Constructorul, iunie 1951 (Anul 3, nr. 73-77)

1951-06-02 / nr. 73

PROtEIXmI DIN TOATE TARIFE.’ UNITI-VAT Pentru o largă extindere a metodelor Nina Nazarova și Duvanov oamenii muncii din țara noastră conduși de Partid și mobilizați de sindicate, muncesc cu avânt sporit în cadrul întrecerii socialiste ce se desfășoară sub lozinca îndeplinirii în 11 luni a planului pe 1951 și a realizării de cât mai multe economii. Rezultatele obținute în cinstea celei de a 30-a aniversări a Partidului, au însuflețit și mai mult clasa muncitoare, făcând-o să transforme succesele obținute până acum, în puncte de plecare .Dre noi victorii, care vor contribui din plin la construirea bazei economice a socialismului în țara noastră, la apărarea păcii. Inițiativa patriotică a muncitorilor fruntași de la uzinele „23 August” de a îndeplini până la 15 Iunie planul pe semestru I, a fost primită cu mult entuziasm de muncitorii și tehnicienii din industria construcțiilor și materialelor de construcții. Nenumărate colective de muncă din fabricile de materiale de construcții și de pe șantiere s-au alăturat acestei inițiative, conștienți că îndeplinirea înainte de termen a planului pe primul semestru deplinirii creiază premizele necesare în planului anual în 11 luni și chiar mai devreme așa cum s’au angajat în fața Partidului. Pentru a realiza planul în 11 luni, pentru a obține cât mai multe economii, în fiecare întreprindere și șantier, se introduc pe scară tot mai largă metode noi de muncă, metodele sovietice. Introducerea metodelor sovietice a ridicat întrecerea socialistă la un nivel superior, făcând ca muncitorii să-și însușească o calificare superioară, să stăpânească mai temeinic tehnica. In acelaș timp conducerile întreprinderilor au luat o serie de măsuri, asigurând muncitorilor condițiile organizatorice necesare pentru buna desfășurare a întrecerii și aplicării metodelor înaintate sovietice de muncă, care au dus în mod nemijlocit la creșterea continuă a producției și productivității, la îmbunătățirea calității produselor și la realizarea de economii, atât de necesare acumulărilor socialiste. O nouă metodă sovietică primită cu mult entuziasm de muncitorii din sectorul ciment, este preluarea în păstrare socialistă a mașinilor, metodă inițiată în U.R.S.S. de stahanovista Nina Nazarova, laureată a premiului Stalin, de la uzina de automobile, din Ural. Prin introducerea acestei metode se întărește și mai mult răspunderea personală față de mașină, față de calitatea lucrului, se asigură prelungirea vieții mașinii. După metoda Ninei Nazarova, lucrătorul sau echipa respectivă preia cu proces verbal în păstrare socialistă agregatul la care lucrează luându-și angajamentul de a-l îngriji cât mai bine, de a-i prelungi timpul între două reparații, de a evita întreruperea funcționării mașinii, prin opriri neplanificate, de a depăși indicii de utilizare ai agregatului, de a da produse de bună calitate și de a economisi cât mai multe materiale. Astfel de angajamente socialiste care dovedesc grija și răspunderea de bunul obștesc, au fost încheiate în majoritatea fabricilor noastre de ciment De pildă la fabrica de ciment Temelia-Orașul Stalin arzătorii și-au luat angajamentul de a prelungi viața cuptoarelor cu 12 zile peste timpul planificat, iar morarii s’au angajat să prelungească printr’o nouă îngrijire timpul de funcționare al morilor dela 295 zile planificate la 307 zile , la fabrica Ideal- Cernavodă, tov. Dumitru Neagu a preluat în păstrare socialistă excavatorul de argilă, luându-și angajamentul prin contractul încheiat, să mărească durata de funcționare a acestui agregat cu încă 60 de zile peste timpul planificat. Acei care au preluat agregatul în păstrare socialistă, au constatat din proprie experiență că lucrând la o mașină îngrijită, bine pusă la punct, obțin o producție mărită, de bună calitate, economisind și importante cantități de materiale. La fabrica de ciment „Stânca” Brăila au fost luate angajamente de păstrare socialistă la principalele agregate : mori brute, cuptoare, mori de ciment, concasoare și uscătoare. Și primele realizări nu au întârziat să apară. Tovarășii Grasu Gh., Mustață Petre și N. Neagu, de la cuptoare și-au depășit angajamentul cu 528 ore, cuptorul funcționând și în prezent. La fel morarii de la morile brute au prelungit durata de funcționare cu 264 ore, iar cei de la morile de ciment cu 504 ore. Aceste exemple grăitoare dovedesc pe deplin că acolo unde s’a introdus metoda Ninei Nazarova rezultatele sunt din cele mai bune: se desvoltă atitudinea socialistă față de muncă a muncitorilor și tehnicienilor, cresc indicii de utilizare a mașinilor. O altă caracteristică a metodelor sovietice de muncă este ridicarea nivelului tehnic al producției. In sectorul de cărămizi și țigle aceasta se poate realiza prin aplicarea metodei stahanovistului P. Duvanov, de așezare și ardere a cărămizilor, pe care muncitorii și tehnicienii din acest sector au început să o aplice cu succes. Această minunată metodă a stahanovistului Duvanov a fost aplicată pentru prima oară în țara noastră la fabrica de cărămizi „Ceramica”-Colentina, unde cu tot timpul nefavorabil, a dat rezultate din cele mai bune scurtându-se ciclul de ardere de la 7 zile la 5 zile și economisindu-se în acelaș timp 30 kg. cărbuni la fiecare mie bucăți cărămizi. Pentru extinderea acestei metode, Uniunea Constructori împreună cu Ministerul Construcțiilor și Industriei Materialelor de Construcții, au organizat demonstrații practice într’o serie de fabrici de cărămizi și țigle din țară unde tov. Vasiliu Constantin, fruntaș în producție de la fabrica de cărămizi „Ceramica” Colentina, care a aplicat pentru prima oară metoda Duvanov, a arătat în mod practic cum se aplică această metodă. Roadele acestor demonstrații nu au întârziat să apară. Până acum fabricile de cărămizi din București, Ploești, Târlungeni și multe altele au început să aplice cu succes această metodă. La fabrica de cărămizi „1 Mai” din Ploești, prin aplicarea metodei Duranov ciclul de ardere a scăzut de la 8 zile la 6 zile, viteza de înaintare de la 8 m. în 24 ore a crescut la 10 metri, iar numărul camerelor arse a crescut dela 2 la 2 jumătate, arzându-se în 24 ore 25.000 cărămizi în loc de 21.000 cât se ardea după metoda veche. Primele rezultate obținute dovedesc pe deplin imensele posibilități ce se deschid creșterii producției și productivității muncii prin aplicarea tot mai largă a metodelor sovietice de lucru. Experimentarea, adoptarea și aplicarea pe scară tot mai largă a metodelor sovietice în acest sector, va face ca în curând fabricile noastre să trimită pe șantierele Cincinalului cărămizi și țigle tot mai multe și mai bune. Mai sunt insă unele întreprinderi care au neglijat până acum aplicarea metodelor sovietice. De pildă, la fabricile de ciment București și Fîeni, cu toate că au existat condițiile necesare, totuși nici până acum metoda stahanovistei Nina Nazarova de preluare în păstrare socialistă a mașinilor nu a fost introdusă. Și acest lucru se datorește în cea mai mare parte lipsei de preocupare atât a conducerii întreprinderii cât și a organelor sindicale. Pentru a asigura introducerea, extinderea și generalizarea metodei Nina Nazarova, metodă care se poate folosi în întreg sectorul materialelor de construcții și al construcțiilor, precum și a metodei Duvanov care se poate aplica în sectorul cărămizilor conducerile întreprinderilor trebue să creeze cele mai bune condițiuni tehnico-organizatorice pentru aplicarea acestor metode. Conducerile întreprinderilor și organele sindicale trebue să ducă o muncă permanentă de popularizare a acestor metode, arătând în mod concret rezultatele obținute și avantagiile pe care le aduce aplicarea pe scară întinsă a metodelor Nina Nazarova și Duvanov. Trebue arătat în mod amănunțit fiecărui muncitor că, prin aplicarea metodei Nina Nazarova, mașina la care lucrează va funcționa mai mult și mai bine, necesitând mai puține reparații, iar producția și productivitatea muncii va crește, făcând ca prețul de cost să scadă. Deasemeni și metoda de ardere rapidă a cărămizilor a stahanovistului sovietic Duvanov, trebue extinsă și aplicată în toate fabricile de cărămizi din țara noastră, încât să devină o metodă permanentă de muncă. Organele sindicale și cele administrative nu trebue să se mulțumească numai cu introducerea metodei, în mod izolat, ci trebue să asigure să nu existe agregat unde muncitorul care-l deservește să nu aibă angajamentul de păstrare socialistă, să nu existe fabrică de cărămizi care să nu aplice metoda lui Duvanov. Consfătuirile de producție și schimburile de experiență trebuesc organizate cât mai des, iar în cadrul lor muncitorii fruntași să arate și altora experiența și realizările obținute prin aplicarea acestor metode. Articolele la gazeta de perete, întreaga agitație vizuală și stațiile de amplificare trebue să oglindească rezultatele obținute prin aplicarea metodei Nina Nazarova, Duvanov și a celorlalte metode sovietice, popularizând pe acei ce le aplică. De o mare însemnătate este și colaborarea care trebue să existe între ingineri, tehnicieni și muncitori pentru adoptarea, aplicarea și generalizarea metodelor sovietice și a experienței stahanoviste. Inginerii și tehnicienii au sarcina de a creia condițiunile tehnico organizatorice favorabile pentru aplicarea acestor metode, de a pregăti condițiile organizatorice necesare, bunei deserviri a locului de muncă și organizării raționale a procesului de producție. Aplicarea metodelor sovietice să nu se limiteze la simple demonstrații, la campanii. Ele trebue să devină metode permanente de lucru în toate fabricile, pe toate șantierele noastre. Muncitori și tehnicieni din întreprinderile de materiale de construcții și din întreprinderile de construcții, aplicați și extindeți metoda Nina Nazarova de preluare în păstrare socialistă a mașinilor, prelungind durata lor de funcționare! Muncitori și tehnicieni din fabricile de cărămizi aplicați metoda Duvanov de așezare și ardere rapidă a cărămizilor, mărind producția și productivitatea muncii și reducând consumul de combustibil! Íin Editura Partidului Muncitoresc Român au apărut: j Materiale pentru cursurile serale de partid Í voi. II cuprinde următoarele teme: II. Cum au trăit și cum au luptat pentru eliberarea lor muncitorii și țăranii din țara noastră sub regimul burghezo-moșieresc. 2. însemnătatea istorică mondială a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. 3. Eliberarea țării noastre de către glorioasa Armată Sovietică. Ajutorul multilateral acordat de Uniunea Sovietică poporului nostru muncitor. 4. Partidul Muncitoresc Român, forța conducătoare în R.P.R. ; 5. Lupta Partidului Comunist (bolșevic) pentru construirea societății socialiste in U.R.S.S. și pentru trecerea treptată spre comunism. De la Comitetul Permanent pentru Apărarea Păcii din R. P. R. Biroul Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R.P.R., întrunit în ședință la 30 Mai, constată că Apelul Consiliului Mondial al Păcii cu privire la încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri a fost semnat până la data de 28 Mai de 10.052.948 cetățeni ai Republicii Populare Române. Biroul Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R.P.R. adresează o călduroasă chemare către membrii Comitetelor de luptă pentru pace și către toți partizanii păcii din țara noastră să intensifice munca de lămurire ca să nu rămână nici un cetățean al Republicii Populare Române care să nu fi semnat Apelul pentru încheierea unui Pact al Păcii. Biroul Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din Republica Populară Română Primul Congres al Asociației Științifice a Tehnicienilor din R. P. R. Intr’un cadru festiv, a avut loc in sala Ateneului R.P.R. deschiderea primului Congres al Asociației Științifice a Tehnicienilor din R.P.R. In sala frumos pavoazată a Ateneului R.P.R. au luat loc 926 delegați, din care 673 aleși cu drept de vot deliberativ și 253 invitați cu drept de vot consultativ, reprezentând cei peste 37.000 membri ai A.S.T. organizați în 30 de filiale. Mulți din cei prezenți poartă pe piept Insigna de „Laureat al Premiului de Stat al R.P.R.", „Ordinul Muncii“ sau „Medalia Muncii". Au fost de față la deschiderea Congresului membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, membri ai guvernului și ai Prezidiului Marii Adunări Naționale. Ca oaspeți invitați la Congres au participat o delegație a inginerilor și tehnicienilor din Uniunea Sovietică, compusă din prof. ing. Serghei Petrovici Alexeev, candidat în științele tehnice și vicepreședinte al Comisiei de Acustică de pe lângă Prezidiul Academiei de Științe a Uniunii Sovietice, Ing. B. A. Kudinov și ing. P. T. Golovinzin, o delegație bulgară compusă din prof. ing. Alexie Kvartiinicoff, rectorul Politehnicii din Sofia, și ing. Ivan Todoroff Naidenoff, și o delegație a tehnicienilor și inginerilor din R. P. Ungară compusă din consilierul Valko Endre și ing. Imre Lera. Cuvântul de deschidere a fost rostit de acad. prof. ing. N. Profiri președintele Consiliului Central Provizoriu al A.S.T. care a propus prezidiul activ. A luat apoi cuvântul, în numele C.C. al P.M.R. și al guvernului, tov. Chivu Stoica, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, ministrul Industriei Metalurgice și Industriei Chimice, care a fost primit la tribună cu puternice aplauze. Salutul partidului și guvernului a prilejuit din partea numeroșilor ingineri și tehnicieni comuniști și a sutelor de ingineri și tehnicieni fără de partid o puternică manifestație de dragoste pentru Partidul Muncitoresc Român, pentru iubitul conducător al oamenilor muncii din țara noastră, secretarul general al C. C. al P.M.R., tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej. Un nou val de ovații s-a ridicat în momentul când președintele a anunțat prezența la Congres a unei delegații a inginerilor și tehnicienilor din marea Țară a Socialismului victorios. Congresiștii și-au manifestat, prin aclamații entuziaste, devotamentul și recunoștința față de marea Uniune Sovietică și față de cel mai iubit prieten al poporului, nostru, stegarul păcii în întreaga lume, tovarășul Stalin, al cărui nume a fost scandat îndelung de Întreaga asistență. Primit la tribună cu vii aplauze, a luat cuvântul prof. ing. Serghei Petrovici Alexeev, conducătorul delegației sovietice, vicepreședinte al Comitetului de Acustică de pe lângă Prezidiul Academiei de Științe a Uniunii Sovietice. După o scurtă suspendare a ședinței, a luat cuvântul prof. Ing. C. Nenițescu, membru corespondent al Academiei R.P.R., Laureat al Premiului de Stat, care a desvoltat raportul intitulat: ..Contribuția inginerilor și tehnicienilor la îndeplinirea înainte de termen a Planului de Stat pe 1951. Rolul și însemnătatea Congresului A.S.T.”. In ședința de Duminică după amiază a luat cuvântul șeful delegației ungare, consilierul Valko Endre, care a adus salutul Uniunii asociațiilor tehnico-științifice din R.P. Ungară. Intrându-se în ordinea de zi, tov. ing. Stoian Petrescu, ministru adjunct la Ministerul Industriei Metalurgice și Industriei Chimice, Laureat al Premiului de Stat, a desvoltat raportul intitulat: „Rolul tehnicienilor în desvoltarea întrecerii socialiste, element principal pentru ridicarea productivității muncii”. In numele unei delegații de muncitori și tehnicieni de la uzinele „Vulcan" din Capitală, printre care Kacso Carol și Marin Ion, laureați ai Premiului de Stat, care au adus salutul lor Congresului, a luat cuvântul strungarul Savu Ion. A urmat la cuvânt prof. ing. C. Dinculescu. Inginer șef la I.S.P.E., , care a prezentat raportul intitulat : „Contribuția Inginerilor și tehnicienilor la realizarea planului de electrificare a țării”. * Ședința de Luni dimineața a Congresului General A. S. T. a fost prezidată de,acad. prof. Elie Carafoli, directorul Institutului de Metalurgie și Mecanică Aplicată al Academiei R.P.R. Aducând salutul Asociației Științifice a Tehnicienilor din R. P. Bulgaria, prof. Alexei Kvartirnkoff a subliniat contribuția importantă pe care sunt chemate să o dea in ambele țări asociațiile științifice ale tehnicienilor, organizații de tip nou în care inginerii, tehnicienii și muncitorii fruntași își unesc eforturile în munca comună de construire a socialismului, de apărare a păcii. Au prezentat apoi rapoarte prof. ing. Gh. Cristali, de la Facultatea de Mașini Agricole, despre „însușirea și aplicarea tehnicii sovietice, chezășie a îndeplinirii Planului Cincinal” și tov. Iuliu Gherendi, președintele Comitetului pentru Invențiuni și Descoperiri, despre „Forța inițiativei creatoare a inovatorilor și rolul inginerilor și tehnicienilor pentru desvoltarea ei”. Ing. Boris Alexeevici Kudinov, membru al delegației inginerilor și tehnicienilor din Uniunea Sovietică, a desvoltat apoi referatul intitulat: „Bazele organizării procesului de producție în întreprinderile socialiste”. Expunerea delegatului sovietic a fost urmărită cu viu interes și subliniată cu aplauze prelungite. Au urmat discuții la rapoarte. In cursul după amiezii au avut loc ședințe separate ale celor 11 secții de specialitate. Salutul rostit de tovarășul Chivu Stoica Din însărcinarea Comitetului Central al partidului Muncitoresc Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române, aduc un salut călduros delegaților Congresului General al Asociației Științifice a Tehnicienilor din Republica Populară Română și vă urez spor la muncă. Astăzi, în urma eliberării patriei noastre de către glorioasa Armată Sovietică, in urma cuceririi puterii politice de către clasa muncitoare, rolul inginerilor și tehnicienilor s’a schimbat fundamental. In trecut, sub regimul burghezo-moșieresc, inginerii și tehnicienii erau siliți să lucreze nu pentru popor, ci pentru un mănunchi de capitaliști, pentru bancheri, pentru trusturile imperialiste americane și engleze. Clasele exploatatoare educau în acest spirit pe Ingineri, căci aveau nevoie de ei pentru a putea stoarce plusvaloarea din munca clasei muncitoare. Cunoștințele și puterea de muncă a intelectualității tehnice nu serveau pe atunci intereselor poporului, intereselor patriei. Iată de ce nu e întâmplător că se crease Inginerilor o astfel de poziție morală încât între ei și popor era o prăpastie. Se știe — și viața a arătat-o în trecut la noi și o arată azi în țările capitaliste — că sistemul capitalist ajuns în stadiul de descompunere nu poate să asigure inginerilor și tehnicienilor, ca și în general oamenilor de știință, posibilități de valorificare a puterii lor creatoare. Aceasta explică de ce încă din trecut unii Ingineri și tehnicieni și-au îndreptat privirile și nădejdile spre clasa muncitoare. Cu totul alta, nouă, e situația inginerilor și tehnicienilor în România populară de azi. Clasa muncitoare — clasă conducătoare — naționalizând industria a lichidat pentru totdeauna în sectorul socialist contrazicerea, proprie capitalismului, dintre caracterul social al producției și însușirea individuală a produselor. Alte relații s-au stabilit între muncitori și tehnicieni, relații noi, de colaborare și ajutor în munca pentru cauza inaită a înfloririi patriei. Acum, munca Inginerilor și tehnicienilor, Însuflețită de un adevărat patriotism, de un adevărat sentiment național, servește tuturor oamenilor muncii, servește marilor construcții socialiste din Republica Populară Română. Pentru construirea socialismului in patria noastră, desvoltarea tehnicii este o condiție fundamentală. Regimul de democrație populară se poate desvoltă spre socialism numai pe baza unui progres permanent al științei și tehnicii în toate domeniile economiei noastre naționale, pe baza unei continue sporiri a forțelor de producție și a puterii economice a țării noastre, pe baza ridicării a zeci și sute de mii de noi cadre tehnice din rândurile poporului. In acest avânt de mari construcții socialiste se desfășoară procesul de formare de cadre tehnice de tip nou, ce unește vârstnici și tineri, în sforțarea strucție pașnici, se ridică Împotriva acomună a poporului muncitor, spre acelaș țel, de îndeplinire a planului cincinal, de desvoltare și înflorire a Republicii Populare Române. Să privim în juru-ne. Pe vieții celei noi, de la Canalul șantierele Dunăre- Marea Neagră, Hidrocentrala „V. I. Lenin”, „Casa Scânteii” la noile bazine minere și centre metalurgice, etc., lucrează mii de ingineri și tehnicieni, cresc zecile de mii de cadre noi. Cei care construesc, cu brațele și mintea lor, cei care fac să înflorească patria noastră — nu de mult jefuită și scoasă la mezat de fostele clase dominante — cei care prin munca lor făuresc bunăstarea și fericirea poporului nu pot fi nepăsători față de amenințările criminale ale imperialiștilor de peste Ocean. Interesele, năzuințele și sentimentele marii majorități a tehnicienilor Republicii noastre populare sunt astăzi una cu interesele și năzuințele poporului și nu poate fi altfel. Iată izvorul hotărîrii tehnicienilor noștri de a apăra țara, de a apăra Împreună cu poporul muncitor fabricile și uzinele, minele și laboratoarele lor împotriva oricărei amenințări a dușmanului, împotriva oricărei încercări de distrugere a operelor pe care le crează. Iată pentru ce tehnicienii, laolaltă cu toți oamenii muncii, legați la efortul comun de construcție pașnică se ridică împotriva țâțătorilor la un nou război mondial, imaperialiștii americani și englezi, cotropitori ai eroicei Republici Coreene și împotriva uneltelor pe care aceștia le-ar mai putea găsi în țara noastră. Pentru dejucarea încercărilor dușmanilor, tehnicienii noștri — îndrumați de partid și gu(Continuare în pagina, 2-a) 0ă îndeplinim planul pe primul semestru înainte de termen Deosebite succese în sectorul ciment In cadrul întrecerii socialiste pentru îndeplinirea planului pe primul semestru înainte de termen, muncitorii, tehnicienii și inginerii fabricilor de ciment din întreaga țară obțin însemnate succese, dând Patriei sute și sute de tone de blinker și ciment peste pian, atât de necesare mărețelor construcții ale Planului Cincinal. De un neprețuit ajutor în obținerea acestor succese a fost Introducerea metodei sovietice Nina Nazarova de luare în păstrare socialistă a agregatelor, de prelungire a vieții utilajului și mărire timpului de funcționare între două repaarații. In perioada de la 1 Mai — 29 Mai fabricile de ciment au produs 1.938 tone blinker și 2.389 tone ciment peste pian. Rezultate dintre cele mai frumoase a obținut fabrica de ciment „Stânca”-Brăila care și-a luat angajamentul de a îndeplini plănul semestrial cu 16 zile înainte de termen. La această fabrică, numai în primele 29 zile ale lunii Mai au fost produse 544 tone klinker și 1.017 tone ciment peste pian. S’au evidențiat în obținerea acestor realizări: arzătorul Grasu Gheorghe, morarii Bucurenciu Moise și Bălan Ion. In același perioadă de timp, unitatea fruntașă „Temelia” din Orașul Stalin a obținut 179 tone klinker și 900 tone ciment peste pian. In ultima săptămână s-au evidențiat morarul Bodo Ion care a dat în schimbul său 154 tone ciment peste pian și morarul Hosszú Domokos care a dat 113 tone peste pian. Tot în această săptămână, la secția cuptoare, s-a evidențiat arzătorul Hosszú Francisc care a dat în schimbul său 23 tone klinker peste pian. In 29 de zile ale lunii Mai, fabrica „Dâmbovița”-Fieni a dat 119 tone klinker și 480 tone ciment peste pian. S’au evidențiat în ultimile 7 zile arzătorul Udroiu Gheorghe, care a dat 111 tone klinker peste pian și morarul Luțu Dumitru, care a dat în schimbul său 188 tone ciment peste pian. La fabrica de ciment „Azuga” s’au produs în aceiași perioadă 101 tone klinker și 79 tone ciment peste pian, evidențiindu-se morarii Olteanu Ion și Bărdăreanu Andrei. Au mai dat în perioada 19 29 Mai produse peste pian, fabricile „Ideal "-Cernavodă (124 tone klinker și 135 tone cimenti Gura Văii (113 tone klinker și 219 tone ciment), Comarnic (159 tone ciment), Turda (686 tone klinker), Dej (57 tone klinker), București (15 tone klinker). In toate fabricile de ciment, muncitorii, tehnicienii și inginerii luptă cu hotărîre pentru a realiza cu cinste angajamentul luat de a termina planul semestrial înainte de termen. Se extinde metoda de calificare la locul de muncă Pe tot mai multe șantiere din țara noastră se aplică metoda sovietică de calificare la locul de muncă, inițiată de stahanovistul Cotlear. Această metodă constă în aceea că muncitorii cu calificări superioare iau sub supravegherea lor un număr de tineri pe care îi învață meseria respectivă în chiar cursul lucrului. Pe șantierul Planificare al întreprinderii Nr. 4 Sovromconstrucție Iași, de pildă, unde au mai fost calificate noi cadre prin această metodă, alți șefi de echipă, cu sprijinul administrației, al comitetului sindical și al conducerii școlii de calificare, au încheiat contracte cu tinerii muncitori necalificați, pe care se angajează să-i învețe meseria până la data de 1 Septembrie. Tov. Vasiliu C., șeful unei echipe de fierari-betoniști a încheiat astfel de contracte cu tinerii Gândori Mircea, Enache Vasile și Mihalache Ion, tov. Cazacu Gh., maistru fierar-beton, cu tinerii Baltă Mihai, Enache Constantin și Furdui Vasile, iar tov. Fămăzlăoanu Zile, tot maistru fierar-betonist a încheiat contracte cu tinerii Mercov Vasile, Luca Dumitru și Dorofte Dumitru. Metoda Gotear e aplicată și pe Șantierul Tineretului de la „Casa Scânteii”. Astfel, brigada atemistă de zugravi, compusă din 15 tineri, și-a ridicat calificarea de la categoria II la categoria III și IV,executând lucrări de mai bună calitate și mărindu-și totodată, câștigul. Muncitorii de la St.U.C.-Craiova trimit pe șantiere utilaje reparate peste plan în luptă pentru îndeplinirea planului înainte de termen, muncitorii și tehnicienii de la St. U. C. - Craiova obțin frumoase rezultate. Datorită unei bune planificări a muncii, defalcării pianului pe secții, echipe și oameni, respectării indicilor tehnicoeconomici, consfătuirilor de producție la locul de muncă și în special sprijinului acordat de organizația de bază, St. U C Craiova a reușit ca începând de la 15 Mai să lucreze în contul lunii Iunie. Intensificând eforturile la reparațiile de utilaje, planul de reparații a fost depășit, numeroase utilaje fiind date, peste plan, șantierelor de construcții. Astfel, s-au executat: repararea unui tractor caterpilar R. D. 4. a unui vibrator finisor Voegele, a unor autocamioane, a două pompe centrifugale și a altor utilaje. Executând reparațiuni peste plan, lucrând în contul Stării Iunie, muncitori ca tov. Atasie Ioan care și-a realizat până acum sarcinile în proporție de 150 la sută, mecanicul auto Stănoiu Niță, cu 114 la sută, sau atemistul Pavel Dumitru,dovedesc cu prisosință că au înțeles însemnătatea sarcinilor ce le revin. KÖNIG VIRGINIA corespondentă Din activitatea comitetelor de luptă pentru pace „Pacea va fi menținută și consolidată dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza menținerii păcii și o vor apăra până la capăt“. Cuvintele genialului I. V. Stalin luminează lupta popoarelor pentru pace, pentru construirea unei vieți noi, fericite. Comitetul de luptă pentru pace al întreprinderii de Construcții Nr. 1 folosește acest document istoric drept călăuză in antrenarea salariaților în lupta pentru pace. Interviewul tovarășului Stalin a fost studiat de Comitet, apoi prelucrat, in massă, in meetinguri și in seminarii pe grupe. Comitetul și-a alcătuit un plan, de muncă defalcat pe săptămâni, repartizând fiecărui membru din comitet un șantier, pentru a îndruma munca Comitetului de luptă pentru pace de pe șantierul respectiv. , înțelegând, că prin întărirea Patriei noastre, intărim frontul păcii, primul obiectiv al planului de muncă a fost mobilizarea salariaților pentru îndeplinirea planului de producție pe 1951 in 11 luni. In fiecare lună se țin 2 convorbiri la locul de producție pentru demascarea imperialiștilor americani și englezi și antrenarea salariaților in îndeplinirea angajamentelor. Pe panouri și prin gazeta de perete sunt popularizați tovarășii care îndeplinesc și depășesc angajamentele luate pentru întărirea semnăturii pe Apel. In campania pentru strângerea semnăturilor tovarășii au depus o activitate vie. Câte 30 de echipe de agitatori au dus muncă de lămurire pe străzile: Brezoianu, Saligny, în cartierele Ferentari și Rahova. Pe șantierele Halele Obor, Timpuri Noi, Colentina, ISEP, ICI, etc., au fost organizate convorbiri in jurul Rezoluției Conferinței muncitorilor europeni de la Berlin și a Apelului Consiliului Mondial al Păcii. In urma acestei munci de agitație toți salariații întreprinderii, au semnat Apelul. Muncitorii de pe aceste șantiere au obținut succese și in întrecerea socialistă realizând depășiri de norme și economii. Membrii Comitetelor de luptă pentru pace au constituit exemple vii în această privință. Astfel Iov. Ionescu Alexandru, fierar, președintele Comitetului de luptă pentru pace al șantierului ISEP, in cinstea aniversării Partidului, a depășit norma cu 75 la sută, realizând economii de 24.485 tei. In clubul întreprinderii se țin conferințe în fiecare săptămână. In cadrul acestor conferințe urmate de filme sovietice, Comitetul de lupti pentru pace prelucrează evenimentele în legătură cu lupta pentru pace pe plan extern și intern, deasemeni s&, firi conferințe pentru ridicarea nivelului politic și cultural al salariaților. Astfel s’a vorbit despre imperialism, despre lupta Partidului nostru, despre femeia în lupta pentru pace, despre rolul Consiliului Mondial al Păcii. Cu ajutorul organizației de Partid, în colaborare cu celelalte organizații de massă, muncind pe baza unui plan bine întocmit Comitetul de luptă pentru pace din întreprinderea Nr. 1, va putea obține și pe viitor rezultate frumoase în activitatea sa. La fabrica de cărămizi „1 Mai 14 Campania pentru semnarea unui Pact al Păcii, a Însemnat pentru muncitorii, tehnicienii și funcționarii fabricii de cărămizi „1 Mai“-Bucov, un nou prilej de afirmare a hotărîrii neclintite de a fi luptători neînfricați în marele front al păcii. Fiecare a semnat Apelul cu inima deschisă și plină de hotărîre, știind că de ei depinde, ca ceea ce se construește din cărămizile pe care ei le fac, să nu mai fie obiectivul bombelor distrugătoare ale imperialiștilor. Această hotârîre se vede în fiecare loc de muncă unde realizările cresc în fiecare zi. In cadrul campaniei pentru strângerea semnăturilor pe Apel, Comitetul de luptă pentru pace din fabrică, a arătat în permanență muncitorilor care sunt dușmanii păcii și de ce vor imperialiștii să deslănțuie un nou război, arătând în acelaș timp de ce luptăm noi alături de toți oamenii cinstiți din lume pentru menținerea păcii. Munca dusă de Comitetul de luptă pentru pace din fabrica „1 Mai“-Bucov nu a întârziat să-și arate roadele, toți salariații au semnat Apelul întărind aceste semnături prin realizări concrete în producție. Muncitorii fabricii au înțeles că de munca lor în fabrică, de munca desfășurată în fabricile, pe șantierele și pe ogoarele intregii țări depinde întărirea economică a Patriei noastre, care, construind socialismul, se alătură cu tot mai mult elan luptei apărătorilor păcii din întreaga lume. „Pentru a contribui activ la lupta pentru pace. Cu fermă hotărîre am semnat Apelul pentru un Pact al Păcii, convins că semnătura mea, alături de a milioanelor de oameni dornici de libertate, va ridica o stavilă în calea celor ce vor să deslănțuie un nou măcel mondial. Știm ce înseamnă războiul. Știm ce fac armatele imperialiștilor americani in Coreea, omorând copii, mame și bătrâni distrugând căminele celor care vor să se bucure de libertatea pe care o cunosc oamenii muncii din țara noastră. Pentru ca semnătura meaȘie Apel să fie și mai mult întărită nu voi precupeți o clipă în care să nu sprijin, ca activist sindical, pe muncitori in întrecerea socialistă și în aplicarea pe scară largă a metodelor de lucru sovietice pentru a mări producția și productivitatea muncii, pentru a contribui în mod activ la lupta pentru pace. CSIKI ION președintele Biroului Provizoriu al Comitetului Regional Constructori- Regiunea Stalin,