Contemporanul, ianuarie-iunie 1978 (nr. 1-26)

1978-01-13 / nr. 2

OM ŞI ŢARĂ ŞI PRINTRE cele mai preţioase viziuni de anticipaţie ale gîndirii marxiste — legat deopotrivă de teorie cit şi de strategia acţiunii revoluţionare — aflăm filonul substanţelor spirituale şi morale din al căror aliaj e alcătuit modelul personalităţii omului total al erei comuniste. Nu o simplă coincidenţă, ci complexul fundamental de factori ai evoluţiei noastre istorice, precum şi o impresionantă convergenţă a valorilor, înscriu între entităţile definitorii ale conştiinţelor de pe aceste meleaguri, din timpuri străvechi pînă astăzi, fibra celui mai direct şi mai înălţător eroism, a sacrificării propriului bine şi adesea a propriei vieţi pentru binele generaţiilor de mîine, vibrînd în unison cu altă coardă la fel de gravă — aceea a cinstirii faptelor glorioase, de supremă dăruire, ale înaintaşilor. Iată de ce fiecare eveniment, fiecare acţiune, fiecare dintre creaţiile noastre de valoare împleteşte, în strînsă armonie, dimensiunile trecutului, prezentului şi viitorului. Iar cea mai clarvăzătoare şi mai profundă minte, menită să cîrmuiască destinele de astăzi şi de mîine ale poporului nostru, ne-a dat adinei şi multiple temeiuri pentru înţelegerea unui minunat proces care învolburează conştiinţele : integrarea deplină, armonioasă, printr-o esenţială dialectică, a omeniei noastre tradiţionale, în umanismul revoluţionar promovat de partidul clasei muncitoare. Tot astfel, înalte calităţi de gîndire şi acţiune, de atitudine şi caracter se contopesc în structura psihică, în personalitatea omului nou care comunică simplu, fără emfază, cu eroicul şi epopeea, abordind totodată, cu gravitate responsabilă, problemele construcţiei practice. Cîmpul de forţe în care evoluează angajarea noastră se extinde continuu, incluzînd deopotrivă uriaşa hidrocentrală Porţile de Fier, o nouă creşă intr-un cartier muncitoresc şi un nou cămin cultural, un proces tehnologic recent introdus şi un eveniment editorial sau teatral, bunăstarea materială a tuturor şi a fiecăruia, largile posibilităţi de valorificare a capacităţilor de creaţie in cadrul Festivalului naţional Ciitarea României. Desigur ca orice proiect fundamental, fără precedent ca amploare, proiectul făuririi personalităţii umane multidimensionale a prezentului socialist şi a viitorului comunist al României implică o dimensiune ideală şi o dimensiune reală. Propunerea de obiective nu declanşează automat şi pe scara întregii acţiuni convertirea lor în realităţi — aşa cum încerca să acrediteze mai demult o viziune idilic-factice — ea presupune conlucrarea unor multiple elemente, strădanii îndelungi, perseverente şi complexe, cunoaşterea lucidă a dinamicii tuturor factorilor sociali. întreaga noastră societate tinde spre ideal, pentru că idealul acesta este gîndit de cei care-l înfăptuiesc pentru ei înşişi, nu implică fetişizări ci o înaltă motivaţie, se bazează pe definirea realistă a proiectelor, pe nobila şi lucida încredere in perfectibilitatea naturii umane. Suportul teoretic esenţial al făuririi unor personalităţi de viartă ţinută spirituală şi etică, de mare dinamism social îl constituie teza potrivit căreia conştiinţa socială nu rămîne fatalmente în urma structurii şi relaţiilor societăţii, teză ce se înscrie drept o strălucită contribuţie creatoare a partidului nostru la tezaurul gîndirii marxiste. Baza concretă a materializării acestei concepţii o constituie democratizarea largă a tuturor structurilor societăţii noastre, participarea tot mai intensă a clasei muncitoare, a întregului popor, la toate momentele edificării viitorului, din faza de proiectare, trecind prin luarea deciziilor, pînă la deplina înfăptuire. Concept, model şi aspiraţie spre perfecţiune a fiecăruia dintre noi, omul nou există. Îl intilnim in fiecare uzină, pe fiecare dintre şantierele construcţiei noastre materiale şi spirituale, mîndrie şi pildă a colectivelor din care face parte. Există prin OMUL care, la apropiata împlinire a 60 de ani de viaţă, a dăruit istoriei noastre contemporane patru decenii şi jumătate de intensă activitate revoluţionară, prin OMUL care, în fruntea partidului, îndrumă, înţelept, efortul nostru colectiv, mîndrie şi pildă pentru toţi cei care alcătuim ţara. Contemporanul Calitate şi eficienţă ..............................................................................3 Şcoala de la Frankfurt şi marxismul............................... 4 3 3 Antimateria sondează materia ........................ 5 Anul arheologic 19?? (Anchetele „Contemporanului66) . .................6? Volumul VII al „Operelor66 eminesciene ..........................10 Caracteristicile principiilor noastre de politică externă .... 12 MIHAI EMINESCU. Portret din colecţia de fotografii a Arhivelor Statului, Iaşi Proletari din toate ţările, uniţi-vă Г săptămînal al consiliului culturii şi educaţiei socialiste Nr. 2 (1 627) 13 IANUARIE 1978 12 pag. 1 LEU