Constructorul, noiembrie 1953 (Anul 5, nr. 200-203)

1953-11-06 / nr. 200

+ Proletari din toate țările, uniți-vă! Cin<HJiJir4rt*i]iP. flSRAâ 111 mmRin; m imiiri? fi hatîdia f no ni piutdd ft uim cin pai n ir mo mo pfiedd înnoit ANUL V — Nr. 2004 pagini 20 bani Vineri 6 Noembrie 1953 SĂRBĂTOAREA ÎNTREGII OMENIRI MUNCITOARE Se împlinesc 36 de ani de la triumful Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, 36 de ani de când în istoria lumii s’au deschis paginile unei noi epoci, epoca revoluțiilor proletare în țările imperialismului, zorile victorioase ale viitorului fericit al omenirii. Marea Revoluție Socialistă din Octombrie este rodul mărețelor și invincibilelor învățături ale marxism-leninismului, luptelor eroice pe care proletariatul rodal rus le-a dus, sub conducerea Partidului Comunist. Anul 1917, va rămâne de a pururi ca un an negru pentru istoria capitalismului mondial. Din greaua lovitură primită atunci, imperialismul nu s-a mai putut ridica niciodată. Revoluția din Octombrie a însemnat o cotitură radicală în mișcarea de eliberare a proletariatului mondial, o cotitură radicală in mijloacele de luptă și formele de organizare, în felul de trai și tradiții, in cultura și ideologia masselor exploatate din toată lumea. Intr’adevăr Marea Revoluție Socialistă din Octombrie a rupt frontul imperialismului mondial, a răsturnat burghezia imperialistă într’una din cele mai mari țări capitaliste și a adus la putere proletariatul. Pentru întâia oară in istoria omenirii clasa celor asupriți și exploatați s’a ridicat la situația de clasă stăpânitoare. Pentru prima oară, uneltele și mijloacele de producție ale unei țări au fost smulse din mâinile moșierilor și capitaliștilor și prefăcute în proprietate socială a întregului popor. Pentru prima oară puterea a fost smulsă burgheziei și aparatul de stat a fost sfărâmat în țăndări. In locul mincinoasei „democrații” burgheze a fost restaurată puterea sovietică, democrația populară. Pentru întâia oară a fost nimicită pe baza unor uriașe realizări minciuna burgheziei care pretindea că exploatații nu se pot lipsi de exploatatori, că ei nu pot conduce și gospodări o țară. Este de la sine înțeles că Marea Revoluție Socialistă din Octombrie a stârnit din primul moment dragostea și admirația proletariatului mondial. Muncitorii de pretutindeni au salutat-o ca pe zorile propriei lor eliberări de sub jugul exploatării și i-au acordat de la început întregul lor sprijin. Sub imboldul victoriei proletariatului din Rusia mișcarea muncitorească și revoluționară din țările capitaliste a prins un nou avânt. In aceste țări cei mai buni fii ai clasei muncitoare s’au unit in partidele muncitorești bazate pe învățătura marxistleninistă. , Sămânța aruncată de Revoluția din Octombrie a adus roade bogate în toate aceste țări. Astăzi, după 36 de ani putem să judecăm aceste imense rezultate nu numai prim ruperea din sistemul imperialist a popoarelor care și-au făurit regimuri de democrație populară și pășesc spre socialism, dar și prin creșterea și întărirea mișcării muncitorești și revoluționare in țările capitalului. Partidele comuniste din Franța, Italia, Japonia, Germania Occidentală și alte țări strâng în rândurile lor milioane de luptători. In toate țările lumii capitaliste comuniștii au câștigat dragostea și admirația masselor prin politica lor consecventă de apărare a democrației, prin patriotismul lor luminat, prin apărarea independenței naționale și rolul de prim rang pe care îl au în lupta pentru pace. Mărturie a forței lor sunt chiar represiunile deslănțuite de guvernele reacționare împotriva comuniștilor. Prin aceste represiuni reacțiunea mărturisește panica ei, furia ei turbată dar neputincioasă împotriva rezistenței pe care i-o opune clasa muncitoare în frunte cu avantgarda ei comunistă. Dar mai mult decât atât, Marea Revoluție Socialistă din Octombrie n’a sdruncinat imperialismul numai în centrele dominației sale ci și în spatele frontului său, în țările coloniale și dependente. Victoria Revoluției din Octombrie a sfărâmat totodată și lanțurile subjugării național-coloniale, eliberând fără excepție toate popoarele subjugate din vechea Rusie țaristă. Proletariatul rus și-a dat seama că nu se poate desrobi el însuși fără să desrobească popoarele subjugate. In felul acesta revoluția din Octombrie a deschis o epocă nouă, epoca revoluțiilor coloniale care sunt înfăptuite în alianță cu proletariatul și sub conducerea sa. Cel mai strălucit exemplu îl avem astăzi în victoria revoluției chineze care a dus la formarea Republicii Populare Chineze. Un popor de aproape jumătate miliard de oameni a rupt lanțurile sclaviei imperialiștilor străini și ale feudalității băștinașe. Revoluția chineză a fost victorioasă fiindcă in fruntea ei a stat clasa muncitoare și avantgarda ei comunistă. Astăzi, după 36 de ani de la Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, întreaga lume colonială este în mișcare. Popoarele din Vietnam, Patet Lao, Malaya, Filipine, luptă cu arma în mână împotriva înrobitorilor imperialiști. Mari mișcări de eliberare națională cresc și dau lovituri tot mai puternice colonialiștilor atât în Asia, cât și in Africa. Dacă acum 36 de ani zorile libertății, ale socialismului, se ridicau pentru popoarele fostei Rusii țariste, astăzi soarele vieții noi luminează munca liberă și pașnică a unui lagăr care însumează 800 milioane de oameni, pe un teritoriu care se întinde de la Oceanul Pacific până in mijlocul Europei. Pentru popoarele lumii întregi, pentru toți cei care iubesc pacea, libertatea și progresul ziua de 7 Noembrie este o zi a bucuriei și nădejdii. A bucuriei de a vedea înflorind pe drumul comunismului primul stat al muncitorilor și țăranilor, al nădejdii in viitorul de pace pentru care luptă marea Uniune Sovietică în fruntea lagărului democrat. O deosebită semnificație are această zi sărbătorească pentru poporul nostru, care își datorește viața sa nouă, liberă și mereu mai plină de lumină existenței Statului Sovietic, ajutorului frățesc pe care ni l-au dat popoarele U.R.S.S., eliberându-ne de sub jugul fascismului și sprijinind lupta noastră pentru construirea socialismului. Oamenii muncii din țara noastră privesc plini de recunoștință și dragoste spre marele popor sovietic, făuritorul Revoluției din Octombrie. Ei își amintesc de glorioasele lupte pe care le-au dus oamenii sovietici, sub conducerea Partidului Comunist, pentru construirea socialismului în țara lor, pentru apărarea patriei lor împotriva cotropirii hitleriste, pentru reconstruirea regiunilor devastate de război, pentru înaintarea pe drumul comunismului. Niciodată nu va uita poporul nostru ce datorează generosului ajutor frățesc al Uniunii Sovietice. Prietenia cu Uniunea Sovietică a dat patriei noastre adevărata independență națională, așa cum niciodată n’am cunoscut în istorie. Glasul puternic plin de autoritate al Uniunii Sovietice a apărat interesele noastre naționale împotriva tuturor uneltirilor forțelor reacțiunii internaționale. Alianța cu Țara Socialismului, legăturile prietenești cu toate celelalte țări democrat-populare, întărește independența noastră națională, mărește prestigiul patriei noastre pe arena politicii internaționale. Mii de aspecte ilustrează marele ajutor dezinteresat pe care Uniunea Sovietică îl acordă țării noastre. Este de neînchipuit că noi am fi putut pune in picioare industria și transporturile crunt lovite de prăpădul războiului fără ajutorul Uniunii Sovietice. Materii prime, mașini și utilaje perfecționate, documentație tehnică, specialiști, tot ce am avut nevoie pentru a repune în funcțiune industria și transporturile ne-au fost trimise din Uniunea Sovietică în cele mai favorabile condițiuni. Ajutorul sovietic a fost esențial pentru întemeierea a numeroase întreprinderi industriale noi, pentru a pune bazele industriei grele producătoare de mașini. Zeci de mii de muncitori din țară obțin succese însemnate în munca lor mulțumită aplicării metodelor înaintate ale stahanoviștilor sovietici. Nu există ramură a economiei naționale în care extinderea metodelor stahanoviste sovietice să nu constitue o condiție esențială a succesului. Oamenii muncii din țara noastră au căpătat dealungul anilor convingerea de nesdruncinat că aplicarea acestor metode înseamnă o mai puternică contribuție la lupta pentru înflorirea patriei, putința ridicării câștigului lor. Tot atât de important a fost ajutorul sovietic pentru ridicarea agriculturii noastre. Primele tractoare și mașini agricole moderne ne-au venit din Uniunea Sovietică. Știința sovietică ne-a pus la dispoziție cuceririle și experiența ei, cheia succesului recoltelor bogate. Știința și artele au beneficiat și ele de bogata experiență a oamenilor sovietici. Contactul cu oamenii de știință și artă sovietici, cu lucrările lor a determinat un avânt necontenit al științei și artei din țara noastră. Despre marele ajutor frățesc al Uniunii Sovietice pot vorbi mii de muncitori constructori pe baza faptelor de zi cu zi pe care le cunosc. Ajutorul sovietic a adus pentru prima oară pe șantierele noastre mașini și utilaje până atunci necunoscute. Ajutorul sovietic a dat avânt mecanizării treptate a muncii noastre, introducerii metodelor industriale. Pe baza modelelor și documentației tehnice sovietice s-a născut și se dezvoltă în țara noastră producția de utilaj pentru construcții. Tehnicienii și inginerii noștri au primit și ei un sprijin hotărîtor. Mulțumită însușirii tehnicii sovietice, pe șantierele noastre munca se desfășoară în tot timpul anului, fără întreruperile din timpul iernii care aruncau altădată pe mii de muncitori constructori în ghiarele șomajului. Un puternic aport l-au adus metodele înaintate ale stahanoviștilor sovietici introduse atât pe șantierele noastre cât și în fabricile de materiale de construcții. Mii de zidari aplică astăzi în țara noastră metodele renumiților stahanoviști sovietici Orlov și Coroliov. Metodele lui Duranov și Cartavțev au dus la ridicarea masivă a producției și productivității muncii în fabricile noastre de cărămizi. Muncitorii din construcții știu că metodele stahanoviștilor sovietici reprezintă garanția unei înalte productivități și calități a muncii. Cifrele vorbesc de la sine despre importanța folosirii experienței sovietice în construcții. Luând 100 ca indice al producției construcțiilor pentru anul 1950, astăzi nivelul producției noastre se ridică la 251. In aceeași perioadă productivitatea a crescut de la 100 la 113. Producția secundară a organizațiilor de construcții este anul acesta de 5,5 ori mai mare decât în 1950. Tot astfel socotind 100 ca Indice pe 1950, constatăm că mijloacele de bază în construcții au crescut anul acesta la 358. In 1952 prețul de cost al construcțiilor a scăzut cu 3 la sută față de deviz, iar în anul acesta scăderea este de 7,4 la sută. Alături de toți ceilalți oameni ai muncii din patria noastră, muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii din construcții au ținut să întâmpine ziua de 7 Noembrie cu importante succese în muncă. In fabricile și pe șantierele noastre întrecerea socialistă a luat un deosebit avânt. Descoperirea și folosirea rezervelor interne a fost țelul pe care și l-au fixat mii de muncitori constructori în săptămânile din urmă, împreună cu întregul nostru popor muncitor, oamenii muncii din ramura construcțiilor salută cea de a 36-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie cu hotărîrea de a manifesta dragostea și recunoștința lor față de Uniunea Sovietică, devotamentul lor nemărginit față de învățătura atotbiruitoare marxist-leninistă. Calea cea mai potrivită pentru a da glas acestor sentimente este să pornim cu și mai multă înflăcărare lupta pentru triumful politicii înțelepte a partidului nostru, pentru întărirea și dezvoltarea regimului democrat-popular, pentru făurirea socialismului și apărarea păcii. Exemplul glorios al celor care au făurit Marea Revoluție Socialistă din Octombrie ne este pildă și îndemn de a porni cu hotărâre și siguranță în victorie la lichidarea lipsurilor ce mai pot exista, de a învinge orice greutate ce le-ar putea sta în cale. Cu nemărginită încredere în steagul marxist-leninist al partidului nostru, exprimând veșnica noastră admirație, dragoste și recunoștință față de Marea Țară a Socialismului, oamenii muncii din construcții sărbătoresc ziua de 7 Noembrie asigurând partidul și guvernul că vor face față cu cinste sarcinilor ce le revin, că nu vor precupeți niciun efort pentru a sluji cauzei întregului popor. Pe calea unei vieți fericite Iarna a sosit anul acesta mai repede ca de obicei. Frunzele ruginite ale pomilor, purtate de colo până colo de vântul înghețat al lui Noembrie, și-au găsit astâmpărul sub un strat subțire de zăpadă. Privit din depărtare, șantierul Fabricii de recondiționare a utilajului pentru industria textilă, al întreprinderii de construcții nr. 802 - Tg. Mureș, colorează covorul alb de zăpadă, insuflețindu-l, vestind că acolo pulsează viața, munca clocotitoare. De după o grămadă de balast răsare fața îmbujorată de vânt a unui constructor. Este îmbrăcat în haine vătuite de protecție, cu căciula trasă puțin pe spate, ștrengărește. Ochii săi vii par să te întrebe : „Ai venit să ne vizitezi șantierul? Iată-l!” Este tânărul constructor Costel Păun. Bucuros de astfel de călăuză, l-am urmat prin punctele de lucru ale șantierului. — „Ii vezi pe tovarășul de colo ? — mă întreabă. Este tânărul constructor Sava Negriceanu, șeful brigăzii atemiste de pe Minunat băiat șantierul nostru, împreună cu brigada sa dă zilnic peste trei norme. In ziua record organizată in cinstea celei de a 36-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, brigada lui Nevriceanu a avut o depășire a normei de 350’’,’o, clasificându-se prima pe șantier. Ne mândrim cu tovarășul nostru ! Am făcut cunoștință cu tânărul constructor Sava Nevriceanu. La fel de vesel, de entuziast ca și ceilalți constructori de pe șantier. Dar, pe lângă aceasta, câtă destoinicie și capacitate organizatorică sălășluesc in acest om, de câtă energie și putere de muncă a dat el ,dovadă ! Animat de dorința de a obține rezultate cât mai bune, atât cantitativ cât și calitativ, dornic de a antrena și pe alpi în această acțiune, el a propus conducerii șantierului constituirea unei brigăzi de tineret. Cu ajutorul șefului de șantier și al tovarășilor săi de muncă, el a constituit prima brigadă atemistă de pe șantier. Brigada a fost repartizată la ciuruit și transportat balast, încă din primele săptămâni de la alcătuirea sa, brigada atemistă constructor condusă de tânărul Sava Negriceanu și-a depășit norma cu 180-- 275%, primind drapelul de brigadă fruntașă pe șantier, pe care îl păstrează și astăzi. Cu câtă mândrie privește șeful de brigadă pe tovarășii săi de muncă ! — „Cu flăcăii aceștia — îmi spune el — mă pot lua la întrecere cu orice brigadă. Ioan Dănuță, Orest Bolocea, Dumitru Atomii — de nădejde băieți ! Intre tânărul constructor Sava Nevriceanu și membrii brigăzii sale s’a creat o trainică apropiere sufletească, o înțelegere deplină, ale cărei rezultate se reflectă in munca de zi cu zi a brigăzii atemiste. ★ Cu obidă își aduce aminte Sava Nevriceanu de copilăria sa. Orfan de tată încă de mic, flămânzea laolaltă cu maicăsa și cu cei opt frați și surori, cărora nu le ajungeau bruma de bucate strânse de pe vetecul de pământ ce-l aveau. Copiii mai mărișori au trebuit să-și câștige singuri hrana, muncind in schimbul unui boț de mămăligă, din zori și pănă’n noapte, la chiaburii satului. Grea viață, multe chinuri și înjosiri au indurat Sava și ceilalți frați ai lui de la chiaburi ca Gheorghe Bălan și Iacob Braun, care huzureau in acea vreme in satul Biled, din preajma Timișoarei. Traiul lor amar s-a schimbat deabia după eliberarea țării de către glorioasa Armată Sovietică. De când, poporul, condus de partid, a luat în mâinile sale destinele patriei, Sava Nevriceanu a început să cunoască bucuria. Câțiva din frați, împreună cu mama lor, au fost primiți in rândurile colectiviștilor de la gospodăria agricolă „8 Martie“ din comuna Biled, regiunea Timișoara. Fratele mai mic al lui Sava urmează o școală de construcții, alte două surori lucrează la o cooperativă de îmbrăcăminte din orașul Reșița. Cu toții știu acum ce e belșugul. ★ Pe șantierul dela Tg. Mureș, Sava se străduește să facă față cu cinste sarcinilor ce-i stau în față ca șef de brigadă. El este conștient că fiecare succes obținut in muncă constitue un aport prețios in opera de ridicare a nivelului de trai al celor ce muncesc, in opera de construire a socialismului in patria noastră. Iată dece încă cu săptămâni în urmă, brigada sa atemistă a chemat la întrecere toate brigăzile de pe șantier în cinstea celei de a 36-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Aceștia sunt oamenii care se formează in iureșul muncii clocotitoare pe șantierele socialismului, acestea sunt mlădițele care cresc in țara noastră din sămânța rodnică a Marelui Octombrie. P. SILVIAN din Octom Trăiască cea de a 36-a aniversare a Marii Revoluții in cinstea zilei de 7 Noembrie și a alegerilor SUCCESELE CONSTRUCTORILOR DE LOCUINȚE DIN VALEA JIULUI întreprinderea nr. 704 și a Cuvântarea tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej la cea de a 9-a aniversare a eliberării patriei noastre a fost primită cu entuziasm de colectivul întreprinderii de construcții nr. 704- Llricani, însuflețiți de sarcinile mărețe trasate constructorilor de locuințe, muncitorii, inginerii și tehnicienii și-au luat angajamentul de a realiza planul anual pe 1953 până la data celei de a 36-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Angajamentul a fost îndeplinit. In ziua de 5 Noembrie, cu 2 zile înainte de data prevăzută în angajament, întreprinderea nr. 704 Și-a realizat planul fizic și valoric pe 1953. Desfășurând larg întrecerea socialistă, muncitorii și tehnicienii Fabricii de ciment Comarnic au obținut în ultima lună importante realizări. Arzătorii de la cuptoarele rotative au reușit să îndeplinească planul la klinker în proporție de 102,68% și au redus consumul de combustibil cu 2,1%. O contribuție însemnată la aceste realizări dat-o echipa condusă de arzătorul staha-nnovist Gheorghe Moraru care și-a depășit planul cu 5%. Muncitorii de la morile de ciment au reușit să obțină o depășire de plan de 4,22%. In fruntea acestora se află echipa condusă de Vasile Buzamat de la moara nr. 2, cu o depășire de plan de 27% și brigada de tineret de la moara nr. 1 condusă de Ioan Trașcă, cu o depășire de plan de 11%. Realizări importante a obținut și brigada de la moara nr. 1 condusă de Maria Botoacă, care a reușit să obțină în ultimile două săptămâni o depășire de normă de 30%. S’a evidențiat de asemenea tânărul arzător Petre Buzatu, calificat de curând după metoda Cotlear de către stahanovistul Gheorghe Moraru. GH. IONESCU corespondent Cimentiștii de la fabrica „Ideal“ din Cernavodă au obținut freroase succese în întrecerea socialist, în care 83% dintre ei sunt antrenați. indeplinit planul anual terminând construcția celui de al 463-lea apartament pentru minerii din Uricani. ★ La acest succes au contribuit din plin brigăzile complexe ale stahanoviștilor Ioan Voicu, Iosif Vischi și Andrei Miauer, care, la executarea lucrărilor de roșu, și-au depășit zilnic norma compusă cu 60—80 la sută. Mânuind cu pricepere macaraua-tura sovietică KSK3, macaragista fruntașă Maria Niculescu a asigurat aprovizionarea la timp cu materiale a locurilor de muncă ale brigăzilor lui Ioan Voicu și Iosif Vischi. Realizări însemnate au obținut și diferitele brigăzi de Un exemplu de muncă conștiincioasă și rodnică îl dă secția transporturi care a reușit, numai în ultima lună, să transporte cu 1.476 de tone de calcar și argilă mai mult decât prevedea planul. Organizându-și bine munca, au contribuit la obținerea acestui succes: mecanicul de locomotivă stahanovistul Nicolae Călin, comunistul Nicolae Tudorache, fruntașii în producție Ioan V. Radu și Ioan Vântu. Cu multă atenție își conduc cupoarele arzătorii Petre Oprea și Ion Zanet. Ei colaborează cu brigada atemistă de la laborator condusă de Vintilă Mircescu, care, aplicând metoda Ciurchih, asigură o producție de bună calitate. La secția de însocuire au lucrat cu spor brigăzile conduse de Gh. Davidescu și Constantin Cocor. Conducându-și bine echipele, șeful secției de întreținere, stahanovistul Gheorghe Bogdan, a executat reparații bune care au redus cu mult opririle agregatelor. S’au mai evidențiat, dealungul ultimei perioade, responsabilul unei brigăzi de înlocuitori Constantin Poenaru, echipele artificierului stahanovist Petre Iordache și a comunistului Ion Olaru, mecanicul de locomotivă Ion Bârzu, fochiștii Vasile Peltea și Petre R. Vlad, căruțașul Vasile Dobre și alții. ION COCHJ corespondent specialitate și echipe de pe șantierele întreprinderii. ★ Și constructorii de pe șantierul Lonea al întreprinderii nr. 703 au întâmpinat ziua de 7 Noembrie cu importante succese. Aplicând inițiativa zdarului stahanovist Gh. Cioc de la Buftea, brigada complexă a stahanovistului Iosif Vereș a terminat de roșu blocul K, cu 27 apartamente, în numai 23 de zile — cu 2 zile înaintea datei din angajament, realizând totodată economii la cărămizi de 1636 lei. De asemenea, brigada complexă a lui Ioan Dragan a executat în 30 de zile zidăria și montarea planșeelor la blocul M, cu 36 apartamente, scurtând cu 2 zile termenul prevăzut în angajament și economisind cărămizi în valoare de 1694 lei. Un bloc cu 1 27 apartamente construit in 30 de zile Coborind de la noul restaurant ce se înalță la marginea pădurii Chizidului, pe poteca ce șerpuește printre puieții de brad, ajungi la o răscruce. De aici pornesc străzile A, B și C, care au format primul cartier al noului oraș muncitoresc Hunedoara. Acum însă, orașul se dezvoltă într-un ritm rapid. Spre lunca Brusturului au început să răsară noi străzi cu clădiri tot mai frumoase, moderne. Nu de mult, după terminarea săpăturilor de fundații la blocurile de pe bulevardul principal, zidarul stahanovist Ștefan Cosma, urmând inițiativa zidarului stahanovist Gheorghe Cioc de la Buftea, a format o brigadă complexă compusă din 46 muncitori. Brigada și-a luat angajamentul ca în cinstea zilei de 7 Noembrie și a alegerilor, blocul cu 27 apartamente, pe care a început să-l ridice, să-l termine de roșu în 32 de zile, aplicând metoda lucrului în lanț, întreaga lucrare a fost împărțită în 18 tronsoane egale și s’au luat o serie de măsuri tehnico-organizatorice pentru asigurarea unor bune condiții de muncă. Astfel s’a mecanizat transportul materialelor prin folosirea unei macarale-turn tip „23 August”, a 2 macarale „Pionier” și a 2 benzi transportoare. Deasemenea s’au mecanizat prepararea betonului și a mortarului. Pentruca timpul de lucru să fie folosit din plin, aprovizionarea cu cărămizi s’a făcut în schimbul de noapte. Aplicarea metodei de zidire rapidă Orlov și a altor metode înaintate de lucru a făcut posibilă depășirea angajamentului luat, blocul fiind terminat de roșu în numai 30 de zile.In acelaș timp productivitatea planificată a muncii a crescut cu 6,20%, realizându-se cea mai mare productivitate medie din acest an pe șantier. Această metodă înaintată de muncă a făcut ca și câștigul muncitorilor să crească. Câștigul orar realizat de șeful brigăzii depășește cu 234% salariul lui de bază, iar un muncitor necalificat — datorită sistemului de acord global — a realizat un câștig cu 77% mai mare decât până în prezent, încurajată de succesele obținute, brigada a trecut la construirea unui nou bloc cu 90 apartamente. Aceste succese au fost și pentru ceilalți muncitori de pe șantier un puternic imbold în aplicarea metodelor înaintate. Cunoscuții stahanoviști Petre Hradek, Ludovic Csiki, Iosif Adolf și alții au trecut la organizarea de brigăzi complexe. Constructorii din Trustul nr. 4 luptă pentru a da oțelarilor hunedoreni locuințe mai bune și mai ieftine, traducând în viață hotărîrile partidului și guvernului cu privire la îmbunătățirea condițiilor de trai. Hunedoara OLIVIU CRIȘAPI Lucrează „DE LA 31 IULIE 1953, LUCRĂM IN CONTUL ANULUI 1956“, „CINSTE TOVARĂȘULUI PETRE KARȘAY CARE LUCREAZĂ IN CONTUL ANULUI 1957“. Aceste lozinci pot fi văzute de cum deschizi poarta Fabricii de teracotă din Deva. Cuvinte simple, care îți încălzesc inima și te îndeamnă să mergi în fabrică, să cunoști pe cei care au obținut aceste minunate realizări. Ajuns în mijlocul vrednicilor teracotiști, ești surprins plăcut în primul rând de seriozitatea cu jare aceștia îndeplinesc fiecare operație și mai flies de ordinea care domnește la locurile de muncă. Cea mai mare parte din ei sunt sgârciți la vorbă și vrednici la muncă. Iată-l de pildă pe tipăritorul stahanovist Petre Karșay. Un om înalt, între două vârste, îndrăgostit de meseria sa. De mult timp lucrează „ciubucărie“, piese care necesită o înaltă calificare și o mare îndemânare, observând cum mânuește tiparele îți dai seama că le stăpânește cu prisosință pe amândouă. El lucrează acum în contul anului 1957, fiind mândria întregului colectiv La secția cuptoare întâlnești echipele conduse cu multă pricepere de tov. Viorica Mariș și Marjia Mașalca. Privindu-hi cum glazurează sau cum așează cahlele și colții în cuptor, te molipsești de elanul cu care muncesc' Este suflul vieții noi ce se oglindește puternic în munca tuturor. Cuvinte de laudă se pot spune despre fiecare muncitor, succesul obținut de fabrică fiind o părticică din munca fiecăruia. Conducerea întreprinderii a dat un sprijin serios în obținerea acestor realizări. Organizarea temeinică a locului de muncă, rezolvarea cu succes a unor probleme tehnice, organizatorice, au creat condiții prielnice pentru depășirea sarcinilor de plan. De un real folos a fost și introducerea presei mecanice pentru colți și cable. Această presă a rezolvat în bună parte lipsa brațelor de muncă calificate, mărind totodată productivitatea muncii tipăritorilor cu aproape 7 C<Op o. Reducerea prețului de cost cu peste 8 °/o a fost posibilă atât printr'o rațională folosire a materiilor prime cât și prin folosirea integrală a nisipului și — în parte — a argilei din resurse locale. Peste puțin timp colectivul fabricii din Deva va rezolva una din problemele grele c a-l frământa până acum: arderea cablelor se va face cu păcură, ducând astfel la economisirea lemnelor și la îmbunătățirea simțitoare a calității. In contul anului 1956 Mai mult ciment peste plan