\^^^ Întîlnire între delegațiile P.C.U.S. și P.C. din India MOSCOVA 22 (Agerpres). Agenția TASS anunță că la 21 iunie a avut loc, la sediul C.C. al P.C.U.S., o întîlnire între delegațiile P.C.U.S. și PC. din India, conduse de Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., și S.A. Dange, președintele Consiliului Național al P.C.R. Delegațiile au făcut un schimb de păreri privind activitatea celor două partide, problemele mișcării comuniste internaționale și ale mișcării naționale de eliberare, precum și chestiuni de interes reciproc. de Consiliul securitate al O.N.U. condamnă pirateria aeriană NAȚIUNILE UNITE 22 (Agerpres). La 20 iunie, Consiliul de Securitate a adoptat prin consens, după cum s-a anunțat, o declarație generală care condamnă pirateria aeriană și cheamă statele să ia măsuri pentru a o combate. In textul declarației, care a fost dat publicității la Națiunile Unite, se arată printre altele : „Membrii Consiliului de Securitate sunt serios preocupați de amenințarea care planează asupra vieții călătorilor și membrilor echipajelor, in urma deturnărilor de avioane și a altor acte de ingerință ilicită în aviația civilă internațională. Consiliul de Securitate cheamă toate statele să intensifice activitățile și măsurile de colaborare internațională în acest domeniu, conform obligațiilor care decurg din Cartă pentru a asigura maximum de securitate aviației civile internaționale“. Sesiunea a V-a a Comisiei mixte guvernamentale de colaborare economică între R.S. România și R.D. Germană BERLIN. Mihai Marinescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, președintele părții române în comisia mixtă guvernamentală de colaborare economică între România și R. D. Germană, care se află la Berlin cu prilejul sesiunii comisiei mixte, a fost primit, la 22 iunie, de președintele Consiliului de Miniștri al R.D. Germane, Willi Stoph. In cursul convorbirii care a avut loc cu acest prilej, desfășurate într-o atmosferă caldă, prietenească, au fost abtor-Intre 19 și 22 iunie 1972 au avut loc în R.D. Germană lucrările sesiunii a V-a a Comisiei mixte guvernamentale de colaborare economică intre Republica Socialistă România și Republica Democrată Germană. In cadrul lucrărilor sesiunii s-au examinat și convenit măsuri pentru dezvoltarea și adîncirea în continuare a relațiilor de colaborare și cooperare economică și tehnicoștiințifică dintre cele două țări în spiritul rezultatelor convorbirilor oficiale dintre delegațiile de partid și de stat ale Republicii Socialiste România și Republicii Democrate Germane, care au avut loc la București în luna mai a.c. date probleme ale dezvoltării colaborării și cooperării între cele două țări. La întîlnire au participat vicepreședintele Consiliului de Miniștri al R. D. Germane, Kurt Fichtner, președintele părții R.D. Germane în Comisia mixtă, alte personalități ale vieții economice din R.D.G., precum și ambasadorul țării noastre in R D.G., Vasile Vlad. In aceeași zi, la sediul Consiliului de Miniștri al R.D.G a fost semnat protocolul privind sesiunea Comisiei mixte. Aceste măsuri se referă la cooperarea în producție în domenii de interes reciproc, îndeosebi în construcții de mașini, construcții navale, electrotehnică și electronică, metalurgie, chimie. Cele două părți din comisie au apreciat că măsurile convenite vor contribui la înfăptuirea — în cadrul colaborării dintre România și R. D. Germană, a programului complex, al adîncirii și perfecționării în continuare a colaborării și dezvoltării integrării economice socialiste a țărilor membre ale CAER. Lucrările s-au desfășurat într-o atmosferă de prietenie și înțelegere reciprocă. ★ întrevedere Gustav Husak — Fidel Castro PRAGA 22 (Agerpres). La 22 iunie, Gustav Husak, secretar general al C. C al P. C. din Cehoslovacia, și Lubomir Strougal președintele guvernului cehoslovac, au avut o întrevedere cu Fidel Castro, prim - secretar al C. C. al P.C. din Cuba, președintele Guvernului Revoluționar. In aceeași zi, înaltului oaspete din Cuba i-a fost conferit Ordinul „Leul Alb“ clasa I și i s-a decernat titlul de doctor Honoris Causa al Universității Caroline din Praga. PANAMA. In fotografie : O vedere a Canalului Panama -wwwwwwwwwvwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwy I \ CAMBODGIA ^ ^ \ Consfătuirea intelectualilor patrioți din Pnom Penhe neralizate împotriva regimului marionetă, pentru deplina eliberare a patriei khmere. Intr-o rezoluție adoptată la încheierea consfătuirii se exprimă sprijinul ferm față de F U.N.C. și G.R.U.N.K., precum și față de lupta eroică împotriva regimului antipopular și antinațional al lui Lon Nol, dusă de forțele patriotice din capitala cambodgiană, în rîndurile cărora intră muncitori, studenți, funcționari, reprezentanți ai clerului budist. Rezoluția exprimă, de asemenea, hotărîrea de a contribui la întărirea poziției de independență și suveranitate a Cambodgiei, voința neabătută a poporului khmer de a continua lupta fără a da înapoi, fără compromisuri sau negocieri. ^ uiuuai x tei vir-u- ver- lu.ului u a uiiit-a uictidivcie-- *• y CAMBODGIA 22 (Agerpres). Agenția Khmeră de Informații relatează că, într-una din zonele eliberate ale Cambodgiei, a avut loc o consfătuire a intelectualilor patrioți din Pnom Penh, organizată sub auspiciile Comitetului din Pnom Penh al Frontului Unit Național al Cambodgiei. Participanții la consfătuire, ale cărei lucrări s-au desfășurat sub conducerea lui Hou Yuon, ministrul de interne, pentru reforme comunale și al cooperației în Guvernul Regal de Uniune Națională al Cambodgiei, au examinat situația pe plan intern, precum și ecoul internațional al evenimentelor din Cambodgia și au dezbătut modalitățile de lansare a unei ofensive de t \ ROMA 22 (Agerpres). Direcțiunea Partidului socialist democratic a hotărît, miercuri seara, să participe alături de Partidul democrat - creștin și cel liberal la un viitor guvern de coaliție. Aceasta decizie, se apreciază în cercurile politice italiene, ar putea pune capăt situației confuze în care se află premierul desemnat Giulio Andreotti, permițîndu-i să treacă la formarea noului cabinet tripartit. Se așteaptă ca Andreotti să anunțe componența guvernului său pînă la sfîrșitul sâptămînii în curs. Coaliția de centru, preconizată de Partidul democrat - creștin după refuzul socialiștilor de a se alătura liberalilor în cabinet, deține o majoritate redusă în Parlament, deși se bucură de sprijinul exterior al Partidului republican, care, după cum se știe, s-a abținut de a participa la această formație guvernamentală. In Senat, majoritatea coaliției se reduce doar la nouă mandate. mmm m mmm ITALIA DIRECȚIUNEA PARTIDULUI SOCIALIST DEMOCRATIC a hotărît să participe alături de Partidul democrat-creștin și cel liberal la un viitor guvern de coaliție LA HELSINKI Conferința miniștrilor culturii din Europa HELSINKI 22 (Agerpres). —. La Helsinki continuă conferința miniștrilor culturii din Europa, organizată sub egida UNESCO. Paralel cu dezbaterea generală, în cadrul plenarei, a problemelor legate de politicile culturale ale țărilor europene, de accesul și participarea maselor la cultură și de cooperarea internațională în acest domeniu, și-au început activitatea și comisiile de lucru. In comisia întîi, care examinează problema mijloacelor de difuzare a culturii, delegatul român, Ion Dodu Bălan, a subliniat, în intervenția sa, necesitatea ca guvernele să acorde o atenție sporită difuzării culturii prin mijloacele moderne de comunicare care să se împletească armonios cu cele tradiționale. In comisia a treia, care se ocupă de politica mijloacelor de cercetare a fenomenului cultural, delegatul român Vasile Ileasa a subliniat necesitatea creșterii calității informațiilor și a statisticilor culturale, pentru elaborarea de studii comparative privind realizările statelor în domeniul culturii. Conferința a hotărît constituirea a două comisii de redactare a proiectelor de recomandări prezentate de delegațiile participante. România a fost aleasă și în aceste două organe de lucru. BEIRUT. Președintele Comitetului Executiv al Organizației pentru eliberarea Palestinei, Yasser Arafat, a avut o întrevedere cu Saed Salam, primul ministru al Libanului, informează agenția France Presse. A fost examinată, cu această ocazie, situația creată de atacul lansat de aviația, artileria și forțele terestre israeliene asupra unor sate libaneze și a bazelor organizațiilor palestiniene de rezistență, situate pe teritoriul libanez, menționează agenția France Presse. MONTEVIDEO. La chemarea Convenției Naționale a oamenilor muncii din Uruguay, zeci de mii de cetățeni au participat la o demonstrație organizată în capitala țării, Montevideo, cerînd îmbunătățirea condițiilor lor de viață. In fruntea coloanelor de demonstranți s-au aflat liderii sindicatelor și ai organizației „Frente Amplio". LONDRA. In intenția de a reduce presiunile la care este supusă în prezent lira sterlină, Banca Angliei a anunțat majorarea taxei sale de scont, de la 5 la 6 la sută. Măsura, apreciază agenția Associated Press, este destinată, pe de o parte, să facă mai atractivă menținerea capitalurilor străine în Marea Britanie. Și, pe de alta, să reducă anumite cheltuieli interne, prin „scumpirea" creditelor. PARIS. Un elicopter francez de tipul „Lama“, atingând altitudinea de 12 440 metri, « Pe scurt»Pe scurt • Pe scurt > Pe scurt»Pe scut GENEVA. La Geneva a avut loc joi o nouă ședință a Comitetului pentru dezarmare. Au luat cuvîntul reprezentanții Japoniei și Canadei, Masahiro Nisidori și George Ignatieff, care au expus punctul de vedere al țărilor lor cu privire la problemele experiențelor nucleare. doborît vechiul record mondial de 10 984 metri, stabilit, în anul 1958, de către un aparat de tipul „Alouette E“. Zborul a durat în total 45 de minute, din care 25 au fost afectate urcării. La înălțimea maximă, pilotul și aparatul au avut de înfruntat o temperatură de minus 60 grade Cel WASHINGTON. Uraganul „Agnes“ a continuat marți și miercuri să facă noi victime și importante pagube materiale de-a lungul coastei atlantice a Statelor Unite. Un prim bilanț transmis de agențiile internaționale de presă relevă că, în ultimele 48 de ore, s-au înregistrat 11 morți sau dispăruți, sute de răniți, mii de persoane rămînînd fără adăpost. SiUS. BUJUMBURA. Comandantul șef al forțelor armate ale Republicii Burundi, Thomas Ndabemeye, a declarat că pe întreg, teritoriul țării a fost restabilit calmul, după tentativa eșuată, de lovitură de stat a elementelor regaliste. Ndabemeye a adresat concetățenilor săi chemarea de a apăra unitatea națională. i \ i y Y REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA i Botoșani, Calea Națională nr 261, telefoane I redactor fel •» 11328 j redactor țef adjunct stat — 11106 1 secțiile informații și scrisori — 11217) administrația — 11725, 12075 ) secretariatul de redacție — 12372 ) secțiile economică și cultură - 12487 i secțiile viață de partid și construcții de tiparul ( Tipografia Botoșani, telefon 12290.)