Constructorul, septembrie 1967 (Anul 19, nr. 35-39)

1967-09-02 / nr. 35

easingcM «W». *4^- TM 1 ' INIȚIATIVE CU EFECTE VALOROASE Inițiativa de a organiza, la Intresire și manopera pentru montarea prinderea de construcții speciale via și demontarea acestora, schela industriale și montaj București, o f,trodusă la Brăila înlesnește ca toate „lună a inovatorilor" s-a soldat pe f lucrările de finisaj să se desfășoare șantiere, cu diferite acțiuni în care — în spații care sunt în exploatare — au fost angrenate cadre competente, în cazul de față, în hală se făcea cu demonstrații practice, schimburi , montarea utilajelor. Aceasta o vede experiență, cu mici expoziții recomandă pentru lucrările periodice prezentând fotografii tehnice, soluții ale inovatorilor de pe alte șantiere similare ș.a. De asemenea, registrul cu inovații al I.C.S.I.M. s-a îmbogățit propuneri cu multe interesante. • Astfel, la șantierul de la uzinele „Electroputere" Craiova, la halele de mașini rotative, se trecuse plăcilor autoclavizate pentru acoperiș Fig. 1 la montarea din beton armat, programîndu-se ridicarea lor, bucată cu bucată, cu ajutorul unei macarale. Montatorul Dobrin Stancu a conceput, construit și adaptat la un excavator, un „dispozitiv de ridicat plăci" (fig. 1), care permite ridicarea concomitentă a șase plăci, ceea ce a însemnat trecerea de la cca. 125 plăci/zi/10 ore, la 250 plăci ridicate și montate în același interval de timp. • O inovație care merită, de asemenea, subliniată este cea de la șantierul din cadrul uzinelor „Progresu”-Brăila, unde anumite lucrări ajunseseră în stadiul de finisaj : tencuieli, vopsitorii, montaje de jgheaburi, de lămpi, ventilatoare etc. Un colectiv condus de lăcătușul Anton Varvarigo a construit „schelă metalică telescopică mobilă“ o (fig. 2) — utilaj de inventar — cu trei platforme de lucru. Ridicarea și coborîrea acestora se face prin acționare mecanică, înălțimea maximă a ultimei platforme fiind de 12 m, iar între ele spațiul ridicîndu-se pînă la 4 m înălțime ■, bineînțeles, pe toate trei platformele se poate lucra concomitent. Materialele necesare sînt ridicate pe fiecare dintre ele cu un unic scripete mecanic, instalat pe dispozitiv. Pe lîngă faptul că se elimină consumul de materiale necesare schelelor dade întreținere la diverse uzine și fabrici. Ocupînd un spațiu restrîns, putindu-se desfășura pe înălțime pînă la 12 metri, deplasîndu-se pe rotile, cu trei platforme de lucru, și întregul sistem telescopic inclus, cu scripetele montat în dispozitiv, această schelă poate fi folosită fără să împiedice activitatea din jur. • O altă problemă rezolvată doar parțial și lăsînd de dorit din punctul de vedere al protecției muncii : ridicarea la înălțime, în interiorul halelor în construcție sau pe acoperișul acestora, a materialului necesar pentru lucrările de finisaj — mortar, pînză, carton asfaltat, bitum etc., folosindu-se pentru aceasta diferite improvizații. Șeful de brigadă Mircea Neagoe a propus și realizat „dispozitivul pentru ancorarea de fermă a macaralei fereastră". El este fixat, cu ajutorul unor bride de ancorare, de talpa superioară a fermei (fig. 3), fiind apoi ancorat în patru puncte, de elementele de construcție înconjurătoare, prin intermediul patru ancore din oțel-beton. Dispozitivul a fost fixat atît pe ferme metalice, cit și pe cele prefabricate din beton armat. Fără a fi mutat din loc, el a deservit două puncte de lucru dintr-o singură poziție de montaj, permițînd ridicarea și cole.Un grup de studenți de la facultatea de căi ferate, drumuri și poduri a Institutului politehnic din București au efectuat în această vară practica pe șantierul uriașei hidrocentrale de pe Dunăre. Ei au lucrat pe șantierul 71 Virciorova al întreprinderii de construcții „Porțile de Fier“, urmărind pe „viu" execuția unor importante lucrări inginerești, cum sunt : ziduri de sprijin, podețe, viaducte și tunete, prilejuite de devierea căii ferate și a drumului național și reconstruirea lor la o cotă superioară nivelului maxim al apelor viitorului lac de acumulare, înconjurați cu atenție de întregul colectiv, bucurindu-se de sprijinul și îndrumările inginerilor, maiștrilor, șefilor de lot și in special ale inginerului Radu Zabulică, ce s-a ocupat îndeosebi de efectuarea practicii, studenții au plecat cu plăcute amintiri, dar și cu multe cunoștințe practice însușite, întregind cele învățate în timpul anului la cursuri. Filip PASCALUTA șantierul I.C.P.F.-Vîrciorova rîrea macaralei fereastră la nivelul de lucru, ceea ce îmbunătățește substanțial condițiile de muncă. Totodată, el poate fi adaptat la orice hala industrială cu luminator din construcție metalică, în vederea lucrărilor ce se execută la sau pe acoperiș. Mircea Neagoe a mai construit și „dispozitivul de ridicare, tip T” (fig. 4), care — avind același sistem de ancorare — este acționat de un troliu sau de o macara „Pionier“, de la sol. Ștefan FAY corespondent Una din amintirile înregistrate pe pelicula fotografică, la ieșirea din tunelul Bahna SCHIMB DE EXPERIENȚĂ ASUPRA SUDURII ELECTRICE de 420 t abur/oră, conducte de înaltă presiune și temperaturi înalte, la montajul unui turboagregat etc. unde s-au folosit oțeluri termorepentru viitor dotarea cu aparataje perfecționate a laboratorului de control și crearea unor noi secții : de încercarea la rezistență, sudurii în scopul generalizării Pe șantierul C.E.T.București Sud, întreprinderea „Energoconstrucția" a organizat un schimb de experiență asupra sudurii metalice , au luat parte cadre de specialitate de la I.C.S.I.M. S-au făcut, cuzistente această ocazie, nume termice înainte și după defectoscopie cu osciloroase demonstrații teo- sudură, grafe catodice și specretice și practice, la su- Ca urmare, participantografe, de fotografie, duri cu caracteristici teh- fi desprins o serie de școlarizare și antrenice deosebite, de pildă de învățăminte, ta nament al sudorilor. (F. la construcția cazanului I.C.S.I.M. prevăzîndu-se ȘTEFAN, corespondent). cu tratamente fracțiune și îndoire, de profesional ARTA BETOANELOR „Pe la noi? Nimic senzațional!“ Afirmația te intimpină la tot pasul și pare să fie ridicată la rangul unui cuvint de ordine. Coordonatele actuale ale obiectivului iți sunt înfățișate fără urmă de emfază, cu o simplitate deloc căutată. La șantierul porturi-ecluză, s-au turnat radierul cap amonte, sasul amonte și, parțial, capul intermediar; la ecluza amonte se lucrează la batoare, la cea din aval — in continuare, la radier; cei 5 piloni dinspre apă, din șase prevăzuți, au fost atacați, atingind diferite stadii de execuție la portul amonte, iar la cel din aval se betonează zidurile dinspre apă și mal. Pe șantierul baraj-uzină, este in curs turnarea radierului, a aspiratorului la agregatele 1—4 și urmează să înceapă betonarea pilelor, paralel făcindu-se excavații la blocul 3, agregatul 6. Ca un leit-motiv, turnarea betoanelor polarizează atenția constructorilor la diferitele puncte de lucru și „etalonul forte“, de largă circulație, pe șantierul sistemului hidroenergetic și de navigație-Porțile de Fier este metrul cub. O PRODUCȚIE ZILNICA DE 3 000 mc Chiar și pentru simplul vizitator este limpede că, in economia întregului șantier, un loc important și bine precizat îl ocupă sectorul... industrial. Concentrat in imediata apropiere a intrării în incintă, complexul de fabricație a betonului — gospodărie de mari proporții — reprezintă o primă expresie a interesului de a se asigura, de la bun început, premize sigure unei activități corespunzătoare a constructorilor, punindu-li-se la dispoziție un material cu însușiri superioare. Deși sosit aici doar de cîteva luni, inginerul Gheorghe VOICU — șeful lotului de fabricație — este bine documentat asupra tuturor implicațiilor pe care le-au avut procesul de organizare, punerea la punct a fluxului tehnologic: „Pentru ca materiile prime să poată răspunde unor cerințe primordiale — încadrarea în curba granulometrică, menținerea unei umidități constante, a temperaturii prescrise ■— s-a apelat la uinele soluții „in premieră“. După o presortare a agregatelor în insula Golu (de unde sunt extrase), urmează sortarea și spălarea lor pe o serie de site, pînă la 3 mm cu ajutorul celor mecanice, iar în jur de 1 mm prin intermediul hidroseparatorului „Rheax“, folosit întiia oară la noi, și care permite o reglare după necesități, o dozare dirijată a cantității de „fin“. Sortarea umedă a impus o serie de măsuri, pentru a inlesni controlul respectării coeficientului prescris: s-au introdus sisteme de drenaj, de scurgere a apelor din depozitele de agregate și se preconizează și un altul, de așazisă stoarcere. Tot la capitolul „apă", trebuie menționat noul procedeu de răcire a agregatelor, diferit față de cele utilizate la construcțiile de la Bicaz și Argeș, prin imersiune. Și legat de aceasta, amintită existența stației de răcire, cu utilaje românești (compresoare cu amoniac), construite special pentru șantierul nostru; ea servește și la menținerea unei temperaturi scăzute a cimentului și betonului. In rest? S-ar mai putea vorbi despre posibilitatea de dozare precisă, de schimbare a mărcii betonului prin simpla întoarcere a unui buton, datorită comenzilor electronice, la noua „fabrică“ (stație de malaxare), ce are o capacitate de producție de 100 mc/oră. împreună cu cele două stații mai vechi, ea înlesnește atingerea in viitor, cină frontul de lucru se va mări, a unei producții zilnice de 3000 mc.“ Ce-i drept, pe lîngă toate acestea, ing. Gh. Voicu a mai adăugat și și alte amănunte, poate nu tocmai trandafirii, unele utilaje uzate, altele necorespunzătoare, necesitatea reorganizării unor spații etc., care mai dau colectivului încă destulă bătaie de cap. Nu-s însă necazuri de neinlăturat — de altfel, încercările permanente de a perfecționa procesul de producție au și început să aibă unele roade — și mai ales nu reușesc să umbrească rezultatele ce se obțin, datorită organizării și condițiilor tehnice avansate, care tind să excludă intervențiile accidentale. MINA-N MINA CU LABORATORUL O confirmare? Evidențele laboratorului. Unde numai două cazuri sunt pomenite, mai demult, cind s-a intîmplat ca marca betonului să fie doar la limita admisibilă. In schimb, se poate constata că eforturile celor „de la fabricație“ s-au soldat cu atingerea, uneori in condiții dificile, a principalilor „parametri“: menținerea constantă in limitele prescrise a raportului A·C, înregistrarea unui bun coeficient de variație (12,8 °/o), livrarea betonului numai cu temperaturi sub WC. In general, se consideră o reușită de seamă faptul că (in urma realizării și mai ales depășirii continue, cu același dozaj, a mărcii prescrise) tipurile de betoane au putut fi reduse de$i 6 la 4. Este consecința priceperii, a respectării procesului tehnologic și a modului cum este îndrumată și urmărită munca, de către conducerea șantierului nr. 3 complex betonare — afirmă maistrul principal Gheorghe SAVIN, de la laborator. — Am auzit, însă, că acționați mînă-n mină... — Un fel de... mină dreaptă. E și firesc. Contribuția serviciului nostru este, cred, indispensabilă. Bineînțeles, nu pentru a vina și consemna niște nereguli, ci pentru a le preveni. A fost mai greu la început, personal insuficient la noi, carențe in cadrul cunoștințelor profesionale ale celor de la complex. — Și atunci? — Sub egida laboratorului s-au organizat, pe rând, instructaje la toate schimburile din sectorul productiv; au fost fixate sarcini pe oameni, instrucțiuni pentru posturilecheie (operatori de dozare, livrare beton, agregate, ciment) — împrospătate și cu ocazia controalelor zilnice. Apoi, evidența fiind ținută pe schimburi, toate rezultatele obținute, consemnate de noi în formulare speciale, se interpretează și se prelucrează, cind e nevoie, cu formația respectivă. — Inițiative binevenite. Dar cum s-a desfășurat, paralel, activitatea propriu-zisă a laboratorului? — Punindu-se cu precădere accentul pe închegarea unui colectiv câ mai bine pregătit, am mai primit o serie de cadre, s-au inițiat cicluri de conferințe pentru începători, apoi cursuri de calificare pentru laboranți ș.a. Așa am putut „acoperi“, treptat, întregul proces tehnologic. Există acum laboranți la fiece fază: pentru operațiile de dozare, cîntărire, malaxare, pentru verificarea consistenței, a temperaturii betonului; s-a intituit o anumită frecvență de probe, in scopul unei intervenții imediate. Un exemplu? Intr-o lună, s-au efectuat nu mai puțin de peste 14 000 de măsurători ale temperaturilor. „INAMICII“ FISURILOR SEGREGĂRILOR Stavile peste stavile, în calea abaterilor de la normele de calitate, năzuința de a nu lăsa nimic la voia întimplării și, în final betonul își poate lua startul spre locul de punere in operă, însoțit de cele mai serioase garanții. Aci, firește în contextul specific meseriei lor, constructorii preiau ștafeta acelorași preocupări. Cu temeinicie. „Astfel se și justifică numărul redus al defectelor, destul de neînsemnate, detectate la lucrările ce s-au executat. Fisuri ? — puține, segregări și cuiburi la suprafețe decofrate? — aproape de loc“. Menționăm: părerea aparține ing. Doru ZUGRAVU, reprezentat al beneficiarului. O asemenea carte de vizită merită, desigur, explicații suplimentare. La ecluza de aval, unde se toarnă o mare cantitate de betoane, șeful de 1 lot — ing. Stelică MAZILU, punctează cîteva din metodele ce asigură succesul acestei operații: pregătirea fără cusur a suprafețelor — spălate cu jeturi de apă și aer sub presiune, apoi frecate cu peria; descărcarea benelor cu beton de la o înălțime nu mai mare de 2 m; protejarea — cu rogojini și prelate — și întreținerea betoanelor turnate; respectarea strictă a pauzelor tehnologice — pînă la 10 zile, în funcție de temperaturi. La armături, un procedeu nou: sudurile in cochilă, ce aduc economii însemnate de metal și înlătură pericolul ce s-ar fi putut ivi prin folosirea metodelor clasice (joantare, eclisare), care ar fi permis răminerea unor zone de beton nevibrat." Alte cîteva indicații le-am mai căpătat de la ing. șef adjunct Iurie DRUȚA în Reușita punerii in operă este înlesnită și de întrebuințarea tervibratorului „Netz“, cu o rază de acțiune de 80 cm. Betoanele devin foarte compacte. maistrul Vasile ZIMȚEA: — O vibrare corectă ? Vibrarea uniformă, iată de ce utilajul nu trebuie acționat cu repeziciune, trecînd prin beton ca un ac. Atenție, răbdare — și tasarea nu are decit de ciștigat, ing. Petre STAN, de la serviciul C.T.C.: — Verificările preventive — pînă la exagerare, dacă vreți — joacă un rol însemnat. Și nu numai ici-colo. Pretutindeni: la suprafețele de turnare, la cofraje, izolație hidrofugă, armături, la suduri etc. Investiți cu o înaltă răspundere, constructorii de la Grupul de șantiere I. C. H.Porțile de Fier se străduiesc din răsputeri să răspundă tuturor așteptărilor. Iar utilajele moderne cu care sunt dotați, metodele perfecționate ce se aplică, organizarea bună a lucrărilor au, acum, un cuvânt greu de spus. Dar o dată cu acestea, aliații nr. 1 ai activității se dovedesc a fi pe de parte pregătirea, nivelul cunoștințelor profesionale, și pe de alta — instaurarea unui climat de strictă disciplină. Betonul nu admite „derogări“. Și peste tot, acolo unde calitatea trece vizibil prin mîinile oamenilor, ea este străjuită cu priceperea, cu hărnicia: betoniștii — de categorii superioare, sudorii — așișderea, operatorii, laboranții — calificați. Pentru cei abia la început de drum, care constituie o mare parte din actualul efectiv al șantierului, s-au făcut nenumărate cursuri; altele se desfășoară acum. Sprijinite, la toate punctele de lucru, de zestrea de cunoaștere a unor profesori nedeclarați, muncitorii, maiștrii, inginerii sosiți aici prin „via“ Argeș, Bicaz, Firiza ș.a. Care-și propun să ridice pe o nouă treaptă învățămintele desprinse din aspra, exigenta, dar minunata școală a marilor șantiere. Criza SIRBU ȘI ★ Pe șantierul baraj-uzină, turnarea betoanelor reține atenția constructorilor, la numeroase puncte de lucru UN NOU PRINCIPIU DE MECANIZARE A EXECUȚIEI CANALELOR Pentru construcția canalelor deschise cu secțiune cilindrică, destinate aducțiunilor de apa, in Spania a fost creat un procedeu original care, spre deosebire de sistemele mecanizate obișnuite cu funcționare longitudinală sau transversală, permite folosirea unui beton cu factor apă ciment redus (0,40 sau chiar mai mic) și, deci, realizarea unei îmbrăcăminți de beton de bună cali-Principiul de funcționare a agregatului de săpare tare, cu suprafața netedă și impermeabilă. Complexul de utilaje folosit se bazează pe principiul că orice organ de lucru care se rotește în jurul unei axe descrie un segment de cilindru. în acest sens au fost rezolvate excavarea șanțului, turnarea, vibrarea și netezirea betonului. După executarea săpăturii brute, pe fiecare banchetă se montează câte o șină. Pe această cale de rulare circulă un pod rulant, prevăzut cu o instalație hidraulică ce produce oscilarea unui triunghi avind vîrful de sus în axul geometric al secțiunii canalului și celelalte două vîrfuri echipate cu lopeți giratorii care efectuează finisarea săpăturii. Mașina, cu o putere de 40 C.P., are o productivitate de pînă la 150 mp/h. Materialul săpat este evacuat cu ajutorul unui încărcător și al unei benzi transportoare care se deplasează pe banchetă. Din urmă înaintează agregatul de betonare — un alt pod rulant cu echipament hidraulic, ce acționează două brațe independente care lucrează, prin mișcare de pendul, în cîte una din semisecțiuni. Aceste brațe poartă cîte un buncăr metalic (cu 3 laturi, a patra constituind-o însăși suprafața șanțului), pentru repartizarea betonului, o riglă vibrantă de 2,20 m lungime și un cofraj metalic mobil (profilat cu raza geometrică egală cu a secțiunii) Modul cum lucrează agregatul de betonare : 1 — secțiunea terenului, 2 — braț oscilant, 3 — buncăr distribuitor, 4 — riglă vibrantă, 5 — cofraj mobil, 6 — beton turnat, 7 — beton în curs de vibrare, 8 — îmbrăcăminte de beton finisată, pentru netezirea suprafeței betonului. Aceleași brațe oscilante poartă cuțite vibrante speciale pentru tăierea rosturilor de contracție, care se astupă apoi cu un material plastic impermeabil. (1456) • Tuburile de beton precomprimat pentru alimentări cu apă se fabrică în prezent, în diferite țări, cu diametre de 500—2000 mm ; s-au realizat însă și tuburi 0 4000 mm. Presiunile de regim variază între 2 și 30 atm. Tuburile precomprimate au dat rezultate bune și la conducte forțate pentru hidrocentrale. (1457) SISTEMUL IGECO Sistemul elvețian IGECO, de prefabricare a clădirilor de locuit, se caracterizează prin montarea „uscată“ a panourilor mari , îmbinările sudate ale plăcilor metalice înglobate în panourile orizontale și în cele verticale permit amînarea mutării, ceea ce este foarte avantajos în cazul unor condiții atmosferice nefavorabile. Interesantă este și rezolvarea rosturilor (în figură ! . Cu o putere de 530 W, această unealtă electrică, în greutate de 3,9 kg, lucrează ca burghiu (450/950 rot./mln.) pentru găurirea metalelor și lemnului, stînga — secțiune verticală prin rostul de fațadă, dreapta sus — secțiune verticală prin rostul între pereți interiori și dreapta jos — secțiune planșee, orizontală prin rostul de fațadă, la care accesul aerului și apei este oprit recurgîndu-se la principii fizice, fără a fi strict nevoie de chituri de etanșare. în rosturile verticale dintre panourile de fațadă, pătrunderea apei este blocată de o fîșie de neopren care se introduce după montare și care aderă, datorită elasticității, la peretele unor candori ale pasau ca burghiu cu percuție (9000/19 G00 percuții /min.) pentru găurirea betonului, granitului, marmurei etc. (1464), noului. Dacă, totuși, unele puncte de contact defectuoase lasă să pătrundă apa, ea este oprită în cavitatea din spatele fîșiei de neopren și este evacuată la nivelul rostului orizontal — întrucit marginea panoului, corespund Omul care poartă acest ciudat echipament este un „căutător de apă“- Aparatul, numit magnetometru, detectează vinele subterane de apă. Alte instrumente stabilesc cu suficienta exactitatate, adîncimea necesară de foraj și debitul sursei. Sistemul este folosit la alimentarea cu apă din puțuri a șantierelor nelegate la rețea. (1461) zătoare acestei cavități, e prevăzută cu caneluri înclinate spre exterior. In ce privește rostul orizontal, el este rezolvat prin adoptarea unui prag cunoscut de la alte sisteme. (1454) • Creația arhitecturală și urbanistică deține sarcini de deosebită însemnătate în reconstrucția socialistă a Poloniei. Rezultatele ei preocupă îndeaproape populația, căreia îi sunt supuse spre dezbatere cele mai importante proiecte. De asemenea, se organizează discuții publice asupra rezultatelor concursurilor în proiectare, ceea ce constituie pentru populație un mijloc de control și critică a activității celor peste cinci mii de arhitecți. Numele unora dintre aceștia — Jerzy Czyz, Maciej Krasinski, Jerzy Hryniewiecki, Marek Lejkam, Jerzy Karpinski — legate de opere remarcabile, sînt larg cunoscute și apreciate. Arhitectura polonă și-a cîștigat renume și peste hotare, prin premiile obținute la diferite concursuri internaționale (centrul orașului Tunis, teatrul de la Novi Sad — Iugoslavia, complexul de clădiri administrative din Bagdad), ca și prin comenzile primite în Irak, Siria, în unele state africane etc. (1470) . La adăpostul unui batardou de 40 m înălțime, se lucrează la construirea barajului de la Keban, pe fluviul Eufrat, în Anatolia. Digul din anrocamente de 14 milioane mc, cu un nucleu central impermeabil de 1,5 milioane mc, va avea înălțimea de 200 m și lungimea la aament de 650 corom. El va fi completat de un baraj de beton de 500 m lungime, prevăzut cu 6 vane înalte de 18 m și late de 15 m, care va funcționa ca priză de apă pentru turbinele hidrocentralei și ca deversor în perioada de topire a zăpezilor Se prevede ca în trimestrul IV al acestui an să se facă devierea fluviului prin două tunele cu secțiunea de cîte 200 mp, iar în primele luni din 1970 să înceapă umplerea lacului de acumulare (cu un volum de 34 miliarde mc și o suprafață de 75 000 ha), care va alimenta cu apă regiunile turce, siriene și irakiene din aval. Pe șantier lucrează circa 2000 de muncitori turci, sub conducerea unui grup de specialiști francezi și italieni. (1473) • în orașul natal al lui Lenin — Ulianovsk — se va construi un centru memorial, cuprinzînd un muzeu, o sală cu 1400 de locuri, un hotel, biblioteca orășenească, palatul culturii, institute de învățămînt și alte dotări socialculturale. Palatul memorial va avea fațadele placate cu panouri de marmură cu compoziții sculptate. (1419) • Uniunea Sovietică are în prezent 300 de fabrici care produc anual panouri mari Prefabricate pentru peste 600 000 de apartamente (20 milioane mp suprafață locuibilă). Din cele 115—120 mii de apartamente ce se construiesc anual la Moscova, cea mai mare parte sunt prefabricate în blocuri de pînă la 12 nivele și chiar mai înalte. (1420) • Clădirea Consiliului economic din Moscova va avea 30 de nivele și o suprafață desfășurată de 250 OOe mp. La parter sunt prevăzute o sală de ședințe cu 1000 de locuri, o cantină cu 400 de locuri ș a. Alături se va construi un hotel cu 12 nivele (260 de paturi). (1421) • „Cîrtiță mecanică“, acționată de un motor termic de 12 C.P. răcit cu aer, pentru săparea subtraversărilor. (1460) • Noul local al centrului școlar din Miskolc (R.P. Ungară) — 12 săli de clasă, sală de gimnastică și cantină — este un element reprezentativ în arhitectura nouă a orașului. i1367) . Radiatorul Thermovar se compune din elemente profilate din tablă de aluminiu, fixate între țevi de oțel în care circulă apă caldă, apă supraîncălzită sau vapori sub presiune. El funcționează prin radiație și convecție. Radiatorul are grosimea de 5 cm, greutatea de numai 2,85 kg/mp, iar inerția lui termică este aproape nulă. (1468) Cititorii care doresc să cunoască sursa .Informațiilor publicate la această rubrică, pentru o documentare mai detaliată, sunt rugați să ne scrie,comunicîndu-ne numărul înscris in paranteză la sfirșitul notei respective.