Clopotul, iulie-septembrie 1973 (Anul 29, nr. 3881-3958)

1973-07-01 / nr. 3881

* în avans Lotul Botoșani al Șantierului de construcții - montaj din cadrul I.R.E. Suceava a terminat, cu mai mult de lună înainte față de termenul stabilit prin contract, lucrările la racordul de 20 Kw și postul de transformare la complexul de vaci pentru lapte Huțani. Aceste lucrări fiind recepționate, astăzi urmează a fi puse sub tensiune. Se evidențiază întreaga echipă condusă de electricianul Vasile Picioc, rezultate mai bune înregistrînd muncitorii Ion Mereuță și Nicolae Gorbănescu. Alte lucrări în avans față de plan sunt : modernizarea rețelei electrice de pe bulevardul V. I. Lenin din Botoșani, modernizarea rețelei electrice din satele Roma și Mîndrești—Vlădeni. • ÎNTREPRINDEREA JUDEȚEANĂ DE INDUSTRIE LOCALĂ încheierea primului semestru al acestui an consemnează în contul realizărilor colectivului de muncă de aici o depășire a producției globale cu 1,5 milioane lei In intîmpinarea celei de-a 23-a aniversări a eliberării patriei și a producției marfă — cu 379 mii lei. Sînt secții de producție care s-au înscris cu însemnate procente de depășire a planului : secția de exploatare a turbei Lozna — ■cu 28,2 la sută , atelierul sticlă-olărie — cu 8,3 la sută, secția turnătorie fontă — cu 3,8 la sută. Peste plan, au fost livrate la fondul pieței sau diverșilor beneficiari 10 tone piese turnate din fontă, peste 120 tone pîine și peste 450 tone făină de grîu și porumb. Printre evidențiații întrecerii socialiste se află Dumitru Curmei, Mihai Curmei, Constantin Burlacu, Teodor Pașalâc, Ana Iordăchescu și mulți alții. * EXPLOATAREA MINIERĂ MIORCANI Colectivul de muncă de aici s-a străduit să ridice la cote maxime realizările în întrecere, reușind să îndeplinească planul pe cele două trimestre cu 10 zile mai devreme. Aceiași oameni harnici se mențin constant în fruntea tuturor lucrătorilor : Emil Ignat, Gheorghe Moroșanu, Nicolae Urigiuc, Dumitru Moldoveanu. A August ^ 1 HB É 1944 - 1§73j K——sm Ritm intens de lucru pe șantierul cantinei noului liceu industrial din Botoșani Întreținerea culturilor (Urmare din pagina I) întreținerea culturilor de sfeclă de zahăr și porumb, existînd încă și la această dată mari suprafețe puternic îmburuienite. Astfel de situații se întîlnesc la Lunca , Botoșani, Răuseni, Todireni, Curtești, Nicșeni, Stăuceni, Corni, Vorona, Poiana, Tudora, Brehuești,, Cîndești, Podeni și în alte părți. . La cultura sfeclei de zahăr, atragem atenția în mod deosebit, sub acest aspect, conducerilor cooperativelor agricole din Mlenăuți, Pleșani, Măculești și Saucenița,... unde se găsesc întinse suprafețe care pot fi compromise de invazia buruianului dacă nu se iau măsuri urgente de întreținere. Mari rămîneri în urmă la întreținere se semnalează și la porumb. In timp ce în 127 de unități cooperatiste a început prașila a II-a, la Costești, Vlădeni și Vîrfu Cîmpului nu s-a terminat nici prașila I. Grăbind lucrările de întreținere la aceste două principale culturi, nu trebuie pierdut din vedere că unele probleme din acest punct de vedere se' ridică'și floareasoarelui. La data amintită, doar 48 de unități terminaseră prașila a II-a. Cele mai mari suprafețe de prășit există la Săveni, Vlăsinești, Vorniceni, Hudești, Alba, Lișna, Havîrna, Mileanca, Ibănești, Hănești, Cernești, Prăjeni, Gorbănești, Lunca , Botoșani, Cristești, Curtești, Stăuceni, Leorda, Brăești, Broscăuți, Corlăteni, Dimăcheni și Podeni. Alarmant este faptul că la cooperativa agricolă din Costești prașila a II-a la floarea - soarelui nici n-a început. Nu este pentru prima dată cînd atragem atenția asupra modului defectuos de organizare a muncii în unitățile rămase în urmă la întreținerea culturilor.. Cu toate,acestea, măsurile întîrzie. De ce ? radio LUNI 2 IULIE 5.00 Buletin de știri. 5.05 Melodii în zori de zi. 5.20 Dragi mi-s cîntecul și jocul. 5.40 Jurnal agrar. 5.50 Muzică ușoară. 6.00 — 8.08 Radioprogramul dimineții. 8.08 Matineu muzical — uverturi la opere. 8.25 Moment poetic. 8.30 La microfon, melodia preferată. 9.00 Buletin de știri. 9.30 Revista literară radio. 10.00 Buletin de știri. 10.05 Popas folcloric pe plaiuri sucevene. 10.30 Inșirte mărgărite. 11.00 Buletin de știri. 11.15 Știința și practica agricolă. 11.30 Medalion coral Ion Vidu. 12.00 Discul zilei — Eddy Mitchell. 12.15 Recital de operă. 12.30 întîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13.00 Radiojurnal. 13.15 Avanpremieră cotidiană. 13.30 Concert de prînz. 14.00 Compozitorul săptămînii — Leos Janacek. 14.30 Te apăr, te laud, te cint — emisiune muzicală pentru ostași. 15.00 Buletin de știri. 15.05 Viața economică. 15.20 Muzică de estradă. 16.00 Radiojurnal. 16.15 Recital de vioară — Constantin Bobescu. 16.30 Știința la zi. 16.35 Melodii de Liviu Ionescu și Vasile V. Vasilache. 17.40 Soliști de muzică populară. 18.00 Orele serii. 20.00 Melodii din filme. 20.13 Teatru radiofonic. 22.00 Radiojurnal. 22.30 Concert de seară. 24.00 Buletin de știri. 0.03 — 5.00 Estrada nocturnă. LUNI 2 IULIE 6.00 Buletin de știri. 6.15 Actualitatea în agricultură. 7.00 Radiojurnal. 7.45 Cîntare României socialiste. 8.00 închiderea emisiunii. 17.00 Cotidian sonor. 18.30 de teme economice. 18.40 Cîntecul care mi-e drag. 19.15 „Cîntec despre neam și țară". 19.30 Pe portativul undelor, melodia preferată. 20.00 Orizont cultural. 20.15 Cîntece populare românești. 20.30 Prietenii muzicii. 21.15 Revista melodiilor u reluate. 22.00 Radiojurnal. 23.00 închiderea emisiunii. Fabrica de confecții Botoșani. Consultările aduc acestui harnic colectiv avantaje materializate în economii de materie primă și produse de cea mai bună calitate Fotografia : TRAIAN APETREI De Ziua Învățătorului Sărbătorirea Zilei învățătorului, pentru cadrele didactice din municipiu, s-a desfășurat, cu o largă participare, în aula Liceului „A. T. Laurian“ Botoșani. Adunarea a fost deschisă de tovarășul Petre Ceguș, prim - vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular municipal. Tovarășul Mihai Matei, inspector școlar general, a prezentat rezultatele activității didactice, conturînd, în lumina hotărîrilor plenarei C.C. al P.C.R. din iunie a.c., sarcinile de viitor ale școlii. Au urmat cuvinte de salut, rostite de către tovarășa Virginia Dragomir, președinta Organizației municipale de pionieri, Ilie Iftode, prim - secretar al Comitetului municipal U.T.C., Nicolae Pasăre, directorul fabricii de confecții. In încheiere, tovarășul Ioan Coman, secretar al Comitetului municipal de partid, a felicitat cadrele didactice pentru succesele obținute, arătînd, totodată, sarcinile mari pe care partidul le ridică în fața lucrătorilor din învățămînt. Fe léri, în comunele și orașele județului nostru, au avut loc manifestările ocazionate de sărbătorirea Zilei învățătorului, la care au luat parte reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, delegați din partea județului, cadre didactice. In cadrul manifestărilor, conducătorii de școli au făcut un bilanț al realizărilor din domeniul activității școlare, după care au luat cuvîntul, pentru a-i felicita pe sărbătoriți, reprezentanți ai organizației de tineret, ai unităților economice patronate pe linie de pregătirea tehnico - productivă, tentanți ai precum , și reprecomitetelor de părinți. Alegerile parțiale de deputați în Consiliul popular județean în ziua de 29 iulie a.c., în trei circumscripții electorale județene vor avea loc alegeri pentru desemnarea de deputați în Consiliul popular județean, în vederea alegerilor, în cele trei electorale, circumscripții din Frontului Unității partea Socialiste și-au depus candidatura tovarășii : Petre Duminică, primsecretar al Comitetului județean de partid, președintele comitetului executiv al Consiliului popular județean, în circumscripția nr. 171 — Bucecea ; Petru Coguș, prim - vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular municipal, în circumscripția electorală nr. 15 — Botoșani și Marin Corneliu, directoruluii județene întreprindede gospodărie comunală și locativă Botoșani, în circumscripția electorală nr. 183 — Corlăteni. DUMINICAL I0L1 8.00 Bună dimineața. 8.30 Cravatele roșii. 9.25 Film serial Slaktari. 9.50 Viața satului. 11.00 Emisiune în limba maghiară. 12.30 De strajă patriei. ALBUM DUMINICAL LA BACĂU 13.00 Stele de argint... muzică ușoară interpretată de Gheorghe Ciobanu, Rozina Camboș și Constantin Nadoleanu. 13.15 Trio Ra - Ta - Ta în scurt popas la Bacău. 13.30 Călătorie muzicală cu Olimpia Pannu. 13.45 Puncte, puncte... luminoase. 14.18 Teatrul de copii din Bacău numără 10 ani... unii dintre actorii lui au mai puțin. 15.00 La școala măiestriei fotbalistice — 100 de elevi și 100 de mingi în teleobiectiv. 16.40 Film serial pentru tineret. Tunelul timpului. 17.30 Cîntare patriei. Concurs coral interjudețean. 19.05 1001 de seri. 19.15 Telejurnal. 19.30 Vizita președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Nicolae Ceaușescu în R. F. Germania. Reportaj filmat. 20.10 Finala „Cupei României“ la fotbal. 22.00 Itinerar canadian. 22.15 Telejurnal. 22.25 Frumoasele vacanțe. Gala lunii — iunie. CLOPOTUL • PAGINA 3 Botoșani - export Concentrarea și specializarea producției Progresul realizat de agricultura județului Botoșani, experiența de care dispune o bună parte a cooperativelor agricole de producție, ca și valorificarea concluziilor îzvorîte din lucrările consfătuirii pe țară a cultivatorilor de plante medicinale și aromatice, organizată în februarie a.c., la Botoșani, permit o activitate economică tot mai rodnică din partea Întreprinderii de plante medicinale Botoșani. Pentru a afla care sunt perspectivele intensificării vrărilor pe piața externă șiplantelor medicinale în condiții de eficiență sporită, atît pentru producătorul nemijlocit, cit și pentru ansamblul economiei naționale, ne-am adresat specialistului cu experiență în acest domeniu, ing. Mihai Bucșă care se afirmă ca o autoritate în materie. Red. : Față de posibilitățile recunoscute pentru dezvoltarea activității de producere a plantelor medicinale, ce credeți că trebuie întreprins pentru a valorifica la export mai mult și mai bine aceste plante ? M. Bucșă: Țin să arăt că se cunoșteau și pînă acum aceste posibilități, dar în ultimul timp este evident interesul acordat și sprijinul ce-l primește întreprinderea noastră din partea organului județean de partid și, spre deosebire de anii din urmă, din partea Direcției generale județene a agriculturii, industriei alimentare și apelor. Consiliile de conducere, specialiștii din agricultura cooperatistă a județului îmbrățișează cu căldură propunerile noastre de a cultiva o suprafață mai mare cu plante medicinale, aromatice sau asimilate acestora, întrucît cooperativele agricole de producție obțin venituri mari din cultivarea acestor plante. Noi pornim de la faptul că se cere un volum mereu în creștere de diferite plante — în țară și în afara ei — dată fiind orientarea tot mai pronunțată a industriei chimico - farmaceutice spre folosirea acestor plante ca materie primă. Ce trebuie făcut însă ? In mod hotărît și bine gîndit, trebuie trecut la concentrarea cultivării plantelor medicinale în cadrul unor ferme specializate în unitățile cu tradiție în acest sector, fapt ce va permite aplicarea întregului complex de măsuri agrotehnice sortiment solicitate de fiecare în parte d• factor determinant în obținerea unor producții mari la hectar. Efectul irigațiilor este totuși covîrșitor aici; în același timp, sortimente ca nalba de cîmp, galbenele, degețelul roșu pot fi cultivate cu eficiență maximă pe suprafețe mici, în care scop se pretează foarte bine și avantajos loturile în folosința personală a Interviu cu tovarășul ing. M. BUCȘA, directorul întreprinderii de plante medicinale Botoșani țăranilor cooperatori, ca și loturile școlare, înființarea unor plantații masive de măcieș pe terenurile supuse erodării, cultivarea cu mușețel a terenurilor sărăturoase vor asigura un mare disponibil la export pentru aceste produse care au solicitări în cantitate nelimitată și un aport valutar considerabil. Cu forțe proprii sau în colaborare, am realizat o mașină mobilă reușită pentru spălat rădăcinile de valeriană, ca și un agregat complex pentru inocularea și recoltarea mecanică a cornului secării, utilaje care au avantaje economice deosebite pe linia economisirii de forță de muncă. Ne preocupăm de realizarea unei mașini de recoltat rădăcinile de valeriană. Mecanizarea culturii plantelor medicinale are deci un mare viitor în privința sporirii producției acestor plante. Red. : Cum și cu ce sorți de reușită vedeți dezvoltarea activității de semiindustrializare și de industrializare a plantelor medicinale în județul Botoșani ? M. Bucșă . Avem, de acum o experiență. U.M.A.I.A. Botoșani ne-a ajutat să realizăm un utilaj simplu pentru deshidratarea unei game largi de produse din plante medicinale. Bateriile de uscătoare se află în montaj la depozitele de prelucrare. Vom putea conserva produsele din plante medicinale pe o perioadă îndelungată și deci se va putea interveni și la export în momentele conjuncturale cele mai favorabile. Conservarea va păstra aproape intacte principiile active din aceste plante. Am mai înființat o secție de droguri preambalate (plante tăiate și uscate, în stare de folosință) pentru a satisface și cerințele populației pentru diverse ceaiuri cu acțiune terapeutică. ciem aspectele practice Stuate înființării unei secții de băuturi răcoritoare, preparate pe bază de plante medicinale. Apreciem destul de oportună construirea unei fabrici — la Botoșani — în scopul extragerii de alcaloizi din capsule de mac, întinderea activității întreprinderii noastre pe teritoriul a șase județe ar justifica singură această măsură, întrucît contribuim cu 70 la sută din producția acestui produs la nivelul țării. Prelucrarea superioară a acestor alcaloizi ar urma să se facă în cadrul noilor capacități de fabricare a medicamentelor din zona Iași. Avantajele concentrării producției, ale creării unei industrii integrate a medicamentelor sunt de necontestat astăzi. Red. : In acest caz ce perspective are întreprinderea de plante medicinale pentru dezvoltarea activității sale, inclusiv pe planul exportului ? M. Bucșă : Dinamica de pînă acum a producției întreprinderii, noile resurse ce se conturează în raza celorlalte cinci județe (în afara Botoșanilor) ne determină să fim optimiști în aprecierea spectivelor de dezvoltare peractivității economice a unităații noastre. Poate că ar fi mai bine să ne ocupăm exclusiv de plante medicinale, muncă pe care s-o facem tot mai bine, mai cu folos. Sunt plante la cultura cărora s-a renunțat, dar care — prin conținutul lor in substanțe vindecătoare — ar rezolva mai ales problemele de perspectivă ale sănătății poporului, ar veni în intîmpinarea cerințelor pieței externe. Intr-un cuvînt, avem reale șanse pentru a fi și mai de folos oamenilor țării noastre, ca și oamenilor de pretutindeni. In realizarea acestor deziderate, sunt sigur că vom primi întreg sprijinul CENTROCOOP, al M.A.I.R.A. și mai ales al organelor de partid. Interviu consemnat de IOAN HARIGA SPORT - SPORT S-a încheiat campionatul județean de fotbal încheiat cea de-a IV-a țeande a campionatului judefotbal. Rezultatele din actualul campionat au plasat pe primul loc, pe Constructorul Botoșani. O scurtă privire asupra clasamentului comportare a liderului in acest campionat. Dar nu putem trece cu vederea și comportarea bună a echipelor Victoria P.T.T.R., Unirea și Siretul. Echipa Constructorul Botoșani a avut următorul lot : Banca Romică, portar, Mighiu Dan, fundaș, Aurel, fundaș, Floarea Cîșlaru Constantin, fundaș, Ursu Marcel, fundaș, Cotopolos Socrate, mijlocaș, Daniliuc Corneliu, înaintaș, Ursu Aurel, înaintaș, Nițescu Ionel, mijlocaș, Doică Laurențiu, înaintaș, Mohse Gh., înaintaș, Chiriac Gh., fundaș. Din cele 26 de jocuri susținute a cîștigat 24, un meci l-a terminat la egalitate și unul l-a pierdut prin forfest. A înscris 97 de goluri primind doar 23, acumulînd 49 de puncte din cele 52 posibile. Conform noului sistem de organizare a campionatului național de fotbal, Constructorul Botoșani va activa în viitorul campionat alături de Textila și Cristalul în divizia C, la care concură și Victoria P.T.T.R., probabil printr-un meci de baraj. Acest lucru va fi hotărît de către Federația română de fotbal. TH. UNGUREANU 1. Constructorul Botoșani 2. Victoria P.T.T.R. Botoșani 3. Unirea Săveni 4. Siretul Bucecea 5. U.J.C.C. Botoșani 6. Energia Botoșani 7. Gloria - Frumușica 8. Sănătatea Darabani 9. Sportivul Trușești 10. Sănătatea Botoșani 11. Viitorul Săveni 12. Rapid Ungureni 13. Flamura roșie Botoșani 14. Progresul Ștefănești Familia îndurerată anunță încetarea din viață a scumpului lor avocat Lupu Rotman, înhumarea va avea loc duminică, ora 11, la cimitirul evreiesc. Cortegiul funerar va porni din str. Marehian, bloc S 8. Mica publicitate Vînd căsuță (cu chiriași pensionari) și grădină. Str. Tomis 12. * Vînd urgent apartament mare, liber. Botoșani, Pușchin 1. Vizitarea, zilnică. # La intrarea în orașul Săveni au început lucrările de construcție a unui nou pod