Contemporanul, ianuarie-iunie 1979 (nr. 1-26)

1979-01-05 / nr. 1

„Multă sănătate şi fericire!“ La aniversarea tovarăşei ELENA CEAUŞESCU CINSTIRE (Pag. 2—3) Drumul nesfîrşit al evoluţiei omului (pag. 4) • La confluenţa artelor cu ştiinţele (pag. 5) • Imaginile unei străvechi civilizaţii (pag. 6—7) • Educaţie şi cultură (pag. 8) • Mişcarea teatrală în Festivalul naţional „Cîntarea României" (pag. 9) • Cronica literară, Cartea străină (pag. 10) • Viaţa ştiinţifică, literară şi artistică (pag. 11) • Imperativul consolidării destinderii şi păcii (pag 12) Proletari din toate ţările, uniţi-vâ ! sAptămînal al consiliului culturii 51 EDUCAŢIEI socialiste Nr. 1 (1 678) 5 IANUARIE 1979 12 PAG. 1 LEU însemnele certitudinilor noastre ШM INTRAT IN NOUL AN sub semnul înaltelor cuvinte pe care le-a rostit ca in faţa poporului conducătorul partidului şi statului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. Ca in fiecare an, am ascultat cu emoţie Mesajul secretaru- Ж ilL ^u' generc al partidului, Preşedintele Republicii, şi am găsit, în acele*** minute aflate la Cumpăna dintre ani, condensat în cuvinte puţine dar grele de înţelesuri, tabloul vieţii noastre, bilanţul anului de care ne-am despărţit. Clasa noastră muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, unite în jurul partidului, al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, au muncit cu abnegaţie adăugind noi şi noi realizări la şirul de mari succese în eforturile depuse pentru înflorirea patriei noastre socialiste. ,,Toate aceste realizări — a subliniat tovarăşul Nicolae Ceauşescu — oglindesc forţa creatoare a poporului nostru, liber şi stupin pe destinele sale, hotărirea sa de a înfăptui neabătut Programul elaborat de Congresul al Xl-lea, unitatea de granit a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, in jurul partidului comunist - conducătorul încercat al întregii naţiuni pe calea socialismului, bunăstării şi fericirii." Am intrat în anul 1979 hotărîţi să facem totul pentru a aduce la îndeplinire marile sarcini ce ne stau în faţă. Ca o dominantă a întregii noastre activităţi — şi nu doar şi producţia de bunuri materiale — stă obiectivul central, ridicarea la o calitate nouă, superioară în toate domeniile ; cu alte cuvinte, trebuie să facem tot ceea ce depinde de noi pentru valorificarea la parametri tot mai înalţi a potenţialului material şi uman de care dispunem. Pe drumul deschis de istoricul Congres al IX-lea al partidului, vom aduce o contribuţie sporită în vastul proces de perfecţionare a democraţiei socialiste. Principiile autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii întreprinderilor trebuie să-şi facă şi mai hotărit locul în viaţa societăţii noastre socialiste, să constituie — prin transpunerea lor în viaţă — cadrul în care personalitatea umană să se poată manifesta pe deplin. Principiile eticii şi echităţii socialiste să devină — mereu mai puternic, mereu mai profund - principiile de muncă şi de viaţă ale tuturor şi ale fiecăruia în parte. „Realizind prevederile planului producţiei materiale - a arătat tovarăşul Nicolae Ceauşescu - vom asigura înfăptuirea integrală a programului de creştere a bunăstării poporului. Facind totul pentru satisfacerea cerinţelor de viaţă materiale şi spirituale ale maselor, să acţionăm pentru îmbogăţirea continuă a orizontului de cultură al oamenilor muncii, pentru ridicarea conştiinţei socialiste, realizind în viaţă politica partidului al cărui ţel suprem este omul, făurirea unei vieţi libere, demne şi fericite pentru toţi fiii patriei.“ Anul 1979 va fi anul unui mare eveniment politic : Congresul al Xll-lea al partidului. An de bilanţ şi an deschizător de noi şi măreţe perspective pe calea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi a comunismului în România. O dată mai mult avem toate temeiurile pentru a face din anul care a început un an exemplar in toate domeniile, de activitate, în toate sferele vieţii noastre sociale şi politice. „In anul 1978 - se arată în Mesaj - România a desfăşurat o intensă activitate internaţională in slujba idealurilor de libertate, independenţă şi progres social ale popoarelor, pentru promovarea unei politici noi in lume, de colaborare paşnică intre toate noţiunile, de destindere şi securitate.“ Viaţa a arătat că desfăşurarea proceselor pe arena internaţională a confirmat pe deplin justeţea analizelor şi orientărilor politicii externe a partidului şi statului nostru , viaţa a confirmat că lupta unită a forţelor progresului poate împiedica ascuţirea stărilor de tensiune, poate asigura o pace trainică pe planeta noastră. Neabătut, România va aşeza, şi de acum înainte, la temelia relaţiilor internaţionale principiile sacre ale egalităţii în drepturi, ale respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, va milita pentru dreptul fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta fără nici un amestec din afară, pentru nerecurgerea la forţă şi la ameninţarea cu forţa, pentru un climat paşnic, pentru securitate şi cooperare în Europa şi în lume. România va milita şi în anul ce vine pentru oprirea cursei înarmărilor, pentru dezarmare, în primul rînd pentru dezarmarea nucleară. „Avem toate temeiurile , a subliniat tovarăşul Nicolae Ceauşescu să privim viitorul cu optimism, convinşi că popoarele, forţele înaintate, pot asigura instaurarea în lume a politicii noi, de egalitate şi respect intre naţiuni, de dezvoltare liberă şi independentă a fiecărui stat, de colaborare şi pace mondială. România este ferm hotărită să acţioneze intens, şi în anul ce vine, in strinsă solidaritate cu toate forţele antiimperialiste, cu toate popoarele, pentru triumful aspiraţiilor supreme de progres şi pace ale întregii omeniri." Aspiraţii supreme de progres şi pace pentru care România, forţa ei politică conducătoare, Partidul Comunist Român in frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, militează neabătut prin politica înţeleaptă pe care o promovează în slujba binelui şi fericirii omului. _ Contemporanul