Constructorul, noiembrie 1957 (Anul 9, nr. 407-409)

1957-11-02 / nr. 407

Oamenii sovietici sărbătoresc cea de a 40-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie în condițiile unui uriaș avânt politic și în muncă. Milioanele de constructori din URSS.S. cinstesc ziua de 7 Noiembrie prin darea în folosință a unui mare număr de obiecte de , toate categoriile. Succese însemnate se înregistrează pe șantierele de locuințe, unde se înfăptuiește mărețul program elaborat de P.C.U.S. și de guvernul sovietic pentru îmbunătățirea condițiilor de trai ale oamenilor muncii. încă de la al VlII-lea Congres, partidul comunist a hotărît, la indicația lui V. I. Lenin, «să se depună toate eforturile pentru a îmbunătăți cerțndițiile de locuit ale maselor muncitoare, pentru a lichida aglomerația și condițiile antisanitare din vechile cartiere, a distruge locuințele improprii, a reface locuințele vechi și a clădi locuințe noi, care să corespundă noilor condiții de viață ale maselor muncitoare...” Iată în citeva cifre, cum s-a realizat acest program: • In anii cincinalelor de dinainte de război, în U.R.S S. s-au dat în exploatare locuințe cu o suprafață totală de 123.000.000 mp. > • Intre 1926 și 1956 s-au construit 860 de orașe noi. Numărul așezărilor muncitorești de tip urban clădite în aceeași perioada se ridică la 1200. 2 • Casele de locuit, construite sau refăcute in 1946—956 însumează o suprafață de aproape 1 300.000.000 mp. • Fondul total de locuințe în orașe și așe sări de tip orășenesc a sporit în anii puteriii sovietice de 3,7 ori (de la 216 milioane mp în 1913 mp la 640 milioane mp in 1955), cu toate uriașele distrugeri provocate de război. • Numai în semestrul V1957 Statul Sovietici a finanțat construcția a peste 9 milioane dola ci’Jjite, care au fost date în folosință. Vor fi puse la dispoziția oamenilor muncii in acest an, locuințe cu un total de 34 milioane mp; în 1958 — 42 milioane mp; in 1959 — 51 < milioane mp; în 1960 —— 60 milioane mp. Mii de an crește gradul de industrializare a construcțiii prin U.R.S.S. Constructorii sovietici înțeleg că numai prin producția industrială a elementelor, prin introducerea tehnicii noi poate fi înfăptuită sarcina uriașă trasată de Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și de guvern : intr-un termen scurt, toți oamenii muncii să fie asigurați cu locuințe bune, confortabile. În U.R.S.S. se desfășoară o intensă activitate în vederea găsirii de noi soluții constructive și de arhitectură raționale, în vederea elaborării unor metode raționale de organizare a muncii. Marele scriitor, rus A. M. Gorki nota cu mulți ani în urmă, într-o scrisoare adresată redacției revistei „Socialisticeșki Gorod”: „Trecutul blestemat mai dăinuie în ulicioarele , strimbe, in casele vechi construite in așa fel incit să-l dezbine pe oameni, să-l izoleze". Gorki chema revista să-i susțină pe entuziaști în lupta lor pentru o viață nouă. Printre acești entuziaști se numără in primul rind arhitecții. De ei depinde in mare măsură organizarea traiului de fiece zi al omului sovietic. Și nu este suficient să proiectezi o locuință bună și economică. Trebuie să știi sa organizezi viața omului și In afara locuinței sale.. Această sarcină poate fi îndeplinită In modul cel mai comod și mai complex in limitele unul microraion orășenesc cum ar fi de pildă in cuarta!.. Intr-un asemenea microraion se pot executa construcțiile necesare pentru deservirea nevoilor sociale ale unuui colectiv. Novîie Ceremușki — 11 hectare de locuințe Anul trecut, Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. a adoptat o hotărîre cu privire la construirea unui cvartal experimental la Moscova. Proiectanții și constructorii au primit sarcina să verifice eficacitatea noilor tipuri de locuințe economice, cu apartamente unifamiliale, să încerce noi elemente de construcție, materiale și utilaj, noi tipuri de mobilier în perete, pentru ca produsele cele mai bune să poată fi introduse în producția industrială de masă. Pentru execuție, s-a ales un teren care figurează în planul general al Moscovei sub denumirea de cvartalul nr. 9 al cartierului Novîie Ceremușki. Amploarea lucrărilor. Ilustrează proporțiile acestei experimentări. Teritoriul cuartalului depășește 11 hectare. Aici se construiesc 16 clădiri de locuit, dintre care 13 cu patru nivele și 3 cu opt nivele. Toate cuprind garsoniere, apartamente cu 2 și 3 camere. Cuartalul nr. 9 din cartierul Novîie Ceremușki a devenit un fel de laborator în care se verifică tot ceea ce este nou și înaintat în creația din ultimul timp a proiectanților constructorilor și lucrătorilor din industria materialelor de construcții, în domeniul construcției de locuințe. Acest șantier a devenit o școală a experienței înaintate. Aici și-au îmbogățit cunoștințele și-au ridicat măiestria numeroși constructori. Totodată, cvartalul experimental este un șantier unde ies deosebit de bine în evidență succesele realizate de constructorii sovietici în decursul celor 40 de ani care au trecut de la Marea Revoluție Socialistă din Octombrie- Toate nevoile de deservire sînt satisfăcute In cvartalul nr. 9 din cartierul Novîie Ceremușki se construiesc o școală, o grădiniță de copiii și o creșă. Intre case se amenajează curțigrădini cu terenuri de joc pentru copii (separat pentru copii de vîrstă școlară și cei de vîrstă preșcolară), terenuri de sport, bazin de scăldat etc. Școala (unde urmează să fie aplicat sistemul învățămintului politehnic) este despărțită de clădirile de locuit printr-o zonă verde. Ea este amplasată așa ca distanța maximă intre ea și case să nu treacă de 300 metri. Accesul spre școală este in așa fel proiectat, nicit elevii să nu fie nevoiți să traverseze străzile pe care circulă automobile. In acest cvartal se creează toate condițiile necesare pentru buna desfășurare a activității obștești populației și pentru educarea spiritualui de colectiv al acesteia. Seara, sălile de recreație și de sport ale școlii pot fi folosite pentru deservirea culturală a adulților. In acest scop sălile vor fi prevăzute cu intrări direct din curte. Pe lângă aceasta, adulții pot folosi și sala pentru adunări aflată în clădirea blocului gospodăresc. In aceeași clădire se află mai multe camere pentru activitatea cercurilor de amatori — tineret și adulți. Proiectanții s-au gindit și la deservirea gospodărească a populației cuarțalului nr. 9. In clădirea blocului gospodăresc funcționează o spălătorie. In acest cvartal , se amenajează o serie de curți despărțite prin garduri vii, unde gospodinele vor usca rufe, vor scoate lucrurile la aerisit și vor scutura covoarele. In subsolurile de la capetele clădirilor se vor amenaja încăperi pentru păstrarea cărucioarelor de copii și bicicletelor, precum și încăperi pentru diferite nevoi gospodărești: repararea saltelelor, îmbrăcarea mobilei etc. In unele case se amenajează mici ateliere pentru reparații curente, atelier mecanic, de tâmplărie etc. Pe teritoriul cvartalului există, de asemenea, citeva magazine, alimentar, pentru preparate din carne și pește, centru de pline, un magazin universal, restaurant-cafenea unde se vînd și semipreparate și se pot comanda de acasă mîncăruri gata preparate. Magazinele se amenajează nu la parterul blocurilor, ci in clădiri separate. Calculele au arătat că in felul acesta scade prețul de cost pe unitate de desfacere. In cuartalul nr. 9 se va construi, de asemenea, un cinematograf și se va amenaja un teren pentru parcarea automobilelor. Arhitectul, un artist care se gîndește și la economii Sistematizarea verticală a cuartalului a fost realizată ținîndu-se seama la maximum de specificul reliefului. Zona clădirilor de locuit este amplasată liber pe acest relief, în așa fel încît să se execute cantități cît mai mici de săpături și umpluturi de pămînt. Pitorescul, varietatea și respectarea anumitor proporții proprii cuartalelor de locuințe se realizează prin alternarea spațiilor verzi cu casele de locuit și cu magazinele cu etaj, mult mai mici ca volum decit casele. Fațadele clădirilor sunt destul de simple. Regula generală pentru compoziția arhitecturală a clădirilor a fost: să se folosească numai acele elemente de fațadă care sînt justificate din punct de vedere funcțional (balcoane, umbrare, console pentru verdeață etc.). Majoritatea caselor sînt placate cu cărămizi ceramice de culoare creme, cu 7 fante, alte clădiri — cu cărămidă roșie presată în stare semiuscată, sau cu plăci ceramice colorate, mărunte. Rolul primordial în aspectul arhitectural al cuartalului îl au zonele verzi. Copacii și arbuștii, majoritatea cărora au și fost plantați, sunt așezați în grupuri pitorești. Șiruri regulate de copaci și arbuști se văd numai de-a lungul aleilor principale care limitează ansamblul teritoriului cuarțalului. Se folosesc larg plantele perene. Florile sunt de asemenea sădite în grupuri mari, pitorești. Clădirile sunt amplasate cu o retragere de 8 metri sau mai mult de la aliniere, iar în fața ferestrelor de la parter, spre arterele urbane, se amenajează zone verzi. Aceasta îmbunătățește condițiile de locuit la parter și, în același timp, permite folosirea plantațiilor ca element de arhitectură nu numai în interiorul cuartalului, ci și de-a lungul perimetrului său exterior. In mijlocul zonelor verzi sunt amenajate bazine de scăldat pentru copii, mici havuzuri, grilaje pentru plante agățătoare. Toate casele de locuit din cuartalul nr. 9 au fost rezolvate fără secțiuni unghiulare. Majoritatea clădirilor sunt așezate frontal față de căile exterioare de acces, iar unele — perpendicular. Intrările clădirilor dau atît spre interiorul cvartalului, cit și spre stradă, ceea ce se poate ușor realiza datorită abaterii de la aliniere. Această soluție, care asigură — prin renunțarea la secțiunile unghiulare — o oarecare reducere a costului lucrărilor și simplificarea construcțiilor, nu este în nici un fel în detrimentul calităților arhitecturale ale clădirilor. S-a dat multă atenție înverzirii verticale a fațadelor. Majoritatea clădirilor au încastrate în ziduri console, tiranți și cabluri pentru plante agățătoare. Pe toate balcoanele sunt prevăzute lădițe pentru flori. Imperativul nr. 1: confortul locatarilor In cvartalul nr. 9 toate locuințele sunt destinate pentru cite o singură familie. S-au folosit circa 10 tipuri de distribuții interioare. Arhitecții și constructorii caută să studieze cel mai bine diferitele tipuri de locuințe, pentru a folosi observațiile culese în vederea îmbunătățirii proiectelor tip. Aceste observații se efectuează multilateral și nu se rezumă la comparația între clădiri numai în ce privește confortul, sau la un indice tehnico-economic oarecare. Se procedează la analiza complexă a distribuției interioare a locuințelor în ce privește caracterul economic, confortul pentru locatari, simplitatea și precizia nea soluțiilor constructive, care asigură reducerea maximă a sortimentului elementelor de construcție, înălțimea camerelor de la pardoseală pînă la tavan va fi de 2,7 m. In privința distribuției interioare se aplică toate combinațiile posibile de așezare a încăperilor auxiliare (bucătărie, nod sanitar, antreu) față de camerele de locuit. In unele locuințe bucătăriile se află alături de nodul sanitar (baie-toaletă) și In amîndouă se intră din antreu. In altele, încăperile auxiliare sunt distribuite la fel, dar nodul sanitar este despărțit de bucătărie. In unele locuințe, în bucătărie se pătrunde din antreu, iar nodul sanitar se află în fundul apartamentului etc. Indicii tehnico-economici ai tuturor modurilor de distribuție interioară sunt superiori celor folosiți în proiectele-tip obișnuite. Astfel în locuințele de tip vechi indicele raportului între suprafața locuibilă și suprafața utilă variază intre 0,59 și 0,61, iar la locuințele din cuartalul nr. 9 acest raport este de 0,68—0,73. In locuințele vechi, la fiecare tp de suprafață locativă revin 7,25—7,15 mc de clădire, iar in cele experimentale — numai 6,15-15.35 mc. Prețul de cost al unui mp este la locuințele experimentale aproximativ cu 10 la sută mai mic decit in cele care se construiesc curent astăzi și reprezintă, după datele sarcinii de proiect pentru varianta caselor cu zidărie de cărămidă, aproximativ 1350 ruble, inclusiv toate cheltuielile de șantier. Prețul de cost al locuințelor experimentale este cu 25—30 la sută mai mic decit al celor obișnuite, realizîndu-se totodată o considerabilă creștere a confortului. Pe constructori îi interesează mobilierul Distribuția interioară și amenajarea încăperilor auxiliare urmăresc crearea confortului necesar pentru locatari. Bucătăriile sunt dotate cu utilaj special, compuse în afară de mașini de gătit (cu cuptor) cu gaze, dintr-o masă de bucătărie sau două (într-una din ele se montează un spălător cu apă rece și caldă), dulăpioare suspendate (printre care un dulăpior cu plasă pentru uscarea veselei), un frigider sub fereastră etc. In camerele de locuit există mobilă în perete, printre care dulapurinișe largi de 1,2—2,4 m și a dinei de 0,6—1,0 m, iluminate artificial. Mobila înzidită este foarte comodă și economică. Astfel, întregul utilaj al șifonierului în perete este de 3—4 ori mai ieftin decât mobilierul obișnuit, pe care îl înlocuiește (șifonier, comodă etc.). In locuințele din cvartalul nr. 9 se folosesc și noi tipuri de utilaje tehnico-sanitare: căzi de baie lungi de 155 cm și căzi mici (de 120 cm), dușuri și, în parte, sistemul „polibaie“, care cuprinde o instalație de duș, o chiuvetă și o cadă pentru spălat ruse, de asemenea se utilizează noi tipuri de instalații fpentru distribuția apei (baterii de amestec, combinate și înzidite, pentru băi și chiuvete). Mobilierul va fi și el de tip nou, avînd dimensiuni variate. Acest mobilier va fi produs în masă. In majoritatea cazurilor, tîmplăria ferestrelor va fi de un tip cu totul nou, asigurînd o mai bună iluminare a încăperilor, deoarece nu va mai fi împărțita în ochiuri de geam. Pentru ventilație, în zidurile exterioare se amenajează între radiator și pervaz niște orificii cu capac metalic, care șteglează accesul aerului din afară. Ușile vor fi netede, dintr-o singură tăblie. Prefabricatele, cele mai avantajoase In cvartalul experimental se folosește o serie de tipuri de prefabricate elaborate in ultima vreme. Se construiesc două case din panouri din beton de keramzit, pvind dimensiunile unei camere, ca și panouri cu un strat de rezistență din beton armat și un strat de izolație termică din cheralit spongios. Patru clădiri se construiesc din blocuri mari de beton de zgură, alte două din blocuri prezidus din cărămidă, de diferite tipuri, iar 8 clădiri din zidărie de cărămidă rațională. Schema constructivă prevede in majoritatea cazurilor un zid median portant longitudinal. Dar în acest cvartal experimental se încearcă și un alt tip de clădiri, cu ziduri transversale portante, zidurile exterioare fiind din panouri autoportante. Această schemă se folosește la execuție unei case cu patru nivele, având ziduri portante din beton armat, și 3 case cu 8 nivele, cu pereți transversali portanți. Fundațiile la 15 case sunt continue, din prefabricate de beton armat așezate cu intervale— ceea a ■ permite să se reducă cu 12—15 U sută necesarul, de beton în comparație cu ,fundațiile continue. La construirea unei case din panouri mai s-au folosit tălpi prefabricate din beton armat, care necesită și ma puțin beton și oțel. Pentru zidurile subsolurilor fundațiilor se folosesc blocuri din beton cu goluri de 38 cm grosime Grosimea raportată a betonului ti acest element rational este de numai 24.2 cm, în loc de 32,6 sm (si blocurile cu goluri folosite de obice pentru asemenea lucrări) sau 50 dl în cazul blocurilor masive). In comparație cu blocurile obișnuite se rea 8 *» *««'■ GIPOJITEJ IfcH Aflî >de la redacția ziarului FA 3 E TA Uzează o economie la beton de 40 metri. In aceeași clădire se verifică la sută. Soclurile sunt executate din în practică și principiul diviziunii aceleași blocuri, izolate termic spre funcțiilor chiar în cadrul elementeinterior cu elemente din beton sponsor. Astfel, învelișul exterior din begios. Folosirea acestui tip de conton armat al panoului in straturi are strucție permite nu numai să se eco- sarcina de a feri de influența condinamisească beton, dar și să semăriilor atmosferice, iar partea interirească rezistența soclului clădirii la vară, din cheralit spongios, servește temperaturi scăzute la izolarea termică. Un alt exemplu Elementul principal de planșeuri îl constituie soclurile — din blocuri constituie panouri cu goluri ovale, cu goluri din beton obișnuit, izolate rezemate direct pe zidurile exterioa- termic in interior cu elemente dinre și interioare. Intr-una din case beton spongios, este în curs de încercare un planșeu Și mai larg e practicată cumularea cu nervuri în L (cu nervurile în jos), diferitelor funcții într-un, singur ele Trebuie remarcată economicitatea ament al clădirii. . Astfel, unii pereți ți tehnico-saniare slujește totodată ca perete pentru casa scării, fiind de asemenea și un element de rezistență care suportă presiunea vântului, iar la una din casele din blocuri de cărămidă ramele din beton armat ale ferestrelor au fost și ele transformate în elemente de rezistență. Noutafi și în Instalații cestor elemente. In comparație cu despărțitori sunt și elemente portante, planșetă cu goluri rotunde, folosite țepi, bunăoară, un panou cu instalacurent, care au o grosime raportată a betonului de 11,8 cm. planșeele cu goluri ovale au grosimea raportată a betonului de 9,4 cm, iar cele cu nervuri în formă de L — de numai 6,7 cm. Pardoselile. în camerele de locuit se execută in mare parte din linoleum din coloxitin și polictorvinil, din retin, din linoleum cu pergamin, din parchet sub formă de plăcii din parchet ...Minsk“, din furnir de stejar lipit pe orgalit rigid etc. Scările sunt prefabricate din beton armat. Se încearcă, de asemenea, noi tipuri de scări cu trepte cu goluri, fișii de scări și scări cu ranguri și trepte masive. Cea mai rațională pare să fie soluția cu fișii de scări nemozaicate, cu carniere din masă plastică pentru protecția muchiilor treptelor. Pentru aceste scări consumul de beton e de 0,43 mc, față de 0,56 mc la tipurile obișnuite, iar costul lor este aproximativ cu 30 la sută mai mic. La majoritatea caselor acoperișul se execută din prefabricate de beton armat, panouri nervurate învelite cu tuberoid colorat blindat. La execuția unei clădiri se vor folosi panouri ondulate din beton armat, vopsite cu coloranți rezistenți la apă. Un alt acoperiș va fi învelit cu eternit și țiglă peste căpriori prefabricați din beton armat. Deocamdată, acoperișul prefabricat din beton armat este întrucitva mai scump decât celelalte tipuri de acoperiș. Dacă ținem seama însă că prețul de cost al betonului armat scade mereu și că se evită cheltuielile de vopsitorie și reparare a acoperișului, vom constata că menținând chiar actualele prețuri stabilite la beton armat și tablă, acoperișul de beton armat este mult mai ieftin. Una din problemele principale privind perfecționarea continuă a construcțiilor este împărțirea sau comutarea diferitelor funcții ale elementelor. Pentru una din casele cuartatului experimental s-a adoptat un tip de planșeu unde funcțiile de portantă și de izolare acustică sunt împărțite intre diferitele elemente. Peste panoul portant nervurat se montează dușumeaua, iar partea de planșeu destinată a serii drept tavan reprezintă un panou independent, din orgasit. Această separare îmbunătățește calitățile de izolare acustică ale planșeului, reduce greutatea lui și simplifică execuția dușuîn cuartalul experimental se încearcă unele propuneri principialmente noi și în ce privește utilajul tehnic. După cum se știe, pină acum se practică larg îngroparea tuturor rețelelor exterioare de instalații. Întrucit insă diferitele rețele sunt așezate la adîncimi diferite și trebuie amenajate numeroase cămine, canale de termoficare și branșamente In case, rețelele din cadrul cuartalului se execută eșalonat, ceea ce îngreunează mult industrializarea lucrărilor și mărește costul lor. In cuartalul , însă, toate conductele magistrale — în afară, de canalizare — sînt executate, complex și nu sub pămînt, alături de case, ci în spațiile rezervate special pentru instalații intre podea și sol (înalte de 1,6—1,7 m) în clădirile fără subsol, în galerii pentru instalații în cazul clădirilor cu subsol, iar între case — in canalele de legătură. Toate rețelele sînt executate pe baza unor sisteme circulare care asigură alimentarea din două părți, deci neîntreruptă, a fiecărei clădiri din complexul respectiv. Folosirea acestei scheme a permis să se realizeze o industrializare rapidă și completă la montajul rețelelor magistrale pe suporturi așezate dinainte, indiferent de gradul de execuție a etajelor clădirii. Intrucît magistralele inelare trec și prin interiorul clădirilor, permițând în felul acesta racordarea directă a conductelor verticale, nu trebuie executate lucrări de introducerea apei și gazului în case, iar ramificațiile subterane se reduc considerabil. De asemenea se evită pierderile de căldură în sol. Fiind accesibile pentru vizitare și reparații, fiind bine ferite de apele freatice corozive, conductele magistrale sunt durabile și întreaga instalație funcționează ireproșabil. Intr-un fel nou este organizată și termoficarea. Sistemul obișnuit nu permite reglarea încălzirii, care este în funcție de temperatura apei în rețeaua orășenească. Dar toamna și primăvara, această temperatură depășește nivelul normal necesar in locuințe. De aceea, într-o bună parte a perioadei de încălzire locuințele primesc prea multă căldură ca să se evite aceasta, într-una din casele cuartalului experimental se amenajează o stație centrală de reglare a căldurii, în care este concentrat aparatajul de comandă și reglare automată a întregului sistem de Încălzire, precum și a sistemului de aprovizionare cu apă caldă a tuturor caselor. Pentru reglarea debitului de căldură se folosește o pompă centrifugală amestecătoare. Debitul de apă din rețeaua termică orășenească este reglat cu ajutorul unei pompe, în funcție de nevoile clădirii, evitându-se risipa de căldură. Pentru reglarea distribuției căldurii în casele cuartalului, stația este înzestrată cu mai multe aparate automate. Se prevede, de asemenea, menținerea la nivelul constant a temperaturii în locuințele expuse mai mult sau mai puțin la soare sau la vintul de iarnă. In acest scop s-a proiectat pentru prima dată în U.R.S.S un sistem de reglare a temperaturii în locuințe, dirijat de la o stație termoregulatoare centrală după următoarea schemă: sistemele de încălzire din casă sunt împărțite în două branșamente independente, fiecare din ele deservind încăperile ce dau spre una din fațadele casei. Ciind locuințele din partea expusă la soare se încălzesc excesiv, regulatorul automat reduce debitul de căldură și aduce temperatura la normal. Cînd temperatura scade din pricina vuitului, se mărește debitul de apă caldă în radiatoare, iar temperatura interioară se ridică pînă la normal. Pentru buna aprovizionare în orele de vîrf cu apă caldă destinată nevoilor casnice, se prevede instalarea unor rezervoare de cita 24 mc, care se vor încărca și descărca automat. Potrivit calculelor, folosirea noilor instalații și scheme de racordare la rețelele orășenești va da importante economii. Execuția rețelelor termice, de apă și gaze va fi cu cca. 40 la sută mai ieftină. Stația centrală de reglare a căldurii va aduce și ea economii de 45 la sută. Se prevăd, de asemenea, importante economii și la cheltuielile de exploatare și de amortisment. Se remarcă aplicarea largă a metodelor industriale la montarea instalațiilor tehnico-sanitare în casele de locuit, în care scop se folosesc blocuri tehnico-sanitare din beton armat; aceste blocuri, țn care sînt montate țevi pentru difriie instalații, sînt totodată și elemente de protecție. La construirea caselor din blocuri mari și panouri mari se folosesc panouri de pereți despărțitori din beton, avînd în interior instalații de încălzire, ceea ce permite reducerea consumului de metal. Intr-una din case se instalează panouri încălzitoare experimentale, cu serpentine din sticlă. Un element nou este și încălzirea caselor de scară prin panouri încălzitoare folosite ca podest. Importanța șantierului experimentat din Novîie Ceremușki depășește limitele Moscovei. Numeroși proiectanți și constructori studiază cu interes aceste lucrări. Nu va trece mult, și în toate centrele regionale și orașele mari din Uniunea Sovietică vor începe pe scară întinsă lucrări de construcții, folosindu-se noile proiecte-tip care sunt verificate aici în ce privește calitatea, confortul pe care-l asigură, soluțile de distribuție interioară și soluțiile constructive. Noile cuartele de locuit vor deveni, în următorii 3—5 ani, un adevărat model pentru construcția de locuințe executate de către stat, de către colhozuri, de către cetățenii înșiși? Un alt mare șantier de locuințe din Moscova: raionul de sud - vest. Aici urmează să fie dată în folosință o suprafață locativă totală de cca. 2.000.000 mp. Cvartalul nr. 9 din raionul Novse Ceremușki; un bloc cu fațadele din cărămidă aparentă. Cvartalul nr. 9 din raionul Novîie Ceremușki; clădire din panouri mari prefabricate. Cvartalul nr. 9 din raionul Novîie Ceremușki; conductele de instalații așezate o dată cu executarea subsolului unei case. I ¥