Constructorul, februarie 1957 (Anul 9, nr. 368-371)

1957-02-02 / nr. 368

DĂM VOTUL NOSTRU CAUZEI PĂCII ȘI SOCIALISMULUI! Este o cinste și ,o datorie! o cinste și o datorie, de a ne exercita dreptul nostru de vot, de a lua parte la alegerea deputaților Marii Adunări Naționale, de a ne rosti, astfel, asupra drumului țării noastre spre socialism. Votul ce-l dăm candidaților Frontului Democrației Populare, constituie aprobarea noastră politicii, care în ultimii patru ani a înscris noi și valoroase izbînzi ale construcției socialismului. Este votul prin care fiecare patriot ișt exprimă dragostea și atașamentul său față de regimul de democrație populară. Pentru a vorbi oamenilor despre realizările acestui regim au nevoie de mult meșteșug oratoric. e Despre asta vorbesc îndeajuns faptele de toți cunoscute. Vorbesc sutele de noi fabrici și uzine, hidro și termocentrale, lăcașuri închinate științei și artelor, vorbesc însă și noile destine a milioane de oameni din această țară. Sortiți din leagăn sclaviei capitaliste, exploatării și mizeriei, acești oameni se bucură astăzi de libertate și de roadele ei minunate. Stăpîni și gospodari ai țării lor, oamenii muncii descătuișați pot da frîu liber nesecatelor lor forțe creatoare, făcînd să prindă viață înțelepciunea învățăturii marxist-leniniste a partidului. Viața a confirmat cu marea ei autoritate linia industrializării socialiste a țării, din care poporul și-a făcut o cauză a sa. Oamenii muncii știu că pentru o viață mai bună, pentru un trai mai îmbelșugat nu există o altă temelie, decît ■ o industrie puternică. Un puternic ecou și-au pășit chemările la luptă ale partidului și în rîndurile țărănimii noastre muncitoare. In lupta dusă in alianță cu clasa muncitoare și sub conducerea ei, țărănimea a ieșit din jugul moșierilor și arendașilor. Statul democrat-popular sprijină țărănimea muncitoare, ajutînd-o și sporească producția agricolă și să-și îmbunătățească traiul. Convinși de realități, tot mai mulți țărani se încredințează că drumul cel mai bun spre belșug și bunăstare este cel arătat de partidul clasei muncitoare: drumul unirii liber consimțite în întovărășiri, cooperative agricole de producție și gospodării colective. Hotărîrile recente ale partidului au fost primite cu mare entuziasm de masele țărănești. Desființarea cotelor obligatorii și noua așezarare a relațiilor de schimb între oraș și sat vor aduce noi foloase țărănimii, îmbunătățind totodată aprovizionarea industriei cu materii prime și a populației orașelor cu produse alimentare. Dînd voturile noastre, candidaților Frontului Democrației Populare, confirmăm dragostea și devotamentul nostru nemărginit față de regimul democrat-popular. Politica regimului nostru a înlăturat odată pentru totdeauna odioasa asuprire națională din trecut. Aceiași politică a asigurat femeilor și tineretului drepturi egale, o viață demnă, așa cum nici azi nu este cu putință în atîtea țări puse sub domnia nemiloasă a capitalului. Votînd pentru candidații Frontului Democrației Populare votăm pentru statornica politică externă de pace a guvernului nostru, expresia voinței întregului popor. Votăm pentru politica externă bazată pe prietenia de nezdruncinat cu Uniunea Sovietică, cu China populară și cu celelalte țări socialiste, pentru triumful coexistenței pașnice între toate țările, pentru dejucarea și înfrîngerea uneltirilor războinice ale imperialismului. Voturile pe care poporul le va da candidaților Frontului Democrației Populare vor exprima nemărginita dragoste și încredere pe care o avem în Partidul Muncitoresc Român, avantgarda marxist-leninistă a clasei noaste muncitoare, conducătorul luptei pentru viitorul socialist, fericit, al patriei. Toate noile noastre cuceriri, toate realizările acestor 12 ani de viață liberă și construcție pașnică le datorăm politicii înțelepte al partidului nostru, statorniciei față de nemuritoarele învățături marxist-leniniste. Cel de al II-lea Congres al P.M.R. a dat țării un însemnat program de înfăptuiri, care au ca țel principal ridicarea continuă a nivelului de trai al poporului. Continuînd politica de industrializare a țării, de dezvoltare a industriei grele, partidul și guvenul pune ca sarcină centrală ridicarea sistematică a agriculturii, creșterea producției industriei ușoare și alimentare, construirea de locuințe. .Cu ajutorul Uniunii Sovietice și al celorlalte țări socialiste, prin hărnicia întregului nostru popor, acesite obiective vor fi cu siguranță atinse. Alături de toți cei ce muncesc, muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii din construcții și industria materialelor de construcții vor vota cu încredere pe candidații Frontului Democrației Populare, oameni de nădejde care în Marea Adunare Națională vor lupta pentru transpunerea în viață a marilor țeluri ale politicii partidului și guvernului nostru. Vom vota cu toții pentru Întărirea continuă a regimului democrat-popular, pentru dezvoltarea industriei noastre, pentru un ><i trai mai bun, pentru socialism! Vom vota cu toții, pentru viața nouă, mereu mai îmbelșugată a satelor noastre, pentru recoltele bogate care să asigure bunăstarea întregului popor ! Vom vota cu toții pentru înflorirea mai departe a științei și culturii în patria noastră ! Vom vota cu toții pentru apărarea păcii și a cuceririlor noastre, pentru înflorirea scumpei noastre patrii ! Vom vota pentru candidații Frontului Democrației Populare! AGITATORII FABRICII Mai multe echipe de Marea Adunare Națio- Numai intr-o săptămiagitatori formate din nală. Printre cei mai acuă agitatorii de la lamuncitori ai fabricii de tiri s-au dovedit Cons- ț.inca „Ideal" au vizitat ciment ideal"-Cernatantin Gilmeanu, Dumi- . "f , M .« ***ml • "« '■ »«. O- ?»“ susținută muncă in canelea, Dumitru Bojici, Gh.drul campaniei alegeri- Sibișeanu, Nicolae Ga- ION COCIU lor de deputați pentru nea și Ion Ganep. corespondent PENTRU PRIMA OARĂ ÎN FAȚA URNEI 2500 de elevi ai Centrula tinerilor alegători vai spre secțiile de votare lui școlar profesional fi împlinită, s-au luat nr. 7 și 8 ale circums- Ciurel ai Trustului nr. măsuri ca Centrul șco empției electorale Ciular de la Ciurel să fie rel. In fruntea coloanei primul la vot. In prime va păși orchestra școle ore ale dimineții, eiii de curînd înjghelevii se vor îndrepta bată. 3 vor fi prezenți mîine în fața urnelor. 140 dintre ei vor vota pentru prima oară. Dorin ti veți vedea mîine la centrul de votare Alături de echipele de actori profesioniști, numeroase brigăzi artistici, de agitație din sectoarele noastre de producție se vor deplasa mîine in mijlocul alegătorilor la centrele de votare pentru a oferi programe adecvate acestui eveniment. Brigada artistică de agitație a întreprinderii de Izolații nr. 3, in perioada campaniei electorale și-a alcătuit un program special — prezentat alegătorilor din circumscripțiile electorale nr. 1, „Donca Simo" și altele — cu primind sceneta „Ecoul", monologul „Rugăciunea alegătorului", care biciuie moravurile electorale din trecut, precum și o serie de cântece și poezii. Programul e interpretat de o echipă de artiști amatori talentați care se bucură de aprecierea unanimă a spectatorilor. In clișeu, brigada artistică de agitație a întreprinderii de izolații nr. 3, pe care cetățenii din raionul 1 Mai o vor vedea mîine la citeva centre de izolare din raionul lor. » y ANUL IX Nr. 368 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVAI ORGAN AL MINISTERULUI CONSTRUCȚIILOR,MINISTERULUI INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII 91 AL C.C.AL SINDICATULUI MUNCITORILOR CONSTRUCTORI ȘI DIN INDUSTRIA MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII 4 pagini 20 bani ★ Sîmbata 2 februarie 1957 IN CINSTEA ALEGERILOR • La chemarea „cu mai mult ciment peste plan în cinstea alegerilor de la 3 fabruarie“, muncitorii de la fabrica „Victoria socialistă“ din Turda au trimis peste plan șantierelor de construcții, în primele 20 de zile, din luna ianuarie, 550 de tone de ciment, 230 de tone de var și ipsos. Merită a fi evidențiați morarul Andrei Bărbuță, care a dat 103 tone de ciment peste plan și tocătorii Nicolae Ciocîrmlan și Ioan Oprea care au dat 100 de tone de clincher peste pian. KARL TEODOR corespondent ’ • Succesele realizate și primele săptămini ale anului arată dragostea cu paie colectivul fabricii de țigle și cărămizi „Mondial"'-Lugoj a întimpinat ziua de 3 februarie. La data de 15 ianuarie planul lunar la cărămizi crude era îndeplinit. Două zile mai tîrziu și planul lunar la cărămizi arse a fost realizat. Acest succes e cu atît mai lăudabil cu cit temperatura s-a menținut scăzută (intre ~7 și ~3 °). Pină la sfirșitul lunii colectivul a depășit și planul la țigle, realizind un indice de îndeplinire a planului producției globale de 140%. Muncitorii de la „Mondial" iși respectă totdeuna cuvintul EVA FEHER corespondentă . Și la fabrica de cărămizi refractare „Proletarul“ din Turda s-au obținut realizări importante în cinstea zilei de 3 februarie. Aci au fost produse peste programul de producție, în perioada 1—20 ianuarie, 144 de tone de pastă refractară, 123 de tone de cărămizi crude și s-au încărcat în cuptoare, pensie plan, 40 de tone de cărămizi. Meritul pentru aceste succese revine echipelor conduse de morarii Mănăilă Sindean și Ioan Bara, precum și echipelor de la prese conduse de Vasile Burciu, Victor Cornea și Victor Ilea. A. PUSTAI corespondent . Tinerii muncitori de la intreprinderea „Granitul" au sprijinit cu mult elan alegerile de deputați in Marea Adunare Națională. Repartizați în echipe de agitatori ei au popularizat realizările regimului nostru democrat și au îndemnat alegătorii să se prezinte cu toții la vot în ziua de 3 februarie 1957. Tinerii Maria Florea, Alecu Șerban, Toma Bălteanu, Maria Vispasian, Maria Ilina au făcut cinste colectivului care l-a recomandat să contribuie la campania alegerilor. DRAGOMIR CRISTEA corespondent • Colectivul Fabricii de ciment Comarnic s-a angajat să dea în cinstea alogerilor de la 3 februarie 170 de tone de clincher și 150 de tone de cimerit peste pilan. Angajamentul a fost însă depășit, fabrica realizînd pînă în ajunul alegerilor: 311 tone de clincher și 912 tone de ciment peste plan. S-au evidențiat morarii de la morile brute Gh. Dogaru și Gh Panțîriu, cucătorii Ion S. Piciorea și Gh. Moraru, morarii de la moril de ciment Ion Ghiauș, Gh. Utoc și Ion Șovăială. PANAIT BADEA corespondent PE LINIA REZOLUȚIEI De curînd, în cadrul apei adunări generale, salariații T.C.H. au dezbătut documentele plenarei C.C. al P.M.R. din 27-29 decembrie. Au luat cuvintul numeroși participanți, subliniind puternicul ecou pe care hotărîrile partidului le-au produs in rîndurile oamenilor muncii, perspectivele pe care ele le deschid și sarcinile de răspundere ce revin constructorilor. Ing. Sorin Vasilescu, șeful șantierului de instalații, a arătat că șantierul pe care-l conduce își va îndrepta atenția spre mărirea productivității muncii, reducerea prețului de cost al lucrărilor și sprijinirea aplicării normării științifice. In vederea atingerii acestor obiective se va pune accentul pe folosirea micii mecanizări, pe mai buna gospodărire a materialelor, pe îmbunătățirea ritmului de aprovizionare etc. Gh. Făgărășanu, șeful serviciului planificare al trustului, a arătat că deși T.C.H. și-a îndeplinit indicii de plan în cursul anului trecut, se putea realiza mai mult. Prețul de cost a fost redus față de deviz, dar încă se construiește scump. Planul de măsuri propus de către comitetul sindical și aprobat de adunarea generală cuprinde printre altele : stimularea inițiativei constructorilor, extinderea întrecerii socialiste, lichidarea unor forme birocratice inutile, lărgirea competinței șantierelor etc. In moțiunea adresată comitetului raional de partid Tudor Vladimirescu, salariații T.C.H. s-au angajat să depună toate eforturile pentru transpunerea în viață a Rezoluției plenarei C.C. al P.M.R. ing. AUREL IORDACHESCU corespondent Din angajamente — FAPTE însuflețiți de recentele HeZartri alle plenarei C.C. al P.M.R., constructorii de pe șantierul Alimentarea cu apă al Trustului ,nr. 14-Iași își îndeplinesc cu cinste angajamentele luate în cinstea alegerilor de deputați. In perioada 1—25 ianuarie, la lotul priză-Prut, condus de ing. C. Alexandrescu, planul a fost realizat în bune condiții. S-a evidențiat brigada condusă de maistrul Stan Neda, care a turnat în 3 zile — în luptă cu gerul — un tronson al chesonului de priză. In prezent, pe acest lot se fac pregătiri intense în vederea amenajării stației de chesonare. Constructorii ți-au luat angajamentul ca, în cinstea alegerilor, să poarte betonul la tronsonul tir. 4. Brigada maistrului Vasile Păuceanu lucrează de 2or la baterea palplanșelor metalice, pentru asigurarea unei incinte impermeabile în jurul chesonului de priză, în vederea scufundării lui, la lotul condus de ing. Vasile Beuran, viteza de înaintare la galerii a crescut — în primele 20 de zile ale lunii ianuarie — cu 10% față de aceeași perioadă diin luna decembrie. Datorită măsurilor tehniceorganizatorice — ca extinderea micii mecanizări la evacuarea pământului, la transportul mortarului, la transportul bolțarelor din beton, executarea betoanelor în cofraje mobile etc. — s-au creat pe acest șantier condiții pentru terminarea lucrărilor la 30 martie, în loc de 15 aprilie — cum prevede planul. Condiții optime de lucru pe timp friguros s-au asigurat prin închiderea incintei de la lotul filtre, condus de ing. N. Zilberman. Tot aici, echipele de la Trusitul nr. 21 lucrează intens la instalațiile de încălzire centrală provizorie. In cinstea alegerilor, brigada condusă de maistrul Anton Saveciac și-a luat angajamentul să reducă durata de execuție a cofrajelor exterioare la două baterii cure (camere de filtrare a apei) LAZAR BENEȘ corespondentul „Constructorului“ pentru regiunea Iași Ședința de la M. C. s Rusuri pentru o mai bună argenizare a muncii Pregătirea introducerii noului sistem de salarizare Săptămîna trecută a avut loc la Ministerul Construcțiilor o consfătuire cu șefii serviciilor de organizare a muncii din cadrul Trusturilor de construcții, de instalații și montaj și din întreprinderile de producție industrială și de reparație a utilajelor. La consfătuire au participat tov. ing. V. Bumbăcea, locțiitor al ministrului Construcțiilor, tov. A. Horvath, președintele C.C. al Sindicatului muncitorilor constructori, delegați ai direcțiilor generale și direcțiilor de ministere, precum și activiști sindicali. Consfătuirea a avut ca scop ca — pe baza analizei situației constatate pe teren cu privire la problemele de organizarea și normarea muncii și la aplicareaisistemului de salarizare — să se stabilească măsuri pentru îmbunătățirea activității pe linie de organizarea muncii și pentru pregătirea introducerii unor prevederi ale recentei Rezoluții a plenarei C C.al P.M.R. In urma dezbaterilor și a propunerilor cute s-a hotarit: — introducerea treptată, cu tendință de generalizare, a normelor complexe, întocmite pe baza proiectelor de organizare a șantierelor — în locul numeroaselor norme fărîmițate; — simplificarea activității de normare și a evidenței operative prin desființarea unor formulare: — îmbunătățirea organizării muncii în brigăzi de specialitate și complexe, precum și generalizarea aplicării acordului global; — luarea de măsuri energice pentru aplicarea justă și principială a sistemului de salarizare și a normelor; — întărirea rolului maistrului în organizarea și conducerea directă a muncitorilor la punctele de lucru. Aceste măsuri vor constitui premiza introducerii sistemului de salarizare îmbunătățit în sectorul de construcții. TRAIASCA VICTORIA IN ALEGERI In orașul miner Lupeni Condițiile de locuit ale minerilor din Lupeni s-au îmbunătățit cu mult în ultimii ani. In vechile cartiere ale orașului s-au construit blocuri cu cca. 400 de apartamente, un cămin cu 170 de blocuri și un șir de case cu parter. De asemenea, s-a ridicat clădirea unei școlii tehnice de maiștri. In acest an, luptînd pentru a traduce în viață recenta Rezoluție a plenarei C.C. al P.M R., colectivul șantierului 4 Lupeni al Trustului nr. 7 continuă construcția a 8 blocuri, 4 cămine cu elite 170 de locuri și un spital, care vor fi terminate pînă la sfîrșitul anului. Datorită rezultatelor întrecerii în cinstea alegerilor de la 3 februarie, peste cîteva săptămîni va putea fi dată în folosință o creșă, iar la sfîrșitul primului trimestru — unul dintre cele 4 cămine. IULIAN POPESCU corespondent Bilanț lunar Lunia ianuarie a adus muncitorilor șantierului 01-Cernavoda al T.C.H. succese noi in întrecere Astfel, brigada betonistului Grigore Coteț — care lucrează la colectorul 4 din cadrul lucrărilor de canalizare a orașului — in decursul unei decade a dat în folosință 30 ml conductă de 800 mm diametru (deși a lucrat pe timp nefavorabil) și a curățat 55 ml din canalul halai. La aceste lucrări s-au evidențiat Dumitru Stamate, Stelian Cristea și Petre Moraru. Cu același avânt a lucrat și brigada de pavatori a lui Nicolae Butea, la pereții exterior. Deși condițiile de muncă au îngreunat mult lucrările de pavaj, brigada a reușit să-și depășească normele de lucru cu 25%. Gheorghe Radu, Ioniță Gheorghe, Mihai Caradima și Azis Alburaman sunt cei care s-au dovedit cei mai buni din brigadă. Dulgherul Vasile Castan, care a contribuit cel mai mult la lucrările de finisaj ale canalizării. A ’executat, in două săptămâni trei, 'cămnidele tug zitare și două cămine de rupere, del pantă. NICU BONCOTA 'corespondent Vie activitate culturala In cinstea alegerilor Tot mai bogată a fost activitatea culturală în preajma zilei de 3 freibnuarie în toate întreprinderile sectoarelor noastre. Spre cinstirea zilei alegerilor, constructorii au organizat colțuri ale alegătorului cu standuri de cărți și broșuri privind alegerile de ieri și alegerile de azi, deplasări ale brigăzii artistice de agitație la diferite Case ale alegătorului unde au prezentat programe adecvate alegerilor; mai în fiecare întreprindere, au apărut numere speciale ale gaza- taior de perete. Din ultimele știri sosite la redacție dăm mai jos — pe scurt — cîteva spicuiri. • In cinstea alegerilor, la stația de radioamplificare de la I.P.C. sînt transmise scheciuri, scenete și convorbiri legate de alegeri. Gazeta de perete a îmbrăcat haină de sărbătoare. • De cîteva zile la I.P.C.H. a fost amenajat un colț al alegerilor. El cuprinde și un bogat stand de cărți și broșuri despre alegeri. A fost confecționat de asemenea un frumos foto- montaj ce oglindește“ realizările regismului nostru democrat-popular. ” • La întreprinderea de construcții nr. 501-Orașul Stalin s-a înjghebat o formație artistică. Animatorul ei principal este tov. Nicolae Grigore.Programul cuprinde dialoguri cu aspecte ale alegerilor din trecut, recitări, cîntece, dansuri etc. Artiștii amatori au prezentat spectacole la șantierul nr. 5 precum și la Casa alegătorului din Strada Lungă. Bucuria șefului de brigadă Brigada de instalatori sanitariști, condusă de Ioan Sachelarie, de pe șantierul din Petroșani al Trustului nr. 7, obține frumoase succese. Până acum ea și-a depășit normele cu 96%. Instalatorii cinstesc prin muncă alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională. Șeful brigăzii a avut de curînd o mare bucurie: soția i-a născut o fetiță. Mîine el va vota și pentru viitorul fericit al noii cetățene a patriei noastre- CAZIMIR CIUPAGEA corespondent