Contemporanul, iulie-decembrie 1978 (nr. 27-52)

1978-10-20 / nr. 42

CLIMATUL CREATOR AL MARILOR RĂSPUNDERI ROBABIL că pe undeva, în vreun colţ uitat de lume, se va mai fi găsind vreun teoretician (sau practician) al artei „pure", al artei care pretinde despre sine că este cu totul desprinsă de contextul social. Poate că mai există — deşi viaţa, revoluţiile secolului nostru s-au însărcinat demult să spulbere asemenea reprezentări. Sigur este altceva — şi anume faptul că, indiferent de orientarea lor, estetică, scriitorii şi artiştii lumii ştiu că literatura şi arta constituie o formă a conştiinţei sociale, că ei nu pot lipsi — şi nu lipsesc — din arena marilor confruntări sociale, politice, ideologice care marchează, zi de zi, viaţa omenirii, a fiecărui continent, în bătălia lumii întregi pentru progres, pentru pace şi securitate, pentru condiţii de viaţă realmente umane, pentru demnitate, artiştii lumii, în mare majoritate şi prin cei mai de seamă reprezentanţi ai lor, înţeleg să fie alături de forţele sociale cele mai înaintate , mulţi, foarte mulţi dintre ei optînd pentru socialism şi comunism, înţelegînd să-şi pună uneltele în slujba forţelor revoluţionare, în slujba popoarelor. „Suflet din sufletul neamului", scriitorii şi artiştii României sunt angajaţi prin toată activitatea lor î lupta pentru realizarea idealurilor întregului popor, pentru construirea socialismului şi comunismului în patria noastră. Ca întotdeauna în marile momente de afirmare a conştiinţei de sine a poporului român, şi în deceniile construcţiei socialiste, împreună cu clasa muncitoare, cu ţărănimea, cu celelalte categorii de intelectuali, scriitorii şi artiştii şi-au pus cuvîntul şi fapta în slujba revoluţiei. Ducînd mai departe cele mai înaintate tradiţii ale spiritualităţii româneşti, îmbogăţindu-se cu noi valenţe, potenţată de materialismul dialectic şi istoric, creaţia literară şi artistică îşi în anii noştri întrega măsură, înflorirea ei fiind o parte a înfloririi întregii ţări. Oamenii muncii sunt astăzi angrenaţi în uriaşul efort de a imprima muncii lor şi roadelor, ei însemnele unei noi colităţi. Pentru oamenii condeiului şi ai paletei, ai portativului şi ai scenei noua calitate înseamnă, trebuie să însemne, înainte de orice, o şi mai puternică angajare în contextul social, o integrare deplină în problematica vastă a contemorianeităţii, o înţelegere integrală şi dinăuntru a necesităţilor arzătoare ale societăţii noastre socialiste. Etapa „declaraţiilor de principii", a angajamentelor „de a cînta noul într-un chip nou" a trecut demult ; a trecut demult și etapa însăilărilor „pe teme actuale", a contac-, telor superficiale cu actualitatea ; există toate condiţiile ca acele opere de literatură şi artă care, pînă astăzi, reprezintă mari valori sociale şi estetice să devină „norma curentă" a literaturii şi artei noastre. Putem face, se poate face ca piesele, tablourile, poemele şi statuile de mare valoare să devină obişnuitul, cotidianul literaturii şi artei noastre. In efortul creator al întregului popor român, făuritorii din domeniul literaturii şi artei au toate condiţiile - în primul rînd, marea lor înzestrare, munca stăruitoare, încrederea societăţii noastre — de a imprima operei lor o nouă calitate. Contemporanul . Proiectul Legii învăţămîntului: Şcoala şi progresul social — de prof. univ. dr. George Ciucu Ф Се-ţi doresc eu ţie, dulce Poezie — de Vasile Nicolescu Ф Opinii despre fenomenul literar — de Teodor Mazilu şi Nicolae Balotă Ф Noi repere ştiinţifice privind inteligenţa umană — de dr. Radu Iftimovici O Cotgresul mondial de sociologie de la Uppsala Ф Zilele literaturii din R.D. Germană. Pornind în explorare — de Klaus Höpcke; versuri de Heinz Kahlau Ф Permanenţe mexicane — de Anca Voican Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! МищиШшв SAPTAMÎNAL AL CONSILIULUI CULTURII $I EDUCATIEI SOCIALISTE Nr. 42 (T667)________________20 ОСТОМ BRIE 1978 " 12 pag. 1 LEU